KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 12:46

07aug06

Fraaie tweede plaats voor Pim Meurs op Europees Kampioenschap

Door onze medewerker ANTON JANSSEN

CULEMBORG – Jeugddammer Pim Meurs heeft op het Europese Kampioenschap (EK) voor junioren een fraaie tweede plaats veroverd. De Culemborger leverde die prestatie in Tallinn in Estland in een veld van 26 deelnemers. Meurs bleef in negen duels tegen leeftijdsgenoten ongeslagen. Zijn clubgenoot Pieter Steijlen werd bij de aspiranten vierde.
Meurs, de Nederlandse juniorenkampioen, won in Tallinn vier keer en speelde vijf keer remise, goed voor dertien punten. Hij eindigde één punt achter de Wit-Rus Ihar Mikhalchenka en had zelf een punt meer dan Elshan Zeylanov uit Azerbeidjan en German Struchkov uit Rusland. Pim Meurs speelde in ronde 4 remise tegen Zeylanov, in ronde 7 tegen Mikhalchenka en in ronde 9 tegen Struchkov.
Het was voor de Culemborgse jeugddammer een generale repetitie voor het Wereldkampioenschap (WK). Dat wordt van 12 tot en met 18 augustus in het Drentse Hijken gespeeld. Pim Meurs komt daar weer een aantal tegenstanders tegen die hij ook in Tallinn trof. Het WK is met circa 30 deelnemers opnieuw sterk bezet.
Pieter Steijlen, die zich via het aspiranten NK had geplaatst, liet in Tallinn twaalf punten noteren. Hij verloor in ronde 6 van de Rus Nikolay Germogenov. In de slotronde deelde Pieter de punten met kampioen Andrei Tolchikov uit Wit-Rusland. Steijlen kwam in het EK vier keer winnend uit de strijd tussen 34 leeftijdsgenoten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 13:05

De Telegraaf, 9 augustus 2006

SPORTKORT

JEAN MARC NDJOFANG en de Russische grootmeester Alexander Schwarzman domineren in het Brunssum Open. Beste Nederlander is Erno Prosman (derde plaats), die winst miste tegen Martijn Vissers in een hoogstaand duel. Uitslagen: Rijgersberg-Ndjofang 0-2, HermansSchwarzman 0-2, Prosman-Vissers 1-1, Kloosterziel-Torn 2-0, MooserLewkowicz 2-0, De Kooter-Ba 1-1. Stand: 1. Ndjofang 10 pt., 2. Schwarzman 9 pt., 3. o.a. Prosman, De Mooij en Mooser 8 pt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 13:14

RTV Noord, 7 augustus 2006
http://www.rtvnoord.nl/sport/index.asp? ... &pid=59414

Jonge Groningse wordt Europees damkampioen

TALLINN - De 13-jarige Heike Verheul uit Groningen is in Tallinn Europees kampioen Dammen geworden bij de jeugd.

Het is voor het eerst dat de jeugdtitel naar Nederland gaat. In negen speelronden stapte Verheul zeven keer als winnaar achter het bord vandaan. Ze verloor slechts één partij. In de slotronde zorgde Verheul snel voor remise, waardoor haar titel werd veiliggesteld.

Verheul was al tweevoudig Nederlands kampioene.

MenO

Post by MenO » Wed Aug 09, 2006 18:28

Hanco Elenbaas wrote:07aug06

CULEMBORG – Jeugddammer Pim Meurs heeft op het Europese Kampioenschap (EK) voor junioren een fraaie tweede plaats veroverd. De Culemborger leverde die prestatie in Tallinn in Estland in een veld van 26 deelnemers. Meurs bleef in negen duels tegen leeftijdsgenoten ongeslagen. Zijn clubgenoot Pieter Steijlen werd bij de aspiranten vierde.
Meurs, de Nederlandse juniorenkampioen, won in Tallinn vier keer en speelde vijf keer remise, goed voor dertien punten. Hij eindigde één punt achter de Wit-Rus Ihar Mikhalchenka en had zelf een punt meer dan Elshan Zeylanov uit Azerbeidjan en German Struchkov uit Rusland. Pim Meurs speelde in ronde 4 remise tegen Zeylanov, in ronde 7 tegen Mikhalchenka en in ronde 9 tegen Struchkov.
Het was voor de Culemborgse jeugddammer een generale repetitie voor het Wereldkampioenschap (WK). Dat wordt van 12 tot en met 18 augustus in het Drentse Hijken gespeeld. Pim Meurs komt daar weer een aantal tegenstanders tegen die hij ook in Tallinn trof. Het WK is met circa 30 deelnemers opnieuw sterk bezet.
Pieter Steijlen, die zich via het aspiranten NK had geplaatst, liet in Tallinn twaalf punten noteren. Hij verloor in ronde 6 van de Rus Nikolay Germogenov. In de slotronde deelde Pieter de punten met kampioen Andrei Tolchikov uit Wit-Rusland. Steijlen kwam in het EK vier keer winnend uit de strijd tussen 34 leeftijdsgenoten.
Het valt me wel vaker op dat deze meneer Janssen weinig of geen aandacht besteed aan goede prestaties van andere Nederlanders als ze niet bij Meurs spelen, maar dat er niet één kort zinnetje af kan over de Europese titel van Heike vind ik ronduit schandalig [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Wed Aug 09, 2006 18:50

MenO wrote:

Het valt me wel vaker op dat deze meneer Janssen weinig of geen aandacht besteed aan goede prestaties van andere Nederlanders als ze niet bij Meurs spelen, maar dat er niet één kort zinnetje af kan over de Europese titel van Heike vind ik ronduit schandalig [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]
Menno, ik hoop dat je die opmerking niet serieus bedoelde. Indien dit niet het geval was; Janssen schrijft het artikel voor de regiopagina van de Gelderlander. Aangezien de twee genoemde Culemborgers de enige spelers waren die in desbetreffende regio wonen, is het logisch dat er enkel aandacht aan de twee Culemborgers wordt besteed, en dus niet aan overige (Nederlandse) deelnemers.

Alex

Post by Alex » Wed Aug 09, 2006 19:32

Jochem Zweerink wrote:
MenO wrote:

Het valt me wel vaker op dat deze meneer Janssen weinig of geen aandacht besteed aan goede prestaties van andere Nederlanders als ze niet bij Meurs spelen, maar dat er niet één kort zinnetje af kan over de Europese titel van Heike vind ik ronduit schandalig
Menno, ik hoop dat je die opmerking niet serieus bedoelde. Indien dit niet het geval was; Janssen schrijft het artikel voor de regiopagina van de Gelderlander. Aangezien de twee genoemde Culemborgers de enige spelers waren die in desbetreffende regio wonen, is het logisch dat er enkel aandacht aan de twee Culemborgers wordt besteed, en dus niet aan overige (Nederlandse) deelnemers.
De overige kampioenen kunnen op z'n minst genoemd worden, moet ik Menno gelijk in geven. In de AD/HC werden ook el Animal, valneris e.d. genoemd, maar wonen zij in Haaglanden, Westland of Delfland??

hans andriessen

Post by hans andriessen » Thu Aug 10, 2006 10:37

Alex wrote:
Jochem Zweerink wrote:
MenO wrote:Het valt me wel vaker op dat deze meneer Janssen weinig of geen aandacht besteed aan goede prestaties van andere Nederlanders als ze niet bij Meurs spelen, maar dat er niet één kort zinnetje af kan over de Europese titel van Heike vind ik ronduit schandalig
De overige kampioenen kunnen op z'n minst genoemd worden, moet ik Menno gelijk in geven. In de AD/HC werden ook el Animal, valneris e.d. genoemd, maar wonen zij in Haaglanden, Westland of Delfland??
Dat laatste is wat anders, daar werd verslag gedaan over een toernooi dat IN Den Haag werd gespeeld. Logisch dat je dan wat over de top-zoveel schrijft. Het zou vreemd zijn om over een toernooi te schrijven waarin wereldtoppers meedoen en alleen te vermelden, dat de beste Hagenaar 39ste was geworden (klopt dit?).

Het is een bekend verschijnsel, dat lokale kranten alleen lokaal nieuws brengen. Dat krijgt soms groteske vormen. Toen Laura voor het eerst nationaal kampioen werd, was dat "geen nieuws" volgens de krant, want dat was niet IN Delft gebeurd. Toen zij naar aanleiding van die titel de bronzen sportspeld van de gemeente kreeg, was DAT wel nieuws (met grote foto), omdat dat in Delft plaatsvond.

Maar ik vind ook, dat bij een vrij uitgebreid verhaal over een internationaal toernooi, best even een bijzondere prestatie van een teamgenoot vermeld kan worden. Plus de teamprijs van ons land.
Overigens blonk diezelfde HC (toen nog apart) nu niet bepaald uit in een ruimhartige berichtgeving, als het om nationale prestaties ging.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 10, 2006 12:32

MenO wrote:
07aug06

Het valt me wel vaker op dat deze meneer Janssen weinig of geen aandacht besteed aan goede prestaties van andere Nederlanders als ze niet bij Meurs spelen, maar dat er niet één kort zinnetje af kan over de Europese titel van Heike vind ik ronduit schandalig
Anton Janssen heeft mij verzocht het volgende bericht op het forum te plaatsen.
Anton Janssen wrote:Bij de lezers van de berichten op het Forum bestaat onduidelijkheid over de status van de bijdragen van mijn hand bij Krantenberichten.
Het betreft teksten voor dagbladen, i.c. De Gelderlander.
De kantenwereld werkt daar als volgt: Er zijn per streek/regio afzonderlijke edities, zowel voor streeknieuws als voor het sportnieuws. Voor het dammen heb ik contact met vijf edities: Arnhem en omgeving, Oost Betuwe (Elst), Nijmegen en omgeving, De Vallei (Ede) en Rivierenland (Tiel).
Wanneer ik een verhaal voor een bepaalde editie schrijf, gaat dat uitsluitend naar die editie en niet naar andere (tenzij het wordt overgenomen).

Door de regionale inkleuring van de edities zijn mijn bijdragen over dammen begrijpelijkerwijs ook regionaal getint. Dat moet ook want het lezerspubliek wil op zijn regiopagina ook over hun regionale sport en hun regionale sportmensen lezen. Daarnaar gaat toch hun aandacht uit.

In het hoogseizoen (winter) schrijf ik min of meer uitgebreide verslagen van de wedstrijden in de Nationale Competitie voor 8 (Gelderse) verenigingen. Alleen de hoofdmacht, geen reserveteams. Apeldoorn en Oost Gelderland zitten niet in mijn portefeuille. Provinciaal spelende clubs krijgen ook aandacht, afhankelijk van de opstelling van de regiosportredactie.
Ik zie geen beperkingen bij damnieuws: ook evenementen (NK Culemborg, Nijmegen Open, WK b.v.), Halve Finales, provinciale kampioenschappen enz. krijgen mijn aandacht maar dan ook weer op de regiopagina.
De berichtgeving over jeugddammen is per editie sterk wisselend. Sommige edities nemen praktisch alles over, andere weinig tot niets. Het is afhankelijk van het onderwerp. Voor goed scorende jeugddammers of jeugdteams op een NK, EK of WK is soms bij de regiosport in de betreffende editie wat ruimte los te maken.

De landelijke publiciteit over dammen houdt niet over. (Harm Wiersma in De Telegraaf is een positieve uitzondering.) Of de KNDB daar niet wat aan zou moeten doen, is een andere vraag....

Voor de duidelijkheid: vergelijk mijn activiteiten met die van Nikhila in de Stentor bladen.

Zelf kom ik nauwelijks op de algemene sportpagina's van De Gelderlander. Die algemene pagina's bereiken alle edities.

Tot slot: Met alle dammers ben ik verheugd over de uitstekende resultaten van de Nederlandse jeugd in Tallinn. Dat biedt hoop voor de toekomst?

Groeten,
Anton Janssen

hans andriessen

Post by hans andriessen » Thu Aug 10, 2006 13:49

Hanco Elenbaas wrote:
Anton Janssen wrote:
Zelf kom ik nauwelijks op de algemene sportpagina's van De Gelderlander. Die algemene pagina's bereiken alle edities.

Tot slot: Met alle dammers ben ik verheugd over de uitstekende resultaten van de Nederlandse jeugd in Tallinn. Dat biedt hoop voor de toekomst?

Groeten,
Anton Janssen
Ik begrijp wel welke beperkingen Anton ondervindt (beperkte ruimte en soms waarschijnlijk ook nog inkorting (?)).
Maar had hij niet een klein zinnetje ertussen kunnen smokkelen over de EK-titel van Heike? Juist om aan te geven,
dat er hoop is op meer

En als je het omkeert, dan schrijft Anton wel over de successen van Zeylanov, Mikhalchenka en Struchkov, die immers in staat waren Pim een punt te ontfutselen. En die drie komen echt niet uit Culemborg En over de EK-titel niets

MenO

Post by MenO » Thu Aug 10, 2006 14:07

Ik heb, via Hanco, een berichtje van Anton Janssen gekregen, en heb hem een email teruggestuurd met mijn standpunt en argumentatie. Het lijkt me dan ook nutteloos om verder op dit forum op het onderwerp in te gaan, ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt.
Oja, die kwalificatie 'schandalig' was wat overdreven. Het engelse woord 'ignorant' was beter geweest.

VibeMan

Post by VibeMan » Thu Aug 10, 2006 17:29

hey menno,

janssen schrijft voor de regionale gelderse krant de Gelderlander. Daar hoeft toch ook niets in over H. Verheul uit Groningen?

Als het nu een landelijk dagblad zou zijn, dan is het wat anders.

Moet je niet moeilijk over doen vind ik.

MenO wrote:

oostra

Nieuwsblad van het Noorden over EK Jeugd in Tallinn

Post by oostra » Fri Aug 11, 2006 21:21

Maandag en woensdag heeft het Nieuwsblad van het Noorden een aantal artikelen aan het EK Jeugddammen gewijd. Hierbij de tekst.

Groningse Heike (13) wint EK dammen
Groningen - Heike Verheul (13) uit Groningen werd gisteren in Tallinn Europees
kampioen dammen. Ze is de eerste Nederlandse die dat lukt in de categorie
meisjes tot 13 jaar.
Zie verder pagina 9.

Groningse Heike Verheul (13) wint EK dammen
Groningen - Heike Verheul (13) uit Groningen werd gisteren in Tallinn Europees kampioen dammen. Ze is de eerste Nederlandse die dat lukt in de categorie meisjes tot 13 jaar. De leerlinge van het Willem Lodewijk Gymnasium doorbrak de hegemonie van Oost- Europese deelneemsters. Ze verloor alleen van de uiteindelijke nummer
twee, Silvia Markovtsy uit Oekraïne. Heike won zeven wedstrijden en stelde haar
titel in de laatste partij veilig met een remise. Heike is lid van het
Damgenootschap Het Noorden in Groningen, evenals Roel Boomstra uit Emmen die in
dezelfde leeftijdscategorie zilver won bij de jongens.
Voor de Dambond verliep het toernooi dat een week duurde, daarmee uiterst
succesvol. Pim Meurs uit Culemborg haalde ook nog zilver in de categorie jongens
18. Heike reist morgen terug naar ons land. Ze wordt omstreeks 13 uur verwacht
op het Hoofdstation in Groningen. (DvhN) maandag, 7 aug. 2006.

Schooldammen staat aan basis succes
Groningen - Jeugddammen in Groningen staat landelijk in hoog aanzien. Heike
Verheul is na de 15-jarige Mei-Jhi Wu (zij won brons) het tweede grote
vrouwelijke talent van het damgenootschap Het Noorden. Heike is de jongste
damster die een persoonlijke trainer van de dambond heeft. Volgens die trainer,
Siep Buurke, staat het schooldammen in Groningen aan de basis van het succes.
"De damsport wordt sinds jaar en dag beheerst door het Oostblok. Rusland en de
voormalige Russische republieken overheersen. De Nederlandse dambond wilde ook
wel eens in de prijzen vallen en ging op zoek naar hun aanpak. Die was vrij
simpel: heel jong beginnen met dammen. Dat hebben wij overgenomen en die aanpak
werkt." De Groningse damclub, waar ook zilveren medaillewinnaar Roel Boomstra
(13) uit Emmen lid van is, laat kinderen al vanaf hun zesde jaar en soms nog
eerder wedstrijddammen via diverse basisscholen. "Heike was geen uitzonderlijk
talent toen ze zeven was en ik haar leerde kennen", herinnert Buurke zich. "Maar
ze heeft wel de beste mentaliteit. Ze maakt de verwachtingen van de dambond
waar." Het kampioenschap is volgens Buurke heel bijzonder omdat de hegemonie van
de Russische republieken werd doorbroken. "De eerste vijf waren altijd
jeugdspelers uit die landen. We hoopten voorzichtig op een plek bij de eerste
drie. Kampioen worden is toch wel heel speciaal. Ze laat iedereen weer versteld
staan."

Wel bloemen, geen volkslied voor damkampioene uit Groningen

"Ze heeft iedereen weer versteld doen staan", zegt Siep Buurke, privé-trainer van
de Groningse jeugddamster Heike Verheul (13). Zij werd in Tallinn Europees
kampioen.
Door Frits Poelman
- Had je het verwacht? "Een beetje. Ik verwachtte een podiumplaats. Vorig jaar in Polen was ik vijfde, dus ik wist dat ik hoog kon eindigen. Uiteindelijk won ik zeven wedstrijden. In de laatste partij was remise voldoende. Het werd nog even spannend omdat ik halverwege het toernooi verloor van het meisje uit Oekraïne dat tweede werd."
Maakten ze er een mooie huldiging van? - "De voorzitter van de Europese dambond
heeft me een paar keer gefeliciteerd, maar verder viel het een beetje tegen. Ik
kreeg wel een beker, maar in tegenstelling tot vorig jaar werd het volkslied
niet gespeeld. Dat vond ik wel jammer. Of er op school nog een huldiging komt?
Misschien. Ik denk eerder op de club. Mijn vader organiseert een feestje in
denksportcafé Atlantis."
En nu het WK? - "Dat is er pas voor jeugdspelers vanaf 16 jaar, dus daar ben ik
nog te jong voor. Maar ik kijk er wel naar uit."
Wat is er zo leuk aan dammen? - "Het rekenen, het vooruit denken. Het is
moeilijk uit te leggen, maar als je ergens goed in bent ga je het vanzelf leuk
vinden."

Nog twee damprijzen
Groningen - Na de successen van dit weekend zijn er nog twee noorderlingen in de prijzen gevallen op het EK dammen in Talinn. In de hoofdstad van Estland won gisteren Roel Boomstra (13) uit Emmen goud, en de bronzen plak ging naar de Groningse aspirant Mei-Jhi Wu (15). Het ging maandag om een officieus kampioenschap
sneldammen, dat als afsluiting van het officiële EK dammen werd gehouden.
Zondag haalde de 13--jarige Heike Verheul hierbij goud. Daarmee is ze de eerste
Nederlandse die het EK dammen wint in de categorie meisjes tot 13 jaar. Roel
Boomstra verdiende zilver in ronde voor jongens.(DvhN) woensdag 9 aug. 2006.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sat Aug 12, 2006 09:30

Championnat du CANADA 2006

http://www.fqjr.qc.ca/dames/result/champcan06.html

Vous le saviez déja : La compétition a été remportée par L.S. WONG.
Les résultats complets sont disponibles sur le site de MONTREAL.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Mon Aug 14, 2006 23:38

Message of HANCO ELENBAAS

Sergej Sergejewitsj Mansjien has died in his place of residence St. Peterbourg.
Mansjien played several times in the finals of the championship of the Soviet Union.
Mansjien was trainer of Alexander Dibman, Mikhail Korenjewski and Alexander Georgiev.
Recently, after Iser Kuperman died, Ton Sijbrands published an analyze from a game of Mansjien against Kuperman.
In Ton Sijbrands book about Andris Andreiko you will find lots of games from Sergej Mansjien

www.shashki.com

http://tools.search.yahoo.com/language/ ... m&lp=ru_en

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Tue Aug 15, 2006 08:58

Prévisions des autorités de IAKOUTIE pour 2006 et 2007

Principaux points :

1)Match pour le titre mondial entre A. TCHIZOV et A. GEORGIEV sur 100 cases en 2006.

2) Duel pour le titre mondial entre G. KOLESOV et A. VALIOUK sur 64 cases en 2006.

3)Championnat du Monde Féminin en 2007 sur 100 cases.

4)Assemblée Générale de la FMJD en 2007.

Plus d'infos, voir :

http://66.218.71.231/language/translati ... azenie.htm

http://www.shashki.ykt.ru/

Post Reply