Bondsraad

Post Reply
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Thu Jun 29, 2017 00:13

playforstacks wrote:
Kun je dan precies aangeven waar je bewijs van wilt zien? Want alles wat ik het afgelopen jaar in de bondsraad heb aangekaart heb ik zeker met voldoende bewijs onderbouwt vind ik.
En hier vergis je je helaas in.
Je hebt vermoedens (die mogelijk terecht zijn, maar mogelijk ook niet terecht).
Dat omzetten in bewijs is heel iets anders. En ik kan je verzekeren dat dat heel lastig is.

En beschuldigen van mensen (zeker als dat onterecht is) is niet de beste manier om bewijs te krijgen.

Tenslotte : Gelijk hebben # Gelijk krijgen

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Thu Jun 29, 2017 00:29

Ton van Namen wrote:
playforstacks wrote:
Kun je dan precies aangeven waar je bewijs van wilt zien? Want alles wat ik het afgelopen jaar in de bondsraad heb aangekaart heb ik zeker met voldoende bewijs onderbouwt vind ik.
En hier vergis je je helaas in.
Je hebt vermoedens (die mogelijk terecht zijn, maar mogelijk ook niet terecht).
Dat omzetten in bewijs is heel iets anders. En ik kan je verzekeren dat dat heel lastig is.

En beschuldigen van mensen (zeker als dat onterecht is) is niet de beste manier om bewijs te krijgen.

Tenslotte : Gelijk hebben # Gelijk krijgen
Nogmaals, over welk onderwerp dat ik in de bondsraad heb aangekaart wil je bewijs?
Als ik dit bestuur beschuldig van liegen over de ledendalingen om een contributie verhoging erdoor heen te krijgen. Dan doe ik dat met onderbouwt bewijs.
Als ik het bestuur beschuldig dat ze tijdens de bondsraadsvergadering al lang op de hoogte waren van de terugtrekking van Georgiev en dit dan bewust niet melden aan de bondsraad dan doe ik dat omdat ik daarvan bewijs achterhanden heb. Bijvoorbeeld:
Onderwerp: World Title Matches

Datum: Thu, 3 Mar 2016 23:14:43 +0800

Van: Jacek Pawlicki Aan: Bondsbureau KNDB bondsbureau@kndb.nl CC: Rob Clerc @gmail.com>

Dear All,

almost at the same time I received almost same message from our current WORLD CHAMPIONS.

The message is short and clear:

I don't like to continue my efforts to keep/get new World Title.

Both informed me that they will continue to play draughts but not for World Title.

The consequence of this decisions are following:

- next in the classifications of last WC - Roel Boomstra has a right to play a TITLE match against vce champion Jan Groenendijk

- next in the classification of last WCW - Olga Kamyshleeva has a right to play TITLE match against vce champion Natalia Sadowska

I like to know does Olga and Roel like to play the match.

If yes - we need to discuss about details and organisation questions with FMJD/KNDB and Polish Federation.

P.S.

Alexander - please make a news on FMJD web about it. But please let it be published not earlier than Saturday morning.

The same request to KNDB and PDF - do not make any publications about it before Saturday morning.

--

Jacek Pawlicki

Tournament Director

World Draughts Federation

http://www.fmjd.org
Zaterdag middag de 5de was de bondsraadsvergadering.
Daarnaast kan ik ook vertellen dat pawlicki al een afzegging van Georgiev had begin februari (en dus niet zoals op de FMJD site stond dat hij in China had afgezegt, ook hier heb ik bewijs van). En dat dit toen ook verteld is aan de mensen die mee hielpen met de organisatie. (ook hier heb ik bewijs van)

Het meeste bewijs heb ik al wel een keer in verschillende topics gepost. Ik snap dat het voor sommige mensen ongefundeerd kan lijken als ik hier en daar wat opnoem wat ik al veel eerder uitvoerig heb onderbouwt.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Jun 29, 2017 01:09

Thijs,

Ik denk dat we hier (de terugtrekking van Georgiev) te maken hebben met een geval van miscommunicatie.

Pawlicki stuurt een bericht dat Georgiev zich teruggetrokken heeft, maar dit is niet onderbouwd.
Er is geen attachment met een ondertekende brief door Georgiev dat hij zich werkelijk teruggetrokken heeft.
En in mijn ogen is dat belangrijk.

Het KNDB bestuur kan op dat moment dan ook niet weten of Georgiev zich echt teruggetrokken heeft.
En kan de bondsraad daarover dan ook niet informeren.

Wel had het bestuur kunnen zeggen dat er info was dat Georgiev zich mogelijk had teruggetrokken.
En dat het bestuur dat niet gedaan heeft, beschouw ik als een communicatiefout. Iets wat hopelijk voorkomen wordt in de toekomst.

Maar bewust liegen van het bestuur ?? Nee, dat gaat me te ver.

Maar ik ben bang dat we het daar niet over eens gaan worden.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Jun 29, 2017 04:33

Na lezing van alle posts hier, nogmaals, laten we netter met elkaar omgaan. Ga uit van elkaars goede intenties voor de damsport, en je kan dan nog steeds dingen checken en controleren, en het met iemand oneens zijn. Mocht iemand echt van kwade wil zijn, wat ik niet verwacht, dan blijkt dat wel. Ik vind het jammer dat een aantal mensen die zich inzetten voor de damsport door de mangel gehaald worden.

Ik ben trouwens wel persoonlijk benieuwd wat Ben Smeenk voor de WB doet in Vietnam.

Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc » Thu Jun 29, 2017 05:40

Hallo Casper
Ik ben als transporteconoom verbonden aan Frans bedrijf (EGIS) dat onderzoek doet naar verbetering van de vaarwegen en logistiek in de Mekong River Delta en Southeast Vietnam (de engelse afkorting is SWLC). Als econoom maak ik vervoerprognoses, kosten baten analyses en financiele analyses. De opdrachtgever is het MoT, maar de financier en inhoudeljke counterpart is de Wereldbank.
De afgelopen zes maanden heb ik vrijwel continu in Vietnam gezeten. Ik heb vele discussies op damgebied dan ook van afstand meegemaakt.
Groet Ben

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Jun 29, 2017 06:23

Sterc wrote:Hallo Casper
Ik ben als transporteconoom verbonden aan Frans bedrijf (EGIS) dat onderzoek doet naar verbetering van de vaarwegen en logistiek in de Mekong River Delta en Southeast Vietnam (de engelse afkorting is SWLC). Als econoom maak ik vervoerprognoses, kosten baten analyses en financiele analyses. De opdrachtgever is het MoT, maar de financier en inhoudeljke counterpart is de Wereldbank.
De afgelopen zes maanden heb ik vrijwel continu in Vietnam gezeten. Ik heb vele discussies op damgebied dan ook van afstand meegemaakt.
Groet Ben
Ha Ben, zit je in HCMC? Daar was ik vorige maand voor ADB. Zit nu in UB (Mongolie) voor ADB, helpen co-financiering te krijgen van de GCF voor een project op het gebied van stedelijke ontwikkeling. Zondag weer naar Italie.

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Jun 29, 2017 07:07

Marcel Kosters wrote:
playforstacks wrote:Maar Marcel!

Jij weet het allemaal zo goed stel jij bent een bondsraadslid als ik en jij zou vinden dat er wel het 1 en ander op de KNDB site zou moeten komen. Hoe zou jij dat aanpakken?

(dan schrijf ik daarna waar het mis gaat op jouw manier).
Een compleet(!) en gedetailleerd(!) concept verslag van het gebeurde schrijven. Ter goedkeuring aan de collega raadsleden sturen: svp binnen 48 uur correctie, aanvulling of instemming. Geen reactie betekent instemming. Vervolgens met medeneming van correcties en aanvullingen aan het bondsbureau sturen met verzoek tot publicatie.

Toch maar weer eens reageren naar Marcel Kosters. Marcel die oproept tot een totale transparantie van de BR. Dat noem ik nog eens een gotspe. Dezelfde Marcel die regelmatig informatie niet wilde delen met de Bondsraad in de tijd dat hij secretaris binnen het bestuur was. Niet uit onkunde maar uit onwil.
Dezelfde Marcel die steeds blijft aangeven dat het voormalig DB bestaat uit goed willende vrijwilligers en de Bondsraad niet bekwaam genoeg is om maar iets te doen in deze situatie. Het is zo raar blijven roepen dat een 'zware commissie' nodig is tegenover goedwillende vrijwilligers.
Dezelfde Marcel die vindt dat hij eigenlijk nooit iets fout heeft gedaan want het DB voert natuurlijk geen beleid uit wat bedacht wordt door BR-leden die geen notie hebben van wat ze voorstellen.

Een rijke fantasie kan Marcel niet ontzegt worden. Uit al de overige post van Marcel blijkt dat hij veel kennis van zaken heeft/had net als het bestuur waar hij inzat en het huidige bestuur en nog maar steeds blijven volhouden dat het goedwillende vrijwilligers zijn/waren.
Ik kan ook onvriendelijk zijn en zeggen: ' Marcel je klets uit je nek'. Daarmee zou ik Marcel schromelijk te kort doen, dat doet Marcel zeker niet.
Ik zie Marcel als een meestal zeer bekwaam iemand en de post die hij hier plaatst hebben zeker inhoud. Echter Marcel wil graag zichzelf, het vorige bestuur waar hij onderdeel van was en het laatste bestuur vrijpleiten.

De bijdrage over de 3 wijze mannen vond ik een zeer goede bijdrage.

Ja Ton Marcel heeft 1 maal gezegd dat hij niet zo handig gehandeld heeft maar een echt Mea Culpa heb ik van Marcel niet gehoord.

Ik vond één opmerking die Fred van Amersfoort in deze draad maakte naar Marcel de enige juiste: 'Marcel als mede aanstichter van het beleid dat vooral gericht was op Topsport ten koste van breedte sport, past jouw alleen bescheidenheid'

Ik vraag je vriendelijk Marcel laat nu eindelijk die bescheidenheid eens zien en val Thijs niet zo aan. Bij mij mag je dat altijd doen, wel graag openlijk.

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Jun 29, 2017 07:35

A.Presman wrote:Ik werd gevraagd om deze correspondentie (tussen heren Oostra en van den Broek) openbaar te maken.
AnneThijs.pdf
Met instemming van Anne Oostra en Geb Kos (ik heb alleen e-mail adressen uit correspondentie verwijderd) bij deze.
Ik hoop dat Thijs dat ook goed zal vinden gezien hij voor transparantie staat.

UPDATE: Na contact te hebben gehad met Thijs nog voor volledigheid de laatste mail uit deze mailwisseling
This2Anne.pdf
Bij deze is mijn werk als postbode is afgerond. Misschien hadden we in damwereld minstens een probleem minder als bestuurders zelf op openbare plekken (zoals dit Forum) meer van zich zouden laten horen.

Heel verhelderende brieven. Dank je Alexander dat je deze hier geplaatst heb. Persoonlijk vind ik dat de waarnemend secretaris een punt heeft naar Thiijs: Een excuus aan Geb Kos is zeker op zijn plaats. Verder is het voor mij goed de antwoorden van Anne Oostra goed tot mij te laten doordringen.
Thijs: het DB neemt waar, meer niet. lastig maar zo is het. Wel heb jij gelijk aan het eind van de tweede brief: 'de BR kan alleen tot voldragen besluiten komen
als zij over alle informatie beschikt.

Sterc

Post by Sterc » Thu Jun 29, 2017 08:22

Hallo Casper
Ik zat inderdaad in Ho Chi Minh City. Niet ver van het Spoorstation (Ga Sai Gon) hebben we een projectbureau. Voor mijn prognoses heb ik van diverse studies van de ADB gebruik gemaakt. Onder meer over de toekomst van visvangst in Azie en een studie over de energiemarkt.
Ben nu weer terug in Delft. Bezig met het schrijven van het eindrapport. In Augstus of September is er een Final Workshop in Ha Noi. Dan ga ik weer een weekje terug.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Jun 29, 2017 08:55

Ha Ben, klinkt als een mooie opdracht!

Sterc

Post by Sterc » Thu Jun 29, 2017 09:05

Is het ook
Ben nu ook betrokken bij een voorstel voor een studie in Myanmar (Birma) over de gevolgen van Climate Change on the Delta. Als dat wat wordt zit ik zo weer een tijdje in Azië. Zo bezien komt het allemaal niet zo slecht uit dat ik na 56 jaar (ik ben begonnen toen ik 7 was) gestopt ben met dammen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Jun 29, 2017 09:14

Ganesha wrote:Toch maar weer eens reageren naar Marcel (...)
Wat ik probeer te bepleiten is dit:

1. Bondsraad, organiseer op transparante wijze de formatie van een nieuw KNDB-bestuur en zorg dat alle leden van de bondsraad en van de KNDB de gelegenheid krijgen om hun inbreng te hebben. Dat heet procedurele rechtvaardigheid en daarmee levert de bondsraad groot draagvlak aan het nieuwe bestuur en aan zichzelf.

2. Bondsraad, maak de opbouw en financieringsvoorwaarden van KNDB-kosten inzichtelijk op grote lijnen. Oftewel hoeveel KNDB-contributie gaat waarin zitten. Met name de verdeling van KNDB-contributie tussen kosten voor topsport en kosten voor breedtesport is van belang. Ook: hoeveel uit KNDB-contributie betaalde arbeidstijd gaat in welke werkzaamheden en processen / producten zitten. Ook: hoe zien de voor een belangrijke deel uit KNDB-contributie betaalde activiteiten en processen op het bondsbureau eruit. Ook: welke - wellicht door KNDB-contributie gefinancierde activiteiten of voorzieningen - zijn een voorwaarde voor het verkrijgen van NOC*NSF subsidie. Kortom, inzicht in de KNDB-financiën en de wijze waarop kosten en subsidievoorwaarden met elkaar samen hangen. Dat moet dusdanig inzicht opleveren dat bondsraad en nieuw bestuur hiermee een inhoudelijke en zorgvuldige discussie kunnen voeren. Om geïnformeerde beslissingen te nemen over hoe de KNDB-organisatie aan te passen.
Last edited by Marcel Kosters on Thu Jun 29, 2017 09:27, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 29, 2017 09:14

Ganesha wrote: Toch maar weer eens reageren naar Marcel Kosters. Marcel die oproept tot een totale transparantie van de BR. Dat noem ik nog eens een gotspe. Dezelfde Marcel die regelmatig informatie niet wilde delen met de Bondsraad in de tijd dat hij secretaris binnen het bestuur was. Niet uit onkunde maar uit onwil.
Dezelfde Marcel die steeds blijft aangeven dat het voormalig DB bestaat uit goed willende vrijwilligers en de Bondsraad niet bekwaam genoeg is om maar iets te doen in deze situatie. Het is zo raar blijven roepen dat een 'zware commissie' nodig is tegenover goedwillende vrijwilligers.
Dezelfde Marcel die vindt dat hij eigenlijk nooit iets fout heeft gedaan want het DB voert natuurlijk geen beleid uit wat bedacht wordt door BR-leden die geen notie hebben van wat ze voorstellen.

Een rijke fantasie kan Marcel niet ontzegt worden. Uit al de overige post van Marcel blijkt dat hij veel kennis van zaken heeft/had net als het bestuur waar hij inzat en het huidige bestuur en nog maar steeds blijven volhouden dat het goedwillende vrijwilligers zijn/waren.
Ik kan ook onvriendelijk zijn en zeggen: ' Marcel je klets uit je nek'. Daarmee zou ik Marcel schromelijk te kort doen, dat doet Marcel zeker niet.
Ik zie Marcel als een meestal zeer bekwaam iemand en de post die hij hier plaatst hebben zeker inhoud. Echter Marcel wil graag zichzelf, het vorige bestuur waar hij onderdeel van was en het laatste bestuur vrijpleiten.

De bijdrage over de 3 wijze mannen vond ik een zeer goede bijdrage.

Ja Ton Marcel heeft 1 maal gezegd dat hij niet zo handig gehandeld heeft maar een echt Mea Culpa heb ik van Marcel niet gehoord.

Ik vond één opmerking die Fred van Amersfoort in deze draad maakte naar Marcel de enige juiste: 'Marcel als mede aanstichter van het beleid dat vooral gericht was op Topsport ten koste van breedte sport, past jouw alleen bescheidenheid'

Ik vraag je vriendelijk Marcel laat nu eindelijk die bescheidenheid eens zien en val Thijs niet zo aan. Bij mij mag je dat altijd doen, wel graag openlijk.
Helemaal eens met deze post. Marcel heeft niet communiceren met de bondsraad zo'n beetje in zijn eentje uitgevonden. Hij is zelfs bestuurslid communicatie geweest (sic!). Bij het punt bestuursbeleid kon hij daar alleen nooit een toelichting geven, want hij was nooit aanwezig op de vergadering. Ook dat is een slechte gewoonte die Marcel heeft geïntroduceerd. Marcel is daarmee persoonlijk verantwoordelijk voor enkele storende gewoontes binnen de KNDB.

Laat ik duidelijk zijn: Marcel is een gouden vent voor de damsport, die veel internationaal zendingswerk heeft gedaan. Hij verdient daarvoor alle lof. Hij is een prima uitvoerder, maar een zeer slechte bestuurder.

Ik vond het punt over communicatie rondom de procedure voor het vinden van bestuursleden een ironische manier om duidelijk te maken hoe je moet omgaan. Daarom ben ik eventjes meegegaan in Marcel zijn rare idee. Wat dient het voor een doel om deze procedures op de KNDB site te plaatsen? Vinden we daardoor betere bestuurders? Nee, natuurlijk niet. Gaat iemand dit dan opvolgen? Natuurlijk niet. De KNDB zoekt en vindt al 110 jaar bestuurders en al 110 jaar staat de procedure niet op de KNDB site vermeld. De eerste 90 jaar was er daarvoor wel een heel goede reden trouwens, maar dat terzijde.

Eenzelfde afweging maken bestuurders. Welk doel dient de transparantie waarom wordt gevraagd? Baat of schaadt het om hierin mee te gaan?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Jun 29, 2017 09:40

De post van Casper is toch net iets te makkelijk. Uitgaan van vertrouwen of wantrouwen is namelijk niet het onderwerp. Het onderwerp was : geef ons info zodat de bondsraad haar controlerende taak kan doen.
Dat die info zeer moeizaam naar boven komt, of simpelweg niet juist verstaan wordt, lijkt me helder. Probeert het bestuur dan iets te verdoezelen? Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. En natuurlijk zeggen en hopen en gaan we er als beschaafde mensen ook gewoon vanuit dat alles klopt. Echter, waar Casper dan vervolgens zegt dat als er iets niet klopt of te vertrouwen is, dat dit dan vanzelf zal blijken, die stelling is zwak. En zeker als Casper het zegt want hij beweerde eerst nog dat 50 tot 100 uren nodig zou zijn om de stromen überhaupt te doorgronden.
Als we een discussie willen voeren zouden we niet moeten uitgaan van de intenties van iemand maar om de feiten. Feit is dat we controle door de bondsraad van het bestuur hebben afgesproken. Feit is dus dat Thijs dit met volledige inzet doet. Doet hij dat zacht, lief en aangenaam? Misschien niet. Er zijn ook bondraadsleden die vanzelf reeds uitgaan van het goede. Mensen die vinden dat controle iets onbeschaafds heeft, iets wantrouwends. En ach, dat zijn misschien zachtere, lievere en prettige mensen in de omgang. Voor mij blijft 1 ding staan: als je in die bondsraad zit heb je de controletaak op je genomen. Als ik daar ergens een keus moet maken ga ik voor de kant van Thijs. Niet voor een gevoel, een toon, een humeur en of hij het fijnzinnig aanpakt. Vast niet. Boeit me niet. Ik kan niet beoordelen of hij nu zo super bot is of de ander super glad bij het geven of niet geven van info. Ik vind het niet juist om hem als veroorzaker te zien. Hij deed wat hij geacht werd te doen: controlerende taak uitvoeren. Als mensen dan boos op hem worden denk ik: kijk dan ook even naar hen die de controletaak minder scherp uitvoerden, terwijl dat wel hun taak was. Misschien had Thijs minder kunnen schreeuwen als anderen eerder hun taak hadden opgepakt. Er zijn nog vele vragen te stellen.

krammertje
Real name: Mark Hees

Post by krammertje » Thu Jun 29, 2017 09:52

Fred van Amersfoort wrote:De post van Casper is toch net iets te makkelijk. Uitgaan van vertrouwen of wantrouwen is namelijk niet het onderwerp. Het onderwerp was : geef ons info zodat de bondsraad haar controlerende taak kan doen.
Dat die info zeer moeizaam naar boven komt, of simpelweg niet juist verstaan wordt, lijkt me helder. Probeert het bestuur dan iets te verdoezelen? Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. En natuurlijk zeggen en hopen en gaan we er als beschaafde mensen ook gewoon vanuit dat alles klopt. Echter, waar Casper dan vervolgens zegt dat als er iets niet klopt of te vertrouwen is, dat dit dan vanzelf zal blijken, die stelling is zwak. En zeker als Casper het zegt want hij beweerde eerst nog dat 50 tot 100 uren nodig zou zijn om de stromen überhaupt te doorgronden.
Als we een discussie willen voeren zouden we niet moeten uitgaan van de intenties van iemand maar om de feiten. Feit is dat we controle door de bondsraad van het bestuur hebben afgesproken. Feit is dus dat Thijs dit met volledige inzet doet. Doet hij dat zacht, lief en aangenaam? Misschien niet. Er zijn ook bondraadsleden die vanzelf reeds uitgaan van het goede. Mensen die vinden dat controle iets onbeschaafds heeft, iets wantrouwends. En ach, dat zijn misschien zachtere, lievere en prettige mensen in de omgang. Voor mij blijft 1 ding staan: als je in die bondsraad zit heb je de controletaak op je genomen. Als ik daar ergens een keus moet maken ga ik voor de kant van Thijs. Niet voor een gevoel, een toon, een humeur en of hij het fijnzinnig aanpakt. Vast niet. Boeit me niet. Ik kan niet beoordelen of hij nu zo super bot is of de ander super glad bij het geven of niet geven van info. Ik vind het niet juist om hem als veroorzaker te zien. Hij deed wat hij geacht werd te doen: controlerende taak uitvoeren. Als mensen dan boos op hem worden denk ik: kijk dan ook even naar hen die de controletaak minder scherp uitvoerden, terwijl dat wel hun taak was. Misschien had Thijs minder kunnen schreeuwen als anderen eerder hun taak hadden opgepakt. Er zijn nog vele vragen te stellen.
+1

Post Reply