![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
NK Dammen 2008
-
Bij diverse mensen proef ik de gedachte, dat er op zijn minst een smetje rust op mijn kampioenschap. De gedachte alleen is natuurlijk al bespottelijk. Een ronde voor het einde was ik al kampioen, door een regel, die ik niet verzonnen heb en waarmee ik het ook niet helemaal eens ben. Maar daardoor was alle spanning bij mij natuurlijk weg. Die avond de deelnemers getracteerd op champagne, naar de bios in Steenwijk, veels te laat op de hotelkamer terug, ondertussen tientallen SMS-jes beantwoord en nauwelijks nog een oog dicht gedaan. Volkomen ontspannen tegen Baljakin achter het bord plaats genomen met de gedachte dat ik niks meer te verliezen had. Ja wat geld, maar wie bekommert zich daarom met de Nederlandse titel op zak. Het was een bekende opening voor mij en op zet 25 kon ik de stand zeer overzichtelijk houden met 17-22, sta dan zelfs wat gemakkelijker en had never nooit meer verloren. Maar 19-24 was zeer amusant en moeilijk te doorgronden. Zet 31) 18-23 was fout. Hier had 4-10 gemoeten met gelijke kansen. Zal wel remise zijn. Zet 31 was niet alleen fout, ik speelde hem ook snel, omdat ik een variantje zag schemeren, waarin ik makkelijk won. Pas na zet 38 van wit, zag ik dat er niks van klopte. In een eerdere fase van het tournooi, zou ik nu door de grond zakken, maar nu dacht ik alleen maar van hee, ik sta verloren. Duidelijker kan ik niet maken dat ik er met mijn hoofd eenvoudig niet bij was. Ik had vervolgens nog een uur om een niet meer te redden stand proberen te kiepen. Die tijd had ik natuurlijk beter kunnen besteden door eerder te rekenen. Uiteindelijk was ik zelfs wel blij voor Alexander, omdat hij nu dit jaar ook niet verder hoeft te ploeteren voor zn A-status.
-
Ron, van harte gefelicteerd met je titel!De website wrote:
Helden zijn belangrijk! Niet omdat ze belangrijker zijn dan andere mensen, maar omdat ze een levend voorbeeld zijn. Een voorbeeld in uitmuntend gedrag. Helden presteren het onmogelijke. Ze doen datgene, waarvan iedereen dacht dat het niet gedaan kon worden. Ze doorbreken grenzen en laten daarmee zien dat er eigenlijk geen grenzen zijn. Dat we eigenlijk alles kunnen doen wat we willen, mits we er van alles voor over hebben. Helden zijn een spiegel. De spiegel van het beste in onszelf.
En die heldenstatus, ach, daar wen je wel aan.
RonHeusdens wrote:Bij diverse mensen proef ik de gedachte, dat er op zijn minst een smetje rust op mijn kampioenschap. De gedachte alleen is natuurlijk al bespottelijk. Een ronde voor het einde was ik al kampioen, door een regel, die ik niet verzonnen heb en waarmee ik het ook niet helemaal eens ben. Maar daardoor was alle spanning bij mij natuurlijk weg. Die avond de deelnemers getracteerd op champagne, naar de bios in Steenwijk, veels te laat op de hotelkamer terug, ondertussen tientallen SMS-jes beantwoord en nauwelijks nog een oog dicht gedaan. Volkomen ontspannen tegen Baljakin achter het bord plaats genomen met de gedachte dat ik niks meer te verliezen had. Ja wat geld, maar wie bekommert zich daarom met de Nederlandse titel op zak. Het was een bekende opening voor mij en op zet 25 kon ik de stand zeer overzichtelijk houden met 17-22, sta dan zelfs wat gemakkelijker en had never nooit meer verloren. Maar 19-24 was zeer amusant en moeilijk te doorgronden. Zet 31) 18-23 was fout. Hier had 4-10 gemoeten met gelijke kansen. Zal wel remise zijn. Zet 31 was niet alleen fout, ik speelde hem ook snel, omdat ik een variantje zag schemeren, waarin ik makkelijk won. Pas na zet 38 van wit, zag ik dat er niks van klopte. In een eerdere fase van het tournooi, zou ik nu door de grond zakken, maar nu dacht ik alleen maar van hee, ik sta verloren. Duidelijker kan ik niet maken dat ik er met mijn hoofd eenvoudig niet bij was. Ik had vervolgens nog een uur om een niet meer te redden stand proberen te kiepen. Die tijd had ik natuurlijk beter kunnen besteden door eerder te rekenen. Uiteindelijk was ik zelfs wel blij voor Alexander, omdat hij nu dit jaar ook niet verder hoeft te ploeteren voor zn A-status.
Ron gefeliciteerd, man! Echt fantastisch! Eindelijk loon naar werken.
Michael Palmer
- Hanco Elenbaas
<center>De Stentor, maandag 21 april 2008
Beenham smaakt Heusdens extra goed
door Anton van Gerner
EMMELOORD - "De jeugd zal wel van ons balen, hè." Ron Heusdens heeft vernomen dat de volumeknoppen van de kermisattracties in de eerste uurtjes op huiskamerniveau blijven.
De kermisexploitanten houden rekening met de slotdag van het NK dammen in 't Voorhuys.
"Heel sociaal van ze", prijst Heusdens, die in Emmeloord zijn eerste nationale titel grijpt. Van de nieuwbakken kampioen had de decibelmeter best wat hoger mogen uitslaan. Hij was vrijdagavond, na de voorlaatste speeldag, toch al zeker van het kampioenschap. Dat de Schiedammer zaterdag nog verliest van de voormalige Witrus Alexander Baljakin, maakt niet meer uit. "De spanning was er voor mij af, dan ben je toch wat minder geconcentreerd. Ik had makkelijk remise kunnen halen. Maar ik zag wat leuks en probeerde het. Achteraf klopte het van geen kant. Maar als ik dat punt nog had moeten pakken, was ik op safe gegaan en was het gewoon remise geworden."
Namens de organisatie kan IJsbrand Haven er nauwelijks mee zitten dat de strijd om de titel voor de laatste ronde al gedaan is. De publieke belangstelling is goed en organisatorisch valt er geen wanklank. "Het best georganiseerde NK dat ik heb meegemaakt", zegt Baljakin bijvoorbeeld.
Dat doet Haven en mede-organisator Bart Jonker goed. "Je bent er toch een half jaar druk mee en als het dan loopt zoals je hebt bedacht is dat hartstikke mooi. We hebben een team dat veel voor elkaar over heeft, hiermee kunnen we in de toekomst nog wel eens wat doen", vindt Haven.
Hij zegt het niet zomaar. 'Emmeloord' is gepolst of het er wat voor voelt in 2011 het wereldkampioenschap op zich te nemen. "Daar gaan we eens over brainstormen", houdt Haven een slag om de arm. "Maar als we wat doen, doen we het goed. De randvoorwaarden dienen goed te zijn, met een WK is veel geld gemoeid."
Eerst volgend jaar maar eens een wereldrecordpoging kloksimultaan, met de Russische wereldkampioen Alexander Schwarzman. "We willen het alleen met een aansprekende naam. Nou, dat is Schwarzman", verheugt Jonker zich alvast.
De nationale toppers zijn vol lof over de polderploeg. "Prettige speelzaal, goede kamers, goed eten", meldt Ron Heusdens. "En weet je: op de avond dat ik kampioen werd, stond beenham op het menu. Mijn lievelingseten!"
-
Ron, gefeliciteerd! Met die titel van jou is helemaal niets mis, wat mij betreft is het volkomen terecht dat je eerste bent geworden. Zoals je zelf al aangeeft was die laatste partij wel een beetje een dweilpartij. Op het moment van 19-24, voorspelde ik al dat je zoiets niet zou gaan redden tegen Baljakin. Truus vond overigens dat het zelfs na 18-23 nog wel speelbaar was als je na 27-22 tenminste had dichtgezet met 6-11.RonHeusdens wrote:Bij diverse mensen proef ik de gedachte, dat er op zijn minst een smetje rust op mijn kampioenschap. De gedachte alleen is natuurlijk al bespottelijk. Een ronde voor het einde was ik al kampioen, door een regel, die ik niet verzonnen heb en waarmee ik het ook niet helemaal eens ben. Maar daardoor was alle spanning bij mij natuurlijk weg. Die avond de deelnemers getracteerd op champagne, naar de bios in Steenwijk, veels te laat op de hotelkamer terug, ondertussen tientallen SMS-jes beantwoord en nauwelijks nog een oog dicht gedaan. Volkomen ontspannen tegen Baljakin achter het bord plaats genomen met de gedachte dat ik niks meer te verliezen had. Ja wat geld, maar wie bekommert zich daarom met de Nederlandse titel op zak. Het was een bekende opening voor mij en op zet 25 kon ik de stand zeer overzichtelijk houden met 17-22, sta dan zelfs wat gemakkelijker en had never nooit meer verloren. Maar 19-24 was zeer amusant en moeilijk te doorgronden. Zet 31) 18-23 was fout. Hier had 4-10 gemoeten met gelijke kansen. Zal wel remise zijn. Zet 31 was niet alleen fout, ik speelde hem ook snel, omdat ik een variantje zag schemeren, waarin ik makkelijk won. Pas na zet 38 van wit, zag ik dat er niks van klopte. In een eerdere fase van het tournooi, zou ik nu door de grond zakken, maar nu dacht ik alleen maar van hee, ik sta verloren. Duidelijker kan ik niet maken dat ik er met mijn hoofd eenvoudig niet bij was. Ik had vervolgens nog een uur om een niet meer te redden stand proberen te kiepen. Die tijd had ik natuurlijk beter kunnen besteden door eerder te rekenen. Uiteindelijk was ik zelfs wel blij voor Alexander, omdat hij nu dit jaar ook niet verder hoeft te ploeteren voor zn A-status.
- Henk de Witt
Dat is heel mooi Piet, jouw positieve kijk op de dingen. Ik gaf de top vier van spelers met de meeste remisepartijen. Indrukwekkend, geen enkele sport kan op dat gebied met ons concurreren. Jij weet gelukkig nog een speler te vinden, de kampioen nog wel, die een beslissingspercentage van maar liefst boven de 50% scoorde. Prachtig. Ik zal dit doorgeven aan de Volkskrant, dat zal die vermaledijde sportredactie toch de ogen openen. Ik zie de kop al voor me: 'Kampioen dammen blijft onder de 50% remises!' Sensationeel.Piet Bouma wrote:Jammer, dat je het glas weer half leeg hebt gedronken Henk. Bij mij is het half vol.Henk de Witt wrote:Nog een paar remisecijfers:
Kees Thijssen 13 remises (100%)
Martin Dolfing 12 remises (92,3%)
Auke Scholma 11 remisen (84,6%)
Sven Winkel 11 remise (84,6%)
Kampioen Ron Heusdens, 7 beslissingen, beslissingspercentage 54%
Maar uiteraard zou de Delftse telling het kampioenschap nog spectaculairder gemaakt hebben.
Ex-aequo eindigen? Geen sprake van. De spelers weten van tevoren onder welke condities gespeeld wordt. Na ronde 9 stond er geen enkele speler meer gelijk.
De luiwammesen van de sportredactie hebben dit heugelijke nieuwsfeit zelf kennelijk nog niet ontdekt, want vanochtend in het sportkatern wederom geen letter over het NK.
Kun jij je positie als bondsraadslid niet gebruiken voor een offensiefje richting de media? Wat denk je van een bijscholingscursus voor sportjournalisten? Die non-valeurs moeten gewoon eens leren aan het publiek uit te leggen dat een remisepartij wonderschoon kan zijn. Leren dat het glas half vol is, wat zeg ik voor driekwart vol, want dat er een speler was die minder dan 50% remises scoorde. En dat dit heus wel vaker voorkomt. Dat men positiever over de damsport moet gaan denken en eens de inhoudsrijke discussies in de bondsraad over plusjes en zo moet gaan bijwonen. Afgezien van nut en noodzaak van zo'n bijscholingscursus wordt het vast ook enorm lachen met die persjongens
Wij moeten de sportjournalistiek naar een hoger plan tillen Piet. En tijdens de cursus de glazen goed vol schenken. Tip: breng ook de voorbeeldfunctie van het spelen van twee partijen per dag ter sprake. Als dammers 10 tot 12 uur per dag een topprestatie kunnen leveren, waarom zou dit in andere sporten niet kunnen? Watjes!
En als je toch zo goed bezig bent Piet, misschien kan de bondsraad gelijktijdig een nieuwe ledenwerfcampagne starten. De effecten van de vorige lijken een beetje uitgewerkt. Nog zo'n 3.500 volwassen KNDB-leden. Met de media aan onze kant plus het krachtige visionaire KNDB-bestuur moet dit naar minimaal 3.575 zijn te tillen. Het gaat helemaal niet slecht, het gaat juist goed! En het zal steeds beter gaan!! Het glas loopt over. Proost, bondsraadslid!
Jeroen van den Akker was, als hij de partij tegen Dolfing gewoon gewonnen had, ook op 16 punten uitgekomen, met 5 overwinningen. Al had Ron dan uiteraard iets anders achter het bord gezeten tegen Baljakin...
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, maandag 21 april 2008
Van den Akker verzekert zich van NK 2009
door Anton Janssen
EMMELOORD - Dammer Jeroen van den Akker (Culemborg) hield zaterdag met 14 punten uit 13 partijen zijn vierde stek op het Nederlandse Kampioenschap in Emmeloord professioneel vast.
Zijn plaatsgenoot Pim Meurs won in de laatste ronde en klom naar de zesde klassering met 13 punten. Geldermalsenaar Boudewijn Derkx verloor en bezet met 10 punten de twaalfde plaats in het eindklassement.
Van den Akker concentreerde zich in de laatste partij tegen Anton van Berkel op de vierde plaats om zich rechtstreeks voor het NK 2009 te plaatsen. Toen Martin Dolfing, zijn belangrijkste concurrent voor die plaats, snel remise maakte met Kees Thijssen, stuurde de Culemborger op de puntendeling aan. Ook tegenstander Van Berkel was nog een bedreiging maar Van den Akker bleef alert. Hij brak de redelijk spannende stelling af en bood Van Berkel geen aanknopingspunten.
"Achteraf is duidelijk dat dit NK mij meer had kunnen opleveren. In enkele partijen tastte ik onnodig mis. Dat kostte me punten. Je moet constant scherp zijn. Ik had me in de strijd om de titel kunnen mengen wanneer ik die fouten niet zou hebben gemaakt. De vierde plaats is acceptabel, vooral met de winst op Baljakin ben ik erg tevreden", blikte Van den Akker terug op het toernooi.
Meurs kwam zaterdag ondanks zijn tijdnood tot een overwinning op Frits Luteyn. Door het doortastende spel van de Culemborger dreigde Luteyn vast te lopen. Het leidde voor de benjamin op de titelstrijd tot een winnend eindspel.
De jongste deelnemer beëindigde daarmee het toernooi op een vijftig procent score. Meurs was zelf matig tevreden: "Ik had een hoger puntenaantal en klassering willen bereiken. Zo'n NK is een zware opgave. Ik heb er veel geleerd en kan met een positief gevoel op deze krachtmeting terugkijken." Voor Derkx verliep dit NK ronduit teleurstellend. "Ik ben blij dat het voorbij is. Het was zwaar."
- Hanco Elenbaas
Baljakin wint van kampioen
EMMELOORD - Alexander Baljakin is bij het Nederlands kampioenschap dammen op de tweede plaats geëindigd.
De speler van DV Huissen sloot het toernooi in Emmeloord zaterdag af met een overwinning op de kersverse kampioen Ron Heusdens.
De partij in de dertiende en laatste ronde was er één om des keizers baard; Heusdens had zich een dag eerder al verzekerd van de nationale titel, de eerste uit zijn carrière. Baljakin staat na zijn vijfde NK-deelname nog steeds met lege handen. Hij eindigde driemaal als vierde en nu voor de tweede keer als tweede. Die klassering levert hem wel automatisch plaatsing op voor het NK van volgend jaar.
Baljakin verzamelde zestien punten (vier overwinningen, acht remises en één nederlaag), evenveel als Heusdens en Hein Meijer. Aangezien bij een gelijke stand het aantal overwinningen de doorslag geeft, kwam de titel terecht bij Heusdens. De Schiedammer won vijf keer. Doordat Meijer 'slechts' drie zeges boekte bleef Baljakin de Amsterdammer wel voor.
Kolk-Kooij
After 61.10-5
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12087787187.png)
61...36-41 =
61...22-28 B+
Gérard with Damy
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12087787187.png)
61...36-41 =
61...22-28 B+
Gérard with Damy
- Hanco Elenbaas
Baljakin tweede op NK dammen; Winkel achtste
EMMELOORD - Alexander Baljakin is bij het Nederlands kampioenschap dammen op de tweede plaats geëindigd.
De Arnhemmer sloot het toernooi in Emmeloord zaterdag af met een overwinning op de kersverse kampioen Ron Heusdens.
Baljakin verzamelde zestien punten (vier overwinningen, acht remises en één nederlaag), evenveel als Heusdens en Hein Meijer. Aangezien bij een gelijke stand het aantal overwinningen de doorslag geeft, kwam de titel terecht bij Heusdens. De Schiedammer won vijf keer. Doordat Meijer 'slechts' drie zeges boekte bleef Baljakin de Amsterdammer wel voor.
Baljakins stadgenoot Sven Winkel eindigde met dertien punten op de achtste plaats (van de veertien). Hij won één partij, verloor er ook één en deelde achtmaal de punten.
- Hanco Elenbaas
Kolk-Van der Kooij:Brabants Dagblad, maandag 21 april 2008
Van der Kooij sluit NK af als hekkensluiter
EMMELOORD - In de slotronde van het NK dammen heeft Alexander Baljakin nog even laten zien waartoe hij allemaal in staat is. In een spannend gevecht tussen twee titanen versloeg hij Ron Heusdens, die een dag eerder al de titel definitief had opgeëist.
Beiden hadden net als Hein Meijer zestien punten vergaard, maar op grond van het aantal overwinningen werd Heusdens gekroond tot de nieuwe damkampioen van Nederland.
Anton van Berkel uit Tilburg moest zich tevreden stellen met de zevende plaats in het eindklassement. Vijfvoudig kampioen en titelverdediger Kees Thijssen speelde al z'n partijen remise, wat voor de oud-Waalwijker toch wel als een teleurstellend resultaat genoemd kan worden. Wim van der Kooij slaagde er bijna in om de rode lantaarn over te dragen aan zijn opponent Gerlof Kolk. De Bosschenaar stond huizenhoog gewonnen, maar liet de stelling alsnog op een remise uitdraaien.
TAILLE wrote:After 61.10-5
61...36-41 =
61...22-28 B+
Gérard with Damy
- Hanco Elenbaas
<center>![Image](https://damforum.nl/photos/img89.imageshack.us/img89/3267/ronheusdenskampioenvannxk7.jpg)
foto: Sietse Nagel
![Image](https://damforum.nl/photos/img89.imageshack.us/img89/3267/ronheusdenskampioenvannxk7.jpg)
foto: Sietse Nagel
Omroep Flevoland, 20-04-2008
Emmeloord * NK dammen zit erop
Het NK dammen in Emmeloord zit erop. Op de slotdag van het evenement verloor de kersverse Nederlands kampioen Ron Heusdens van Alexander Baljakin.
Door de nederlaag kwamen zowel Hein Meijer als Baljakin nog op gelijke hoogte met Heusdens, maar door het grote aantal winstpartijen stelde Heusdens afgelopen vrijdag zijn eerste nationale titel al veilig. Het was de eerste keer dat het NK in Emmeloord werd gehouden.
De organiserende verenigingen Damclub Emmeloord en Tamek Damkring uit Marknesse zorgden voor een primeur: alle partijen waren live via internet te volgen.
- Henk de Witt
Dat hoef je niet allemaal uit te leggen Ron. De kampioen is kampioen, klaar. Stel dat jij de champagne had uitgesteld tot na het toernooi. Alleen een colaatje en vroeg naar bed om De Bal te verslaan. Topsportmentaliteit, discipline, brandende eerzucht, je kent dat wel. En De Bal had zich uit verdriet om het wederom missen van de titel in een ruige witte nacht gestort met veul drank en wilde wieven. Stel... En de volgende ochtend had een nog licht benevelde Baljakin een fitte Ron Heusdens van het bord gezet. Dan was je nog volkomen terecht kampioen geweest.RonHeusdens wrote:Bij diverse mensen proef ik de gedachte, dat er op zijn minst een smetje rust op mijn kampioenschap. De gedachte alleen is natuurlijk al bespottelijk. Een ronde voor het einde was ik al kampioen, door een regel, die ik niet verzonnen heb en waarmee ik het ook niet helemaal eens ben. Maar daardoor was alle spanning bij mij natuurlijk weg. Die avond de deelnemers getracteerd op champagne, naar de bios in Steenwijk, veels te laat op de hotelkamer terug, ondertussen tientallen SMS-jes beantwoord en nauwelijks nog een oog dicht gedaan. Volkomen ontspannen tegen Baljakin achter het bord plaats genomen met de gedachte dat ik niks meer te verliezen had.
Nogmaals gefeliciteerd, kampioen!
-