WK 2017 Tallinn

Post Reply
Wieger Wesselink

Re: WK 2017 Tallinn

Post by Wieger Wesselink » Thu Oct 05, 2017 14:54

henk stoop wrote:
Wieger Wesselink wrote:Als een Zwitsers toernooi maar sterk genoeg bezet is, dan slibt het bovenin tegen het eind dicht met louter remises. In die zin is het te verwachten dat er na een bepaald aantal ronden niet al te veel meer verandert in de eindstand. Maar of je bij dammen met zo'n toernooi opzet ook een zuivere eindstand kunt verwachten lijkt mij een interessante vraag.
Er zullen in de negende (laatste) ronde altijd spelers zijn die niets aan remise hebben. Dan worden er (soms onverantwoorde) risico´s genomen. Na ronde acht is lang niet iedereen in de top vier daardoor zeker.
Dit is niet waarop ik doelde, maar ik ben het er mee eens dat dit een bijkomend nadeel is van Zwitsers als kwalificatie voor een WK finale.

Dieter

Post by Dieter » Thu Oct 05, 2017 15:44

De stelling van Kosters slaat, met alle respect, nergens op. Elk van de groepen heeft een 10 tal serieuze kanshebbers op de finale plaatsen. Natuurlijk staan er na 5 ronden vier favorieten op kop maar kort daarachter hebben er nog eens 4 tot 6 kans om op die plaatsen te komen. Die kans hebben ze vooral door het geven van extra ronden waar een eerlijke eindstand bij 28 ook na 6 ronden bereikt kan zijn. De drie extra ronden en daardoor dubbele dagen maken dat de kwalificatie meer kansen geeft om schade te herstellen (zie Sipma gisteren, wie weet tot waar hij nog komt) en het is mede daardoor dat nu bijvoorbeeld nog Boomstra nog kans maakt zich te plaatsen. De extra ronden zijn zeker niet voor de show maar leveren zeker en vast heftige strijd op. In mijn beleving prima opzet om zo tot een finale te komen. De gehele wereldtop aanwezig, iedereen moet voor een finale plaats knokken en zelfs de titelverdediger zou zomaar kunnen sneuvelen in de kwalificatie.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Oct 05, 2017 16:01

Wieger Wesselink wrote:
henk stoop wrote:
Wieger Wesselink wrote:Als een Zwitsers toernooi maar sterk genoeg bezet is, dan slibt het bovenin tegen het eind dicht met louter remises. In die zin is het te verwachten dat er na een bepaald aantal ronden niet al te veel meer verandert in de eindstand. Maar of je bij dammen met zo'n toernooi opzet ook een zuivere eindstand kunt verwachten lijkt mij een interessante vraag.
Er zullen in de negende (laatste) ronde altijd spelers zijn die niets aan remise hebben. Dan worden er (soms onverantwoorde) risico´s genomen. Na ronde acht is lang niet iedereen in de top vier daardoor zeker.
Dit is niet waarop ik doelde, maar ik ben het er mee eens dat dit een bijkomend nadeel is van Zwitsers als kwalificatie voor een WK finale.
Dat geldt net zo goed voor een rond toernooi. Ook dan zijn er spelers die in de slotronde niets aan remise hebben.

MenO

Post by MenO » Thu Oct 05, 2017 17:03

Als Schwarzman en Baliakin nou even van tevoren hadden gezegd dat ze vanochtend remise hebben afgesproken, dan hadden ze dat live bord nog aan iemand anders kunnen geven...

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Oct 05, 2017 20:02

Mmm... na de zevende ronde in totaal twee (tussentijdse) correcties al op twaalf posities verdeeld over drie groepen. Dat is er alvast een meer dan mijn 'wet' voorspelde. Wetteloos volk, die dammers.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

MenO

Post by MenO » Thu Oct 05, 2017 20:29

Het wordt waanzinnig spannend morgen, en dan met name aan de rekentafel. Baliakin en Valneris gaan twee keer de poort sluiten en zijn zo goed als zeker. Als Wouter Wolff hetzelfde lukt is de eerste verrassing een feit!

In groep A zal Domchev van Gulyaev moeten winnen wil hij kans maken, want in de laatste ronde wacht waarschijnlijk Baliakin. Voor Shaibakov zal het een lastig verhaal worden. Blijven over Anikeev, Samb, Schwarzman, Virny en misschien Domchev, die op weerstand voor 3 plaatsen gaan.

In groep B zie ik Jan Groenendijk wel weer aansluiten. Trofimov heeft een te lage weerstand, dus ook hier 4 man voor 3 plaatsen: Ivanov, Van IJzendoorn, Georgiev en Groenendijk. Op het eind heeft de gehele top-6 elkaar gehad, dus ook dat zal op luttele weersandpuntjes aankomen.

Groep C is het lastigst te voorspellen. Blijft Wolff overeind tegen Boomstra? Weet Kees nog voor een stunt te zorgen? Is Boomstra's weerstand voldoende om met twee remises, samen met Wolff, Chizov en Vatutin door te gaan? Of kunnen Getmanski of Ndiaye er nog tussen komen? Of misschien zelfs Atse, die met zijn weerstand waarschijnlijk aan één overwinning genoeg gaat hebben. In de groep 8-punters zitten nog genoeg zwakke broeders, dus hier is nog van alles mogelijk.

We gaan het zien!

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Oct 05, 2017 20:54

Marcel Kosters wrote:Mmm... na de zevende ronde in totaal twee (tussentijdse) correcties al op twaalf posities verdeeld over drie groepen. Dat is er alvast een meer dan mijn 'wet' voorspelde. Wetteloos volk, die dammers.
Ik ben blij dat je toegeeft dat de "wet van Kosters" niet klopt...

En ja, we zijn nog steeds goede (dam)vrienden :)

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Oct 05, 2017 22:53

Ton van Namen wrote:
Marcel Kosters wrote:Mmm... na de zevende ronde in totaal twee (tussentijdse) correcties al op twaalf posities verdeeld over drie groepen. Dat is er alvast een meer dan mijn 'wet' voorspelde. Wetteloos volk, die dammers.
Ik ben blij dat je toegeeft dat de "wet van Kosters" niet klopt...

En ja, we zijn nog steeds goede (dam)vrienden :)
Wetten kunnen geamendeerd worden, vriend! ;-). Fantastisch dat Wouter aan kop gaat en dat Roel zich bij de eerste vier heeft gedamd. Verdere wetsovertredingen zijn toegestaan, mits gepleegd door Nederlanders die opwaarts bewegen in het klassement. Ik zal me verder onthouden van boude uitspraken / ga zien wat het dubbele slotakkoord morgen brengt.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Oct 05, 2017 23:00

Jan Pieter wrote:
Wieger Wesselink wrote:
henk stoop wrote: Er zullen in de negende (laatste) ronde altijd spelers zijn die niets aan remise hebben. Dan worden er (soms onverantwoorde) risico´s genomen. Na ronde acht is lang niet iedereen in de top vier daardoor zeker.
Dat geldt net zo goed voor een rond toernooi. Ook dan zijn er spelers die in de slotronde niets aan remise hebben.
In een rondtoernooi komt dit naar verhouding veel minder voor.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Oct 05, 2017 23:45

Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Ik denk dat we ook moeten concluderen dat een damtoerist, Evert Wiskerke (niks ten nadele overigens, hij maakt gewoon gebruik van de mogelijkheden) een enorme invloed heeft op de topklassering van Wouter Wolff. En daar kan Wouter ook niks aan doen. :)
Dat zou bij een rond toernooi niet het geval zijn.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

MenO

Post by MenO » Fri Oct 06, 2017 06:24

Piet Bouma wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote: Dat geldt net zo goed voor een rond toernooi. Ook dan zijn er spelers die in de slotronde niets aan remise hebben.
Ik denk dat we ook moeten concluderen dat een damtoerist, Evert Wiskerke (niks ten nadele overigens, hij maakt gewoon gebruik van de mogelijkheden) een enorme invloed heeft op de topklassering van Wouter Wolff. En daar kan Wouter ook niks aan doen. :)
Speaking of which: wat is er eigenlijk met de Indonesische afvaardiging gebeurd?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Oct 06, 2017 09:24

Vanochtend veel live plattelijnpartijen.

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Oct 06, 2017 10:15

MenO wrote:Speaking of which: wat is er eigenlijk met de Indonesische afvaardiging gebeurd?
Die doet gewoon mee. Staat na 7 ronden op 2 punten.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Oct 06, 2017 10:19

Piet Bouma wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote: Dat geldt net zo goed voor een rond toernooi. Ook dan zijn er spelers die in de slotronde niets aan remise hebben.
Maar de laagste notering wordt bij de eindstand toch direct geschrapt (W-1)?
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Oct 06, 2017 10:28

Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Als je dit zwitserse toernooi vergelijkt met een rond toernooi over 27 rondes, dan heb je gelijk, maar dat komt niet door de toernooivorm, maar door het aantal speelrondes.
Als je 3 groepen van 10 maakt en die rond laat spelen, zul je ook zien dat er bij het ingaan van de slotronde veel spelers per se moeten winnen om nog een kans te maken.

Post Reply