Bondsraad

Post Reply
User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Sat May 27, 2017 10:23

Fred van Amersfoort wrote:Er is altijd beweerd dat de breedtesport financieel gezien geen hinder heeft van de topsport (...) Marcel Kosters (...)
In 2008 was de aanstelling van twee fulltime coaches een goed idee. In 2012 was de verlenging van deze aanstelling om verschillende redenen spannender. In 2016 was de tweede verlenging - zonder idee over hoe de komende vier jaar te overbruggen - onverantwoord.

In 2008 heb ik als lid van dagelijks bestuur vurig gepleit voor deze aanstelling. Van mijn betrokkenheid bij het besluit in 2012 herinner ik mij minder. Maar ik ben mede verantwoordelijk voor ieder bestuursbesluit dat in die periode is genomen.
.
Fred van Amersfoort wrote:Als het waar is dat het contract met NOC stilletjes is verlengd (...)
Het contract is in 2016 niet stilletjes verlengd. Bondsraadslid Gerbrand Hessing heeft in november vragen gesteld. Alleen ontbrak de financiële visie van het bestuur om die verlenging gedurende de periode 2017-2020 te dekken. Inmiddels is duidelijk dat drastische bezuinigingen onvermijdelijk zijn voor de KNDB. Tenzij de zilvervloot binnenkort binnen vaart.

Mijn voorlopige conclusie is, dat de KNDB Topsport en Talentontwikkeling buiten het gebied van 'laaghangend fruit' voor bezuinigingen heeft gebracht. Eind 2016 immers hadden contracten simpelweg niet verlengd kunnen worden. Het zou voor een bondsraad met overzicht verleidelijk zijn geweest om het financieel laag hangende fruit te grijpen.

Nu dat natuurlijke moment gepasseerd is, lijken de kosten op Algemeen Functioneren en de eind 2018 aflopende raamovereenkomst met het cluster in Veenendaal meer voor de hand liggende plaatsen waar het geld allereerst vandaan moet komen. Alleen is de vraag in hoeverre dat kan, omdat de financiering van KNDB Topsport en Talentontwikkeling in ieder geval tot voor kort nog verbonden was aan de keiharde eis van deelname in het cluster.

De KNDB moet (of moest?) namelijk minimaal x fte, y leden en z begroting hebben om in aanmerking te komen voor T&T (en andere) subsidies. De enige manier waarop de KNDB aan die criteria kon en kan voldoen is door onderdeel te zijn van een cluster. De KNDB mag dan de totale fte, leden en begroting van het cluster opvoeren. De gedachte van NOC*NSF daarachter is, dat de KNDB zelf te klein is om een afdoende professionele organisatie te hebben. NOC*NSF geld voor zo'n kleine organisatie beschouwt NOC*NSF als 'geld in het putje'. Als onderdeel van een grotere professionele organisatie (het cluster in Veenendaal) acht NOC*NSF de KNDB wel in staat om het NOC*NSF geld te laten renderen.

Maar niets is eeuwig, wellicht dat beleid van NOC*NSF op dit gebied inmiddels gewijzigd is?
Last edited by Marcel Kosters on Sat May 27, 2017 12:59, edited 4 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Sat May 27, 2017 11:28

Misschien is ontvlechting naar twee organisaties (topsport/profsport en breedtesport/amateursport) wel de beste weg.
De KNDB sectie topsport krijgt inkomsten vanuit leden, die topsport willen bedrijven (mee willen doen aan KNDB titeltoernooien en KNDB willen vertegenwoordigen in internationale titeltoernooien en FMJD Worldcup wedstrijden) en inkomsten uit de topsportsubsidie. Zij kopen een topsportlicentie bij deze KNDB. Ook de Ereklasse met het zo gewenste prijzengeld door Gerbrand Hessing kan hierin ondergebracht worden.

De KNDB sectie amateursport/breedtesport wordt een service-organisatie compleet gerund door vrijwilligers, zonder bondsburo. Hier worden alle amateurtoernooien in onder gebracht (provinciale competities, nationale competitie Hoofdklasses t/m 2e klasses).

Beide secties werken met onafhankelijke begrotingen en financiële middelen. Er komen twee aparte besturen, die onafhankelijk van elkaar werken.

Misschien wel de enige manier om financieel het juiste inzicht te krijgen en kosten neer te leggen waar ze horen en een daadkrachtig bestuur met breedtesportfocus te krijgen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Mon May 29, 2017 15:11

Marcel heeft gelijk dat het contract niet stilletjes is verlengt. Eind 2016 was het moment om geen nieuwe cyclus in te gaan. Helaas leek het er op dat maar weinig Bondsraadsleden dit door hadden. Het bestuur heeft toen der tijd ook zeker de schijn gewekt dat er elk jaar een nieuw "meetmoment" zou zijn. Dit blijkt echter niet zo te zijn nu.
Het probleem is vooral dat zulke beslissingen nooit transparant en als eerlijke keuze worden voorgelegd aan de bondsraad. Eind 2016 werd bijvoorbeeld een contributie verhoging en het aangaan van een nieuwe cyclus in de goedkeuring van de (meerjaren)begroting gelegt. Er werd toen ook wel min of meer verteld dat mocht de bondsraad hier in meerderheid tegen stemmen dat ze dan feitelijk het bestuur zouden wegstemmen.

De bondsraad (de leden die nu in de bondsraad zitten) is geen orgaan die zulke druk kan weerstaan en dan onafhankelijk een besluit kan nemen, zeker niet als de informatie die de bondsraad krijgt onvolledig, ontransparant en onduidelijk is (en vaak ook onjuist).
Het bestuur krijgt ook meer dan genoeg misleidende informatie vanuit de KNDB organisatie die zij kunnen voorspiegelen aan de bondsraad. Dit gebeurt omdat de mensen die deze informatie leveren (topsport en directie) bij het leveren van helderen eerlijke transparante informatie hun eigen banen op het spel zouden zetten.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Tue May 30, 2017 13:00

Piet Bouma wrote:Misschien is ontvlechting naar twee organisaties (topsport/profsport en breedtesport/amateursport) wel de beste weg.
Het opsplitsen van de KNDB is een idee dat de werkgroep “Toekomst KNDB” zou kunnen onderzoeken. Het bestuurt adviseert de bondsraad in reactie op de voorstellen van bondsraadslid Frans de Jonge een dergelijke werkgroep in te stellen. Dat lijkt me een uitstekend advies! Het belangrijkste is dat de KNDB de onhoudbare situatie onderkent en zich aanpast.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Tue May 30, 2017 13:05

playforstacks wrote:(...)Het probleem is vooral dat zulke beslissingen nooit transparant en als eerlijke keuze worden voorgelegd aan de bondsraad. (...)


Ik denk dat je de problematiek goed beschrijft. Het is geen kwade wil: veel vloeit voort uit gewoonten, routines en lopende afspraken. De door bestuur geadviseerde en door bondsraad in te stellen werkgroep "Toekomst KNDB" lijkt de enige - maar tegelijk ook goede! - manier om alle benodigde beslis informatie scherp te krijgen.
Last edited by Marcel Kosters on Tue May 30, 2017 15:01, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Wieger Wesselink » Tue May 30, 2017 13:28

Piet Bouma wrote:Misschien is ontvlechting naar twee organisaties (topsport/profsport en breedtesport/amateursport) wel de beste weg.
Ik geloof niet dat opsplitsen echt wenselijk is. Het gaat ook slechts om een handjevol spelers die aan topsport doen. Maar het lijkt de hoogste tijd dat er drastisch wordt ingegrepen bij de KNDB. De huidige cultuur waarin uitgaven voor topsport bewust onzichtbaar worden gemaakt, waarin ledenaantallen kunstmatig worden opgeschroefd, en waarin nauwelijks aandacht lijkt te zijn voor het grote aantal uitstervende clubs, zorgt er voor dat het dammen in Nederland in hoog tempo aan het verdwijnen is. Als het klopt dat er nieuwe langlopende topsportcontracten zijn aangegaan die er voor zorgen dat de KNDB de komende jaren diep in het rood komt te staan, dan is er wat mij betreft sprake van ernstig wanbeleid.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Bondsraad

Post by Jaap van Galen » Tue May 30, 2017 21:23

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote:Misschien is ontvlechting naar twee organisaties (topsport/profsport en breedtesport/amateursport) wel de beste weg.
Ik geloof niet dat opsplitsen echt wenselijk is. Het gaat ook slechts om een handjevol spelers die aan topsport doen. Maar het lijkt de hoogste tijd dat er drastisch wordt ingegrepen bij de KNDB. De huidige cultuur waarin uitgaven voor topsport bewust onzichtbaar worden gemaakt, waarin ledenaantallen kunstmatig worden opgeschroefd, en waarin nauwelijks aandacht lijkt te zijn voor het grote aantal uitstervende clubs, zorgt er voor dat het dammen in Nederland in hoog tempo aan het verdwijnen is. Als het klopt dat er nieuwe langlopende topsportcontracten zijn aangegaan die er voor zorgen dat de KNDB de komende jaren diep in het rood komt te staan, dan is er wat mij betreft sprake van ernstig wanbeleid.
Mee eens.
(behalve bij bewust zou ik zeggen bewust lijken)

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Wieger Wesselink » Tue May 30, 2017 23:34

Jaap van Galen wrote: (behalve bij bewust zou ik zeggen bewust lijken)
Daar heb je gelijk in, Jaap.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Wed May 31, 2017 00:00

Of iets bewust is of uit eigen belang, of met de beste bedoelingen of uit onkunde of uit arrogantie of uit noodzaak, uiteindelijk moet alles toch echt transparant zijn. Duidelijk is een fors dreigend tekort en een dramatische ineenstorting van het ledental. Ik zie nog slechts een laatste redmiddel. Als de mensen die de topsport geweldig op de kaart hebben gezet, nu de middelen krijgen om met dezelfde passie de breedtesport te organiseren, dan is er enige hoop. Alle beschikbare uren en mankracht moeten die kant op. Dit vraagt om een andere manier van denken. Dat moeten we niet doen met het huidige bestuur maar met een totaal nieuw bestuur.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Wed May 31, 2017 11:43

Misschien moeten we het eens van de andere kant bekijken. Ik heb zelf eens gekeken hoeveel geld de breedtesport kost. Dit is tevens ook een stuk makkelijker aangezien de KNDB niet zoveel geld uitgeeft aan de breedtesport. Ik kwam echt bij lange na niet aan een ton aan kosten (zelfs niet met ruim rekenen).
Mijn idee is ook dat het breedtesport deel runnen echt niet zoveel geld kost aangezien de KNDB alles bij elkaar best veel vrijwilligers heeft (in commissies etc) die alles organiseren.

Misschien kan iemand anders ook een lijstje maken met breedtesport posten en de kosten daarvan? of kunnen we hier met zijn allen dat eens uitvogelen?

Ik denk dat als we de kosten van de breedtesport kennen dat we dan ook een veel beter beeld krijgen hoe veel topsport de KNDB nu eigenlijk kost. (namelijk totale kosten-breedtesport kosten)

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Wed May 31, 2017 13:16

Thijs, kun je ook ergens vinden wie, wat en waarom iemand declareert zoals bijvoorbeeld kilometerkosten etc?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Wed May 31, 2017 13:28

Aanvulling: ik wil graag zicht hebben of er bedragen worden afgeboekt op breedtesport terwijl in werkelijkheid dat meer onder topsport zou vallen of andersom. Wat zijn dan de grijze gebieden? Ik lees heel vaak dat bestuurders een toernooi openen/bezoeken, niet meer dan logisch overigens. Maar is dat gratis, is dat tegen kilometers etc? Want dan is de vraag van nut en noodzaak toch van belang. En al die rondjes Nl zonder aanwijsbaar rendement...wat zijn de kosten?

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Wed May 31, 2017 13:33

Na lezing van het financieel jaarverslag 2016 heb ik toch wel een aantal vragen/opmerkingen.

1 In tegenstelling tot voorgaande jaren is het gepubliceerde financiele jaarverslag dit keer niet geparafeerd door de accountant en ontbreekt de goedkeurende accountantsverklaring. Ik hoop dat die er wel is …

2 Het verlies van € 19K lijkt mee te vallen (iets groter dan begroot), maar dat wordt mede bereikt door incidentele meevallers (WK 2015 en WK 2016). Zonder deze meevallers zou de KNDB een groter verlies hebben. Incidentele tegenvallers heb ik niet kunnen vinden.

3 De personeelskosten zijn € 16K (=6%) hoger dan in 2015 en € 12K hoger dan begroot. Een toelichting hierop is helaas niet aanwezig en ook is niet duidelijk of deze overschrijding incidenteel of structureel van aard is.

4 Helaas wordt uit het jaarverslag niet duidelijk in hoeverre de personeelskosten gemaakt worden t.b.v. topsport en/of breedtesport en in hoeverre bondsbureaumedewerkers en bondsdirecteur werkzaamheden t.b.v. topsport en/of breedtesport verrichten. Overigens is in het algemeen onduidelijk aan welke activiteiten KNDB-medewerkers hun tijd besteden.

5 De opmerking op pagina 6 van het verslag dat het transparant is om de daarop betrekking hebbende personeelskosten niet door te belasten naar topsport is voor mij onbegrijpelijk. Naar mijn mening zou het transparant zijn om dit wel te doen, of in ieder geval aan te geven welk deel van de personeelskosten betrekking heeft op de topsport.

6 In de salarissen van 2016 zit een bedrag van € 24K voor directievoering. Zijn dit alle personeelskosten van het cluster die naar de KNDB doorbelast worden ? En zo nee, waar kunnen die andere personeelskosten worden teruggevonden in de jaarrekening.

7 Bij de opbrengsten topsport staat een bedrag van € 8120 voor het WK 2015. Echter op pagina 3 bij de toelichting van het resultaat staat dat het WK 2015 € 6000 opleverde. Wat is de verklaring voor dit verschil. En wat waren de inkomsten/uitgaven van het WK 2016 op ? Dat heb ik niet in het verslag kunnen terugvinden.

8 Bij de kostenpost bureau en organisatie zie ik een bedrag van € 18K voor organisatiekosten. Aan wat voor soort kosten moet ik dan denken, want ik neem aan dat organisatiekosten voor wedstrijden en trainingen bij topsport en nationale wedstrijden geboekt worden.

9 Bij de nationale wedstrijden valt het op dat zowel de opbrengsten (van € 2K in 2015 naar € 10K in 2016) als de uitgaven (van € 17 naar € 26K) van de Nederlandse Kampioenschappen fors zijn toegenomen. Wat is de oorzaak hiervan ?

10 In het financieel jaarverslag 2014 stond al dat de bondswinkel uitbesteed was aan derden. In het verslag van 2016 staat dat de bondswinkel sinds mei 2016 is afgestoten. Wat is het verschil tussen uitbesteden en afstoten in dit geval en wat zijn de financiele consequenties ?
Tevens wordt er vermeld dat de voorraad in 3 jaar wordt afgeschreven. Dit roept bij mij de vraag op waar deze voorraad uit bestaat en waarom deze niet verkocht wordt.

Dit zijn mijn vragen/opmerkingen over het financieel jaarverslag. Als een van de meelezende bondsraadsleden ook antwoord wil hebben op een of meer van bovengenoemde vragen, dan adviseer ik hem/haar de betreffende vraag/vragen door te sturen naar de secretaris van de KNDB.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Wed May 31, 2017 14:29

Fred van Amersfoort wrote:Thijs, kun je ook ergens vinden wie, wat en waarom iemand declareert zoals bijvoorbeeld kilometerkosten etc?
Nee dat kan ik niet. Ik heb weleens een specificatie gevraagd van bepaalde posten maar zulke dingen zijn alleen inzichtelijk voor de financiële commissie word mij dan verteld. En ik heb het idee dat die daar ook niet echt naar kijken verder.
Het bestuur/KNDB is heel erg terughoudend met informatie verstrekken wanneer deze gerelateerd is aan naam van een persoon.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Wed May 31, 2017 14:34

Fred van Amersfoort wrote:Aanvulling: ik wil graag zicht hebben of er bedragen worden afgeboekt op breedtesport terwijl in werkelijkheid dat meer onder topsport zou vallen of andersom. Wat zijn dan de grijze gebieden? Ik lees heel vaak dat bestuurders een toernooi openen/bezoeken, niet meer dan logisch overigens. Maar is dat gratis, is dat tegen kilometers etc? Want dan is de vraag van nut en noodzaak toch van belang. En al die rondjes Nl zonder aanwijsbaar rendement...wat zijn de kosten?
Ja die vragen heb ik ook, zeker hoe het zit met de grijze gebieden. Die rondjes Nederland en reiskosten die vrijwel elke vrijwilliger van de KNDB maakt staat reiskostenvergoeding tegenover. Of elke bestuurslid (of commissie lid) daarvan gebruikt maakt kan ik niet zeggen. Ook de bondsraad kost op die manier ook best wat geld (ook al zijn er zeker BR leden die geen reiskosten vergoeding vragen).

Post Reply