Mag een arbiter dit zomaar??Michel Stempher wrote:Ter verduidelijking van de barrage tussen N'Diaye en Schwarzman: N'Diaye speelde twee maal een onreglementaire zet (de tweede keer vergat 'ie een schijf weg te nemen na een slag) waarop de arbiter heeft besloten om N'Diaye een reglementaire nederlaag toe te kennen.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Heerhugowaard Open 2014 - Open NK 2014
Re: Heerhugowaard Open 2014 - Open NK 2014
-
- Real name: Michel Stempher
Blijkbaar wel dus.. Ik had nog nooit van deze regel gehoord, zeker niet als het onbewust gebeurt. N'Diaye kan uiteraard altijd protest aantekenen.
Uit de nieuwste AH:Michel Stempher wrote:Blijkbaar wel dus.. Ik had nog nooit van deze regel gehoord, zeker niet als het onbewust gebeurt. N'Diaye kan uiteraard altijd protest aantekenen.
De arbiter grijpt NIET in:
wanneer het om een onreglementaire zet op het dambord gaat (zoals verkeerd slaan, vergeten te
slaan e.d.): de arbiter kijkt toe hoe de spelers dit zelf oplossen en bemoeit zich er alleen actief mee
als de spelers daar zelf om vragen.
De arbiter grijpt WEL in:
wanneer de stand op het dambord in het ongerede is geraakt (gevallen schijf e.d.)
spelers een gedragsregel overtreden (zich laten voorzeggen, vals spelen door een gespeelde zet
terug te nemen, tot vervelens toe remiseaan bieden, e.d.)
spelers met de klok manipuleren (zoals de klok stilzetten, de klok indrukken zonder gezet te hebben,
ongevraagd aan de klok van de tegenstander zitten, e.d.)
spelers zich niet aan de wedstrijd- of toernooiregels houden, of de arbiter het functioneren moeilijk
maken (zoals de partij opnieuw beginnen, doorspelen met een niet-gekroonde dam, door slordig
schuiven onduidelijkheid laten ontstaan over de stand op het bord, e.d.).
-
Liet Alexander zomaar de onregelmentaire zet terugnemen? Als hij had gewild dan had hij gewoon met die extra schijf door kunnen spelen en op die manier winnen.Alex wrote:Uit de nieuwste AH:Michel Stempher wrote:Blijkbaar wel dus.. Ik had nog nooit van deze regel gehoord, zeker niet als het onbewust gebeurt. N'Diaye kan uiteraard altijd protest aantekenen.
De arbiter grijpt NIET in:
wanneer het om een onreglementaire zet op het dambord gaat (zoals verkeerd slaan, vergeten te
slaan e.d.): de arbiter kijkt toe hoe de spelers dit zelf oplossen en bemoeit zich er alleen actief mee
als de spelers daar zelf om vragen.
De arbiter grijpt WEL in:
wanneer de stand op het dambord in het ongerede is geraakt (gevallen schijf e.d.)
spelers een gedragsregel overtreden (zich laten voorzeggen, vals spelen door een gespeelde zet
terug te nemen, tot vervelens toe remiseaan bieden, e.d.)
spelers met de klok manipuleren (zoals de klok stilzetten, de klok indrukken zonder gezet te hebben,
ongevraagd aan de klok van de tegenstander zitten, e.d.)
spelers zich niet aan de wedstrijd- of toernooiregels houden, of de arbiter het functioneren moeilijk
maken (zoals de partij opnieuw beginnen, doorspelen met een niet-gekroonde dam, door slordig
schuiven onduidelijkheid laten ontstaan over de stand op het bord, e.d.).
-
- Real name: Michel Stempher
Neen.. Ik zal even een schets geven van hoe het is gebeurd bij de tweede foutzet:krijn ter braake wrote:
Liet Alexander zomaar de onregelmentaire zet terugnemen? Als hij had gewild dan had hij gewoon met die extra schijf door kunnen spelen en op die manier winnen.
1. N'Diaye slaat, maar vergeet een schijf weg te nemen. Meteen nadat hij de klok indrukte, nam hij hem alsnog weg.
2. Schwarzman reageert hier nogal geïrriteerd op met onder andere de woorden: "What's this!??"
3. Arbiter Demasure loopt naar het bord toe en zegt tegen N'Diaye iets als: "This is the second time that you're playing an incorrect move. You have lost the game now."
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat de site maar slecht bijgewerkt wordt. Er wordt in ieder geval niet goed gecommuniceerd naar de buitenwereld. Hoe zit het bijvoorbeeld met Jacob Okken? Weet iemand waarom hij vandaag niet gespeeld heeft?
Verder vraag ik me af hoe het met het puntentotaal zit van spelers die bij de 1e zestien hebben gezeten. Wanneer zij in de knock-out-fase remise hebben gespeeld en de barrage daarop hebben verloren wordt dit in de Zwitserse groep gezien als verlies. Is dit niet ten nadele van de spelers die het juist in de 1e fase van het toernooi zo goed hebben gedaan?
Het zou ik bepaalde situaties voor subtoppers zelfs gunstiger kunnen zijn om ervoor te zorgen dat je juist net niet bij de beste 16 hoort na 5 rondes. Je hebt daarna meer kans op dat 9e en 10e ticket omdat je dan niet tegen een verliespartij aanloopt in de knockout.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Verder vraag ik me af hoe het met het puntentotaal zit van spelers die bij de 1e zestien hebben gezeten. Wanneer zij in de knock-out-fase remise hebben gespeeld en de barrage daarop hebben verloren wordt dit in de Zwitserse groep gezien als verlies. Is dit niet ten nadele van de spelers die het juist in de 1e fase van het toernooi zo goed hebben gedaan?
Het zou ik bepaalde situaties voor subtoppers zelfs gunstiger kunnen zijn om ervoor te zorgen dat je juist net niet bij de beste 16 hoort na 5 rondes. Je hebt daarna meer kans op dat 9e en 10e ticket omdat je dan niet tegen een verliespartij aanloopt in de knockout.
...
Okken moest wegens privé omstandigheden het toernooi verlaten. Zal dus morgen ook niet spelen! NDiaye maakte volgens mij elke wedstrijd een foutje, bijv met links zetten en rechts klok indrukken etc. Jammer voor hem!
De opzet van het toernooi is ambitieus en moedig. De nieuwe opzet zorgt voor meer resultaten, maar het gebeurt mij wat te vaak na enorme blunders in blitz-partijtjes. Nog steeds vallen in de gewone partijen tussen grootmeesters veel te veel remises.Joop wrote:Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat de site maar slecht bijgewerkt wordt. Er wordt in ieder geval niet goed gecommuniceerd naar de buitenwereld. Hoe zit het bijvoorbeeld met Jacob Okken? Weet iemand waarom hij vandaag niet gespeeld heeft?
Ook voor mij is het onduidelijk welke regels er nou precies gelden. Ik kijk elke dag bij Nieuws, maar krijg geen informatie te zien over wat er nou allemaal gebeurt. Het publiek mag inderdaad wel wat beter voorgelicht worden over de opzet en over de meest recente resultaten.
Eén van de filmpjes begint met 18 minuten wachten, niet de meest aantrekkelijke manier om een sneldampartij weer te geven ...
Demasure handelt zeer accuraat, wie zich niet aan de regels houdt, moet gewoon de partij verloren verklaard krijgen, moedig en terecht gehandeld van Johan.
Heaven is no location, but a state of mind
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/14057781025.png)
Piotr - Jitse
Zwart heeft het zwakke 9-14? afgegeven.
Er is een leuk damleraarsstandje ontstaan.
Thema: De strategische velden.
Opdracht: Wit speelt en wint door de strategische velden te veroveren. Wit gebruikt een truukje om dit te verwezenlijken.
- Andrew Tjon A Ong
Bron: "De Ware Tijd" 19/7/14
Surinaamse dammers op Nederlandse toernooien
19/07/2014 06:01 - Eric Mahabier
![Image](http://dwtonline.com/media/4800289/suridamrs_Detailfoto.jpg)
Consul-Generaal Roy Lieuw A Sie en wethouder Sport van Heerhugowaard, Leo Dickhof, deden vrijdag de openingszet aan de wedstrijd tussen de Surinaamse dammer Darryl Bohr en de Nederlander Maarten van Leenen. Foto: Beta Debidien
HEERHUGOWAARD - De Surinaamse dammers Gerson Bendt, Guno Burleson en Darryl Bohr nemen deel aan de Nederlandse ‘Heerhugowaard open 2014’ internationale damwedstrijden. Ruim tweehonderd dammers uit 22 landen nemen doen mee met deze wedstrijd. Regerend wereldkampioen Alexander Georgiev is een van de grootheden bij deze openwedstrijd.
Marcel Oostburg is eveneens op Heerhugowaard Open aanwezig, maar dan voor een stage. Hij loopt stage voor zijn arbitersdiploma. De Surinaamse dammers participeren later deze maand in Nijmegen aan een open damwedstrijd. Oostburg neemt dan deel als dammer.
De Surinaamse dammers hebben vrijdag bezoek gekregen van de Surinaamse consul- generaal in Nederland, Roy Lieuw A Sie. De consul-generaal vond het nodig aanwezig te zijn om de Surinaamse dammers moed in te spreken en verdere succes te wensen met hun missie in Nederland. Samen met de sportwethouder Leo Dickhoff van Heerhugowaard, heeft Lieuw A Sie de openingszet gegeven aan de wedstrijd tussen Bohr en de Nederlander Maarten van Leenen.
Surinaamse dammers op Nederlandse toernooien
19/07/2014 06:01 - Eric Mahabier
![Image](http://dwtonline.com/media/4800289/suridamrs_Detailfoto.jpg)
Consul-Generaal Roy Lieuw A Sie en wethouder Sport van Heerhugowaard, Leo Dickhof, deden vrijdag de openingszet aan de wedstrijd tussen de Surinaamse dammer Darryl Bohr en de Nederlander Maarten van Leenen. Foto: Beta Debidien
HEERHUGOWAARD - De Surinaamse dammers Gerson Bendt, Guno Burleson en Darryl Bohr nemen deel aan de Nederlandse ‘Heerhugowaard open 2014’ internationale damwedstrijden. Ruim tweehonderd dammers uit 22 landen nemen doen mee met deze wedstrijd. Regerend wereldkampioen Alexander Georgiev is een van de grootheden bij deze openwedstrijd.
Marcel Oostburg is eveneens op Heerhugowaard Open aanwezig, maar dan voor een stage. Hij loopt stage voor zijn arbitersdiploma. De Surinaamse dammers participeren later deze maand in Nijmegen aan een open damwedstrijd. Oostburg neemt dan deel als dammer.
De Surinaamse dammers hebben vrijdag bezoek gekregen van de Surinaamse consul- generaal in Nederland, Roy Lieuw A Sie. De consul-generaal vond het nodig aanwezig te zijn om de Surinaamse dammers moed in te spreken en verdere succes te wensen met hun missie in Nederland. Samen met de sportwethouder Leo Dickhoff van Heerhugowaard, heeft Lieuw A Sie de openingszet gegeven aan de wedstrijd tussen Bohr en de Nederlander Maarten van Leenen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Schwarzman wint van georgiev in de 2e barage partij.
Door de bonuspunten is Georgiev toch tweede en niet Getmanski?Leri wrote:Schwarzman wint van georgiev in de 2e barage partij.
-
Mee eens. Ik vind Johan Demasure een prima arbiter. Hij is coulant als je coulant kunt zijn en streng als je streng moet zijn. Bij sommige arbiters is het andersom...Kosmos wrote: Demasure handelt zeer accuraat, wie zich niet aan de regels houdt, moet gewoon de partij verloren verklaard krijgen, moedig en terecht gehandeld van Johan.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/14058578277.png)
Georgiev - Schwarzman
Tweede barragepartij
52.25-20?? 27-32 53.37x28 23x32
Tsja, wat moet ik ervan zeggen?
Niks, Kosmos, helemaal niks.Kosmos wrote:
Georgiev - Schwarzman
Tweede barragepartij
52.25-20?? 27-32 53.37x28 23x32
Tsja, wat moet ik ervan zeggen?
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen