Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Feb 14, 2013 13:12

henk stoop wrote:
Alex wrote:Lijkt me gewoon een kwestie van anders je tijd verdelen?
Daar draait het voor een aantal spelers (zoals Andrew) nu juist om. Zij zijn niet in staat om hun tijd te verdelen. In het nieuwe systeem doet de klok dat voor hen. Spelers als Andrew zullen zeker baat hebben bij Fisher. Die extra bonus zou voor dit type speler alleen maar nog meer extra voordeel opleveren. De meeste spelers hebben dat niet nodig.
Niet leuk, dat je mijn geheimen hier prijs geeft Henk :wink:
Ik zal er zeker baat bij hebben bij Fisher, maar ik vind mijzelf in dit geheel helemaal niet belangrijk. Immers, ik ben maar een simpel eerste klassertje in de bondscompetitie, dus zo spannend zal het voor mij niet worden. Echter,waar ik wel moeite mee heb, is dat door de wijziging van het speeltempo, zoals het nu is voorgesteld, dat je dan voor veel mensen de anders zo leuke bondscompetitie wedstrijden aan het verzieken bent. Zo erg, dat ze er zelfs mee willen kappen. Dat vind ik heel erg en dat wil ik voorkomen!
Ook zijn er dammers, die op medische gronden per se na vier uur inspanning een time out nodig hebben. Die zou je nu dan uitsluiten van deelname, terwijl je met het verschuiven van de 20 minuten al die obstakels kunt effenen.
Wat de opmerking van Alex betreft: je kunt natuurlijk ook de eerst 50 zetten in 10 minuten afvuren, daarna een uur op de plee gaan zitten, daarna een patatje oorlog gaan nuttigen, daarna een sigaretje gaan roken en dan heb je nog altijd genoeg tijd om jouw eindspel goed uit te spelen. Als je maar je tijd anders verdeelt!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 14, 2013 13:51

Veranderen betekent keuzes maken. Dus een ander speeltempo kan. Maar voor mij hoeft het niet en ik begrijp ook de noodzaak niet. De NC is nog ongeveer het laatste wat goed loopt, laten we daar nu nog even afblijven. Het topsportbeleid en het meerjarenplan ziet er ook goed uit. Maar wat gaat verder goed? Er zijn dus zat andere zaken die meer prioriteit hebben.

Dieter

Post by Dieter » Thu Feb 14, 2013 14:21

Fred van Amersfoort wrote:Veranderen betekent keuzes maken. Dus een ander speeltempo kan. Maar voor mij hoeft het niet en ik begrijp ook de noodzaak niet. De NC is nog ongeveer het laatste wat goed loopt, laten we daar nu nog even afblijven. Het topsportbeleid en het meerjarenplan ziet er ook goed uit. Maar wat gaat verder goed? Er zijn dus zat andere zaken die meer prioriteit hebben.
Het moet niet veel gekker owrden nu ben ik het alweer met Fred eens :)
Waarom veranderen, het is mij volstrekt onduidelijk en lijkt alleen maar weer op veranderen om het veranderen. Al kost het maar een handvol dammers dan is het al sterk af te raden. Voor en tegenstanders geven al aan dat er amper verschil zit in de beschikbare tijd met uitzondering van de mogelijkheid het eindspel goed door te kunnen rekenen als dat nodig is, of het tacktisch even wachten omdat je tenslotte een teamwedstrijd speelt.
Er is domweg geen goed argument om de bedenktijd aan te passen anders dan dat er dammers zouden zijn die voor het warm eten thuis willen zijn. Slecht voor de lokaal beheerders, slecht voor het analyse dammen en uiteindelijk slecht voor de nationale competitie, niet doen dus.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Feb 14, 2013 15:44

Dieter wrote:Er is domweg geen goed argument om de bedenktijd aan te passen anders dan dat er dammers zouden zijn die voor het warm eten thuis willen zijn.
Nou, hier heb je je argument dus. Want ik ben zo'n dammer die graag samen met zijn gezin de warme maaltijd nuttigt.
Last edited by Gerard de Groot on Thu Feb 14, 2013 16:35, edited 1 time in total.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Feb 14, 2013 15:53

Gerard de Groot wrote:
Dieter wrote:Er is domweg geen goed argument om de bedenktijd aan te passen anders dan dat er dammers zouden zijn die voor het warm eten thuis willen zijn.
Nou, hier heb je je argument dus. Want ik ben zo'n dammer die graag samen met zijn gezin de warme maaltijd nuttigt.
Ik had ook al een argument gegeven, maar dat wordt domweg genegeerd dus...
Heaven is no location, but a state of mind

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Thu Feb 14, 2013 16:17

70+1 met na 50 (zelfde als nu dus) zetten en 20 min. bonus na 50 zetten dan maar?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Feb 14, 2013 17:47

Gerard de Groot wrote:
Dat is inderdaad een argument, Gerard. Nu nog graag een goed argument.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Feb 14, 2013 17:56

Heren, er zijn meerdere goede argumenten gegeven om de speeltijd wel te veranderen. Graag even teruglezen in plaats van ze te negeren. Ik ga niet mezelf quoten en ga ook de argumenten van Tjalling niet herhalen. Een discussie voeren waarbij elk tegengeluid wordt weggestopt, is volstrekt niveauloos.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 14, 2013 18:29

Guido heeft wel een punt, er zijn ook argumenten voor een wijziging. Die moeten we ook niet negeren. De discussie zou al zuiverder worden als we vooraf iets afspreken: iedereen die wil meebeslissen legt zich neer bij de uitkomst en blijft dammen als er toch een ander standpunt uitkomt. Zelf denk ik dat er andere zaken meer prioriteit hebben, denk eens aan het interen met 30.000 euro op het KNDB saldo, de sterk verouderde websites van sommige provincies en clubs, een bondsraad die voor een kleine bond erg groot is, gebrek aan sponsors, te grote bemoeienis met buitenlandse zaken en last but not teast: het dramatische inzakken van het ledental. Even ter info voor de lezer, Guido heeft destijds tegen gestemd toen het ging over wijziging speeltempo.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Feb 14, 2013 18:50

Jullie hebben wel gelijk. Het argument van Gerard - op tijd thuis willen zijn - is een onderdeel van de baaierd van argumenten voor en tegen. Hopelijk leidt de discussie tot iets vruchtbaars. De 'derde' oplossing, in de trant van wat Double_D aangaf, is er ook nog.

Persoonlijk blijf ik hopen op een zaterdagje lekker lang dammen.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Feb 14, 2013 19:20

Eric van Dusseldorp wrote:
Gerard de Groot wrote:
Dat is inderdaad een argument, Gerard. Nu nog graag een goed argument.
Eric, jij bepaalt niet voor mij wat ik een goed argument vind. Voor mij zou het eindeloze rekken van partijen en het late thuis komen de eerste reden zijn te stoppen met dammen op zaterdag. Ik heb dit seizoen mede hierdoor vier rondes gemist. Maak je geen zorgen, ik stop niet en ik dreig er zelfs niet mee. Dat laat ik wel aan anderen over.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Feb 14, 2013 20:03

Ik zit niet direct te wachten deze speeltempo wijziging, maar heb er ook geen problemen mee. Wel ben ik er van overtuigd dat het effect ervan op de eindspelfase groot is. Het ligt erg voor de hand om weinig tijd te reserveren voor het eindspel, omdat er een grote kans is dat na een zet of 50 alles duidelijk is. Maar als er dan een keer een ingewikkeld eindspel op het bord komt (wat je meestal niet vantevoren ziet aankomen), zal de logische consequentie zijn dat het met weinig tijd moet worden afgeraffeld. Eindspelkennis is goud waard met dit nieuwe speeltempo!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Feb 14, 2013 20:03

Gerard de Groot wrote: Eric, jij bepaalt niet voor mij wat ik een goed argument vind. Voor mij zou het eindeloze rekken van partijen en het late thuis komen de eerste reden zijn te stoppen met dammen op zaterdag. Ik heb dit seizoen mede hierdoor vier rondes gemist. Maak je geen zorgen, ik stop niet en ik dreig er zelfs niet mee. Dat laat ik wel aan anderen over.
Waarom zo'n uiterst felle reactie, Gerard? Ik proef oud zeer. Mijn reactie was inderdaad een beetje flauw, maar ik had 'm al een half uur voor jouw tegenreactie gerelativeerd.

Maar ik rook spruitjeslucht in jouw eerste reactie. Ik heb evenwel een ideetje, speciaal voor jou bedacht. Organiseer in jouw gezin een 'Spaanse avond' op die dagen dat jij met Den Haag uit speelt. Met tapas, chorizo, paella en natuurlijk een glas sangria (al weet ik niet of jouw kinderen daar al aan toe zijn). En zeg erbij: In Spanje gaat men pas om half tien dineren. Nou ja, of half negen of half acht, maakt mij niet uit wat je zegt. De avond kan niet meer stuk, niet voor jou noch voor jouw gezinnetje. Jouw kinderen gaan zich op uitwedstrijden van papa verheugen.

Idee?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Feb 14, 2013 20:32

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar een ooggetuigen- en analytisch verslag van de partij M. Barkel- K. Thijssen, 6e ronde NK-kwalificatie Zwolle.
Ik zie het voor me: Marino, in zijn opgeruimde stijl heeft de eerste 40 zetten lekker doorgespeeld, en Thijssen – die alles wil uitrekenen – heeft op dat moment al flink gerekend.
En dan, dan hebben ze de 50. Potverdikkie 80+1.
Kees – twee schijven voor – elke keer 1 minuutje. Kees denkt: ik wil rekenen, ik wil rekenen, verdorie ik kan niet rekenen, ik moet zetten. Barkel blijft lekker luchtig spelen en Kees Thijssen zit tot de 101e zet in de continue fase van niet rekenen.
Uiteindelijk remise. Is het zo gegaan? Het zal een spektakel geweest zijn.
En wat is de ultieme waarheid van het eindspel. Heeft Kees de winst gemist? En is er sowieso een acceptabel eindspel gespeeld, topspelers waardig?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 14, 2013 20:49

Piet Bouma wrote:Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar een ooggetuigen- en analytisch verslag van de partij M. Barkel- K. Thijssen, 6e ronde NK-kwalificatie Zwolle.
Ik zie het voor me: Marino, in zijn opgeruimde stijl heeft de eerste 40 zetten lekker doorgespeeld, en Thijssen – die alles wil uitrekenen – heeft op dat moment al flink gerekend.
En dan, dan hebben ze de 50. Potverdikkie 80+1.
Kees – twee schijven voor – elke keer 1 minuutje. Kees denkt: ik wil rekenen, ik wil rekenen, verdorie ik kan niet rekenen, ik moet zetten. Barkel blijft lekker luchtig spelen en Kees Thijssen zit tot de 101e zet in de continue fase van niet rekenen.
Uiteindelijk remise. Is het zo gegaan? Het zal een spektakel geweest zijn.
En wat is de ultieme waarheid van het eindspel. Heeft Kees de winst gemist? En is er sowieso een acceptabel eindspel gespeeld, topspelers waardig?
In Delfzijl 2012 zat Kees tegen Georgiev rond de 45ste, 46ste zet in behoorlijke tijdnood. Hij moest al een tijdje heel nodig pissen, maar dankzij die +1 regel had hij bij de 48ste weer twee minuten opgebouwd, zodat een snel spurtje naar de wc net voldoende bleek om toch nog in de strijd te blijven. Georgiev had tijdens Kees' plaspauze gezet, maar Kees had bij terugkomst nog 30 seconden over.

Maar in Delfzijl 2010 vertelde demonstrateur Auke Scholma dat hij het zonde vindt dat er geen spannende Jannes van der Wal-achtige tijdnoodfases meer zijn door dat +1 gedoe.

Post Reply