Techniek plusremises

Post Reply
Piet Bouma

Toevallige plus

Post by Piet Bouma » Mon Jun 13, 2011 20:55

De partij van Alexei Chihzov tegen Pim Meurs (13e ronde) is voor mij ondoorgrondelijk en eigenlijk gewoon saai. Chihzov laveert de hele partij en neemt flink wat ruilen mee. Maar in de late middenspelpositie heeft hij toch het voordeel(tje) aan zijn zijde.
En dan is het voor Pim nog even werken om de (min)remise binnen te halen.
Ik heb eens gelezen of gehoord dat Chizhov voordat hij wereldkampioen werd een database van (late) middenspelstanden had opgebouwd waar hij naar toe wilde spelen om vanuit daaruit toe te slaan. Misschien is hij daarop aan het terugvallen.

Een Chizhov, die vol op complicaties speelt, risico op het bord en met betrekking tot de klok neemt, hebben we in dit WK te weinig gezien. Dat is jammer.

Image

Neemt niet weg dat hij een strateeg als Meurs hier toch wat in moeilijkheden heeft gebracht. Het tempo staat weer goed en zwart moet van heel ver weg naar de damlijn. En dan peuzelt Chizhov wat schijfjes op.

51…7-11 52.21-16 12-18 53.16x7 18x27 54.40-35 27-31 55.35x24 19x30 56.7-2 13-18 57.2x35 31-37 58.35-49 25-30 59.34x25

Image

en wit heeft inmiddels dam en twee schijven gewonnen, terwijl zwart nog niet op de damlijn is…..Maar het wint gewoon niet.

59…37-41 60.49-16 41-47 61.33-28 47-33 62.28-23 Plus.

De vraag na deze zettenreeks is: Wie ziet een alternatief om de plus te ontlopen?
Voor de rest zet ik deze eerst maar in de rubriek ‘toevallige plus’. Het tempo staat goed, maar stond zwart zo slecht dat we moeten spreken van “bijna gewonnen”?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

pietervdvorm

Re: Toevallige plus

Post by pietervdvorm » Mon Jun 13, 2011 21:19

Piet Bouma wrote:De partij van Alexei Chihzov tegen Pim Meurs (13e ronde) is voor mij ondoorgrondelijk en eigenlijk gewoon saai. Chihzov laveert de hele partij en neemt flink wat ruilen mee. Maar in de late middenspelpositie heeft hij toch het voordeel(tje) aan zijn zijde.

[...]

De vraag na deze zettenreeks is: Wie ziet een alternatief om de plus te ontlopen?
Voor de rest zet ik deze eerst maar in de rubriek ‘toevallige plus’. Het tempo staat goed, maar stond zwart zo slecht dat we moeten spreken van “bijna gewonnen”?
Ik had er al eerder naar gekeken, en volgens mij hangt die plus al heel lang in de lucht. Dit is, denk ik, een heel mooie en zuivere plus. Geen gedoe met gewonnen staan en de winst missen en zo... Gewoon: wit heeft positioneel voordeel, maar onvoldoende voor de winst, en leidt dat voordeel keurig naar het begeerde plusje.

pieter

Re: Techniek plusremises

Post by pieter » Mon Jun 13, 2011 21:31

De partij van Alexei Chihzov tegen Pim Meurs (13e ronde) is voor mij ondoorgrondelijk en eigenlijk gewoon saai. Chihzov laveert de hele partij en neemt flink wat ruilen mee. Maar in de late middenspelpositie heeft hij toch het voordeel(tje) aan zijn zijde.
Ik heb eens gelezen of gehoord dat Chizhov voordat hij wereldkampioen werd een database van (late) middenspelstanden had opgebouwd waar hij naar toe wilde spelen om vanuit daaruit toe te slaan. Misschien is hij daarop aan het terugvallen.

Een Chizhov, die vol op complicaties speelt, risico op het bord en met betrekking tot de klok neemt, hebben we in dit WK te weinig gezien. Dat is jammer.

Image

Neemt niet weg dat hij een strateeg als Meurs hier toch wat in moeilijkheden heeft gebracht. Het tempo staat weer goed en zwart moet van heel ver weg naar de damlijn. En dan peuzelt Chizhov wat schijfjes op.

51…7-11 52.21-16 12-18 53.16x7 18x27 54.40-35 27-31 55.35x24 19x30 56.7-2 13-18 57.2x35 31-37 58.35-49 25-30 59.34x25

Image

en wit heeft inmiddels dam en twee schijven gewonnen, terwijl zwart nog niet op de damlijn is…..Maar het wint gewoon niet.

59…37-41 60.49-16 41-47 61.33-28 47-33 62.28-23 Plus.

Inderdaad een erg saaie partij. Tsjizjow speelt de laatste tijd graag wat rustiger. De partij is de hele tijd wat gelijkwaardig. Door een wat passieve voortzetting van mij kom ik iets minder te staan. De stand is echter pot remise. Het moment dat Piet laat zien is in mijn ogen iets te laat.

Image

In deze stand kwam ik onder druk van de tijd op het idee om 24-30 te spelen, maar na 13-18 is er geen werkelijk voordeel voor wit geloof ik. (40-35 08-12 28-22 11-17. terwijl 28-23 etc. ook niet echt iets is.) Wat mij betreft "hangt" de plus dan ook helemaal niet in de lucht.

Pas na 24-30 komt er meer druk. Misschien is het zo dat de stand die Piet laat zien inderdaad al een plus is. De remise die ik neem is echter recht toe recht aan en wel zo veilig. Objectief gezien is 19-23 misschien beter dan het op dat moment gespeelde 07-11 (rechtvaardiging 22-17 23-28 en 30-35), maar het zou kunnen dat dat ook al een plus is.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Mon Jun 13, 2011 22:14

pieter wrote: Inderdaad een erg saaie partij. Tsjizjow speelt de laatste tijd graag wat rustiger. De partij is de hele tijd wat gelijkwaardig. Door een wat passieve voortzetting van mij kom ik iets minder te staan. De stand is echter pot remise. Het moment dat Piet laat zien is in mijn ogen iets te laat.

Image

In deze stand kwam ik onder druk van de tijd op het idee om 24-30 te spelen, maar na 13-18 is er geen werkelijk voordeel voor wit geloof ik. (40-35 08-12 28-22 11-17. terwijl 28-23 etc. ook niet echt iets is.) Wat mij betreft "hangt" de plus dan ook helemaal niet in de lucht.

Pas na 24-30 komt er meer druk. Misschien is het zo dat de stand die Piet laat zien inderdaad al een plus is. De remise die ik neem is echter recht toe recht aan en wel zo veilig. Objectief gezien is 19-23 misschien beter dan het op dat moment gespeelde 07-11 (rechtvaardiging 22-17 23-28 en 30-35), maar het zou kunnen dat dat ook al een plus is.
Na de afwikkeling die jij aangeeft (51... 19-23 enz.) staat het zo:

Image

Wit aan zet. Wat is deze stand waard? Haalt wit nog een plusje? Ingewikkeld...

Na 51... 7-11 heb je vrijwel gedwongen spel, en ik zie niet in hoe je dan nog een minnetje kunt ontlopen. Ik kan me wel voorstellen dit het voor een speler een prettige variant is: heel duidelijk, goed te berekenen, zonder veel risico.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Mon Jun 13, 2011 22:48

pieter wrote:
Image

In deze stand kwam ik onder druk van de tijd op het idee om 24-30 te spelen, maar na 13-18 is er geen werkelijk voordeel voor wit geloof ik. (40-35 08-12 28-22 11-17. terwijl 28-23 etc. ook niet echt iets is.)
Een aardige variant: 47... 13-18 48. 40-35 8-12 49. 28-22 11-17 50. 22x11 16x7 51. 33-28 7-11 52. 39-33 11-16 53. 34-29 12-17 54. 29x20 25x14 55. 33-29 14-20 56. 35-30 en nu staat het zo:

Image

Zwart aan zet. 20-25?? gaat niet, maar na 18-23 en 20-25 lijkt me dit een gewone remise.

Overigens gaat het vanuit het eerste diagram m.i. vooral om de volgende variant: 47... 13-18 48. 28-23 18x38 49. 39-33 38x29 50. 34x14 24-29 51. 14-10 29-33 52. 10-4 33-38 53. 4-15 38-43 54. 15-38 43x21 55. 26x6 16-21 56. 6-1 21-27 57. 1-23 8-12 enz. met remise. Dat moet je even precies berekenen, en dan is tijdnood nogal lastig.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jun 14, 2011 00:07

Dat gemier met plusjes heeft ook nadelen. Na de 50ste zet kun je maar zo iemand treffen die een vol uur gaat lopen zuigen om in een potremise stand een zielig plusje te scoren. Ik denk dat het doel, dammen aantrekkelijker maken, in dergelijke situaties juist toeschouwers naar huis jaagt. Nog altijd denk ik dat er al naar oplossingen gezocht wordt zonder dat het probleem helder geformuleerd is. Ook het spel op 144 velden is uitgestorven zonder dat daar het remiseprobleem de oorzaak was. Het risico bestaat ook dat spelers de hele partij alles afhakken om uiteindelijk een piepklein plusje te zoeken. Een voetbalwedstrijd met 52 keer de bal op de keeper om misschien te winnen met strafschoppen. Er zijn vast andere oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld
sommige strijdloze spelers niet meer uitnodigen.

composite

Post by composite » Tue Jun 14, 2011 00:20

Fred van Amersfoort wrote:Dat gemier met plusjes heeft ook nadelen. Na de 50ste zet kun je maar zo iemand treffen die een vol uur gaat lopen zuigen om in een potremise stand een zielig plusje te scoren. Ik denk dat het doel, dammen aantrekkelijker maken, in dergelijke situaties juist toeschouwers naar huis jaagt. Nog altijd denk ik dat er al naar oplossingen gezocht wordt zonder dat het probleem helder geformuleerd is. Ook het spel op 144 velden is uitgestorven zonder dat daar het remiseprobleem de oorzaak was. Het risico bestaat ook dat spelers de hele partij alles afhakken om uiteindelijk een piepklein plusje te zoeken. Een voetbalwedstrijd met 52 keer de bal op de keeper om misschien te winnen met strafschoppen. Er zijn vast andere oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld
Helemaal mee eens, Fred. Die pluskrengen zijn de dood in de pot.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Dieter

Post by Dieter » Tue Jun 14, 2011 08:43

composite wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Dat gemier met plusjes heeft ook nadelen. Na de 50ste zet kun je maar zo iemand treffen die een vol uur gaat lopen zuigen om in een potremise stand een zielig plusje te scoren. Ik denk dat het doel, dammen aantrekkelijker maken, in dergelijke situaties juist toeschouwers naar huis jaagt. Nog altijd denk ik dat er al naar oplossingen gezocht wordt zonder dat het probleem helder geformuleerd is. Ook het spel op 144 velden is uitgestorven zonder dat daar het remiseprobleem de oorzaak was. Het risico bestaat ook dat spelers de hele partij alles afhakken om uiteindelijk een piepklein plusje te zoeken. Een voetbalwedstrijd met 52 keer de bal op de keeper om misschien te winnen met strafschoppen. Er zijn vast andere oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld
Verdorie, ik ben het alweer met Fred eens.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jun 14, 2011 09:39

Dieter wrote:
composite wrote:
Verdorie, ik ben het alweer met Fred eens.
Op zich wil ik pas met conclusies aankomen als we alle plusjes nagelopen hebben.
Je moet je afvragen of je toeschouwers niet eerder naar huis jaagt wanneer de toppers in 10 minuten 40 zetten afleveren en daarna het zwembad gaan opzoeken.
Ik begreep dat in Brunssum het prachtige toernooi in Limburg dat een keertje gebeurd is.......?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jun 14, 2011 10:37

Tja, het staat Piet Bouma natuurlijk vrij om alle plusjes na te lopen. Zelf zie ik liever dat iemand eerst eens de minnetjes naloopt. Minnetjes, in de volksmond ook wel minkukels genoemd, die telkens achter een bord zitten met een verborgen agenda of andere belangen dan de damsport.
Kortom, spelers die altijd wel een reden hebben om met remise tevreden te zijn. Ik heb het al eens eerder gezegd, het lijkt op gilde vorming of zelfs kartelafspraken. De toppers tikken onderling remise, behouden zo hun status, hun subsidies, hun voorkeursbehandeling, hun startgelden en prijzengelden. Geen enkele prikkel om een stapje extra te doen. En erger nog, altijd wel een excuus of smoes waarom het zo gaat. "ja ik ben het met de opzet van het toernooi niet eens", "Ja hij wilde duidelijk niet spelen dus deed ik ook maar niets". "2 partijen op een dag is zwaar, dat kan ik niet want naast het dammen hoef ik nooit naar een baas, sorry ik heb geen discipline". "Er ligt sneeuw, ik moet nog naar huis". "Het is te warm". Het is allemaal pure sabbotage.
Resultaat van het WK? Iemand die jaren niet gedamd heeft kan prima presteren. Probeer dat eens bij een sport als atletiek. Iemand die in de laatste ronde geheel vrijblijvend de wereldkampioen mag aanpakken weigert zich in te spannen. Een Wirny die niets anders doet dan het dammen benaderen als een leuke schoolreunie. Een prachtige website van Geb Kos, een paar weken geweldig leuk. Maar ook een Kos die duidelijk lijkt te kiezen voor een bestaan als bobo. Bestuurslid van een damvereniging, voorbeeld dus. Komt in een heel jaar tot 6 potjes onderlinge kompetitie. Saneren, terug naar de basis, laat topspelers zelf maar met een plan komen en zelf de sponsoring regelen. De leden van de KNDB of de belastingbetaler hebben lang genoeg betaald voor deze schijnvertoning

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Terecht plusje of toeval?

Post by Jan Pieter » Tue Jun 14, 2011 10:50

pietervdvorm wrote:De plusjes (of je ze nu mooi vindt of niet) maken nu eenmaal deel uit van het huidige spel, en alleen al daarom verdient het aanbeveling om er eens naar te kijken
De plusjes worden toegepast in een beperkt aantal topwedstrijden, maar daarmee maken ze gelukkig nog geen onderdeel uit van het spel. Verder vergeet je dat dammen voor de meeste forumlezers geen werk is, maar hobby. We doen het omdat we het leuk vinden, en plusjes vinden we niet leuk. Daarnaast verwacht ik dat er binnen afzienbare tijd een einde komt aan deze zotternij. Plusjes zijn (op hoog niveau) voor het eerst toegepast tijdens het wk 2005. Nu, zes jaar later, is nog steeds geen dammer enthousiast, vindt de buitenwereld het lachwekkend, en worden de plusjes door de pers totaal genegeerd. Hoe lang en grondig moet een experiment falen voordat er een punt achter wordt gezet?

Pet af overigens voor de inspanningen van Piet, maar of een regel rechtvaardig is, is voor een sport natuurlijk niet belangrijk. Kijk maar naar het tennis. Een onrechtvaardiger telling dan daar is amper denkbaar, maar hij functioneert naar volle tevredenheid, omdat hij aantrekkelijk is.

Dieter

Post by Dieter » Tue Jun 14, 2011 13:22

Piet, Sinds de verplichte 40 zetten worden overal (ook in Brunssum soms) partijen afgeraffeld en is de remise eigenlijk al overeengekomen voor dat ze begonnen zijn, daar ben ik 100% van overtuigd. In die zin heeft ook de 40 zetten regel geen enkele zin. Spelers die dergelijk wangedrag vertonen zullen dit in de damsport wel altijd blijven doen. Ik zie echter niet het verband met de plusjes. Ik heb genoten van het wk (voor zover ik tijd had) maar het doorspelen in remise posities heeft voor mij, en gelukkig velen met mij, helemaal niets.
Wat het anti dammen betreft, bij het uitnodigen van spelers moet misschien toch maar eens gekeken worden naar wie de voorkeur uitgaat al. Niet iedereen heeft de zelfde spelstijl maar als spelers duidelijk niet willen dammen zou dat in vervolg evenementen best wel gevolgen mogen hebben, al blijft het een lastig geval.

henk stoop

Post by henk stoop » Tue Jun 14, 2011 14:02

Fred van Amersfoort wrote:Tja, het staat Piet Bouma natuurlijk vrij om alle plusjes na te lopen. Zelf zie ik liever dat iemand eerst eens de minnetjes naloopt. Minnetjes, in de volksmond ook wel minkukels genoemd, die telkens achter een bord zitten met een verborgen agenda of andere belangen dan de damsport.
Kortom, spelers die altijd wel een reden hebben om met remise tevreden te zijn. Ik heb het al eens eerder gezegd, het lijkt op gilde vorming of zelfs kartelafspraken. De toppers tikken onderling remise, behouden zo hun status, hun subsidies, hun voorkeursbehandeling, hun startgelden en prijzengelden. Geen enkele prikkel om een stapje extra te doen. En erger nog, altijd wel een excuus of smoes waarom het zo gaat. "ja ik ben het met de opzet van het toernooi niet eens", "Ja hij wilde duidelijk niet spelen dus deed ik ook maar niets". "2 partijen op een dag is zwaar, dat kan ik niet want naast het dammen hoef ik nooit naar een baas, sorry ik heb geen discipline". "Er ligt sneeuw, ik moet nog naar huis". "Het is te warm". Het is allemaal pure sabbotage.
Resultaat van het WK? Iemand die jaren niet gedamd heeft kan prima presteren. Probeer dat eens bij een sport als atletiek. Iemand die in de laatste ronde geheel vrijblijvend de wereldkampioen mag aanpakken weigert zich in te spannen. Een Wirny die niets anders doet dan het dammen benaderen als een leuke schoolreunie. Een prachtige website van Geb Kos, een paar weken geweldig leuk. Maar ook een Kos die duidelijk lijkt te kiezen voor een bestaan als bobo. Bestuurslid van een damvereniging, voorbeeld dus. Komt in een heel jaar tot 6 potjes onderlinge kompetitie. Saneren, terug naar de basis, laat topspelers zelf maar met een plan komen en zelf de sponsoring regelen. De leden van de KNDB of de belastingbetaler hebben lang genoeg betaald voor deze schijnvertoning
Ik kan heel ver meegaan in je betoog Fred. En de oplossing is ook simpel. Een absoluut verbod om voor de 40e zet ook maar te suggereren dat je remise wilt. Op straffe van een forse schorsing (2 jaar). In vrijwel geen enkele sport is het toegestaan om voorafgaand aan een wedstrijd te proberen een afspraak over het resultaat te maken. Bij het dammen is dit eerder standaard dan uitzondering. Een paar recente voorbeelden:
Open NK Brunssum 2010.
Burleson in het PanAm die zich nota bene beklaagd over het feit dat zijn tegenstander zich niet aan de afspraak houdt.
Vele partijen van Amrillaev tijdens het WK.

Als de FMJD en de KNDB daar nu eens regels over opstellen dan zou dat het aantal flut remises drastisch verminderen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jun 14, 2011 16:34

Kijk aan, zelfs enige voorzichtige voorstanders van mijn ideeen. De tijd ontbreekt om nog langer te wachten met ingrijpen. Ik wil nog wel iets verder gaan. Als clubs menen betaalde spelers te moeten nemen is daar niets op tegen. In de ereklasse is dat gebruikelijk en normaal. De KNDB zou er echter best aanvullende eisen aan kunnen hangen. Bijvoorbeeld dat clubs verplicht worden 10% van hun uitgaven te investeren in opleiding van jeugd, recreatie dammen en de onderlinge kompetitie. Net als in het betaald voetbal een licentiesysteem waar je aan bepaalde eisen moet voldoen. Over die eisen kun je gaan andenken. Heb je als club in de ereklasse bijvoorbeeld minder dan 20 aktieve leden, geen onderlinge kompetitie, geen jaarlijkse evenementen , en bovenal niet de wil om dat te veranderen, dan een verbod om in de ereklasse te spelen. Nadeel van dit alles is dat de top smaller wordt, voordeel is dat de top ook zelf met reddende acties moet komen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Jun 14, 2011 17:52

Fred van Amersfoort wrote:Kijk aan, zelfs enige voorzichtige voorstanders van mijn ideeen. De tijd ontbreekt om nog langer te wachten met ingrijpen. Ik wil nog wel iets verder gaan. Als clubs menen betaalde spelers te moeten nemen is daar niets op tegen. In de ereklasse is dat gebruikelijk en normaal. De KNDB zou er echter best aanvullende eisen aan kunnen hangen. Bijvoorbeeld dat clubs verplicht worden 10% van hun uitgaven te investeren in opleiding van jeugd, recreatie dammen en de onderlinge kompetitie. Net als in het betaald voetbal een licentiesysteem waar je aan bepaalde eisen moet voldoen. Over die eisen kun je gaan andenken. Heb je als club in de ereklasse bijvoorbeeld minder dan 20 aktieve leden, geen onderlinge kompetitie, geen jaarlijkse evenementen , en bovenal niet de wil om dat te veranderen, dan een verbod om in de ereklasse te spelen. Nadeel van dit alles is dat de top smaller wordt, voordeel is dat de top ook zelf met reddende acties moet komen.
Voor dit type geouwehoer zijn al andere draden geopend. Het gaat in deze draad om de techniek van de plusjes. Ik ben er ook niet enthousiast over, maar zal de regel het toch mee moeten nemen in the course. Al is de enige echte oplossing voor het remiseprobleem natuurlijk ... ehm ... had ik dat al eerder gezegd? - killer...
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply