Vengaboy wrote:een aantal bespiegelingen op de ledendaling.
Jeugd: Clubs met een jeugdafdeling merken dat het de laatste 10 jaar steeds lastiger is om de jeugd te krijgen / houden. Dit heeft naar mijn mening een aantal oorzaken.
- met de opkomst van de spelcomputer is er een gedeelte van de jeugdleden weggebleven.
- vanuit scholen wordt niet meer zo actief aan buitenschoolse activiteiten meegedaan.
- het aantal kader / senior / oudere jeugdleden om de jeugd op te vangen is minder geworden.
- de jeugdige damkalender is op het moment lastig te combineren met de senior kalender, mocht je als senior lid in een landelijk spelend team spelen en je ook nog bezig houden met de jeugd kun je bijna elke zaterdag wel van huis zijn.
- het opstapniveau voor jeugdige spelers in de landelijke 2e klasse is nog te hoog. Je moet al een redelijke aspirant zijn om een fatsoenlijke pot af te leveren aan de onderste borden.
- Er moet meer getraind worden om hetzelfde resultaat neer te zetten. (dit vraagt om meer tijd en die is al minder geworden)
Ook wordt door deze professionele houding ook vaak de onderlinge competitie op een club tenietgedaan, mensen hoeven zich niet meer te plaatsen voor hun team zodat ook de animo om te komen spelen op de clubavond minder wordt. Als je dit wil veranderen stappen mensen makkelijk over naar een andere club, hier hoeft men namelijk zich niet te plaatsen via een onderlinge competitie.
Om een club overeind te houden heb je actieve mensen nodig, uit elk van de bovenbeschreven groepen. Deze actieve groep zijn is vaak maar 10 tot 20 % van een club. Valt er 1 weg, resulteert dit dus vaak in een ledenverlies van 5 tot 10 mensen, of omgekeerd, indien er 5 tot 10 mensen bij een club weggaan zit hier dus ook een actief kaderlid tussen.
Ik denk niet dat de spelvorm of publiciteit een reden is voor mensen om lid te worden van een club. het is meer de club zelf. of dit nu bridge, voetbal, korfbal of dammen is.
er moet een goede tijdsverdeling zijn tussen de sport / besturen / activiteiten / ontspanning.
Inderdaad allemaal erg herkenbaar. Geen enkel jeugdlid of niet-dammer hoor je over het "remise-probleem" (als dit al een probleem zou zijn). Elk jaar zijn er weer genoeg jeugdspelers te vinden die willen komen dammen (aan het begin van het seizoen komen meestal zo'n 30 jeugdspelers op de eerste avond. Dan spelen we altijd een toernooitje). Het probleem bij onze club is echter dat we ze in eerste instantie niet allemaal kunnen vasthouden omdat we met te weinig mensen zijn. Daardoor start je ongeveer met een groepje van 10-15 jeugdleden (waarvan er misschien 5-8 echt actief elke week komen en er hooguit 5 nieuw zijn van die oorspronkelijke 30 dus). Dan mag je blij zijn als er door allerlei oorzaken (naar de brugklas, vriendje stopt ook, werken, andere hobby's, etc.) nog 1 van naar de senioren doorstroomt.
Ik vraag me echter af of je hier wel veel aan kunt doen. Als je naar een populaire sport als voetbal kijkt, heb ik het idee dat de uitval daar minstens zo groot is. Hoeveel jeugdelftallen heeft een vereniging vaak niet, en hoeveel senioren uiteindelijk? Misschien interessant om dat eens te bekijken of de uitval bij dammen nu werkelijk zo dramatisch is. Volgens mij is het best normaal. Het verschil is echter dat ze bij voetbal beginnen bij de F'jes met 30 spelers (of nog meer) en bij dammen bijvoorbeeld maar met 10.
Komt daar nog bij dat er veel meer voetbalclubs zijn en daar bijna elke vereniging wel een fatsoenlijke jeugdafdeling heeft, en bij dammen niet.
Maar ook bij een vergelijkbare sport als schaken hebben ze last van die grote uitval van jeugdleden heb ik wel eens van een schaker gehoord. Dat probleem is daar dus ook. Alleen hadden zij vaak een jeugdafdeling met zo'n 30-40 jeugdleden. Dan houdt je logischerwijs natuurlijk ook meer leden over die doorstromen naar de senioren. De kans namelijk dat er tussen die andere leden een vriendje zit is groter. En als er vriendjes ook dammen/schaken en je een groepje kunt vormen, maakt het vaak niet zo veel meer uit of je nu goed of slecht bent. Het gaat om het sociale aspect op die leeftijd heb ik het idee. Niet om het spelletje.
Hier in Zeeland zijn wij nu de enige vereniging met pupillen, de overige verenigingen hebben vaak nog toevallig een verdwaalde aspirant of junior rondlopen maar doen verder niets aan jeugd zover ik weet. En de jeugdleden klagen daar zelf over. Ze vragen regelmatig waarom er geen andere clubs zijn met jeugd. Dat zou het een stuk leuker maken vinden ze, want dan spelen ze weer eens tegen anderen. Daarom is het ook belangrijk om vaak jeugdtoernooitjes te spelen en er voor te zorgen dat er meerdere clubs jeugd hebben. Nu spelen ze bij ons op de club alleen op de clubavond wedstrijdjes en één keer per jaar een toernooi in Zeeland, het ZK. En wat doen ze dan, juist dan spelen ze weer tegen elkaar. Daar vinden ze dus niks aan. Dus zul je de provincie uitmoeten, maar dat wil niet ieder kind. En daarnaast moet je er ook de senioren voor hebben die er mee willen rijden. Daarom is het zo belangrijk dat alle clubs een jeugdafdeling hebben en er regelmatig toernooitjes in de provincie worden georganiseerd. Dan leren ze weer anderen kennen en dat vinden ze blijkbaar veel leuker dan het spelletje zelf. Dat komt later wel. En als ze anderen leren kennen en ze het naar hun zin hebben, wordt het al een stuk makkelijker om ze te behouden. Anders gaan ze een andere hobby doen, want daar hebben ze wel vriendjes/vriendinnetjes.
Ik sluit me dan ook bij Arjen aan die zegt dat clubs zeker niet moeten fuseren. Daarnaast lijkt het me van belang om clubs te stimuleren om een jeugdafdeling op te zetten. Het probleem is alleen dat er vaak geen senioren zijn die een jeugdafdeling willen opzetten.
In Zeeland was er een keer een schooldamteam dat lid wilde worden van een vereniging. De vereniging in die plaats wilde echter geen jeugdleden aannemen omdat ze ze niet konden opvangen. Tja...makkelijker kun je ze niet krijgen volgens mij.....
Het remise-"probleem" is volgens mij dan ook een ander probleem dan het dalende aantal leden. De overgrote meerderheid van de leden heeft geen remise-"probleem". Alleen de top, en stoppen veel toppers door dat remise-"probleem"?
Het imago probleem van Leo Mous is wel herkenbaar. Zeker op de middelbare school. Op de basisschool is dammen niet vreemd. En als je eenmaal studeert vinden ze het vaak ook niet zo vreemd meer of hoor je ze er minder over in ieder geval. Maar ik vraag me wel af of dat imago probleem echt heel veel invloed heeft op het ledenaantal. Er zullen zeker een aantal mensen daardoor stoppen met dammen rond die leeftijd, maar degene die het spelletje leuk vinden, blijven vaak toch wel spelen. Zeker ook als er een aantal vriendjes ook op de damclub zitten. Het is wel zo dat wij geen nieuwe leden meer krijgen die al op de middelbare school zitten, mede vanwege het imagoprobleem misschien.
De enige nieuwe aanwas komt zo goed als altijd van de basisschool. En dat zou een probleem kunnen zijn.
Het grootste probleem is volgens mij echter het te kort aan seniorenleden die een goede jeugdafdeling willen opzetten, zoals Arjen en Vengaboy al hebben gemeld. Er zijn maar een paar clubs in Nederland met een beetje fatsoenlijke jeugdafdeling en dat is te weinig natuurlijk. De kennis hoe het moet is er wel, de voorbeelden ook (o.a. Reeuwijk, WSDV, Lunteren). Nu de uitvoerende senioren nog.....