6de Hiltex Zeeland Open, 3-8 augustus 2009

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Aug 19, 2009 21:57

Hanco Elenbaas wrote:
Alex wrote:Nou zag ik ff een reactie van onze buitenlandse forumvriend Tjalling. Heeft ie het toch maar weer ingenomen, ik kan me wel in zijn mening vinden (:oops:)
Zo noemt Harm de finale een herkamp. Beetje jammer...
Het is typisch des dammers om vooral wakker te schrikken als er iets negatiefs te vertellen is; als iemand op een fout betrapt kan worden en men wat te kankeren heeft. Waarschijnlijk is die nerd-achtige instelling veel afschrikwekkender voor de buitenwereld dan al die remises tussen topgrootmeesters.
Ach, Hanco, het is al jaren hetzelfde dieptrieste niveau waarop Wiersma schrijft. Warrig, slecht geformuleerd en zwakke fragmenten. De ene taalfout na de ander.
De tranen schieten je toch in de ogen als je steeds weer zulke troep krijgt voorgeschoteld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 19, 2009 22:29

Er zijn er veel die moeite hebben met schrijven, kijk maar rond op dit forum. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de vorm en inhoudelijk zijn er maar heel weinig die kunnen tippen aan wat Harm in zijn rubriek vertelt over de damsport.

Harm Wiersma is een van de laatste dammers die nog serieus genomen wordt door De Telegraaf. Als hij ermee stopt is het uit met de aandacht voor het dammen in die krant. Het wemelt in de damwereld van de personen die Harm het licht in de ogen misgunnen, dus het getreiter is begrijpelijk, hoewel belachelijk. Maar welk hoger nut behalve een of ander ego-belang is erbij gediend elke taalfout van Harm onder een vergrootglas te leggen?

Lélio Marcos had Harm Wiersma gevraagd demonstraties te geven tijdens het WK. Daarom én omdat hij Kees Thijssen samen met Rob Clerc gaat begeleiden en adviseren, had Harm verzocht of hij zijn partijen voor de clubcompetitie vooruit mocht spelen. Dit is geweigerd door de KNDB. Dat lijkt op pesterij. Wat denkt men te bereiken met dit soort kleingeestig getreiter, zich verschuilend achter regeltjes, Tjalling? Wordt de damwereld er beter van, zonder Harm?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Aug 19, 2009 23:04

Hanco Elenbaas wrote:
Lélio Marcos had Harm Wiersma gevraagd demonstraties te geven tijdens het WK. Daarom én omdat hij Kees Thijssen samen met Rob Clerc gaat begeleiden en adviseren, had Harm verzocht of hij zijn partijen voor de clubcompetitie vooruit mocht spelen. Dit is geweigerd door de KNDB. Dat lijkt op pesterij. Wat denkt men te bereiken met dit soort kleingeestig getreiter, zich verschuilend achter regeltjes, Tjalling? Wordt de damwereld er beter van, zonder Harm?
Jammer, dat de KNDB via de (bureaucratische) regels dit niet toestaat. Harm geniet volgens mij in Brazilie enorm aanzien en als hij daar demonstraties geeft is dat fantastische propaganda!
Daar moet damclub Fryslãn of de organisatie in Brasil niet nadeel van ondervinden.

Eigenlijk zou de KNDB op verzoek van de FMJD, of een WK- of EK-organisatie, die toestemming wel moeten verlenen, als men hard maakt dat de desbetreffende persoon bij de organisatie van zo'n toernooi een belangrijke rol gaat vervullen.
Vergelijk dit bijvoorbeeld met de WMSG (toen is weliswaar de Nationale competitie stilgelegd). Guido van den Berg en Martijn van der Klis (en ook Marcel Kosters) hebben in Peking fantastisch werk verricht. Was de NC toen niet stilgelegd, dan hadden zij wat mij betreft ook vooruit kunnen spelen.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 19, 2009 23:25

Hanco Elenbaas wrote:Er zijn er veel die moeite hebben met schrijven, kijk maar rond op dit forum. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de vorm en inhoudelijk zijn er maar heel weinig die kunnen tippen aan wat Harm in zijn rubriek vertelt over de damsport.

Harm Wiersma is een van de laatste dammers die nog serieus genomen wordt door De Telegraaf. Als hij ermee stopt is het uit met de aandacht voor het dammen in die krant. Het wemelt in de damwereld van de personen die Harm het licht in de ogen misgunnen, dus het getreiter is begrijpelijk, hoewel belachelijk. Maar welk hoger nut behalve een of ander ego-belang is erbij gediend elke taalfout van Harm onder een vergrootglas te leggen?

Het is best goed dat jij de andere kanten van de zaak belicht, Hanco.
Ik probeer geen taalfouten onder een vergrootglas te leggen, maar zelden een zin produceren zonder taalfouten gaat me te ver. Ik zou willen adviseren: Houd het taalgebruik simpel, Harm. Korte, bondig geformuleerde zinnen. Lees eens Reve, daar leer je beter van formuleren.
Ik zie ook vaak analysefouten, ik heb er wel eens een aangegeven, heel vaak ook maar genegeerd, want ik ga zeker niet op alle slakken zout leggen. De tip is nu: Controleer de analyses met Truus.
Ik ben met je eens dat dammers vooral als het gaat om kleine foutjes te snel 'toeslaan'.
Mensen treiteren en tegenwerken is heel erg fout. Ik gun Harm van harte dat hij naar Brazilie gaat. Vooruitspelen lijkt me redelijk. De Telegraaf stuurt Harm er vaak op uit en dat is inderdaad een goede zaak.
Als tegengas zal ik een heel fraai eindspelletje uit Harms Damminiaturen voorleggen aan de mensen. Dat boek is ook bekritiseerd vanwege allerhande fouten, maar zelf vind ik het een heel aardig boek en die foutjes zullen me worst zijn.

Image

Positie 363 uit Damminiaturen van N. Tsomik.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 20, 2009 13:51

Piet Bouma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jammer, dat de KNDB via de (bureaucratische) regels dit niet toestaat. Harm geniet volgens mij in Brazilie enorm aanzien en als hij daar demonstraties geeft is dat fantastische propaganda!
Daar moet damclub Fryslãn of de organisatie in Brasil niet nadeel van ondervinden.

Eigenlijk zou de KNDB op verzoek van de FMJD, of een WK- of EK-organisatie, die toestemming wel moeten verlenen, als men hard maakt dat de desbetreffende persoon bij de organisatie van zo'n toernooi een belangrijke rol gaat vervullen.
Vergelijk dit bijvoorbeeld met de WMSG (toen is weliswaar de Nationale competitie stilgelegd). Guido van den Berg en Martijn van der Klis (en ook Marcel Kosters) hebben in Peking fantastisch werk verricht. Was de NC toen niet stilgelegd, dan hadden zij wat mij betreft ook vooruit kunnen spelen.
Bij de KNDB wrijven enkelen zich in de handen omdat ze Harm Wiersma weer gezellig kunnen dwarszitten. Tragisch, want Bart Smit Volendam is zelfs bereid de hele wedstrijd tegen Damclub Fryslãn vooruit te spelen, inclusief de Volendamse WK-gangers Ndjofang en Watoetin plus Harm Wiersma.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Aug 20, 2009 19:06

Hanco Elenbaas wrote:Tragisch, want Bart Smit Volendam is zelfs bereid de hele wedstrijd tegen Damclub Fryslãn vooruit te spelen, inclusief de Volendamse WK-gangers Ndjofang en Watoetin plus Harm Wiersma.
Ik neem aan dat Bart Smit - Fryslân gewoon in zijn geheel vooruit wordt gespeeld vanwege de WK-deelname van Jean-Marc Ndjofang en Evgueni Vatoetin, net zoals Van Stigt Thans - Bart Smit vooruit wordt gespeeld. En natuurlijk mag Harm Wiersma dan gewoon meedoen. Het gaat dus alleen om Fryslân - DUO. Inderdaad triest dat de KNDB niet meewerkt. Het feit dat Harm Wiersma als journalist naar Brazilië gaat (hij gaat toch wel ook als journalist?), zou voor de KNDB al voldoende moeten zijn om aan vooruitspelen mee te werken. Heeft Fryslân al direct contact opgenomen met DUO? Misschien begrijpen ze daar wel dat het voor het dammen heel belangrijk is dat Harm Wiersma in Brazilië aanwezig is.

Alex

Post by Alex » Thu Aug 20, 2009 19:13

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Tragisch, want Bart Smit Volendam is zelfs bereid de hele wedstrijd tegen Damclub Fryslãn vooruit te spelen, inclusief de Volendamse WK-gangers Ndjofang en Watoetin plus Harm Wiersma.
Ik neem aan dat Bart Smit - Fryslân gewoon in zijn geheel vooruit wordt gespeeld vanwege de WK-deelname van Jean-Marc Ndjofang en Evgueni Vatoetin, net zoals Van Stigt Thans - Bart Smit vooruit wordt gespeeld. En natuurlijk mag Harm Wiersma dan gewoon meedoen. Het gaat dus alleen om Fryslân - DUO. Inderdaad triest dat de KNDB niet meewerkt. Het feit dat Harm Wiersma als journalist naar Brazilië gaat (hij gaat toch wel ook als journalist?), zou voor de KNDB al voldoende moeten zijn om aan vooruitspelen mee te werken. Heeft Fryslân al direct contact opgenomen met DUO? Misschien begrijpen ze daar wel dat het voor het dammen heel belangrijk is dat Harm Wiersma in Brazilië aanwezig is.

Als Harm als journalist gaat dan mag er niet vooruit gespeeld worden:

De regeling is van toepassing op alle leden van de KNDB die als basisspeler voor een team
in de NC zijn opgegeven, en die:
1) door een nationale bond waarvan ze lid zijn, worden afgevaardigd voor deelname aan
een officieel internationaal titeltoernooi;
2) door een nationale bond waarvan ze lid zijn, worden afgevaardigd als begeleider en/of
secondant van een of meer deelnemers aan een officieel titeltoernooi;
3) als arbiter betrokken zijn bij een officieel internationaal titeltoernooi;
4) als bestuurder van de KNDB, de EDC of de FMJD worden afgevaardigd naar internationale vergaderingen.

(bron: http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... oad&gid=42)
Last edited by Alex on Thu Aug 20, 2009 19:15, edited 1 time in total.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 19:13

GuidoB wrote:
Dit gepest is toch al van alle tijden? Bij WK 1990 was er ook zo'n incident dat Sijbrands wel, maar Krajenbrink als zijn secondant niet, vooruit mocht spelen in de clubcompetitie.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Aug 20, 2009 19:57

Alex wrote:Als Harm als journalist gaat dan mag er niet vooruit gespeeld worden:
De regeling is mij bekend, maar toch heb je geen gelijk. Allereerst mag Harm Wiersma natuurlijk best meespelen als de wedstrijd tegen Bart Smit vooruit wordt gespeeld. Dat verbiedt de rgeling niet. En ook de wedstrijd tegen DUO zou vooruitgespeeld kunnen worden, alleen is daar wel de medewerking van DUO voor nodig. Het zou bijvoorbeeld als volgt kunnen gaan. DUO zoekt een tegenstander uit en deze speelt een partij vooruit tegen Harm Wiersma. Op de wedstrijddag speelt speler x, lid van Fryslân, op bord 1 een partij tegen speler y, lid van DUO (dit kan de tegenstander uit de vorige zin zijn, maar dat hoeft niet). Speler x en y spelen de vooruitgespeelde partij zet voor zet na. Op die manier heeft Harm Wiersma zijn partij toch vooruitgespeeld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 20, 2009 21:01

GuidoB wrote:
Harm gaat als journalist, als demonstrateur en als begeleider/adviseur van Kees Thijssen.
Rein Halbersma wrote: Dit gepest is toch al van alle tijden? Bij WK 1990 was er ook zo'n incident dat Sijbrands wel, maar Krajenbrink als zijn secondant niet, vooruit mocht spelen in de clubcompetitie.
Ditmaal zit Krajenbrink aan de 'goede' kant van de tafel. Het was namelijk Krajenbrink die in naam van de KNDB heeft bepaald dat Harm Wiersma niet het recht krijgt zijn partijen vooruit te spelen. Misschien is Krajenbrink bang dat Kees Thijssen goed gaat presteren in Rio en dat het WK een succes wordt?

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 20, 2009 21:03

Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote:
Harm gaat als journalist, als demonstrateur en als begeleider/adviseur van Kees Thijssen.
Rein Halbersma wrote: Dit gepest is toch al van alle tijden? Bij WK 1990 was er ook zo'n incident dat Sijbrands wel, maar Krajenbrink als zijn secondant niet, vooruit mocht spelen in de clubcompetitie.
Ditmaal zit Krajenbrink aan de 'goede' kant van de tafel. Het was namelijk Krajenbrink die in naam van de KNDB heeft bepaald dat Harm Wiersma niet het recht krijgt zijn partijen vooruit te spelen. Misschien is Krajenbrink bang dat Kees Thijssen goed gaat presteren in Rio en dat het WK een succes wordt?
Vertel eens wie er geen belang (en waarom) heeft bij NL succes in Rio? Ik ben benieuwd welke samenzwering hier achter zit.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 20, 2009 21:06

Rein Halbersma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote: Ik neem aan dat Bart Smit - Fryslân gewoon in zijn geheel vooruit wordt gespeeld vanwege de WK-deelname van Jean-Marc Ndjofang en Evgueni Vatoetin, net zoals Van Stigt Thans - Bart Smit vooruit wordt gespeeld. En natuurlijk mag Harm Wiersma dan gewoon meedoen. Het gaat dus alleen om Fryslân - DUO. Inderdaad triest dat de KNDB niet meewerkt. Het feit dat Harm Wiersma als journalist naar Brazilië gaat (hij gaat toch wel ook als journalist?), zou voor de KNDB al voldoende moeten zijn om aan vooruitspelen mee te werken. Heeft Fryslân al direct contact opgenomen met DUO? Misschien begrijpen ze daar wel dat het voor het dammen heel belangrijk is dat Harm Wiersma in Brazilië aanwezig is.
Vertel eens wie er geen belang (en waarom) heeft bij NL succes in Rio? Ik ben benieuwd welke samenzwering hier achter zit.

Geen idee Rein. Krajenbrink is volgens mij een te klein mannetje om een rol in samenzweringen te spelen. Maar dat hij kleingeestig kan zijn, heeft hij wederom aangetoond.

Alex

Post by Alex » Thu Aug 20, 2009 21:10

Hanco Elenbaas wrote:Harm gaat als journalist, als demonstrateur en als begeleider/adviseur van Kees Thijssen.
Blijkbaar niet door de KNDB aangewezen en dus mag hij niet vooruitspelen, tenzij iemand anders uit zijn team vanwege WK-redenen wel vooruit mag spelen en er beslist wordt dat de hele wedstrijd vooruit wordt gespeeld.

Kosmos

Beest blundert

Post by Kosmos » Fri Aug 21, 2009 00:45

Heerlijk toernooi natuurlijk dat Zeeland voor de smulpapen. Maar ik ben nog niet eens klaar met groep A...
Toppers tegen elkaar, heerlijk! Zoveel meer echte sport als dat Zwitserse recreantenplezier.

Image

Beest - Dom

Je zou verwachten dat het beest meer dan 0,9 punt aan dit duel over zou houden nog. Maar het Beest blundert heerlijk:

3-20!!!

Schitterend! Veel beter dan de dikke en de dunne. Jezelf een taart in het gezicht gooien hahaha.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Aug 21, 2009 16:14

Kosmos wrote:Image

Val - El Animal

Even een huiskamervraag:

Uit welke bekende opening komt deze stelling voort?

A) Dat zie je zo, dat is natuurlijk 1.32-28 17-22 2.28x17 12x21

B) Tsja, dit kennen we van de WK-match, Tsjizjow-uitruil in de keller versus Raven-systeem.
Het juiste antwoord is ... A Image
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply