Hanco Elenbaas wrote:Er zijn er veel die moeite hebben met schrijven, kijk maar rond op dit forum. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de vorm en inhoudelijk zijn er maar heel weinig die kunnen tippen aan wat Harm in zijn rubriek vertelt over de damsport.
Harm Wiersma is een van de laatste dammers die nog serieus genomen wordt door De Telegraaf. Als hij ermee stopt is het uit met de aandacht voor het dammen in die krant. Het wemelt in de damwereld van de personen die Harm het licht in de ogen misgunnen, dus het getreiter is begrijpelijk, hoewel belachelijk. Maar welk hoger nut behalve een of ander ego-belang is erbij gediend elke taalfout van Harm onder een vergrootglas te leggen?
Lélio Marcos had Harm Wiersma gevraagd demonstraties te geven tijdens het WK. Daarom én omdat hij Kees Thijssen samen met Rob Clerc gaat begeleiden en adviseren, had Harm verzocht of hij zijn partijen voor de clubcompetitie vooruit mocht spelen. Dit is geweigerd door de KNDB. Dat lijkt op pesterij. Wat denkt men te bereiken met dit soort kleingeestig getreiter, zich verschuilend achter regeltjes, Tjalling? Wordt de damwereld er beter van, zonder Harm?
Het is best goed dat jij de andere kanten van de zaak belicht, Hanco.
Ik probeer geen taalfouten onder een vergrootglas te leggen, maar zelden een zin produceren zonder taalfouten gaat me te ver. Ik zou willen adviseren: Houd het taalgebruik simpel, Harm. Korte, bondig geformuleerde zinnen. Lees eens Reve, daar leer je beter van formuleren.
Ik zie ook vaak analysefouten, ik heb er wel eens een aangegeven, heel vaak ook maar genegeerd, want ik ga zeker niet op alle slakken zout leggen. De tip is nu: Controleer de analyses met Truus.
Ik ben met je eens dat dammers vooral als het gaat om kleine foutjes te snel 'toeslaan'.
Mensen treiteren en tegenwerken is heel erg fout. Ik gun Harm van harte dat hij naar Brazilie gaat. Vooruitspelen lijkt me redelijk. De Telegraaf stuurt Harm er vaak op uit en dat is inderdaad een goede zaak.
Als tegengas zal ik een heel fraai eindspelletje uit Harms Damminiaturen voorleggen aan de mensen. Dat boek is ook bekritiseerd vanwege allerhande fouten, maar zelf vind ik het een heel aardig boek en die foutjes zullen me worst zijn.
Positie 363 uit Damminiaturen van N. Tsomik.