Course in draughts
Re: Course in draughts
A Course in draughts part I was eigenlijk bedoeld voor dammers die al een beetje kunnen dammen. Voor kinderen en absolute beginners is het iets te moeilijk. Daarom heb ik twee introductie-cursussen gemaakt.
De Pre-course was al eerder gereed, het is Van der Wal / Wiersma-niveau. De opgaven kunnen gedaan worden met damMentor. Waarschijnlijk zal ik de opgaven binnekort ook op papier zetten, zodat iedereen de opgaven kan maken. Het begint met goed leren slaan.
De Introcutory course in draughts is net gereed.
Zie Free stuff op de fmjd-site.
Het is een cursus voor beginners en kinderen op Sijbrands-niveau.
Ik heb veel praktijkvoorbeelden uit Toernooibase gehaald.
Het gaat over:
Basistechniek: Notatie, formaties, ruilen, aanvallen en verdedigen.
Hoe zoek je naar slagzetten: transporteren, schijven verwijderen, damgeven, meerlsagfinesses en de vrije zet benutten.
Diverse slagzetten: haakslag, coup Philippe, hielslag en Haarlemmer zet.
Tactiek in het eindspel: Combineren met je dam, de dam van de tegenstander vangen en praktische eindspelsituaties.
Positiespel: opsluitingen en vrijheid van spelen, strategische velden, opbouwen.
De opening: opbouwen en slagzetten.
Als er behoefte is aan een vertaling in het Nederlands hoor ik het graag.
De Pre-course was al eerder gereed, het is Van der Wal / Wiersma-niveau. De opgaven kunnen gedaan worden met damMentor. Waarschijnlijk zal ik de opgaven binnekort ook op papier zetten, zodat iedereen de opgaven kan maken. Het begint met goed leren slaan.
De Introcutory course in draughts is net gereed.
Zie Free stuff op de fmjd-site.
Het is een cursus voor beginners en kinderen op Sijbrands-niveau.
Ik heb veel praktijkvoorbeelden uit Toernooibase gehaald.
Het gaat over:
Basistechniek: Notatie, formaties, ruilen, aanvallen en verdedigen.
Hoe zoek je naar slagzetten: transporteren, schijven verwijderen, damgeven, meerlsagfinesses en de vrije zet benutten.
Diverse slagzetten: haakslag, coup Philippe, hielslag en Haarlemmer zet.
Tactiek in het eindspel: Combineren met je dam, de dam van de tegenstander vangen en praktische eindspelsituaties.
Positiespel: opsluitingen en vrijheid van spelen, strategische velden, opbouwen.
De opening: opbouwen en slagzetten.
Als er behoefte is aan een vertaling in het Nederlands hoor ik het graag.
Last edited by Kosmos on Tue Apr 17, 2012 14:07, edited 2 times in total.
Heaven is no location, but a state of mind
- Theo Dijkstra
Geweldig, de ontbrekende eenvoudige materie. Mijn complimenten.
-
Goed werk weer Tjalling, hulde!
-
Heel mooi werk Kosmos! In alle delen van de wereld wordt dit volgens mij ontzettend gewaardeerd!

https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Geweldig Tjalling, je gaat gewoon door met het spel, waar anderen (die je verder niet ziet op dit forum ) rode koontjes/vingertjes hebben om dingen die we niet meer kunnen veranderen.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
William Blake
William Blake
Bedankt voor de complimenten, mensen.
Het project gaat inderdaad gewoon door. Frits Luteyn heeft er ook nog steeds zin in. Momenteel werk ik aan een revisie van de pre-course.
Navraag bij een Chinese damtrainer leerde mij dat ze liever de opgaven op papier hebben. Nu is het de bedoeling dat de opgaven met DamMentor gedaan worden. Vandaar dat ik bezig ben alle opgaven in de cursus te voegen, het worden heel veel diagrammen.
Als dat klaar is valt er nog wel het een en ander te doen, zoals deel 3 corrigeren (een lijst met fouten is zeer welkom!) en het maken van werkboeken met extra opgaven bij deel 1, 2 en 3.
En dan wellicht deel 4...
Het project gaat inderdaad gewoon door. Frits Luteyn heeft er ook nog steeds zin in. Momenteel werk ik aan een revisie van de pre-course.
Navraag bij een Chinese damtrainer leerde mij dat ze liever de opgaven op papier hebben. Nu is het de bedoeling dat de opgaven met DamMentor gedaan worden. Vandaar dat ik bezig ben alle opgaven in de cursus te voegen, het worden heel veel diagrammen.
Als dat klaar is valt er nog wel het een en ander te doen, zoals deel 3 corrigeren (een lijst met fouten is zeer welkom!) en het maken van werkboeken met extra opgaven bij deel 1, 2 en 3.
En dan wellicht deel 4...
Er is een Spaanse vertaling van deel 1 van de cursus gemaakt door Juan Bautista uit Costa Rica.
De vertaling is beschikbaar op de fmjd-site bij Free stuff.
De vertaling is beschikbaar op de fmjd-site bij Free stuff.
Een herziene, uitgebreide versie van de Pre-course in draughts staat online.
De cursus is bestemd voor kinderen en abolute beginners. IK heb hulp gehad van de Chinese damtrainer Tian Chengcheng.
De damcursus bestaat nu uit 5 delen:
Pre-course in draughts
Introductory course in draughts
A course in draughts part I
A course in draughts part II
A course in in draughts part III
De cursus is bestemd voor kinderen en abolute beginners. IK heb hulp gehad van de Chinese damtrainer Tian Chengcheng.
De damcursus bestaat nu uit 5 delen:
Pre-course in draughts
Introductory course in draughts
A course in draughts part I
A course in draughts part II
A course in in draughts part III

Damles van jonge kinderen in China. Foto toegstuurd door Tian Chengcheng, die zelf ook damles geeft.
-
Leuke foto!Kosmos wrote:
Damles van jonge kinderen in China. Foto toegstuurd door Tian Chengcheng, die zelf ook damles geeft.
Ik heb ergens gelezen of gehoord dat Chinese damtrainers beginnen met de kinderen het verschil te leren tussen donkere en lichte velden. Sta je op een donker veld, dan sta je goed. Sta je op een licht veld, dan ben je 'af'. Een leuke basic-benadering, een soort Course in Draughts deel min-drie.
Deze foto lijkt e.e.a. te bevestigen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Volgens mij stond er ook zo'n soort foto in Het Damspel.Kosmos wrote:
Ja, Eric en Bert, de foto in Het Damspel was heel mooi vond ik. De chinese juf heeft daar kinderen met een witte of een zwarte schijf om de nek, net opdracht gegeven om op een bepaald veldnummer te gaan staan. De juf doet voor hoe een zet in zijn werk gaat, schuin van een donker naar een ander donker veld. Ze maken er een feestje van, heel erg goed!Bert Aalberts wrote:Volgens mij stond er ook zo'n soort foto in Het Damspel.Kosmos wrote:
Het lukt me niet om de introductory course te downloaden.
Lukt het anderen wel of is er iets mis?
- Andrew Tjon A Ong
Ik had het toevallig vanmorgen binnengehaald, en nu net twee minuten geleden weer, dus volgens mij is er geen probleem.Kosmos wrote:Het lukt me niet om de introductory course te downloaden.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop