de Volkskrant, 29 oktober 2008 22:19
Erelijst Anand compleet na klassieke matchzege
SCHAKEN, Van onze schaakmedewerker Gert Ligterink
AMSTERDAM - Na de zege op Vladimir Kramnik (6½-4½) is de erelijst van Viswanathan Anand compleet. Hij was al wereldkampioen en alle traditionele toernooien won hij minstens eenmaal. Maar een overwinning in een klassieke WK-match ontbrak. De critici die daar tot vervelens toe op hebben gewezen, zijn nu de mond gesnoerd.
<center>
Viswanathan Anand versus Kramnik tijdens één van de eerdere ontmoetingen. (AFP)</center>
Anand bewees de schaakhistorici een goede dienst. Omdat hij de man versloeg die acht jaar geleden Gari Kasparov onttroonde, kunnen zij Anands naam zonder voorbehoud bijschrijven als de vijftiende kampioen in de traditie, die in 1886 begon met de WK-tweekamp Steinitz - Zukertort.
Met grote voldoening kan Anand terugkijken op de afgelopen weken. Meer dan eens heeft Kramnik bewezen dat hij en niet zijn tegenstander bepaalt hoe de strijd verloopt. Dat het Kramnik ditmaal niet lukte te dicteren, was geheel de verdienste van Anand.
In het eerste deel van de tweekamp trok Anand het initiatief naar zich toe door ook in zwartpartijen Kramnik hard aan te pakken. Dit moedige strijdplan bracht Kramnik zo uit zijn evenwicht dat de zaak halverwege eigenlijk al was beslist. In het tweede deel van de match herstelde Kramnik zich. Als hij in de negende partij slagvaardiger was geweest, zou het zelfs nog spannend zijn geworden.
Nadat Kramnik die kans had laten liggen, was er weinig hoop meer. Hij maakte indruk door in zijn eigen niet te imiteren stijl de tiende partij te winnen, maar daar bleef het bij. De opgave om bij matchpoint tegen voor het eerst in zijn leven Anand met zwart te verslaan, was te zwaar.
Kramnik vertelde met een glimlach dat hij een moeilijke dag achter de rug had, omdat hij voor de taak stond zowel tegen 1. d2-d4 als tegen 1. e2-e4 een geforceerde winst met zwart te vinden. Hij kon overigens tevreden zijn over de door Anand gekozen openingsvariant. Na vijftien zetten was een ongebalanceerde stand bereikt, waarin van alles mogelijk leek.
Maar kort daarna was de muziek uit de stelling. Met vaste hand wikkelde Anand af naar een eindspel, waarin hij de enige was die op winst kon spelen. Met een remiseaanbod en een gelukwens van Kramnik werd de partij besloten.
Tijdens een lange persconferentie waren de spelers vriendelijk voor elkaar. Anand zei dat hij heen en weer werd geslingerd tussen opluchting en gelukzaligheid, maar dat voorlopig opluchting overheerste: ‘Ik ben erg trots op dit resultaat, want Kramnik heeft een bijna dodelijke matchstijl. Ik had absoluut niet verwacht dat ik met twee punten verschil zou winnen.’
Kramnik erkende dat Anands voorbereiding op de match superieur was geweest en dat hij tijdens de eerste zes partijen steeds achter de feiten had aangelopen. ‘Misschien maakte ik een fout door in de vijfde partij de openingsvariant van de derde partij te herhalen. Het kostte mij een tweede nederlaag met wit. Maar goed, we zijn mensen. We maken fouten.’
Velen vreesden dat Kramnik na de match zijn afscheid zou aankondigen. Die angst bleek ongegrond. Kramnik zei dat hij lessen uit de nederlaag zal trekken die misschien van pas komen als hij een nieuwe kans op een WK-match mocht krijgen.
Met opmerkelijk relativeringsvermogen stelde Kramnik vast dat de drie geleden nederlagen nooit tot een depressie hadden geleid: ‘Het is maar een partij die je verliest. Mensen verliezen vaker partijen, zeker tegen iemand als Anand. Mijn motto is dat je verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van je werk, niet voor de resultaten. Anand is een groot speler en hij was beter in deze match.’
Schaken
- Hanco Elenbaas
Cartoon
Heaven is no location, but a state of mind
Ditmaal heb ik de intellectuele en uitermate lollige verwijzingen van de cartoon wel degelijk in de smiezen!
Zo verwijst deze cartoon heel geestig naar zowel Winnie de Poeh als naar de Lion King.
Maar net als de vroige cartoon verwijst zij ook een beetje naar Kramnik en Anand.
Zo verwijst deze cartoon heel geestig naar zowel Winnie de Poeh als naar de Lion King.
Maar net als de vroige cartoon verwijst zij ook een beetje naar Kramnik en Anand.
- Hanco Elenbaas
Vaile schaakt
Een nieuw schaaktalent is opgestaan, de Duitse zangeres Vaile.
We zien dit toptalent hier het ijzersterke 3.Pa3! spelen, een tot nog toe door alle grootmeesters overzien nieuwtje.
- Hanco Elenbaas
dWT-foto Werner Simons
Miss India Suriname 2008 Pamela Mangroelal.-.
DWT, 10/10/2008
Miss IndiaSuriname 2008
Tekst: Ruth Nortan/ Beeld: Surindia Glamour
De derde Miss IndiaSuriname-Verkiezing vindt plaats op zaterdag 25 oktober in de Ballroom van Torarica. Elf dames kwamen door de selectie heen van Surindia Glamour en bereiden zich voor op de grote dag. Zo een gelegenheid om je te profileren, krijg je maar een keer in je leven, zeggen ze, daarom zullen ze zich extra inzetten. DWT had een gesprek met elk van ze.
Pamela Mangroelal 21,
geboren uit een javaanse moeder en hindostaanse vader is een gedreven schaakster. Het behalen van de vereiste Grand Prix-punten resulteerde erin dat zij van 8 tot en met 28 november met haar coach Franklin Mungroo met het team naar Dresden, Duitsland mag om deel te nemen aan de Olympiade.
“Schaken is oorlog in spelvorm, een mentale oorlog. Door dit spel leer je je focussen en concentreren op wat je moet doen. Uit de aangeleerde vaardigheden die nodig zijn bij het schaakspel, put ik kracht om door moeilijke situaties heen te komen. Dit was ook het geval tijdens de officiële introductieavond van de missen. Ik zei tegen mezelf: je speelt een schaakwedstrijd tegen de wereldkampioen en je mag niet verliezen, zo kon ik mijn zenuwen bedwingen.
Ik schaak vanaf mijn elfde, toen ik nog in de eerste mulo zat. Ik raakte geïnspireerd door schaakleraar Satish Sardjoe. Hij vertelde over schaken en ik dacht: oh ja het is dat moeilijk ding. Ik gaf me meteen op omdat ik uitdagingen spannend vind. Vanaf die tijd schaak ik. Ik heb ups and downs gehad, maar ik ben erdoor gegroeid. Schaken leert je discipline, zelfbeheersing. Ik vind de trainingen voor het contest belangrijk, omdat de miss die gekozen wordt een voorbeeldfiguur met de juiste karaktereigenschappen moet zijn.”
Pamela is meertalig ze spreekt ook het Saramaccaans en Aucaans. “Dit komt omdat mijn moeder vroeger werkte voor het Palmoliebedrijf Victoria waar ik de talen leerde.
Als ik soms op de markt ben, antwoord ik de mensen in hun taal en dan kijken ze vreemd op. Spreken doe ik niet zo actief meer, maar ik versta het wel.”
Wat ze een positieve ontwikkeling vindt binnen de hindostaanse cultuur: het feit dat de hindostaanse vrouw niet langer thuis zit, maar actief is en ook zichtbaar is in de politiek. “Vrouwen zijn gegroeid in hun denken, worden nu beter gewaardeerd en gaan vooruit. Door een missverkiezing te organiseren waarbij de hindostaanse cultuur wordt uitgedragen, worden ook gewoonten in ere gehouden. Als bijvoorbeeld de gekozen miss klassieke dans beoefent, dan beïnvloedt zij jonge meisjes die dat ook willen.”
DWT, 08/11/2008
Miss India Suriname
De Schakende schoonheidskoningin
door Bryan Spong
Paramaribo - Het klinkt als de perfecte combinatie: schoonheid, sportiviteit en een behoorlijke dosis intelligentie. Maar het zijn vooral haar doorzettingsvermogen, discipline, zelfvertrouwen en positieve attitude waarmee Miss India Suriname, Pamela Mangroelal, zich onderscheidt van de rest.
Volgende week vertrekt de nieuw gekroonde schoonheidskoningin met de nationale selectie naar Dresden in Duitsland, om mee te doen aan de Schaakolympiade.Het begon allemaal op haar twaalfde, toen ze in de eerste klas van de Wim Bos Verschuur zat. Door de schaakvereniging Rukhmania werden inschrijfformulieren uitgedeeld, waarvan ze er één in handen kreeg. Vanaf haar eerste schaakklas raakte Pamela Mangroelal (21) verliefd op het schaken, een relatie die tot heden onder alle omstandigheden stand houdt. Mangroelal groeide op aan de Kwatta, ietsje voorbij de Tweede Rijweg. "Ik begon bij Rukhmania, maar op een gegeven moment was er onenigheid binnen het bestuur en besloot ik om naar het Jonge Paard te gaan. Maar de afstand werd te groot voor m'n ouders – Het Jonge Paard zat op de Zinniaschool – en ik ging weer terug naar Rukhmania. Nu ben ik al drie jaar terug bij Het Jonge Paard."
Mangroelal begon op haar dertiende mee te doen aan de nationale jeugdkampioenschappen en neemt vanaf haar zestiende deel aan de dameskampioenschappen. In 2004 werd ze semi-kampioen, achter Victoria Naipal. Twee jaar geleden miste ze nog net de Schaakolympiade, doordat ze op de zesde plaats eindigde. Dit jaar eindigde ze wederom op de zesde plats. "Ik ben dit jaar door de selectie gekomen om mee te gaan naar de Schaakolympiade, omdat ik het vorig jaar op de vierde plaats eindigde en daarna genoeg Grand Prix-punten had verzameld. Bij elke toernooi krijg je aan de hand van het resultaat Grand Prix-punten en al die punten telden mee."
In het damesteam dat Suriname in Dresden, Duitsland, zal vertegenwoordigen zitten naast Mangroelal, die Suriname eerder (op haar zeventiende) vertegenwoordigde op de Caraibische Jeugdkampioenschappen op Curaçao, de zusters Victoria en Ekatarina Naipal en reservespeelster Sabrina dos Ramos. In de herenselectie zitten Roger Matoewi, Dewperkash Gajadin, Michael Siban, Wim Veer en Auke Treu als reserve. Aan het toernooi, dat op 12 november aanvangt, nemen bijna 150 landen deel.
Een bijzonderheid is dat in de selectie een kersverse 'Miss' zit, een titel die ze niet alleen dankt aan haar schoonheid en intelligentie, maar misschien nog meer aan haar zelfverzekerdheid, haar sympathieke uitstraling en welbespraaktheid. Over haar zelfdiscipline bestaat geen twijfel. Mangroelal werkt, studeert en schaakt. Ze zit in de vijfde klas van het Havo en werkt bij het MRI-centrum Suriname, waar magnetische scans gemaakt worden.
Wat heeft je doen besluiten om mee te doen aan het Miss India-contest?
Ik kreeg veel positieve reacties van de organisaties. Ik vond het heel goed en ik wilde het zelf meemaken. En doordat ik schaak ben ik altijd strijdlustig geweest en ik dacht 'dit is een andere uitdaging in het leven en ik ga het gewoon uitproberen'. Toevallig is het gelukt!
Schaken is meer een mentale dan een fysieke sport. Waar dank jij je slanke figuur aan? Beoefen je ook andere sporten?
Ik doe eigenlijk alleen aan schaken. Verder doe ik niets anders. Dus het is niet zo dat ik ga rennen of spieroefeningen doe. Dat heb ik nooit gedaan. Maar ik fietste naar school (lacht). Misschien heeft dat ervoor gezorgd dat ik niet dik werd.
Wat maakt de schaaksport zo interessant voor je?
Ik vind het heel interessant omdat het een mentale oorlog is die je met je tegenstander uitvecht. Het gaat er tijdens het spelen om wie z'n zenuwen meer onder controle heeft. Het gaat er ook om wie het meest getraind heeft, dus wie beter voorbereid is.
In hoeverre heeft de schaaksport jouw denkvermogen helpen ontwikkelen?
Ik merk 't bij alles wat ik doe. Ik zie dat ik altijd kan terugvallen op m'n sport. Ik merk het gewoon in mijn dagelijks leven. Je moet zelfvertrouwen hebben, je moet jezelf kunnen beheersen en je moet ook een goeie dosis aan discipline hebben om keuzes te kunnen maken in het leven. Dit zijn allemaal dingen die mij elke dag helpen om de dag succesvol af te sluiten.
Heb je een idool, of idolen?
Niet echt. Ik heb een idool in de schaaksport en dat is meneer Roger Matoewi, omdat ik vind dat hij het echt ver heeft geschopt wat schaken betreft in Suriname. Hij woont helemaal op Zanderij, maar komt voor elk toernooi naar de stad om te spelen. Dat geeft mij het gevoel dat de omstandigheden niet ervoor moeten zorgen dat je je doel niet kunt bereiken en dat het helemaal afhangt van je eigen inzet. En mijn rolmodel binnen het schaakgebeuren is mijn coach Franklin Mungroo, omdat hij tijdens elk toernooi bij alles wat ik doe tot me praat. Hij inspireert me echt bij alles wat ik doe en hij geeft me altijd de juiste tools om succesvol te zijn.
Wat is het hoogtepunt in je schaakcarriere?
Dat ik naar de Schaakolympiade ga in Dresden, Duitsland.
Wat doe jij om je spel te ontwikkelen?
Ik train zoveel als mogelijk met m'n trainer en ik zet me heel erg in. Niet dat ik achter de computer zit. Daar heb ik de tijd niet voor.
Hoe schat je jouw kansen en die van de rest van het team in bij de komende Schaakolympiade?
Wij spelen in teamverband op de Olympiade en we zijn als team erg goed op elkaar afgestemd. We willen allemaal proberen om zo hoog als mogelijk te eindigen.
Heeft de deelname aan het Miss India Suriname-contest geen invloed gehad op je voorbereiding voor de Olympiade?
Ja, het heeft veel invloed gehad, omdat ik moest kiezen tussen mijn sport en het Miss India-gebeuren. Hierdoor heb ik niet zoveel met de overige dames van het team kunnen oefenen. Maar ik weet voor mezelf dat ik in mezelf geloof en dat we het goed gaan doen omdat ik individueel veel heb getraind.
Hoe voelt het om door het leven te gaan als een schoonheidskoningin?
Ik vind het eigenlijk een uitdaging dat iedereen nu naar je opkijkt. Er wordt op je gelet en dat zie ik als een uitdaging. Schoonheid alleen moet geen rol spelen, maar ik moet te allen tijde een rolmodel zijn voor de jeugd van Suriname.
In hoeverre ben jij je van je schoonheid bewust?
Een moeilijke vraag. Eerlijk gezegd ben ik me wel heel erg bewust van dat ik er goed uitzie, maar dat speelt geen rol in het dagelijks leven. Het is je eigen inzet die jou moet stimuleren om jezelf te zijn. Ondanks dat je mooi bent, moet je toch jezelf zijn en blijven.
Je hebt nu als Miss een soort ambassadeursrol te vervullen. Je zult veel verschijningen moeten maken en misschien moeten reizen. Denk je dat dit in gedrang kan komen met het schaken?
Ik denk niet dat het in gedrang zal komen met schaken, omdat ik schaken gewoon individueel kan doen, op elk moment van de dag. In de middag of tijdens de avonduren kan ik even achter m'n schaakbord zitten.
Wat zijn je grootste ambities. Wat wil je bereiken in het leven en met je schaakcarriere?
Ik bid elke dag weer voor wijsheid. Ik wil me elke dag inzetten en nooit de moed opgeven om succesvol te zijn. Dat wil ik in het leven bereiken.
En het schaakkampioenschap?
Ik heb nog geen titel gehaald, maar het komt wel, hoor. Ik heb geen tijd om te trainen, vandaar dat anderen misschien beter voorbereid zijn. Maar als ik de tijd heb om genoeg te trainen, word ik zeker kampioen.-.
De Ware Tijd, 10/11/2008
Pamela Mangroelal bij president
Paramaribo - De nieuwe Miss India Suriname 2008, Pamela Mangroelal, was zaterdag op bezoek bij president Ronald Venetiaan, waar ze een geschenk ontving. Zondag vertrok ze naar Dresden, Duitsland.
Daar zal ze deelnemen aan het internationale Schaaktoernooi Olympiade 2008. Samen met Ektarina Naipal, Victoria Naipal, Tesora Ooft en Sabrina Dos Ramos zal zij in het damesteam de eer van Suriname al schakend verdedigen. Het is de eerste keer dat Mangroelal meedoet aan een olympiade.
In 2003 belandde ze op de vijfde plaats van het Caribisch jeugdschaaktoernooi te Curaçao en verwierf de titel ‘Beste dame’. Om de internationale individuele rating te behalen zal de mooie schaakster boven de 65 procent uit moeten komen. Uit de negen rondes zal zij minimaal moeten behalen.-.
dWT foto/Stefano Tull
Miss India Suriname 2008, Pamela Mangroelal, toont het geschenk dat ze van president Ronald Venetiaan heeft ontvangen. Achter haar staat nummer drie, Shalini Hardwarsingh.-.
Ilja Nyzhnyk is een van de favorieten voor de titel in het kampioenschap van Oekraiene. Op de foto is hij nog geen 10, inmiddels is hij 12.
Ilja heeft veel steun aan zijn knuffel die totaal niet schaken kan, maar Ilja emotioneel volledig in balans houdt in moeilijke tijden...
Chinese schaakopvoering
Chinese schaakshow.
Prachtig vormgegeven schaakkostuums dragen de vrolijke kinderen, schitterend gemaakt.