Bestuursbeleid

Post Reply
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Re: Vier sterren

Post by groenteboer » Wed Dec 03, 2008 18:19

Kosmos wrote:Bericht op de KNDB-site:
Valkenbosch Consultancy heeft in opdracht van sportkoepel NOC*NSF het KNDB-talentontwikkelingsprogramma aan een grondig onderzoek onderworpen. Ieder mogelijk onderwerp is bekeken: organisatie, financiën, trainers en coaches, trainingen, wedstrijden en nog heel veel meer.
Bij de vorige certificering scoorde talentontwikkeling drie sterren (55%). In 2007 en 2008 was het een groot doel om vooral een groter trainings- en wedstrijdprogramma te maken voor de belangrijkste talenten. Dat is gelukt en dat is een van de redenen waarom talentontwikkeling nu 77% heeft gescoord en vier sterren krijgt voor de periode 2009-2012. In 2007 scoorde maar een enkele sportbond vier sterren, dus dit is een mooi succes voor iedereen die zich heeft ingezet voor talentontwikkeling.
We kunnen zeggen wat we willen, maar dit getuigt het uitstekende functioneren van de groep mensen achter de schermen bij de KNDB die hier mee bezig zijn geweest de afgelopen tijd [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Châpeau!! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Dec 03, 2008 19:26

groenteboer wrote:
Valkenbosch Consultancy heeft in opdracht van sportkoepel NOC*NSF het KNDB-talentontwikkelingsprogramma aan een grondig onderzoek onderworpen. Ieder mogelijk onderwerp is bekeken: organisatie, financiën, trainers en coaches, trainingen, wedstrijden en nog heel veel meer.
Bij de vorige certificering scoorde talentontwikkeling drie sterren (55%). In 2007 en 2008 was het een groot doel om vooral een groter trainings- en wedstrijdprogramma te maken voor de belangrijkste talenten. Dat is gelukt en dat is een van de redenen waarom talentontwikkeling nu 77% heeft gescoord en vier sterren krijgt voor de periode 2009-2012. In 2007 scoorde maar een enkele sportbond vier sterren, dus dit is een mooi succes voor iedereen die zich heeft ingezet voor talentontwikkeling.
We kunnen zeggen wat we willen, maar dit getuigt het uitstekende functioneren van de groep mensen achter de schermen bij de KNDB die hier mee bezig zijn geweest de afgelopen tijd [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Châpeau!! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Om met Mart Smeets te spreken zeker? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Dec 03, 2008 21:09

groenteboer wrote:

Het belangrijkste probleem dat we hebben is dat we nauwelijks leden meer hebben.
Heeft het consultancy-bureau zich ook beziggehouden met de vraag waarom we we op 30 juni 2008 nog maar 145 juniorenleden en 300 aspirantenleden hadden? En zo nee, wie houdt zich met die vraag bezig?
Niks geen chapeau, eerst die ledenaantallen omhoog!

groenteboer

Post by groenteboer » Wed Dec 03, 2008 21:49

Jaap van Galen wrote:
groenteboer wrote:

Het belangrijkste probleem dat we hebben is dat we nauwelijks leden meer hebben.
Heeft het consultancy-bureau zich ook beziggehouden met de vraag waarom we we op 30 juni 2008 nog maar 145 juniorenleden en 300 aspirantenleden hadden? En zo nee, wie houdt zich met die vraag bezig?
De eerste stap is gezet: het geld is tot en met 2012 binnen. Het bestuur van de KNDB kan er toch niet zo veel aan doen dat het ledenaantal zo laag is lijkt me? De mensen die hierin zitten kunnen uiteraard niet iedere uithoek van Nederland langs om leden te werven. Dit zal toch echt van vrijwilligers moeten komen lijkt me.. Er zou eventueel wel wat geld beschikbaar kunnen worden gesteld voor kleinschalige jeugdtoernooien, maar veel meer kan er ook niet worden gedaan vanuit de KNDB... (Maar dit gebeurt in Overijssel bijvoorbeeld al met de PODB-Cups voor de jeugd.. Je hoeft niet lid te zijn van een dambond om mee te doen..)

Ik denk niet dat je scholieren van de middelbare school moet gaan werven. Deze jongeren hebben namelijk al lang een sociaal uitgaansleven opgebouwd en de kans dat je ze werft is zo goed als kansloos.. Ik zou me eerder richten op de kinderen van de basisscholen.. Hier is het schooldammen nog altijd erg in trek. Het voorbeeld van de PODB-cups dat ik noemde is ook vooral gericht op de jongere jeugd.

Damtraining op basisscholen zou een volgende stap kunnen zijn, maar dit moet door vrijwilligers uitgevoerd worden en niet door het selecte groepje dat bij de KNDB werkt. Eventueel (liever zie ik het niet, maar als het moet dan moet het) zelfs een (zeer) bescheiden vergoeding aan deze vrijwillgers.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Dec 03, 2008 22:22

groenteboer wrote:
Jaap van Galen wrote:Het belangrijkste probleem dat we hebben is dat we nauwelijks leden meer hebben.
De eerste stap is gezet: het geld is tot en met 2012 binnen. Het bestuur van de KNDB kan er toch niet zo veel aan doen dat het ledenaantal zo laag is lijkt me?
Het ledenaantal lijkt mij de eerste prioriteit voor het bestuur. Natuurlijk kunnen zij daar wat aan doen.
Belangrijker dan geld tot 2012 is ons ledenaantal, of vind jij van niet?

Uit mijn ervaring: sinds begin jaren '90 zijn we in Den Haag bezig met een actief jeugdbeleid. Tot nu toe de twee belangrijkste resultaten: Alex Kruyshoop en Francis Huijsen, die als organisator en arbiter bijzonder actief zijn in de damwereld. Beide nog nooit iets te maken gehad met topsportbeleid.
We hebben denk ik in die jaren een paar honderd jeugdleden gehad, waaronder ook flink getalenteerden. Wij zijn er, net als vrijwel alle andere verenigingen, nauwelijks in geslaagd om jeugdleden te binden. Het topsportbeleid heeft ons daarin niet geholpen.

Belangrijk probeem lijkt me, hoe binden we jeugdleden wel? Niet gemakkelijk. Dus ook een probleem voor het landelijke bestuur.

En nogmaals het belangrijkste vind ik het aantal leden, en als dat zo dramatisch achteruit gaat, dan moet dat de landelijke KNDB-prioriteit worden. Of hoe denk jij dan over prioriteiten en beleid?

groenteboer

Post by groenteboer » Wed Dec 03, 2008 23:12

Jaap van Galen wrote:
groenteboer wrote:
Jaap van Galen wrote:Het belangrijkste probleem dat we hebben is dat we nauwelijks leden meer hebben.
De eerste stap is gezet: het geld is tot en met 2012 binnen. Het bestuur van de KNDB kan er toch niet zo veel aan doen dat het ledenaantal zo laag is lijkt me?
Het ledenaantal lijkt mij de eerste prioriteit voor het bestuur. Natuurlijk kunnen zij daar wat aan doen.
Belangrijker dan geld tot 2012 is ons ledenaantal, of vind jij van niet?

Uit mijn ervaring: sinds begin jaren '90 zijn we in Den Haag bezig met een actief jeugdbeleid. Tot nu toe de twee belangrijkste resultaten: Alex Kruyshoop en Francis Huijsen, die als organisator en arbiter bijzonder actief zijn in de damwereld. Beide nog nooit iets te maken gehad met topsportbeleid.
We hebben denk ik in die jaren een paar honderd jeugdleden gehad, waaronder ook flink getalenteerden. Wij zijn er, net als vrijwel alle andere verenigingen, nauwelijks in geslaagd om jeugdleden te binden. Het topsportbeleid heeft ons daarin niet geholpen.

Belangrijk probeem lijkt me, hoe binden we jeugdleden wel? Niet gemakkelijk. Dus ook een probleem voor het landelijke bestuur.

En nogmaals het belangrijkste vind ik het aantal leden, en als dat zo dramatisch achteruit gaat, dan moet dat de landelijke KNDB-prioriteit worden. Of hoe denk jij dan over prioriteiten en beleid?
Het ledenaantal is uiteraard zeer belangrijk. Ik zou echter niet weten hoe het bestuur daar iets aan kan doen.

Jij hebt de problemen dus ervaren in het behouden van de jeugdleden. Het krijgen van jeugdleden lukte dus nog wel, maar ze liepen vrijwel allemaal weg.

Over het algemeen zijn de getalendeerde jeugdspelers ook erg intellectueel ingesteld en kunnen ze vrij gemakkelijk een belangrijke functie in het bedrijfsleven innemen.. Om deze mensen te behouden moet er dus een goede boterham te verdienen zijn in de damsport. Momenteel kan je nog geen rooie cent in de damsport verdienen, want €6.000,- euro voor een wereldkampioen is wel erg weinig. Als dit zo blijft zullen de projecten in het kader van de Talentontwikkeling geen enkel zin hebben, behalve in de mondiale jeugdtop.. De enige manier om getalenteerde spelers te behouden lijkt me dus een forse verhoging van het prijzengeld.

Dat gaat echter maar over een heel select groepje. De overgrote meerderheid heeft het talent gewoon niet om ver te geraken in de damsport. Ook deze spelers kunnen uiteraard belangrijke functies in het zakenleven invullen.. Maar voor deze spelers is de ''plicht'' er niet te MOETEN presteren, zoals die er wel is bij de zeer getalenteerden. Waarom lopen deze spelers dan toch weg?? Dit heeft volgens mij niets, maar dan ook totaal niets met beleid te maken dat ergens in een kantoorzaaltje centraal wordt gevoerd. Evenementen moeten voor deze mensen wat mij betreft zeer kleinschalig worden georganiseerd voor deze mensen en dat moet toch echt geregeld worden in het gebied zelf. Niet in dat kantoorzaaltje..

Om de breedtesport dus levende te houden moeten de clubavonden gewoon zeer gezellig zijn en moeten er kleinschalige evenementen georganiseerd worden zoals Overijssel heeft in de Damdagencompetitie. Dat moet lokaal geregeld worden en niet centraal. (Ik begin wel de conclusie te trekken dat het allemaal erg goed is geregeld in Overijssel. Hoe zit dit in andere provincies??)

Om de dieptesport in leven te brengen zal er een fatsoenlijk salaris moeten zijn als topdammer. Deze topdammers hebben voorheen in hun jeugdige jaren waarschijnlijk aan allerlei internationale toernooien meegedaan en een stapje terug doen is heel moeilijk. Dit zal dé reden kunnen zijn van het stoppen van toptalenten. Als er dus geen geld met dammen te verdienen is hebben de projecten in het kader van Talentontwikkeling geen enkel nut.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om de lokale organisaties wat geld te geven voor het organiseren van evenementen (en er dus verder ook niet meer mee bemoeien) en om veel geld te pompen in de salarissen van de topdammers alvorens maar nutteloos te blijven doorgaan met Talentontwikkeling. (Deze mensen lopen toch weg als ze niet meer het niveau kunnen halen, omdat ze simpelweg ook hun brood moeten verdienen).

Breedtesport: Uitvoeren op lokaal niveau
Dieptesport: Uitvoeren op centraal niveau

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Dec 03, 2008 23:35

Groenteboer,

Hoezo ontzettend goed geregeld in Overijssel?
Per 30-6-2008: 30 aspiranten, 19 junioren.
Ledenverlies: 31-12-2007: -35
Ledenverlies:30-06-2007: -52
Totaal aantal leden in Overijssel: 682.
Gaat dit ledenverlies zo door...
Oei, Overijssel is binnen 10 jaar overleden (net als veel andere provinciale bonden overigens).

Het zou eens leuk zijn als het bondsbureau de ledenaantallen van 10 jaar geleden er eens naast zette.

Prijs je niet rijk Groenteboer. Uiteraard dient lokaal van alles te gebeuren, maar dan wel als hoogste prioriteit aangestuurd door een krachtig KNDB-bestuur.
Anders hebben we als enige bond over 10 jaar misschien 5 sterren voor talentontwikkeling.
En al dat geld kunnen we dan misschien besteden aan totaal 5 overgebleven junioren?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Dec 04, 2008 00:22

Laten we de zaak eens in historisch perspectief plaatsen.
Van 1920 tot 1970 was het ledenaantal van de KNDB steeds vrij constant, zo'n kleine 10.000. Vanaf begin jaren '70 veranderde er opeens van alles in de damwereld:
1) het profdammen deed zijn intrede
2) de KNDB startte met (sub)toptrainingen
3) er kwamen speciale kampioenschappen voor dames
4) er werd krachtig ingezet op jeugdbeleid met vooral veel training, mapjes en kampioenschappen (tot in de jaren '60 was je beneden de 18 jaar op de meeste clubs niet eens welkom)

En de laatste, niet onbelangrijke ontwikkeling: het ledenaantal begon te dalen, eerst langzaam, maar vervolgens steeds sneller.

Nu betekent een chronologisch verband natuurlijk niet meteen dat er een oorzakelijk verband bestaat, maar onaannemelijk lijkt me dat in dit geval niet. Wie ooit een grijpstuiver heeft mogen ontvangen voor zijn partijen, lijkt het plezier in het spel te verliezen. Je ziet tenminste vaak dat deze spelers afhaken wanneer ze niet meer betaald krijgen, een spoor van zieltogende clubs achter zich latend.

En verder, als je consequent inzet op topsport, krijgt de huis-tuin-en-keukendammer het gevoel dat hij er niet bij hoort. Voor de jeugdspelers en dames die mee mogen spelen, zijn al die trainingen en (inter)nationale toernooien natuurlijk erg leuk, maar wie zich niet plaatst, krijgt het idee dat hij maar beter wat anders kan doen. Daar komt bij dat aan al die activiteiten ook een prijskaartje hangt, dat voor een deel gefinancierd is door steeds weer kleine contributieverhogingen. Inmiddels betaalt de recreatiedammer zo'n 45 euro per jaar aan contributie voor provinciale + landelijke bond samen, een belachelijk bedrag voor iemand die niets anders wil dan een keer of 20 per jaar een clubavond bezoeken.

Resultaat: de KNDB-competitie is nog ongeveer even groot en sterk als 30 jaar geleden, maar daaronder heeft een totale kaalslag plaatsgevonden. Een gezonde bond bestaat voor zo'n 90% uit recreatieve sporters, bij de KNDB zijn die nagenoeg verdwenen. Daar zou dus alle energie op gericht moeten worden. Een pasklare oplossing heb ik niet, maar dat de aandacht verschoven moet worden naar de recreatiedammers en dat de contributie voor hen tenminste gehalveerd moet worden, staat wel als een paal boven water.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Dec 04, 2008 08:43

Wat ik nog zorgwekkender vind dan het ledenverlies is de geringe publiciteit die dammen tegenwoordig krijgt. In het verleden werden WK's en NK's breed uitgemeten in de krant. Mijn vader (die nooit op een damclub gezeten heeft) kan moeiteloos allerlei namen opnoemen van Nederlandse en internationale topspelers uit het verleden. Maar wie kent tegenwoordig nog Kees Thijssen? Sinds de periode Jannes van der Wal is het hard achteruit gegaan met de publiciteit. En sindsdien is ook het ledental hard achteruitgehold.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Dec 04, 2008 11:00

Ik vrees dat de analyse van Jan Pieter volledig juist is. In Apeldoorn hadden we verspreid over 3 clubs eind jaren tachtig nog ongeveer 120 dammers. Opmerkelijk genoeg ging het snel bergafwaarts toen daar een aantal fanatieke jeugdleden de bestaande hierarchie doorbraken. Mannen die al decennia lang koning in het land der blinden waren geweest moesten plotseling aan moeder de vrouw uitleggen dat er was verloren van een snotneus. Zeker toen ook nog eens bleek dat die gasten liever damden dan mee te doen aan het klaverjasen. De afmeldingen kwamen bij bosjes binnen en altijd met een slappe smoes. Om te overleven het 1e maar versterkt met betaalde spelers, nu haakten ook de overigen af. Resultaat is een dode club zonder onderlinge kompetitie. Mijn grootste fout is dat ik zelf dit wanbeleid veroorzaakt heb. De snotneuzen van toen dammen al lang niet meer en de overigen verplaatsen zich inmiddels met een rollator.

brenod

jeugddammen

Post by brenod » Thu Dec 04, 2008 11:14

In Noord Brabant is in het verleden zeer veel aandacht aan het jeugddammen besteed Zo heb ik ooit eens in een jaar 300 diploma’s uitgereikt. Er waren toen actieve jeugdafdelingen in Boxtel, Haghorst, Tilburg, Eindhoven, Veghel, Vught, Rosmalen, St Michielsgestel en nog enkele plaatsen. Er werd van alles gedaan om de jeugdspelers voor het damspel te behouden .
jeugdkampen, simultaans, jeugdtournooien , ik denk hierbij o.a aan de oliebollentournooien in Oisterwijk. Van al die jeugdspelers is er maar een enkeling die nog damt.
Wel is het zo dat veel jeugdigen veel plezier hebben beleefd aan het dammen , en dat is ook waardevol.
Daarom is het goed , dat er ook nu weer veel aandacht wordt besteed aan het jeugddammen. Maar of dit ledenwinst oplevert, dat betwijfel ik zeer.
Dammen is op de eerste plaats een recreatieve bezigheid, een hobby, een vrije tijdsbesteding .
Ik weet ook niet hoe men het ledenverlies kan stoppen.
Misschien is het ook mogelijk om meer aan ouderen , gepensioneerden , te laten zien, dat het damspel een prachtig spel is. Men weet dat eenvoudig niet. Als ik zeg, dat ik dam , dan wordt daar wat meesmuilend op gereageerd, ik de trant van, ik dam niet , maar ik speel wel pim pam pet.
In de krant staan dagelijks sudoku problemen, jammer ,dat daar ook niet eenvoudige damprobleempjes in staan, een en tweezetters.
In het verleden werden er WK’s georganiseerd, waarbij van ieder aangesloten land een vertegenwoordiger mocht meedoen. . Tegenwoordig is het een zaak van Russen en Ex Russen. Daar gaat geen enkele propaganda vanuit . Er is ooit een succesvol WK in Groningen georganiseerd. Ik heb later gehoord, dat dat WK geen enkel extra lid heeft opgeleverd..
Dammen is een hobby, het is niet nodig , dat er prijzengeld aan verbonden is. Iemand die damt vanwege het prijzengeld, die kan er beter mee stoppen.
Het damspel, het orgaan van de KNDB is een schitterend blad. In het septembernummer van 2008 staat op de pagina’s 2 en 3 een foto van een damevenement in Gouda. De mooiste damfoto, die ik ooit heb gezien .Jong en oud, en blije gezichten
Het spijt me, maar ik geloof dat een dergelijk evenement belangijker is , dan alle WK’s van de afgelopen tien jaar bij elkaar
Zo’n foto zegt meer dan woorden, ik hoop dat er meer en meer van die foto’s gemaakt kunnen worden, dat meer en meer mensen een abonnement op het damspel nemen, ( en dan meteen KNDB lid zijn ) dammen via internet, naar een clubavond gaan , daar wat dammen en na en paar uurtjes weer tevreden naar huis gaan.
Ik ben met een 20 tal anderen., ook gepensioneerden lid van een houtsnijclub, niet zozeer vanwege het houtsnijden, maar gewoon vanwege de gezelligheid .
Zo was het vroeger ook op de damclub, niks topsport, ( als je de coup de la Bombe kende was je al een crack) , wat dammen, kletsen, en op tijd naar huis.

groenteboer

Post by groenteboer » Thu Dec 04, 2008 16:07

Ik begin de indruk te krijgen dat de meesten hier denken dat het volledig inzetten op de breedtesport (dus niet op de dieptesport) hand in hand gaat met de media-aandacht. Er is niets minder waar dan dat. Ik zal een aantal voorbeelden noemen:

Schaatsen: zou schaatsen in de media komen met alleen recreatieve sporters?
Voetbal: zou voetbal in de media komen met alleen amateurclubs?
Tennis: zou tennis in de media komen met alleen recreatieve toernooitjes?
Turnen: zou turnen zonder de Olympische spelen (het geld en de status van zo'n toernooi) in de media komen?
Hockey: zou hockey in de media komen met alleen amateurclubs (jazeker.. de hoogste landelijke klasse met Bloemendaal etc. wordt live door Radio Langs de Lijn gedaan)

Zo kan ik wel door blijven gaan met voorbeelden noemen..

Ik kan toch wel stellen dat er zonder de topsport geen media-aandacht is. Het leuke is nou net dat er ook wel een draad door het topic loopt dat we publiciteit belangrijk vinden.. Dus de topsport moet blijven bestaan...

En hoe doe je dat?? Door een fatsoenlijk salaris te geven aan de dammers die zich 40 uur per week inzetten voor de sport. En door fatsoenlijke geldprijzen op te stellen. Dan ook nog even contact met iemand die goede connecties heeft in de zakenwereld(sponsorcontracten) en iemand die goede connecties heeft in de media en de media-aandacht komt vanzelf wel.

Na een groot evenement dat groots in het nieuws is geweest stijgt over het algemeen het ledenaantal behoorlijk. Bekijk mijn voorbeelden maar.. Nadat het groots op de televisie of een ander medium is geweest is er plotseling een spontane groei van het ledenaantal waar te nemen.

Maar uiteraard ook de lokale organisaties geld geven voor de organisatie van (zeer) kleinschalige evenementen zodat de lokale organisaties er iets van kunnen maken voor de recreatiedammers. En houd het op de clubavond zo gezellig mogelijk!! Dus niet iemand die per ongeluk een domme fout maakt afbekken wat er bij sommige clubs (ik zal geen namen noemen) wel gebeurt..

Dit lijkt mij de sleutel tot succes. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar kom alsjeblieft met alternatieven en niet met de conclusie dat alles niet meer te redden is en dat ik onzin uitkraam zonder zelf iets te bedenken. We hebben niks aan mensen die alles en iedereen afkraken zonder zelf met een plan te komen.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Dec 04, 2008 17:13

Het geschetste recreantenbeleid staat inderdaad haaks op het belang van topsort voor een bond. Zonder topsport geen mediaaandacht, daar heeft groenteboer volledig gelijk in.
In het laatste nummer van Het Damspel staat een schreeuw om aandacht van de deelnemers aan het Nk, onze topspelers dus. Ik vind het heel goed van de spelers dat zij zich solidair opstellen en actie ondernemen. dat is dan toch de verdienste van een nieuwe generatie. Vroeger zeurde men alleen, maar Sven en Jeroen komen namens de topspelers met gerichte actie! Uitstekend.
Uit het stuk Dammende topsorters: een uitstervend ras? wordt duidelijk dat het bestuur niet naar ze luisteren wil.
Het meest ergerlijk is het afwijzen van de door alle spelers gewenste puntentelling, zonder argumenten nog wel.

Alle spelers zeggen: Wij zijn voor de plusremise en voor het aantal plusremises als eerste besliscriterium bij gelijk eindigen.
Het bestuur: Daar hebben wij niks mee te maken!
[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

Conclusie: het bestuur vertegenwoordigt de balangen van de spelers niet.
Een kans voor de nieuwe voorzitter om deze elitaire houding te veranderen in een meer democratische houding.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Dec 04, 2008 22:31

Kosmos wrote: Conclusie: het bestuur vertegenwoordigt de balangen van de spelers niet.
Een kans voor de nieuwe voorzitter om deze elitaire houding te veranderen in een meer democratische houding.
Kosmos nog aan toe! Wikipedia: "In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk." Wie is hier nu elitair? Het primaire belang van topspelers lijkt mij geld. Dat krijgen ze alleen als ze iets te bieden hebben waar vraag naar is. Dat bepalen zij niet maar de betaler(s). En dat zijn de recreatiespelers (vertegenwoordigd door het bestuur). Maar dat zou natuurlijk best een andere telling kunnen zijn als het bestuur het zicht op de werkelijkheid heeft verloren.
Flow with the Go

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Dec 04, 2008 23:57

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote: Conclusie: het bestuur vertegenwoordigt de balangen van de spelers niet.
Kosmos nog aan toe! Wikipedia: "In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk." Wie is hier nu elitair? Het primaire belang van topspelers lijkt mij geld. Dat krijgen ze alleen als ze iets te bieden hebben waar vraag naar is. Dat bepalen zij niet maar de betaler(s). En dat zijn de recreatiespelers (vertegenwoordigd door het bestuur). Maar dat zou natuurlijk best een andere telling kunnen zijn als het bestuur het zicht op de werkelijkheid heeft verloren.
Je hebt kennelijk het manifest niet gelezen. Vragen de topspelers vooral om geld? Nee, Klaas. Media-aandacht, wat denk je daarvan?
Jij wilt dat recreanten bepalen met welke regels de toppers spelen? Waanzinnig.
Je bent gewoon weer bezig met je favoriete hobby: Mij vliegen afvangen.

Post Reply