In Noord Brabant is in het verleden zeer veel aandacht aan het jeugddammen besteed Zo heb ik ooit eens in een jaar 300 diploma’s uitgereikt. Er waren toen actieve jeugdafdelingen in Boxtel, Haghorst, Tilburg, Eindhoven, Veghel, Vught, Rosmalen, St Michielsgestel en nog enkele plaatsen. Er werd van alles gedaan om de jeugdspelers voor het damspel te behouden .
jeugdkampen, simultaans, jeugdtournooien , ik denk hierbij o.a aan de oliebollentournooien in Oisterwijk. Van al die jeugdspelers is er maar een enkeling die nog damt.
Wel is het zo dat veel jeugdigen veel plezier hebben beleefd aan het dammen , en dat is ook waardevol.
Daarom is het goed , dat er ook nu weer veel aandacht wordt besteed aan het jeugddammen. Maar of dit ledenwinst oplevert, dat betwijfel ik zeer.
Dammen is op de eerste plaats een recreatieve bezigheid, een hobby, een vrije tijdsbesteding .
Ik weet ook niet hoe men het ledenverlies kan stoppen.
Misschien is het ook mogelijk om meer aan ouderen , gepensioneerden , te laten zien, dat het damspel een prachtig spel is. Men weet dat eenvoudig niet. Als ik zeg, dat ik dam , dan wordt daar wat meesmuilend op gereageerd, ik de trant van, ik dam niet , maar ik speel wel pim pam pet.
In de krant staan dagelijks sudoku problemen, jammer ,dat daar ook niet eenvoudige damprobleempjes in staan, een en tweezetters.
In het verleden werden er WK’s georganiseerd, waarbij van ieder aangesloten land een vertegenwoordiger mocht meedoen. . Tegenwoordig is het een zaak van Russen en Ex Russen. Daar gaat geen enkele propaganda vanuit . Er is ooit een succesvol WK in Groningen georganiseerd. Ik heb later gehoord, dat dat WK geen enkel extra lid heeft opgeleverd..
Dammen is een hobby, het is niet nodig , dat er prijzengeld aan verbonden is. Iemand die damt vanwege het prijzengeld, die kan er beter mee stoppen.
Het damspel, het orgaan van de KNDB is een schitterend blad. In het septembernummer van 2008 staat op de pagina’s 2 en 3 een foto van een damevenement in Gouda. De mooiste damfoto, die ik ooit heb gezien .Jong en oud, en blije gezichten
Het spijt me, maar ik geloof dat een dergelijk evenement belangijker is , dan alle WK’s van de afgelopen tien jaar bij elkaar
Zo’n foto zegt meer dan woorden, ik hoop dat er meer en meer van die foto’s gemaakt kunnen worden, dat meer en meer mensen een abonnement op het damspel nemen, ( en dan meteen KNDB lid zijn ) dammen via internet, naar een clubavond gaan , daar wat dammen en na en paar uurtjes weer tevreden naar huis gaan.
Ik ben met een 20 tal anderen., ook gepensioneerden lid van een houtsnijclub, niet zozeer vanwege het houtsnijden, maar gewoon vanwege de gezelligheid .
Zo was het vroeger ook op de damclub, niks topsport, ( als je de coup de la Bombe kende was je al een crack) , wat dammen, kletsen, en op tijd naar huis.