Nationale Clubcompetitie 2007-2008

Post Reply
GuidoB

Post by GuidoB » Sun Oct 28, 2007 22:32

AnDa wrote:Dieter, is het werkelijk zo dat je daar maar max. 2 uur kunt parkeren?
Onze volgende uitwedstrijd is tegen GDC, ik heb er geen zin in om na het bijvullen van de parkeerautomaat terug te keren een een reglementaire nul te hebben gekregen.
Laat ik zo vrij zijn deze vraag te beantwoorden. Om de een of andere reden willen veel dammers per se recht voor de deur parkeren. En maar klagen dat het duur is en dat ze de parkeermeter moeten bijvullen. Dieter wil zelfs andere clubs laten betalen voor zijn eigen luiheid, echt te gek voor woorden.

Dieter had ook even kunnen uitzoeken of je in Gorinchem ook ergens gratis kunt parkeren, bijvoorbeeld door te informeren bij de tegenstander. Deze had hem dan verteld dat je terecht kunt in de Wijdschildlaan. Vanaf daar loop je via de dijk zo het oude centrum van Gorinchem in. Bij goed weer is het een prachtige wandeling van 10 a 15 minuten.

AnDa

Post by AnDa » Sun Oct 28, 2007 23:34

GuidoB wrote:Dieter had ook even kunnen uitzoeken of je in Gorinchem ook ergens gratis kunt parkeren, bijvoorbeeld door te informeren bij de tegenstander. Deze had hem dan verteld dat je terecht kunt in de Wijdschildlaan. Vanaf daar loop je via de dijk zo het oude centrum van Gorinchem in. Bij goed weer is het een prachtige wandeling van 10 a 15 minuten.
Wat een service!
Eerst een mailtje van een dammer met parkeergarage 'Kazerneplein' en nu weer (gratis!) parkeren aan de Wijdschildlaan.
Dank je Guido voor de info!

Overigens had ik dat ook zelf kunnen zoeken (hoef je Dieter niet de schuld van te geven) en via de site van GDC http://home.casema.nl/theodeswart/ en dan op 'algemeen' had ik dezelfde info inmiddels ook al gevonden.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Oct 29, 2007 07:43

Image

Tijd voor wat luchtigs. Na een lichte combi kreeg ik tegen Eddy Budé had ik afgelopen zaterdag de bovenstaande stand. De stand is tamelijk hopeloos voor zwart, maar Eddy probeerde me nog te foppen (en dat lukte): 15-20!? 37-23! winstforcing (want 4339! dreigt), hoewel de winst door beide spelers werd overzien (maar toch gespeeld).24-29 23x34 33-39 43-38 39x3 5x15 03-09 deze zet was door mij overzien. Gelukkig bekwam ik vrij snel van de schrik en won door: 15-10 09-14 10x19 13x24 40-34. en dubbele oppositie

FDA

Post by FDA » Mon Oct 29, 2007 12:29

Nog eentje uit dezelfde wedstrijd
Image
P. Peters - F. Andriessen

hier speelde ik met zwart 13-19, en zwart offerde 29-24 liep achter en raakte hem later weer kwijt, omdat hij niks zag in 40-35 20-24, dat leek hem uitermate slecht.

Wat hij niet had gezien, was dat ik met 13-19 eigenlijk die zet gewoon afdwong, want na 40-35 volgt 23-28, 38-33 (verplicht) en daarna 17-21 18-23 9-13 en 13-18.

Dat feest werd me echter jammerlijk ontnomen, extra zonde omdat hij het gewoon niet gezien had, maar blijkbaar liever een schijf weggeeft dan een slechte stand te hebben. Image

mountain

Post by mountain » Sun Nov 04, 2007 15:37

beetje mosterd na de maaltijd maar nav het protest van Geleen tov Gorinchem zou dit iets kunnen verklaren ?? Op pagina 6 van het boekje van de Nationale competitie staat "Het verlaten van het gebouw door spelers van wie de partij nog gaande is, is in ieder geval verboden."
Ik neem aan dat de arbiter die regel toegepast heeft, neemt niet weg dat het zeer uitzonderlijk is dat dit gebeurd natuurlijk...
Volgens seizoen toch maar iets duidelijker omschrijven ???

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Nov 04, 2007 17:58

mountain wrote:beetje mosterd na de maaltijd maar nav het protest van Geleen tov Gorinchem zou dit iets kunnen verklaren ?? Op pagina 6 van het boekje van de Nationale competitie staat "Het verlaten van het gebouw door spelers van wie de partij nog gaande is, is in ieder geval verboden."
Er schijnt buiten gerookt te zijn door spelers van beide partijen. Als de arbiter deze regel consequent had toegepast, was de uitslag dus waarschijnlijk iet als 4-4 geworden, met 6 0-0 uitslagen.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Nov 11, 2007 17:43

Geen smeuïge roddels over winkelende spelers deze ronde?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Nov 11, 2007 21:36

Na 103 partijen ongeslagen te zijn gebleven in de Nederlandse competitie moest Guntis Valneris gisteren in zijn 104e partij zijn meerdere erkennen in John van den Borst.
In een alles of niets partij werd Valneris verrast met een offer.

Voorpost

Post by Voorpost » Mon Nov 12, 2007 14:38

Image

Bovenstaande diagramstand komt uit mijn partij tegen Guido Verhagen (SNA-Hiltex)

Op 14-19 heeft wit een fraaie combinatie met 29-23, 23-18, 40-34 en 47-41. Weliswaar verliest deze combinatie een schijf, maar misschien is het afspel wel remise. Voor alle zekerheid speelde ik daarom 17-22x21.

Voor problemisten moet het een koud kunstje zijn om bovenstaand (voor mij nieuw) combinatie-idee te verwerken in een compositie... Toch?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Nov 12, 2007 15:20

Voorpost wrote: Voor problemisten moet het een koud kunstje zijn om bovenstaand (voor mij nieuw) combinatie-idee te verwerken in een compositie... Toch?
Voor problemisten is het geen nieuw combinatie-idee. Sorry.

blondegod

Post by blondegod » Mon Nov 12, 2007 18:58

Image

V/d Stap - Heerema

Waarom ik hier met een minuut op de klok 32-37?? speelde is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Op de een of andere manier vertrouwde ik 32-38(!!) niet helemaal...........na deze zet is het natuurlijk uit. Nu werd het vrij eenvoudig remise.

steenslag

Post by steenslag » Tue Nov 13, 2007 02:18

Voorpost wrote:Image

Bovenstaande diagramstand komt uit mijn partij tegen Guido Verhagen (SNA-Hiltex)

Op 14-19 heeft wit een fraaie combinatie met 29-23, 23-18, 40-34 en 47-41. Weliswaar verliest deze combinatie een schijf, maar misschien is het afspel wel remise. Voor alle zekerheid speelde ik daarom 17-22x21.

Voor problemisten moet het een koud kunstje zijn om bovenstaand (voor mij nieuw) combinatie-idee te verwerken in een compositie... Toch?
Een problemist, nou ja, ik dan, begint met alle overtollige schijven te verwijderen en het hele zaakje te spiegelen zodat de slag naar dam vanaf 45 komt. Dat scheelt een klunzige schijf op 46. Daar kunnen goede problemen op gemaakt worden, en dat is vaak ook al gedaan. Daar hoeft niemand zich door te laten afschrikken; zelf heb ik -geheel onwetend van alle voorgangers- soms iets nieuws ontdekt in oude slagmechanismes. Een frisse, onbevangen blik, daarmee herontdek je eerlijk gezegd meestal oude ideeen, maar af en toe ook iets nieuws.

Ik zag niets leuks. Maar vanaf 35 gaat het ook. Naar boven met die handel. Inleidende zetten: hopsakee, weg er mee.
Image

Dit lijkt helemaal niet op Voorpost's diagram, maar het is er wel door geinspireerd.

Arjen

Post by Arjen » Tue Nov 13, 2007 12:08

Voorpost wrote:Voor problemisten moet het een koud kunstje zijn om bovenstaand (voor mij nieuw) combinatie-idee te verwerken in een compositie... Toch?
Wordt het niet eens tijd voor een eigen creatie? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 23, 2007 13:09

De Gelderlander, 12 november 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... lneris.ece

Sensationeel verlies Valneris

door Anton Janssen

12 nov 2007, 03:16 - HUISSEN - Guntis Valneris heeft zaterdag een sensationele nederlaag geleden. De Lentse damtopper van DV Huissen incasseerde in de dik gewonnen wedstrijd tegen Denk en Zet uit Culemborg (16-4) zijn eerste nederlaag in de Nederlandse competitie.

Image
Guntis Valneris. foto Dwight Rompas

Valneris, die sinds 2002 voor Huissen uitkomt en daarvoor een aantal seizoenen bij Rinsumageest speelde, liep zich stuk op grootmeester John van den Borst.

Het drama over Valneris was te wijten aan de te agressieve partijopzet van de Let. Hij creëerde spanningen maar onderschatte de problemen op het bord. Van den Borst toonde zich geen mak schaap. Valneris raakte in hevige tijdnood, haalde de vijftig zetten nog wel maar keek toen tegen een positionele puinhoop aan. De sensatie was compleet.

Ondanks de nederlaag van Valneris bleef Huissen moeiteloos overeind tegen Denk en Zet. Het duel van de Huissense subtopper tegen de regerend landskampioen was eenzijdig. De gasten uit Culemborg zijn na het afhaken van hun sponsor volledig ontmanteld en spelen deze competitie tegen hun zin met een gelegenheidsformatie op het hoogste niveau.

"Dit was geen echte wedstrijd", zo reageerde Geert van Aalten, speler en teamleider van Huissen. "Daarvoor waren de verhoudingen te scheef. Denk en Zet heeft met dit team niets te zoeken in de ereklasse. Dat weten ze zelf ook donders goed."

De meeste Huissen-spelers voerden in dit eenzijdige duel hun persoonlijke scores op. Gérard Jansen had slechts zestien zetten en amper drie kwartier bedenktijd nodig voor een blitzoverwinning. Jansen weerlegde de opbouw van Sergio Mac Gillavry en combineerde naar dam. De Huissense grootmeester was ruim op tijd klaar om naar het voetbalduel tussen RKHVV en Jonge Kracht te gaan. De scheidslijn tussen de beide clubs loopt ook door huize Jansen. Gérard is nog actief in het achtste van de blauwen. Zoon Niels komt uit in de F4 van de roden. Dammend Huissen trok na afloop naar de opening van het kunstgrasveld en de ingebruikname van de lichtmasten bij de derby op sportpark De Blauwenburcht.

Joost Hendriksen nam bij de damstrijd genoegen met een herstelremise. Hij wilde na twee nederlagen in de competitie geen enkel risico nemen. Tegenstander Kees van den Bosch had dezelfde instelling. Alexander Baljakin won met een doordacht plan van Jan Riesthuis. De doorbraak naar dam was beslissend. Alex Mathijsen troefde Bram Verhoef met een slag naar dam af.

Johan Krajenbrink trof in Rien Claassen een tegenspeler zonder ratingpunten. De grootmeester illustreerde het klassenverschil. Een geforceerde schijfwinst leidde tot partijwinst. Theo Berends klopte Robert Jan van den Akker in tijdnood met een simpele slag naar dam. Fred de Koning toverde tegen jeugdspeler Pieter Steijlen een winnende dam uit de hoed.

Waar Valneris zijn historische nederlaag leed, vond Van Aalten enigszins zijn herstel. Na twee nederlagen op rij deelde de teamleider van Huissen de punten met Tjeerd Harmsma. Van Aalten stond na vier uur spelen kansrijk maar de winstvoering bevatte een lek. Hij berekende dat het afspel niet winnend was en kwam daarna remise overeen.

Van Aalten was na afloop niettemin tevreden. "Na twee competitienederlagen trof ik uitgerekend tegen dit zwakke team in Tjeerd Harmsma één van de twee spelers van niveau. Ik kwam nog een heel eind en dat is goed voor het moraal."

Jasper Lemmen speelde toen een voordelig eindspel tegen Daan van Os bekwaam naar winst. Die werd beklonken met een grappig slot en de 16-4 eindstand.

DV Huissen-Denk en Zet 16-4:
Gérard Jansen-Sergio Mac Gillavry 2-0, Johan Krajenbrink-Rien Claassen 2-0, Theo Berends-Robert Jan van den Akker 2-0, Joost Hendriksen-Kees van den Bosch 1-1, Fred de Koning-Pieter Steijlen 2-0, Jasper Lemmen-Daan van Os 2-0, Geert van Aalten-Tjeerd Harmsma 1-1, Alexander Baljakin-Jan Riesthuis 2-0, Guntis Valneris-John van den Borst 0-2, Alex Mathijsen-Bram Verhoef 2-0.
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... lneris.ece

Kopman Van den Borst wint sensationeel van wereldtopper Valneris

Image
John van den Borst

CULEMBORG - De Culemborgse landskampioen Denk en Zet kon zaterdag tegen DV Huissen geen vuist maken.
Met één uitzondering: speler-trainer John van den Borst boekte een sensationele overwinning op wereldtopper Guntis Valneris. Het krachtsverschil was in de Huissense damtempel verder groot: 4-16.

Bij Sergio Mac Gillavry ging het al snel mis. Zijn opbouw tegen grootmeester Gérard Jansen rammelde. Al na drie kwartier verdwenen de schijven na een verraderlijke slag naar dam, in de doos. Kees van den Bosch zorgde voor het eerste punt. De speler uit de Culemborgse damschool speelde tegen Joost Hendriksen resultaatgericht. De remise kwam na veertig zetten op het wedstrijdformulier.

Jan Riesthuis ondervond de sterkte van Alexander Baljakin. De grootmeester forceerde een vrije doortocht naar dam.

De volgende nederlaag kwam van Bram Verhoef, tegen Alex Mathijsen. Voor Rien Claassen was Johan Krajenbrink een maatje te groot. Een schijfverlies bracht hem in een kansloze positie.

Robert-Jan van den Akker treurde na afloop. Hij moest tegen Theo Berends nog zeven zetten binnen twee minuten doen en maakte een beslissende fout. Pieter Steijlen verloor tegen Fred de Koning.

John van den Borst speelde tegen Valneris een alles of niets partij. De dammer uit Letland leverde een onnavolgbare zettenreeks af. Van den Borst: "Hij probeerde mij van de wijs te brengen, maar dat lukte natuurlijk niet. Hij raakte in hevige tijdnood, haalde de vijftig zetten nog maar keek daarna tegen een positionele puinhoop aan." De sensatie was compleet.

Ook Tjeerd Harmsma bleef weer overeind. De Culemborger had bijna succes tegen Geert van Aalten maar die omzeilde alle klippen en Harmsma moest nog secuur gaan voor het punt.

Dat lukte niet bij Daan van Os. Zijn afwikkeling tegen Jasper Lemmen in het late middenspel pakte verkeerd uit.
<center>Guntis Valneris - John van den Borst 0-2
NLD-chT ereklasse, 10-11-2007

<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]332917213933212644391117504406113228172138321217433807124943010631271923281913243631141929231928331309183833101433280409433809134136051038331722281711223329243339171823443912183933211233290309272218382907021142332024312714194741101433281318343008124034263137261217363117212617113341361823312609134641242941372940354406114540152040352025302419303524141937321930484311174339333832433034393025344338232938322933[/damweb_position]

Commentaar Flits: http://www.damclubhiltex.nl/applets/hil ... /r05g8.htm

of beter: http://www.damclubhiltex.nl/applets/ >>> Ereklasse Hiltex 1 >>> R05 10-11 >>> Valneris,G. - Borst,van den,J.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sun Nov 25, 2007 11:13

Bron: http://www.devastezet.nl/cms/index.php? ... &Itemid=57

Eerste team laat spierballen zien
Geschreven door Dieter van Gortel
25.11.2007

Het heeft even geduurd maar in de zesde ronde van de hoofdklasse competitie is het er dan toch eindelijk van gekomen, met veel overtuiging is tegenstander Damlust Gouda met duidelijke cijfers, 13-7, aan de kant geschoven. Eindelijk speelde onze ploeg een wedstrijd zoals het hoort bij een kampioenskandidaat en toen de spelers vertrokken voor de lange thuisreis was duidelijk uit de analyses gebleken dat de uitslag dik verdiend was. Na vier keer 10-10 waarvan een keer onder protest en de winst op DEZ was dit het ultieme moment waarop het moest gaan lopen, nieuw puntverlies kan niet meer, alles moet gewonnen worden dat is de opdracht en in elk geval vandaag is dat met heel veel overtuiging gedaan, de eerste stap naar wellicht toch een spannende tweede helft van de competitie.

Met invaller Dieter van Gortel tegen Teun van der Krol (op rating de tweede speler van Damlust) en de toppers Prosman en Ndiaye tegen elkaar was de loting al direct goed uitgevallen. De mindere spelers bovendien tegen de Geleeners die gemakkelijker winnen dus dat gaf vertrouwen in een goede afloop. na ruim twee uur spelen moet het goede gevoel bij veel spelers wel zijn gaan overheersen, op 4 of 5 borden was duidelijk van voordeel sprake en werkelijk nadeel was alleen met een pessimistische inslag te ontdekken. Toch is de eerste uitslag van de dag een meevaller. Patrick Casaril had in het begin van de partij zeker voordeel maar het leek allemaal verdwenen en misschien was het inmiddels zelfs wel beter voor zijn tegenstander toen die een blunder maakte, waar hij meende een ruil te plaatsen verloor hij domweg een schijf en met een lach van de bekende boer met kiespijn moest hij Patrick de hand geven 0-2. Voor vier uur volgen vervolgens twee puntendelingen. Erwin Heunen had wel voordeel maar kon toch niet echt een vuist maken en de veteraan van Damlust Cor den Besten wist uiteindelijk redelijk gemakkelijk het kruid droog te houden 1-3. Het grootmeesterduel tussen Ndiaye en Prosman was spannend en het is dan ook zeker geen salonremise geworden. Wisselende kansen lijkt vooralsnog de juiste omschrijving van het verloop maar nooit kon het echt doorslaan daarvoor letten deze mannen te goed op en al gingen ze nog even door tot een dun standje remise was de juiste uitslag 2-4.

Persoonlijk erg vervelend vind ik vervolgens de gelijkmaker van Gouda want het is Teun van de Krol die de twee punten uiteindelijk toch nog gemakkelijk in de schoot krijgt geworpen door een onvoorzichtige zet van ondergetekende. De partijopzet was de hele dag succesvol, te tegenstander iets geven maar dan ook weten waar hij mee bezig is zonder werkelijke problemen. De partij loopt dan zoals ik wilde maar een onvoorzichtige zet in de slotfase maakte dat ik toch nog een snelle doorbraak weggaf. Mijn teamgenoten gaven al direct na afloop aan waar de fout zat, een gemiste remise derhalve en de stand weer in evenwicht 4-4. Alle overige partijen zes in getal staan vervolgens goed tot zeer goed voor Geleen en het is alleen even de vraag hoeveel we er gaan winnen, eigenlijk is de buit al binnen bij deze 4-4 al duurt het nog even voordat de volgende winst genoteerd kan worden.

Adiatu Ibrahim en Leopold Sekongo hadden in de analyse ruimte na hun partij snel gevonden waar het mis ging, twee remises die winst hadden moeten zijn. Leopold kwam zelfs twee schijven voor maar het was niet voldoende, en Adiatu een verkeerd tempo waardoor de winst net niet door ging. Leuk wel hoe die twee fanatiek de varianten over het bord gooien maar ondertussen staat Gouda nog steeds gelijk 6-6. Vervolgens komt ook Ove Verdel niet tot winst, het lijkt er op dat ook Ove de winst gemist heeft maar dat weet ik niet zeker, in het eindspel komt hij niet verder dan maximaal 3 om 1 en met de schrik komt de jonge van der Klis met remise weg 7-7.

De nu nog overgebleven partijen hebben hun voordeel echter wel allemaal weten uit te bouwen en eindelijk komen dan de winstpartijen. Brion Koullen pakt zijn tweede overwinning op rij. In een superspannende pot tegen Hoogendoorn heeft hij aanvankelijk groot tijdvoordeel maar in de slotfase is het toch van twee kanten heel krap in een zeer moeilijke stand. Ook hier zijn de spelers na afloop nog druk aan het analyseren gegaan met voor mij onbekende cunclusies maar in elk geval pakt Brion de winst en tilt de stand naar 7-9. Het is vervolgens Andrey Kalmakov die met veel geduld zijn tegenstander steeds meer in problemen heeft gebracht. Het is mooi te zien hoe hij het voordeel uit weet te bouwen, een partij uit een stuk en de wedstrijdpunten zijn binnen 7-11. Het slotakkoord is aan Ronald Schalley die tegen invaller Piet Schep de volle winst haalt maar die daar meer moeite mee had dan hij vooraf verwacht zal hebben. In de slotfase bleek zijn stand toch door te slaan en kwamen alle strategische velden in het bezit van Ronald, het was toen een zaak van secuur afmaken, en daar nam hij wel even de tijd voor 7-13.

Het was de laatste verre uitwedstrijd van dit seizoen, nog vier keer in Limburg en in de slotronde naar Tilburg. Vijf wedstrijden die gewonnen moeten worden en dan maar zien waar we op uitkomen. En deze week verwachten we bovendien de uitspraak in het protest van de wedstrijd in Gorinchem.

Post Reply