KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 05, 2006 11:00

<center>Image</center>

Henk Fokkink heeft, tot grote vreugde van de fans op het forum van de FFJD, de Franse kampioen Arnaud Cordier de titel Grand Maître International (GMI) toegekend.

http://ffjd.free.fr/site/forum/forum-su ... sujet=3263
Nicolas Guibert wrote:
Eh bien, il en aura fallu du temps que la FMJD accorde le titre de GMI à Arnaud Cordier !!
.
Cette fois, c'est fait, et c'est en regardant la dernière publication du classement mondial (1er juillet) que je m'en suis aperçu.
.
Félicitations Arnaud !

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jul 05, 2006 13:13

Hanco Elenbaas wrote:<center>Image</center>

Henk Fokkink heeft, tot grote vreugde van de fans op het forum van de FFJD, de Franse kampioen Arnaud Cordier de titel Grand Maître International (GMI) toegekend.

http://ffjd.free.fr/site/forum/forum-su ... sujet=3263
Nicolas Guibert wrote:
Eh bien, il en aura fallu du temps que la FMJD accorde le titre de GMI à Arnaud Cordier !!
.
Cette fois, c'est fait, et c'est en regardant la dernière publication du classement mondial (1er juillet) que je m'en suis aperçu.
.
Félicitations Arnaud !
Tof, weer een GMI erbij bij Van Stigt Thans. En dat zonder een speler aan te trekken...

Voorpost

Post by Voorpost » Wed Jul 05, 2006 16:41

PZC, 3 juli 2006

Damcoryfee Anderson overleden

GOES - Op 86-jarige leeftijd is zaterdag Leo Anderson overleden. Hij verzorgde zo'n 55 jaar de damrubriek voor de PZC. Zijn wekelijkse bijdragen werden gekozen in de topvijf van rubrieken uit Nederlandse dagbladen, tussen die van toppers als Ton Sijbrands en Rob Clerc. In 1949 schreef Anderson zijn eerste rubriek, in 2004 nam hij afscheid als medewerker. Vorig jaar kreeg Anderson vanwege zijn vele verdiensten voor de damsport het erediploma van de nationale dambond (KNDB) uitgereikt. Leo Anderson wordt woensdag begraven op de begraafplaats aan de Westelijke Oude Havendijk in Middelburg.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 05, 2006 17:11

Voorpost wrote:PZC, 3 juli 2006

Damcoryfee Anderson overleden

GOES - Op 86-jarige leeftijd is zaterdag Leo Anderson overleden. Hij verzorgde zo'n 55 jaar de damrubriek voor de PZC. Zijn wekelijkse bijdragen werden gekozen in de topvijf van rubrieken uit Nederlandse dagbladen, tussen die van toppers als Ton Sijbrands en Rob Clerc. In 1949 schreef Anderson zijn eerste rubriek, in 2004 nam hij afscheid als medewerker. Vorig jaar kreeg Anderson vanwege zijn vele verdiensten voor de damsport het erediploma van de nationale dambond (KNDB) uitgereikt. Leo Anderson wordt woensdag begraven op de begraafplaats aan de Westelijke Oude Havendijk in Middelburg.
<center>
Image
Leo Anderson (met zwart) tegen Kees Keller,
NK Utrecht 15 februari 1958

Image
Leo Anderson ontvangt het erediploma van de KNDB
van Aart Walraven op 15 augustus 2005

PZC, 16 augustus 2005

Dambond eert Leo Anderson

door Koen de Vries

GOES - Nog voordat er gisteren één zet gedaan was bij het Hiltex Zeeland Open damtoernooi, heerste er een opgewekt sfeertje. Pieter Hildering was een van de aanstichters. Hij maakte tijdens de opening van het evenement bekend dat hij er als sponsor nog twee jaar aan vastplakt. Leo Anderson (85) was de ander die voor een vrolijke noot zorgde. Hij kreeg uit handen van Aart Walraven het erediploma van de nationale dambond (KNDB) uitgereikt.

Anderson werd in Sportpunt Zeeland te Goes door de Zeeuwse bond en de KNDB geëerd vanwege zijn vele verdiensten voor de damsport. Zo schreef hij 55 jaar lang de wekelijkse damrubriek voor de PZC.

Het huldeblijk had voor de krasse Middelburger een verrassing moeten zijn, maar dat was het niet. Nadat de voorzitter van de Zeeuwse bond, Aart Walraven, hem het diploma had uitgereikt, toverde hij een papiertje uit zijn binnenzak met daarop een dankwoord.

Dat was vooral gericht aan het huidige bestuur van de Zeeuwse bond en het bestuur van de stichting damevenementen Zeeland, die ervoor zorgen dat tal van aansprekende damevenementen op Zeeuwse bodem plaats kunnen vinden.

Anderson: "Walraven vroeg me om hier de eerste zet te doen. Maar hij had me een paar maanden geleden ook al uitgenodigd voor de simultaan van Ton Sijbrands in Aagtekerke. Toen kon ik niet en nu bleef hij maar aanhouden. Er moest meer aan de hand zijn. Daarom had ik iets voorbereid voor vanmiddag."

Lijstje

De man die twaalf keer Zeeuws kampioen werd en in 1945 in het Amstel Hotel te Amsterdam debuteerde op een Nederlands kampioenschap, was zeer vereerd met het diploma, dat slechts weinigen gegund wordt. "Ik laat er een mooi lijstje om maken en hang het op een plaats in 't zicht. Ik ben er trots op dat ik het diploma heb gekregen, maar ga niet naast mijn schoenen lopen."

Anderson, die gewoon met de auto naar Sportpunt Zeeland was komen tuffen, houdt zich nog steeds met dammen bezig, al is dat niet meer zo intensief als vroeger. "Op clubavonden kom ik niet meer. Ik speel af en toe nog een potje tegen mezelf op de laptop. En ik bekijk nog altijd allerlei partijen die gespeeld zijn. Ik analyseer altijd uit het hoofd, net als vroeger. Tegenwoordig is dat een stuk makkelijker met die computers. Maar ik ben niet zo'n computerman."
Provinciale Zeeuwse Courant - woensdag 29 september 2004

Een klerenkast vol geruite hemden

Door Rudy Boogert

GOES - Het moet soms gevoeld hebben als een blindsimultaan. Eenzaam achter zijn typemachine bedacht Leo Anderson de zetten, massaal speelden de lezers die analyses uit de krant na. Na bijna drieduizend damrubrieken in zo’n 55 jaar is de simultaan echter ten einde. Leo Anderson vindt het welletjes. De bescheiden ambachtsman heeft afscheid genomen.

Elke week knipte Izak op ’t Hof de damrubrieken van Leo Anderson trouw uit deze krant. De damnestor uit Goes stopte ze in een envelop en verspreidde ze over het hele land. De bespiegelingen van Anderson op de damsport waren immers gewild. Altijd en overal. Zijn wekelijkse bijdragen werden zelfs gekozen in de topvijf van rubrieken uit Nederlandse dagbladen. Tussen die van toppers als Ton Sijbrands en Rob Clerc.

Natuurlijk vervult dat Leo Anderson, bijna 85 jaar, met trots, maar dat zal hij niet aan de grote klok hangen. Die bescheidenheid is één van de grondbeginselen van zijn rubriek. ’Het spel van een dammer weerspiegelt veel van zijn karakter’ is Andersons overtuiging. „Anderson was zelf een positioneel sterke speler“, herinnert Izak op ’t Hof zich, „geen wildwest-speler.“ Niet toevallig is voormalig wereldkampioen Maurice Raichenbach zijn idool, „zoals een filmster dat kan zijn.“ De tot Fransman genaturaliseerde Pool Raichenbach werd in 1933 op negentienjarige leeftijd wereldkampioen en behield die titel tot 1945. Toen verloor hij - net bevrijd uit een concentratiekamp - van landgenoot Pierre Ghestem, waarna overigens niets meer van hem werd vernomen. In de regeerperiode van Raichenbach werd Anderson, geboren in Goes op 15 oktober 1919, gevormd als dammer. Hij speelde zelfs ooit als zeventienjarige eens tot diep in de nacht een simultaan tegen Raichenbach. Deze was geen speler van frivoliteiten en gewaagde patronen, hij was oerdegelijk en bescheiden. De invloed van deze jeugdliefde was bij Anderson van blijvende aard. Niet alleen in zijn eigen spel maar ook in zijn rubrieken.

De rubriek was voor Anderson geen podium waarop hij zelf de hoofdrol wilde spelen. Hij bleef liever op de achtergrond. Hij was meer de souffleur, de aangever. Zo heeft het hem jaren gekost om voor het eerst het woordje ’ik’ in zijn rubriek te gebruiken. Hij omzeilde dat liever. „Wij kunnen het niet nalaten u nog een drietal partijen te presenteren“, schreef hij dan, terwijl hij toch echt in zijn eentje achter zijn typemachine zat.

Eén keer stapte Anderson nadrukkelijk over de ik-drempel heen. Dat was begin jaren negentig. Hij haalde toen zelfs een partij van zichzelf aan in de rubriek. Het ging om een blindsimultaanpartij die hij van Ton Sijbrands verloor. „Met een schitterende combinatie“, weet zijn opvolger Daaf Kasse zich nog te herinneren. „Leo heeft het verschillende keren in zijn rubriek gebruikt.“ Sijbrands sloeg zes schijven in één beurt en kwam op een dam uit.

Damfilosofie

Het ging toen niet om Leo Anderson de twaalfvoudig Zeeuws kampioen, maar om de indrukwekkende combinatie van Sijbrands. Die keuze paste volledig in Andersons damfilosofie: „Het spel is belangrijker dan de speler.“ Daarom ook kraakte hij in de rubriek geen spelers af, provoceerde hij niet en maakte hij niemand belachelijk door bijvoorbeeld een blunder te publiceren. „Ik moet soms mensen tegen zichzelf in bescherming nemen“, vindt hij.

Ook die menselijkheid droeg bij aan de duurzaamheid van Anderson en zijn rubriek. Hij is een persoon die medelijden kan hebben met de nummer twee omdat die niet gewonnen heeft.

De belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle damrubriek blijft kennis van zaken. En dat heeft Anderson. Zijn twaalf provinciale titels zijn nog altijd een record, hoewel Johnny de Leeuw met tien titels nadert. Hij werd ooit Zuid-Nederlands kampioen en nam drie keer deel aan het Nederlands kampioenschap. „Hij was een talent“, vond Op ’t Hof. „Dat was in een tijd waarin er niet veel gelegenheid tot studeren was. Je had een drukke baan en er was nog geen computer om ’s wat partijen te bekijken.“

Anderson was na de Tweede Wereldoorlog in dienst getreden bij de Zuidelijke Landbouw Maatschappij (ZLM). Het agrarisch onderwijs stond in die tijd op een zeer laag pitje en Anderson kreeg de opdracht dat weer in de steigers te zetten. Bij zijn afscheidsreceptie in december 1983 kreeg hij daarvoor uiteindelijk veel lof toegezwaaid. Erevoorzitter ir. M.A. Geuze zag parallellen in Andersons werkwijze bij de ZLM en achter het dambord. „Uw resultaten duiden op een evenwichtige, systematische natuur.“

Die classificaties doen ook opgeld voor Anderson wekelijkse damrubriek. In de 55 jaar dat hij dammend Zeeland via het papier toesprak, heeft hij volgens zijn eigen maatstaven een constant niveau gehaald. Geen hoge pieken en geen diepe dalen. „En het werd door spelers toch als een eer gezien als hun partij voor het voetlicht werd gehaald“, meent Op ’t Hof. „Anderson gaf altijd neutraal en objectief commentaar.“

Hij sloeg de plank toch ook wel ’s mis, moet Op ’t Hof eerlijkheidshalve zeggen. Daaf Kasse beaamt dat. „Hij zag wel ’s iets over het hoofd, maar daaraan ontkom je volgens mij niet. Hij is geen Sijbrands die een vlekkeloze techniek heeft. Het is ook moeilijk om alles te zien zonder computer. Hij doet alles uit zijn hoofd.“

Als klassiek ambachtsman analyseert Anderson nog met louter bord, stenen en boeken. Dus zonder computer! Te modern voor Anderson. Als hij er eenmaal aan begint, vreest hij dat-ie hele dagen voor het beeldscherm zit. Hij heeft wel een laptop, maar die gebruikt hij alleen als hij een potje tegen zichzelf wil dammen. Zijn rubrieken tikte hij steevast op twee A4’tjes, stempelde de diagrammen erop en stuurde ze in de oude vertrouwde envelop met postzegel naar de redactie.

Erfenis

Zijn opvolger uit het digitale tijdperk, Daaf Kasse, prijst zich gelukkig, dat hij met één druk op de knop in 300.000 partijen kan nagaan of een stelling al eens eerder op een dambord ergens ter wereld is verschenen. Aan de oud-Zeeuws kampioen de taak de erfenis van Anderson te dragen. „Met name stilistisch vind ik hem heel goed. Zijn inleidingen zijn altijd vrij lang en hij kan zo zwierig schrijven. Ik zou die inleiding het liefst overslaan en meteen tot de analyse overgaan.“ Anderson is eerlijk gezegd best een beetje opgelucht, dat hij niet meer de wekelijkse verplichting van het schrijven heeft. „Enerzijds valt het niet mee om nu niks meer te doen, maar anderzijds is er wel een last van mijn schouders gevallen. Het viel voor zo’n ouwe sok als ik niet mee om telkens zo actueel mogelijk te blijven. Ik was toch afhankelijk van wat de Zeeuwse dammers me toestuurden. Misschien was het valse bescheidenheid, maar ze stuurden me niet snel iets toe.“

In 1949 - minister-president Willem Drees leidde het land in opbouw en Abe Lenstra het weinig succesvolle Nederlands voetbalelftal - schreef Leo Anderson zijn eerste rubriek. In 2004 - minister-president Jan-Peter Balkenende leidt het weinig succesvolle land en Marco van Basten het Nederlands voetbalelftal in opbouw - verscheen op 18 september zijn laatste. Bijna drieduizend rubrieken!

De scribent zelf ziet het in perspectief: „Een draadje per dag maakt een hemdsmouw per jaar.“ Anderson moet thuis een klerenkast vol geruite hemden hebben.
<center>
Ton Sijbrands - Leo Anderson 2-0
Blindséance Middelburg 13 april 1991
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]332818223833121834290712403401074540192328191423322823323728162141372127433820254641101448430510504514203530091428230309312611163732071132211627302411163328223339281822343025344137223323191423290702113829342344392029393329384305[/damweb_position]

</center>

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Thu Jul 06, 2006 11:36

SITE D'HILTEX / SALOU & RUSSIE 2006

http://www.damclubhiltex.nl/applets/toe ... /index.htm

Le site d'HILTEX propose les parties de SALOU (une bonne portion) et RUSSIE 2006 avec analyses à la clé.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 07, 2006 01:11

TC Tubantia, 6 juli 2006

‘Meer toppers uit Westerhaar in eerste team’

Voorzitter Bart Stegeman van damclub Denk en Zet in Westerhaar wil dat er zoveel mogelijk dammers uit Westerhaar in het eerste team komen te spelen. De club eindigde dit jaar de competitie als tweede van Nederland. ‘In Westerhaar is men trots op ons.’

Image
Foto Charel van Tendeloo

WESTERHAAR
De damsport staat al jaren op een hoog niveau in Westerhaar. De door Witte van Moort gesponsorde ploeg speelt al jaren in de ereklasse, de eredivisie van de damsport. Stegeman hoopt dat er zich nog meer spelers uit Westerhaar in het eerste team zullen spelen. ‘Dat is ons streven’, zegt de jonge voorzitter. In het clubgebouw aan de Asterstraat begon gisteren het Nederlands kampioenschap voor spelers onder de twintig jaar oud. In het deelnemersveld van twaalf dammers bevond zich dit keer geen Westerhaarder. ‘Dammen staat bij ons in Westerhaar nog in aanzien. Het is een kleine gemeenschap met een goede binding tussen de mensen. Ik weet van een voorzitter van een club in Noord Holland dat hij maar liever niet met zijn club in de krant wil komen. Dammen heeft daar een slechte naam. Een sport voor nerds. Hier niet. Als ik naar de pizzeria ga waar jongens vol met tatoeages staan dan wordt er altijd positief gereageerd op onze goede resultaten. Daar zijn zij ook trots op.’
Stegeman vindt het niet opmerkelijk dat juist in een kleine gemeenschap als Westerhaar op sportief gebied wordt uitgeblonken. ‘In Westerhaar wonen maar drieduizend mensen. En toch is de voetbalclub Voorwaarts ooit ook Nederlands kampioen geweest. Dat komt doordat iedereen er bij betrokken is.’ Voorwaarts heeft die sportieve hoge vlucht niet vol kunnen houden. Denk en Zet wel. Dat komt ook doordat de vereniging in het verleden slim een aantal Russische talenten aan heeft weten te trekken.
Als het aan Stegeman ligt, moeten de topprestaties in de toekomst echter meer van de ‘eigen jongens’ komen. Denk en Zet organiseert al jaren het nationaal kampioenschap voor jeugdspelers. In het goed gekoelde honk van de dammers arriveerden daar gisteren twaalf topspelers. Onder hen de negentienjarige Daniël Merkus uit Barnerveld. Hij is met het openbaar vervoer naar Westerhaar gekomen. Daniël voelt zichzelf een outsider. ‘Maar je kunt noot weten’, stelt hij. De jongen uit Barnerveld weet dat hij het spel op de basisschool heeft geleerd. ‘Ik weet niet hoe oud ik toen was. Maar ik was er wel goed in. Daarom ben ik later lid geworden van een damclub.’ De spelers moeten elf partijen, iedereen speelt tegen elkaar, spelen. De laatste partijen worden volgende week zaterdag gespeeld. Dan is de kampioen bekend.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 07, 2006 23:57

Fred Ivens wrote: Valneris begint ijzersterk tegen Tsjizjov

Delft - Guntis Valneris is het zesde DUWO Kennisstad Damfestival in Delft ijzersterk begonnen. In de eerste van de zeven ronden omvattende alternatieve WK-match zette het rekenwonder uit Letland de tienvoudige Russische wereldkampioen Alexei Tsjizjov met 9-1 aan de kant.

In dit toernooi wordt - nota bene op initiatief van Tsjizjov - voor het eerst met de verfijnde versie van de zogeheten Delftse telling gespeeld, waardoor de remisemarge tot een minimum wordt gereduceerd. Na de opening door schaakgrootmeester Jan Timman was het Valneris die het spel maakte. De omtrekkende bewegingen van de vice-wereldkampioen bezorgde Tsjizjov zoveel last die hij zijn toevlucht nam tot een ogenschijnlijk bevrijdende combinatie. Valneris had echter dieper gekeken en counterde naar een eindspel dat net niet met de maximale score van 10-0 te winnen bleek. Tsjizjov liet zich de gedwongen variant naar een eindspel van drie dammen tegen één dam niet meer bewijzen en kreeg nog een punt voor de moeite (9-1).
In het mini-NK, dat in dezelfde zaal van het DUWO-Conferentiecentrum tussen vier Nederlandse kampioenen wordt afgewerkt, slaagde Hans Jansen er na een even spannende als principiële partij in Martin Dolfing nog de kleinst mogelijke puntenoverwinning afhandig te maken (6-4). Bij Kees Thijssen en Auke Scholma was het eveneens bal maar merkwaardig genoeg werd hier het evenwicht nergens doorbroken en kwamen beiden 5-5 overeen.
In het met een aanttal topspelers opgewaardeerde open toernooi gaven oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg, achtvoudig Nederlands kampioen Rob Clerc, de Afrikaanse topspeler Jean-Marc Ndjofang en denksporttriatlontopper Ron Heusdens tegen repectievelijk Krijn ter Braake, Geert Prinsen, Pertap Malahé en Ed Holstvoogd meteen hun visitekaartje af.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 08, 2006 03:45

website De Telegraaf, 7 juli 2006
http://www.telesport.nl/439531/Valneris ... _goed.html

Valneris begint goed

DELFT - Guntis Valneris is goed begonnen aan het zesde Kennisstad Damfestival in Delft. In de eerste ronde van de alternatieve WK-match zette de Let tienvoudig Russisch wereldkampioen Alexei Tsjizjov met 9-1 aan de kant.
In dit toernooi wordt, op advis van Tsjizjov, voor het eerst gespeeld met de verfijnde versie van de zogeheten Delftse telling, waardoor de remisemarge tot een minimim wordt beperkt.

In het mini-NK, dat in dezelfde zaal tussen vier Nederlands kampioenen wordt afgewerkt, won Hans Jansen met de kleinst mogelijke puntenoverwinning (6-4) van Martin Dolfing. Bij Kees Thijssen en Auke Scholma werd opvallend genoeg het evenwicht nergens doorbroken (5-5).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 08, 2006 04:52

De Telegraaf, 8 juli 2006
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 13:29

Fred Ivens wrote: Tsjizjov alleenheerser op Beestenmarkt

Delft – Alexei Tsjizjov is de grote winnaar geworden van het sneldamtoernooi op de Delftse Beestenmarkt. De tienvoudige wereldkampioen won onder de platanen van dit pittoreske plein in een veld van 103 deelnemers alle zeven partijen. Op dit traditionele onderdeel van het zesde DUWO Kennisstad Damfestival konden alleen Hans Jansen en Rob Clerc de Russische geweldenaar op afstand enigszins volgen.
http://www.duwokennisstaddamfestival.nl/

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 15:11

de Volkskrant, 8 juli 2006

Oud-wereldkampioen Georgiev helemaal terug

door Ton Sijbrands

Alexander Georgiev is weer terug. Die conclusie dringt zich op bij het zien van de eindstand van het jongste kampioenschap van Rusland, dat in de eerste twee weken van juni in Oefa werd gehouden. In aanwezigheid van zijn belangrijkste concurrenten (zoals Tsjizjov en Schwarzman) slaagde Georgiev erin het sterk bezette toernooi op zijn naam te schrijven.

De drievoudige wereldkampioen van de jaren 2002-2004, die zijn titel vorig najaar na een mislukt WK-optreden aan Tsjizjov kwijtraakte, vergaarde 21 punten uit 15 partijen. Daarmee bleef Georgiev het trio Tsjizjov/Getmanski/Amrillojev precies één punt voor. Vijfde werd Kalmakov met 19 punten, terwijl Schwarzman (18 punten) met een bescheiden zesde plaats genoegen moest nemen. De ook bij ons bekende Milsjien had het haast net zo zwaar als in het WK-toernooi van Zwartsluis 2003, getuige zijn (min)score van 14 uit 15.

Alleen al het grote sportieve belang dat deze editie van het Russisch kampioenschap vertegenwoordigt (met zoveel kopstukken onder de deelnemers zou men zelfs van een ‘mini-WK’ kunnen spreken), is wat mij betreft voldoende reden om er de komende weken uitvoerig bij stil te staan.

Bovendien is de uitkomst van het toernooi interessant met het oog op de titelmatch tussen Tsjizjov en Georgiev – hun derde alweer – die voor komend najaar geprogrammeerd staat.

Tot de meest aansprekende partijen van de toernooiwinnaar behoorde het duel dat Georgiev in de dertiende ronde van Michaïl Broesanov won. En misschien was het ook wel zijn belangrijkste partij. Want door zijn zege op Broesanov kwam Georgiev eindelijk weer op gelijke hoogte met Getmanski, die hij twee dagen later – overigens niet geheel zonder fortuin – in de buitengewoon spannende slotronde voorbijging.

<center>
Broesanov - Georgiev 0-2
08-06-2006 13de ronde

<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]3430202532282534393017222817122144390712504411174034192344400611302501063127213237191324363116213430172230191423403409133126222726171122342923343930152025141019413719233732061132212228332218164641111741371218454008124034172230250510353010143429233430390308373213193933162147411217413608123631020831262227494418234339121848431822332923343930222832231928443917222617221139341116433916213933283934432126302426312420141920153136423727313726364138334146[/damweb_position]

Broesanov-Georgiev

Russisch kampioenschap 2006

1.34-30 20-25 2.32-28 25x34 3.39x30 17-22 4.28x17 12x21 5.44-39 7-12
6.50-44 11-17 7.40-34 19-23 8.44-40 6-11 9.30-25 1-6 10.31-27 21x32
11.37x19 13x24 12.36-31 16-21 13.34-30 17-22 14.30x19 14x23 15.40-34 9-13
16.31-26 22-27 17.26x17 11x22 18.34-29 23x34 19.39x30 15-20 20.25x14 10x19
21.41-37 19-23 22.37-32 6-11 23.32x21 22-28 24.33x22 18x16 25.46-41 11-17
26.41-37 12-18 27.45-40 8-12 28.40-34 17-22 29.30-25 5-10 30.35-30 10-14
31.34-29 23x34 32.30x39 3-8 33.37-32 13-19 34.39-33 16-21 35.47-41

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11524501273.png[/img]

In weerwil van de vereenvoudigingen tussen de 17de en de 32ste zet is wit gedrukt blijven staan. De ‘opmars’ van 47 naar 26 zal daar geen verbetering in brengen.

35...12-17(!) 36.41-36 8-12(!) 37.36-31 2-8 38.31-26 22-27!!

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11524502152.png[/img]

Legt de vinger op de zere plek.

39.49-44 18-23!

Belet 40.33-28? ditmaal door 40...27-31! en 41...21-27 +.

40.43-39 12-18!

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11524502761.png[/img]

41.48-43

Gedwongen: zelfs op 41.39-34? had zwart toegeslagen met 41...17-22!!, 42...8-12! en 44...14-20 +.

41...18-22! 42.33-29 23x34 43.39x30

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11524503581.png[/img]

43...22-28?!

Een opmerkelijke, want voor Georgiev atypische misgreep. Gewoon 43*19-23! (met de verschrikkelijke dreiging 44*22-28 45.42-37 27-31 +) had immers op slag gewonnen, bijvoorbeeld 44.42-37 (om 44*22-28? te verhinderen door 45.38-33!! =) 44*14-20!! 45.25x14 4-10! enz. +.

De zwartspeler heeft echter het geluk dat zijn voordeel ook na de tekstzet doorslaggevend is.

44.32x23 19x28 45.44-39 17-22! 46.26x17 22x11 47.39-34 11-16 48.43-39 16-21 49.39-33 28x39 50.34x43 21-26 51.30-24 26-31

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11524504218.png[/img]

Het was niet voor niets dat ik zo-even van ‘geluk’ sprak. Eerder in het toernooi was namelijk in de partij Georgiev - Schwarzman een soortgelijke situatie voorgekomen, met zwarte stukken op 27 en 31 die slechts door twee witte op 42 en 38 werden ‘bewaakt’. Vreemd genoeg had er toen geen winst ingezeten. Maar de wonderbaarlijke ontsnapping die Georgiev tegen Schwarzman wèl vergund was, is voor Broesanov niet weggelegd.

52.24-20 14-19 53.20-15 31-36 54.42-37 27-31 55.37x26 36-41 56.38-33 41-46

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11524504907.png[/img]

Wit geeft het op.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 15:29

de Volkskrant, 8 juli 2006

De geschiedenis van het blauwe vissershoedje

Gert Ligterink

Eind 1998 eiste de Duitse amateurschaker Clemens Allwermann voor het eerst en het laatst in zijn leven alle aandacht op door in het kersttoernooi in Böblingen naast enkele gerenommeerde grootmeesters op de eerste plaats te eindigen.

Nader onderzoek wees uit dat Allwermann zijn succes te danken had aan het computerprogramma Fritz, dat op afstand werd bediend door een compagnon. De door Fritz aanbevolen zetten bereikten Allwermann via een in zijn bril gemonteerd zendertje.

Het was zo’n attractief bedriegersverhaal dat het een kwestie van tijd leek voor Allwermanns voorbeeld zou worden gevolgd. Het viel tegen, van vergelijkbare oplichterspraktijken werd de laatste jaren niets vernomen. Bijna was Allwermanns naam weer vergeten tot deze week de Amerikaanse schaakgemeenschap werd wakker geschud..

In het World Open in Philadelphia steeg Eugene Varshavsky, een speler zonder internationale rating, ver boven zich zelf uit. Met een blauw vissershoedje strak over zijn oren getrokken, was Varshavsky een toonbeeld van concentratie. Als een standbeeld zat hij achter zijn bord en geen seconde week hij van zijn stoel.

Varshavsky maakte remise met een paar buitenlandse meesters, won van de sterke Amerikanen Adamson en Bartholomew en deed in de zevende ronde iets wat eigenlijk niet kon: met zwart versloeg hij in een strakke positionele partij de Israelische topgrootmeester Ilia Smirin.

Op het dailydirt-weblog van de Amerikaan Michael Greengard [ http://www.chessninja.com/dailydirt/ ]vertelt John Bartholomew, een van de slachtoffers, zijn verhaal. In zijn onderlinge partij met Varshavsky, dacht Bartholomew na vijftien zetten de winst binnen te hebben, toen zijn tegenstander pardoes een pion weggaf. Maar daarna begon Varshavsky buitengewoon sterk te spelen. Regelmatig werd Bartholomew verrast door zetten die hij in de verste verte niet had zien aankomen en die hem het gevoel gaven dat hij tegen een computer zat te spelen.

Na de overwinning op Smirin greep de toernooidirecteur in. Hij riep Varshavsky bij zich – die zich daarna eerst drie kwartier opsloot in het toilet – en verbood hem tijdens de laatste twee partijen zijn hoedje te dragen. In de achtste ronde speelde Varshavsky de volgende partij tegen een sterke Russische grootmeester:

Varshavsky – Najer

Philadelphia 2006, 8ste ronde

1. e4 c5 2. Pc3 Pc6 3. Lc4 g6 4. d3 Lg7 5. Pge2 e6 6. Lf4 d6 7. a3 Pge7 8. 0-0 0-0 9. Dd2 Te8 10. Lh6 Lh8 11. Pg3 d5 12. La2 d4 13. Pce2 Pe5

Indrukwekkend kan wits spel moeilijk worden genoemd, maar er is nog geen man overboord. De volgende drie zetten zijn vreemd.

14. Dg5 P7c6 15. Df4

Dameruil ligt meer voor de hand. Na de volgende zet moet wit echt gaan opletten.

15 * Lf6

Zie diagram 1

16. Kh1??

Ziet de evidente dreiging over het hoofd. Na 16. Dc1 gaat de strijd verder.

16 * g5 17. Dd2 Pg4

Allicht. De loper op h6 gaat verloren.

18. Lxg5 Lxg5

En wit gaf op bij de 32ste zet. Varshavsky verloor zijn laatste partij op vergelijkbare wijze.

Een echte kneus, ben je geneigd te denken bij het zien van zo’n droevige vertoning. Toch speelde die kneus een dag eerder de volgende magnifieke partij:

Smirin – Varshavsky

Philadelphia 2006, 7de ronde

1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lb5 a6 4. La4 Pf6 5. 0-0 Pxe4 6. d4 b5 7. Lb3 d5 8. dxe5 Le6 9. Le3 Le7 10. c3 Pc5 11. h3 Pxb3 12. axb3 0-0 13. Te1 Dd7 14. Pbd2 a5 15. Pf1 Lf5 16. Pg3 Lg6 17. Dd2 h6 18. Tad1 Tad8 19. De2 b4 20. Td2 Tfe8 21. Dd1 De6 22. Pd4 Pxd4 23. cxd4 f6 24. Lf4 fxe5 25. Lxe5 Dd7 26. Tde2 c5 27. Te3 Lg5 28. f4 Lh4 29. Tf1 Tf8 30. Kh2 Tf7 31. Dd2 cxd4 32. Dxd4 Da7 33. Pe2 Dxd4 34. Pxd4 Le4 35. g3 Te8 36. Tc1

Zie diagram 2

36 * g5!! 37. f5 Txe5 38. gxh4 gxh4 39. Te2 Tee7 40. Tf2 Tc7 41. Tcf1 Tf6 42. Tf4 Tg7 43. T1f2 Kf7 44. Txh4 Ke7 45. Tg4 Tgf7 46. Kg3 Lxf5 47. Tgf4 Ld7 48. Te2+ Kd6 49. Th4 Tg7+ 50. Kh2 Tg5 51. Td2 h5 52. Te2 Tf1 53. Td2 Le8 54. Tg2 Txg2+ 55. Kxg2 Td1 56. Kf2 Td3 57. Ke2 Lg6. Wit geeft op.

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Sun Jul 09, 2006 19:18

Het is weer heel wat tijd geleden dat ik gedamd hebt. Dacht toch echt dat dat met schijven werd gedaan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 19:51

De Telegraaf, 8 juli 2006
<center>
Image
Dammer Alexei Tsjizjov (zittend links) schittert op de Beestenmarkt in
Delft. De tienvoudig Russisch wereldkampioen sluit het sneldamtoernooi
in het kader van het DuWo Kennisstad Damfestival winnend af met een
100%-score. Tsjizjov laat de Nederlanders Hans Jansen en Rob Clerc
achter zich.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 20:52

Fred Ivens wrote: Valneris mist kans op meer

Delft – Guntis Valneris heeft in de tweede ronde van het DUWO Kennisstad Damfestival de kans gemist om Alexei Tsjizjov in de alternatieve WK-match al op een bijkans onoverbrugbare achterstand te zetten. Na veel wapengekletter wist de Russische wereldkampioen via een fraai gambiet de schade nog te beperken tot een puntennederlaag van 6-4. Valneris had de eerste partij al met een 9-1 score afgesloten.

In het mini-NK boekte Kees Thijssen tegen Hans Jansen zijn eerste plusscore (7-3). Martin Dolfing zette Auke Scholma na een mooie positiepartij zelfs met de maximale score aan 10-0 aan de kant. Beide evenementen worden verspeeld volgens de neo-Delftse telling waarbij elk verschil in de eindstand in de score tot uitdrukking wordt gebracht.
In het sterkbezette open toernooi gaan de Lierenaar Jordy van der Lugt en de Rotterdammer Ratan Ganeshie verrassend aan de leiding. De toppers remiseerden met elkaar behalve Ron Heusdens die tegen de taaie Westlander Peter van der Stap een puntenoverwinning boekte (1,5-0,5). Delftenaar Geert Prinsen zat aan de goede kant van het bord tegen NK-finalist Bennie Provoost maar moest met remise genoegen nemen.

Hoofdsponsors van het DUWO Kennisstad Damfestival zijn studentenhuisvester DUWO, GEMEENTE DELFT, RABOBANK DELFLANDEN en MATRIX BOUW & ONTWIKKELING

Het toernooi wordt mede gesponsord door TU DELFT en projectontwikkelaar PROPER-STOK

Meer informatie op www.duwokennisstaddamfestival.nl

Post Reply