KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 7 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 07, 2004 12:47

Tovenaar uit Senegal mist gouden kans
Het Delft Kennistad Internationaal Damfestival verloopt voortreffelijk, stelt Henk de Witt, mede-organisator van het evenement. De damliefhebber kan genieten van mooie partijen en verrassende uitslagen. Smaakmaker is N'Diaga Samb, de 'magiër' uit Senegal, die dinsdag evenwel verzuimde te winnen.

Image
N'Diaga Samb (r), hier in actie tegen de Kameroenees Ndjofang, heeft de winst laten liggen tegen Valneris.
(fotoburo Fred Nijs)

DELFT | Hij zoekt even rust in de kantine van het DUWO Denksportcentrum, nadat hij zijn tijdklok heeft stopgezet. Fred Ivens, dammer uit Naaldwijk, schudt zijn hoofd.
"Die Borghetti speelt wel vervelend hoor", zegt de Westlander, die uitkomt in de meestergroep tijdens het Kennisstad Internationaal Damfestival. "Hij ramt alles van het bord. Ik probeerde een Keller op te zetten, maar daarvoor kreeg ik niet eens de kans."

Henk de Witt, mede-organisator van het evenement, hoort de klaagzang van Ivens over het destructieve spel van zijn tegenstrever glimlachend aan. Een vrouw in de kantine schiet in de lach. "Tsja Fred", zegt De Witt, "hij probeert je te irriteren."

"Ik irriteer me niet, hoor", zegt Ivens. "Wat dacht je. Ik loop al 34 jaar mee." De Westlander loopt vervolgens terug naar de speelzaal. Ivens blijkt zich uiteindelijk voor niets te hebben gestoord aan de 'catenaccio'-speelstijl van Michele Borghetti. De Naaldwijker wint met 5-0 en mag zich mede-koploper noemen in de Meestergroep. Tjalling Goedemoed leidt eveneens, hij versloeg Olga Kamyshleeva, de wereldkampioen bij de vrouwen. De wereldkampioene geraakte in een lange vleugelopsluiting die haar fataal werd. De lijstaanvoerders hebben tot nu toe – na drie speeldagen – negen punten verzameld aan de Zusterlaan. De lokale favoriet Geert Prinsen, lid van DOS en Delflandkampioen 2003, leed een 3-1 nederlaag tegen Europees kampioene Tanya Chub.

N'Diaga Samb had gisteren meer redenen zich druk te maken. In de derde ronde van het Toptoernooi liet de Senegalese grootmeester een gouden kans lopen om alleen de leiding te nemen en daarmee een voorschot te nemen op de eindzege. Nadat de Afrikaan in de tweede ronde een sensationele zege had geboekt op wereldkampioen Georgiev, bracht hij dinsdag oud wereldkampioen Guntis Valneris uit Letland op de rand van de afgrond.
In de analyseruimte werd aanvankelijk gedacht dat Valneris groot voordeel had. Maar plotseling kwamen de kenners tot de conclusie dat Samb totaal gewonnen had gestaan.
Hoewel de winstvoering niet al te moeilijk was, liet Samb wat steekjes vallen tijdens de partij. Geleidelijk verdwenen de winstkansen, maar de kans op een 'Delftse overwinning' met 3-1 was nog volop aanwezig. In Delft krijgt de dammer die de meeste stukken overhoudt extra punten, waar de partij volgens de bondsregels in een remise zou eindigen.

Valneris verdedigde zich inventief en in het zesde speeluur moest de Afrikaanse tovenaar berusten in een remise: 2-2. Na de verwerking van de eerste teleurstelling brak weer de bekende brede glimlach door op het gezicht van de Senegalees: 'This is sport'. Verloren is er nog niets, Samb deelt voorlopig de koppositie met Nederlands kampioen Kees Thijssen, die ook uitstekend in het toernooi zit.
De twee andere partijen in het Toptoernooi eindigden eveneens in remise.

In het Open Toernooi boekte de Yuryi Lagoda zijn derde winstpartij op rij. De Oekraïner gaat voorlopig alleen aan de leiding.

Uitslagen derde ronde Kennisstad Damfestival

Toptoernooi

Jean Marc Ndjofang (Kam.) - Zoja Golubeva (Let.) 2-2; Alexander Georgiev (Rus.) - Kees Thijssen (Ned.) 2-2; Guntis Valneris (Let.) - N'Diaga Samb (Sen.) 2-2

Stand

1/2 Thijssen 9 pnt, Samb 9

3/4 Valneris 6, Ndjofang 6

5/6 Georgiev 4, Golubeva 4

Meestergroep

Olga Kamyshleeva - Tjalling Goedemoed 0-5

Geert Prinsen - Tanya Chub 1-3

Fred Ivens - Michele Borghetti 5-0

Stand

1/2 Goedemoed 9 pnt, Ivens 9

3 Kamyshleeva 8

4 Chub 6

5 Prinsen 5

6 Borghetti 2

Website Kennisstadfestival:
http://www.damclub-dos-delft.nl/

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Wed Jul 07, 2004 13:14

Limburgs Dagblad 7 juli 2004:

De Vaste Zet trekt Ivorianen aan
Dammen - De Geleense damvereniging De Vaste Zet heeft voor het komende seizoen in de ereklasse twee dammers uit Ivoorkust aangetrokken. Leopold Sekongo, woont al jaren in Nederland en kwam vorig seizoen uit voor DUO. De tweede dammer, Adiatu Ibrahim, studeert sinds kort in Brussel en is een van de grootste Afrikaanse talenten van de laatste jaren. Het duo moet het verlies van wereldkampioene Olga Kamyshleeva compenseren. Kamyshleeva stapte over naar de Maastrichtse vereniging Raes.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jul 07, 2004 20:15

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 8 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 13:07

SPORT | PROGRAMMA
DONDERDAG 8 JULI.
Tennis: vervolg Pijnacker Open: Nationaal Ranglijsttoernooi * 1 (HE, DE). Open toernooi 3, 5, 7, 7 35+, 8 25+.

VRIJDAG 9 JULI
Tennis: vervolg Pijnacker Open: Nationaal Ranglijsttoernooi * 1 (HE, DE). Open toernooi 3, 5, 7, 7 35+, 8 25+.
Dammen: 13.00 uur vervolg DUWO Kennisstad Internationaal Damfestival, met om 13.00 uur afsluitende vijfde ronde van het Toptoernooi.

ZATERDAG 10 JULI

Dammen: Laatste dag DUWO Kennistad Damfestival. 10.00 uur Rapidtoernooi Toppers en Meesters, 10.00 uur zevende en laatste ronde oPen toernooi, 16.00 uur afsluiting en prijsuitreiking.

ZONDAG 11 JULI
Honkbal: 14.30 uur Blue Birds-Twins 2.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 08, 2004 14:49

Hanco Elenbaas wrote:
Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Interview met Ton Sijbrands uit het stripweekblad PEP, februari 1970

Sijbrands kent zijn kansen en mogelijkheden. Hij kent ook Wiersma, het Friese supertalent.
"In interviews zeg ik altijd dat we op hetzelfde niveau spelen. Maar in feite wijzen de resultaten uit dat ik iets sterker ben"

Hoe sterk bewees hij ondermeer op 13 mei 2003 in Zwartsluis in de belachelijke partij tegen Schwarzman:
http://www.wkdammen2003.nl/partijen/ronde10.htm
13 mei 2003 was de dag dat Wiersma 50 werd.

Toen Sijbrands bovengenoemde uitspraak deed was hij 20 jaar en degene die hij als minder sterk beschreef pas 16.
Ton zei niet dat Harm minder talentvol is dan hij. Dat hij werkelijk sterker was in die tijd blijkt uit de partijen die ze toen speelden.
Tijdens het laatste Bijlmertoernooi kwam ik op een avond Harm Wiersma tegen bij de bar. "Een miljoen euro voor die match met Sijbrands kun je wel vergeten" zei ik. Wiersma werd giftig en beet me toe: "Jammer dat jij het geld niet hebt om het te financieren!" Mijn gezicht betrok en de diplomaat Wiersma ging meteen verzachtend verder met "Ik denk dat ik het financieel wel rond zou kunnen krijgen. Ik heb alleen de instemming van Ton nodig, dan kan ik er verder mee aan de slag."
Iets verderop stond Sijbrands van een biertje te genieten.
Niet veel later nam Wiersma Sijbrands apart.
Ze hebben een minuut of 10, 15 in een hoek van de bar staan praten. Het gezicht van Ton stond op onweer.
"En?" vroeg ik toen Harm terugkwam en Ton naar huis was met zijn vriendin. "Ton wil het niet", zei Harm beteuterd.

Zolang Ton die match niet wil spelen, zal ik op Harm stemmen als grootste dammer aller tijden, maakt niet uit wat Ton als reden aanvoert.
Die match zou natuurlijk nog beter 30 jaar geleden zijn gespeeld, maar ik denk dat het nog steeds niet te laat is.
In alle opzichten zou die match het dammen veel goeds brengen. Het geld dat Ton en Harm ermee verdienen zal gedeeltelijk weer terugvloeien naar de damwereld.
Ik hoop dat Ton zich snel bedenkt!

Misschien is Aleksej wel nog groter dan Ton en Harm.
Eigenlijk vreemd dat Ton, voor zoveel geld, nooit een match heeft willen spelen tegen Harm.
Zo rond 1990 (wanneer ook alweer?) speelde hij wel, voor veel minder geld, een tweekamp tegen een nog iets sterkere speler dan Harm, namelijk Alexej Tsjizjow.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Jul 08, 2004 15:16

Eric van Dusseldorp wrote: Eigenlijk vreemd dat Ton, voor zoveel geld, nooit een match heeft willen spelen tegen Harm.
Zo rond 1990 (wanneer ook alweer?) speelde hij wel, voor veel minder geld, een tweekamp tegen een nog iets sterkere speler dan Harm, namelijk Alexej Tsjizjow.
Voor sommigen lastig voor te stellen, maar er zijn mensen voor wie geld niet het allerbelangrijkste is. Wellicht geldt dat ook voor Ton Sijbrands.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 15:38

Ron Heusdens aan de leiding in Minsk

Image

Met nog twee ronden te gaan heeft Ron Heusdens de leiding in handen in het Internationaal Damfestival in Minsk. Hij moet die delen met de Wit-Rus Jewgenie Watoetin. Beiden wonnen twee keer.
Bas Messemaker doet het redelijk met 7 uit 7.
Opvallend is het dramatische toernooi van Andrej Kalmakov.
Bij de dames is het heel spannend. Na 7 ronden zijn daar vier koplopers.
Zie verder http://belarus.fmjd.org/modules/news/

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 15:56

Eric Sanders wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Eigenlijk vreemd dat Ton, voor zoveel geld, nooit een match heeft willen spelen tegen Harm.
Voor sommigen lastig voor te stellen, maar er zijn mensen voor wie geld niet het allerbelangrijkste is. Wellicht geldt dat ook voor Ton Sijbrands.
Geld is voor Ton natuurlijk niet het belangrijkste, maar onbelangrijk is het ook nooit geweest.
Zonder een goede financiële regeling doet hij niet mee aan een NK of een ander toernooi. En vorig jaar accepteerde hij nog een pensioenregeling van een oude weldoener.
Nee, er zit Ton iets dwars en het zou me niet verbazen als het iets te maken heeft met hoe Ton is neergezet als een gekgeworden paranoïde figuur toen hij Harm Wiersma en Rob Clerc in Het Parool zo'n tien, twaalf jaar geleden beschuldigde van combines.
Hoe dan ook, als je onderstaande foto ziet, dan blijkt dat Ton zelfs Iser Koeperman heeft kunnen vergeven, dus waarom kan dat niet ten opzichte van Harm en Rob?!

Image

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Jul 08, 2004 16:32

Hanco Elenbaas wrote:Ron Heusdens aan de leiding in Minsk

Image

Met nog twee ronden te gaan heeft Ron Heusdens de leiding in handen in het Internationaal Damfestival in Minsk. Hij moet die delen met de Wit-Rus Jewgenie Watoetin. Beiden wonnen twee keer.
Bas Messemaker doet het redelijk met 7 uit 7.
Opvallend is het dramatische toernooi van Andrej Kalmakov.
Bij de dames is het heel spannend. Na 7 ronden zijn daar vier koplopers.
Zie verder http://belarus.fmjd.org/modules/news/
Dit is fantastisch nieuws. Ron gaat op de valreep zijn A-status nog verlengen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 16:35

Image
Ton in actie tegen Rob Clerc op het WK 2003 in Zwartewaterland

Zie dat gezicht vol minachting en afkeer. Zo'n soort gezicht had Ton ook toen Harm hem tijdens het Bijlmertoernooi smeekte om de match Sijbrands - Wiersma.
Het zou voor Ton's gemoedsrust veel beter zijn als hij Harm en Rob zou vergeven.
Ik hoop echt dat Ton zich snel bedenkt, want volgens mij kan hij het dammen geen grotere dienst bewijzen dan door die match te spelen.

Dominique

Post by Dominique » Thu Jul 08, 2004 16:51

Hanco Elenbaas wrote:
Zie dat gezicht vol minachting en afkeer. Zo'n soort gezicht had Ton ook toen Harm hem tijdens het Bijlmertoernooi smeekte om de match Sijbrands - Wiersma.
Het zou voor Ton's gemoedsrust veel beter zijn als hij Harm en Rob zou vergeven.
Ik hoop echt dat Ton zich snel bedenkt, want volgens mij kan hij het dammen geen grotere dienst bewijzen dan door die match te spelen.
Wordt het nut voor de damwereld van een dergelijke match niet een beetje overdreven? Wat zijn de voordelen? Die twee zijn zo goed, die gaan heel veel remise spelen tegen elkaar. Leuk voor het neutrale publiek?
En stel dat die match behoorlijk wat publiciteit oplevert....... een maand later is iedereen alles weer al vergeten.
Mijn mening hoor, maar ik zie er weinig voordelen aan. Zeker niet een vriendschappelijke match, waarin behalve de geldverdeling en de eer niets op het spel staat.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 17:12

Dominique wrote: Wordt het nut voor de damwereld van een dergelijke match niet een beetje overdreven? Wat zijn de voordelen? Die twee zijn zo goed, die gaan heel veel remise spelen tegen elkaar. Leuk voor het neutrale publiek?
En stel dat die match behoorlijk wat publiciteit oplevert....... een maand later is iedereen alles weer al vergeten.
Mijn mening hoor, maar ik zie er weinig voordelen aan. Zeker niet een vriendschappelijke match, waarin behalve de geldverdeling en de eer niets op het spel staat.
Die match zal een heleboel publiciteit opleveren. Alle oude verhalen en foto's worden weer gepubliceerd. De cameraploegen van televisiestations zullen zich verdringen. Er staat een miljoen euro op het spel dus dammen krijgt meer aanzien. Kinderen mogen van hun ouders weer op dammen ipv op schaken. Wiersma- en Sijbrandsfans kunnen elkaar in de haren vliegen. Duizenden mensen die ooit gestopt zijn met dammen zullen op deze match afkomen.
Met een gedeelte van het geld kunnen Sijbrands en Wiersma goede dingen doen voor het dammen.
En Sijbrands hoeft niet meer met een ballpoint, een aansteker en een overhemd met vignet van zijn sponsor/pensioenbezorger rond te lopen.
Met Wiersma in de Arena zal er elke partij van de match wat te beleven zijn. En een Ton Sijbrands die heeft kunnen vergeven zal frisser kunnen spelen.
Ik zie alleen maar voordelen, geen enkel nadeel.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 08, 2004 17:21

Hanco Elenbaas wrote:
Dominique wrote: Wordt het nut voor de damwereld van een dergelijke match niet een beetje overdreven? Wat zijn de voordelen? Die twee zijn zo goed, die gaan heel veel remise spelen tegen elkaar. Leuk voor het neutrale publiek?
Die match zal een heleboel publiciteit opleveren. Alle oude verhalen en foto's worden weer gepubliceerd. De cameraploegen van televisiestations zullen zich verdringen. Er staat een miljoen euro op het spel dus dammen krijgt meer aanzien. Kinderen mogen van hun ouders weer op dammen ipv op schaken. Wiersma- en Sijbrandsfans kunnen elkaar in de haren vliegen. Duizenden mensen die ooit gestopt zijn met dammen zullen op deze match afkomen.
Met een gedeelte van het geld kunnen Sijbrands en Wiersma goede dingen doen voor het dammen.
En Sijbrands hoeft niet meer met een ballpoint, een aansteker en een overhemd met vignet van zijn sponsor/pensioenbezorger rond te lopen.
Met Wiersma in de Arena zal er elke partij van de match wat te beleven zijn. En een Ton Sijbrands die heeft kunnen vergeven zal frisser kunnen spelen.
Ik zie alleen maar voordelen, geen enkel nadeel.
Even een heel domme vraag: wie heeft zich ooit garant gesteld voor 1 miljoen euro? Was er niet ooit sprake van 1 miljoen gulden? Waar moet al dat geld vandaan komen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 17:21

Ben Anoniem wrote:
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/09/24/Spo/01.html

Wiersma droomt van tweekamp met Sijbrands
Door onze redacteur JAAP BLOEMBERGEN
ROTTERDAM, 24 SEPT. De raadszaal van de gemeente Hoogezand-Sappemeer zat gistermiddag vol met journalisten, fotografen en cameraploegen. Het voortdurende gepen, geklik en geflits bracht Harm Wiersma behoorlijk uit zijn concentratie. Normaal gesproken is hij blij met aandacht van de media, maar in de slotronde van het Europees kampioenschap was hij gebaat bij opperste concentratie. Hij moest winnen van de Italiaan Raoul Bubbi om zeker te zijn van de Europese titel.

Wiersma kreeg licht voordeel met de zwarte stukken. Een paar meter verderop zag hij zijn rivaal Ton Sijbrands in de slag met de Rus Alexandr Getmanski. Sijbrands had ook licht voordeel met de zwarte stukken. Aan het eind van de middag waren de twee Nederlandse dammers alleen nog met hun eigen partij in de weer. Terwijl Sijbrands zich moest neerleggen bij remise, probeerde Wiersma de volle winst te grijpen. Na een kwartier bedenktijd bleek het voordeel geen winst op te leveren. Hij bood Bubbi remise aan. Op hetzelfde moment werd hij gefeliciteerd door de scheidsrechter.

Image

Een paar uur na de huldiging in Hoogezand stond de Europese kampioen in zijn woonplaats Leeuwarden soep te koken voor zijn gezin. Na het eten moest hij zijn artikel voor De Telegraaf schrijven, vervolgens naar Hilversum, voor een vraaggesprek bij de NOS. In de tussentijd was hij per mobiele telefoon bereid tot commentaar. De zesvoudige wereldkampioen was vooral tevreden over de tweede toernooihelft, toen hij zijn achterstand op Ton Sijbrands ongedaan maakte.

Had u niet stilletjes gehoopt op een barrage tegen Sijbrands, tegen wie u in dertig jaar nog nooit een tweekamp heeft gespeeld?

"Ik ben liever meteen zeker van mijn zaak, maar inderdaad had ik een mooi plannetje bedacht. Waarom zouden wij niet in de laatste honderd dagen tot het jaar 2000 een afsluitende match tegen elkaar kunnen spelen? Ik had al contacten gelegd met mijn zakenrelaties om extra sponsorgelden aan te boren. Ik wilde de organisatie van het EK op deze manier de helpende hand reiken. Want voor de damsport had een tweekamp tussen Sijbrands en mij heel interessant kunnen zijn. Helaas heeft Ton zijn kansen verspeeld in de partij tegen Gantwarg. Nu zal het er wel nooit meer van komen, ook niet in de volgende eeuw. Ik ben altijd bereid een tweekamp te spelen, maar Ton staat niet te trappelen. In de wandelgangen heb ik al gehoord dat hij ook niet deelneemt aan het WK."

Hoeveel waarde hecht u aan dit EK, dat door de afwezigheid van de wereldtoppers Alexandr Schwarzman en Alexei Tsjizjov behoorlijk was gedevalueerd?

"Het is natuurlijk jammer dat die twee jongens er niet bij waren. Ik denk dat zij ons goed partij hadden kunnen bieden. Maar zij hadden zich niet geplaatst voor het EK en dan moet je achteraf ook niet zeuren. Voor de rest kun je een EK vergelijken met een WK. Het is een volwaardig kampioenschap. De Afrikanen behoren niet meer tot de wereldtop. Hetzelfde geldt voor de Amerikanen en de Brazilianen. Daarom hecht ik wel degelijk waarde aan deze titel. In de jaren zeventig was ik bij een EK altijd verhinderd door de middelbare school of de militaire dienst. In de jaren tachtig stond ik lang op non-actief. Nu is het er eindelijk van gekomen. Een mooi bewijs dat een schedelbasisfractuur niet tot domheid hoeft te leiden. Ik heb in 1996 een week in coma gelegen. Blijkbaar ben ik helemaal genezen."

U heeft zich als Europese kampioen rechtstreeks geplaatst voor het WK dat volgend najaar in het Letse Riga wordt gespeeld. Waarom bent u daar niet van de partij?

"Om goed voor de dag te komen kost een WK heel veel voorbereidingstijd. Als je vervolgens bijna niks verdient, moet je de vraag stellen of meedoen nog wel zin heeft. Ik wil mijn prioriteiten verleggen en mijn aandacht aan andere zaken besteden. Ik schrijf mijn stukjes voor de krant. Ik ben nog steeds bondscoach van de dambond. Ik ga een studie economie volgen aan de Topsport Academie. Die studie komst mij minstens twintig uur per week. Verder heb ik een jong gezin met alle verplichtingen vandien."

De damsport heeft van oudsher een stoffig imago. Kan de commercieel ingestelde Harm Wiersma een andere mentaliteit kweken?

"Ik wil het dammen beter gaan verkopen. Het is toch te gek voor woorden dat het Europees kampioenschap met een prijzengeld van tienduizend gulden op de proppen kwam. En dat is niets ten nadele van de organisatie die het verder prima heeft geregeld. We moeten sponsors gaan vinden die het dammen een nieuwe injectie geven. We moeten de computertechnologie visualiseren. We moeten de partijen aantrekkelijker maken voor het publiek. In Hoogezand hebben we nieuwe interesse voor het dammen gekweekt. De remises waren bijna in de minderheid. We gaan de goede kant op."

Image
de Volkskrant van 5 october 2002 wrote: 'Elke dag weer simultaan op het Binnenhof'
de Volkskrant, Sport, 5 oktober 2002
Interview
Door Robèrt Misset
Wie luistert in de verdeelde fractie van de LPF nog naar een denker als Harm Wiersma? De zesvoudig wereldkampioen dammen doolt door de Haagse politiek. En eindelijk daagt hij zijn rivaal Ton Sijbrands uit.

Met een diepe zucht meldt Harm Wiersma zich in het restaurant van de Tweede Kamer, nadat de LPF-fractie zich onder zware druk van fractieleider Harry Wijnschenk heeft ontdaan van de twee dissidenten Winny de Jong en Cor Eberhard. Als een waar politicus laveert de zesvoudig wereldkampioen én regerend Europees kampioen dammen door de puinhopen in zijn partij.

'Door de gebeurtenissen van de afgelopen weken zijn niet alleen de partij en de fractie, maar ook bepaalde mensen beschadigd', klinkt het diplomatiek. 'Uiteindelijk luidde het oordeel dat De Jong en Eberhard hun zetel ter beschikking moesten stellen, een andere weg was niet meer mogelijk.'

Voelde Wiersma sympathie voor hun standpunt? 'Op zich wel, maar het ging me ook om de manier waarop De Jong en Eberhard hun ongenoegen naar buiten hebben gebracht. Ik vond hun handelswijze discutabel, in feite werd de gehele fractie in diskrediet gebracht.'

Ondanks de gewapende vrede na een nieuw crisisberaad blijft

de LPF-fractie een eiland in een verdeelde partij. 'Maar wij dienen in eerste instantie de problemen binnen de fractie op te lossen. De positie van Wijnschenk blijft een heikel punt. Maar als ik daar nu op reageer, doe ik hetzelfde als de mensen die buiten de fractie zijn gezet. Straks ben ik het zwarte schaap, daar heb ik geen behoefte aan. Ik zou ook niet weten wie van ons de LPF beter had vertegenwoordigd bij de algemene beschouwingen dan Wijnschenk.
'Natuurlijk maakte hij een blunder door het 'kwartje van Kok' twee keer uit te geven. Maar vergeet niet wat er in de Kamer allemaal op je afkomt. Op een gegeven moment kreeg ik te horen: 'sorry meneer Wiersma, dat punt is twee jaar geleden al tijdens een debat aan de orde geweest'. Ja, weet ik veel, toen zat ik hier nog niet. '

Zijn medewerker en mentor Engel Vrouwe, schertsend: 'Moeten we Wijnschenk dan laten sneuvelen om een kwartje?' Terwijl Wiersma over het lot van De Jong en Eberhard moet beslissen, formuleert de Friese psychotherapeut het dilemma van de LPF. 'Met de moord op Fortuyn is de partij onthoofd. De armen en de benen zijn heftig aan het spartelen, maar er moet een nieuw hoofd op het lichaam om de partij normaal te laten functioneren.'

Wiersma bemiddelt liever, ook als het woedende kamerlid Alblas een fotograaf een ferme klap geeft. 'Ik ben er meteen tussen gesprongen. Ik heb dan wel niet het postuur van Anton Geesink, overredingskracht heb ik nog wel', zegt Wiersma, glimlachend. 'Het gedrag van Alblas was natuurlijk niet goed te praten, maar het was ook een gevolg van miscommunicatie.'

Het incident lijkt symbolisch voor de wijze waarop de leden van de LPF elkaar naar het leven staan. Je vraagt je af waar de 49-jarige Wiersma aan begonnen is. Is de verleiding niet groot om zich weer geheel op het dammen te richten? De bedachtzame Fries - hij pendelt op en neer tussen Goutum en Den Haag - lijkt op het Binnenhof verdwaald in een vreemde wereld. 'De idealen waarmee ik de politiek in ben gegaan, zijn onveranderd. Deze toestanden benadrukken slechts de noodzaak om eindelijk aan het werk te gaan.

'De tegenstellingen binnen de LPF liggen niet zo zwartwit als nu wordt voorgesteld. Ik heb ook nooit het gevoel gekregen dat ik tot het B-team van de LPF behoor. Mijn portefeuille is met sociale zaken en werkgelegenheid, veiligheid en rampenbestrijding, sport, ICT, media en Oost-Europa goed gevuld. '

Zijn 26-jarige zoon Joeri, door vader Harm als persoonlijk secretaris aangesteld: 'In feite speelt mijn vader elke dag een simultaan op het Binnenhof. Hij heeft de gave om alles op te slaan en niets te vergeten.'

Maar hebben de mensen die op Wiersma hebben gestemd - alleen al in zijn eigen provincie Friesland kreeg hij 782 van de circa 1800 voorkeursstemmen - niet het recht om te weten hoe de damkoning de patstelling bij de LPF denkt te doorbreken? Alsof hij opnieuw enkele stenen verschuift, kiest Wiersma voorzichtig positie.

'We zoeken nu een goede structuur om de fractie optimaal te laten functioneren. Mijn persoonlijke denkbeelden en ambities zijn daaraan ondergeschikt. We hebben nu wel genoeg Kamerleden gehad die luidkeels hun eigen mening verkondigden, dat spel speel ik niet mee. Juist door mijn visie binnen de fractie te uiten, neem ik mijn verantwoordelijkheid als Kamerlid.'

Maar wie luistert bij de LPF nog naar een Kamerlid, die zich 'meer een denker dan een prater' noemt? Het adagium van Wiersma: 'Mijn vak is denken. En bij denken hoort luisteren. We leven in een tijdperk van polarisatie, de mens is de harmonie uit het oog verloren. Mijn wereldbeeld rust op vier pijlers, de emotie, fysieke en mentale aspecten en het spirituele. Die zaken bepalen de normen en waarden van de mens en ze moeten met elkaar in balans zijn. Helaas zijn de mensen zo van elkaar vervreemd geraakt dat iemand twee jaar dood in zijn huis kan liggen. '

Met die moeilijk tastbare filosofie legitimeert Wiersma zijn lidmaatschap van de LPF. Toch was enig opportunisme Wiersma niet vreemd, toen hij in het kielzog van Fortuyn Leefbaar Nederland verliet. De dammer had in die periode even minder werk, omdat de Koninklijke Nederlandse Dambond hem niet langer als bondscoach kon betalen.

'Dat vind ik een flauwe opmerking', zegt Wiersma. 'Zoals vele mensen voelde ik me aangetrokken door het gedachtengoed van Pim Fortuyn. Ook in mijn omgeving proefde ik de regentencultuur, die Fortuyn juist wilde doorbreken. Hij wilde me graag bij de LPF hebben. Ik beschouw Pim als een moderne Erasmus.'

Vreest Wiersma niet dat Fortuyn over tien jaar slechts wordt herinnerd als een Rattenvanger van Hamelen? In de peilingen is de LPF al ruimschoots gehalveerd. 'Dat zegt me niet zoveel. Het geniale van Pim was dat hij het collectieve onderbuikgevoel in de Nederlandse samenleving wist te transformeren in een politieke beweging en daarmee de verkiezingen won.

'De PvdA en de andere fatsoens partijen drukten dat volgens hen verderfelijke gevoel weg en verloren. Aan ons de taak die beweging levend te houden. En hoe idealistisch het ook klinkt, ik krijg tevens de kans om een betere maatschappij te creëren voor mijn kinderen.'

Dan heeft Wiersma nu al veel uit te leggen. Voelt zijn tweede vrouw, de Russische Tatiana bij wie hij twee kinderen heeft, zich prettig bij de gedachte dat de politieke club van haar echtgenoot geen mededogen kent met de asielzoekers in Nederland?

Borrelpraat of niet, zonder scepsis formuleert Wiersma het harde standpunt van de LPF. 'Juist door mijn eigen ervaringen met de nieuwe wetgeving weet ik hoe veel er wordt gelogen door de mensen die in Nederland willen blijven. Ik kan het niet bewijzen, maar talloze asielzoekers presenteren zich ten onrechte als politieke vluchtelingen.

'Tot voor kort kwamen jaarlijks net zoveel inwoners als de stad Groningen naar Nederland. Die stroom is nu ingedamd en ik vind het terecht dat minister Nawijn er bovenop zit. Maar is deze visie van de LPF zo uniek? Andere partijen hebben zich daarna in dezelfde bewoordingen uitgelaten over de immigratiepolitiek.'

Wiersma ontkent echter dat na de moord op Fortuyn een klimaat werd geschapen, waarin een Nederlandse Turk zich weer een Turk ging voelen en in sommige gevallen zelfs een ongewenste Turk. 'Je stelt het veel te scherp, dergelijke uitspraken leiden alleen maar tot meer polarisatie.

'Feit blijft dat de stroom asielzoekers uit de hand is gelopen en dat de procedures voor het aanvragen van een verblijfsvergunning veel te lang duurden. Om te voorkomen dat buitenlanders vier jaar moeten wachten, kun je beter meteen scherp selecteren aan de grens. Dat klinkt streng, maar dan weet iedereen waar hij aan toe is.'

Voorlopig is de blik naar binnen gericht, want Wiersma kan de dolende zielen in de LPF-fractie tenminste uitleggen hoe hij zijn kennis en energie vertaalde in topprestaties achter het dambord. 'Dammen is net als politiek, je moet de chaos bezweren die de tegenstander juist bij je wil oproepen.' Ook als politicus heeft Wiersma een team geformeerd dat hem adviseert. Psycholoog Vrouwe masseert vooral zijn geest.

Twintig jaar geleden stond Vrouwe hem al terzijde tijdens zijn tweekamp met Jannes van der Wal, toen 'Harm letterlijk buikpijn kreeg bij de gedachte dat hij deze prestigestrijd zou kunnen verliezen'. Maar hoe kon Wiersma verliezen van de zes jaar geleden overleden Van der Wal, die zelfs op zijn toenmalige gezin een wereldvreemde indruk maakte?

Zoon Joeri: 'Ik kan me herinneren dat Jannes eens bij ons op bezoek kwam. Mijn moeder had lekkere soep gekookt, maar Jannes zat al met mijn vader te dammen. Nadat Van der Wal zijn soep had opgegeten, vroeg mijn moeder of het gesmaakt had. Met een verdwaalde blik in zijn ogen antwoordde Jannes: 'geen idee, ik heb toch niets gegeten?' Toch mist het dammen momenteel dergelijke figuren. De sport is te grijs geworden.'

En wie anders dan zijn vader kan het dammen nieuw leven inblazen? Als onbezoldigd bestuurslid van de internationale damfederatie propageert Wiersma momenteel het 'Euro-dammen' op een kleiner bord (64 ruiten), waarbij het slaan van vier munten ook een overwinning kan opleveren. De door hem opgerichte stichting Trust of Hundred Kings moet de fondsen genereren.

Veel meer geld is nodig om een onvervulde missie van Wiersma te voltooien. 'Harm moet nog eens een tweekamp spelen met Ton Sijbrands, ik begrijp niet waarom die match er nooit is gekomen', zegt zijn oudste zoon. 'Wellicht is Sijbrands bang voor mijn vader, hij zou zijn prestige in één klap kunnen verliezen.'

Vader Wiersma, geamuseerd: 'Denk je niet dat dat ook voor mij kan gelden? De verliezer van die match verliest inderdaad meer dan alleen een tweekamp.'

Desondanks daagt Wiersma zijn grote rivaal openlijk uit. 'We kunnen toch moeilijk wachten tot we allebei achter de geraniums zitten, we zijn nu al aardig op leeftijd. En wat mij betreft, wordt de prijs niet lager. Voor minder dan 500.000 euro doe ik het niet, dat is een tweekamp tussen Sijbrands en mij zeker waard.'

En lachend: 'Formeel heb ik helemaal geen tijd voor een match met Sijbrands. Maar als iemand me nu een miljoen aanbiedt, ben ik graag bereid de fractie te raadplegen. Die match moet er komen, binnen nu en vier jaar. Bij de LPF leven ideeën om mij als sportief boegbeeld te gebruiken, een tweekamp zou ook in dat kader kunnen passen.'

Wiersma wenst zijn oproep tot een duel hoffelijk te presenteren, als een aristocraat. 'Sijbrands is een fenomeen, een lopende bibliotheek. Die moet je als heer tegemoet treden. Voor ik in de politiek ging, heb ik Ton gevraagd of hij iets voelde voor een tweekamp. Hij heeft het aanbod niet direct afgewezen, maar met zijn reactie kon ik niet veel.

'Sijbrands trekt zijn eigen plan. Ik heb te veel respect voor Ton om nu dwaze dingen over hem te gaan roepen. We hebben het dammen allebei een nieuwe impuls gegeven. Met onze prestaties, maar ook met de ontwikkeling van nieuwe theorieën. We moeten ons niet blijven verschuilen.'

Copyright: de Volkskrant

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 08, 2004 17:40

Eric van Dusseldorp wrote:
Even een heel domme vraag: wie heeft zich ooit garant gesteld voor 1 miljoen euro? Was er niet ooit sprake van 1 miljoen gulden? Waar moet al dat geld vandaan komen?
Ook als ik zo onnozel zou zijn om dat te vragen, zou ik daar natuurlijk pas antwoord op krijgen als alle contracten zijn getekend.

Post Reply