Bondscompetitie 2005-2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 23, 2006 19:15

Tijn wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Tijn wrote:Over de wedstrijd DUO-CEMA (de eerste teams dan)

Grappig als je de wedstrijdverslagen van de beide sites naast elkaar legt en doorleest. Lijken zowaar twee verschillende wedstrijden
http://dammersuitoost.tk/
Arjan van den Berg moest tegen een van de wat ‘zwakkere’ spelers van De Vaste Zet; Martijn van Gortel. Arjan kon tegen zijn duidelijk op remise spelende tegenstander weinig potten breken, wat uiteindelijk in remise resulteerde.

http://www.devastezet.nl/
Als tweede is de partij van Martijn van Gortel ten einde. Hij treft in Arjan van den Berg een van de zwakste spelers van DUO, en een speler die helemaal niets onderneemt. Ook niet als zijn ploeg op een 2-0 achterstand staat. In het middenspel kan van Gortel kiezen voor een centrumomsingeling met kansen én risico, of letten op het teambelang en een remisezettenreeks spelen. Gezien de stand werd dus tot het laatste besloten. 1-3.

Laat die partij maar eens zien praatjesmaker! Ik denk niet dat Arjan, die zelden of nooit 'niets onderneemt' erg blij zal zijn geweest met die remise.
Niks spectaculairs...
Het is niet te zien dat Arjan tegen een zwakke speler speelt. Zelf twijfelde ik nog een tijd lang om zelf iets te gaan ondernemen...

Martijn van Gortel - Arjan van den Berg 1-1 (1.40/1.54)
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]3228162131261116373207113631192328191423332813193127172228171131263709133933101444390510322721323827061150440409342923343930202544392534393014203025101440341823433912184238111737321924343013194943081339342429332420404534152038332024474217224338223141363137423102083127081233282429484329403544142025140920302503082514191028191324[/damweb_position]
Dat heb je netjes naar remise gespeeld Martijn.
Arjan dacht er misschien wat te makkelijk over, was misschien uit op goedkoop succes? Maar op welk moment dacht jij iets te kunnen ondernemen met wit? Het lijkt er op het eerste gezicht op dat je de hele partij wat nadeel hebt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 23, 2006 19:16

Urker wrote:Arjen was inderdaad niet blij al is het waar dat Tijn een flinke progressie heeft geboekt de laatste jaren.
Arjan, Lurker.

Hanco Elenbaas

Re: Waar blijven toch die verslagen en fragmenten?

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 23, 2006 19:23

Piet Bouma wrote:
Hanco Elenbaas wrote: En zo kunnen we ons in Amsterdam al bijna zeker gaan voorbereiden op de nacompetitie. Misschien wordt op 4 februari tegen Huizum beslist wie er als 10de en 11de die nacompetitie ingaat?

11de worden lijkt ons toch het leukst, want de nummer 11 mag in de nacompetitie eerst de nummer 11 van de zuidelijke hoofdklasse uitschakelen en krijgt daarna samen met de nummers 10 de kans om de als tweede geeindigde teams van de drie eerste klassen van het bord te zetten.
Hoe zit dat met Huizum Piet? Gaan jullie ook voor de nacompetitie?
We gaan elke wedstrijd voor de winst (en eventueel spektakel) Hanco.

We zullen dus proberen de nacompetitie te ontlopen. Maar als het onverhoopt toch niet lukt, dan zullen we ook van de nacompetitie genieten. 10 of 11 maakt mij dan niet uit.
We verheugen ons op de wedstrijd tegen Hiltex. Kunnen we ook weer wat oud-Friezen ontmoeten.
Een loting Adema-Capelle zou een klapper zijn. Ik benieuwd wie dan het eerst een opgedrongen randschijf op 15 of 36 heeft.
Laten we er een mooie wedstrijd van maken!
Johan Capelle wou zelf dolgraag gekoppeld worden aan Schotanus, tegen wie hij een gigantische plusscore schijnt te hebben.
Wij gaan ook wel voor winst, maar net als de meesten van jullie zijn wij oud en afgetakeld en op ons retour. Dus nog meer dan die andere wedstrijden in de zogenaamde hoofdklasse wordt Hiltex - Huizum een loterij en daarom in bepaalde opzichten wel een mooie wedstrijd! Het kan 15-5 worden, maar ook 5-15.

Piet Bouma

Re: Waar blijven toch die verslagen en fragmenten?

Post by Piet Bouma » Mon Jan 23, 2006 19:35

Dolly's brother wrote:
In IJmuiden zijn we nog steeds feest aan het vieren . Zelden zo'n vreemd wedstrijdverloop meegemaakt . Wim Winter speelt (zijn openingen) trouwens altijd snel.
Hij speelde zo snel dat ik niet eens rustig de tijd had om een sigaretje te roken.
Citaat van Sietse Nagel bij een foto op de PFDB-site:
"In de speelzaal wordt niet gerookt. Piet Bouma is aan het droog-roken."

Het was beregezellig in Tivoli met zestig man achter de borden.

Een leuke foto van een duel uit de wedstrijd Huizum 3 - Het Noorden Groningen 3:
Image

De jeugdspelers Jilles van Kesteren en Reinout Visser hadden duidelijk wat meer moeite met de notatie dan met het spel. (foto: Sietse Nagel)

De jonge generatie komt eraan Hanco!

FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra » Mon Jan 23, 2006 20:12

Hanco Elenbaas wrote:

Grappig als je de wedstrijdverslagen van de beide sites naast elkaar legt en doorleest. Lijken zowaar twee verschillende wedstrijden :D
Arjan van den Berg moest tegen een van de wat ‘zwakkere’ spelers van De Vaste Zet; Martijn van Gortel. Arjan kon tegen zijn duidelijk op remise spelende tegenstander weinig potten breken, wat uiteindelijk in remise resulteerde.

Als tweede is de partij van Martijn van Gortel ten einde. Hij treft in Arjan van den Berg een van de zwakste spelers van DUO, en een speler die helemaal niets onderneemt. Ook niet als zijn ploeg op een 2-0 achterstand staat. In het middenspel kan van Gortel kiezen voor een centrumomsingeling met kansen én risico, of letten op het teambelang en een remisezettenreeks spelen. Gezien de stand werd dus tot het laatste besloten. 1-3.

Laat die partij maar eens zien praatjesmaker! Ik denk niet dat Arjan, die zelden of nooit 'niets onderneemt' erg blij zal zijn geweest met die remise.
Martijn van Gortel heeft een KNDB rating van 1134. In de kompetitie heeft hij 8 uit 8 gespeeld tegen een gem. rating van 1338. Hij speelt dus momenteel op een niveau van 1338.

Arjan van den Berg heeft een KNDB rating van 1285. In de kompetitie heeft hij 7 uit 8 gespeeld tegen een gem. rating van 1346. Een score van 43% betekent -50 ratingpunten dus hij speelt momenteel op een niveau van 1296.

1338 > 1296

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Mon Jan 23, 2006 20:46

Dieter wrote:
Jochem Zweerink wrote:

Grappig als je de wedstrijdverslagen van de beide sites naast elkaar legt en doorleest. Lijken zowaar twee verschillende wedstrijden [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Idd. Een paar voorbeeldjes; in het verslag van CEMA staat "Vervolgens trekt Varsseveldenaar Jochem Zweerink de stand weer gelijk door met handig spel Erwin Heunen te verschalken, een achtergebleven schijf op de linker vleugel wordt Erwin fataal." Ik vond de schijf voorsprong die ik had eerlijk gezegd iets zwaarder wegen dan Erwins achtergebleven schijf op 36..... De schrijver van het CEMA verslag dacht daar iets anders over. Dan de volgende quote; "Tegen Wieger Wesselink komt hij weliswaar iets minder te staan, maar remise blijft het altijd." Direct na de partij gaf Arjan van den Berg de winst voor Wieger aan....
Vervolgens nog een ander citaat "Ook Elena speelt de laatste wedstrijden op een hoog niveau, nu wordt een spannende opzet tegen Wassink net niet beloond, Elena lijkt ver te komen, maar ook Wassink is vandaag scherp, meer dan remise zit er voor Elena niet in 7-11." In het eindspel stond Altsjoel een volle schijf achter....

Maar dat heb je natuurlijk altijd, dat wedstrijdverslagen (dus ook die van DUO en De Vaste Zet) en krantenartikelen, ontzettend subjectief zijn. Logisch, want je probeert je als club/team altijd zo postitief mogelijk te presenteren. Maar het is idd altijd wel leuk om de twee verschillende verslagen naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken.
Jochem kun je achter dat fragment van Wieger komen dan, ik heb helaas geen partijen maar laat die avond hebben we deze partij in Doetinchem nog behoorlijk bekeken en daarbij bleek alleen dat Ove nog een simpele actie gemist had die welliswaar ook remise was maar een stuk gemakkelijker dan in de partij waar Wieger nog wat kon proberen. Een winstkans voor Wieger hebben wij toen niet gevonden.
Gekleurde verslagen zijn overigens niet zo erg inderdaad zoals je al aangeeft hebben schrijvers vaak een wat roze bril op als ze niet onpartijdig zijn. misschien heeft onze schrijver ook wel een beetje pissig op jullie verslaggeving gereageerd, je zou haast denken dat jullie een echte kans gehad hebben in de ontmoeting en dat is toch zeker iets te veel van het goede.
Ik wacht vol interesse op jullie verslag van het tweede team, voor Geleen heb ik in dat geval de verslaggeving gemaakt.
rampzalig overigens hoe ik de winst liet zitten, mijn tegenstander moet mij wel een heel aardige vent gevonden hebben [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Het zou kunnen dat er bij beide kleuren nog een schijf bij moet, maar het principe blijft hetzelfde. Wellicht zou Wieger het eventueel even kunnen corrigeren? B.v.d.
Wit; 25, 29, 30, 31, 35, 47, 48
Zwart; 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22

31-26! 21-27 26-21! 27-32 21-17! 29-24! W+

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Mon Jan 23, 2006 20:57

FeikeBoomstra wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Grappig als je de wedstrijdverslagen van de beide sites naast elkaar legt en doorleest. Lijken zowaar twee verschillende wedstrijden

Martijn van Gortel heeft een KNDB rating van 1134. In de kompetitie heeft hij 8 uit 8 gespeeld tegen een gem. rating van 1338. Hij speelt dus momenteel op een niveau van 1338.

Arjan van den Berg heeft een KNDB rating van 1285. In de kompetitie heeft hij 7 uit 8 gespeeld tegen een gem. rating van 1346. Een score van 43% betekent -50 ratingpunten dus hij speelt momenteel op een niveau van 1296.

1338 > 1296
Een verschil van 1338-1296= 42; 1-1 is dus de te verwachten uitslag. Maar Arjan was idd totaal niet tevreden over het door hem vertoonde spel.

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Jan 23, 2006 21:14

Jochem Zweerink wrote:

Grappig als je de wedstrijdverslagen van de beide sites naast elkaar legt en doorleest. Lijken zowaar twee verschillende wedstrijden [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Idd. Een paar voorbeeldjes; in het verslag van CEMA staat "Vervolgens trekt Varsseveldenaar Jochem Zweerink de stand weer gelijk door met handig spel Erwin Heunen te verschalken, een achtergebleven schijf op de linker vleugel wordt Erwin fataal." Ik vond de schijf voorsprong die ik had eerlijk gezegd iets zwaarder wegen dan Erwins achtergebleven schijf op 36..... De schrijver van het CEMA verslag dacht daar iets anders over. Dan de volgende quote; "Tegen Wieger Wesselink komt hij weliswaar iets minder te staan, maar remise blijft het altijd." Direct na de partij gaf Arjan van den Berg de winst voor Wieger aan....
Vervolgens nog een ander citaat "Ook Elena speelt de laatste wedstrijden op een hoog niveau, nu wordt een spannende opzet tegen Wassink net niet beloond, Elena lijkt ver te komen, maar ook Wassink is vandaag scherp, meer dan remise zit er voor Elena niet in 7-11." In het eindspel stond Altsjoel een volle schijf achter....

Maar dat heb je natuurlijk altijd, dat wedstrijdverslagen (dus ook die van DUO en De Vaste Zet) en krantenartikelen, ontzettend subjectief zijn. Logisch, want je probeert je als club/team altijd zo postitief mogelijk te presenteren. Maar het is idd altijd wel leuk om de twee verschillende verslagen naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken.
Heb het ooit meegemaakt dat een verslag van een voetbalwedstrijd verkeerd in de krant stond, wat er stond klopte wel maar de volgorde van de gebeurtenissen niet (was 2-5 of 2-4, een rode kaart en een gemiste strafschop). Een week later stond een man in geuren en kleuren te vertellen wat er was gebeurd alsof die erbij was geweest, en dan op die manier zoals dat in de krant had gestaan.
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 23, 2006 21:20

Jochem Zweerink wrote:Dan even wat anders; het is trouwens wel spannend welke teams 4 en 18 maart nacompetitie zullen moeten gaan spelen;
zowel Heijmans en Angarde (beiden 5 punten!) zullen de komende twee wedstrijden nog moeten knokken om deze te ontlopen, terwijl DUO de nacompetitie al niet meer kan ontlopen.
In de beide hoofdklassen is het ook er spannend; in hoofdklasse A proberen DVSB en Het Noorden (beiden 14 punten!) de nacompetitie te ontlopen en in de hoofdklasse B wordt een spannende strijd tussen Damlust en Raes gevoerd, met Den Haag als belangrijkste outsider. Welke teams zullen worden veroordeeld tot het spelen van de nacompetitie?
Op 4 maart krijg je vermoedelijk Heijmans Excelsior en DUO tegen Damlust en DVSB. De finale op 18 maart wordt dan normaal gesproken Excelsior - DUO, met Excelsior als lichte favoriet.

Wanneer wordt trouwens die afgelaste wedstrijd Troesoe - Raes (van 26 november 2005, dus liefst twee maanden geleden!!!) eindelijk gespeeld?

Dieter

Post by Dieter » Mon Jan 23, 2006 21:23

Jochem Zweerink wrote:
Dieter wrote:
Jochem Zweerink wrote: Idd. Een paar voorbeeldjes; in het verslag van CEMA staat "Vervolgens trekt Varsseveldenaar Jochem Zweerink de stand weer gelijk door met handig spel Erwin Heunen te verschalken, een achtergebleven schijf op de linker vleugel wordt Erwin fataal." Ik vond de schijf voorsprong die ik had eerlijk gezegd iets zwaarder wegen dan Erwins achtergebleven schijf op 36..... De schrijver van het CEMA verslag dacht daar iets anders over. Dan de volgende quote; "Tegen Wieger Wesselink komt hij weliswaar iets minder te staan, maar remise blijft het altijd." Direct na de partij gaf Arjan van den Berg de winst voor Wieger aan....

Jochem kun je achter dat fragment van Wieger komen dan, ik heb helaas geen partijen maar laat die avond hebben we deze partij in Doetinchem nog behoorlijk bekeken en daarbij bleek alleen dat Ove nog een simpele actie gemist had die welliswaar ook remise was maar een stuk gemakkelijker dan in de partij waar Wieger nog wat kon proberen. Een winstkans voor Wieger hebben wij toen niet gevonden.
Gekleurde verslagen zijn overigens niet zo erg inderdaad zoals je al aangeeft hebben schrijvers vaak een wat roze bril op als ze niet onpartijdig zijn. misschien heeft onze schrijver ook wel een beetje pissig op jullie verslaggeving gereageerd, je zou haast denken dat jullie een echte kans gehad hebben in de ontmoeting en dat is toch zeker iets te veel van het goede.
Ik wacht vol interesse op jullie verslag van het tweede team, voor Geleen heb ik in dat geval de verslaggeving gemaakt.
rampzalig overigens hoe ik de winst liet zitten, mijn tegenstander moet mij wel een heel aardige vent gevonden hebben [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Het zou kunnen dat er bij beide kleuren nog een schijf bij moet, maar het principe blijft hetzelfde. Wellicht zou Wieger het eventueel even kunnen corrigeren? B.v.d.
Wit; 25, 29, 30, 31, 35, 47, 48
Zwart; 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22

31-26! 21-27 26-21! 27-32 21-17! 29-24! W+
Is dat niet wat voorbarig Jochem, ik ga verder met 32-38 24x 11-17 22x 16x 30-24 7-12 25-20 14x25 24-19 15-20 19-13 12-18 13x22 20-24 22-17 25-30 17-11 30-34 11-7 34-39 7-1 39-44 remise.
dit gaat toch haast vanzelf belangrijk is alleen de tempowinst met 32-38 en de laatste 39-44 omdat 38-43 nog leuk verliest.
maar misschien heb ik wel iets gemist, we hadden dit inderdaad al op het bord enkele uren na de wedstrijd maar nog steeds in Doetinchem. Of de stand helemaal juist is weet ik ook niet.

Dieter

Post by Dieter » Mon Jan 23, 2006 21:24

Hanco Elenbaas wrote:
Jochem Zweerink wrote:Dan even wat anders; het is trouwens wel spannend welke teams 4 en 18 maart nacompetitie zullen moeten gaan spelen;
zowel Heijmans en Angarde (beiden 5 punten!) zullen de komende twee wedstrijden nog moeten knokken om deze te ontlopen, terwijl DUO de nacompetitie al niet meer kan ontlopen.
In de beide hoofdklassen is het ook er spannend; in hoofdklasse A proberen DVSB en Het Noorden (beiden 14 punten!) de nacompetitie te ontlopen en in de hoofdklasse B wordt een spannende strijd tussen Damlust en Raes gevoerd, met Den Haag als belangrijkste outsider. Welke teams zullen worden veroordeeld tot het spelen van de nacompetitie?
Op 4 maart krijg je vermoedelijk Heijmans Excelsior en DUO tegen Damlust en DVSB. De finale op 18 maart wordt dan normaal gesproken Excelsior - DUO, met Excelsior als lichte favoriet.

Wanneer wordt trouwens die afgelaste wedstrijd Troesoe - Raes (van 26 november 2005, dus liefst twee maanden geleden!!!) eindelijk gespeeld?
a.s. zaterdag

FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra » Mon Jan 23, 2006 21:45

Jochem Zweerink wrote: Een verschil van 1338-1296= 42; 1-1 is dus de te verwachten uitslag. Maar Arjan was idd totaal niet tevreden over het door hem vertoonde spel.

Voor een ratingverschil van [0..300] geldt:
verwachting remise = 63% - 0.12xRatingDiff
verwachting winst = 19% + 0.18xRatingDiff

In dit geval ca. 27% kans op winst, 58% kans op remise voor degene met de hoogste rating.

De formules heb ik afgeleid uit de eerste 8 ronden van de kompetitie.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 23, 2006 22:08

FeikeBoomstra wrote: Martijn van Gortel heeft een KNDB rating van 1134. In de kompetitie heeft hij 8 uit 8 gespeeld tegen een gem. rating van 1338. Hij speelt dus momenteel op een niveau van 1338.

1338 > 1296
Het is knap van Martijn dat hij 8 uit 8 heeft gehaald tegen gemiddeld 1338.
Maar daar kun je je natuurlijk beter niet op blind staren.
Je moet ook kijken naar de resultaten die iemand heeft geboekt, wat hij gepresteerd heeft en hoe.

Arjan is een grillige speler, die niet eens op remise kan spelen, altijd voor winst gaat en die op ratingniveau 1160 kan presteren, maar ook op niveau pakweg 1430. Ik denk niet dat Arjan vaker dan een keer per jaar met zijn rating bezig is.

Arjan van den Berg is met Hiltex verschillende keren kampioen van Nederland geweest en een jaar of drie, vier geleden plaatste hij zich bijna voor de finale van het persoonlijk kampioenschap van Nederland. Arjan zag toen af van een herkamp met Wim van der Kooij, omdat hij meer zin had in zijn geplande reis naar Rusland dan in een NK.
Al met al heeft Martijn het meest reden om tevreden te zijn met die remise, zeker omdat CEMA de wedstrijd heeft gewonnen.

Maartuhhh

Post by Maartuhhh » Mon Jan 23, 2006 22:14

Ik hoop niet voor Arjan dat hij dan altijd op zo'n manier op winst speelt.. Dat kan ik er niet uit opmaken.. Lijkt dat beide spelers tevreden waren met een punt. Was bij mij afgelopen zaterdag ook grappig, ik zat tegen de kopman van EDC, Makrovitsj, ondanks zijn hoge plus score en meer dan 100 ratingpunten meer ondernam hij niks, ik ook niet, maar uit teambelang hoefde ik dat ook niet natuurlijk. Ik kwam na de tijdscontrole wel beter te zijn maar helaas zat er geen winst meer in.
Voor wie zin heeft de partij te zien (kan me het niet voorstellen haha)
http://members.home.nl/gerrit.vosmeijer ... en0506.htm

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 23, 2006 22:29

Maartuhhh wrote:Ik hoop niet voor Arjan dat hij dan altijd op zo'n manier op winst speelt.. Dat kan ik er niet uit opmaken.. Lijkt dat beide spelers tevreden waren met een punt.
Is het niet verstandiger Maartuhhh, dat jij je beperkt tot zo nu en dan een paar rondjes kruipen in plaats van de partijen van Arjan van den Berg te kritiseren?

Post Reply