Het probleem is vooral dat je dan op die data nog een verdere vertaalslag zult moeten maken.Wieger Wesselink wrote:Goed, ik weet uit ervaring dat er boekhoudsystemen bestaan die je zowel in staat stellen om data in het systeem eenvoudig in te zien, als tekstuele overzichten te produceren waarin alle data staat die nodig is om vragen mee te beantwoorden. Maar dit zullen wel andere systemen zijn dan waar jij het over hebt.Casper van der Tak wrote:Mijn aanname is dat het financieel management systeem van de KNDB niet veel zal verschillen van die van de meeste bedrijven en projecten waarmee ik te maken heb gehad. Goed om te doen waar die voor gemaakt zijn, en als je iets anders nodig hebt, dan kost dat een hoop tijd. Ook bij respectabele organisaties.Wieger Wesselink wrote:
OK, jouw aanname is kennelijk dat de KNDB een financieel management systeem gebruikt dat zo complex is dat het niet mogelijk is om er eenvoudige data uit te halen. En dat het niet mogelijk is om er overzichten mee te produceren die je in staat stellen om met de hand deze eenvoudige data te verzamelen. Het lijkt mij eerlijkgezegd nogal vergezocht.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Bondsraad
-
Re: Bondsraad
-
- Real name: Frans de Jonge
Ha Fred, de Bondsraad heeft na het vorige overleg afgesproken dat we een advies aan ereleden zullen vragen over hoe weer tot een bestuur te geraken en hoe tussentijds de zaken te regelen. Dit lijkt me geen vreemde actie. De gevraagde ereleden zullen een advies aan de leden van de Bondsraad voorleggen. Daarop kunnen de vervolgstappen met elkaar besproken worden. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het belangrijkste is het profiel waaraan het nieuwe bestuur moet voldoen en last but not least het vinden van geschikte kandidaten. En dat laatste zal niet meevallen. Uiteindelijk is in de Statuten bepaald wie allemaal voordrachten kunnen doen en wie daarover besluiten mogen nemen.Fred van Amersfoort wrote:Net een telefoontje van Stevie Wonder gehad, hij zag mijn inhoudelijke argumenten wel. Hij vroeg nog aan mij waarom die dammers het allemaal zo idioot ingewikkeld maken met elkaar. Ik heb maar geantwoord dat ik het ook niet weet. Maar natuurlijk heb ik ook gezegd dat ik niet helemaal snap op basis waarvan 2 oud-voorzitters van in de 70 aan de slag gaan en in opdracht van wie. Al vind ik Johan wel een geweldige aardige man. De openheid van Thijs was wat te snel?
Dat ereleden een bepaalde leeftijd hebben bereikt vind ik normaal. Ereleden op jonge leeftijd kom je toch echt niet veel tegen. En erelid wordt je niet zomaar, meestal gebeurt dit vanwege aantoonbaar geleverde topprestaties voor de sport. En voor hen mogen we daarvoor dan ook veel respect hebben.
Last edited by Frans de Jonge on Sun Jun 25, 2017 13:23, edited 2 times in total.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
- Real name: Thijs van den Broek
Wat was te snel?Fred van Amersfoort wrote:Net een telefoontje van Stevie Wonder gehad, hij zag mijn inhoudelijke argumenten wel. Hij vroeg nog aan mij waarom die dammers het allemaal zo idioot ingewikkeld maken met elkaar. Ik heb maar geantwoord dat ik het ook niet weet. Maar natuurlijk heb ik ook gezegd dat ik niet helemaal snap op basis waarvan 2 oud-voorzitters van in de 70 aan de slag gaan en in opdracht van wie. Al vind ik Johan wel een geweldige aardige man. De openheid van Thijs was wat te snel?
ik heb nergens gezegd "aan de slag". Het lijkt erop dat ze zichzelf hebben benoemt ofzo tot leiden van het proces, het lijkt er zelfs op dat deze 3 een vergadering wilden gaan uitschrijven en zelfs agenda punten wilden gaan behandelen. Dat is natuurlijk een onacceptabele gang van zaken.
ter informatie:
Beste collega's,
Vanmiddag hebben Theo van den Hoek (hoef ik niet te introduceren) en ik informeel en op persoonlijke titel gesproken. We hadden na de abrupt afgebroken Bondsraadsvergadering van een week terug afgesproken dat we ereleden om advies zouden vragen. Dat is daarop ook gebeurd.
Theo wil graag, samen met Arjan de Vries (bondsdirecteur) en Johan Haijtink (erelid, hoef ik evenmin te introduceren) op zaterdag 8 juli met ons in overleg over hoe nu verder. Het gaat dan om de afhandeling van lopende zaken nu er geen bestuur is, om de procedure voor de werving en selectie van nieuwe bestuurders, om het (voor zover nodig en mogelijk) afhandelen van agendapunten die op 15 juni op de agenda stonden, en natuurlijk om de beantwoording van nog openstaande vragen die leden van de Bondsraad hebben gesteld.
Ook proberen we op 8 juli een afspraak te maken voor een bijzondere bondsraadsvergadering rond 1 september, voor (hopelijk) de benoeming van een nieuw bestuur dat de KNDB naar een nieuwe toekomst gaat leiden. Agenda's meenemen dus!
De definitieve uitnodiging voor de vergadering van 8 juli, met lokatie en aanvangstijd, ontvangen jullie eind volgende week.
Ik weet niet of jullie deze keer nog een informeel vooroverleg willen? Zelf vind ik het plezierig dat we gemeenschappelijk inhoudelijk sparren over de meest wezenlijke onderwerpen op de agenda zodat meer consensus maar ook begrip voor elkaars opvattingen ontstaat.
Twee verzoeken dus: laat even aan de collega Bondsraadleden en aan het Bondsbureau weten of je wel of niet komt, en of je prijs stelt op een informeel vooroverleg!
Ik hoop dat de meesten van jullie je voor deze bijzondere bijeenkomst kunnen vrijmaken. Het is er belangrijk genoeg voor!
Met vriendelijke groet,
Frans
-
Er is besloten in het vorige overleg dat letterlijk iedereen om advies gevraagd zou worden. Waaronder alle commissie etc. niet dat allerlei mensen met belangen en oud bestuurder het wel even zouden gaan regelen.Frans de Jonge wrote:Ha Fred, de Bondsraad heeft na het vorige overleg afgesproken dat we een advies aan ereleden zullen vragen over hoe weer tot een bestuur te geraken en hoe tussentijds de zaken te regelen. Dit lijkt me geen vreemde actie. De gevraagde ereleden zullen een advies aan de leden van de Bondsraad voorleggen. Daarop kunnen de vervolgstappen met elkaar besproken worden. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het belangrijkste is het profiel waaraan het nieuwe bestuur moet voldoen en last but not least het vinden van geschikte kandidaten. En dat laatste zal niet meevallen. Uiteindelijk is in de Statuten bepaald wie allemaal voordrachten kunnen doen en wie daarover besluiten mogen nemen.Fred van Amersfoort wrote:Net een telefoontje van Stevie Wonder gehad, hij zag mijn inhoudelijke argumenten wel. Hij vroeg nog aan mij waarom die dammers het allemaal zo idioot ingewikkeld maken met elkaar. Ik heb maar geantwoord dat ik het ook niet weet. Maar natuurlijk heb ik ook gezegd dat ik niet helemaal snap op basis waarvan 2 oud-voorzitters van in de 70 aan de slag gaan en in opdracht van wie. Al vind ik Johan wel een geweldige aardige man. De openheid van Thijs was wat te snel?
Dat ereleden een bepaalde leeftijd hebben bereikt vind ik normaal. Ereleden op jonge leeftijd kom je toch echt niet veel tegen. En erelid wordt je niet zomaar, meestal gebeurt dit vanwege aantoonbaar geleverde topprestaties voor de sport. En voor hen mogen we daarvoor dan ook veel respect hebben.
-
Thijs, dit lijkt me te gaan om advies dat niet bindend is (en natuurlijk ook niet bindend kan zijn). Meedenkers.
-
Casper lees mijn quote nog eensCasper van der Tak wrote:Thijs, dit lijkt me te gaan om advies dat niet bindend is (en natuurlijk ook niet bindend kan zijn). Meedenkers.
Dit willen ze gaan doen de 8ste : "om het (voor zover nodig en mogelijk) afhandelen van agendapunten die op 15 juni op de agenda stonden"
Er stonden nog al belangrijke dingen op die agenda die zeker niet even door oud bestuurders (en belanghebbenden) er alsnog doorheen geloosd dienen te worden.
Advies geven is prima, het uitroepen van een vergadering door deze 3 is niet alleen tegen de statuten maar ook een heel slecht idee voor de damsport en de KNDB
Last edited by playforstacks on Sun Jun 25, 2017 13:31, edited 1 time in total.
- Marcel Kosters
Drie maal nee.playforstacks wrote: De 3 namen zijn :
Arjan De Vries
Theo van den Hoek
Johan Haijtink
De directeur moet niet betrokken worden bij de zoektocht naar een nieuwe werkgever. Het is het bureau van de directeur dat moet inleveren. You don't ask a turkey what he wants to eat for Christmas.
Theo van den Hoek en Johan Haijtink zijn als oud-voorzitters en als oud-directeur (Haijtink) en oud-secretaris (Van den Hoek) intrinsiek verweven met KNDB-beleid en cultuur tot nu en hebben een nauwe band met de werknemers van de KNDB en van het cluster. Zij hebben de bond samen in het cluster ondergebracht.
Die verwevenheid brengt een enorme verdienste voor de KNDB met zich mee waar ieder KNDB-lid hen dankbaar voor mag zijn. Maar tegelijk maakt deze verwevenheid hen letterlijk tot de allerlaatste KNDB-leden die actief betrokken moeten worden bij een bestuurlijke doorstart van de KNDB. De verwevenheden zijn te sterk en het gedachtengoed niet noodzakelijkerwijs wat de KNDB nu nodig heeft aan de vooravond van forse bezuinigingen. Vraag hen net als anderen om een lijstje met kandidaten, daarmee doet de bondsraad recht aan hun netwerk en inzichten. Maar laat hen verder met rust.
Als de bondsraad kiest voor drie wijze mannen (m/v) om een nieuw en krachtig KNDB-bestuur bijeen te zoeken, zou ik off the top of my head denken aan:
Gerard Kolsloot
Hans van den Heuvel
Frans de Jonge
Deze mannen hebben voor zover mij bekend in de laatste vier decennia geen rol gespeeld in de KNDB die hen in bed met bestuur of werknemers heeft geplaatst. Bovendien weten deze mannen vanuit hun professie (net als met name Van den Hoek en De Vries) iets van de selectie van human resources. Bij die selectie kunnen zij meenemen dat een nieuw KNDB-bestuur weliswaar met open blik naar de (professionele) organisatie van de KNDB dient te kijken maar ook in staat moet zijn tot het voeren van constructieve gesprekken en samen werken met deze organisatie. Bovendien is de bondsraad met Frans de Jonge direct vertegenwoordigd in deze commissie. Maar, dit zijn 'zo maar' drie namen. Er zal ongetwijfeld een behoorlijk aantal andere namen te bedenken zijn.
De voorgestelde drie namen komen wederom uit een heel vertrouwd en klein cirkeltje niet eens om maar op het bureau zelf. Een van de zaken waarop ik denk dat de KNDB alerter mag zijn is dat de KNDB de sterke neiging heeft het in 'het vertrouwde' te zoeken. Ik vind dit trio een buitengewoon slecht idee.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Kun je een concreet voorbeeld noemen van de vertaalslag die nodig is? Je ziet enorm veel beren op de weg merk ik.Casper van der Tak wrote:Het probleem is vooral dat je dan op die data nog een verdere vertaalslag zult moeten maken.Wieger Wesselink wrote:Goed, ik weet uit ervaring dat er boekhoudsystemen bestaan die je zowel in staat stellen om data in het systeem eenvoudig in te zien, als tekstuele overzichten te produceren waarin alle data staat die nodig is om vragen mee te beantwoorden. Maar dit zullen wel andere systemen zijn dan waar jij het over hebt.Casper van der Tak wrote:
Mijn aanname is dat het financieel management systeem van de KNDB niet veel zal verschillen van die van de meeste bedrijven en projecten waarmee ik te maken heb gehad. Goed om te doen waar die voor gemaakt zijn, en als je iets anders nodig hebt, dan kost dat een hoop tijd. Ook bij respectabele organisaties.
-
Transparantie is goed, chaos niet. Ik heb zelf ook wat namen genoemd voor de toekomst. Dat doe ik dan in een persoonlijke mail. Het lijkt me vervelend als die mail dan hier gepubliceerd zou worden. Soms weet ik ook wel eens dingen die ik niet noem omdat ik denk dat ik die info op basis van goed vertrouwen heb gekregen....dat voel ik dan zo aan zonder dat het mij is gezegd.
Misschien moet de mail van Frans hier niet staan Thijs? Tenzij hij zelf die keuze maakt? Het laatste wat we moeten hebben is dat de 6 indieners van de motie straks ook nog eens onderling verdeeld raken.
Misschien moet de mail van Frans hier niet staan Thijs? Tenzij hij zelf die keuze maakt? Het laatste wat we moeten hebben is dat de 6 indieners van de motie straks ook nog eens onderling verdeeld raken.
-
Dit worden niet de bestuurders van de KNDB verder gaat de mail die ik openbaar over een mogelijke (!) bondsraadsvergadering die in hele korte termijn word gehouden als het aan de 3 heren ligt. Dit gaat alle leden aan.Fred van Amersfoort wrote:Transparantie is goed, chaos niet. Ik heb zelf ook wat namen genoemd voor de toekomst. Dat doe ik dan in een persoonlijke mail. Het lijkt me vervelend als die mail dan hier gepubliceerd zou worden. Soms weet ik ook wel eens dingen die ik niet noem omdat ik denk dat ik die info op basis van goed vertrouwen heb gekregen....dat voel ik dan zo aan zonder dat het mij is gezegd.
Verder zeggen genoeg mensen zaken tegen mij in vertrouwen en dat blijft in vertrouwen maar als er mails naar heeel de bondsraad gaan (en nog meer) dan zijn die wat mij betreft gewoon openbaar.
Ik denk namelijk dat het "publiek" (leden) dit hele proces eens goed in de gaten moeten gaan houden anders belanden we dadelijk van de regen in de drup.
-
Thijs, ik neem aan dat ze advies zullen geven over het afhandelen van ... (etc). Tenminste, dat hoop ik dan maar. Voor toekomstvisies zou ik anderen polsen. En je hebt gelijk dat zij niet een vergadering kunnen uitroepen, maar het is dan ook een overleg.playforstacks wrote:Casper lees mijn quote nog eensCasper van der Tak wrote:Thijs, dit lijkt me te gaan om advies dat niet bindend is (en natuurlijk ook niet bindend kan zijn). Meedenkers.
Dit willen ze gaan doen de 8ste : "om het (voor zover nodig en mogelijk) afhandelen van agendapunten die op 15 juni op de agenda stonden"
Er stonden nog al belangrijke dingen op die agenda die zeker niet even door oud bestuurders (en belanghebbenden) er alsnog doorheen geloosd dienen te worden.
Advies geven is prima, het uitroepen van een vergadering door deze 3 is niet alleen tegen de statuten maar ook een heel slecht idee voor de damsport en de KNDB
-
Mee eens, ik heb onderstaande mail gestuurd hierover enkele dagen geleden ik heb nog geen bevestiging dat dit gewoon een overleg is en niks meer. Daarnaast kunnen enorm veel bonsdraadleden toch niet en het lijkt mij zeker in deze tijd zeer belangrijk dat de bondsraad ongeveer op 1 lijn blijft (en ik schat in dat dat wel redelijk goed komt)Casper van der Tak wrote:Thijs, ik neem aan dat ze advies zullen geven over het afhandelen van ... (etc). Tenminste, dat hoop ik dan maar. Voor toekomstvisies zou ik anderen polsen. En je hebt gelijk dat zij niet een vergadering kunnen uitroepen, maar het is dan ook een overleg.playforstacks wrote:Casper lees mijn quote nog eensCasper van der Tak wrote:Thijs, dit lijkt me te gaan om advies dat niet bindend is (en natuurlijk ook niet bindend kan zijn). Meedenkers.
Hallo Allen
Ik sluit mij aan bij Jelmer, ik denk dat het verstandiger is om dit geen vergadering te noemen maar een overleg. Ikzelf kan wel aanwezig zijn.
Het lijkt mij dus ook niet verstandig om voorstellen (of stemmingen) toe te staan in dit overleg omdat er mogelijk weer veel BR leden afwezig zijn. (en het mogelijks statutair ook niet mogelijk is).
Het lijkt mij verder een goed idee dat naast de agenda punten aangedragen in de vorige mail de bondsraadsleden zelf nog een aantal agenda punten voor het overleg hebben.
Ik wil hierbij al vast drie agenda punten toevoegen voor dit overleg namelijk
1.Transparantie
2. informatie verstrekking vanuit de organisatie in de toekomst (mogelijk richtlijnen vaststellen voor het nieuwe bestuur hierin)
3. herstellen van het wantrouwen naar de organisatie voordat het nieuwe bestuur is geïnstalleerd. (en zijn een aantal zaken die zeker opheldering nodig hebben voordat het nieuwe bestuur aantreed)
Zijn de andere bondsraadsleden het er mee eens dat we dit een overleg noemen in plaats van een vergadering?
Met vriendelijke groet Thijs van den Broek
-
Toerekenen aan topsport, breedtesport, overhead, en dan de overhead doorslaan naar de eerste twee. Bijvoorbeel bij salarissen, reiskosten, ...Wieger Wesselink wrote:Kun je een concreet voorbeeld noemen van de vertaalslag die nodig is? Je ziet enorm veel beren op de weg merk ik.Casper van der Tak wrote:Het probleem is vooral dat je dan op die data nog een verdere vertaalslag zult moeten maken.Wieger Wesselink wrote:
Goed, ik weet uit ervaring dat er boekhoudsystemen bestaan die je zowel in staat stellen om data in het systeem eenvoudig in te zien, als tekstuele overzichten te produceren waarin alle data staat die nodig is om vragen mee te beantwoorden. Maar dit zullen wel andere systemen zijn dan waar jij het over hebt.
-
Thijs, dit zijn goede punten. Herstellen van vertrouwen, niet wantrouwen trouwens ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Succes!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Succes!
-
Ik ben het eens met de posting van Marcel. Deze oud-bestuurders en een direct belanghebbende directeur moeten niet betrokken worden bij het verdere proces.
Alle schijn met het doorgaan met het huidige beleid moet je vermijden. Ik kan me nog de gevleugelde woorden van een oud-bestuurder bij de allereerste installatie van de Bondsraad herinneren: “Oude wijn in nieuwe zakken”. Dit gaat er op lijken.
Als deze oud-bestuurders invloed krijgen op de benoeming van nieuwe bestuurders dan voorspel ik dat een KNDB-bestuur in 2020 het voorstel om weer vier jaar NOC/NSF subsidies te incasseren en huidig topsportbeleid te continueren er weer moeiteloos doorjast.
Fijn dat Thijs deze transparantie heeft gegeven.
Marcel noemt wat namen. Ik noem ook een optie. Bij drie (top)clubs is er m.i. gezond evenwicht tussen topsport en breedtesport: WSDV Wageningen, HDC Hoogeveen en Witte van Moort. Bijbehorende voorzitters: Gerhard Gerritsen, Maarten Wigchers en Bennie Hessing. Zij weten welke structuur, beleid en poppetjes er nodig zijn om dat gezonde evenwicht te realiseren. Die clubs zou ik veel eerder advies vragen. We moeten naar die focus op breedtesport.
En bij zo’n overlegvergadering op 8 juli. Is het niet handig om ook de provinciale voorzitters hierbij te betrekken? Er zal de komende tijd breed draagvlak nodig zijn. De provincies moeten daarbij m.i. in meegenomen worden.
Alle schijn met het doorgaan met het huidige beleid moet je vermijden. Ik kan me nog de gevleugelde woorden van een oud-bestuurder bij de allereerste installatie van de Bondsraad herinneren: “Oude wijn in nieuwe zakken”. Dit gaat er op lijken.
Als deze oud-bestuurders invloed krijgen op de benoeming van nieuwe bestuurders dan voorspel ik dat een KNDB-bestuur in 2020 het voorstel om weer vier jaar NOC/NSF subsidies te incasseren en huidig topsportbeleid te continueren er weer moeiteloos doorjast.
Fijn dat Thijs deze transparantie heeft gegeven.
Marcel noemt wat namen. Ik noem ook een optie. Bij drie (top)clubs is er m.i. gezond evenwicht tussen topsport en breedtesport: WSDV Wageningen, HDC Hoogeveen en Witte van Moort. Bijbehorende voorzitters: Gerhard Gerritsen, Maarten Wigchers en Bennie Hessing. Zij weten welke structuur, beleid en poppetjes er nodig zijn om dat gezonde evenwicht te realiseren. Die clubs zou ik veel eerder advies vragen. We moeten naar die focus op breedtesport.
En bij zo’n overlegvergadering op 8 juli. Is het niet handig om ook de provinciale voorzitters hierbij te betrekken? Er zal de komende tijd breed draagvlak nodig zijn. De provincies moeten daarbij m.i. in meegenomen worden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!