Je slaat de spijker op de kop, Frans. Met jou ben ik benieuwd naar de jaarrekening 2016. Deze zal de onhoudbare financiële situatie van de KNDB onderstrepen. Ook ben ik met je eens dat de KNDB zich aan deze financiële realiteit moet aanpassen.Frans de Jonge wrote:We koersen nu op structurele tekorten op de begroting en de jaarrrekening aan en daarmee op een verder afkalven van het eigen vermogen. In 2015 is het tekort begonnen, de cijfers over 2016 worden eerdaags ook bekend en de begroting voor 2017 is ook niet rond te krijgen. Dat de Financiële Commissie adviseert om eventueel het eigen vermogen aan te spreken, lijkt me geen goed idee. Het geld/eigen vermogen is van de leden van de dambond, waarmee de KNDB ook zorgvuldig moet omgaan. En als er een structureel tekort is zal je toch echt de bakens moeten verzetten. (...).
Wel denk ik dat de Financiële Commissie (FiCo) gegeven de omstandigheden een goed advies aan de maart vergadering heeft uitgebracht. Zij schrijft in haar advies (document N7), te downloaden van https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal
"Geen eenmalige contributieverhoging in 2017 en de begroting handhaven; Er is in november een plan gemaakt met een visie voor 2017. Dit is door alle partijen goedgekeurd. Als na drie maanden blijkt dat je een financiële tegenvaller hebt ga je niet direct het plan aanpassen maar probeer je dit binnen de begroting op te lossen zonder de randvoorwaarden aan te tasten. Mocht deze tegenvaller niet worden goedgemaakt met een meevaller dan komt deze aan het eind van het jaar ten laste van het Eigen Vermogen."
Ook schrijft de FiCo in hetzelfde stuk:
"Michel Stempher en Thijs van den Broek hebben de FiCo gevraagd om een alternatieve begroting te maken zonder het topsportelement. Helaas heeft de FiCo daarvoor onvoldoende gegevens (welke kosten zijn topsport-gerelateerd en welke niet)."
Zelfs de Financiële Commissie van de KNDB heeft momenteel geen inzicht in de opbouw van KNDB-kosten (voor topsport). Los van de acute financiële crisis zouden KNDB bondsraad en bestuur een gezonde honger naar dit inzicht mogen hebben ten einde de organisatie 'in de vingers' te hebben.
Maar terug naar het advies van de FiCo. De FiCo merkt terecht op dat geprobeerd kan worden het gat in het lopende jaar terug te brengen of te dichten hetzij door meer inkomsten te realiseren, hetzij door besparingen te realiseren, hetzij door een combinatie van die twee. In het verslag van de bondsraadsvergadering van maart lees ik dan dat het bestuur geëist heeft het jaarplan onverkort uit te mogen voeren in ruil voor het terugtrekken van het voorstel tot contributieverhoging. Een moedige opstelling: de bondsraad had hier eenvoudigweg niet akkoord mee kunnen gaan en het voorstel (en de geloofwaardigheid van het bestuur) simpelweg wegstemmen. Het bestuur heeft zichzelf met het handhaven van het jaarplan ook een extra uitdaging gegeven. Er zal weinig bespaard kunnen worden en dus moet het bestuur extra non-contributie revenuen vinden om de lopende begroting te dichten.
De FiCo heeft - terecht - negatief geadviseerd op een voorstel tot contributieverhoging. Terecht ook geeft de FiCo aan dat een incidentele tegenvaller ten laste van het eigen vermogen gebracht kan worden zonder dat de KNDB meteen omvalt. Tegelijkertijd is duidelijk dat deze oefening niet jaar in jaar uit herhaald kan worden zonder dat de bodem van de KNDB-schatkist (het geld van de leden) heel snel bereikt wordt.
De FiCo gaf met haar advies gelegenheid aan bestuur en bondsraad om dit kwartje te laten vallen en hierop in te spelen. In het verslag van de maart vergadering lees ik nog geen gevallen kwartje bij het bestuur. Sterker, zeer relevante verzoeken tot het inzichtelijk maken van KNDB-kosten (zie het ook door de FiCo geconstateerde gemis aan inzicht hierin) vanuit de bondsraad - waar het kwartje al wel gevallen is - werden afgehouden. Het is mede daarom dat ik het belangrijk vond op deze plaats weer even te herinneren aan dit nog steeds hete hangijzer en de noodzaak voor de bondsraad om het heft in handen te nemen.