Bondsraad

Post Reply
Marcel Kosters

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Sat Apr 22, 2017 21:06

Frans de Jonge wrote:We koersen nu op structurele tekorten op de begroting en de jaarrrekening aan en daarmee op een verder afkalven van het eigen vermogen. In 2015 is het tekort begonnen, de cijfers over 2016 worden eerdaags ook bekend en de begroting voor 2017 is ook niet rond te krijgen. Dat de Financiële Commissie adviseert om eventueel het eigen vermogen aan te spreken, lijkt me geen goed idee. Het geld/eigen vermogen is van de leden van de dambond, waarmee de KNDB ook zorgvuldig moet omgaan. En als er een structureel tekort is zal je toch echt de bakens moeten verzetten. (...).
Je slaat de spijker op de kop, Frans. Met jou ben ik benieuwd naar de jaarrekening 2016. Deze zal de onhoudbare financiële situatie van de KNDB onderstrepen. Ook ben ik met je eens dat de KNDB zich aan deze financiële realiteit moet aanpassen.

Wel denk ik dat de Financiële Commissie (FiCo) gegeven de omstandigheden een goed advies aan de maart vergadering heeft uitgebracht. Zij schrijft in haar advies (document N7), te downloaden van https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal

"Geen eenmalige contributieverhoging in 2017 en de begroting handhaven; Er is in november een plan gemaakt met een visie voor 2017. Dit is door alle partijen goedgekeurd. Als na drie maanden blijkt dat je een financiële tegenvaller hebt ga je niet direct het plan aanpassen maar probeer je dit binnen de begroting op te lossen zonder de randvoorwaarden aan te tasten. Mocht deze tegenvaller niet worden goedgemaakt met een meevaller dan komt deze aan het eind van het jaar ten laste van het Eigen Vermogen."

Ook schrijft de FiCo in hetzelfde stuk:

"Michel Stempher en Thijs van den Broek hebben de FiCo gevraagd om een alternatieve begroting te maken zonder het topsportelement. Helaas heeft de FiCo daarvoor onvoldoende gegevens (welke kosten zijn topsport-gerelateerd en welke niet)."

Zelfs de Financiële Commissie van de KNDB heeft momenteel geen inzicht in de opbouw van KNDB-kosten (voor topsport). Los van de acute financiële crisis zouden KNDB bondsraad en bestuur een gezonde honger naar dit inzicht mogen hebben ten einde de organisatie 'in de vingers' te hebben.

Maar terug naar het advies van de FiCo. De FiCo merkt terecht op dat geprobeerd kan worden het gat in het lopende jaar terug te brengen of te dichten hetzij door meer inkomsten te realiseren, hetzij door besparingen te realiseren, hetzij door een combinatie van die twee. In het verslag van de bondsraadsvergadering van maart lees ik dan dat het bestuur geëist heeft het jaarplan onverkort uit te mogen voeren in ruil voor het terugtrekken van het voorstel tot contributieverhoging. Een moedige opstelling: de bondsraad had hier eenvoudigweg niet akkoord mee kunnen gaan en het voorstel (en de geloofwaardigheid van het bestuur) simpelweg wegstemmen. Het bestuur heeft zichzelf met het handhaven van het jaarplan ook een extra uitdaging gegeven. Er zal weinig bespaard kunnen worden en dus moet het bestuur extra non-contributie revenuen vinden om de lopende begroting te dichten.

De FiCo heeft - terecht - negatief geadviseerd op een voorstel tot contributieverhoging. Terecht ook geeft de FiCo aan dat een incidentele tegenvaller ten laste van het eigen vermogen gebracht kan worden zonder dat de KNDB meteen omvalt. Tegelijkertijd is duidelijk dat deze oefening niet jaar in jaar uit herhaald kan worden zonder dat de bodem van de KNDB-schatkist (het geld van de leden) heel snel bereikt wordt.

De FiCo gaf met haar advies gelegenheid aan bestuur en bondsraad om dit kwartje te laten vallen en hierop in te spelen. In het verslag van de maart vergadering lees ik nog geen gevallen kwartje bij het bestuur. Sterker, zeer relevante verzoeken tot het inzichtelijk maken van KNDB-kosten (zie het ook door de FiCo geconstateerde gemis aan inzicht hierin) vanuit de bondsraad - waar het kwartje al wel gevallen is - werden afgehouden. Het is mede daarom dat ik het belangrijk vond op deze plaats weer even te herinneren aan dit nog steeds hete hangijzer en de noodzaak voor de bondsraad om het heft in handen te nemen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Apr 26, 2017 11:00

Marcel Kosters wrote: In het verslag van de bondsraadsvergadering van maart lees ik dan dat het bestuur geëist heeft het jaarplan onverkort uit te mogen voeren in ruil voor het terugtrekken van het voorstel tot contributieverhoging. Een moedige opstelling: de bondsraad had hier eenvoudigweg niet akkoord mee kunnen gaan en het voorstel (en de geloofwaardigheid van het bestuur) simpelweg wegstemmen.

Wat in het verslag staat hierover is feitelijk onjuist ik heb dit ruimschoots voor het plaatsen van het verslag gemeld bij de secretaris en de bondsraad, de passage uit de mail die ik verstuurden op woensdag 15-03:
dit deel klopte verder niet met de vergadering

Passage:
Pieter Wijn verzoekt het bestuur het voorstel in te trekken, gezien het advies van de FiCo. Hans Vermeulen zegt dat het bestuur wel bereid is het voorstel terug te trekken maar alleen als het bestuur het gehele MJP onverkort mag uitvoeren. Anne Oostra vult aan dat dit betekent dat als het bestuur het voorstel intrekt de vergadering ermee instemt dat er aan het eind van het jaar een tekort ontstaat dat ten laste komt van het eigen vermogen. Het bestuur trekt vervolgens het voorstel tot contributieverhoging in.

commentaar:
Eerst werd het voorstel ingetrokken daarna gaf de bondsraad de indicatie dat wel gewoon het MJP uitgevoerd diend te worden op voorstel van het bestuur en dat dan een eventueel verlies ten laste zou worden gelegd aan het eigen vermogen. Er was geen enkele voorwaarde gebonden aan het intrekken van het voorstel. Het bestuur trok het voorstel in omdat vrijwel iedereen aangaf dat ze toch tegen gingen stemmen en enkele BR leden vonden het dan netter als het bestuur het voorstel gewoon zou intrekken ipv dat dit weggestemd zou worden.
Dit soort leugens (en het zelfs niet willen aanpassen als hier op gewezen word) gebeurt echt aan de lopende band bij de KNDB. Er hangt ook een cultuur binnen de dambond en de BR-vergadering van koste wat het kost elkaar maar de hand boven het hoofd houden wat er ook gebeurt. Direct en indirect word hiermee ook slecht beleid de hand boven het hoofd gehouden...

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue May 16, 2017 12:15

playforstacks wrote: Wat in het verslag staat hierover is feitelijk onjuist ik heb dit ruimschoots voor het plaatsen van het verslag gemeld bij de secretaris en de bondsraad, de passage uit de mail die ik verstuurden op woensdag 15-03:
dit deel klopte verder niet met de vergadering

Passage:
Pieter Wijn verzoekt het bestuur het voorstel in te trekken, gezien het advies van de FiCo. Hans Vermeulen zegt dat het bestuur wel bereid is het voorstel terug te trekken maar alleen als het bestuur het gehele MJP onverkort mag uitvoeren. Anne Oostra vult aan dat dit betekent dat als het bestuur het voorstel intrekt de vergadering ermee instemt dat er aan het eind van het jaar een tekort ontstaat dat ten laste komt van het eigen vermogen. Het bestuur trekt vervolgens het voorstel tot contributieverhoging in.

commentaar:
Eerst werd het voorstel ingetrokken daarna gaf de bondsraad de indicatie dat wel gewoon het MJP uitgevoerd diend te worden op voorstel van het bestuur en dat dan een eventueel verlies ten laste zou worden gelegd aan het eigen vermogen. Er was geen enkele voorwaarde gebonden aan het intrekken van het voorstel. Het bestuur trok het voorstel in omdat vrijwel iedereen aangaf dat ze toch tegen gingen stemmen en enkele BR leden vonden het dan netter als het bestuur het voorstel gewoon zou intrekken ipv dat dit weggestemd zou worden.
Dit soort leugens (en het zelfs niet willen aanpassen als hier op gewezen word) gebeurt echt aan de lopende band bij de KNDB. Er hangt ook een cultuur binnen de dambond en de BR-vergadering van koste wat het kost elkaar maar de hand boven het hoofd houden wat er ook gebeurt. Direct en indirect word hiermee ook slecht beleid de hand boven het hoofd gehouden...
In mijn eerdere post gaf ik bestuur abusievelijk de verantwoordelijkheid om lopende het jaar het financiële gat te dichten, maar zowel notulen als jouw weergave geven aan dat de bondsraad heeft ingestemd met een tekort, ok. Ik ben benieuwd wat de bondsraad gaat besluiten voor 2018 en verder.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 17, 2017 10:43

Ik vraag me af of al iets gedaan is met de Rabobank tip.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu May 18, 2017 15:13

Casper van der Tak wrote:Ik vraag me af of al iets gedaan is met de Rabobank tip.
Daar ben ik zeker ook benieuwd naar! Het brandende probleem is, dat de KNDB de inkomsten niet langer op peil kan houden via contributieverhoging. Met contributieverhoging schiet de KNDB zichzelf in de voet. Want dat leidt tot versnelde ledenafname en daarmee ook tot een versneld kleiner wordend ledenbestand dat de contributie moet opbrengen. Dat is een vicieuze cirkel van verhoging en versterkte leden afname die de KNDB moet zien te vermijden.

Behalve het terugdringen van de uitgaven - en inmiddels lijkt terugdringen van uitgaven enkel nog te kunnen middels vergaande keuzen omdat alle contributie inkomsten lijken op te gaan aan (financiering van) personeelskosten - is de andere oplossingsrichting het vergroten van de inkomsten uit bronnen anders dan contributie.

Als de KNDB erin zou slagen - of wellicht al geslaagd is?! - de Rabobank of een andere partij aan zich te verbinden voor de jaarlijks benodigde 50.000 - 150.000 euro om de KNDB op financieel gezonde wijze te laten draaien en daarmee aan de toekomst te werken zou dat geweldig zijn.

Ook in dat roze gekleurde toekomst perspectief zou het allereerst voor directie en bestuur maar ook voor de leden gezond zijn, zicht te hebben op hoe de KNDB-kosten zijn opgebouwd. Het zou ook zomaar kunnen dat het voor een sponsor van deze omvang voorwaarde is om met de KNDB in zee te gaan. In de vorige bondsraadsvergadering ging het bestuur vragen vanuit de bondsraad over de opbouw van financiering van KNDB-kosten nadrukkelijk uit de weg (zie notulen). Hopelijk dat de (stukken voor de) komende bondsraadsvergadering wat dat betreft een beter resultaat oplevert / opleveren.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu May 18, 2017 18:29

Ja, drie dingen die gedaan zouden moeten worden: (1) kosten terugdringen, (2) kosten inzichtelijk maken, en (3) extra inkomstenbronnen aanboren. Benieuwd welke stappen concreet genomen zijn tot nu toe.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon May 22, 2017 14:24

Casper van der Tak wrote:Ja, drie dingen die gedaan zouden moeten worden: (1) kosten terugdringen, (2) kosten inzichtelijk maken, en (3) extra inkomstenbronnen aanboren (...)
Eens!

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon May 22, 2017 16:23

De stukken voor de eerstvolgende bondsraadsvergadering zijn gepubliceerd op de KNDB-site.
Ze zijn hier te vinden.

Overigens in bijlage 11 een voorstel van Frans de Jonge om over te gaan op een vrijwilligersorganisatie en een uitgebreide reactie van het bestuur met uiteindelijk het advies om een werkgroep door de bondsraad in te laten stellen, die de consequenties van zo'n overgang gaat onderzoeken.

Ik vraag me overigens af, of er alleen bondsraadsleden in zo'n werkgroep zouden mogen zitten.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon May 22, 2017 17:02

In de stukken van de bondsraad zie ik dit document over topsport: https://goo.gl/HczfRA. Een argeloze lezer zou hier uit kunnen afleiden dat er in 2016 door de KNDB ruim 150000 euro is verdiend aan de topsport. Kan hier iemand een redelijke verklaring voor geven, of valt dit onder ordinair goochelen met cijfers? De titel van het document suggereert dat er details in het document moeten zijn te vinden, maar erg veel details staan er niet in.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon May 22, 2017 19:00

Wieger Wesselink wrote:In de stukken van de bondsraad zie ik dit document over topsport: https://goo.gl/HczfRA. Een argeloze lezer zou hier uit kunnen afleiden dat er in 2016 door de KNDB ruim 150000 euro is verdiend aan de topsport. Kan hier iemand een redelijke verklaring voor geven, of valt dit onder ordinair goochelen met cijfers? De titel van het document suggereert dat er details in het document moeten zijn te vinden, maar erg veel details staan er niet in.
Ja Wieger, er is een redelijke verklaring te geven. De kosten van de technische staf zijn onder de personele kosten terug te vinden. Maar niet bekend is welk deel daarvan voor topsport is en welk deel voor ondersteuning van de dambond. Maar ook huisvesting en andere ondersteuning vanuit Landjuweel zal ongetwijfeld aan topsport zijn toe te schrijven. En zo moeten we blijven doorvragen om meer inzicht te krijgen. Ik neem aan dat Gerbrand vanuit de Bondsraad dit nog gaat doen.

En dat het Bestuur soms ook moeite heeft met kennis van de eigen organisatie vind je op de bladzijde met de inhoudsopgave van het financieel jaar verslag te vinden: "Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van het bestuur van de KNDB is het verboden om het financieel jaarverslag ....... openbaar te maken". Het wordt ieder jaar weer op de openbare website geplaatst. :lol:

Groet, Frans
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon May 22, 2017 20:53

Frans de Jonge wrote:
Wieger Wesselink wrote:In de stukken van de bondsraad zie ik dit document over topsport: https://goo.gl/HczfRA. Een argeloze lezer zou hier uit kunnen afleiden dat er in 2016 door de KNDB ruim 150000 euro is verdiend aan de topsport. Kan hier iemand een redelijke verklaring voor geven, of valt dit onder ordinair goochelen met cijfers? De titel van het document suggereert dat er details in het document moeten zijn te vinden, maar erg veel details staan er niet in.
Ja Wieger, er is een redelijke verklaring te geven. De kosten van de technische staf zijn onder de personele kosten terug te vinden. Maar niet bekend is welk deel daarvan voor topsport is en welk deel voor ondersteuning van de dambond. Maar ook huisvesting en andere ondersteuning vanuit Landjuweel zal ongetwijfeld aan topsport zijn toe te schrijven. En zo moeten we blijven doorvragen om meer inzicht te krijgen. Ik neem aan dat Gerbrand vanuit de Bondsraad dit nog gaat doen.

En dat het Bestuur soms ook moeite heeft met kennis van de eigen organisatie vind je op de bladzijde met de inhoudsopgave van het financieel jaar verslag te vinden: "Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van het bestuur van de KNDB is het verboden om het financieel jaarverslag ....... openbaar te maken". Het wordt ieder jaar weer op de openbare website geplaatst. :lol:

Groet, Frans
Dankjewel voor de toelichting, Frans. Het blijft allemaal nogal moeizaam op deze manier, dus hopelijk wordt er hard aan gewerkt om de volgende keer betere cijfers te presenteren.

VibeMan

Post by VibeMan » Wed May 24, 2017 00:53

Wieger Wesselink wrote:
Frans de Jonge wrote:

Groet, Frans
Dankjewel voor de toelichting, Frans. Het blijft allemaal nogal moeizaam op deze manier, dus hopelijk wordt er hard aan gewerkt om de volgende keer betere cijfers te presenteren.

Het document https://goo.gl/HczfRA geeft in mijn ogen een totaal onrealistisch beeld. De KNDB draait ruim 50.000 euro per jaar verlies op topsport. De salariskosten van ca. 260.000 euro per jaar worden niet vermeld bij de kosten topsport. Alleen de kosten voor de bondsbureau medewerkers Visser en Mathijsen zou je niet volledig aan topsport kunnen toerekenen. De overige personeelsleden wel.

De verliezen die de KNDB jaar in, jaar uit maakt ligt puur aan het topsportgebeuren binnen de KNDB. Hoe eerder hiermee gestopt wordt, hoe beter. Dit heb ik reeds meerdere malen aangegeven in de bondsraad. Het kwartje wil echter nog niet vallen bij de meeste bondsraadsleden en al helemaal niet bij het bestuur.

Als de KNDB nog een paar jaar doorsukkelt met het huidige topsportbeleid en jaarlijks 50 tot 75K verlies lijdt, dan zijn de reserves van de KNDB snel verdwenen.

In de bondsraad van november 2016 heb ik het bestuur gevraagd wat de consequentie zou zijn als er gestopt werd met het topsportprogramma en er geen subsidie meer van het NOC*NSF aangevraagd zou worden. Antwoord van Oostra toen, we kunnen a la minute van topsport af en van de NOC*NSF subsidie, en dit hoefde de KNDB niets te kosten. De heren Keurentjes, Clerc en Kraaijenbrink (gedeeltelijk) waren immers bij het NOC*NSF in dienst en niet bij de KNDB, aldus Oostra.

In april 2017 is alles ineens anders volgens Oostra. Er zou nog een contract lopen met het NOC*NSF tot eind 2020!! Eind 2020 zou volgens Oostra de eerst mogelijke datum zijn om van het NOC*NSF topsportprogramma af te kunnen. Daarnaast zou er minimaal 3x een transitievergoeding van minimaal 30.000 euro betaald moeten worden voor Clerc, Keurentjes en Kraaijenbrink, in totaal dus minimaal EUR 90.000.

Als bondsraadslid krijg ik dus geen juiste voorstelling van zaken van de KNDB. Ook het topsportoverzicht https://goo.gl/HczfRA klopt niet. Ik had het KNDB bestuur overigens verzocht om een uitgebreid overzicht van de Topsportuitgaven en niet om een summier overzicht, waar de belangrijkste kostenpost (salarissen coaches/bondsdirecteur/bondscoach) niet eens in verwerkt zijn.

Wat er in mijn ogen snel duidelijk moet zijn is het volgende.

Er moet in detail worden uitgezocht wat het de KNDB kost om per direct met topsport te stoppen. Inzage in de arbeidscontracten voor de hoogte van de jaarsalarissen van de werknemers van de KNDB en de startdatum van het arbeidscontract (waar ik reeds in de bondsraadsvergadering van juni 2016 om heb verzocht, maar welke de KNDB niet wil geven). Er kan dan simpel beoordeeld worden wat het kost om het personeel dat bij de KNDB in dienst is te ontslaan. Daarnaast dient er te worden uitgezocht welk contract er precies loopt met het NOC*NSF en tot hoelang dit loopt en of dit tussentijds beëindigd kan worden. En of er kosten aan verbonden zijn en wat dan de kosten zijn voor de KNDB als het contract tussentijds beëindigd wordt.

2 simpele vragen die snel en helder beantwoord kunnen worden in mijn ogen. Echter het KNDB bestuur werkt hier niet aan mee.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed May 24, 2017 19:20

Rode cijfers voor KNDB in drie opeenvolgende jaren, maar geen aanstalten tot koerswijziging

De KNDB draait in de laatste drie jaren 2015, 2016 en 2017 een negatief resultaat. De inkomsten uit contributie blijven afnemen omdat het ledental in lijn met de voorgaande dertig jaar blijft afnemen. De contributie kan niet verder worden verhoogd omdat dit de uitstroom van leden helpt versterken. Begin 2017 kan de KNDB op een begroting van tonnen geen 10.000 euro meer vinden voor een aanvalsplan. Terwijl de KNDB net nog 25% op personeelskosten heeft bezuinigd. Het is daarom duidelijk, dat de KNDB-organisatie een breekpunt heeft bereikt. 

Toch gaat de KNDB per 1 januari 2017 een verplichting aan tot en met 31 december 2020 die - in combinatie met de al lopende verplichtingen -opnieuw beslag legt op de volledige KNDB contributie inkomsten en bovendien het eigen vermogen helpt opeten. Een visie op hoe de KNDB het steeds groter wordende begrotingsgat in de komende vier jaar denkt te financieren ontbreekt bij deze beslissing. Een visie op hoe ook andere minstens zo gewenste en nodige (breedtesport) activiteiten in de komende vier jaar te financieren ontbreekt eveneens bij deze beslissing. Een visie op contributiedruk en hoe deze zich verhoudt tot versnelde leden uitstroom ontbreekt eveneens. Dit alles in de context van een al jaren lopende publieke discussie over (de wenselijkheid en profijtelijkheid van) topsport en talentontwikkeling. Ongeacht het standpunt dat het bestuur op dit punt inneemt, is het - ook los van de grote financiële consequenties - van belang om juist op dit gevoelige dossier zorgvuldig en transparant te handelen.

Maar het KNDB-bestuur licht de bondsraad verkeerd voor over de consequenties van verlenging van de topsport en talentontwikkeling verplichting. In tegenstelling tot wat het bestuur in november 2016 op vragen van bondsraadslid Gerbrand Hessing aan de bondsraad vertelt, blijkt de KNDB in mei 2017 tot en met eind 2020 vast te zitten aan de verplichting. Vervolgens goochelt het KNDB-bestuur met de motivatie (door bondsraadslid Thijs van den Broek geconstateerde rammelende ledentallen) van een onverantwoord voorstel tot verdere contributie verhoging. Inmiddels lijkt het bestuur de regie over een door de bondsraad in te stellen commissie 'vrijwillige KNDB' (gelukkig!) geheel aan de bondsraad te laten.

Topsport en Talentontwikkeling is het enige succesvolle onderdeel van de KNDB organisatie

Overigens moet opgemerkt worden dat Topsport en Talentontwikkeling het enige succesvolle organisatie onderdeel van de KNDB is. Als we succes definiëren als de eigen doelstelling halen. Waarbij dit voor topsporters en talenten (lekker makkelijk? :-)) in titels ligt en dit voor de algemene organisatie in groei en bloei ligt. Topsport en Talentontwikkeling ontvangt een subsidiebijdrage van tonnen. Voor de kosten van het algemeen functioneren van het KNDB bureau (directie en medewerkers) is een meer bescheiden subsidie van 40.000 euro beschikbaar. Het zou zo maar kunnen - vooralsnog heb ik dit nog niet uit de jaarrekening 2016 kunnen destilleren, maar wellicht dat meer onderlegde ogen die meelezen hier uitsluitsel over kunnen geven - dat (veel) meer KNDB contributie gaat zitten in Algemeen Functioneren dan in Topsport en Talentontwikkeling. En dat hier dus ook veel meer bespaard kan worden.

Gegeven de nu pas eind 2020 eindigende verplichting voor topsport en talentontwikkeling heeft het bestuur wellicht - kijkend naar welke onderdelen succesvol zijn - niet onlogisch(!) voorgesorteerd op het snijden in de algemene bureau organisatie en het in stand houden van topsport en talentontwikkeling. Jammer is dan wel, dat de bondsraad op geen enkele wijze in deze overweging is betrokken, laat staan dat de bondsraad hier een geïnformeerde keuze in heeft kunnen maken. Met signalering in de jaarrekening 2015 van de noodzaak tot transformatie naar een vrijwilligers organisatie hadden bestuur en bondsraad in 2016 een inhoudelijke discussie kunnen voeren. Omdat het bestuur ook in maart 2017 nog vragen van de bondsraad over de financiering van KNDB-kosten uit de weg ging en de voorliggende jaarrekening 2016 op dit punt niet het achterste van de tong laat zien, vermoed ik dat een eventueel gunstige afloop voor topsport en talentontwikkeling van de onvermijdelijk komende bezuinigingsronde op puur toeval en ‘geluk’ zal berusten en niet op een redelijke keuze voor behouden van wat 'werkt'.

Je hebt ruimte in de begroting nodig als je perspectief wilt houden op een positieve kentering, ooit.

In mijn vorige post spreek ik over een jaarlijks bedrag van 50.000 - 150.000 euro dat de KNDB nodig heeft om op gezonde wijze te draaien en aan de toekomst te werken. Daarmee bedoel ik dat de KNDB - nadat zij aan haar vaste (programma) verplichtingen heeft voldaan - 50.000 tot 150.000 euro op jaarbasis zou mogen overhouden voor het ‘werken aan de toekomst’, bijvoorbeeld met breedtesport initiatieven. Die ruimte in de begroting heb je nodig als je perspectief wilt houden op een positieve kentering, ooit. Maar inmiddels gaan alle KNDB-inkomsten op aan vaste verplichtingen. Dat is zowel in financieel als organisatorisch opzicht geen houdbare, laat staan op de toekomst gerichte situatie.

Negatief resultaat over 2016 had nog hoger kunnen uitvallen...

De vele stukken voor de komende bondsraadsvergadering - en wellicht die van vorige vergaderingen - verdienen dan ook nadere bestudering. De jaarrekening 2015 stelt al dat de KNDB zich dient te beraden op ontwikkeling naar een vrijwilligers organisatie. Ook in 2015 - net als in 2016 en 2017 - draait de KNDB al een negatief resultaat. Het negatieve resultaat over 2016 had volgens de jaarrekening 2016 overigens nog hoger kunnen uitvallen als de KNDB voor DamZ Totaal wel activiteiten met bijbehorende kosten had ontplooid. DamZ Totaal is het breedtesport initiatief van de KNDB, geïnitieerd en gerund door het bureau... 

Als bestuur, bondsraad en ongetwijfeld ook directie al in 2015 scherp hebben dat de KNDB zich naar een vrijwilligers organisatie dient te ontwikkelen, is moeilijk te begrijpen dat de bondsraad eind 2016 op voorspraak van bestuur besluit tot verlenging met nog eens vier jaar van financiering vanuit KNDB-middelen van topsport en talentontwikkeling. Zonder dat daar een discussie over de (kosten voor de) gehele KNDB-organisatie aan vooraf is gegaan en zonder dat - bij de op zich uitstekend te verdedigen handhaving van succesvolle topsport en talentontwikkeling - is aangegeven waar dan wel het geld vandaan gesneden dan wel gesponsord of gesubsidieerd wordt.

Gegijzeld en vleugellam

Op basis van de informatie die het bestuur in mei 2017 verstrekt - en niet in november 2016, toen op zijn laatst een discussie over deze verplichting gevoerd had moeten worden - is de KNDB voorlopig gegijzeld. Vleugellam op breedtesport en veroordeeld tot verder interen op het eigen vermogen, louter om te voldoen aan de verplichtingen naar het professioneel apparaat. De KNDB heeft ‘behoorlijk werkgeverschap’ hoog in het vaandel staan en terecht. Maar de KNDB en haar medewerkers dienen het belang van de leden en van de damsport. De ontstane financiële situatie en de zonder financierings- dan wel saneringsplan opnieuw aangegane langjarige verplichting zijn daarmee in tegenspraak.
Last edited by Marcel Kosters on Thu May 25, 2017 10:23, edited 1 time in total.

VibeMan

Post by VibeMan » Wed May 24, 2017 22:32

Marcel Kosters wrote:Rode cijfers voor KNDB in drie opeenvolgende jaren, maar geen aanstalten tot koerswijziging

De KNDB draait in de laatste drie jaren 2015, 2016 en 2017 een negatief resultaat. De inkomsten uit contributie blijven afnemen omdat het ledental in lijn met de voorgaande dertig jaar blijft afnemen. De contributie kan niet verder worden verhoogd omdat dit de uitstroom van leden helpt versterken. Begin 2017 kan de KNDB op een begroting van tonnen geen 10.000 euro meer vinden voor een aanvalsplan. Terwijl de KNDB net nog 25% op personeelskosten heeft bezuinigd. Het is daarom duidelijk, dat de KNDB-organisatie een breekpunt heeft bereikt. 

Toch gaat de KNDB per 1 januari 2017 een verplichting aan tot en met 31 december 2020 die - in combinatie met de al lopende verplichtingen -opnieuw beslag legt op de volledige KNDB contributie inkomsten en bovendien het eigen vermogen helpt opeten. Een visie op hoe de KNDB het steeds groter wordende begrotingsgat in de komende vier jaar denkt te financieren ontbreekt bij deze beslissing. Een visie op hoe ook andere minstens zo gewenste en nodige (breedtesport) activiteiten in de komende vier jaar te financieren ontbreekt eveneens bij deze beslissing. Een visie op contributiedruk en hoe deze zich verhoudt tot versnelde leden uitstroom ontbreekt eveneens. Dit alles in de context van een al jaren lopende publieke discussie over (de wenselijkheid en profijtelijkheid van) topsport en talentontwikkeling. Ongeacht het standpunt dat het bestuur op dit punt inneemt, is het - ook los van de grote financiële consequenties - van belang om juist op dit gevoelige dossier zorgvuldig en transparant te handelen.

Maar het KNDB-bestuur licht de bondsraad verkeerd voor over de consequenties van verlenging van de topsport en talentontwikkeling verplichting. In tegenstelling tot wat het bestuur in november 2016 aan de bondsraad vertelt, blijkt de KNDB in mei 2017 tot en met eind 2020 vast te zitten aan de verplichting. Vervolgens goochelt het KNDB-bestuur met de motivatie (door bondsraadslid Thijs van den Broek geconstateerde rammelende ledentallen) van een onverantwoord voorstel tot verdere contributie verhoging. Inmiddels lijkt het bestuur de regie over een door de bondsraad in te stellen commissie 'vrijwillige KNDB' (gelukkig!) geheel aan de bondsraad te laten.

Topsport en Talentontwikkeling is het enige succesvolle onderdeel van de KNDB organisatie

Overigens moet opgemerkt worden dat Topsport en Talentontwikkeling het enige succesvolle organisatie onderdeel van de KNDB is. Als we succes definiëren als de eigen doelstelling halen. Waarbij dit voor topsporters en talenten (lekker makkelijk? :-)) in titels ligt en dit voor de algemene organisatie in groei en bloei ligt. Topsport en Talentontwikkeling ontvangt een subsidiebijdrage van tonnen. Voor de kosten van het algemeen functioneren van het KNDB bureau (directie en medewerkers) is een meer bescheiden subsidie van 40.000 euro beschikbaar. Het zou zo maar kunnen - vooralsnog heb ik dit nog niet uit de jaarrekening 2016 kunnen destilleren, maar wellicht dat meer onderlegde ogen die meelezen hier uitsluitsel over kunnen geven - dat (veel) meer KNDB contributie gaat zitten in Algemeen Functioneren dan in Topsport en Talentontwikkeling. En dat hier dus ook veel meer bespaard kan worden.

Gegeven de nu pas eind 2020 eindigende verplichting voor topsport en talentontwikkeling heeft het bestuur wellicht - kijkend naar welke onderdelen succesvol zijn - niet onlogisch(!) voorgesorteerd op het snijden in de algemene bureau organisatie en het in stand houden van topsport en talentontwikkeling. Jammer is dan wel, dat de bondsraad op geen enkele wijze in deze overweging is betrokken, laat staan dat de bondsraad hier een geïnformeerde keuze in heeft kunnen maken. Met signalering in de jaarrekening 2015 van de noodzaak tot transformatie naar een vrijwilligers organisatie hadden bestuur en bondsraad in 2016 een inhoudelijke discussie kunnen voeren. Omdat het bestuur ook in maart 2017 nog vragen van de bondsraad over de financiering van KNDB-kosten uit de weg ging en de voorliggende jaarrekening 2016 op dit punt niet het achterste van de tong laat zien, vermoed ik dat een eventueel gunstige afloop voor topsport en talentontwikkeling van de onvermijdelijk komende bezuinigingsronde op puur toeval en ‘geluk’ zal berusten en niet op een redelijke keuze voor behouden van wat 'werkt'.

Je hebt ruimte in de begroting nodig als je perspectief wilt houden op een positieve kentering, ooit.

In mijn vorige post spreek ik over een jaarlijks bedrag van 50.000 - 150.000 euro dat de KNDB nodig heeft om op gezonde wijze te draaien en aan de toekomst te werken. Daarmee bedoel ik dat de KNDB - nadat zij aan haar vaste (programma) verplichtingen heeft voldaan - 50.000 tot 150.000 euro op jaarbasis zou mogen overhouden voor het ‘werken aan de toekomst’, bijvoorbeeld met breedtesport initiatieven. Die ruimte in de begroting heb je nodig als je perspectief wilt houden op een positieve kentering, ooit. Maar inmiddels gaan alle KNDB-inkomsten op aan vaste verplichtingen. Dat is zowel in financieel als organisatorisch opzicht geen houdbare, laat staan op de toekomst gerichte situatie.

Negatief resultaat over 2016 had nog hoger kunnen uitvallen...

De vele stukken voor de komende bondsraadsvergadering - en wellicht die van vorige vergaderingen - verdienen dan ook nadere bestudering. De jaarrekening 2015 stelt al dat de KNDB zich dient te beraden op ontwikkeling naar een vrijwilligers organisatie. Ook in 2015 - net als in 2016 en 2017 - draait de KNDB al een negatief resultaat. Het negatieve resultaat over 2016 had volgens de jaarrekening 2016 overigens nog hoger kunnen uitvallen als de KNDB voor DamZ Totaal wel activiteiten met bijbehorende kosten had ontplooid. DamZ Totaal is het breedtesport initiatief van de KNDB, geïnitieerd en gerund door het bureau... 

Als bestuur, bondsraad en ongetwijfeld ook directie al in 2015 scherp hebben dat de KNDB zich naar een vrijwilligers organisatie dient te ontwikkelen, is moeilijk te begrijpen dat de bondsraad eind 2016 op voorspraak van bestuur besluit tot verlenging met nog eens vier jaar van financiering vanuit KNDB-middelen van topsport en talentontwikkeling. Zonder dat daar een discussie over de (kosten voor de) gehele KNDB-organisatie aan vooraf is gegaan en zonder dat - bij de op zich uitstekend te verdedigen handhaving van succesvolle topsport en talentontwikkeling - is aangegeven waar dan wel het geld vandaan gesneden dan wel gesponsord of gesubsidieerd wordt.

Gegijzeld en vleugellam

Op basis van de informatie die het bestuur in mei 2017 verstrekt - en niet in november 2016, toen op zijn laatst een discussie over deze verplichting gevoerd had moeten worden - is de KNDB voorlopig gegijzeld. Vleugellam op breedtesport en veroordeeld tot verder interen op het eigen vermogen, louter om te voldoen aan de verplichtingen naar het professioneel apparaat. De KNDB heeft ‘behoorlijk werkgeverschap’ hoog in het vaandel staan en terecht. Maar de KNDB en haar medewerkers dienen het belang van de leden en van de damsport. De ontstane financiële situatie en de zonder financierings- dan wel saneringsplan opnieuw aangegane langjarige verplichting zijn daarmee in tegenspraak.
De bondsraad is niet eens gekend in het verlengen van het contract met Noc*nsf tot 2020. Als er nu een contract loopt tot 2020, wat Oostra aangeeft, dan heeft het bestuur dit op eigen houtje verlengd zonder inspraak van de bondsraad.

Contract met noc*nsf kan tussentijds beeindigd worden. Wellicht kost dit geld,maar vast minder dan nog 3 jaar een verlies van 50 tot 75k.

Als het bestuur niet meewerkt, dan wordt het tijd dat de bondsraad hieruit conclusies trekt.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 25, 2017 00:29

Er is altijd beweerd dat de breedtesport financieel gezien geen hinder heeft van de topsport. Iedereen die wat anders beweerde was gek,jaloers, negatief of snapte er niets van. Soms nog erger dan dat. Inmiddels blijkt het allemaal toch wat genuanceerder. Zelf heb ik altijd de stelling gehad, en met argumenten onderbouwd, dat topsport niet per definitie iets oplevert voor de breedtesport. Zelfs aangevuld met argumenten dat het tegendeel aannemelijk is. De mensen die de topsport onder hun hoede hebben doen dit voortreffelijk. Zij boeken resultaten, voldoen aan doelstellingen, deels door hen zelf geformuleerd , maar prima. Zij pakken de ruimte, de middelen en dat doen zij terecht, bekwaam en deskundig. Geen verwijt aan hen dus. De vraag stellen wie hen deze ruimte heeft gegeven, wat hun onderbouwde drijfveer was, en wat de nadelige gevolgen zijn, lijkt me wel noodzakelijk. De positieve gevolgen voor een beperkt onderdeel van de organisatie zijn al ruimschoots bejubeld. Het wordt nu echt de hoogste tijd de nadelige gevolgen en de situatie van nu in kaart te brengen. Zijn er nadelen, welke dan en indien ja, was men gewaarschuwd? Ik denk van wel. Omdat het de mode is mijn analysen niet serieus te nemen verwijs ik naar de verstandige uitspraken van Marcel Kosters. U ziet het landgenoten, het kan raar gaan. Marcel heeft lang gestaan voor een visie die ik niet steunde. Echter, inmiddels ziet hij dingen in een breder perspectief, of ik begrijp het nu beter. We kunnen ons als liefhebbers niet langer laten gijzelen. Als het waar is dat het contract met NOC stilletjes is verlengd, zonder dit zelfs maar te melden, waarmee de wurggreep gehandhaafd blijft, dan is dat een verstrekkende keuze. Dit gekoppeld aan de dringende noodzaak tot bezuinigingen, ten koste van ons allen, maakt dat het tijd wordt man en paard te noemen. Dat is een taak en een plicht van de bondsraad. Ook het bieden van echte transparantie is een plicht. Naast de feiten is er ook nog zoiets als beeldvorming en communicatie. In de beeldvorming ontstaat nu toch echt iets van een bestuur dat geen halt weet aan te brengen aan de daling van het ledental, de financien niet op kracht weet te houden, geen nieuwe bronnen weet aan te boren en moeizaam tijdig en volledig info geeft, geen overtuigende visie heeft en inhoudelijk bijvoorbeeld bij de functie VO erg eenzijdig te werk gaat. Al met al wordt het beeld ook nog eens negatief versterkt door de indruk dat er communicatietrucs worden toegepast en de wil om tot beleidswijziging ontbreekt. Misschien wordt het gewoon tijd afscheid te nemen van enkele mensen.....Het argument dat het vrijwilligers zijn die ook zo ontzettend hun best doen is slechts deels houdbaar. Het gaat immers om flinke bedragen, de damtoekomst van ons allen en dat is dus een breder verhaal dan topsport alleen. Als het zelfs nu ten tijde van alle sportieve successen, niet lukt om zelfs maar een vertraging van de ellende te realiseren, dan moeten we ons afvragen of de juiste kapitein het schip vaart.

Post Reply