Nationale Competitie 2015-2016

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Nationale Competitie 2015-2016

Post by playforstacks » Wed Sep 30, 2015 21:47

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:Dan snap ik niet zo goed waarom de commissie niet kan zeggen, prima die wedstrijd is een intern onderonsje bij MTB. Een club met een broeiende jeugdafdeling. Als jullie intern een oplossing voor deze wedstrijd kunnen vinden (desnoods enkele wedstrijden op de clubavond bijvoorbeeld) dan is het ons (KNDB) ook prima.
Zou Hoogeveen de enige club zijn met wk-deelnemers, dan was dat een prima oplossing geweest. Het punt is echter dat er veel meer clubs zijn met wk-deelnemers en je kunt Hoogeveen moeilijk geven wat je andere clubs moet ontzeggen.
Hoogeveen lijkt me trouwens de club met de minste reden tot klagen: het heeft op 30 oktober een thuiswedstrijd en het ligt op een steenworp afstand van Hijken.
Daarom kun je in sommige gevallen je dus afvragen waarom regels er zijn en verder kijken dan die regels.
Die regels zijn er en de bondsraad vind dat die scherper moeten omdat het voor de tegenpartij vaak ongelukkig is en er van alles geregeld moet worden waar de tegenpartij vaak liever niet op zit te wachten.
De regels zijn niet gemaakt voor als clubleden tegen elkaar spelen omdat ze heel toevallig als 1 van weinige clubs 2 teams in dezelfde 2de klasse hebben spelen.
Natuurlijk moet je voor een rood stoplicht wachten maar die stoplichten zijn er niet neergezet om te werken als het 3 uur s'nachts is en er in de verste verte niemand te bekennen is. En je kunt het dan "kinderachtig" noemen als je toch 5 minuten op niks staat te wachten. Maar is snap best dat je je dan wel precies aan de regels houd. Ik vind dat de wedstrijdcommissie misschien minder de politie agent hoeft uit te hangen en aan de club kan vragen,: hebben jullie een betere oplossing? als de club die aandraagt zie ik niet echt probleem in dit geval.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Sep 30, 2015 22:38

playforstacks wrote: Daarom kun je in sommige gevallen je dus afvragen waarom regels er zijn en verder kijken dan die regels.
Die regels zijn er en de bondsraad vind dat die scherper moeten omdat het voor de tegenpartij vaak ongelukkig is en er van alles geregeld moet worden waar de tegenpartij vaak liever niet op zit te wachten.
De regels zijn niet gemaakt voor als clubleden tegen elkaar spelen omdat ze heel toevallig als 1 van weinige clubs 2 teams in dezelfde 2de klasse hebben spelen.
Natuurlijk moet je voor een rood stoplicht wachten maar die stoplichten zijn er niet neergezet om te werken als het 3 uur s'nachts is en er in de verste verte niemand te bekennen is. En je kunt het dan "kinderachtig" noemen als je toch 5 minuten op niks staat te wachten. Maar is snap best dat je je dan wel precies aan de regels houd. Ik vind dat de wedstrijdcommissie misschien minder de politie agent hoeft uit te hangen en aan de club kan vragen,: hebben jullie een betere oplossing? als de club die aandraagt zie ik niet echt probleem in dit geval.
Het voorstel van Hoogeveen is en was om de wedstrijd op 24 oktober te spelen. Maar ja.. nu wordt het 31 oktober lachen. Wordt zaterdag nog wat als zowel MTB 3 als het beslissende bestuurslid bij elkaar is. Ik vraag me af of hij zich durft te vertonen :lol:

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Oct 01, 2015 11:44

Michel Stempher wrote:Het voorstel van Hoogeveen is en was om de wedstrijd op 24 oktober te spelen. Maar ja.. nu wordt het 31 oktober lachen. Wordt zaterdag nog wat als zowel MTB 3 als het beslissende bestuurslid bij elkaar is. Ik vraag me af of hij zich durft te vertonen :lol:
Waarom zou het bestuurslid wedstrijdzaken zich niet durven vertonen? Ik heb hier al aangegeven waarom hij volgens mij amper anders kon beslissen dan hij deed, en misschien heeft hij nog wel meer en betere argumenten.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Oct 01, 2015 12:23

playforstacks wrote:Daarom kun je in sommige gevallen je dus afvragen waarom regels er zijn en verder kijken dan die regels.
Zoals reeds aangegeven gaat het niet alleen om de regels, maar is er juist verder gekeken dan die regels. Als Hoogeveen vooruit mag spelen, dan willen andere teams met wk-gangers dat natuurlijk ook. Dan krijg je tegenstanders die zich moreel verplicht voelen daaraan mee te werken ook al komt het hen niet uit, en tegenstanders die weigeren mee te werken waarna het team met de wk-ganger(s) zich weer gedupeerd voelt. Sowieso wordt de NC op die manier een zootje. Vandaar dat er m.i. terecht besloten is het verzoek van Hoogeveen af te wijzen, hoe begrijpelijk dat verzoek in eerste instantie ook lijkt.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Oct 01, 2015 12:42

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:Daarom kun je in sommige gevallen je dus afvragen waarom regels er zijn en verder kijken dan die regels.
Zoals reeds aangegeven gaat het niet alleen om de regels, maar is er juist verder gekeken dan die regels. Als Hoogeveen vooruit mag spelen, dan willen andere teams met wk-gangers dat natuurlijk ook. Dan krijg je tegenstanders die zich moreel verplicht voelen daaraan mee te werken ook al komt het hen niet uit, en tegenstanders die weigeren mee te werken waarna het team met de wk-ganger(s) zich weer gedupeerd voelt. Sowieso wordt de NC op die manier een zootje. Vandaar dat er m.i. terecht besloten is het verzoek van Hoogeveen af te wijzen, hoe begrijpelijk dat verzoek in eerste instantie ook lijkt.
Oke, we zijn het oneens over het toekennen of afwijzen van het voorstel: ik blijf van mening dat iedere WK-speler het recht zou hebben om zijn wedstrijd te spelen op een locatie en tijdstip naar keuze van de tegenstander. De KNDB zorgt hier zelf voor door een dag voor het WK jeugd een NC-ronde te houden.

Maar waar ik nog wel echt benieuwd naar ben: waarom zou Hijken 3 wel vooruit mogen spelen en teams met deelnemers niet? 1. wie zegt dat alle spelers van het derde betrokken zijn bij het opbouwen van de zaal? 2. waar in de reglementen staat dat bij de organisatie van een evenement een verzoek tot vooruitspelen succesvol kan worden ingediend? 3. Had ik ook een verzoek mogen indienen om mijn pot vooruit te spelen, omdat ik ook betrokken moet zijn bij het inrichten van de zaal?

Conclusie voor mij is dat er bij Hijken 3 op een coulante wijze is omgegaan met het reglement en dat dit niet gebeurt bij andere verenigingen. Dit vind ik meten met twee maten en ik zal hier ook uitleg om vragen. Het is jammer dat ik niet in de Bondsraad zit, want dan had ik het bestuurslid op het matje geroepen.

Zoals al eerder geschreven: ik ben het geheel eens met de toewijzing van het verzoek van Hijken 3. Laat hier geen misverstand over bestaan.

Nog even iets anders. 'Rust' betekent voor een WK-deelnemer veel meer dan slechts uitslapen, gamen en niks doen. Als het goed is werkt een WK-deelnemer al toe naar het ritme van het WK en heeft hij de laatste dag nodig als afsluiting van de voorbereiding. Een reden dat spelers uit het oostblok vaak boven komen drijven, is dat het mentaal en conditioneel wel snor zit hier. In dit soort landen beseft men dat conditie/fysiek, mentaal, voeding en rust zeer belangrijke rollen spelen in het leveren van topprestaties. Met alleen dammen en voldoende rust nemen tijdens een toptoernooi kom je er niet. Op het moment dat de focus op zo'n toptoernooi abrupt wordt verstoord door een dag van tevoren nog een volledige inspanning te moeten leveren bij een andere wedstrijd, betekent dit dat er al een aanzienlijke achterstand is ontstaan op de concurrentie van andere landen, waar men wel de tijd heeft gehad om zich te kunnen houden aan een soort van routine.

Ik leg het misschien wat warrig uit, maar ik weet zeker dat onze Talentcoach de strekking van mijn verhaal zal ondersteunen; hij heeft het me zelfs duizend keer uitgelegd.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Oct 01, 2015 16:11

Michel Stempher wrote:Conclusie voor mij is dat er bij Hijken 3 op een coulante wijze is omgegaan met het reglement en dat dit niet gebeurt bij andere verenigingen. Dit vind ik meten met twee maten
Het zou meten met twee maten zijn wanneer verschillend wordt gehandeld in dezelfde situatie. Dat is niet het geval. Het gaat om een zaal opbouwen door organisatoren versus rust nemen door deelnemers. Je kunt er van alles van vinden, maar de term 'meten met twee maten' is niet van toepassing.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Oct 01, 2015 16:33

Jan Pieter wrote:
Michel Stempher wrote:Conclusie voor mij is dat er bij Hijken 3 op een coulante wijze is omgegaan met het reglement en dat dit niet gebeurt bij andere verenigingen. Dit vind ik meten met twee maten
Het zou meten met twee maten zijn wanneer verschillend wordt gehandeld in dezelfde situatie. Dat is niet het geval. Het gaat om een zaal opbouwen door organisatoren versus rust nemen door deelnemers. Je kunt er van alles van vinden, maar de term 'meten met twee maten' is niet van toepassing.
Hierbij even de regels omtrent het vooruitspelen:
Programmaboekje Nationale Competitie 2015/2016 wrote: 8. Spelen op afwijkende data
8.1. Een vereniging kan een verzoek tot vooruit spelen bij de competitieleider indienen, als een van de basisspelers als door de KNDB aangewezen speler, coach of secondant op een competitiezaterdag aanwezig moet zijn bij een internationaal titeltoernooi. Het verzoek wordt uitsluitend toegewezen als aan alle voorwaarden van de Regeling Voortuitspelen (te vinden op de KNDB-site) is voldaan.
Regeling Vooruitspelen (bron: KNDB-website) wrote: 1. Verenigingen, uitkomend in de nationale competitie, kunnen een verzoek tot vooruit spelen van een of meer partijen bij de wedstrijdleiding indienen.
2. De regeling is van toepassing op alle leden van de KNDB die als basisspeler voor een team in de NC zijn opgegeven, en die:
1) door de KNDB worden afgevaardigd voor deelname aan een officieel internationaal titeltoernooi of een internationaal toernooi waar plaatsen zijn te verdienen voor een internationaal titeltoernooi;
2) door de KNDB worden afgevaardigd als begeleider en/of secondant van een of meer deelnemers aan een officieel internationaal titeltoernooi of een internationaal toernooi waar plaatsen zijn te verdienen voor een internationaal titeltoernooi;
3. De aanvraag dient niet later dan vier weken voor de datum van de desbetreffende competitiewedstrijd bij de wedstrijdleiding te worden ingediend.
4. Nadat de aanvraag tot vooruit spelen door de wedstrijdleiding is gehonoreerd, is de niet-aanvragende club verplicht medewerking te verlenen aan het vooruit spelen van de partijen.
5. Datum, plaats en tijdstip van de vooruit te spelen partij(en) worden bindend vastgesteld door de Wedstrijdleiding, na overleg met de betrokken verenigingen. De wedstrijdleiding kiest de datum van vooruitspelen zo, dat een gelijkmatig competitieverloop zo min mogelijk wordt geschaad.
6. Vooruitgespeelde partijen gelden voor de teamopstelling als die van de hoogste borden.
7. Een speler kan per competitieronde slechts eenmaal voor zijn vereniging uitkomen. Wie een partij vooruit heeft gespeeld, op op de eigenlijke competitiezaterdag dus niet nogmaals voor een team van zijn vereniging uitkomen.
8. Het vooruit spelen van partijen mag niet leiden tot het in rekening brengen van extra kosten. Bij het opstellen van de omslag wordt uitgegaan van de kosten die gemaakt zouden zijn indien de gehele wedstrijd op de eigenlijke competitiedag zou zijn gespeeld. Eventuele meerkosten zijn voor rekening van de vereniging aan wie het verzoek tot vooruit spelen is toegestaan.
9. Bij het opstellen van de Damkalender wordt ernaar gestreefd de speeldata van de nationale competitie zadanig vast te stellen dat deze regeling niet of zo min mogelijk hoeft te worden toegepast.
10. Deze Regeling is een annex bij artikel 37 in het SWR en wordt daarmee geacht deel uit te maken van het Spel- en Wedstrijdreglement.

Vastgesteld door de Bondsraad op 22 juni 2013
In artikel 37 staat vervolgens alleen beschreven hoe de Nationale Competitie er qua opzet uitziet. Dit is niet relevant voor de Regeling Vooruitspelen.

Het lijkt mij evident dat Hijken DTC 3 evenmin voldoet aan de eisen die gesteld worden om in aanmerking te komen voor de Regeling Vooruitspelen. We hebben derhalve te maken met de volgende gelijke situatie: zowel Hijken DTC 3 als MTB 3 voldoet niet aan de voorwaarden uit de Regeling Vooruitspelen. Er wordt bij Hijken DTC 3 echter, geheel terecht, coulant gehandeld met de regeling, terwijl dit bij MTB 3 niet gebeurt. Dit is dus meten met twee maten. Daar ben ik, evenals mijn club, zacht gezegd niet blij mee.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Oct 01, 2015 17:35

Als je zo redeneert, dan is het ook meten met twee maten wanneer een agent een overtreding bij het voetgangerslicht niet bestraft, en hij even later een inbreker wel arresteert. Laat ik het er maar op houden dat jij een bijzonder ruime definitie hanteert van het begrip 'meten met twee maten'.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Oct 01, 2015 17:41

Jan Pieter wrote:Als je zo redeneert, dan is het ook meten met twee maten wanneer een agent een overtreding bij het voetgangerslicht niet bestraft, en hij even later een inbreker wel arresteert. Laat ik het er maar op houden dat jij een bijzonder ruime definitie hanteert van het begrip 'meten met twee maten'.
Er is een verschil van mening tussen ons. Ik vind de dag vóór het WK net zoveel afwijken van het reglement dan organiseren in plaats van spelen/trainen/seconderen. Op het moment dat je van mening bent dat dit absoluut niet het geval is, is het inderdaad een wel heel ruime definitie. Ik rond ook af nu. Ik denk dat de verschillende standpunten wel duidelijk zijn voor iedereen inmiddels. :D

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Thu Oct 01, 2015 20:39

Michel Stempher wrote:Hierbij even de regels omtrent het vooruitspelen:
Programmaboekje Nationale Competitie 2015/2016 wrote: 8. Spelen op afwijkende data
8.1. Een vereniging kan een verzoek tot vooruit spelen bij de competitieleider indienen, als een van de basisspelers als door de KNDB aangewezen speler, coach of secondant op een competitiezaterdag aanwezig moet zijn bij een internationaal titeltoernooi. Het verzoek wordt uitsluitend toegewezen als aan alle voorwaarden van de Regeling Voortuitspelen (te vinden op de KNDB-site) is voldaan.
Regeling Vooruitspelen (bron: KNDB-website) wrote: 1. Verenigingen, uitkomend in de nationale competitie, kunnen een verzoek tot vooruit spelen van een of meer partijen bij de wedstrijdleiding indienen.
2. De regeling is van toepassing op alle leden van de KNDB die als basisspeler voor een team in de NC zijn opgegeven, en die:
1) door de KNDB worden afgevaardigd voor deelname aan een officieel internationaal titeltoernooi of een internationaal toernooi waar plaatsen zijn te verdienen voor een internationaal titeltoernooi;
2) door de KNDB worden afgevaardigd als begeleider en/of secondant van een of meer deelnemers aan een officieel internationaal titeltoernooi of een internationaal toernooi waar plaatsen zijn te verdienen voor een internationaal titeltoernooi;
3. De aanvraag dient niet later dan vier weken voor de datum van de desbetreffende competitiewedstrijd bij de wedstrijdleiding te worden ingediend.
4. Nadat de aanvraag tot vooruit spelen door de wedstrijdleiding is gehonoreerd, is de niet-aanvragende club verplicht medewerking te verlenen aan het vooruit spelen van de partijen.
5. Datum, plaats en tijdstip van de vooruit te spelen partij(en) worden bindend vastgesteld door de Wedstrijdleiding, na overleg met de betrokken verenigingen. De wedstrijdleiding kiest de datum van vooruitspelen zo, dat een gelijkmatig competitieverloop zo min mogelijk wordt geschaad.
6. Vooruitgespeelde partijen gelden voor de teamopstelling als die van de hoogste borden.
7. Een speler kan per competitieronde slechts eenmaal voor zijn vereniging uitkomen. Wie een partij vooruit heeft gespeeld, op op de eigenlijke competitiezaterdag dus niet nogmaals voor een team van zijn vereniging uitkomen.
8. Het vooruit spelen van partijen mag niet leiden tot het in rekening brengen van extra kosten. Bij het opstellen van de omslag wordt uitgegaan van de kosten die gemaakt zouden zijn indien de gehele wedstrijd op de eigenlijke competitiedag zou zijn gespeeld. Eventuele meerkosten zijn voor rekening van de vereniging aan wie het verzoek tot vooruit spelen is toegestaan.
9. Bij het opstellen van de Damkalender wordt ernaar gestreefd de speeldata van de nationale competitie zadanig vast te stellen dat deze regeling niet of zo min mogelijk hoeft te worden toegepast.
10. Deze Regeling is een annex bij artikel 37 in het SWR en wordt daarmee geacht deel uit te maken van het Spel- en Wedstrijdreglement.

Vastgesteld door de Bondsraad op 22 juni 2013
In artikel 37 staat vervolgens alleen beschreven hoe de Nationale Competitie er qua opzet uitziet. Dit is niet relevant voor de Regeling Vooruitspelen.

Het lijkt mij evident dat Hijken DTC 3 evenmin voldoet aan de eisen die gesteld worden om in aanmerking te komen voor de Regeling Vooruitspelen. We hebben derhalve te maken met de volgende gelijke situatie: zowel Hijken DTC 3 als MTB 3 voldoet niet aan de voorwaarden uit de Regeling Vooruitspelen. Er wordt bij Hijken DTC 3 echter, geheel terecht, coulant gehandeld met de regeling, terwijl dit bij MTB 3 niet gebeurt. Dit is dus meten met twee maten. Daar ben ik, evenals mijn club, zacht gezegd niet blij mee.
Helder en duidelijk. De vraag waarom Hijken DTC3 wel en MTB3 niet aan die voorwaarden voldoet lijkt me alleszins redelijk.
(En beschouwingen en uitweidingen -van anderen- over politieagenten, voetgangerslichten en inbrekers zijn meer voor de bühne dan dat ze verder enigszins ter zake doen)

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Oct 02, 2015 19:02

Paul van de Veen wrote:....
Helder en duidelijk. De vraag waarom Hijken DTC3 wel en MTB3 niet aan die voorwaarden voldoet lijkt me alleszins redelijk.
(En beschouwingen en uitweidingen -van anderen- over politieagenten, voetgangerslichten en inbrekers zijn meer voor de bühne dan dat ze verder enigszins ter zake doen)
Lijkt mij niet. Jan Pieter zet gewoon zijn argument (dat de term met 2 maten meten niet van toepassing is) kracht bij met een vergelijking, dat lijkt me een redelijk normale manier van 'debatteren'.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Fri Oct 02, 2015 19:52

Helemaal met je eens. Het maken van niet-ter-zake_doende vergelijkingen is een heel gebruikelijke manier van "debatteren"
Maar daarom nog niet steekhoudend.

DJNASI

Post by DJNASI » Sat Oct 03, 2015 21:09

ijmuiden in de hoofdklasse b met slechts 6 personen achter de borden verschenen. Ijmuiden 2 in de tweede klasse C met slechts 7 personen achter de borden.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Sat Oct 03, 2015 23:37

Paul van de Veen wrote:Helemaal met je eens. Het maken van niet-ter-zake_doende vergelijkingen is een heel gebruikelijke manier van "debatteren"
Maar daarom nog niet steekhoudend.
Ik vind het een bestuur/bestuurslid/commissie verwijten van het meten met twee maten en behoorlijke kwalificatie die zeker wel respons verdiend.

Jan Pieter illustreert met zijn vergelijking dat twee verschillende reacties op twee verschillende situaties niet per se (of misschien wel: per se niet) met twee verschillende maten meten is. Dat het voorbeeld extremer is gebruikelijk omdat het het punt duidelijker maakt.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Sat Oct 03, 2015 23:38

DJNASI wrote:ijmuiden in de hoofdklasse b met slechts 6 personen achter de borden verschenen. Ijmuiden 2 in de tweede klasse C met slechts 7 personen achter de borden.
Samenloop van omstandigheden, of iets anders? Of is er wellicht morgen een WK waar zeven leden aan meedoen :wink:

Post Reply