Digitale transformatie van de damsport

Fred van Amersfoort

Re: Digitale transformatie van de damsport

Post by Fred van Amersfoort » Thu Apr 30, 2015 22:25

Wat mij nu zo opvalt is dat ik zelf vele jaren zaken als transparantie en een balans tussen breedtesport en topsport genoemd heb. Veelal was hoon de beloning. Uiteindelijk blijken mensen het met mij eens. Dit keer ben ik het met de argumenten van mijn "medestanders" niet geheel eens. De aanvallen op JK vind ik te veel op de persoon gericht.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri May 01, 2015 13:42

We raken een beetje van het topic af.
Piet's vergelijking met de fotografie is intressant.
De digitale camera is slechts een onderdeel van digitalisering van fotografie. De fotografen hebben ook de beschikking gekregen over veel betere tools voor het bewerken van foto's en het delen van foto's. Zelfs het praten over foto's is door de digitalisering eenvoudiger geworden.

De effecten zijn duidelijk. Veel meer mensen maken foto's, veel meer mensen zijn betrokken bij het beoefenen van de hobby en ook de fotobond heeft aanzienlijk meer leden.
Wat zijn de paralellen en wat kunnen we leren van de successen van de fotografie?

Ik heb wat moeite met het vinden van, in dit kader relevante, artikelen over de fotografie. Wie heeft er informatie?
Bijvoorbeeld het artikel http://zoom.nl/artikel/inspiratie/22519 ... ateur.html vind ik intressant.
http://slagzet.com

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 08, 2015 21:41

Om weer helemaal on-topic te raken. Even de laatste ontwikkelingen in Toernooibase.

Hendrik Veenstra heeft de semi-live invoer in Toernooibase weer gebruiksvriendelijker gemaakt. Er staat nu een uitgebreide uitleg in een Workshop.
Het is nu onder meer ook mogelijk ongeplande (dus partijen waarvan het wedstrijdprogramma nog niet is ingevoerd) partijen in te voeren. Beide spelers moeten uiteraard wel in de database van Toernooibase zitten.
Later kunnen partijen dan door de gebruiker gekoppeld worden aan de uitslagen.

Zelf heb ik een item Clublokaal (similair aan de Toernooizaal) toegevoegd. Een paar clubbestuurders vroegen hier om. Via elk clubprofiel te benaderen. Daar kunnen allerlei opmerkingen belangrijk voor en over de club geplaatst worden. Eigenlijk een heel lichte website voor clubs.
Ik heb net even de video Rondje Nederland KNDB (dat moest met wat kunstgrepen, voor gebruikers nog niet aan te raden) bij de club SNA Heerhugowaard geplaatst.

Even inhakend op het schooldammen dat daar gepropageerd werd (bij Rondje Nederland KNDB).
Inmiddels staan er 371 scholen(!) vanuit merendeels de Nederlandse Schooldamkampioenschappen (2010-2015) in Toernooibase geregistreerd.
Even vergelijkend. Er staan 350 Nederlandse (KNDB?)clubs (waarvan al een aantal opgeheven) in Toernooibase.
Als we er eens vanuit gaan dat bij elk van die 371 scholen minimaal 10 kinderen bij het schooldammen betrokken zijn/waren is daar een potentieel van zo’n 3700 kinderen in 5 jaar in Toernooibase voorbijgekomen. Vrijwel evenveel als ons huidige ledenbestand………

Ik wacht eigenlijk op de eerste aanmelding van een school (clubbeheerder worden) om ook zelf eigen schoolcompetities in Toernooibase te plaatsen. De mogelijkheden zijn er. Toernooiverslagen plaatsen kan al geruime tijd, waarvoor nu dus eventjes http://www.schooldammen.nl door de KNDB/Eva Houtjes de lucht in is gestampt.
Vreemd genoeg – communicatieproblemen tussen ICT/website KNDB/schooldammen.nl ???? – is op de KNDB-site geen enkele link naar deze nieuwe site te vinden. En via DamZ! (dat was/is toch het schooldammenkanaal) zit er ook geen link. Laatste verslagje daar dateert van juni 2014…..
Soms denk ik dan f..ck KNDB, kan dit nou echt niet beter. Ook het volgende.
Wel aandacht voor NK in Emmeloord en aankondiging NK Benjamins voor onze heer Stoop. Maar momenteel 3 jeugd-NK’s aan de gang en geen enkele (kleine) aandacht op KNDB-site. Even een verwijzing naar de eigen site http://www.jeugddammen.com/ dat zou toch wel kunnen….

Daarnaast is er voor gebruikers van Toernooibase een optie om een zgn. FMJD-tabel van een toernooi te zien. Dit wordt geshowd door een icoontje voor de selectie van de klasse.
Even twee fotootjes.
Image

Wanneer men op het FMJD icoontje klikt komt de zgn. FMJD-tabel tevoorschijn.

Image

Bij de FMJD-tabel (link fill in FMJD-report) is er dan nog een mogelijkheid om een FMJD-rapport te maken en dit digitaal naar ratings@fmjd.org te verzenden (een wens van de Surinaamse dambond). Dit volgens de standaarden van het digitale FMJD-rapport. Dhr. Jacek Pawlicki heb ik een drietal testrapporten toegezonden. Hij zwijgt evenwel nu al een paar dagen in alle talen. Misschien vreest hij concurrentie voor ChessArbiter.

Volgende grote stap/klus is nu om paringen in Toernooibase mogelijk te maken (ook een veelgehoorde wens). In rond, knock-out, Zwitsers, moyenne en VOS-systeem. Ik ben bezig om een plan van aanpak te schrijven. Mogelijk dat Hendrik en ik dit dan samen oppakken.
Vervelend is wel dat er geen (programmatische) beschrijving van het Zwitsers systeem voorhanden is. Het schijnt ook dat Toernooimanager en ChessArbiter gewoon afwijkende paringen produceren. Nou, dat zal dan via Toernooibase ook wel gebeuren.

Als laatste stap om tot een totale digitale transformatie te komen is een koppeling naar een live-server om live partijen te spelen (met normaal speeltempo). Maurits Meijer heeft aangegeven dat hij een koppeling met slagzet.com daarvoor niet ziet zitten. Hij is daar ook nog vrij bèta bezig. Wel zag hij meer in correspondentiepartijen (vreemd genoeg Hendrik Veenstra ook). Maar de internationale correspondentieclub zit al op e-dama.net (misschien dat ze daar wat meer reclame voor moeten geven. Idea!).

Zoals Hein Meijer gisteravond in Heerhugowaard ook onder woorden bracht, zit de damwereld m.i. te wachten op een veel beschermende niet-anonieme damserver. Hij gaf aan dat hij op een damserver tijdens een sneldampartijtje door een anonieme speler (waarschijnlijk zal hij ook wel met een nick-name gespeeld hebben) voor klootzak werd uitgescholden. Zelf ben ik als Pietje Bell (ja, je moet toch wat) ook al eens uit zo’n damkamer weggehoond.
Bij de KNDB-damserver en ook op Play Ok kunnen we zo’n beschermde omgeving niet vinden. Ontwikkeling KNDB-damserver staat volgens mij ook compleet stil.

Mogelijk dat de oplossing is om in Toernooibase zelf een damserver voor livepartijen op te tuigen. Opzet van toernooien is er dan al, geen anonieme omgeving, maar geverifieerde gebruikers, livedisplay volgens een nu algemeen geaccepteerd concept van de Oerterp-applet. Mogelijkheid om commentaar te geven bij partijen, bij toernooien en bij eigen club.
Tja, dat ontwikkelen dat zal toch wel wat geld gaan kosten. Waarschijnlijk zwaardere server en mensen, die de livemogelijkheid (Hendrik?) gaan ontwikkelen.

Dan staat er een digitale concurrent. Voor de rest nog een heel stuk gebruiksvriendelijker maken en meer aangepast op het mobiele gebeuren (waar Hendrik dus voor de semi-live nu een hele slag heeft gemaakt).
Hein Meijer zou dan vanuit Amsterdam voor de internetclub Apeldoorn een partij voor de onderlinge competitie met normaal speeltempo kunnen spelen tegen clubgenoot Alexey Chizhov in Izhevsk. Livedisplay op Internet. Mooier zou je het toch eigenlijk niet wensen?
En mensen, die nog steeds E-doping verwachten. Zonder anoniemen denk ik dat het probleem heel snel getackeld gaat worden.

Enfin, wie wil de toernooibase damserver sponsoren? Maarten van SNA?

Zo lang verhaal. Ik lijk Marcel Kosters wel :shock: .

Twee stappen nog en de eerste internetclub kan zich aanmelden bij Toernooibase….
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat May 09, 2015 11:27

Ik houd het op een wat kortere reactie. De genoemde website is een zeer goed initiatief! Dit verdient dan ook om veel breder gepubliceerd te worden. Hoe meer mensen er meedoen, des te beter het gaat werken.

Nog wel een vraag: is er een soort aansturende coördinator die medewerkers een schop onder de kont geeft als ze verzuimen tijdig informatie aan te leveren? Het klinkt hard, maar het is mijns inziens noodzakelijk dat mensen echt actief blijven meewerken aan dit concept; anders ontstaan er geheid gaten in de actualiteit van de berichtgeving.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat May 09, 2015 12:11

Tot mijn grote vreugde merk ik een steeds groter wordend draagvlak voor één algehele website. Dit zijn echter toekomstplannen. Ik zie wel een concreter beginpuntje dat sneller gerealiseerd kan worden en dit heeft te maken met de live-invoer en semi-liveinvoer van partijen. Doordat partijen die op een tablet worden ingevoerd gehost worden via de server van Toernooibase en partijen op een E-board via de server van Livedraughts moeten de verschillende partijen (zoals nu het geval is met het NK Pupillen en het NK Junioren) op verschillende kanalen worden bekeken. Het zou mooi zijn als dit geïntegreerd wordt.

Dit betekent één van de hieronder genoemde integraties (of uiteraard én én én):

1. Via Toernooibase ook bij semi-liveinvoer een enbedded 'ding' van Livedraughts regelen. Zo zie je via de semi-livelink niet alleen de semi-live partijen maar ook de live partijen.
2. Via livedraughts.kndb.nl een enbedded 'ding' van de semi-live pagina van Toernooibase regelen.
3. Een heel nieuwe site regelen (livegames.kndb.nl bijvoorbeeld) waarop ook een prachtig rooster is te vinden van alles tezamen. Ik besef dat dit lastig gaat met impulsieve invoer van onderlinge competities, maar zeker de belangrijke kampioenschappen kunnen door de Jeugdcommissie/Wedstrijdcommissie worden (laten) ingevoerd. Uiteraard met een gebruiksvriendelijk systeem.

Voor de insiders, en ik weet dat bestuurslid Geb Kos die over de ICT gaat deze mening niet deelt, betekent stap 3 dus GEEN Joomla. Ik beheer de website van de PODB en dit gaat via Joomla. Er zijn echter zaken die onnodig lastig zijn om te kunnen invoeren en het is vrijwel ondoenlijk om veel mensen te laten invoeren, omdat het gewoon zo moeilijk is. Ik heb een half jaar nodig gehad om me wegwijs te maken in het systeem en nu nog steeds zijn veel dingen echt zoeken. Zo moet ik heel vaak via Filezilla bestanden uploaden, terwijl er voldoende alternatieven (zoals het CMS van Eye-T Webdesign dat gemaakt is door de man van, ook al bestuurslid, Eva Houtjes) voorhanden zijn, waarbij de input vele malen 'natuurlijker' gebeurt. Het is dan ook veel makkelijker om tien verschillende personen een inlogcode te geven. Eventueel moet de input nog gecontroleerd worden door een 'moderator' op spelfouten enzo, voordat het stuk online komt te staan.

Dit is overigens een punt voor alle sites van de KNDB: stap eens af van dat verschrikkelijke Joomla! Dit systeem zorgt ervoor, ik denk dit oprecht, dat mensen al bedanken voor ze goed en wel bereid zijn om iets in te voeren: het is véél te omslachtig. Bekijk de website van de KNDB eens: deze is zelden actueel (en al helemaal nooit meer compleet) en de nieuwsberichten die worden getoond zijn ook nog eens van een random karakter. Zo wordt er amper aandacht besteed aan de lopende NK's jeugd en de kersverse Nederlands kampioen Roel Boomstra, terwijl een bijdrage van Lotto aan NOC*NSF heel uitgebreid vermeld staat. Door meerdere invoerders aan te stellen (dit valt te realiseren door een makkelijk te hanteren CMS dus niet via Joomla) kun je veel beter taken verdelen, waardoor de website actueel en compleet blijft. Uiteraard, zoals ik in mijn vorige post aangaf over de website van Maarten van Leenen voor en door dammers, moet er wel een coördinator zijn die erop toeziet dat de website actueel en compleet blijft.

Post Reply