Nationale Competitie 2014-2015

Post Reply
Douwe Edelenbos

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Douwe Edelenbos » Sun Jan 25, 2015 09:47

Volgens mij is het criterium niet waar spelers vandaan moeten komen, maar de standplaats van de vereniging. Verder is de afweging die door CEMA is gemaakt volstrekt legitiem. Als er chauffeurs/spelers zijn die het vanwege de weersomstandigheden te gevaarlijk vinden om te gaan rijden dan is dat hun keuze. Dat kunnen we met zijn allen 'onzin' of 'overdreven' of 'terecht' vinden, maar dat doet er niet toe. Het is HUN keuze. Het probleem is echter, dat keuzes gevolgen KUNNEN hebben. De KNDB zal hier vast en zeker een beslissing nemen. De ervaring leert dat de uitspraak door de betreffende club als 'onbegrijpelijk' wordt gekwalificeerd en de rest van Nederland de vlag uit hangt en met een enorme 'zie-je-wel' grijns om de smoel met het beruchte vingertje wijst.

Alex

Post by Alex » Sun Jan 25, 2015 09:58

Douwe Edelenbos wrote:Volgens mij is het criterium niet waar spelers vandaan moeten komen, maar de standplaats van de vereniging.
Klopt helemaal.
Douwe Edelenbos wrote:Verder is de afweging die door CEMA is gemaakt volstrekt legitiem. Als er chauffeurs/spelers zijn die het vanwege de weersomstandigheden te gevaarlijk vinden om te gaan rijden dan is dat hun keuze. Dat kunnen we met zijn allen 'onzin' of 'overdreven' of 'terecht' vinden, maar dat doet er niet toe. Het is HUN keuze. Het probleem is echter, dat keuzes gevolgen KUNNEN hebben. De KNDB zal hier vast en zeker een beslissing nemen. De ervaring leert dat de uitspraak door de betreffende club als 'onbegrijpelijk' wordt gekwalificeerd en de rest van Nederland de vlag uit hangt en met een enorme 'zie-je-wel' grijns om de smoel met het beruchte vingertje wijst.
Reizen met het OV had, zoals Frans de Jonge geresulteerd in een aankomsttijd van 12.04, maar ja, dan had wel op tijd (eerder dan nu het geval zou zijn geweest) vertrokken moeten worden.
Ik herinner me een geval waarin ook winterse omstandigheden een rol speelden. ODB/HPV 3 moest naar een team van SNA en heeft op de reguliere datum terecht afgemeld (mocht toen nog). Op de datum dat de wedstrijd opnieuw op de rol stond waren er vergelijkbare omstandigheden, maar het was wel mogelijk om met de trein te reizen. Het team bestond echter voor een (groot) deel uit oudere mensen die moeilijk ter been waren en die niet met de trein konden. De KNDB vond dit geen reden om opnieuw uit te stellen en de Haagse club kreeg een boete en twee punten in mindering. Enkele weken erna reisde het team alsnog naar Heerhugowaard met vier spelers minder...

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sun Jan 25, 2015 10:12

Het beroerde van dit soort zaken is dat er alleen verliezers (zullen) zijn. Van de zijde van CEMA is er geen opzet. Die hebben een afweging gemaakt die in hun ogen de enige juiste was. De kans is groot dat die keuze gesanctioneerd wordt (maar dat is afwachten). De betrokken club zal dat altijd voelen als een onterechte sanctie, die puur is ingegeven door de letter van de regel en niets te maken heeft met de concrete situatie waarin de vereniging de keuze heeft gemaakt die ze heeft gemaakt. Mijn advies: neem je verlies (áls er een sanctie komt) en weet voor jezelf dat je de goede afweging hebt gemaakt. Bij je 'zelf' blijven is hier - naar mijn idee - de enige correcte houding.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Jan 25, 2015 10:24

Vanwaar dat grote vertrouwen in de aankomsttijd van 12:04 uur? Dit lijkt me een pure gok. De vorige keer toen ik onder deze omstandigheden vertrok was ik twee uur later dan gepland aanwezig op de bestemming. Het vertrouwen van sommigen hier in de NS is echt onterecht al had ik dat graag anders gezien.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Jan 25, 2015 10:52

Douwe Edelenbos wrote:Volgens mij is het criterium niet waar spelers vandaan moeten komen, maar de standplaats van de vereniging.
Ik herinner me een wedstrijd Cema - Hiltex uit 2005. Dieter wilde die wedstrijd uitstellen vanwege de barre omstandigheden, maar de Amsterdammers arriveerden keurig op tijd in Geleen. Het probleem is voornamelijk dat Cema zijn spelers betrekt uit de binnenlanden van België, maar daar kan de KNDB geen rekening mee houden.

Dieter

Post by Dieter » Sun Jan 25, 2015 10:53

Michel Stempher wrote:Vanwaar dat grote vertrouwen in de aankomsttijd van 12:04 uur? Dit lijkt me een pure gok. De vorige keer toen ik onder deze omstandigheden vertrok was ik twee uur later dan gepland aanwezig op de bestemming. Het vertrouwen van sommigen hier in de NS is echt onterecht al had ik dat graag anders gezien.
Inderdaad Michel, de dienstregeling van treinen en bussen was ernstig verstoort en er was zeker geen zicht op haalbaarheid met openbaar vervoer op het moment dat wij dat zouden hebben moeten overwegen. Openbaar vervoer was domweg geen optie en hebben we dan ook niet overwogen.

mountain

Post by mountain » Sun Jan 25, 2015 11:00

Ook even een reactie op de omstandigheden van gisteren. Ik snap Tijn beter dan sommige anderen hier geloof ik. Ook het damteam wat ik mag begeleiden heeft lang getwijfeld over het al dan niet maken van een reis van 125 km heen. Bij het opstaan was code rood van toepassing, wat snel veranderde in oranje.
Treinen reden niet (en als reactie op wat Frans de Jonge melde, hij kon nooit in Volendam aankomen want het complete trein verkeer in het westen en midden van het land lag plat, wat wij weer wisten doordat 1 van onze spelers niet op het afgesproken punt kon komen)
Het feit dat onze tegenstanders graag wilden spelen en de KNDB regels betreffende overmacht wilden toepassen snapten wij wel en aangezien we geen boete en 2 punten in mindering wilden krijgen zijn we ondanks het dringende advies van diverse instanties om niet de weg op te gaan in onze regio toch maar gaan rijden.
Ik was erg blij dat ik goede winterbanden had :D
Hoe dichter we bij onze bestemming kwamen hoe beter de omstadigheden werden en hoe beter wij snapten dat onze tegenstanders dachten dat het allemaal wel meeviel.
Kortom : zoals in alle gevallen is het niet allemaal zwart of wit in dit soort omstandigheden.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Jan 25, 2015 11:35

mountain wrote: Kortom : zoals in alle gevallen is het niet allemaal zwart of wit in dit soort omstandigheden.
Gelukkig wordt dit dan weer gecompenseerd doordat we in de middag schuiven met zwarte en witte houtjes :)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jan 25, 2015 11:54

De dammers uit de Oeral of Hamburg waren wel op tijd

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Jan 25, 2015 12:01

Het lijkt me duidelijk.
1. Sneeuwval in Limburg was duidelijk veel heviger dan vooraf was voorspeld.
2. Rijden op de snelweg was mogelijk met een maximum snelheid van 50 per uur.
3. De treinen reden niet rond Utrecht, Amsterdam etc (in tegenstelling tot wat Frans beweert). Zouden pas vanaf 12.00u weer gaan rijden. Hoe het is Limburg was weet ik niet, maar dat is in deze niet relevant omdat CEMA toch via Utrecht en Amsterdam moest reizen.

Dus:
1. Voorbereiden op hevige sneeuwval in Limburg was niet aan de orde. De sneeuw zou vooral in het Noorden en Oosten vallen (weersvoorspelling).
2. Reizen met de auto zou een vertraging van enkele uren opleveren.
3. Reizen met de trein was in het geheel niet mogelijk.

Conclusie:
Volendam was voor CEMA onbereikbaar op het gegeven aanvangstijdstip¨.

Dat spelers uit België niet naar het vertrekpunt konden reizen is geen argument, maar dat argument is hier ook niet nodig.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 25, 2015 12:11

Er waren gisterochtend in totaal 150 meldingen van slippartijen en ongelukken op de hoofdwegen volgens de Rijksverkeersdienst. Normaal op een zaterdagochtend 15 meldingen. Een vertienvoudiging. Bij code oranje of rood lijkt het me redelijk dat sommige spelers niet de weg op willen. Daar moet je geen sancties aan verbinden.
Openbaar vervoer kunnen we in Nederland bij zulke situaties helemaal niet meer op rekenen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Sun Jan 25, 2015 14:29

Een beetje een merkwaardige discussie.

Wij hebben een paar jaar geleden hetzelfde aan de hand gehad. Onze complete ploeg stond klaar en de tegenstander belde af. Dat is heel vervelend. Het gaat gepaard met hoge kosten. Wanneer je als uitspelende vereniging constateert, dat er een probleem is, dan begin je met een telefoontje naar de tegenstander. Een wedstrijd moet volgens het reglement beginnen om 12.00 uur. Maar als je mij vrijdagavond om 22.00 belt en ik kan kiezen uit een paar uur later beginnen of tweemaal reiskosten voor al mijn spelers, dan weet ik het antwoord wel.

De oplossing in dit soort gevallen is heel simpel: Bel de tegenstander en verzin gezamenlijk een oplossing !!!

wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand » Sun Jan 25, 2015 15:48

Frans de Jonge wrote:
Bennie Hiddink wrote:Matchfikxing daar in Gorkum :shock: :drinking:
En wat denk je van Rivierendammers 2 - De Kroonschijf Molenaarsgraaf. Bij Uitslagendienst KNDB 3-17 en bij Toernooibase 17-3. Wat zou de juiste uitslag zijn?
Frans, wat dacht je echt? 3-17 toch zeker? Er is er snel op geacteerd om e.e.a. recht te zetten. Het stond netjes op het wedstrijdformulier dat ik zelf heb ondertekend. Overigens deed niet Wilco Stam maar vader Teus mee. Maar die probeert tegenwoordig gewoon wekelijks de pers te halen (partijbespreking in VK, mede-winnaar Kerstproblemen enz.).

Alex

Post by Alex » Sun Jan 25, 2015 15:55

wijkbrand wrote:
Frans de Jonge wrote:
Bennie Hiddink wrote:Matchfikxing daar in Gorkum :shock: :drinking:
En wat denk je van Rivierendammers 2 - De Kroonschijf Molenaarsgraaf. Bij Uitslagendienst KNDB 3-17 en bij Toernooibase 17-3. Wat zou de juiste uitslag zijn?
Frans, wat dacht je echt? 3-17 toch zeker? Er is er snel op geacteerd om e.e.a. recht te zetten. Het stond netjes op het wedstrijdformulier dat ik zelf heb ondertekend. Overigens deed niet Wilco Stam maar vader Teus mee. Maar die probeert tegenwoordig gewoon wekelijks de pers te halen (partijbespreking in VK, mede-winnaar Kerstproblemen enz.).
Voortaan maar digitaal de opstellingen en uitslagen doorgeven?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jan 25, 2015 16:32

Luteijn wrote:Een beetje een merkwaardige discussie.

Wij hebben een paar jaar geleden hetzelfde aan de hand gehad. Onze complete ploeg stond klaar en de tegenstander belde af. Dat is heel vervelend. Het gaat gepaard met hoge kosten. Wanneer je als uitspelende vereniging constateert, dat er een probleem is, dan begin je met een telefoontje naar de tegenstander. Een wedstrijd moet volgens het reglement beginnen om 12.00 uur. Maar als je mij vrijdagavond om 22.00 belt en ik kan kiezen uit een paar uur later beginnen of tweemaal reiskosten voor al mijn spelers, dan weet ik het antwoord wel.

De oplossing in dit soort gevallen is heel simpel: Bel de tegenstander en verzin gezamenlijk een oplossing !!!
Het aanvangstijdstip met 1 à 2 uur verzetten lijkt me inderdaad een prima oplossing.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Post Reply