Leuke standjes
-
Ook Dirk de Ruiter uit Duivendrecht is de tachtig al gepasseerd. Onderstaande compositie behaalde de derde plaats in categorie E (WK Problematiek 2003) en was daarmee een van de hoogst geklasseerde Nederlandse inzendingen. De Ruiter werd negende in het totaalklassement.
Oplossing: 41, 44, 11, 2, 14, 24, 42, 9, 15, 24, 19
Het verplichte thema van categorie E was: slotstand zwarte schijf op 36, witte dam op de lange lijn: op 14 of 37 of daartussen.
Jurywaardering:
Eric van Dusseldorp (Nederland) 73
Alain Tavernier (Frankrijk) 70
Sergej Yushkewitch (Oekraïne) 70
Stassis Zilevicius (Litouwen) 63
Hoogste en laagste waardering werden geschrapt. De Ruiter hield dus 140 punten over.
Naar goede jurytraditie heb ik de composities van de Nederlanders relatief gunstig beoordeeld. En dat terwijl alle ruim 210 vraagstukken mij zonder auteursvermelding werden aangeboden!
Oplossing: 41, 44, 11, 2, 14, 24, 42, 9, 15, 24, 19
Het verplichte thema van categorie E was: slotstand zwarte schijf op 36, witte dam op de lange lijn: op 14 of 37 of daartussen.
Jurywaardering:
Eric van Dusseldorp (Nederland) 73
Alain Tavernier (Frankrijk) 70
Sergej Yushkewitch (Oekraïne) 70
Stassis Zilevicius (Litouwen) 63
Hoogste en laagste waardering werden geschrapt. De Ruiter hield dus 140 punten over.
Naar goede jurytraditie heb ik de composities van de Nederlanders relatief gunstig beoordeeld. En dat terwijl alle ruim 210 vraagstukken mij zonder auteursvermelding werden aangeboden!
Oude doos
Uit de oude doos:
Johan Smits - Willy van der Braak
NK aspiranten 1983
:: <font color= #DEE3E7>24-19 36-31 34-30 28x30 33x13 30-24 27-22 39-33 43x5 + </font> ::
De witspeler won met een wervelende slagzet. Ik kan me nog herinneren dat deze slagzer destijds een grote indruk op mij maakte. Jacob Smits was een heel gewiekste dammer, later nooit meer wat van gehoord.
Last edited by Kosmos on Thu Jun 17, 2004 00:05, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
2000 opgaven
Ik ben in TD gaan zoeken naar combinaties in het NK aspiranten. Dit was de mooiste slagzet die er ooit uitgehaald is volgens mij. Of heb ik allerhande fraais gemist, Michiel?MonestrySoul wrote:Mooi zetje:)
Het NK aspiranten is bijna af, daarna komt het NK junioren aan de beurt.
En als dat klaar is heb ik de beoogde 2000 opgaven ingevoerd in Dammentor! (niveau 1 en 2)
Voor de hogere niveaus zijn er ook dammers aan de slag (oa. Boom en Bal) om combi's in te kloppen (zoals dat in Limburg heet geloof ik).
Dat snap ik nu niet van Boom he? Heeft honderden combi's ingevoerd in Dammentor vlak voor het NK en loopt dan in alle denkbare zetjes!
- Arjen de Mooij
-
Probleempje
Kosmos (14,7 miljard jaar na BB)
Wit speelt en wint!
Er zit een molenwiekslag in. Wat vinden problemisten daarvan?
Ehm, molenwiekslag is dat correct?
Zo oud is Bardot toch ook weer niet? Tegenwoordig zeuren problemisten nauwelijks nog over molenwiekslagen. Mede overigens dankzij Leen de Rooij, die er zich niets van aan trok.
In dit geval kan het ook zonder molenwiek. Jaap Bus zette het in 1962 zo op het bord:
Bus is geen kleine jongen in de problematiek. Je had het slechter kunnen treffen, qua voorganger. Maar rot blijft het natuurlijk. Condoleances.
In dit geval kan het ook zonder molenwiek. Jaap Bus zette het in 1962 zo op het bord:
Bus is geen kleine jongen in de problematiek. Je had het slechter kunnen treffen, qua voorganger. Maar rot blijft het natuurlijk. Condoleances.
Bus
BB= niet brede borsten maar Big Bang.steenslag wrote:Zo oud is Bardot toch ook weer niet? Tegenwoordig zeuren problemisten nauwelijks nog over molenwiekslagen. Mede overigens dankzij Leen de Rooij, die er zich niets van aan trok.
Geinige Kosmica.
Ik verdiepte me in hermelink en zijn dwangzetten. Ik dacht toen: Bus had ook een keer zo'n compositie met heel veel dwangzetten.
Daarna las ik jouw post over Bus.
Ik vind mijn probleem eigenlijk leuker...
Dat je zo snel dat Bus-probleem oprakelt, hij heeft vats veel mooier werk gemaakt!
Voor alletwee de zettingen valt wel iets te zeggen. Het Bus-probleem kon heel snel opgezocht worden in van der Stoep's Dammen-spel. 't Is vakliteratuur; alleen maar diagrammen en oplossingen. De kracht zit hem in het systeem, het lijkt speciaal ontwikkeld om problemen op voorgangers te controleren. Jouw probleem kenmerkt zich (in van der Stoep's systeem) door de twee witte damzetten 47x49 49x5. Dat is deel 1: Twee bewegingen van een zwarte dam vanaf 46 en 47. Een drogere titel voor het eerste deel van een serie van vijftien valt haast niet te bedenken, maar ik ben v.d. Stoep er dankbaar voor. De 1169 problemen in dit deel zijn gerangschikt op de damslagen. In probleem 1 slaat zwart 46x1x40, in probleem 2 46x2x11. Dit systeem werkt in de praktijk bijzonder goed. Zo is snel te zien hoe N. R. Keessen de Bus-zetting uitbreidde.
N.R. Keessen, 1971
En hier is nog een Hermelinkje, met dezelfde zwarte damslagen:
F.W.J. Hermelink DP 6 1964
28 (47), 393, 28,10,41.
N.R. Keessen, 1971
En hier is nog een Hermelinkje, met dezelfde zwarte damslagen:
F.W.J. Hermelink DP 6 1964
28 (47), 393, 28,10,41.
Indruk
Dat is een geraffineerd systeem, Steenslag.
Prachtig hoe keessen het motief verdiept!
En die hermelink maakt een schitterende kronkelslag om het doel te bereiken!
Die jongens maken indruk!
Meteen weer een artikeltje voor Zwart & Wit!
Prachtig hoe keessen het motief verdiept!
En die hermelink maakt een schitterende kronkelslag om het doel te bereiken!
Re: Indruk
Kosmos maakt ook indruk. Dat Bus eerder was is gewoon pech; dat Kosmos zo'n probleem componeert getuigt zonder meer van talent.Kosmos wrote:(...)