Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

henk stoop

Re: Turbo Dambase stopt met het invoeren van partijen

Post by henk stoop » Mon May 07, 2012 11:27

Piet Bouma wrote:Spelersnamen zijn zoveel mogelijk conform FMJD-ratingdatabase.
Bijkomend probleem is daarom dat de fmjd database relatief veel fouten bevat.
Eén voorbeeld:
15542 vd mheen alexander
15850 van de mheen alex
16424 van der mheen alex
Zijn drie verschillende schrijfwijzen van één persoon.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Mon May 07, 2012 13:04

Nou,

ik ben in elk geval zeer erkentelijk voor deze functie in toernooibase!
Scheelt erg veel werk in elk geval!!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon May 07, 2012 14:03

ildjarn wrote:
Piet Bouma wrote: Toernooibase is open zodat mensen/invoerders ook "aparte" tekens - die automatiseringstechnisch slecht worden ondersteund bij conversies (wat de uitvoer naar pdn nu eenmaal is) - kunnen invoeren. Hetzelfde komt voor bij spelers uit Slovenie en bijv. Brazilie en Portugal.
Volgens mij staat er in de PDN3 definitie iets over het outputformaat (UTF-8 als ik me niet vergis). Ik ben te lui om de exacte definitie op te zoeken :)
De gegenereerde bestanden zijn in UTF-8 formaat. Als ik onder linux het PDN bestand check met isutf8 krijg ik het volgende te zien:

Code: Select all

$ isutf8 29042012-05052012.pdn
29042012-05052012.pdn: line 235, char 1, byte offset 20: invalid UTF-8 code
Dat is precies de regel met "Yiğittürk, Berke". Ik vermoed dat deze naam is ingevoerd met een andere karakterset dan UTF-8. Wellicht is het mogelijk om in Toernooibase de ingevoerde namen automatisch te converteren naar UTF-8 formaat?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon May 07, 2012 14:08

Wieger Wesselink wrote:
ildjarn wrote:
Piet Bouma wrote: Toernooibase is open zodat mensen/invoerders ook "aparte" tekens - die automatiseringstechnisch slecht worden ondersteund bij conversies (wat de uitvoer naar pdn nu eenmaal is) - kunnen invoeren. Hetzelfde komt voor bij spelers uit Slovenie en bijv. Brazilie en Portugal.
Volgens mij staat er in de PDN3 definitie iets over het outputformaat (UTF-8 als ik me niet vergis). Ik ben te lui om de exacte definitie op te zoeken :)
De gegenereerde bestanden zijn in UTF-8 formaat. Als ik onder linux het PDN bestand check met isutf8 krijg ik het volgende te zien:

$ isutf8 29042012-05052012.pdn
29042012-05052012.pdn: line 235, char 1, byte offset 20: invalid UTF-8 code
Dat is precies de regel met "Yiğittürk, Berke". Ik vermoed dat deze naam is ingevoerd met een andere karakterset dan UTF-8. Wellicht is het mogelijk om in Toernooibase de ingevoerde namen automatisch te converteren naar UTF-8 formaat?
Ik zal er vanavond eens naar kijken.

Is de spelersnaam : Yigitturk,B. (Berke) correcte pdn 3.0?

In de beschrijving komt alleen dit voor:

The White and Black tag are used to specify the names of the players. The family or last name appears first.

Examples:

[White "Wiersma, Harm"]
[White "van der Wal, Jannes"]
[White "Dragon v.4.0"]
[White "Schwarzman, A."]
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon May 07, 2012 14:50

Piet Bouma wrote: Is de spelersnaam : Yigitturk,B. (Berke) correcte pdn 3.0?

In de beschrijving komt alleen dit voor:

The White and Black tag are used to specify the names of the players. The family or last name appears first.

Examples:

[White "Wiersma, Harm"]
[White "van der Wal, Jannes"]
[White "Dragon v.4.0"]
[White "Schwarzman, A."]
Hallo Piet,

"Yigitturk,B. (Berke)" is wat mij betreft correct. Zolang de achternaam maar eerst komt, gevolgd door een comma. Een string (tussen dubbele quotes) mag willekeurige UTF-8 karakters bevatten. Ik zal daar nog wat opmerkingen over toevoegen aan de PDN standaard. In de PGN standaard staat het overigens als volgt:

The names are given as they would appear in a telephone directory. The family or last name appears first. If a first name or first initial is available, it is separated from the family name by a comma and a space. Finally, one or more middle initials may appear. (Wherever a comma appears, the very next character should be a space. Wherever an initial appears, the very next character should be a period.) If the name is unknown, a single question mark should appear as the tag value.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon May 07, 2012 23:18

Naar aanleiding van de positieve reacties over de downloadmogelijkheid van .pdn files vanuit Toernooibase denk ik om Turbodambase-gebruikers zoveel mogelijk te gerieven aan het volgende:

Spelersnamen
Een workaround maken, waarbij de namen, die met een verkeerde spelling in de .pdn file terecht komen (Yiğittürk, Berke) in juiste UTF-8 codering te krijgen. De mysql-database gebruikt momenteel latin1_swedish_ci (voor de insiders).
De spelersnamen displayen als: “Yigitturk,B. (Berke)” aangezien pdn 3.0 hier geen problemen mee heeft. Dit kan ik vrij gemakkelijk genereren.
Ik blijf zoveel mogelijk vasthouden aan de spelling van de namen, zoals die in de FMJD-ratingdatabase gehanteerd worden. Als daar namen verkeerd gespeld zijn, of dubbel (of meer) voorkomen, zoals bij Alexander van de Mheen, dan is de procedure, dat de nationale bond (in dit geval dus de KNDB) of de speler zelf dit aan Jacek Pawlicki van de FMJD doorgeeft. Zelf heb ik ook in het verleden eens dubbelingen of verkeerde spellingen bij Jacek onder de aandacht gebracht (zo hebben de tweelingzusjes Olga en Darja Fedorovich ook lange tijd dubbel gestaan met de namen Volha Fedarovich en Daria Fedarovich), maar eigenlijk wel terecht dat hij dit negeerde en vasthoudt aan principe van: bond of speler moeten dit melden. Voor een volledige en correcte FMJD-lijst lijkt het me goed dat iedereen zijn vermelding in de FMJD-ratingdatabase eens nakijkt en verkeerde vermelding/spelling ook meldt bij KNDB of rechtstreeks bij Jacek Pawlicki. :idea:
M.i. is het enige juiste uitgangspunt, dat voor een eenduidige weergave van spelersnamen, de FMJD leidend is (net zoals de FMJD de 3.0 pdn weergave heeft vastgesteld).
Een extra veld in de database van Toernooibase voor “Turbodambase-namen” lijkt me daarom tot dusver wat overdone. Ik weet niet of Klaas Bor makkelijk de FMJD-ratingdatabase kan gebruiken en de namen in Turbodambase kan converteren, maar dat zou m.i. qua eenduidigheid meer voor de hand liggen. Ik begrijp dat er overleg tussen Klaas en KNDB is, misschien dat dit dan meegenomen kan worden.
So wie so denk ik dat 90% van de spelersnamen van Toernooibase en Turbodambase wel overeen zullen komen.

Toernooinamen

Een extra veld in de database van Toernooibase met de “afgekorte toernooinamen” van Turbodambase is denk ik wel een goed idee. Echter, ik heb zelf geen Turbodambase, dus ik weet niet precies hoe die afkortingen in elkaar zitten. Ik ken alleen de lijst van wijlen Jan ten Brink: http://www.damclub020.nl/applets/doc%20 ... egenda.pdf maar ik weet niet of deze correct is. Misschien dat iemand een volledige lijst met afkortingen heeft zoals deze in Turbodambase wordt gebruikt en mij toe wil zenden?
En misschien dat zo’n “afkortingenlijst” zoals “NLD-ch” ook een tag moet worden in de pdn 3.0 (Wieger?).
Probleem is wel dat volgens mij soms wel en soms niet de “klassenaam” in zo’n afkorting wordt meegenomen. Die zet ik nu onder de tag Section in de .pdn. Hoe je dit nu moet ondervangen weet ik ook niet precies.

Enfin, ik zal eens kijken of ik de acties betreffende spelersnamen en toernooinamen volgend weekend voor elkaar krijg en dan nieuwe .pdn files ter download aan ga bieden.
Als er iemand nog suggesties heeft dan zie ik het wel.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Alex

Post by Alex » Tue May 08, 2012 09:18

henk stoop wrote:
Piet Bouma wrote:Spelersnamen zijn zoveel mogelijk conform FMJD-ratingdatabase.
Bijkomend probleem is daarom dat de fmjd database relatief veel fouten bevat.
Eén voorbeeld:
15542 vd mheen alexander
15850 van de mheen alex
16424 van der mheen alex
Zijn drie verschillende schrijfwijzen van één persoon.
En laten ze dan meteen alle namen met voorvoegsels herschrijven als "Naam, voorvoegsel". ToernooiManager sorteert wel goed...
Nu staat Jan de Bruin bij de D, terwijl je 'm bij de B zou zoeken :?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue May 08, 2012 11:42

Een buitenlander zal 'De Bruin' bij de D verwachten. Net zoals wij Nederlanders 'O'Malley' bij de O verwachten en niet bij de M.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Alex

Post by Alex » Tue May 08, 2012 14:52

ildjarn wrote:Een buitenlander zal 'De Bruin' bij de D verwachten. Net zoals wij Nederlanders 'O'Malley' bij de O verwachten en niet bij de M.
O'Malley of von Habbekratz verwacht ik gewoon bij de M resp. H :lol: Tenzij het gaat om Vonhabbekratz of Debruin...

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Fri Aug 03, 2012 07:58

Piet Bouma wrote:Inmiddels heb ik een andere downloadmogelijkheid in Toernooibase.
Zo kun je alle 300 partijen, die in 1 week (29042012t/m05052012) zijn ingevoerd, in 1 keer downloaden.
Gisteren probeerde ik Nijmegen te downloaden. Ik begon bij partij 1 (download naar pdn) en kreeg 54 vd 273 partijen. Vervolgens ging ik naar partij 55 (download naar pdn) en kreeg de volgende 21 partijen. Wat is de ratio hierachter?

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Fri Aug 03, 2012 08:30

Jelmer Martens wrote:Gisteren probeerde ik Nijmegen te downloaden. Ik begon bij partij 1 (download naar pdn) en kreeg 54 vd 273 partijen. Vervolgens ging ik naar partij 55 (download naar pdn) en kreeg de volgende 21 partijen. Wat is de ratio hierachter?
Antwoord is eenvoudig: 54=1e ronde, 21=2e ronde, etc. Helaas zijn niet alle partijen ingevoerd.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Wed Sep 19, 2012 17:33

Discussie op de draad Bondscompetitie 2012-13:

Kosmos Zo 16 Sep 20:48 Ik meende dat er een afspraak gemaakt was dat de thuis clubs de partijen in Toernooibase zouden invoeren. In de ereklasse hebben Culemborg en Apeldoorn nog niets ingevoerd, jammer.

Jelmer Martens Di 18 Sep 22.03 Ook in de andere klassen is nog ruim de helft niet ingevoerd. Nou ja, met Turbo Dambase duurde het ook een of twee weken, dus men heeft nog even de tijd. Waar staat die afspraak overigens, Tjalling?[/quote]

Kosmos Wo 19 Sep 11.50h Ja, goede vraag. Misschien was het een discussie op facebook waar dit werd geopperd, Piet weet het nog werl vermoed ik.

Dieter Wo 19 Sep 12.18h Partijen invoeren in toernooibase is mooi maar daarmee staat nog niet alles in een mega database, is daar nog een initiatief voor genomen, m.a.w. zijn er straks nog complete mega databeses te koop met alle actualiteit? ik meen wel het een en ander op mijn schermen gezien te hebben maar heb er geen aandacht aan unnen besteden. Hoe gaat het verder?

Kosmos Wo 19 Sep 13.09h Piet biedt regelmatig bestanden aan met de laatst ingevoerde partijen in TB. Als alle thuisclubs de 10 partijen invoeren in TB, kan elke Turbo Dambase bezitter de partijen toevoegen aan zijn database. Het zou toch mogelijk moeten zijn om in ek geval de partijen van de ereklasse compleet te krijgen? Aan Piet zal het niet liggen, die doet (nog steeds) voortreffelijk werk.

GuidoB Wo 19 Sep 15.04h Klaas Bor gaat de partijen dit seizoen weer invoeren. Wat er met de ingevoerde partijen gaat gebeuren, weet ik niet. Ik heb het gevraagd aan Paul Visser, maar nog geen antwoord gekregen. Ik hoop dat ze wel ter beschikking worden gesteld.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Sep 19, 2012 22:47

Je bent hier offtopic, Jelmer. De discussie gaat over de partijen van de nationale competitie, niet over Turbo Dambase.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Sep 20, 2012 13:14

GuidoB wrote:Je bent hier offtopic, Jelmer. De discussie gaat over de partijen van de nationale competitie, niet over Turbo Dambase.
Huh?
Turbo Dambase .... lees ik als titel.
Heaven is no location, but a state of mind

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Sep 20, 2012 13:23

Ik bedoel de post van Jelmer, Tjalling. De discussie die hij aanhaalt gaat niet over Turbo Dambase of abonnementen, maar over de partijen van de nationale competitie. Deze thread gaat inderdaad over Turbo Dambase en daarom hoort die discussie niet hier.

Post Reply