Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post Reply
Alex

Re: Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post by Alex » Sat Mar 03, 2012 14:06

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: (...)
Nu maar hopen dat dit extra ledenwinst oplevert.
Ik neem aan dat je dit schertsend bedoelt, Piet.
We krijgen er, door deze verandering in speeltempo, praktisch zeker niet één lid bij.
En dat terwijl sommige bestaande leden juist zullen afhaken.
Ledenverlies dus, voorspel ik. Let op mijn woorden.
Dit was uitermate sarcastisch bedoeld Eric.
Veel belangrijker is het concreet beleidsplan 2013-2016 wat mogelijk (er staat een
woordje "getracht" bij bestuursactiviteiten) op hoofdlijnen vandaag ook aan de
bondsraad is gepresenteerd.

Als dit op hoofdlijnen gereed is, zou het misschien mooi zijn dat dit ook publiek
wordt gemaakt.
Wel zou het zomaar kunnen dat er meer mensen op zaterdag gaan spelen, nu ze weten dat ze de zaterdagavond gewoon een afspraak kunnen plannen.

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Sat Mar 03, 2012 14:08

(...)
Kun je met ons delen hoe je het effect van deze beslissing op het ledenaantal gaat meten?

Zelf sta is hier redelijk neutraal in, beide speeltempo's hebben voor- en nadelen.
Een beperkte speelduur maakt meespelen in de NC meer toegankelijk, al verwacht ik geen aantoonbare toename van deelnemers aan de NC.

Alex

Post by Alex » Sat Mar 03, 2012 14:10

Cor van Dusseldorp wrote:
(...)
Kun je met ons delen hoe je het effect van deze beslissing op het ledenaantal gaat meten?

Zelf sta is hier redelijk neutraal in, beide speeltempo's hebben voor- en nadelen.
Een beperkte speelduur maakt meespelen in de NC meer toegankelijk, al verwacht ik geen aantoonbare toename van deelnemers aan de NC.
Om terug te komen op mijn eerdere opmerking. Misschien niet meer teams, maar de bestaande teams kunnen hiermee wel meer reservespelers hebben.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Mar 03, 2012 14:47

Don't kill the messenger, mensen. Ik heb overigens tegen gestemd naar aanleiding van de geluiden die ik de afgelopen week heb gehoord. Opvallend vond ik dat Jan Bosselaar een groot voorstander was. Als er iemand is die goed luistert naar de geluiden in zijn provincie, is hij het wel. Geen enkel woord van zijn kant over oudere Friezen die het niet zouden willen, of mensen die massaal stoppen met dammen.

Ik raad iedereen aan om het in 2013/2014 een jaar te gaan proberen. We zullen het goed evalueren.

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Sat Mar 03, 2012 14:51

GuidoB wrote:
(...)

Ik raad iedereen aan om het in 2013/2014 een jaar te gaan proberen. We zullen het goed evalueren.
Waarom is er niet voor gekozen om dit per direct te doen?

Alex

Post by Alex » Sat Mar 03, 2012 14:57

Cor van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote:
(...)

Waarom is er niet voor gekozen om dit per direct te doen?
Zie in het voorstel:
Natuurlijk moet de invoering van zo'n nieuw speeltempo zorgvuldig gebeuren. Spelers
moeten gelegenheid krijgen om 'gevoel' te ontwikkelen voor dit Fischer-tempo en voor het
kiezen van een verstandige tijdverdeling over de hele partij. Vandaar ons voorstel om het
nieuwe tempo pas in het seizoen 2013-2014 in te voeren, zodat iedereen er in eigen
verenigingsverband alvast een jaar lang ervaring mee kan opdoen.

Verder is het hiervoor natuurlijk noodzakelijk dat de deelnemende verenigingen over digitale
klokken beschikken. Een inventarisatie bij de verenigingen die dit seizoen deelnemen aan de
nationale competitie laat zien dat 20 verenigingen niet of over onvoldoende digitale klokken
beschikken.

Het bestuur stelt daarom alle verenigingen in de gelegenheid om in de periode tot 1 juli 2013
voor de tijdelijk sterk gereduceerde prijs van 40 euro per klok digitale klokken aan te
schaffen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Mar 03, 2012 15:10

GuidoB wrote: Opvallend vond ik dat Jan Bosselaar een groot voorstander was. Als er iemand is die goed luistert naar de geluiden in zijn provincie, is hij het wel.
Dit zijn jouw woorden Guido.
Ik denk dat er in de provincie Friesland hierover door flink wat personen wat genuanceerder gedacht wordt.

Maar ik ben benieuwd - want ik heb afgelopen donderdag nog met onze Jan gesproken - of er door hem ook een vraag gesteld is over de € 20.000, die in juni 2011 voor ICT is gereserveerd.
Ik ben namelijk zeer nieuwsgierig waar dit bedrag aan besteed wordt/is.
Jan liet doorschemeren - en ik kon er niet achter komen of dit een grapje was of echt bedoeld - dat dit best eens voor KNDB-subsidie voor de extra benodigde klokken bedoeld kon zijn.....
Oei, als dat onder ICT gaat vallen?! :shock:
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Mar 03, 2012 15:22

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:Het voorstel is met 8 stemmen voor en 5 tegen aangenomen.
Wat een bedroevend lage opkomst!
Of waren er veel onthoudingen?

Overigens bedankt voor de snelle service, Guido!
De bondsraad is wat verkleind sinds wij erin zaten Eric.
Geloof dat er zestien man op konden komen en dat er twee vacante plaatsen zijn.
(Drenthe en Limburg).
Dus opkomst is niet slecht.
Dertien wijze mannen hebben besloten zonder last en ruggespraak.
De twee potentiële bondsraadsleden van Drenthe en Limburg waren wel aanwezig maar hadden geen stemrecht. En de voorzitter Johan Haitink wist mee te delen dat 31-12-2011 er meer dan 100 leden bij waren gekomen t.o.v. 31-12-2010. Volgens zeggen van Haitink de eerste ledenwinst sinds ongeveer 28 jaar.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Sat Mar 03, 2012 15:25

Komt die ledenwinst niet door het dubbel tellen van leden die wisselen van vereniging?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 03, 2012 15:27

Piet Bouma wrote: Jan liet doorschemeren - en ik kon er niet achter komen of dit een grapje was of echt bedoeld - dat dit best eens voor KNDB-subsidie voor de extra benodigde klokken bedoeld kon zijn.....
Ik ga ervan uit dat 40 euro de inkoopprijs van de klok is. 59 euro is de verkoopprijs. Subsidie is dan niet nodig. Wel loopt de KNDB mogelijk enige inkomsten mis.

Interessant overigens: alle verenigingen kunnen deze klokken tot 1 juli 2013 bestellen.
En er wordt niet gerept over een maximum aantal af te nemen klokken.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Mar 03, 2012 15:28

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote: Opvallend vond ik dat Jan Bosselaar een groot voorstander was. Als er iemand is die goed luistert naar de geluiden in zijn provincie, is hij het wel.
Ik denk dat er in de provincie Friesland hierover door flink wat personen wat genuanceerder gedacht wordt.

Maar ik ben benieuwd - want ik heb afgelopen donderdag nog met onze Jan gesproken - of er door hem ook een vraag gesteld is over de € 20.000, die in juni 2011 voor ICT is gereserveerd.
Jan liet doorschemeren - en ik kon er niet achter komen of dit een grapje was of echt bedoeld - dat dit best eens voor KNDB-subsidie voor de extra benodigde klokken bedoeld kon zijn.....
KNDB levert de klokken tegen kostprijs.

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Mar 03, 2012 15:30

Bert Aalberts wrote:Komt die ledenwinst niet door het dubbel tellen van leden die wisselen van vereniging?
Dat dubbele tellen gebeurde altijd al. De ledenwinst werd deels verklaard door het veranderen van lidmaatschap per kalendjaar (ipv zomer tot zomer). Maar dan nog zou er een kleine ledenwinst zijn.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 03, 2012 15:33

Frans de Jonge wrote:
Bert Aalberts wrote:Komt die ledenwinst niet door het dubbel tellen van leden die wisselen van vereniging?
Dat dubbele tellen gebeurde altijd al. De ledenwinst werd deels verklaard door het veranderen van lidmaatschap per kalendjaar (ipv zomer tot zomer). Maar dan nog zou er een kleine ledenwinst zijn.
'T is crisis. Dan gaan de mensen (weer) dammen. Dat was in de jaren dertig van de vorige eeuw ook al zo.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Mar 03, 2012 15:34

Frans de Jonge wrote:
Heeft onze bondsvoorzitter ook aangegeven hoeveel leden er per 1-1-2012 uitgeschreven zijn.
Bert Zwart poste in mei 2011 het volgende:

"De KNDB heeft een elegante manier gevonden om het aantal leden te doen stijgen: simpelweg niet toestaan je per 1 juli uit te laten schrijven als KNDB lid! Op deze manier telt iedereen die van vereniging wisselt een half jaar lang dubbel mee, ook mensen die stoppen tellen nog een half jaar mee.

Zo las ik in het laatste bondsblad dat we als nieuw KNDB lid kunnen verwelkomen de heer J.W. Wesselink :D "
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Mar 03, 2012 15:43

Frans de Jonge wrote:
Piet Bouma wrote:

KNDB levert de klokken tegen kostprijs.
Dit beantwoordt voor een gedeelte mijn vraag.
Eventjes edit: al roept dit ook wel weer een vraag op. De verkoop van damzaken is uitbesteedt aan een private webwinkel. Dat verschil tussen € 59 en € 40 moet toch ergens betaald worden?

Maar heeft Jan Bosselaar ook een vraag gesteld met betrekking tot het gereserveerde bedrag?

Post Reply