Piet Bouma wrote:Op de website van de KNDB: Service -> Downloads -> Agenda's, Notulen en Verslagen kun je de gehele besluitvorming nalezen. Moet je wel wat moeite voor doen: downloaden en unzippen.
Bij het volgende topic:
viewtopic.php?f=65&t=2952&start=255 kun je het rapport van de evaluatiecommissie inzien.
Inderdaad waren (en misschien zijn ze dat nog) de topspelers fel tegenstander. Maar ik denk dat een subtopspeler zoals Andrew Tjon A Ong (volgens mij heeft ie dat ook ergens op dit forum geschreven) wel weer blij is met de nieuwe situatie. In de oude Halve Finale had de UPDB op basis van de verdeelsleutel op grond van ledentallen maar recht op 1 plaats in de halve finale (kampioen). Als je daar tweede werd viel je buiten de boot. Hetzelfde gold ook voor Groningen.
Er zitten veel kanten aan de NK Kwalificatie, bijvoorbeeld ook de (halve) loskoppeling van de Provinciale Kampioenschappen. Bij sommige provincies loopt de animo daardoor terug voor deze kampioenschappen.
Bedankt voor deze reactie Piet. Ik ga dit zeker nog een keer verder doorkijken.
Voor subtoppers is dit systeem misschien inderdaad een betere manier om door te stromen, maar ik vraag me af welk doel daarmee gediend is, want zoals ook al door iemand anders gezegd is, neemt de belangstelling voor provinciale kampioenschappen daardoor verder af.
Ik heb me een keer weten te plaatsen voor het kampioenschap van Noord-Holland, en vond dat een erg goeie prestatie van mezelf, maar van het aantal toppers/subtoppers in de provincie Noord-Holland was de deelname daarin bedroevend en waren het vooral spelers uit de landelijke eerste en tweede klasse die daar spelen en vrijwel geen hoofd- en ereklasse spelers.
Nu het ook niet meer nodig is hieraan mee te doen voor plaatsing voor de NK voorronde zal de animo hiervoor bij top- en subtop spelers nog minder zijn.
Voor mij verliest een toernooi om een provinciaal kampioenschap op die manier z'n waarde en hoewel het nationaal kampioenschap misschien een interessantere voorronde heeft verliest Nederland door deze wijziging 11 titeltoernooien.