Nationale Competitie 2011-2012

Post Reply
Alex

Re: Nationale Competitie 2011-2012

Post by Alex » Wed Jul 13, 2011 17:57

GuidoB wrote:
Alex wrote:In 2D zit nog steeds ODB 2 erin, die kan er uit...
Voorlopig niet. ODB moet dat eerst maar eens doorgeven aan de KNDB.
Hoe zit het eigenlijk met DOS Delft? Heb jij laatst nog contact gehad?
Ik denk dat bij ODB het doorgeven er bij is ingeschoten.
Van welingelichte bronnen in elk geval vernomen dat ODB 1 nu ruim in de spelers zit, omdat er geen ODB 2 is.

Over de opstelling van DOS is mij niks bekend.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jul 13, 2011 19:15

Alex wrote:En als straks ook DOS Delft eruit mocht vallen (ook daar gaan de zaken niet helemaal lekker), zal er wellicht geschoven moeten gaan worden (maar laten we niet op de zaken vooruit lopen).
Alex wrote:
GuidoB wrote:Hoe zit het eigenlijk met DOS Delft? Heb jij laatst nog contact gehad?
Ik begrijp je niet helemaal, Alex... :roll:

Alex

Post by Alex » Wed Jul 13, 2011 20:07

GuidoB wrote:
Alex wrote:En als straks ook DOS Delft eruit mocht vallen (ook daar gaan de zaken niet helemaal lekker), zal er wellicht geschoven moeten gaan worden (maar laten we niet op de zaken vooruit lopen).
Alex wrote:
GuidoB wrote:Hoe zit het eigenlijk met DOS Delft? Heb jij laatst nog contact gehad?
Ik begrijp je niet helemaal, Alex... :roll:
Zie het dikgedrukte. Maar hopelijk is mijn conclusie vanwege het nog niet indienen van een opstelling inderdaad te voorbarig.

corboot

Post by corboot » Thu Jul 14, 2011 07:42

GuidoB wrote:
groenteboer wrote:Wil het trouwens al een beetje lukken met de roosters of is het echt nog het begin van de puzzel?
Het is inderdaad een hele puzzel. Veel beter dan de sudoku in de krant, zelfs beter dan de mega sudoku met de feestdagen. Maar het is weer af, deze avond ingeleverd. Binnenkort op de KNDB-site en op Toernooibase.
Alle waardering voor het in elkaar zetten van het nieuwe competitieschema, het zal inderdaad wat puzzeluurtjes gekost hebben ...
Ik heb toch nog een paar vragen erover:

-Een speler van Middelburg schreef me over zijn team: "Inmiddels is het competitieschema bekend van de nationale competitie. Dit keer 6 uitwedstrijden voor ons, wel opmerkelijk dat we tegen veel teams net als vorig seizoen uit of thuis spelen. Ik bedoel dat we vorig seizoen naar Kennemerland toe moesten, en dit jaar weer. En dat Gorkum en D & Z weer naar ons komen enz enz." Ik begrijp hieruit dat het mogelijk is dat je 2 competities achter elkaar uit ( of thuis) kunt spelen tegen dezelfde club en dat dit niet automatisch om en om is?

- Is het niet te overwegen om met blokroosters te gaan werken zoals opgenomen in het Handboek? Voordeel is dat je bepaalde teams al in de eerste competitiehelft tegen elkaar kan laten spelen en je op papier makkelijk "mooie" slotronden kunt plannen. In Zeeland werken we al jaren met tevredenheid met blokroosters zowel voor persoonlijke- als voor teamwedstrijden. Het is gemakkelijker indelen voor de competitieleider is onze ervaring. We zorgen er daarbij voor dat de ratingsom van de blokgroepen ongeveer gelijk is.

Alex

Post by Alex » Thu Jul 14, 2011 07:47

corboot wrote:
GuidoB wrote:
groenteboer wrote:Wil het trouwens al een beetje lukken met de roosters of is het echt nog het begin van de puzzel?
Het is inderdaad een hele puzzel. Veel beter dan de sudoku in de krant, zelfs beter dan de mega sudoku met de feestdagen. Maar het is weer af, deze avond ingeleverd. Binnenkort op de KNDB-site en op Toernooibase.
Alle waardering voor het in elkaar zetten van het nieuwe competitieschema, het zal inderdaad wat puzzeluurtjes gekost hebben ...

-Een speler van Middelburg schreef me over zijn team: "Inmiddels is het competitieschema bekend van de nationale competitie. Dit keer 6 uitwedstrijden voor ons, wel opmerkelijk dat we tegen veel teams net als vorig seizoen uit of thuis spelen. Ik bedoel dat we vorig seizoen naar Kennemerland toe moesten, en dit jaar weer. En dat Gorkum en D & Z weer naar ons komen enz enz." Ik begrijp hieruit dat het mogelijk is dat je 2 competities achter elkaar uit ( of thuis) kunt spelen tegen dezelfde club en dat dit niet automatisch om en om is?

- Is het niet te overwegen om met blokroosters te gaan werken zoals opgenomen in het Handboek? Voordeel is dat je bepaalde teams al in de eerste competitiehelft tegen elkaar kan laten spelen en je op papier makkelijk "mooie" slotronden kunt plannen. In Zeeland werken we al jaren met tevredenheid met blokroosters zowel voor persoonlijke- als voor teamwedstrijden. Het is gemakkelijker indelen voor de competitieleider is onze ervaring. We zorgen er daarbij voor dat de ratingsom van de blokgroepen ongeveer gelijk is.
Het werken met blokroosters maakt het voor de Nationale Competitie alleen maar gecompliceerder denk ik. Er zijn immers tal van clubs die met twee of meer teams tegelijk thuis of uit willen spelen, in verschillende klassen. Daar moet dan ook weer rekening mee worden gehouden.

Voor de 2e klasse D komt een nieuw rooster neem ik aan? Want simpelweg schrappen van de wedstrijden van ODB 2 is geen optie, vanwege een ongelijk aantal uit- en thuiswedstrijden en dat moet bij tien wedstrijden vijf om vijf zijn,

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jul 14, 2011 10:38

corboot wrote:Alle waardering voor het in elkaar zetten van het nieuwe competitieschema, het zal inderdaad wat puzzeluurtjes gekost hebben ...

Voor de nationale competitie werken we met een standaard rooster dat elk jaar opschuift. We hebben de laatste jaren steeds elke ronde 3 naar voren geschoven en uit en thuis omgedraaid. Zo krijg je het cijferrooster voor het volgende seizoen. Dit heeft de volgende voordelen:

- De laatste rondes bestaan steeds uit andere wedstrijden
- Een team dat het ene jaar thuis speelt tegen een ander team, speelt het volgende jaar uit

Dit idee werkt alleen, als veel teams hetzelfde nummertje houden. Dat is belangrijk voor competities met grote belangen, of bij grote reisafstanden. We houden dit daarom strak aan in de ereklasse. Deze regel conflicteert wel met de specifieke verzoeken die clubs hebben voor een seizoen (bv uitwedstrijden in bepaalde rondes, of al dan niet tegelijk thuis spelen van verschillende teams). Het punt met deze wensen is dat zowel de wensen als het rooster per seizoen verschillen. Om het zoveel mogelijk clubs naar de zin te maken, schuiven we in alle andere groepen de ereklasse erg veel met de nummertjes van de teams. We letten niet erg op het rooster van het vorige seizoen (behalve het aantal thuis- en uitwedstrijden). De meeste clubs vinden hun verzoeken belangrijker dan wie ze uit en thuis treffen.
Alex wrote:Voor de 2e klasse D komt een nieuw rooster neem ik aan? Want simpelweg schrappen van de wedstrijden van ODB 2 is geen optie, vanwege een ongelijk aantal uit- en thuiswedstrijden en dat moet bij tien wedstrijden vijf om vijf zijn,
Je begint wat vermoeiend te worden, Alex. Voorlopig hoeft er geen nieuw rooster te komen. ODB 2 doet nog gewoon mee. Pas als ze zich hebben teruggetrokken, gaat er iets met het rooster gebeuren.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 16, 2011 21:36

Het hele speelrooster van de Nationale Competitie is in Toernooibase ingevoerd.
Met een sjabloontje ging dat vrij redelijk.
Via de link Alle uitslagen bij de desbetreffende klasse, wordt het zichtbaar.
Alles onder voorbehoud van tik- en programmeerfouten.
Als er iets niet goed staat, hoor ik het wel.... :idea:

Vervelend was dat een of andere linkmichel (Alex?? :evil:) ODB 2 al uit Toernooibase
had gehaald. Dat maakt dan e.e.a. weer onnodig gecompliceerd.
Zolang ik niks van KNDB-zijde hoor blijft ODB 2 er gewoon staan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sat Jul 16, 2011 22:17

In 2A speelt Damcombinatie Fryslân 2 zowel de 1e als de 2e ronde tegen Huizum 3...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 16, 2011 22:21

Douwe Edelenbos wrote:In 2A speelt Damcombinatie Fryslân 2 zowel de 1e als de 2e ronde tegen Huizum 3...
Okay, aangepast Douwe.
Volgens mij was één van beide teams al belust op een revanche....... :o
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Alex

Post by Alex » Sat Jul 16, 2011 22:25

Piet Bouma wrote:Vervelend was dat een of andere linkmichel (Alex?? :evil:) ODB 2 al uit Toernooibase
Het zou, volgens de voorzitter van ODB, doorgegeven zijn aan de KNDB door de secretaris van ODB, die nu op vakantie is.

En uit de Nieuwsbrief van ODB (geschreven door Rob de Bruin (mountain):
"Helaas geen nieuws over de jaarvergadering, dit is naar mijn idee dan ook precies waarom het
schrijven van een nieuwsbrief gedaan zou moeten worden door iemand die in de regio woont.
De mogelijkheid om dan zelf bij de jaarvergadering aanwezig te zijn is groter.
Het enige wat ik via via begrepen heb is dat het helaas niet gelukt is om 2 teams landelijk
te laten spelen hoewel de bond daar nog wel van uit gaat in haar schemas. Ik hoop u hier zo
spoedig mogelijk beter geïnformeerd nieuws over te kunnen geven.
Over 2 weken de laatste
nieuwsbrief van mijn hand !!"

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Jul 17, 2011 00:06

Alex wrote:
Piet Bouma wrote:Vervelend was dat een of andere linkmichel (Alex?? :evil:) ODB 2 al uit Toernooibase
Het zou, volgens de voorzitter van ODB, doorgegeven zijn aan de KNDB door de secretaris van ODB, die nu op vakantie is.
ODB heeft niet eens een voorzitter; die positie is vacant. Dat zou toch ook moeten staan in die nieuwsbrief van jou. In het laatste contact met de KNDB heeft secretaris Dion van Bommel de basisopstelling van ODB 1 doorgegeven (zojuist ingevoerd in Toernooibase), maar niets vermeld over het terugtrekken van ODB 2.

Met DOS en Zenderstad is nog geen contact geweest.

Alex

Post by Alex » Sun Jul 17, 2011 06:24

GuidoB wrote:
Alex wrote:
ODB heeft niet eens een voorzitter; die positie is vacant. Dat zou toch ook moeten staan in die nieuwsbrief van jou. In het laatste contact met de KNDB heeft secretaris Dion van Bommel de basisopstelling van ODB 1 doorgegeven (zojuist ingevoerd in Toernooibase), maar niets vermeld over het terugtrekken van ODB 2.

Met DOS en Zenderstad is nog geen contact geweest.
Misschien moet je eens contact opnemen met Frans v.d. Velde, de plv. voorzitter van ODB. Citaat Frans: "Dion is nu op vakantie, maar zou vorige week donderdagavond (7 juli, AK) de namen en teams (dus 1)
doorgeven." Misschien is Dion er vanuit gegaan, dat met het doorgeven van 1 team, automatisch het terugtrekken van het 2e was bewerkstelligd.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Jul 17, 2011 11:03

Alex wrote:Misschien moet je eens contact opnemen met Frans v.d. Velde, de plv. voorzitter van ODB. Citaat Frans: "Dion is nu op vakantie, maar zou vorige week donderdagavond (7 juli, AK) de namen en teams (dus 1)
doorgeven." Misschien is Dion er vanuit gegaan, dat met het doorgeven van 1 team, automatisch het terugtrekken van het 2e was bewerkstelligd.
Ik moet helemaal niets. Ik maak alleen maar een competitieprogramma op basis van informatie die ik van het bondsbureau krijg. Als ODB een team wil terugtrekken, moeten ze dat aan de organisatie doorgeven. Wat jij suggereert, is precies wat er is gebeurd. Er is een formulier met daarop één opstelling en geen woord meer. De datum was overigens 8 juli.

In de tussentijd wachten we even af. Het bondsbureau doet enorm zijn best om met alle clubs in contact te komen. Dat zijn nu nog DOS, ODB en Zenderstad. Als er zich teams terugtrekken, dan maak ik een nieuw rooster voor die groep.

Alex

Post by Alex » Wed Jul 20, 2011 13:53

GuidoB wrote:
Alex wrote:Misschien moet je eens contact opnemen met Frans v.d. Velde, de plv. voorzitter van ODB. Citaat Frans: "Dion is nu op vakantie, maar zou vorige week donderdagavond (7 juli, AK) de namen en teams (dus 1)
Ik moet helemaal niets. Ik maak alleen maar een competitieprogramma op basis van informatie die ik van het bondsbureau krijg. Als ODB een team wil terugtrekken, moeten ze dat aan de organisatie doorgeven. Wat jij suggereert, is precies wat er is gebeurd. Er is een formulier met daarop één opstelling en geen woord meer. De datum was overigens 8 juli.

In de tussentijd wachten we even af. Het bondsbureau doet enorm zijn best om met alle clubs in contact te komen. Dat zijn nu nog DOS, ODB en Zenderstad. Als er zich teams terugtrekken, dan maak ik een nieuw rooster voor die groep.
Gelukkig is er nu duidelijkheid, geen ODB 2 in de 2e klasse D. Rooster is op Toernooibase aangepast.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2011 17:27

Roel Boomstra: "Derde plek is het maximale voor Hijken."
http://www.rtvdrenthe.nl/sport/64873/bo ... -hoogeveen

Post Reply