corboot wrote:Alle waardering voor het in elkaar zetten van het nieuwe competitieschema, het zal inderdaad wat puzzeluurtjes gekost hebben ...
Ik heb toch nog een paar vragen erover:
-Een speler van Middelburg schreef me over zijn team: "Inmiddels is het competitieschema bekend van de nationale competitie. Dit keer 6 uitwedstrijden voor ons, wel opmerkelijk dat we tegen veel teams net als vorig seizoen uit of thuis spelen. Ik bedoel dat we vorig seizoen naar Kennemerland toe moesten, en dit jaar weer. En dat Gorkum en D & Z weer naar ons komen enz enz." Ik begrijp hieruit dat het mogelijk is dat je 2 competities achter elkaar uit ( of thuis) kunt spelen tegen dezelfde club en dat dit niet automatisch om en om is?
- Is het niet te overwegen om met blokroosters te gaan werken zoals opgenomen in het Handboek? Voordeel is dat je bepaalde teams al in de eerste competitiehelft tegen elkaar kan laten spelen en je op papier makkelijk "mooie" slotronden kunt plannen. In Zeeland werken we al jaren met tevredenheid met blokroosters zowel voor persoonlijke- als voor teamwedstrijden. Het is gemakkelijker indelen voor de competitieleider is onze ervaring. We zorgen er daarbij voor dat de ratingsom van de blokgroepen ongeveer gelijk is.
Voor de nationale competitie werken we met een standaard rooster dat elk jaar opschuift. We hebben de laatste jaren steeds elke ronde 3 naar voren geschoven en uit en thuis omgedraaid. Zo krijg je het cijferrooster voor het volgende seizoen. Dit heeft de volgende voordelen:
- De laatste rondes bestaan steeds uit andere wedstrijden
- Een team dat het ene jaar thuis speelt tegen een ander team, speelt het volgende jaar uit
Dit idee werkt alleen, als veel teams hetzelfde nummertje houden. Dat is belangrijk voor competities met grote belangen, of bij grote reisafstanden. We houden dit daarom strak aan in de ereklasse. Deze regel conflicteert wel met de specifieke verzoeken die clubs hebben voor een seizoen (bv uitwedstrijden in bepaalde rondes, of al dan niet tegelijk thuis spelen van verschillende teams). Het punt met deze wensen is dat zowel de wensen als het rooster per seizoen verschillen. Om het zoveel mogelijk clubs naar de zin te maken, schuiven we in alle andere groepen de ereklasse erg veel met de nummertjes van de teams. We letten niet erg op het rooster van het vorige seizoen (behalve het aantal thuis- en uitwedstrijden). De meeste clubs vinden hun verzoeken belangrijker dan wie ze uit en thuis treffen.
Alex wrote:Voor de 2e klasse D komt een nieuw rooster neem ik aan? Want simpelweg schrappen van de wedstrijden van ODB 2 is geen optie, vanwege een ongelijk aantal uit- en thuiswedstrijden en dat moet bij tien wedstrijden vijf om vijf zijn,
Je begint wat vermoeiend te worden, Alex. Voorlopig hoeft er geen nieuw rooster te komen. ODB 2 doet nog gewoon mee. Pas als ze zich hebben teruggetrokken, gaat er iets met het rooster gebeuren.