Zondagdammen

Post Reply

Er moeten ook officiële damwedstrijden op de zondag worden gespeeld.

Ja
38
72%
Nee
15
28%

Total votes: 53

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Zondagdammen

Post by Kosmos » Mon Mar 29, 2010 17:32

Arjen wrote:
Jan Pieter wrote:
Arjen wrote:de KNDB biedt op eigen initiatief aan (en mijns inziens terecht, waarom zou je niet een praktische oplossing willen zoeken) om uit te wijken naar de vrijdagavond.
Maar er zijn vele redenen waarom iemand niet mee kan doen aan de wedstrijden in het weekend. Mensen moeten werken, hebben gezinsverplichtingen of zitten in het buitenland. Waarom wordt er voor deze dammers, die wel willen maar niet kunnen meedoen, geen pragmatische oplossing gezocht, en voor degenen die wel kunnen, maar niet willen, wel?
Gelovigen spreken altijd zo zalvend wanneer ze voor hun eigen belang opkomen (dat moet toch kunnen, waarom zou je geen praktische oplossing zoeken), maar tegelijk hebben ze geen enkel oog voor het belang van anderen.
What's the difference? Ik kan ook niet op zondag spelen.
Het spijt me wel Arjen, maar dit vind ik een onbegrijpelijke en weinig sociale opmerking!
Ten eerste spreek je jezelf nu keihard tegen, want eerst zei je dat je wel kon, maar niet wilde! Daar leg je de nadruk op en even makkelijk beweer je het tegenovergestelde. :shock:
Bovendien ga je niet in op het argument van JP dat zsondagschristenen geen rekening houden met spelers die op vrijdag moeten spelen! Je geeft hem dus gelijk!
Bovendien is er wel een verschil: Voor zondagschristenen wordt wel een oplossing gezocht juist, maar niet vor de lasten van degenen die op vrijdag moeten spelen!
Maar dat vind je dus kennelijk geen enkel probleem gezien de onverschilligheid waarmee je op JPs betoog ingaat? :?
Last edited by Kosmos on Mon Mar 29, 2010 17:33, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Arjen

Post by Arjen » Mon Mar 29, 2010 17:33

thijs van den broek wrote:
Arjen wrote:What's the difference? Ik kan ook niet op zondag spelen.
nee, als jij uit principiele redenen niet speelt. dan wil je niet spelen dat is iets heel anders dan kunnen!
kunnen is als je doodziek bent of aangereden bent door een vrachtwagen of in het buitenland zit.(dan kan je niet spelen)
Ik kan zondag echt niet. Dan ga ik namelijk 2x naar de kerk, zoals ik al gezegd heb.
Maargoed, niet echt belangrijk. Immers, ik doe gewoon niet mee aan dergelijke toernooien.
Wat belangrijker is: wat vond je eigenlijk van het langverwachte antwoord?

Arjen

Post by Arjen » Mon Mar 29, 2010 17:36

Mijn excuses voor de onduidelijkheid, Tjalling. Ik ben het in dezen eens met hetgeen wat Ernst-Jan schreef.
Heb trouwens nooit gezegd dat ik wel zou kunnen. Ik heb alleen gezegd dat het geen kwestie van 'mogen' is.
Last edited by Arjen on Mon Mar 29, 2010 17:42, edited 1 time in total.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Mar 29, 2010 17:42

Arjen wrote:Mijn excuses voor de onduidelijkheid, Tjalling. Ik ben het in dezen eens met hetgeen wat Ernst-Jan schreef.
Ik vind het verhaal van Ernst Jan ook wel redelijk overkomen, maar ik zie dat JP een punt heeft dat veel zondagschristenen vooral rekening houden met zichzelf en niet met degene die een wedstrijd moeten verplaatsen van zondag naar vrijdag.
Het wordt allemaal wel erg vanzelfsprekend gevonden dat anderen zich aanpassen aan de wensen van zondagschristenen. Zie ook het verhaal van Eric. Dat is anti-reclame voor het geloof.
Voor jou geldt dat dus niet, want je doet niet mee aan zulke wedstrijden.
Ik verwacht zelf niet dat mensen zich aanpassen aan mijn religieuze visie, alleen maar dat ik de vrijheid heb om me te uiten.

Arjen

Post by Arjen » Mon Mar 29, 2010 17:46

By the way, Tjalling: je had het over onverschilligheid.
Dat is puur een kwestie van 'snel even iets posten, want weinig tijd'.
Ik heb echter niet direct een aanvulling op Ernst-Jan.
Kosmos wrote:Zie ook het verhaal van Eric. Dat is anti-reclame voor het geloof.
Heb je helemaal gelijk in!

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Mar 29, 2010 18:10

Arjen wrote:By the way, Tjalling: je had het over onverschilligheid.
Dat is puur een kwestie van 'snel even iets posten, want weinig tijd'.
Ik heb echter niet direct een aanvulling op Ernst-Jan.
Kosmos wrote:Zie ook het verhaal van Eric. Dat is anti-reclame voor het geloof.
Heb je helemaal gelijk in!
Ok, Arjen. Bedankt voor de andere visie op Constantijn en Mithras.
Kijk, ik zie het zo:
Het geboorteverhaal van Jezus in de bijbel is een fabricatie, gebaseerd op Mithras-elementen. Dat was de gewoonte bij de Romeinen (niet bij de christenen tot aan die tijd!) om zo eer te bewijzen aan een eerbiedwaardig persoon. Nu zijn er minder schrandere types, zogenaamde wetenschappers, die concluderen dat Jezus zelf een fabricatie was. Onhoudbaar in mijn ogen, gezien de vondst van de Dode Zee rollen en de Nag Hammadi-geschriften, die Jezus als wijsheidsleraar portretteren.
Het gefabriceerde geboorteverhaal zegt ook niets over wel of geen kruisiging.
In het geboorteverhaal worden astrologische toespelingen gemaakt op sterrenbeeld Maagd met daarin Drie Koningen (3 sterren in Maagd) en ster van Betlehem.
Door van sabbat naar zondag te gaan, scheiden christenen zich af van het jodendom, alleen maar een goede zaak m.i. gezien het primitieve karakter dat het OT van God schetst.
Velen zullen ook wel denken, wat maakt het uit welke dag gerust wordt, als er maar zo'n dag is.
Dat Jezus de eniggeboren Zoon van God is kan domweg niet waar zijn trouwens, gezien de opmerkingen in Genesis 6 dat de reden van de Zondvloed was dat de Zonen van God gemeenschap hadden met vrouwen op Aarde! Laten we het houden op Zoon van God dus, waarvan er volgens de Schrift (!!!) en andere religieuze bronnen velen zijn. Hoeveel christenen zouden eigenlijk weten dat hun Bijbel uitgaat van meerdere (half)goden?

Vergeet je niet mijn laatste probleem eens te bekijken?

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon Mar 29, 2010 18:15

Arjen wrote:
Arjen wrote:What's the difference? Ik kan ook niet op zondag spelen.
nee, als jij uit principiele redenen niet speelt. dan wil je niet spelen dat is iets heel anders dan kunnen!
kunnen is als je doodziek bent of aangereden bent door een vrachtwagen of in het buitenland zit.(dan kan je niet spelen)
Ik kan zondag echt niet. Dan ga ik namelijk 2x naar de kerk, zoals ik al gezegd heb.
Maargoed, niet echt belangrijk. Immers, ik doe gewoon niet mee aan dergelijke toernooien.
Wat belangrijker is: wat vond je eigenlijk van het langverwachte antwoord?
ok we kunnen lang blijven discussieren over kan of wil denk dat we daar niet verder in komen laten we het daarom maar houden op:
dat je niet mag van je (baas) (christus of god ik weet het ook allemaal niet meer iniedergeval iemand die boven jou staat in deze wereld)
ja het was een goed inhoudelijk verhaal! het maakt een hoop duidelijk. (alleen nog dat de sabbat in de zondag is veranderd maar dat is niet belangrijk in deze discussie) wel belangrijk is dat er voor bepaalde individuen rekening word gehouden voor de kalender en bij verzetten van wedstrijden terwijl dat bij andere individuen niet gebeurt (eigelijk een vorm van discriminatie) namelijk ik kan en/of wil niet op zaterdag spelen omdat ik dan naar mijn oma ga krijg ik hiervoor ook privileges??? en zo hebben jantje pietje en henkje ook allemaal hun eigen probleem met een dag worden zij hiermee niet heel erg benadeeld en miss zelfs gediscrimineerd???

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Mar 29, 2010 18:25

Thijs wrote:
ok we kunnen lang blijven discussieren over kan of wil denk dat we daar niet verder in komen laten we het daarom maar houden op:
dat je niet mag van je (baas) (christus of god ik weet het ook allemaal niet meer iniedergeval iemand die boven jou staat in deze wereld)
ja het was een goed inhoudelijk verhaal! het maakt een hoop duidelijk. (alleen nog dat de sabbat in de zondag is veranderd maar dat is niet belangrijk in deze discussie) wel belangrijk is dat er voor bepaalde individuen rekening word gehouden voor de kalender en bij verzetten van wedstrijden terwijl dat bij andere individuen niet gebeurt (eigelijk een vorm van discriminatie) namelijk ik kan en/of wil niet op zaterdag spelen omdat ik dan naar mijn oma ga krijg ik hiervoor ook privileges??? en zo hebben jantje pietje en henkje ook allemaal hun eigen probleem met een dag worden zij hiermee niet heel erg benadeeld en miss zelfs gediscrimineerd???
Zo gaat dat in dit land, Thijs.
Als je zegt: Ik vind dat je homo's van het dak van een flat moet gooien, want homo's zijn viezeriken, dan is dat strafbaar.
Als je gelooft en uitspreekt dat homo's van de hoogste toren gesodemiederd moeten worden omdat eeen God of profeet dat zegt, dan valt dat onder vrijheid van godsdienst.
Als je een homo weigert als werknemer omdat ie homo is: Overtreding van de wet.
Christelijke school die homo weigert, omdat-ie homo is: prima.
Als je gelovig bent mag je ineens vrouwen, homo's en andersenkenden discrimineren, maar als je atheist, agnostisch of humanist bent niet. Dat is inderdaad pure discriminatie, en opnieuw: slechte reclame voor het geloof om mensen te discrimineren. We zijn namelijk allemaal verschillend en het is verstandig en beschaafd om acceptatie van die verschillen via wet en opvoeding af te dwingen. Het geloof zou helemaal liefde en tolerantie moeten preken! God is immers liefde. Of niet soms?
Last edited by Kosmos on Mon Mar 29, 2010 18:27, edited 2 times in total.

Arjen

Post by Arjen » Mon Mar 29, 2010 18:26

Kosmos wrote:Vergeet je niet mijn laatste probleem eens te bekijken?
:D had 'm al gezien, een fraai ding Tjalling!
Zal ook even in het juiste draadje posten...

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon Mar 29, 2010 18:30

Kosmos wrote:
Thijs wrote:
Als je zegt: Ik vind dat je homo's van het dak van een flat moet gooien, want homo's zijn viezeriken, dan is dat strafbaar.
Als je gelooft en uitspreekt dat homo's van de hoogste toren gesodemiederd moeten worden omdat eeen God of profeet dat zegt, dan valt dat onder vrijheid van godsdienst.
Als je gelovig bent mag je ineens vrouwen, homo's en andersenkenden discrimineren, maar als je atheist, agnostisch of humanist bent niet. Dat is inderdaad pure discriminatie, en opnieuw: slechte reclame voor het geloof om mensen te discrimineren. We zijn namelijk allemaal verschillend en het is verstandig en beschaafd om acceptatie van die verschillen via wet en opvoeding af te dwingen. Het geloof zou helemaal liefde en tolerantie moeten preken! God is immers liefde. Of niet soms?
maar waarom geeft zelfs een sportbond toe aan deze discriminatie en dit onrecht?? lijkt me duidelijk dat hier snel iets aan gedaan moet worden door de kndb!!

aldert

Post by aldert » Mon Mar 29, 2010 18:41

Ook de huiscolumnist van des-lunteren.nl heeft een mening over het spelen op zondag.

http://www.des-lunteren.nl/column/aa-7-de-noz-speler/

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon Mar 29, 2010 19:11

aldert wrote:Ook de huiscolumnist van des-lunteren.nl heeft een mening over het spelen op zondag.

zo'n verhaal was te verwachten van de huiscolumnist van des-lunteren ik vind dat er veel tegenstrijdigheden in.

maar door sommige bijdragen ontstaat op z’n minst de indruk het eigen geloof superieur is en dat het niet terecht is dat mensen niet op zondag willen spelen.

ik vraag me dan toch af wie hiermee bedoeld worden.... (ik heb geen geloof dus ik kan het niet zijn)
ik heb wel gezegt dat het niet terecht is hoe het er nu aan toe gaat.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Mar 29, 2010 19:48

Kosmos wrote:
Thijs wrote:
maar waarom geeft zelfs een sportbond toe aan deze discriminatie en dit onrecht?? lijkt me duidelijk dat hier snel iets aan gedaan moet worden door de kndb!!
Wat stel je voor? Twee weekenden om 8 partijen te spelen? Wel zo efficient inderdaad.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon Mar 29, 2010 19:56

Kosmos wrote:

Wat stel je voor? Twee weekenden om 8 partijen te spelen? Wel zo efficient inderdaad.
nou laten we eens beginnen met het plannen op alle dagen zonder dat daar rekening met individuele principens word gehouden. als dat eenmaal is ingevoert zal het plannen van toernooien een stuk makkelijker gaan!!

aldert

Post by aldert » Mon Mar 29, 2010 20:01

aldert wrote:Ook de huiscolumnist van des-lunteren.nl heeft een mening over het spelen op zondag.

zo'n verhaal was te verwachten van de huiscolumnist van des-lunteren ik vind dat er veel tegenstrijdigheden in.

maar door sommige bijdragen ontstaat op z’n minst de indruk het eigen geloof superieur is en dat het niet terecht is dat mensen niet op zondag willen spelen.

ik vraag me dan toch af wie hiermee bedoeld worden.... (ik heb geen geloof dus ik kan het niet zijn)
ik heb wel gezegt dat het niet terecht is hoe het er nu aan toe gaat.
Een beetje een zure reactie Thijs. Hoezo verwacht je zo'n verhaal van de huiscolumnist van des-lunteren.nl terwijl je niet eens precies weet wie het is? Welke tegenstrijdigheden zie je dan?

Natuurlijk heb je wel een geloof, iedereen gelooft ergens in. Waarschijnlijk geloof jij dat er geen God is, uit je eerdere reacties kan je op z'n minst ook opmaken dat je een groot geloof heb in wetenschappelijke kennis. (overigens, voor het geval je dat mocht denken, ik wil hiermee niet zeggen dat jij vindt dat jouw geloof superieur is aan anderen).

Post Reply