WK 2011 in Emmeloord en Urk
-
- Real name: Alexander Presman
Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk
PERSBERICHT
Betreft: GIBO Groep WK Dammen 2011
Van 7 tot en met 28 mei 2011 wordt het GIBO Groep WK Dammen 2011 in de Noordoostpolder en op Urk gehouden.
De twintig beste dammers uit de wereld komen tegen elkaar uit in een rondtoernooi.
De organisatie is in handen van Stichting Aanzet, die al tal van grote toernooien op haar naam heeft staan. De werelddambond (FMJD) heeft, ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de KNDB, het WK Dammen 2011 aan Nederland toegewezen!
Nederland wordt naast Nederlands kampioen Alexander Baljakin, verder vertegenwoordigd door een jeugdig trio te weten: Roel Boomstra, Pim Meurs en oud-jeugdwereldkampioen Wiebe van der Wijk. De achttienjarige Roel Boomstra wordt wel de nieuwe Ton Sijbrands genoemd. Kortom een nieuwe jeugdige generatie, die alles in zich heeft om Ton Sijbrands en Harm Wiersma op te volgen. Voor radio en tv ongetwijfeld een interessant item om deze deelnemers te volgen, eventueel in combinatie met Ton Sijbrands.
De loting van het GIBO Groep WK Dammen 2011 wordt gehouden op vrijdag 8 april 2011 om 14.00 uur op De Deel in Emmeloord.
Betreft: GIBO Groep WK Dammen 2011
Van 7 tot en met 28 mei 2011 wordt het GIBO Groep WK Dammen 2011 in de Noordoostpolder en op Urk gehouden.
De twintig beste dammers uit de wereld komen tegen elkaar uit in een rondtoernooi.
De organisatie is in handen van Stichting Aanzet, die al tal van grote toernooien op haar naam heeft staan. De werelddambond (FMJD) heeft, ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de KNDB, het WK Dammen 2011 aan Nederland toegewezen!
Nederland wordt naast Nederlands kampioen Alexander Baljakin, verder vertegenwoordigd door een jeugdig trio te weten: Roel Boomstra, Pim Meurs en oud-jeugdwereldkampioen Wiebe van der Wijk. De achttienjarige Roel Boomstra wordt wel de nieuwe Ton Sijbrands genoemd. Kortom een nieuwe jeugdige generatie, die alles in zich heeft om Ton Sijbrands en Harm Wiersma op te volgen. Voor radio en tv ongetwijfeld een interessant item om deze deelnemers te volgen, eventueel in combinatie met Ton Sijbrands.
De loting van het GIBO Groep WK Dammen 2011 wordt gehouden op vrijdag 8 april 2011 om 14.00 uur op De Deel in Emmeloord.
Zojuist even naar het speelschema van het WK gekeken.
Is het standaard dat er bij WK's niet op zondag gespeeld wordt, of is dit een concessie voor het spelen op Urk?
Goed voor de toeschouwersaantallen kan het in ieder geval niet zijn...
Is het standaard dat er bij WK's niet op zondag gespeeld wordt, of is dit een concessie voor het spelen op Urk?
- Andrew Tjon A Ong
Ik vrees dat het het laatste is MenO. Vaak wordt als officieel argument aangevoerd, dat als je op de zaterdag én zondag zou spelen, dat het dan een dagje publiciteit in de kranten etc. zou kosten. Als je de zondag als rustdag houdt heb je 6 dagen uitslagen in de kranten en als je de rustdag op bijv. maandag zou inplannen heb je maar op 5 dagen uitslagen in de kranten.MenO wrote:Zojuist even naar het speelschema van het WK gekeken.
Echter ik ben het met je eens dat niet goed voor de toeschouwersaantallen zal zijn en vind het zelfs belachelijk dat het zo gepland is. Er is al zo weinig te beleven/bezoeken in de damwereld en nu heb je een kans voor open doel om drie Top evenementdagen te creëren zonder dat het iets kost, behalve dan iets beter inplannen. Natuurlijk zouden de zondagen qua toeschouwersaantallen dé topdagen van het WK geweest zijn en dat is voor de dammers en het imago van het dammen, veel belangrijker dan die ene keer extra regeltjes publiciteit in de krant.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Ja, dat is inderdaad fantastische publiciteit, dat de drukste bezoekersdag de nek om wordt gedraaid.Andrew Tjon A Ong wrote:Vaak wordt als officieel argument aangevoerd, dat als je op de zaterdag én zondag zou spelen, dat het dan een dagje publiciteit in de kranten etc. zou kosten.
Achterlijke drogredenering dus, die nodig is om te verhullen dat het organisatiecomité niet wil of niet kan besluiten om gewoon op zondag te spelen.
Maar gelukkig is er om het goed te maken met de toeschouwers voor gekozen om op de zaterdagen twee ronden te spelen, een besluit wat de spelers zelf ongetwijfeld ook toejuichen.
Ik vraag me af of deze noodgreep ook was gedaan als er gewoon op zondag zou zijn gespeeld...
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van spelen op zondag (graag zou ik de Ereklasse op zondag zien, zodat je als actieve dammer een keer een teamwedstrijd kunt bezoeken), maar tevens huldig ik het principe: Wie betaalt, bepaalt (tot op zekere hoogte).
Wees blij dat er in de Noordoostpolder mensen zijn die al diverse grote damevenementen op perfecte wijze hebben georganiseerd en die er nu ongetwijfeld ook weer een fraai WK van zullen maken. Dat ze dan de keuzeplaats gebruiken voor een local hero, en dat ze op zondag rusten, neem ik met plezier voor lief.
Wees blij dat er in de Noordoostpolder mensen zijn die al diverse grote damevenementen op perfecte wijze hebben georganiseerd en die er nu ongetwijfeld ook weer een fraai WK van zullen maken. Dat ze dan de keuzeplaats gebruiken voor een local hero, en dat ze op zondag rusten, neem ik met plezier voor lief.
Dat ben ik ook, ondanks dat mijn persoonlijke bezoekmogelijkheden nu wel danig beperkt zijn - maar laat het duidelijk zijn dat ik erg blij ben dat er hier i.t.t. het fiasco in Brazilië een zeer kundig team achter staat.Jan Pieter wrote:Wees blij dat er in de Noordoostpolder mensen zijn die al diverse grote damevenementen op perfecte wijze hebben georganiseerd en die er nu ongetwijfeld ook weer een fraai WK van zullen maken.
Ik ben het ook tot op zekere hoogte met je principe eens. Het lijkt met alleen wel dat als je betaalt voor iets, je dat zo aantrekkelijk mogelijk wilt maken. Hiervan is overigens het mee laten spelen van een local hero juist wel weer een goed voorbeeld.
Maar dat aantrekkelijk maken doe je in dit geval niet, door deelnemers en toeschouwers onderhevig te maken aan je eigen persoonlijke opvattingen, en dat is niet alleen vervelend voor hen, maar ook zonde voor de organisatie zelf.
Met als gevolg dat in dit geval door het principe 'wie betaalt bepaalt' niet alleen de dictatuur van een kleine minderheid overheerst, maar men zichzelf ook nog eens in de vingers snijdt (maar daar zullen ze zelf ongetwijfeld anders over denken...)
Ik zou zeggen: kies ipv Urk voor een ander lokaal dorp en wees voor een keer wat flexibeler in je eigen principes, ter meerdere eer en glorie van het project waar je aan werkt.
Maar goed, zo ver zijn de meeste (dam-)organisatoren helaas nog niet
-
Het is heel kort door de bocht te concluderen/speculeren dat er principieel niet op zondag gedamd wordt. Zo werd tijdens het NK 2008 in Emmeloord wel op zondag gespeeld.MenO wrote:Dat ben ik ook, ondanks dat mijn persoonlijke bezoekmogelijkheden nu wel danig beperkt zijn - maar laat het duidelijk zijn dat ik erg blij ben dat er hier i.t.t. het fiasco in Brazilië een zeer kundig team achter staat.Jan Pieter wrote:Wees blij dat er in de Noordoostpolder mensen zijn die al diverse grote damevenementen op perfecte wijze hebben georganiseerd en die er nu ongetwijfeld ook weer een fraai WK van zullen maken.
Ik ben het ook tot op zekere hoogte met je principe eens. Het lijkt met alleen wel dat als je betaalt voor iets, je dat zo aantrekkelijk mogelijk wilt maken. Hiervan is overigens het mee laten spelen van een local hero juist wel weer een goed voorbeeld.
Maar dat aantrekkelijk maken doe je in dit geval niet, door deelnemers en toeschouwers onderhevig te maken aan je eigen persoonlijke opvattingen, en dat is niet alleen vervelend voor hen, maar ook zonde voor de organisatie zelf.
Met als gevolg dat in dit geval door het principe 'wie betaalt bepaalt' niet alleen de dictatuur van een kleine minderheid overheerst, maar men zichzelf ook nog eens in de vingers snijdt (maar daar zullen ze zelf ongetwijfeld anders over denken...)
Ik zou zeggen: kies ipv Urk voor een ander lokaal dorp en wees voor een keer wat flexibeler in je eigen principes, ter meerdere eer en glorie van het project waar je aan werkt.
Maar goed, zo ver zijn de meeste (dam-)organisatoren helaas nog niet
Ik weet niet alle ins en outs, maar wel dat in een aantal gevallen (zie bijv. soms ook de vroege aanvangstijdstppen van enkele rondes) vanwege andere commerciele activiteiten van de zaaleigenaren, de speelzaal gewoon niet beschikbaar is of later weer door een andere activiteit bezet wordt. Daardoor zijn er ook dubbele rondes gekomen.
Zolang het hedendaagse dammen geen honderden toeschouwers oplevert (die ook nog voor een goede omzet zorgen) vanuit het oogpunt van de zaalexploitanten begrijpelijk. Want laten we wel zijn, buiten openingsronde en slotronde, denk ik dat we blij mogen zijn dat er op een gewone speeldag meer dan 100 toeschouwers zullen zijn. Misschien ben ik pessimistisch, maar ik denk dat het de realiteit is. We zijn in het algemeen geen kijkers, maar spelers, die nog eens extra verwend worden door gewoon in de luie leunstoel va internet partijen te volgen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Je hebt gelijk, het is inderdaad een stuk waarschijnlijker dat de Urkse speellokaliteit niet op zondag beschikbaar is vanwege een ander evenement.Piet Bouma wrote: Het is heel kort door de bocht te concluderen/speculeren dat er principieel niet op zondag gedamd wordt.
Kom op zeg, het mag dan speculeren zijn, maar dit is wel heel erg obvious, of niet dan?
En wat mij betreft onderstreept het feit dat er in 2008 in Emmeloord wel op zondag gespeeld werd het punt van mijn vorige post alleen maar meer...
-
Het organisatiecomite leest het forum ook. Krijg het volgende door:MenO wrote:Je hebt gelijk, het is inderdaad een stuk waarschijnlijker dat de Urkse speellokaliteit niet op zondag beschikbaar is vanwege een ander evenement.Piet Bouma wrote: Het is heel kort door de bocht te concluderen/speculeren dat er principieel niet op zondag gedamd wordt.
Kom op zeg, het mag dan speculeren zijn, maar dit is wel heel erg obvious, of niet dan?
En wat mij betreft onderstreept het feit dat er in 2008 in Emmeloord wel op zondag gespeeld werd het punt van mijn vorige post alleen maar meer...
"De reden dat we niet op zondag spelen is dat Gemeente Urk een behoorlijk bedrag bijdraagt.
Het was voor ons geen punt van discussie,om de zondagsrust te respecteren.
Elk toernooi heeft zijn rustdagen nodig, zowel voor spelers als voor organisatie."
Dus je hebt gelijk Meno.
Waarschijnlijk brengt de gemeente Urk meer geld in dan die toeschouwers uit bijvoorbeeld Den Haag die wel op zondag in een "ander lokaal dorp" waren komen kijken.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Piet, je hebt gelijk. Ik dus ook blijkbaar in mijn eerste post, wat ook gezien het nk 2008 wel het meest waarschijnlijk was.
Ik begrijp de keuze van de organisatie wel, in lijn ook met wat jp zei. Als er geen vergelijkbaar goed alternatief 'lokaal dorp' is dat hetzelfde kan bieden had ik misschien zelf wel hetzelfde gedaan. Helaas heeft de damsport niet de statuur om hier een andere keus te maken.
Maar goed, jammer is het wel, zeker gezien jouw terechte opmerkingen over toeschouwersaantallen.
Overigens chapeau voor de snelle en duidelijke reactie van de organisatie!
Ik begrijp de keuze van de organisatie wel, in lijn ook met wat jp zei. Als er geen vergelijkbaar goed alternatief 'lokaal dorp' is dat hetzelfde kan bieden had ik misschien zelf wel hetzelfde gedaan. Helaas heeft de damsport niet de statuur om hier een andere keus te maken.
Maar goed, jammer is het wel, zeker gezien jouw terechte opmerkingen over toeschouwersaantallen.
Overigens chapeau voor de snelle en duidelijke reactie van de organisatie!
Alle deelnemers voor het komende WK zijn nu bekend, tijd om dit topic weer een trapje omhoog te geven.
Ik deel de spelers altijd in, in 3 categorieen:
A) de echte toppers, de mensen die wereldkampioen kunnen worden.
Ik denk dan aan personen als Schwarzmann, Georgiev, Tsjizjov, Baljakin. De onderlinge partijen worden vaak remise.
B) de echte 'zwakke' spelers (voor zover zwak van toepassing is als je WK speelt).
Maar ik doel dan op de spelers die onderin eindigen en tussen dit geweld veel te zwak zijn. Ik herinner me Leandro met ik meen 2 punten, en bijv. Wallen WK 1988, 4 punten, Alfaisi WK 1988 8 punten en Bonnave en Issalene beiden 9 punten. En WK 1990, Tchicaya 4 punten, Beyaert en Specogna 8 en Lepsic 9 punten. En WK 2003 Andall 5 punten.
Voor de toppers niet interessant want die winnen allemaal van deze spelers.
C) de spelers net onder de top. Die(!) beslissen volgens mij een WK.
Hele degelijke spelers die net te kort komen, maar die heel degelijk spelen en die de echte toppers remises kunnen afdwingen.
Ik denk bijv. aan een speler als Domchev (wint te weinig om echt mee te doen bovenin), maar bijzonder taai. En wat te denken van Boezinski, Meurs, Boomstra en alle Afrikanen?
Je kunt als topper daarvan winnen, maar ga je te ver in je winstpogingen dan kun je ook 'zomaar' verliezen.
En wat zie ik als ik de deelnemerslijst zie? Ik zie veel, heel veel, bijna alleen maar spelers in die laatste categorie!!!
De zwakke Europeanen zijn ingewisseld voor spelers als Boomstra, Van Wijk en Wirny(!).
En voor de meestal niet supersterke spelers uit Pan-am (Leandro, Wallen etc.) spelen dit jaar Silva (lijkt me toch behoorlijk degelijk) een een ouwe (gevaarlijke) Rus: Mogiljanski. Nou, als die gaat zitten met het plan om remise te spelen dan wordt het nog knap lastig om te winnen...
Het lijkt me dus een bijzonder interessant WK te gaan worden!
Misschien ook een idee voor een meer ervaren Forum-gebruiker om een poll te starten wie wereldkampioen wordt? Heb ik nog niet gezien en lijkt me een aardig idee.
Ik deel de spelers altijd in, in 3 categorieen:
A) de echte toppers, de mensen die wereldkampioen kunnen worden.
Ik denk dan aan personen als Schwarzmann, Georgiev, Tsjizjov, Baljakin. De onderlinge partijen worden vaak remise.
B) de echte 'zwakke' spelers (voor zover zwak van toepassing is als je WK speelt).
Maar ik doel dan op de spelers die onderin eindigen en tussen dit geweld veel te zwak zijn. Ik herinner me Leandro met ik meen 2 punten, en bijv. Wallen WK 1988, 4 punten, Alfaisi WK 1988 8 punten en Bonnave en Issalene beiden 9 punten. En WK 1990, Tchicaya 4 punten, Beyaert en Specogna 8 en Lepsic 9 punten. En WK 2003 Andall 5 punten.
Voor de toppers niet interessant want die winnen allemaal van deze spelers.
C) de spelers net onder de top. Die(!) beslissen volgens mij een WK.
Hele degelijke spelers die net te kort komen, maar die heel degelijk spelen en die de echte toppers remises kunnen afdwingen.
Ik denk bijv. aan een speler als Domchev (wint te weinig om echt mee te doen bovenin), maar bijzonder taai. En wat te denken van Boezinski, Meurs, Boomstra en alle Afrikanen?
Je kunt als topper daarvan winnen, maar ga je te ver in je winstpogingen dan kun je ook 'zomaar' verliezen.
En wat zie ik als ik de deelnemerslijst zie? Ik zie veel, heel veel, bijna alleen maar spelers in die laatste categorie!!!
De zwakke Europeanen zijn ingewisseld voor spelers als Boomstra, Van Wijk en Wirny(!).
En voor de meestal niet supersterke spelers uit Pan-am (Leandro, Wallen etc.) spelen dit jaar Silva (lijkt me toch behoorlijk degelijk) een een ouwe (gevaarlijke) Rus: Mogiljanski. Nou, als die gaat zitten met het plan om remise te spelen dan wordt het nog knap lastig om te winnen...
Het lijkt me dus een bijzonder interessant WK te gaan worden!
Misschien ook een idee voor een meer ervaren Forum-gebruiker om een poll te starten wie wereldkampioen wordt? Heb ik nog niet gezien en lijkt me een aardig idee.
Niet helemaal correct, Leandro behaalde een plus score in 1988AnDa wrote:
Ik herinner me Leandro met ik meen 2 punten, en bijv. Wallen WK 1988
Ik doelde bij die score van Leandro op een WK daarvoor, is dat dan 1986 geweest?blondegod wrote:Niet helemaal correct, Leandro behaalde een plus score in 1988AnDa wrote:
Ik herinner me Leandro met ik meen 2 punten, en bijv. Wallen WK 1988
En dan heb ik bij het komende WK de namen van bijv. Amrillaew en Getmanski nog niet eens genoemd!
-
Drawing system:
Players already divided into to groups:
“Dutch” group
1. gmi Alexander Baliakin (Netherlands) 2395
2. mi Roel Boomstra (Netherlands) 2353
3. gmi Pim Meurs (Netherlands) 2349
4. gmi Jean Marc Ndjofang (Cameroon) 2343
5. gmi Ndiaga Samb (Senegal) 2329
6. gmi Edvard Buzinskij (Lithuania) 2328
7. gmi Aleksej Domchev (Lithuania) 2320
8. mi Camara Moussa (Guinee) 2306
9. gmi Mor Seck (Senegal) 2259
10. mf Wiebe van der Wijk (Netherlands) 2200
“Russian” group
1. gmi Alexander Georgiev (Russia) 2437
2. gmi Alexander Schwarzman (Russia) 2427
3. gmi Alexei Chizov (Russia) 2383
4. gmi Vadim Virny (Germany) 2380
5. gmi Alexander Getmanski (Russia) 2374
6. gmi Mourodoullo Amrillaew (Russia) 2360
7. gmi Alexander Mogilianski (USA) 2338
8. mi Erdenebileg Dul (Mongolia) 2300
9. gmi Allan Silva (Brazil) 2269
10. Alisher Artykow (Uzbekistan) 2191
For one group belong numbers 1-10, for the second one 11-20.
So players from the same country meet in the first 9 rounds.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
I 1 - 10 2 - 9 3 - 8 4 - 7 5 - 6 11 - 20 12 - 19 13 - 18 14 - 17 15 - 16
II 10 - 6 7 - 5 8 - 4 9 - 3 1 - 2 20 - 16 17 - 15 18 - 14 19 - 13 11 - 12
III 2 - 10 3 - 1 4 - 9 5 - 8 6 - 7 12 - 20 13 - 11 14 - 19 15 - 18 16 - 17
IV 10 - 7 8 - 6 9 - 5 1 - 4 2 - 3 20 - 17 18 - 16 19 - 15 11 - 14 12 - 13
V 3 - 10 4 - 2 5 - 1 6 - 9 7 - 8 13 - 20 14 - 12 15 - 11 16 - 19 17 - 18
VI 10 - 8 9 - 7 1 - 6 2 - 5 3 - 4 20 - 18 19 - 17 11 - 16 12 - 15 13 - 14
VII 4 - 10 5 - 3 6 - 2 7 - 1 8 - 9 14 - 20 15 - 13 16 - 12 17 - 11 18 - 19
VIII 10 - 9 1 - 8 2 - 7 3 - 6 4 - 5 20 - 19 11 - 18 12 - 17 13 - 16 14 - 15
IX 5 - 10 6 - 4 7 - 3 8 - 2 9 - 1 15 - 20 16 - 14 17 - 13 18 - 12 19 - 11
X 1 - 11 2 - 12 3 - 13 4 - 14 5 - 15 6 - 16 7 - 17 8 - 18 9 - 19 10 - 20
XI 12 - 1 13 - 2 14 - 3 15 - 4 16 - 5 17 - 6 18 - 7 19 - 8 20 - 9 11 - 10
XII 1 - 13 2 - 14 3 - 15 4 - 16 5 - 17 6 - 18 7 - 19 8 - 20 9 - 11 10 - 12
XIII 14 - 1 15 - 2 16 - 3 17 - 4 18 - 5 19 - 6 20 - 7 11 - 8 12 - 9 13 - 10
XIV 1 - 15 2 - 16 3 - 17 4 - 18 5 - 19 6 - 20 7 - 11 8 - 12 9 - 13 10 - 14
XV 16 - 1 17 - 2 18 - 3 19 - 4 20 - 5 11 - 6 12 - 7 13 - 8 14 - 9 15 - 10
XVI 1 - 17 2 - 18 3 - 19 4 - 20 5 - 11 6 - 12 7 - 13 8 - 14 9 - 15 10 - 16
XVII 18 - 1 19 - 2 20 - 3 11 - 4 12 - 5 13 - 6 14 - 7 15 - 8 16 - 9 17 - 10
XVIII 1 - 19 2 - 20 3 - 11 4 - 12 5 - 13 6 - 14 7 - 15 8 - 16 9 - 17 10 - 18
XIX 20 - 1 11 - 2 12 - 3 13 - 4 14 - 5 15 - 6 16 - 7 17 - 8 18 - 9 19 - 10
Players already divided into to groups:
“Dutch” group
1. gmi Alexander Baliakin (Netherlands) 2395
2. mi Roel Boomstra (Netherlands) 2353
3. gmi Pim Meurs (Netherlands) 2349
4. gmi Jean Marc Ndjofang (Cameroon) 2343
5. gmi Ndiaga Samb (Senegal) 2329
6. gmi Edvard Buzinskij (Lithuania) 2328
7. gmi Aleksej Domchev (Lithuania) 2320
8. mi Camara Moussa (Guinee) 2306
9. gmi Mor Seck (Senegal) 2259
10. mf Wiebe van der Wijk (Netherlands) 2200
“Russian” group
1. gmi Alexander Georgiev (Russia) 2437
2. gmi Alexander Schwarzman (Russia) 2427
3. gmi Alexei Chizov (Russia) 2383
4. gmi Vadim Virny (Germany) 2380
5. gmi Alexander Getmanski (Russia) 2374
6. gmi Mourodoullo Amrillaew (Russia) 2360
7. gmi Alexander Mogilianski (USA) 2338
8. mi Erdenebileg Dul (Mongolia) 2300
9. gmi Allan Silva (Brazil) 2269
10. Alisher Artykow (Uzbekistan) 2191
For one group belong numbers 1-10, for the second one 11-20.
So players from the same country meet in the first 9 rounds.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
I 1 - 10 2 - 9 3 - 8 4 - 7 5 - 6 11 - 20 12 - 19 13 - 18 14 - 17 15 - 16
II 10 - 6 7 - 5 8 - 4 9 - 3 1 - 2 20 - 16 17 - 15 18 - 14 19 - 13 11 - 12
III 2 - 10 3 - 1 4 - 9 5 - 8 6 - 7 12 - 20 13 - 11 14 - 19 15 - 18 16 - 17
IV 10 - 7 8 - 6 9 - 5 1 - 4 2 - 3 20 - 17 18 - 16 19 - 15 11 - 14 12 - 13
V 3 - 10 4 - 2 5 - 1 6 - 9 7 - 8 13 - 20 14 - 12 15 - 11 16 - 19 17 - 18
VI 10 - 8 9 - 7 1 - 6 2 - 5 3 - 4 20 - 18 19 - 17 11 - 16 12 - 15 13 - 14
VII 4 - 10 5 - 3 6 - 2 7 - 1 8 - 9 14 - 20 15 - 13 16 - 12 17 - 11 18 - 19
VIII 10 - 9 1 - 8 2 - 7 3 - 6 4 - 5 20 - 19 11 - 18 12 - 17 13 - 16 14 - 15
IX 5 - 10 6 - 4 7 - 3 8 - 2 9 - 1 15 - 20 16 - 14 17 - 13 18 - 12 19 - 11
X 1 - 11 2 - 12 3 - 13 4 - 14 5 - 15 6 - 16 7 - 17 8 - 18 9 - 19 10 - 20
XI 12 - 1 13 - 2 14 - 3 15 - 4 16 - 5 17 - 6 18 - 7 19 - 8 20 - 9 11 - 10