Als we als KNDB rekeninghouden met de niet-zondagspeler moeten we zeker rekening houden met de voetbalkijkers. Dus het is het een of het ander, of allebei, of allebei niet.wibor wrote:Als je door het mee doen aan de provinciale sneldamkampioenschappen bij een plaatsing afdwingt voor het NK sneldammen kun je op dat moment de afweging maken om wel of niet mee te doen. De meeste provinciale sneldamkampioenschappen zijn gespeeld na dat bekend was wanneer Nederland moest voetballen en de datum voor het NK sneldammen was ook al bekend. Als de voetballiefhebbers toen hadden gezegd ik doe liever niet mee dan hadden de reserve spelers mee kunnen doen. Daar heb ik geen moeite mee. Echter heb je bij de provinciale wedstrijden aangegeven dat je aan het NK deelneemt dan heb je je daar aan te houden en niet achteraf lopen piepen. Kom je niet opdagen dan mag er van mij geschorst worden. Is er een peiling gehouden onder de deelnemers wat ze er van vinden? En als ik niet van voetballen houd moet ik dan in plaats van 8.00 met de trein nu om 7.00 uur met de trein van uit Maastricht. Of Leeuwarden ook om zeven uur! Moeten de regels aangepast worden voor een voetbalwedstrijd! En dan nog eens om 15.30 beginnen aan de finale ronde! Maar ja dammen is maar een kneuterig spelletje dus niet belangrijk. Als we iets anders te doen hebben valt dammen maar af. Als we ons opgeven voor een toernooi en we komen zonder kennisgeving niet opdagen zowat doen we toch de volgende keer mee. Daar gaat het dammen kapot aan. Kijk maar op de clubs waar tegenwoordig een hoop spelers het fatsoen niet meer hebben om zich af te melden.thijs van den broek wrote:Ik snap niet wat er mis is met de opzet die nu gehandteerd word? En de opmerking die je maakt over dat mensen dan een jaar geschorst moeten worden vind ik belachelijk. Als de KNDB ieder lid dat dammen niet op de eerste plaats heeft staan (boven familie school, kinderen of andere sporten) gaat schorsen zullen er niet veel leden meer overblijven vrees ik. Het is een grote groep die graag het voetbal zou willen zien en met deze opzet valt het ook nog te combineren met het nk, prima lijkt me!wibor wrote:Wel of geen goede column heeft niets te maken met het feit dat het NK niet serieus wordt genomen. Het is gewoon belachelijk. Ik neem aan dat de deelnemers via het toernooiboekje wel weten waar ze moeten spelen, maar als je als belangstellende wil weten waar het gehouden wordt staat het nergens op de site!
De gewone regels toepassen wat aanvangstijd en plaatsing, groepsgrote enz.zoals elk jaar. Zijn er deelnemers die door het voetballen niet komen opdagen maar wel hebben getekent om mee te doen onmiddelijk een jaar schorsen voor alle wedstrijden die onder de KNDB vallen. Op het moment dat er gespeeld werd voor de plaatsing voor dit NK had men in de meeste gevallen al een keuze kunnen maken om wel of niet mee te doen. Dan nu niet lopen piepen dat er een voetbalwedstrijd is!
NK sneldammen 2010
-
Re: NK sneldammen 2010
-
- Real name: Michel Stempher
Je moet niet hoor.. je kan je altijd nog terugtrekken. Maar als we nu gaan zeiken om het vroege vertrekken kunnen we net zo goed meteen vragen aan het NOC&NSF om de subsidie voor de sport maar naar 0 euro te brengen. We kunnen ons dan laten uitschrijven als sport. Als we wedstrijden later laten beginnen zodat men kan uitslapen heeft het niks meer met sport te maken. Pas als het onmogelijk wordt om met het openbaar vervoer op een plaats tijdig te geraken moet er iets worden gewijzigd.wibor wrote: Is er een peiling gehouden onder de deelnemers wat ze er van vinden? En als ik niet van voetballen houd moet ik dan in plaats van 8.00 met de trein nu om 7.00 uur met de trein van uit Maastricht. Of Leeuwarden ook om zeven uur!
De gemiddelde werknemer (voor mijn gevoel dan.. ik heb geen cijfertjes die mijn bewering ondersteunen) start ook om 08.00 uur in de ochtend en die doet dat ook gewoon; ook als hij daarvoor om 06.00 uur de wekker moet zetten. Voor een sport moet de wekker ook worden gezet naar mijn mening. Bij een spel kan je wat prutsen aan de aanvangstijd zodat men kan uitslapen.
Edit: ik verwacht al een reactie hierop van een aantal mensen dat ik wel voorstander was van uitstel van een wedstrijd in de nationale competitie vanwege de weersvoorspellingen: veiligheid moet natuurlijk wel voorop blijven staan. Als je vroeg moet vertrekken -niet omdat de wedstrijd vroeg begint- maar omdat er gewoon stapvoets gereden zou moeten worden door de verwachte weersomstandigheden is het niet meer veilig. Sinds mijn ervaring bij het NK Rapid heb ik deze mening.
De gemiddelde werknemer begint niet eerder voor een voetbalwedstrijd en krijgt dan twee uur pauze om vervolgens een uur later thuis te zijn. De gemiddeld werknemer neemt als het kan vrij. Er zullen echt wel een aantal deelnemers nog vroeger moeten vertrekken als ze met het openbaar vervoer gaan. Er wordt een NK gespeeld dan behoort dat op een waardige manier gespeeld worden en behoren ook de regelsgroenteboer wrote:Je moet niet hoor.. je kan je altijd nog terugtrekken. Maar als we nu gaan zeiken om het vroege vertrekken kunnen we net zo goed meteen vragen aan het NOC&NSF om de subsidie voor de sport maar naar 0 euro te brengen. We kunnen ons dan laten uitschrijven als sport. Als we wedstrijden later laten beginnen zodat men kan uitslapen heeft het niks meer met sport te maken. Pas als het onmogelijk wordt om met het openbaar vervoer op een plaats tijdig te geraken moet er iets worden gewijzigd.wibor wrote: Is er een peiling gehouden onder de deelnemers wat ze er van vinden? En als ik niet van voetballen houd moet ik dan in plaats van 8.00 met de trein nu om 7.00 uur met de trein van uit Maastricht. Of Leeuwarden ook om zeven uur!
De gemiddelde werknemer (voor mijn gevoel dan.. ik heb geen cijfertjes die mijn bewering ondersteunen) start ook om 08.00 uur in de ochtend en die doet dat ook gewoon; ook als hij daarvoor om 06.00 uur de wekker moet zetten. Voor een sport moet de wekker ook worden gezet naar mijn mening. Bij een spel kan je wat prutsen aan de aanvangstijd zodat men kan uitslapen.
Edit: ik verwacht al een reactie hierop van een aantal mensen dat ik wel voorstander was van uitstel van een wedstrijd in de nationale competitie vanwege de weersvoorspellingen: veiligheid moet natuurlijk wel voorop blijven staan. Als je vroeg moet vertrekken -niet omdat de wedstrijd vroeg begint- maar omdat er gewoon stapvoets gereden zou moeten worden door de verwachte weersomstandigheden is het niet meer veilig. Sinds mijn ervaring bij het NK Rapid heb ik deze mening.
Artikel 40
Sneldamkampioenschap van Nederland Categorie A
40.1 De wedstrijden om het sneldamkampioenschap van Nederland categorie A zijn toegankelijk
voor leden van de Bond.
40.2 Het kampioenschap kent een halve finale en een finale, die op één dag worden gespeeld.
40.3 Bij voorkeur wordt gespeeld met het Fischer-tempo van vijf minuten per partij plus vijf
seconden per zet per speler. Indien geen digitale klokken aanwezig zijn, wordt gespeeld
met een bedenktijd van tien minuten per speler per partij, waarbij de bedenktijd bij arbitrage
met twee minuten per speler wordt verlengd.
40.4.1 Het aantal deelnemers aan de halve finale bedraagt vierentwintig; er wordt centraal
gespeeld in vier parallelgroepen van elk zes deelnemers.
40.4.2 Recht tot deelnemen hebben:
a. de nummers 1 tot en met 4 van de laatstgehouden finale, mits nog leeftijdsgerechtigd;
b. spelers, gepromoveerd uit de sneldamkampioenschappen der provinciale bonden, in
de artikel 32.1 bepaalde getalsverhouding.
40.4.3 Aan de plaatsing in de eindstand zijn per parallelgroep de volgende rechten verbonden:
de nummers 1 en 2 plaatsen zich voor finalegroep I, de nummers 3 en 4 voor finalegroep
II en de nummers 5 en 6 voor finalegroep III.
40.5.1 Het aantal deelnemers aan de finale bedraagt vierentwintig; er wordt gespeeld in drie
groepen: I, II en III.
40.5.2 Recht tot deelnemen aan een bepaalde finalegroep hebben de geplaatsten uit de halve
finale, volgens het bepaalde in artikel 39.4.3.
40.5.3 De eindstand van de finale wordt als volgt bepaald : de nummers 1 tot en met 8 in de
eindstand van de finalegroepen I, II en III bezetten respectievelijk de plaatsen 1 tot en met
8, 9 tot en met 16, 17 tot en met 24.
Aan de plaatsing in de eindstand zijn de volgende rechten verbonden:
a. aan de speler die als eerste eindigt wordt de titel van kampioen toegekend;
b. de nummers 1, 2, 3 en 4 plaatsen zich voor de eerstvolgende halve finale.
40.6 Elke deelnemer aan het kampioenschap betaalt een bij bestuursbesluit te bepalen bijdrage
Dus er wordt een wedstrijdreglement opgesteld maar we houden als het beter uitkomt ons er niet aan? Dan kunnen we omdat er een voetbalwedstrijdlen ook maar de regel hanteren dat je twee zetten te gelijk mag doen.
Last edited by wibor on Sat Jun 05, 2010 00:56, edited 2 times in total.
-
Heeft de KNDB al een officieel protest van jou ontvangen?wibor wrote:De gemiddelde werknemer begint niet eerder voor een voetbalwedstrijd en krijgt dan twee uur pauze om vervolgens een uur later thuis te zijn. De gemiddeld werknemer neemt als het kan vrij. Er zullen echt wel een aantal deelnemers nog vroeger moeten vertrekken als ze met het openbaar vervoer gaan. Er wordt een NK gespeeld dan behoort dat op een waardige manier gespeeld worden en behoren ook de regelsgroenteboer wrote:Je moet niet hoor.. je kan je altijd nog terugtrekken. Maar als we nu gaan zeiken om het vroege vertrekken kunnen we net zo goed meteen vragen aan het NOC&NSF om de subsidie voor de sport maar naar 0 euro te brengen. We kunnen ons dan laten uitschrijven als sport. Als we wedstrijden later laten beginnen zodat men kan uitslapen heeft het niks meer met sport te maken. Pas als het onmogelijk wordt om met het openbaar vervoer op een plaats tijdig te geraken moet er iets worden gewijzigd.wibor wrote: Is er een peiling gehouden onder de deelnemers wat ze er van vinden? En als ik niet van voetballen houd moet ik dan in plaats van 8.00 met de trein nu om 7.00 uur met de trein van uit Maastricht. Of Leeuwarden ook om zeven uur!
Artikel 40
Sneldamkampioenschap van Nederland Categorie A
40.1 De wedstrijden om het sneldamkampioenschap van Nederland categorie A zijn toegankelijk
voor leden van de Bond.
40.2 Het kampioenschap kent een halve finale en een finale, die op één dag worden gespeeld.
40.3 Bij voorkeur wordt gespeeld met het Fischer-tempo van vijf minuten per partij plus vijf
seconden per zet per speler. Indien geen digitale klokken aanwezig zijn, wordt gespeeld
met een bedenktijd van tien minuten per speler per partij, waarbij de bedenktijd bij arbitrage
met twee minuten per speler wordt verlengd.
40.4.1 Het aantal deelnemers aan de halve finale bedraagt vierentwintig; er wordt centraal
gespeeld in vier parallelgroepen van elk zes deelnemers.
40.4.2 Recht tot deelnemen hebben:
a. de nummers 1 tot en met 4 van de laatstgehouden finale, mits nog leeftijdsgerechtigd;
b. spelers, gepromoveerd uit de sneldamkampioenschappen der provinciale bonden, in
de artikel 32.1 bepaalde getalsverhouding.
40.4.3 Aan de plaatsing in de eindstand zijn per parallelgroep de volgende rechten verbonden:
de nummers 1 en 2 plaatsen zich voor finalegroep I, de nummers 3 en 4 voor finalegroep
II en de nummers 5 en 6 voor finalegroep III.
40.5.1 Het aantal deelnemers aan de finale bedraagt vierentwintig; er wordt gespeeld in drie
groepen: I, II en III.
40.5.2 Recht tot deelnemen aan een bepaalde finalegroep hebben de geplaatsten uit de halve
finale, volgens het bepaalde in artikel 39.4.3.
40.5.3 De eindstand van de finale wordt als volgt bepaald : de nummers 1 tot en met 8 in de
eindstand van de finalegroepen I, II en III bezetten respectievelijk de plaatsen 1 tot en met
8, 9 tot en met 16, 17 tot en met 24.
Aan de plaatsing in de eindstand zijn de volgende rechten verbonden:
a. aan de speler die als eerste eindigt wordt de titel van kampioen toegekend;
b. de nummers 1, 2, 3 en 4 plaatsen zich voor de eerstvolgende halve finale.
40.6 Elke deelnemer aan het kampioenschap betaalt een bij bestuursbesluit te bepalen bijdrage
Dus er wordt een wedstrijdreglement opgesteld maar we houden als het beter uitkomt ons er niet aan? Dan kunnen we omdat er een voetbalwedstrijdlen ook maar de regel hanteren dat je twee zetten te gelijk mag doen.
De gemiddelde werknemer krijgt trouwens weldegelijk vrij!!!!! Er zijn zat bedrijven waar tijdens Nederland een groot scherm wordt getoverd...
Artikel 66
Het Spel- en Wedstrijdreglement kan uitsluitend worden gewijzigd door de Bondsraad van
de bond en wel met gewone meerderheid van stemmen.
Voorstellen tot wijziging moeten op de agenda voor die vergadering worden vermeld.
En ik zou wel eens willen weten wie besloten heeft om het NK aan te passen. Als ik deelnemer was zou ik onmiddelijk protest aantekenen.
Het Spel- en Wedstrijdreglement kan uitsluitend worden gewijzigd door de Bondsraad van
de bond en wel met gewone meerderheid van stemmen.
Voorstellen tot wijziging moeten op de agenda voor die vergadering worden vermeld.
En ik zou wel eens willen weten wie besloten heeft om het NK aan te passen. Als ik deelnemer was zou ik onmiddelijk protest aantekenen.
-
Misschien heeft onze huizenaar iets van een gelukspilletje nodig?
Klinkt niet zo positief allemaal....
En als je geen deelnemer bent, waar doe je dan in vredesnaam moeilijk over?
Ik ben geen deelnemer maar zou met de gekozen aanpassing in elk geval geen moeite hebben. een uurtje eerder beginnen om zo een oplossing te vinden voor de voetballiefhebbers zonder grote aanpassing aan het systeem is aardig gelukt. De finale is wel korter maar daarvoor de voorronde weer langer en waar het finale halen vroeger met een verliespartij al haast uitgesloten was is er nu meer kans in de voorronde.
Bij de meeste bedrijven wordt ook naarstig gezocht naar mogelijkheden om de wedstrijd te bekijken. In mijn eigen bedrijf dat gewoon door zal moeten draaien vanwege de vele internationale verbindingen beginnen mensen deels vroeger of werken langer door om twee uurtjes van voetbal te genieten, anderen hebben vrij (kan maar deels) en natuurlijk zijn er ook wel wat mensen die niets met voetbal hebben en die in die twee uur de zaak overeind houden. Als werkgever heb ik alle begrip voor de voetballiefhebbers, en dan bedenk je iets, met goede wil kom je er altijd uit.
Bij de meeste bedrijven wordt ook naarstig gezocht naar mogelijkheden om de wedstrijd te bekijken. In mijn eigen bedrijf dat gewoon door zal moeten draaien vanwege de vele internationale verbindingen beginnen mensen deels vroeger of werken langer door om twee uurtjes van voetbal te genieten, anderen hebben vrij (kan maar deels) en natuurlijk zijn er ook wel wat mensen die niets met voetbal hebben en die in die twee uur de zaak overeind houden. Als werkgever heb ik alle begrip voor de voetballiefhebbers, en dan bedenk je iets, met goede wil kom je er altijd uit.
Dat schreef hij toch al? Hij wil graag als toeschouwer naar het NK toe, maar hij weet niet waar het is. Bovendien houdt hij niet van voetbal. Dan heb je de komende maand gewoon een rotleven.Koos van Amerongen wrote:Misschien heeft onze huizenaar iets van een gelukspilletje nodig?
-
- Real name: Jeroen Kos
Wat vinden de op dit forum schrijvende bondsraad leden er van dat de KNDB haar eigen wedstrijdreglement niet serieus neemt?
Ik ben een groot liefhebber van voetbal en sla geen wedstrijd over. Echter als ik mij ergens voor opgeef of voor bepaalde zaken afspraken heb gemaakt en er is toevallig voetbal op die dag dan houdt ik mij aan de afspraak (moesten meer mensen doen).GuidoB wrote:Dat schreef hij toch al? Hij wil graag als toeschouwer naar het NK toe, maar hij weet niet waar het is. Bovendien houdt hij niet van voetbal. Dan heb je de komende maand gewoon een rotleven.Koos van Amerongen wrote:Misschien heeft onze huizenaar iets van een gelukspilletje nodig?
-
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er geen hout van.wibor wrote:Ik ben een groot liefhebber van voetbal en sla geen wedstrijd over. Echter als ik mij ergens voor opgeef of voor bepaalde zaken afspraken heb gemaakt en er is toevallig voetbal op die dag dan houdt ik mij aan de afspraak (moesten meer mensen doen).GuidoB wrote:Dat schreef hij toch al? Hij wil graag als toeschouwer naar het NK toe, maar hij weet niet waar het is. Bovendien houdt hij niet van voetbal. Dan heb je de komende maand gewoon een rotleven.Koos van Amerongen wrote:Misschien heeft onze huizenaar iets van een gelukspilletje nodig?
1) je bent voetballiefhebber (maar houdt je aan afspraken)
2) je bent damliefhebber (en je wilt komen kijken bij NK Sneldammen)
Door de huidige opzet kun je én naar dammen komen kijken én het voetbal volgen. Geweldig toch!?
Nogmaals: de afgelopen jaren is het NK Sneldammen in UTRECHT (denksportcentrum Den Hommel) gehouden.
Vanuit diverse bronnen heb ik waargenomen dat het ook dit jaar weer in Utrecht is.
-
De KNDB heeft al vermeld dat het in Utrecht zal zijn. (Den Hommel wordt genoemd in het bericht over het NK sneldammen op de website)Koos van Amerongen wrote: Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er geen hout van.
1) je bent voetballiefhebber (maar houdt je aan afspraken)
2) je bent damliefhebber (en je wilt komen kijken bij NK Sneldammen)
Door de huidige opzet kun je én naar dammen komen kijken én het voetbal volgen. Geweldig toch!?
Nogmaals: de afgelopen jaren is het NK Sneldammen in UTRECHT (denksportcentrum Den Hommel) gehouden.
Vanuit diverse bronnen heb ik waargenomen dat het ook dit jaar weer in Utrecht is.
-
Wat is nou eigenlijk het voordeel van de nieuwe opzet (voorrondes in 3 van 8 en finales in 4 van 6) ?
De nieuwe opzet is om de voetballiefhebbers tegemoet te komen. Dat daar de regels (die voor het houden van het NK gelden volgens het handboek van de KNDB) gewoon aan de kant worden geschoven doet niet ter zake.Bert Aalberts wrote:Wat is nou eigenlijk het voordeel van de nieuwe opzet (voorrondes in 3 van 8 en finales in 4 van 6) ?
Hierdoor heb je na de pauze minder rondes te spelen.Bert Aalberts wrote:Wat is nou eigenlijk het voordeel van de nieuwe opzet (voorrondes in 3 van 8 en finales in 4 van 6) ?
Dus het aantal rondes is 's morgens meer en 's middags minder.
Zijn we allemaal ook weer wat eerder thuis.