WK-match in Twente

Post Reply
Groeneveld

Post by Groeneveld » Mon Jun 08, 2009 12:54

[Ging het vandaag beter, Piet en Frank?[/quote]

Ja het was gisteren prima te volgen,
en ook vandaag is alles nog uitstekend te volgen

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Jun 08, 2009 17:16

In de wedstrijdvoorwaarden staat het volgende:
3. The second day of the tie break maximum 5 micro matches are played following the “Georgiev-system”.The time schedule of the micro matches is 20 minutes plus 5 seconds per move Fisher system for an unlimited number of games.After each game in the micro match the players continue with the time remaining on the clock after the previous game. The maximum number of micro matches on this second day depends on the number of games already won in the match. Because the match has to be finished in this second tie break day the time schedule will be adapted if only zero or one games have come to a decision in the 12 games and the first tie break day. In that case the time schedule for the micro matches will be 15 minutes plus 2 seconds per move Fisher system.The micro matches continue until one of the player wins for the third time. .
Wat ik niet begrijp is hoe je een micromatch kunt winnen. Is het soms een sudden death systeem?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Jun 08, 2009 17:33

Wieger Wesselink wrote:In de wedstrijdvoorwaarden staat het volgende:
3. The second day of the tie break maximum 5 micro matches are played following the “Georgiev-system”.The time schedule of the micro matches is 20 minutes plus 5 seconds per move Fisher system for an unlimited number of games.After each game in the micro match the players continue with the time remaining on the clock after the previous game. The maximum number of micro matches on this second day depends on the number of games already won in the match. Because the match has to be finished in this second tie break day the time schedule will be adapted if only zero or one games have come to a decision in the 12 games and the first tie break day. In that case the time schedule for the micro matches will be 15 minutes plus 2 seconds per move Fisher system.The micro matches continue until one of the player wins for the third time. .
Wat ik niet begrijp is hoe je een micromatch kunt winnen. Is het soms een sudden death systeem?
Volgens mij gaat het inderdaad om de eerste overwinning, op het bord of op de klok, dat maakt niet uit. Hetzelfde principe als bij het NK-rapid, maar nu met Fischer-systeem ipv een vaste hoeveelheid tijd.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Jun 08, 2009 18:27

Wieger Wesselink wrote:Rein, ik ben erg benieuwd naar het oordeel van Kingsrow over het eindspel van vandaag (zie ook http://10x10.org/analysis/2009/wkmatch/round2.html).
Na zoeken op 29 ply, geeft Kingsrow 2.02 voordeel voor zwart na 57...11-7! Bijvoorbeeld omdat na 4-10-5 of 4-10-28 en 34-40-45 de afruil met 13-9 tot een verloren 4 om 4 eindspel leidt. (volgens de incomplete 8 stukken databases waar ik over beschik). Dit eindspel precies doorgronden kan natuurlijk geen mens, maar het lijkt wel erg goed voor zwart.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jun 08, 2009 19:49

Egbert van Hattem wrote: Na een partij zonder kansen kan Schwarzman eindelijk rustig slapen

De derde partij in de WK Match Dammen 2009 is in remise geëindigd,
hetzelfde resultaat als in de eerste twee partijen. Maar met één groot
verschil. Deze keer hoefde Schwarzman zich voor het eerst niet af te
vragen of hij wellicht een grote kans op een voorsprong had laten
lopen. De derde partij verliep technisch correct, zonder grote
schommelingen in het stellingoordeel.

Van een goede nachtrust was het bij Schwarzman na de tweede partij van
zondag niet gekomen. In analyses met collega-grootmeesters en via
opmerkingen op het internetforum, na afloop van zijn tweede partij,
werd steeds duidelijker dat hij een zeer kansrijke voortzetting had
gemist. "Ik zal wel te moe zijn geweest, dat ik dat niet gezien heb",
aldus Schwarzman. Ook Georgiev gaf toe dat de complexe eindspelstand,
met een dam en allebei vier schijven, 'goede kansen aan Schwarzman'
bood.

De wereldkampioen was niet ontevreden over het verloop van de derde
partij. "Georgiev nam niet veel risico, en ik kan vannacht tenminste
goed slapen", aldus Schwarzman. Georgiev had aan het slot van de
partij optisch gezien de betere positie en verbruikte bijna al zijn
bedenktijd, alvorens op de 41e zet met remise akkoord te gaan.
De vierde partij, dinsdag 9 juni, zal vroeg beginnen, om 10.00 uur, in
het Muziekcentrum van Enschede. Daarna verhuist de match naar de
Gemeente Twenterand. In het gemeentehuis te Vriezenveen vinden daar de
vijfde en zesde ronde plaats, aanstaande woensdag en donderdag. Dan
pas is de rustdag waar Alexander Schwarzman vandaag al zo naar verlangde.

Egbert van Hattem,
Perschef WK Dammen 2009.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jun 08, 2009 23:43

Mooi stukje van Henk Stouwdam in de NRC van vandaag, zie bijlage.
Attachments
Zijn Russen goed omdat ze Dostojevski lezen, NRC 8 juni 2009.pdf
(129.03 KiB) Downloaded 323 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 09, 2009 03:05

Wieger Wesselink wrote:Een beknopte analyse van de 1e partij is te vinden op http://10x10.org.
Afgezien van de inhoud, prachtige vormgeving en kleurschakering Wieger!!

http://10x10.dse.nl/analysis/2009/wkmatch/round1.html

http://10x10.dse.nl/analysis/2009/wkmatch/round2.html

http://10x10.dse.nl/analysis/2009/wkmatch/round3.html

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Jun 09, 2009 07:42

Rein Halbersma wrote:
Wieger Wesselink wrote:Rein, ik ben erg benieuwd naar het oordeel van Kingsrow over het eindspel van vandaag (zie ook http://10x10.org/analysis/2009/wkmatch/round2.html).
Na zoeken op 29 ply, geeft Kingsrow 2.02 voordeel voor zwart na 57...11-7! Bijvoorbeeld omdat na 4-10-5 of 4-10-28 en 34-40-45 de afruil met 13-9 tot een verloren 4 om 4 eindspel leidt. (volgens de incomplete 8 stukken databases waar ik over beschik). Dit eindspel precies doorgronden kan natuurlijk geen mens, maar het lijkt wel erg goed voor zwart.
Wieger, dit is wat Ed Gilbert mij schreef:

"Up to move 56 it's a draw. But when white played 56.10-4, I think that was a loss. 56.18-13 is a db draw. Black gave up the win at move 57 with 20-25. I think 57...11-7 wins. I ran this position in the book generator for most of the day. Only the partial 8pc dbs, but the propagated book score is now above 400, which is an almost certain black win.
-- Ed"

Dus jouw analyse opmerking "It's already hard to say whether white should promote on square 4 or on square 5." is terecht, en volgens Kingsrow is 56.10-4 dus al verliezend. En 57...11-7 had dus zeer waarschijnlijk gewonnen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 09, 2009 17:53

Egbert van Hattem wrote: Hierbij ontvangt u het wedstrijdverslag van de vierde ronde van de
WK-match tussen Schwarzman en Georgiev.

Resultaat als in de voorgaande drie partijen: remise.

Hoewel het een interessante en gedurfde partij betrof, blijft het dus
vooralsnog wachten op een verfrissende "twee" op het scorebord,
vergelijkbaar met de regenbui die menigeen zonet in Enschede
plotseling verraste.

Morgen en overmorgen wordt er gespeeld in de Gemeente Twenterand, in
het Gemeentehuis van Vriezenveen. In Twenterand is de Nederlandse
topdamvereniging "Witte van Moort" gevestigd. Het eerste tiental van
deze club vocht dit jaar tot in de barrages mee om de landstitel.

Met hartelijke groet,
Egbert van Hattem.
Toch weer remise, na variantrijk gevecht

Uitdager en wereldkampioen dammen, Alexander Georgiev en Alexander
Schwarzman, zijn hun vierde remise overeen gekomen in het match om de
wereldtitel dammen. Witspeler Georgiev koos zonder omwegen voor de
Kellervariant met wit. Daarmee stelde zich met open vizier op. Zwart
nam de aanvallende ruil in deze variant, waarna een variantrijk
middenspel ontstond. Zeker nadat de zwartspeler een tweede
ongebruikelijke ruil toeliet met een kleurrijk spelbeeld als resultaat.

Uiteindelijk leek Schwarzman het gelijk aan zijn zijde te krijgen. De
aanvallende potenties van de zwarte stand leken tot volle wasdom te
komen. Toch slaagde Georgiev erin met een goed getimede zettenvolgorde
de stand zo goed als gelijkwaardig te houden. Het kostte hem wel de
nodige moeite. Hij verbruikte de bedenktijd voor de eerste vijftig
zetten bijna volledig.

Schwarzman arriveerde enkele minuten te laat in de speelzaal omdat de
lijnbus vanaf het hotel op het terrein van de Universiteit Twente,
enig oponthoud kende door wegwerkzaamheden. De uitleg van Schwarzman
was voor de sportieve Georgiev - die een ochtendwandeling van ruim
vijf kilometer naar de speelzaal prefereerde - voldoende om arbiter
Frank Teer te verzoeken de reeds in werking gestelde klok tot de
volledige bedenktijd van Schwarzman 'terug te draaien'.

Egbert van Hattem,
Perschef WK Dammen 2009.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Jun 10, 2009 00:28

Hanco Elenbaas wrote:
Wieger Wesselink wrote:Een beknopte analyse van de 1e partij is te vinden op http://10x10.org.
Afgezien van de inhoud, prachtige vormgeving en kleurschakering Wieger!!

http://10x10.dse.nl/analysis/2009/wkmatch/round1.html

http://10x10.dse.nl/analysis/2009/wkmatch/round2.html

http://10x10.dse.nl/analysis/2009/wkmatch/round3.html
Dank je Hanco! In de vormgeving gaat vlot een hoop tijd zitten, zeker als je daar zoals ik geen groot talent voor hebt. Het kan ongetwijfeld allemaal nog een stuk mooier, maar het doet niet veel meer onder voor de schaakanalyses die op het web staan dacht ik zo.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 10, 2009 06:11

Telegraaf, di 09 jun 2009, 21:18

Dammatch in evenwicht

door Harm Wiersma

Enschede - De vierde partij van het WK dammen is dinsdag opnieuw in gelijk spel geëindigd. Deze keer vanuit een meer agressieve opening, maar na technische ruilmanoeuvres in de opbouwfase het middenspel bleef een spannende confrontatie achterwege.

<center>Image
Alexander Schwarzman</center>

Weliswaar is de eerste cyclus moreel in het voordeel voor wereldkampioen Alexander Schwarzman geëindigd, maar het draait in de WK-match om de eerste drie winstpartijen en daar ziet het voorlopig niet naar uit. Vanaf vandaag verplaatst het spektakel zich voor twee partijen naar het gemeentehuis van Vriezenveen en vervolgens naar Hengelo, waar in 1972 zowel Ton Sijbrands als Harm Wiersma naam maakten om de wereldtitel tot aan 1984 naar Nederland te halen. Sindsdien is het een Oost-Europese aangelegenheid.

Stand: Schwarzman – Georgiev 4-4.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 10, 2009 06:39

http://www.shashki.com/PNphpBB2-viewtopic-t-1312.html

Image

In de partij werd gespeeld 25. 47-41.

Variant Edvard Boezjinski: 25.46-41 23-28 26.37-31 21-26 27.35-30! 26x46 28.42-37 46x32 29.39-34 28x50 30.43-39! 50x42 31.48x10!!!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jun 10, 2009 13:28

Voor internetters, die om wat voor reden dan ook niet de beschikking hebben over Java en daardoor de liveapplet op www.wkdammen2009.nl niet kunnen zien, kunnen de op Javascript gebaseerde Oerterp-applet bezichtigen op http://toernooibase.kndb.nl link Livegames.
Let op: hij start wat langzaam op, en refreshtime is wat lager.
Een feature van Johan Teake Dekker. Nog wel wat experimenteel, maar de kinderziektes zijn er dacht ik uit.
Vanmiddag is gepland dat vanuit het gemeentehuis Twenterand ook een live videostreaming plaats zal vinden.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jun 10, 2009 14:46

Piet Bouma wrote:Voor internetters, die om wat voor reden dan ook niet de beschikking hebben over Java en daardoor de liveapplet op www.wkdammen2009.nl niet kunnen zien, kunnen de op Javascript gebaseerde Oerterp-applet bezichtigen op http://toernooibase.kndb.nl link Livegames.
Vanmiddag is gepland dat vanuit het gemeentehuis Twenterand ook een live videostreaming plaats zal vinden.
De Oerterp-applet is dé uitkomst voor alle Mac bezitters die totdusver geen Live partijen konden zien.
Zojuist is de streaming video in de lucht gegaan. Een fantastisch gezicht op de speeltafel vanuit 4 verschillende hoeken!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Jun 10, 2009 15:10

Toch weer remise, na variantrijk gevecht

Uitdager en wereldkampioen dammen, Alexander Georgiev en Alexander Schwarzman, zijn hun vierde remise overeen gekomen in het match om de wereldtitel dammen. Witspeler Georgiev koos zonder omwegen voor de Kellervariant met wit. Daarmee stelde zich met open vizier op. Zwart nam de aanvallende ruil in deze variant, waarna een variantrijk middenspel ontstond. Zeker nadat de zwartspeler een tweede ongebruikelijke ruil toeliet met een kleurrijk spelbeeld als resultaat.

Uiteindelijk leek Schwarzman het gelijk aan zijn zijde te krijgen. De aanvallende potenties van de zwarte stand leken tot volle wasdom te komen. Toch slaagde Georgiev erin met een goed getimede zettenvolgorde de stand zo goed als gelijkwaardig te houden. Het kostte hem wel de nodige moeite. Hij verbruikte de bedenktijd voor de eerste vijftig zetten bijna volledig.

Schwarzman arriveerde enkele minuten te laat in de speelzaal omdat de lijnbus vanaf het hotel op het terrein van de Universiteit Twente, enig oponthoud kende door wegwerkzaamheden. De uitleg van Schwarzman was voor de sportieve Georgiev - die een ochtendwandeling van ruim vijf kilometer naar de speelzaal prefereerde - voldoende om arbiter Frank Teer te verzoeken de reeds in werking gestelde klok tot de volledige bedenktijd van Schwarzman ‘terug te draaien’.
Het spijt me, maar de tranen schieten in me in de ogen als ik dit lees.
Een negatief, truttig, onaantrekkelijk flutstuk van de slechtste journalist ooit, zou Wilders zeggen. Ik bedoel dus: Dit kan beter.

Alleen die kop al, wat negatief. Weer remise.
Je kunt ook koppen: Georgiev kiets voor levensgevaarlijke Kelleromsingeling.
De eerste zin van het stuk benadrukt nogmaals de remiseban.
Er ontbreekt sappige informatie als: Georgiev verloor met dezelfde openingsvariant met 9 - 1 van Schwarzman in Delft!
Variantrijk middenspel, wat een cliche!
De Kelleropening staat bekend als de scherpste opening die er betaat, schrijf dus dat Georgiev en Schwarzman de scherpste openingsvariant op het bord brengen die er bestaat.
Noem de geweldige combinatie die Domtsjev tijdens de analyses aangaf (en lul niet over dat 46-41 een rare zet is).
En houd alsjeblieft op met verhalen over een gemiste lijnbus, hoe truttig wil je het dammen maken. Neen, kom met een spappig citaat van het Beest of vertel iets aparts over Georgiev.
Hoe vaak moet ik dit nog schrijven, ben ik soms een roepende in de woestijn?
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply