Waarom stoppen zelfs mogelijke topdammers?

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 04, 2008 19:35

Kosmos wrote:Neem ook het volgende. Sijbrands kreeg een levenslange sponsoring aangeboden door de heer Wildkamp, dezelde genereuze heer dankzij wie ons bondsorgaan in kleur verschijnt. Wildkamp zou alle recordpogingen van Sijbrands financieel steunen.
In plaats van eeuwig dankbaar te zijn komt Sijbrands eerst terug op deelname aan het WK terwijl hij Wildkamp al deelname had beloofd, persconferentie belegd en alles. Dit is niet het ergste nog. Vervolgens gaat Sijbrands in zee met de universiteit van Tilburg om een nieuwe recordpoging te ondernemen! Ik vond dit meteen heel dubieus.
Maar verder er is helemaal niemand die dat vreemd vindt, die doorheeft dat de heer Wildkamp hier grof wordt geschoffeerd! Niemand! Alleen maar knielende mensen voor Ton!
Zo moreel corrupt is dit wereldje...
De mensen hebben iemand nodig om voor te knielen en ze knielen nou eenmaal liever voor Ton dan voor jou of voor Henk. Dat is misschien vervelend voor jullie, maar als je het goed overweegt niet onbegrijpelijk, toch?

Het verhaal over de heer De Wilde en Ton Sijbrands toont aan dat Ton zijn principes niet inruilt voor geld en zich ook niet door geld de wet laat voorschrijven. Of in ruil voor geld 'eeuwig dankbaar' is. Dat is een van de redenen dat zovelen op de knieën zijn gegaan voor deze na Harm Wiersma grootste dammer aller tijden.

<center>Image</center>

Maar dat FMJD EVP Harry Otten niet aanwezig is bij de recordpoging van Erno Prosman is wel erg kinderachtig, een beetje slaafs ook. Zou Harry zich werkelijk serieuze zorgen moeten maken om zijn positie in de kringen van Ton en Hetty als hij de euvele moed had op 4 en 5 juli in Delft te zijn??
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Wed Jun 04, 2008 21:01

Henk de Witt wrote: ...Zie ik een uitweg? Niet binnen de KNDB, dat is voldoende gebleken. Ik zou alle goede, vooruitstrevende mensen die hun kostbare tijd aan de KNDB besteden willen oproepen 'Stop daar alsjeblieft mee'. Zonde van de energie, het is trekken aan een dood paard en de kans is groot dat je besmet raakt met de vigerende morele corruptie. Je kunt veel meer voor de damsport doen buiten de KNDB om. Heus, het organiseren van de nationale competitie en dergelijke kunnen we rustig overlaten aan onze conservatieve damvrienden. Dat kunnen ze namelijk wel, en er is altijd nog de steun van het bondsbureau.

Waardevolle nieuwe initiatieven, mogelijk voorboden van een nieuwe damcultuur, kunnen veel beter buiten de KNDB om worden genomen. Steek daar je energie in en vergeet het zinkende schip!
Henk, jouw bespiegeling heeft dezelfde strekking als mijn bijdragen in deze draad. Ik heb mijn lidmaatschap van de KNDB beeindigd omdat mijn geweten bezwaar maakt tegen de praktijken van dit orthodox sektarisme en wil dit niet financieren via mijn contributie. Maar ik blijf wel dammen. Dat kan ook makkelijk omdat er in mijn gebied een alternatieve bond is (Oost Groninger Dambond) met een damclub in eigen dorp en bovendien maar enkele tientjes contributie per jaar kost. Verder zijn er via internet, literatuur, toernooien, enz. natuurlijk nog volop mogelijkheden om met veel plezier te blijven dammen.

Misschien zijn dit inderdaad voorboden voor een nieuwe damcultuur. Een losse dynamische flexibele organisatie die drijft op locale initiatieven zoals dat nieuwe succesvolle kaartspel dat ik als voorbeeld gaf. Geen organisatie die zich in stand houdt via een monopoly-positie met subsidie maar afhankelijk is van de levensvatbaarheid van die initiatieven. Het antwoord is aan de jeugd.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Jun 04, 2008 22:03

De KNDB heeft er de laatste jaren veel aan gedaan om talenten goede trainingsfaciliteiten te bieden. En dat heeft duidelijk effect gehad, want de kloof met de Oostblokjeugd is lang niet zo groot meer als vroeger. Dus op dat punt is de visie van de KNDB helemaal niet zo slecht geweest.

Waarom toptalenten er dan toch mee ophouden kunnen ze natuurlijk het beste zelf uitleggen. Als ik voor mezelf spreek, dan vind ik het trage speeltempo niet meer van deze tijd. Toernooien van twee weken met een partij per dag zijn wat mij betreft lang en breed achterhaald. Ik heb zelf een poosje magic gespeeld, en daarbij ligt de snelheid van het spel vele malen hoger. Aan zo'n toernooitje beleef ik gemiddeld genomen veel meer plezier dan aan een lang(dradig)e dampartij. De leukste damtoernooien vind ik tegenwoordig vooral sneldamtoernooien zoals het NK sneldammen voor teams in Westerhaar. Als het aan mij lag zou de focus veel meer die kant op gaan.

Nu hebben we natuurlijk al het NK sneldammen en sinds kort zelfs het NK rapid. Maar de uitstraling van die toernooien is zo beroerd dat de topspelers deze toernooien massaal links laten liggen. Met het genant lage prijzengeld geeft de KNDB zelf eigenlijk al de boodschap mee dat je het vooral niet te serieus moet nemen. En dat is een gemiste kans lijkt me. Ik zou wel wat zien in een serieus opgezette sneldam- of rapidcompetitie waarin toppers het tegen elkaar opnemen. Ook als toeschouwer vind ik zoiets vele malen interessanter om te zien dan een toernooi als een NK of WK. De krachtmetingen tussen Wiersma, Schwarzman en Valneris uit een WK sneldammen van een aantal jaren geleden reken ik tot het meest spectaculaire wat ik ooit op damgebied gezien heb.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Jun 05, 2008 12:54

Leo Mous wrote:Sociale veranderingen gaan over het algemeen niet zo snel. Die vragen tijd. De weg van de revolutie heeft, bij mijn weten, zelden voor veranderingen gezorgd die breed gedragen werden en een lang leven beschoren waren. Bovendien is het gevolg van bijna elke revolutie een nog starder stelsel dan het omver geworpen had.
Ik haal dit onderdeel even uit jouw uitvoerige reactie Leo. 'Revolutie', 'harder stelsel', tsjonge, jonge, jonge. Weet je nog wel waar deze discussie over gaat? Niet over een getergde, uitgehongerde massa in 19e eeuw die in opstand komt. Het gaat over een sportbond anno 2001 Leo, een sportbond die de aansluiting met de moderne samenleving heeft gemist. Niks geen revolutie of harder stelsel.
Veel sportbonden zijn conservatief, maar als ze bedreigd worden in hun bestaan zie je dat ze zich toch vroeg of laat toch aanpassen. Logisch, nietwaar. De damwereld is echt een grote uitzondering. Het mooiste voorbeeld van modernisering is de hockeybond. Men kampte met een slecht imago, is gaan nadenken en met een integraal vernieuwingsplan gekomen. Om te beginnen is het buitenspel gewoon afgeschaft, er vielen namelijk bijna geen velddoelpunten meer. Het aantal 'technische fouten' is drastisch teruggebracht, want het spel lag om de haverklap stil, niet om aan te zien. Men is op kunstgras gaan spelen omdat vloeiend spel met een klein balletje op een hobbelveld onmogelijk is. Enz. enz. Het imago van het hockey is sterk verbeterd, de bond groeit als kool, in bijna alle steden zijn er wachtlijsten voor jeugdleden.
Overigens kunnen we ook voorbeelden ontlenen aan het bedrijfsleven. Als een bedrijf in de problemen komt, zoekt men naar aanpassingen om te overleven.

Is zoiets ook mogelijk in de damwereld? Jazeker! Niet op dezelfde schaal natuurlijk, maar toch. Laat ik een voorbeeld noemen. In de jaren negentig organiseerden wij in Delft vrouwentoernooien. We nodigden topdamsters uit, maar richtten ons ook op recreanten. Soms deden 20-30 recreanten mee. Het duurde een aantal jaren maar uiteindelijk werden een aantal van deze vrouwen ook lid van onze club. Op een gegeven moment telde onze vereniging acht vrouwelijke seniorleden. Dit had een geweldige positieve invloed op ons clubleven. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er nog maar twee vrouwelijke leden over zijn. Maar dat heeft te maken met het feit dat onze aandacht is verslapt omdat bijna alle energie wordt opgeslokt door het jaarlijkse festival. Men kan niet alles tegelijk. Maar het kan dus, dat is de belangrijkste les. Nog steeds doen jaarlijks in het Delflandkampioen vijf of zes vrouwen mee, al zijn ze geen lid (meer) van de club. Mijn indruk is dat deze dames dammen gewoon leuk en gezellig vinden, niet dat ze gedwongen worden door ‘harde revolutionairen’.

De kern van mijn betoog is, dat je je bij dit soort initiatieven niets moet aantrekken van de KNDB. Dit kan gewoon op clubniveau of in lokale of regionale particuliere initiatieven. Mijn stelling is dat mensen die de teloorgang van de damsport aan het hart gaat en iets willen doen veel beter hun energie in dit soort initiatieven kunnen steken dan in de KNDB. Ze leveren aantoonbaar iets op en het is gezellig en leuk om te doen! Uiteindelijk zal dit ook zijn weerslag op de KNDB hebben. Dat kan niet anders.
Wat de KNDB wel doet, het organiseren van de nationale competitie, de serviceverlening (de service van het bondsbureau is dik in orde!) enz. dat gaat heus wel door. Laat die bondsraad maar keuvelen over plusjes en minnetjes, appeltjes en peertjes. Laat het KNDB-bestuur een subsidie-aanvraag voor de Damacademie maar als een hete aardappel op het bordje leggen van hun vriendje Krajenbrink. Zonder subsidie redden we het ook wel.

Overigens Leo, gisteren werd ik op de club verrast met de Propagandaprijs van de WHDB. Gememoreerd werden mijn activiteiten op een heel breed terrein, vrouwendammen, jeugddammen, damfestival enz. Soms voel ik me gegeneerd bij het ontvangen van een prijs, maar in dit geval was ik er -in alle bescheidenheid- bijzonder blij mee. Je weet dat ik graag discussieer, maar nog liever breng ik zaken in de praktijk en boek ik concrete resultaten. Gelukkig zijn er in de damwereld nog mensen die deze resultaten erkennen. Dat doet me deugd.
Dat sommige dambestuurders (en Leo Mous?) deze resultaten afschilderen als producten van een gevaarlijke revolutionair, daarvan heb ik al vaker met verwondering kennis genomen. Logischerwijze zou je veronderstellen dat men juist blij zou zijn met die resultaten.
Klaas van der Laan wrote:Henk, jouw bespiegeling heeft dezelfde strekking als mijn bijdragen in deze draad. Ik heb mijn lidmaatschap van de KNDB beeindigd omdat mijn geweten bezwaar maakt tegen de praktijken van dit orthodox sektarisme en wil dit niet financieren via mijn contributie. Maar ik blijf wel dammen. Dat kan ook makkelijk omdat er in mijn gebied een alternatieve bond is (Oost Groninger Dambond) met een damclub in eigen dorp en bovendien maar enkele tientjes contributie per jaar kost. Verder zijn er via internet, literatuur, toernooien, enz. natuurlijk nog volop mogelijkheden om met veel plezier te blijven dammen.

Misschien zijn dit inderdaad voorboden voor een nieuwe damcultuur. Een losse dynamische flexibele organisatie die drijft op locale initiatieven zoals dat nieuwe succesvolle kaartspel dat ik als voorbeeld gaf. Geen organisatie die zich in stand houdt via een monopoly-positie met subsidie maar afhankelijk is van de levensvatbaarheid van die initiatieven. Het antwoord is aan de jeugd.
Inderdaad denken we in grote lijnen hetzelfde over deze materie Klaas. Overigens roep ik niet op tot beëindiging van het KNDB-lidmaatschap. Evenmin zal ik het KNDB-lidmaatschap propageren. De feiten wijzen eenvoudigweg uit dat de belangen van de damsport niet in goede handen zijn bij deze bond.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Thu Jun 05, 2008 13:24

Ik heb voorlopig even geen tijd, maar ik kom hier nog een keer op terug.
Henk, neem het niet zo zwaar op. Ik deel de waardering van de WHDB voor alles wat je doet, incl. jouw inspanningen voor vernieuwingen in de damsport. Dat weet je. Alle initiatieven vanuit het ''veld'' juich ik juist toe. Misschien ben ik op dat punt niet goed overgekomen. Mij ging het meer in het algemeen vooral om de rollen binnen de dambond en wat je van iedereen wel en niet mag verwachten. Overigens had ik het over een ''starder'' stelsel en niet een ''harder'' stelsel.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Jun 05, 2008 17:54

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:Neem ook het volgende. Sijbrands kreeg een levenslange sponsoring aangeboden door de heer Wildkamp, dezelde genereuze heer dankzij wie ons bondsorgaan in kleur verschijnt. Wildkamp zou alle recordpogingen van Sijbrands financieel steunen.
In plaats van eeuwig dankbaar te zijn komt Sijbrands eerst terug op deelname aan het WK terwijl hij Wildkamp al deelname had beloofd, persconferentie belegd en alles. Dit is niet het ergste nog. Vervolgens gaat Sijbrands in zee met de universiteit van Tilburg om een nieuwe recordpoging te ondernemen! Ik vond dit meteen heel dubieus.
Maar verder er is helemaal niemand die dat vreemd vindt, die doorheeft dat de heer Wildkamp hier grof wordt geschoffeerd! Niemand! Alleen maar knielende mensen voor Ton!
Zo moreel corrupt is dit wereldje...
De mensen hebben iemand nodig om voor te knielen en ze knielen nou eenmaal liever voor Ton dan voor jou of voor Henk. Dat is misschien vervelend voor jullie, maar als je het goed overweegt niet onbegrijpelijk, toch?

Het verhaal over de heer De Wilde en Ton Sijbrands toont aan dat Ton zijn principes niet inruilt voor geld en zich ook niet door geld de wet laat voorschrijven. Of in ruil voor geld 'eeuwig dankbaar' is. Dat is een van de redenen dat zovelen op de knieën zijn gegaan voor deze na Harm Wiersma grootste dammer aller tijden.
Ik heb zo'n vermoeden dat elke dammer zich wel eens heeft afgevraagd waarom die Sijbrands al zijn tijd en energie in het dammen heeft gestoken. Met zijn gaven had hij op ander gebied vast en zeker een fortuin voor zichzelf kunnen verdienen. Dat iemand die zo slim is zijn talenten verspeeld met het dammen is tegenwoordig niet logisch. Daarom óók loopt de jeugd weg. Maar dit geloof in edele principes verdient veel respect. Kosmos, ik vergeef het je, je weet niet wat je zegt.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Enthousiasme

Post by Kosmos » Thu Jun 05, 2008 18:40

Wat ik in de damwereld mis is enthousiasme.
Er zijn wel enthousiaste mensen, maar de meerderheid van de dammers is nogal suf. Die dammers hebben ook behoefte aan een suffe dambeleving heeft iemand me eens uitgelegd. Dat was wel een eyeopener voor mij destijds. Het argument tegen de Delftse telling van deze persoon luidde ongeveer: Dammers willen gewoon lekker suf een potje schuiven, en hebben geen behoefte aan meer spectakel, zeker niet als het extra energie kost. Ik denk dat hier een kern van waarheid inzit. In een discussie met Rijmer gaf Rijmer ook al aan dat de meeste dammers tevreden zijn met een potje schuiven en een punt en dan weer naar huis. Het is de minderheid die er wat meer van wil maken. En de meerderheid bepaalt de cultuur; dat is heel simpel.
Ik ben het dan ook eens met Henk de Witt dat vernieuwers niks te zoeken hebben bij de KNDB. Er is ook niks mis met de wens van dammers om lekker suf bezig te zijn. Het is ieders goed recht om die cultuur te verdedigen. Als er behoefte aan is dan is er ruimte voor.
Het is voor mensen die de damsport aantrekkelijker willen maken echter zinloos om aan een dergelijk dood paard te trekken.
Uitzonderingen op het gebrek aan enthousiasme zijn er gelukkig nog genoeg. Neem de jeugd. Mijn ervaring met jeugdtrainingen is dat ze wel enthousiast en leergierig zijn. Zo vond ik de jongens van de CJT allemaal zeer prettig om mee te werken.
Er zijn ook enthousiastelingen als bijvoorbeeld Leo Aliar. Hij informeerde laatst al naar mijn Engelse damboek in wording, omdat hij dampropaganda maakt in India. Leo praat met enthousiasme en humor over ons spel en daarom geloof ik wel in zijn plannen! Enthousiasme en humor werken aanstekelijk!
Henk de Witt kreeg terecht een prijs. Deze dampropagandist zet zich enorm in voor leuke damevenementen. Nooit suf, altijd weer leuk en/of origineel. De mensen weten niet half hoeveel inzet en enthousiasme Henk de Witt heeft. Niemand ziet hem op zijn fietsje door de regen naar een school gaan om damles te geven aan kinderen. Iedereen denkt dat onze kaalkop de hele dag op het strand ligt naar wijven met dikke tieten te loeren! Terwijl we hier met een hardwerkende enthousiasteling te maken hebben.
Volgens mij is enthousiasme de belangrijkste factor in het betrekken van mensen bij de damwereld. Kijk ook naar het NK pupillen, zo'n evenement is een feest van enthousiasme!
Overigens ben ik het volledig met Wieger eens dat het slakkentempo totaal niet strookt met de moderne jeugdcultuur. Ze gaan liever kaartspelletjes doen, daar ligt het speeltempo veel hoger, veel flitsender!
Bij mijzelf is dankzij het zaaddodende speeltempo het enthousiasme voor het damspel flink afgestompt. Door dat ouwelullentempo (ik houd van duidelijk taalgebruik) vind ik dammen eigenlijk niet eens meer leuk om te doen. Tijdens rapid heb ik veel meer een sportbeleving.
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Re: Enthousiasme

Post by Jaap van Galen » Fri Jun 06, 2008 20:11

Kosmos wrote:Er is ook niks mis met de wens van dammers om lekker suf bezig te zijn. Het is ieders goed recht om die cultuur te verdedigen. Als er behoefte aan is dan is er ruimte voor.
....
Het is voor mensen die de damsport aantrekkelijker willen maken echter zinloos om aan een dergelijk dood paard te trekken.
....
Uitzonderingen op het gebrek aan enthousiasme zijn er gelukkig nog genoeg.
....
Volgens mij is enthousiasme de belangrijkste factor in het betrekken van mensen bij de damwereld.
....
Ik ben het dan ook eens met Henk de Witt dat vernieuwers niks te zoeken hebben bij de KNDB.
Voor mij nadert het punt dat ik compleet geen zin meer heb om mijn enthousiasme in het dammen te steken en voor een groot gedeelte is dat al min of meer het geval.
Inderdaad heeft iedereen recht op zijn cultuur. Maar damcultuur en dammen zijn toch nog net even twee verschillende dingen. Dammen is een sport, het huidige dammen zoals het beoefend wordt is een gekozen manier om die sport uit te oefenen. Het slakkentempo waar jij het over had is daarvan een voorbeeld.
Ik zou graag met enthousiasme willen strijden voor de toekomst van het dammen, maar helaas past in mijn visie daar niet onze huidige cultuur bij, dan is er geen toekomst voor het dammen.
Van 10 duizend leden naar 5 duizend leden in een zeer geringe tijdsperiode, tijd om je te bezinnen over jezelf zou je toch zeggen, maar zelfs een gering fronsen van wenkbrauwen gebeurt meestal niet. En op het moment dat ik de bondsraad voorstel om een grondige analyse te maken van ons ledenverloop, en zulk soort onderzoek is mijn expertise, met een (naar ik vrees erg sombere) toekomstvoorspelling is het enthousiasme daarvoor zo gering dat ik ook geen zin meer heb om er nog enige tijd in te steken. Terwijl het slechts positief bedoeld is. Weet wie je bent, waar je staat, hoe het gaat, en doe dan pas wat je het beste lijkt.

Een cultuur heeft geen recht om een sport te laten doodbloeden. Als iemand zich daar expliciet op die manier over uitspreekt, "beter niets dan een klein beetje anders", daar kan ik dan nog respect voor hebben, maar bemoei je dan niet met de toekomst van de damsport.
Als je er in slaagt om de dambond te halveren van 10 duizend naar 5 duizend leden moet je worden ontslagen, wegwezen, en geen gouden handdruk graag. Maar nee, liever sponors, vernieuwers en enthousiastelingen die zich niet willen aanpassen aan de cultuur buiten de deur zetten en roepen "met geld kun je ons niet kopen want wij zijn principieel" of "waarom richt je geen eigen dambond op". Een vreemd soort korte termijn denken, zoiets als "ach ik red het nog wel tot mijn dood, en wie weet de damsport ook nog wel een beetje".

En nee, ik ben het niet eens met de stelling dat vernieuwers niets te zoeken hebben bij de KNDB. Of althans, ik denk dat gegeven het feit dat we als KNDB er niets van bakken de laatste jaren, we juist enthousiaste vernieuwers de ruimte moeten geven met initiatieven.
En dan lekker simpel oordelen, als houders van het aandeel "liefhebber damsport"
Doelstelling, net als van het huidige bestuur: vergroten ledenaantal
En als je het niet haalt: wegwezen

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Jun 06, 2008 20:56

Jaap van Galen wrote:
Kosmos wrote:Er is ook niks mis met de wens van dammers om lekker suf bezig te zijn. Het is ieders goed recht om die cultuur te verdedigen. Als er behoefte aan is dan is er ruimte voor.
....
....
Uitzonderingen op het gebrek aan enthousiasme zijn er gelukkig nog genoeg.
....
Volgens mij is enthousiasme de belangrijkste factor in het betrekken van mensen bij de damwereld.
....
Ik ben het dan ook eens met Henk de Witt dat vernieuwers niks te zoeken hebben bij de KNDB.
Voor mij nadert het punt dat ik compleet geen zin meer heb om mijn enthousiasme in het dammen te steken en voor een groot gedeelte is dat al min of meer het geval.
Inderdaad heeft iedereen recht op zijn cultuur. Maar damcultuur en dammen zijn toch nog net even twee verschillende dingen. Dammen is een sport, het huidige dammen zoals het beoefend wordt is een gekozen manier om die sport uit te oefenen. Het slakkentempo waar jij het over had is daarvan een voorbeeld.
Ik zou graag met enthousiasme willen strijden voor de toekomst van het dammen, maar helaas past in mijn visie daar niet onze huidige cultuur bij, dan is er geen toekomst voor het dammen.
Van 10 duizend leden naar 5 duizend leden in een zeer geringe tijdsperiode, tijd om je te bezinnen over jezelf zou je toch zeggen, maar zelfs een gering fronsen van wenkbrauwen gebeurt meestal niet. En op het moment dat ik de bondsraad voorstel om een grondige analyse te maken van ons ledenverloop, en zulk soort onderzoek is mijn expertise, met een (naar ik vrees erg sombere) toekomstvoorspelling is het enthousiasme daarvoor zo gering dat ik ook geen zin meer heb om er nog enige tijd in te steken. Terwijl het slechts positief bedoeld is. Weet wie je bent, waar je staat, hoe het gaat, en doe dan pas wat je het beste lijkt.

Een cultuur heeft geen recht om een sport te laten doodbloeden. Als iemand zich daar expliciet op die manier over uitspreekt, "beter niets dan een klein beetje anders", daar kan ik dan nog respect voor hebben, maar bemoei je dan niet met de toekomst van de damsport.
Als je er in slaagt om de dambond te halveren van 10 duizend naar 5 duizend leden moet je worden ontslagen, wegwezen, en geen gouden handdruk graag. Maar nee, liever sponors, vernieuwers en enthousiastelingen die zich niet willen aanpassen aan de cultuur buiten de deur zetten en roepen "met geld kun je ons niet kopen want wij zijn principieel" of "waarom richt je geen eigen dambond op". Een vreemd soort korte termijn denken, zoiets als "ach ik red het nog wel tot mijn dood, en wie weet de damsport ook nog wel een beetje".

En nee, ik ben het niet eens met de stelling dat vernieuwers niets te zoeken hebben bij de KNDB. Of althans, ik denk dat gegeven het feit dat we als KNDB er niets van bakken de laatste jaren, we juist enthousiaste vernieuwers de ruimte moeten geven met initiatieven.
En dan lekker simpel oordelen, als houders van het aandeel "liefhebber damsport"
Doelstelling, net als van het huidige bestuur: vergroten ledenaantal
En als je het niet haalt: wegwezen
Goed dat je weer reageert, broeder Jaap!
Waarom zouden mensen niet het recht hebben iets sufs te verdedigen? Sommige mensen nemen het uitsterven van het dammen gewoon op de koop toe. Als ze zelf maar een potje kunnen schuiven.
De mensen die ik suf vind, vinden het zelf waarschijnlijk gezellig of knus.
Ik word er zelf strontdepressief van van dat suffe gedoe, maar die mensen bepalen zelf wel waar hun voorkeur ligt. We kunnen ze niet dwingen en dat wil ik ook helemaal niet. Als het aantrekkelijker maken van de damsport niet van harte gaat, is het zinloos.
Jij wilt de zaak aantrekkelijker maken, Henk ook, ik ook, maar wij krijgen toch geen gehoor? Trek tijdig je conclusies zou ik zeggen of wil je nog meer frustraties oplopen bij deze conservatieve bond?
Ik zie dan ook geen andere weg voor ons dan buiten de bond om te werken. De bond voert ook een talentontwikkelingsbeleid waar ik het mee oneens ben. Er wordt ingezet op een paar toptalenten. Die krijgen alle steun, de rest krijgt dus niks meer. Het gaat allemaal maar om 1 ding: De KNDB wil goud op een EK of WK scoren. Alles moet daarvoor wijken.
Als ik Krajenbrink duidelijk probeerde te maken dat dit slecht is voor de bond, omdat het aantal leden zo onvermijdelijk zal dalen, noemde hij mij altijd 'een echte breedtesporter'. En daar had Kraai gelijk in. Ik wilde graag de damsport aantrekkelijk maken voor een brede groep dammers, niet alleen voor een select groepje. Maar de KNDB geeft alleen nog supertalenten steun. Is een keuze. Ik ben het er niet mee eens en ik heb mijn consequenties getrokken. Ik ga aan dit dooie KNDB-paard niet meer trekken.
Neem ook die nationale bekercompetitie voor clubteams, wat een onaantrekkelijk gedoe voor veel te weinig mensen! Meteen schrappen deze flauwekul en vervangen voor rapidewedstrijden vind ik. Zal de KNDB niet in meegaan.
We kunnen beter iets doen als een rapidebond oprichten waar alleen wedstrijden met maximaal 30 minuten bedenktijd georganiseerd worden.
Of een Delftse Bond. Of een Ban-de-remise-bond. Dan hebben de mensen gewoon de keuze.
Of iets anders gaan doen. Goed, verder met mijn boek, misschien zijn ze in China of India enthousiast.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Jun 06, 2008 22:43

Klaas van der Laan wrote: Misschien zijn dit inderdaad voorboden voor een nieuwe damcultuur. Een losse dynamische flexibele organisatie die drijft op locale initiatieven zoals dat nieuwe succesvolle kaartspel dat ik als voorbeeld gaf. Geen organisatie die zich in stand houdt via een monopoly-positie met subsidie maar afhankelijk is van de levensvatbaarheid van die initiatieven. Het antwoord is aan de jeugd.
Mooi voorbeeld van jouw kaartspel. En inderdaad, het antwoord is aan de jeugd.
Maar volgend seizoen ben ik met mijn 41 jaar de jongste speler van Den Haag 1, dus waar is de jeugd gebleven?
Wij in onze damsport slagen erin om als je kijkt naar het percentage jeugdleden tussen de welpen-leeftijd en de junioren-leeftijd zo ongeveer slechts 10% over te houden, en dan ben ik nog erg positief. Het gemiddelde bij andere sporten ligt ongeveer op 80%.
Voor ons als damsport betekent dit dat op het moment dat de jeugd wat kan doen ze er helaas niet meer zijn. Dus het antwoord van de jeugd zal eeuwig op zich blijven wachten.
Maar zulk soort feiten willen we als dammers niet horen, maar we willen ze slechts ontkennen ("het is toch alleen maar logisch dat ze stoppen, want de jeugd zit alleen maar achter de computer"), en dus maant helaas nooit tot actie. Helaas alleen verkeerde semi-rationele verklaringen, die de damsport compleet niet helpen. Nooit eens de gedachte "we doen wat fout als we het zo veel slechter doen dan alle andere sporten, we moeten het anders aanpakken".
Maar mijn meest belangrijke punt, vrijwel alle echt in dammen geinterresseerde jeugdleden zijn allang vertrokken voordat ze ook maar iets voor de damwereld zouden kunnen betekenen.
Last edited by Jaap van Galen on Fri Jun 06, 2008 22:51, edited 3 times in total.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Jun 06, 2008 22:44

Kosmos wrote:Wat ik in de damwereld mis is enthousiasme.
Er zijn wel enthousiaste mensen, maar de meerderheid van de dammers is nogal suf.
Inderdaad, dat treft mij ook vaak en was destijds voor mij reden om het dammen de rug toe te keren. Ik was toen wat ouder dan Stefan en Robin, een jaar of 23, maar de sfeer in de damwereld stond me al enkele jaren tegen. De studentenbeweging en de politiek trokken me in die tijd, ik denk met ongelooflijk veel plezier terug aan de plannen die we maakten, de acties, de levendige discussies over van alles en nog wat, die vaak op straat werden voortgezet als we om een uur of vijf 's ochtends uit kroeg werden gezet. Een fantastische tijd! Het contrast met de damwereld was gigantisch. Zo ongelooflijk suf! En zo beperkt. Nooit eens het spel in een breder kader geplaatst, leuke ideeën ontwikkeld. Alleen maar gepraat over varianten, over jeugdspelers die misschien toppers konden worden. Saai. De cultuuromslag in de samenleving destijds leek volledig aan de damwereld voorbij te gaan, ook aan de studenten in mijn club destijds. Dat waren in mijn ogen al oude mannen aan wie het werkelijke leven voorbijging.
Toen na een periode van veel werken het spel mij weer trok, ik had dringend behoefte aan ontspanning, schrok ik enorm. Ik kwam dezelfde mensen tegen als tien jaar eerder, geen spat veranderd alleen wat grijzer en kaler. Tjalling, als ik een damzaal binnenkwam overviel me soms een enorm gevoel van moeheid. Op mijn club werd geklaagd over terugloop van het aantal leden, over de vergrijzing. Maar elk idee of plan stuitte op 'kan niet, wil niet'. Tot ik benaderd werd door een ouder lid. Een enthousiaste kerel die in het verleden ongelooflijk veel leuke damactiviteiten had georganiseerd, maar uiteindelijk het moede hoofd in de schoot had gelegd. Hij zag in mij een kompaan en we richtten een promotiecommissie op. De parallel met het KNDB-bestuur is frappant. We trokken ons niks aan van het clubbestuur van 'kan niet, wil niet'.
Het eerste vrouwenkampioenschap was meteen een succes, 22 vrouwen, allen recreanten. Mooie foto's in de plaatselijke pers. En wat zei het bestuur? 'Dit is niet voor herhaling vatbaar, die vrouwen worden toch nooit lid'. Daar werd ons even een natte dweil in het gezicht geduwd.
Maar we trokken ons er niets van aan. Er kwam jeugd. Wat zei het bestuur? 'We gaan die kinderen niet opgeven bij de KNDB, over drie weken zijn ze toch allemaal weer weg'. We trokken ons er niets van aan. Uiteindelijk werd het contrast tussen bestuur en promotiecommissie zo groot dat de promotiecommissie in feite als het werkelijke bestuur werd gezien, het eigenlijke bestuur werd irrelevant. Boos vertrok een aantal bestuursleden. Het was een nare, vervelende periode want die bestuursleden hadden natuurlijk tal van oude makkers in de club. Na een aantal jaren waarin de club een enorme groei doormaakte en ook veel diverser en levendiger werd, sloeg de stemming om. Diverse leden bekenden dat het achteraf goed was geweest dat hun oude makkers de club hadden verlaten, hoewel ze nog wel persoonlijke banden onderhielden. Het mooiste compliment kreeg ik van clubnestor Freek Piso die al zo'n 60 jaar lid was. 'Henk, ik ben al zo lang lid van deze club, maar zo leuk als nu is het nog nooit geweest'.

Zoals gezegd, bij de KNDB heb ik een geweldig deja vu. Niet zo zeer waar het jeugddammen of vrouwendammen betreft, daar is men wel voor. Maar het gebrek aan enthousiasme, de moedeloosheid die men uitstraalt. Neem de puntentelling. Tijdens het eerste toptoernooi in 2001 kwam een grootmeester naar me toe. 'Ik zie helemaal geen mensen van de KNDB. Die zouden hier toch moeten zijn!'. Dat dacht ik eigenlijk ook wel. Na decennia gepraat over de remise-ellende werd hier aan de oplossing gewerkt, je zou toch wat belangstelling verwachten. Later in de week kwam er toch een bestuurder. Hij was een beetje stilletjes binnengekomen en stond voor het scorebord. Zijn eerste woorden: 'Hm, weinig puntenoverwinningen'. Op dezelfde moedeloos stemmende toon van 'kan niet, wil niet'.
We trokken ons er wederom niets van aan en gingen gewoon door. Enkele jaren later bleek het remiseprobleem definitief opgelost, tot enthousiasme van de deelnemende wereldtoppers. En wat zegt uitgerekend in die periode de voorzitter van de KNDB (bij de prijsuitreiking van wederom een remise-NK)? 'Er zijn veel remises gevallen maar dat is helemaal niet erg'. Daar is ie weer, de natte dweil, u wordt hartelijk bedankt. Is er een decennialang doorzeurend probleem opgelost, was er volgens die voorzitter helemaal geen probleem. KNDB 21e eeuw.
Uiteraard trekken wij ons wederom niets aan van deze 'excellente vertegenwoordiger' van de damsport, we gaan gewoon door.
Kosmos wrote:Uitzonderingen op het gebrek aan enthousiasme zijn er gelukkig nog genoeg. ---- Volgens mij is enthousiasme de belangrijkste factor in het betrekken van mensen bij de damwereld.
Juist!! Dit raakt de kern van mijn betoog. Die mensen zijn er. En wij moeten af van het automatisme dat enthousiaste mensen zich inzetten voor de damsport in KNDB-verband. Juist niet! Trekken aan het dode paard zal ze beroven van hun energie. Die energie kunnen ze veel beter besteden aan leuke, vernieuwende partikuliere initiatieven. Lokaal, regionaal en op den duur wellicht landelijk. Waarom zou wat bij mijn club is gelukt landelijk niet kunnen lukken? Toegegeven, het zal wat langer duren en het ligt een paar niveau's gecompliceerder maar een principieel verschil is er niet. Als het contrast te groot wordt tussen levendige, moderne damevenementen en laten we zeggen het zoveelste dorre remise-NK zal de KNDB irrelevant worden. KNDB, who cares? En paradoxaal genoeg zal dat het moment zijn voor een vernieuwde KNDB die weer doet wat ze moet doen: Niet zeiken en frustreren, maar de damsport dienen!

Kosmos

Visie met een knipoog

Post by Kosmos » Fri Jun 06, 2008 23:24

Toch moet je niet overdrijven, Calcoppo. De bond heeft wel degelijk creatieve pogingen tot vernieuwing gedaan. Ben jij soms het doorslaande succes van het NK Sudoku alweer vergeten, ouwe standganger?
En jij schrijft dat de voorzitter geen goede columns schrijft, geen visie heeft???
Dat is toch niet waar, Calcoppo? Meurs heeft ons eerst uitgelegd dat sportiviteit voorop moet staan. Het was misdadig dat ene niet Culemborger (De zware crimineel E.D.) iemand (K.T.) door de klok jaagde.
Enkele columns later legt hij uit hoe de ene Culemborger de andere Culemborger door de klok had kunnen jagen en vindt hij het niet goed dat de ene Culemborger zo sportief was om het niet te doen. X had Y wel degelijk door de klok moeten jagen!
Want nu golden er andere principes! Ik geloof dat de externe factoren anders lagen (het team zou winnen!) en ik maar denken dat dat niks uit maakt voor het principe. Maar dat principe klopt niet, heeft onze voorzitter mij geleerd! Ik moet leren opportunistischer te denken. Als het zo uitkomt dit en als het niet uitkomt dan dat! Goede visie, een column zeker waard.
Ook heeft onze voorzitter duidelijk gemaakt dat een gespeelde zet stiekem terugnemen zoals een bekende Culemborgse topcoach eens deed, geen probleem is, door dit voorval in het beleidsmiddel bij uitstek, de doofpot te duwen. Geen woord hierover! Je bent er als voorzitter namelijk niet voor alle leden, neen, in eerste instantie ben je er voor de Culemborgers!
Als dat geen visie is om U tegen te zeggen, Calcoppo dan weet ik het ook niet meer, dan ben joe gewoon een aartspessimist. Typisch iets voor zo'n egocentrische kunstenaar ook die zich niet neer wil leggen bij de door g*d gegeven spelregels!

Henk de Witt

Re: Visie met een knipoog

Post by Henk de Witt » Mon Jun 09, 2008 14:31

De KNDB
Marcel
Enkele dagen terug mocht ik een giftige en ondermaatse e-mail ontvangen van een zekere Marcel Kosters. Dit nav mijn analyse over de damsport en de rol die de KNDB daarin speelt. Het begint al in de eerste zin, waarin Marcel spreekt van een 'eenmalig bericht' zijnerzijds. Dat betekent zoiets als 'ik ga jou lekker uitschelden en dan ben ik snel weg, da's makkelijk, want in de inhoudelijke discussie heb ik geen poot om op te staan.' Deze bejegening is mij talloze keren te beurt gevallen. Marcel bevestigt daarmee de foute cultuur binnen de KNDB. Waarom discussieert hij als KNDB-bestuurder niet in alle openheid op dit forum? Waarom, als hij sterk staat, weerlegt hij niet de zeer forse kritiek die hier door een aantal mensen is uitgesproken? Of, als de kritiek hout snijdt, belooft hij geen beterschap?
Zonder uiteraard de letterlijke tekst van zijn e-mail hier te publiceren zal ik ingaan op een aantal punten die hij aansnijdt en de punten die hij zorgvuldig buiten beeld probeert te houden.

Afbraakkritiek
Marcel beschuldigt mij van afbraakkritiek. Hij heeft mijn serieuze analyse niet goed gelezen of niet goed begrepen, waarschijnlijk beide. Op grond van een uitgebreide analyse, degelijk onderbouwd met feiten en argumenten ben ik tot de conclusie gekomen dat de KNDB niet de oplossing is voor de crisis waarin de damwereld verkeert, maar het probleem. Ik kan begrijpen dat hij zich als KNDB-bestuurder aangevallen voelt, maar het blijft zwak dat hij niet inhoudelijk op de analyse ingaat.
Als hij mijn stuk goed zou lezen, zal hij zien dat ik daarin juist een optimistisch perspectief schets. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Leo Mous, die alle zwakke punten van de damsport (terecht) op een rij zet, echter zonder enig perspectief te zien.

Doorzettingsvermogen
Marcel beschuldigt mij van gebrek aan doorzettingsvermogen omdat ik uit de Bondsraad en Het Damspel ben gestapt. Die kritiek is niet terecht:
a. Ik ben daaruit gestapt op grond van concrete gebeurtenissen die mijn analyse bevestigden. De KNDB is niet in staat om zichzelf uit het moeras te trekken. Dan is er een keer een goed besluit genomen en vervolgens komt de hele machinerie van persoonlijke belangetjes en vriendjespolitiek op gang om dit besluit alsnog onderuit te schoffelen.
b. Ik ben nu zo'n 20 jaar bezig met dampromotie. Met succes, dat durf ik in alle bescheidenheid te beweren. Als Marcel goed zou hebben opgelet zou hij hebben gezien dat er visie en beleid achter mijn activiteiten zit. Een integrale benadering met laagdrempelige toernooien (denk aan die miljoenen huishoudens waar een dambord aanwezig is), vlottere presentatie, damkunst, het bereiken van diverse doelgroepen (vrouwen, jeugd, immigranten), ophouden met dat malle remisegedoe. Het succes zit hem heel concreet in de mensen die zijn gaan dammen. Dat zijn er nogal wat, ik denk dat Marcel nog flink moet doorwerken om hetzelfde resultaat te bereiken. Hij is nog te jong daarvoor en voorlopig kalft het ledenbestand van de KNDB onder zijn leiding alleen maar af.

Ik heb mijn onlangs ontvangen propagandaprijs al gememoreerd. Ik was daarom zo blij, omdat de samenhang in mijn activiteiten werd gezien. Dat het niet gaat om losse activiteiten, maar om een geïntegreerde aanpak. Een breed front, variërend van absoluut topdammen (visitekaartje!) tot en met recreanten. Alleen al aan het laatste DUWO Damfestival deden 28 recreanten mee, voor de kleine damsport is dit een hoog aantal. Of zie jij elders grotere aantallen, Marcel? Dat Marcel mijn 20-jarige succesvolle arbeid geheel over het hoofd ziet, bevestigt mijn analyse van de KNDB. Men blijkt mijn activiteiten eerder als een bedreiging te zien.
Laat ik voorop stellen dat ik geen calvinistische inborst heb, al dit werk was uiterst plezierig om te doen. Ik geniet van de herinnering aan cafétoernooien, Belgisch biertje in de hand, bluesmuziekje op de achtergrond. De buurttoernooien waar gemengde viertallen van clubdammers en recreanten het tegen elkaar opnamen en waar met toegift werd gespeeld (een schijf per klasse) wat enorm leuke toernooien opleverde. De talloze jeugdtoernooien, vrouwentoernooien, toernooien bij het Surinaamse Sranti.
Maar, er zat een schaduwkant aan al deze activiteiten. Ik heb al verteld hoe negatief mijn clubbestuur aanvankelijk reageerde. Openlijke en heimelijke obstructie. De negatievelingen hebben uiteindelijk het veld geruimd. Later ontmoette ik dezelfde obstructie bij de KNDB. We zijn zelfs een keer langdurig (o.a. door Marcel) lastig gevallen vanwege een interne clubkwestie waar de KNDB niets te zoeken had. Ik kan Marcel wel vertellen dat dit een onvoorstelbaar beroep op mijn doorzettingsvermogen en dat van anderen heeft gedaan, dus daarover hoeft hij zich zeker geen zorgen te maken. Hij mag zich wel zorgen maken over de enorme woede die dit oproept bij mensen die juist zo druk bezig zijn het dammen weer op de kaart te zetten.

Wespennest
Marcel werpt mij voor de voeten dat ik niet de uitspraak van de nieuw gekozen president (dat rare woord 'executive...' etc laat ik even weg) van de FMJD over de blindsimultaan van Erno Prosman had mogen doen. Natuurlijk niet, alle aan het daglicht tredende vriendjesgedoe moet onmiddellijk in de doofpot! Althans van Marcel. Maar niet van mij.
Marcel gaat wijselijk niet in op de andere recente voorbeelden die ik gaf van vriendjespolitiek, want daar was hij nauw bij betrokken. En het gaat niet om incidentele gevallen, het is structureel. Er komt een verzoek om startsubsidie voor de nieuwe Damacademie. De reactie in het KNDB-bestuur is kort gezegd 'Hemeltje, wat betekent dit voor onze vriend Johan'. Johan, toch geen lid van het KNDB-bestuur dacht ik, mag zelf het afwijzende antwoord formuleren.
De FMJD-president houdt afstand van de blindsimultaan van Erno, want 'hemeltje', hij vraagt zich af wat dat voor gevolgen heeft voor zijn langjarige relatie met Ton.

Marcel heeft zich vorig ingelaten met een ordinaire wraakactie tegen een topgrootmeester, en passant bijna de nieuwe Damacademie om zeep helpend. In een haastig geformuleerd briefje werden valse beschuldigingen en insinuaties aan het adres van de grootmeester geformuleerd en of de grootmeester binnen 14 dagen maar even wilde bewijzen dat het allemaal niet waar was, anders zou hij uit de bond worden gegooid. Marcel's handtekening stond onder dat briefje.
Vorig jaar sprak Marcel mij aan in Tilburg. Waarom ik hem bij de Tuchtcommissie had aangeklaagd. Een merkwaardige vraag, want dat stond allemaal helder geformuleerd in de stukken. Maar goed, ik wilde het nog wel eens vriendelijk uitleggen en wees op dat schunnige briefje. Marcel begon plotseling over iets anders, hij vond mijn bijdragen op dit damforum over deze kwestie beneden peil. Waarom dan wel? Marcel bleef het antwoord schuldig, beëindigde het gesprek abrubt en ging vlijtig pr-materiaal op de tafeltjes leggen. Een goede zaak. Die ervaring heb ik vaker met Marcel. Als het om praktische dingen gaat, is er niets aan de hand, maar als er hardere noten gekraakt moeten worden is hij er even niet.

Materiaal
Marcel spreekt in het e-mailtje over maar liefst 50k aan apparatuur die de KNDB aan het DUWO Damfestival levert. Wat is in godsnaam die 'k'? Spreek duidelijk man! En dan heeft hij het over nog eens 7k waarbij hij met dreigende ondertoon informeert of ze die maar moeten terughalen.
Opnieuw geeft Marcel een perfecte bevestiging van de vigerende KNDB-cultuur. Het komt niet in hem op dat die apparatuur bestemd is voor een mooi damevenement, voor hem is het wisselgeld in zijn rancune tegen de hoofdorganisator van dit evenement.

Vrijwilligers
Tussen de regels door blijkt dat hij bang is dat mijn oproep om geen energie meer te steken in de KNDB, maar die energie te besteden aan activiteiten die de damsport bevorderen, de KNDB vrijwilligers gaat kosten. Ik wil mijn oproep wel nuanceren. Het gaat mij met name om vrijwilligers die de damsport vooruit willen helpen. Zij hebben in de KNDB niets te zoeken, ze zullen alleen maar gefrustreerd en moe worden. Lees ook (waarschijnlijk aan Marcel's dovemansoren gericht) wat Jaap van Galen hierover schrijft. Straks zijn we weer een positieve geest kwijt, zoals al zovele mensen gefrustreerd zijn door de KNDB. Uiteraard zal ik alles doen om Jaap voor het festival te behouden. KNDB, who cares?

Tegelijkertijd zijn er tal van activiteiten voor de kleine groep dammers die de KNDB nog over heeft. Nationale competitie, jeugdkampioenschappen enz. Daar zijn ook vrijwilligers voor nodig. Die activiteiten kunnen heel goed georganiseerd worden door traditionele dammers. Daarbij kunnen ze een beroep doen op de service van het bondsbureau. Het maakt niet uit of een arbiter conservatief denkt of vernieuwend.

Ik doel dus alleen op de kleine groep energieke, ideeënrijke dammers die de damsport niet willen begeleiden bij het stervensproces, maar weer levenskrachtig willen maken. Zij kunnen veel beter buiten de KNDB opereren. Indirect profiteert de KNDB hiervan, gezien de ledenwinst en de positieve publiciteit die dit oplevert. Een 'win-win situatie' Marcel, is dat geen mooi einde van dit verhaal?

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Jun 11, 2008 22:00

Image

Image

Twee foto's van Friese dammers.
Foto 1 is de nieuwe generatie.
Foto 2 is de oudere generatie.

Op foto 1 zie ik enthousiasme.
Op foto 2 zie ik koude blikken.

Nu wil het KNDB-beleid van de jongens op foto 1, die houden van flitsende potjes met spanning en sensatie een groepje somnifere slakdammers maken? Die wens lijkt me te zorgen voor enorm veel afvallers! Dat vergt een heel speciaal karakter, om 4 uur in de hitte te zitten slakken kan waarderen... Bij sommige, introverte jeugdspelers lukt het wel om het jeugdige enthousiasme om te turnen tot bedaarde, evenwichtige, stabiele, trage denkers, immuun voor suf- en truttigheid.
Maar iedereen die niet volstrekt wereldvreemd is kan toch wel mijn vrees begrijpen dat dit met de meerderheid der jongelingen nooit zal lukken?
Ondertussen denk ik na over een manier om dit jeugdig enthousiasme niet verloren te laten gaan... Ik moet zeggen dat de uitspraken over het speeltempo van WW me wel hebben verrast. Zelfs intellectuelen als WW willen het liefst sneldammen. ALs er een gezellige avond is ergens wordt er ook gesneldamd. Als je bij iemand thuis komt en je wilt dammen zet je de klok ook niet op elk 2 uur. Nee je wilt vertier en damt dus een potje in een kwartier.
Welke onverlaat heeft deze methode van afstomping om de damsport de nek om te draaien eigenlijk bedacht?

guerra

Post by guerra » Wed Jun 11, 2008 22:55

Jack de Haas en kornuiten!?
Het heden steunt op het verleden

Post Reply