NK Dammen 2008

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Apr 10, 2008 01:05

Kosmos wrote:
GuidoB wrote:
Kosmos wrote:Kolk heeft groot voordeel tegen Kees!

Image

Na 21-27 staat zwart super!
Uit het feit dat de stand er al een tijdje staat en de klok niet meer loopt, kun je afleiden dat Gerlof remise heeft gegeven...
Goede eerste partij van Gerlof. Plusremise tegen Kees.
Ben vandaag wezen kijken en was ook verbaasd dat Gerlof het remise-aanbod van Kees accepteerde. Volgens de geleerden (ik heb het niet gecontroleerd) maakt wit vrij makkelijk remise als hij 30-25 doet. Ik vermoed echter dat Kees met zwart nog wel even had doorgespeeld.

Nog wat andere observaties:

- mooie ruime, lichte speelzaal in hartje Emmeloord op een steenworp afstand van het busstation.

- Voor wie zich afvraagt waarom Luteijn-Baljakin een gewone remise werd:
"Heb je een plusremise Frits?"
"Oh, helemaal niet aan gedacht."
Zo zal Baljakin toch kampioen worden...
Frits is overigens van plan om alle dagen op en neer te rijden van Dordrecht naar Emmeloord.

- Klapstuk was de partij tussen Ron Heusdens en Sven Winkel die allebei nog ongeveer een minuut hadden voor 12 zetten. Ron introduceerde een nieuwtje door 12 schijven in de hand te nemen en na elke zet eentje weg te leggen, tenminste, dat was de bedoeling. Toen zijn vlag viel had Ron nog vier schijven in de hand en dacht hij op de klok verloren te hebben. Dat viel mee, maar het systeem is niet voor herhaling vatbaar, aldus Ron.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 07:51

De Telegraaf, wo 09 apr 2008, 20:54

Dammen en het poldermodel

door Harm Wiersma

EMMELOORD - Voor het eerst in de geschiedenis van het NK dammen – dat dit jaar haar 100ste jubileum viert – wordt gespeeld in de Noordoostpolder als onderdeel van de provincie Flevoland.

Image
Topbestuurder en topdammer Frits Luteyn.

Het poldermodel is de naam die gegeven wordt aan een Nederlandse consensusmodel waarin de KNDB, de plaatselijke damorganisatie, locale overheid en sponsors met elkaar aan tafel zijn gaan zitten om afspraken over damsportwerkzaamheden te maken.

De topspelers zelf laten hun stem niet horen en moeten met dit model tevreden zijn. Resulterend in een breed gedragen kampioenschap. Ingetogen enthousiasme met een beperkte prijzenpot. Dit mag de pret echter niet drukken. Voor de deelnemers staat immers kwalificatie voor het europees kampioenschap (augustus, Estland) op het spel en de winnaar plaatst zich daarnaast voor het WK 2009. Bovendien kunnen A-sporters hun NOC*NSF status continueren.

Na de gebruikelijke ‘buutreedners’ zetten diverse topdammers het bord in vuur en vlam, maar opmerkelijk genoeg werd hierbij het evenwicht niet verstoord. Titelhouder Kees Thijssen stuitte op fel verzet van de debuterende Fries kampioen Gerlof Kolk en titelkandidaat Alexander Baljakin moest in het late middenspel op zijn hoede zijn tegen Werelddambond penningmeester Frits Luteijn.

Het meest opmerkelijke duel ontstond tussen denksportvirtuoos Ron Heusdens en de oerdegelijke Sven Winkel. Mogelijk hebben beide spelers winst gemist. De partij eindigde uiteindelijk in een gelijkwaardige remise. Een vergelijkbaar resultaat werd gekenschets door de volledige openingsronde. Alle partijen eindigden gelijk.

De NK partijen zijn dagelijks te volgen via http://www.livedraughts.com/

Uitslagen: Scholma – Dolfing 1-1, van den Akker – Meijer 1-1, Derkx - van Berkel 1-1 Heusdens – Winkel 1-1, Luteijn – Baljakin 1-1, van der Kooij – Meurs 1-1, Thijssen – Kolk 1-1

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 08:04

De Telegraaf, 10 april 2008

Onstuitbare opmars digitale schaakklok

door Hans Böhm

AMSTERDAM, donderdag
„Ik heb genoeg van logge organisaties, ik wil me nu na vijfendertig jaar besturen eens helemaal professioneel gaan manifesteren”, zegt Albert Vasse (50). Hij legt dezer dagen het voorzitterschap van de Schaak Bond Overijssel (SBO) neer en trekt zich meer en meer terug uit de overkoepelende organisatie KNSB. Zijn aandacht wordt volledig opgeslokt door het goed in de markt zetten van de digitale schaakklok. Wat zestien jaar geleden begon als een risicovolle onderneming is uitgegroeid tot een succesvol verhaal.

Van een nieuw product in een nieuwe markt mislukt 95%. Digital Game Technology (DGT) behoort bij de kleine groep die het wel heeft gehaald. In 2007 werden wereldwijd 40.000 digitale schaakklokken verkocht en de verwachting is dat in de komende jaren dat aantal zal oplopen. Vasse: „Toen in 1994 bij de schaakolympiade in Moskou veertien klokken waren gestolen, wisten we dat we een goed product hadden.” Hij startte het bedrijf in 1992, samen met zijn partner Ben Bulsink. Het bleek een goed team: Vasse had bestuurskunde gestudeerd en Bulsink elektronica. In de omstreden match Fischer – Spassky in 1992 werd voor het eerst de ’Fischer’-klok geïntroduceerd. Direct daarna wilden enkele vooruitstrevende organisatoren ook de digitale schaakklok gaan gebruiken. Een daarvan was Joop van Oosterom, die jaarlijks een snoeptoernooi voor topspelers houdt in zijn woonplaats Monte Carlo.

„Toen is het balletje pas gaan rollen”, herinnert Vasse zich levendig. „Natuurlijk hebben we gelijk contact proberen te leggen met Fischer, omdat hij een patent op die klok had. We probeerden het via Yasser Seirawan, Judit Polgar en later met de voorzitter van de FIDE Iljumzinov, maar Fischer reageerde niet. We hebben het uiteindelijk maar als een stilzwijgende toestemming gezien.”

Naast de klokken brengt DGT ook elektronische schaakborden uit. In de stukken en het bord zitten chips, zodat een partij wereldwijd zonder tijdverlies kan worden gevolgd. In de beginjaren liep de verkoop moeizaam: schaakverenigingen moeten jaren sparen om te kunnen investeren. Ook de schakers moesten wennen. „Jan Timman vertelde me in ’96 dat hij het vertrouwde tikken van de mechanische klok miste”, glimlacht Vasse. Maar allengs wende de schaakwereld aan de digitale klok en nu is hij niet meer weg te denken uit de toernooizaal.

<center>Image
• De digitale schaakklok gaat ook bij de komende WK-match tussen Anand en Kramnik worden gebruikt. </center>

Vasse vervolgt: „Sinds de oprichting zijn zo’n 300.000 klokken verkocht en het verzadigingspunt is in de verste verte nog niet zichtbaar.
Tegenwoordig komen de bestellingen ook uit de nieuwe Europese landen. DGT blijft vernieuwen. In tegenstelling tot de traditioneel logge organisaties in de schaakwereld, waaronder helaas ook de KNSB, willen wij waarnemen wat er in de markt speelt en dan snel opereren. We zijn nu bezig om ons nieuwe kantoor in Enschede in te richten voor diverse evenementen. Tweekampen, competities, schaakcomputers en eventueel ook het NK. De software wordt zodanig ingebouwd dat we direct via tv-kanalen en internet beelden en informatie kunnen doorgeven.” Eind dit jaar kan een proeve van bekwaamheid worden afgelegd tijdens de WK-match Anand – Kramnik in Bonn, waar de technologie van DGT wordt gebruikt. Het internet staat centraal, want fysiek komen er zo’n duizend bezoekers, maar via internet zijn 50.000 bezoekers normaal en bij de strijd om het wereldkampioenschap is dat een veelvoud.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Thu Apr 10, 2008 09:10

Hanco Elenbaas wrote:
De Telegraaf, 10 april 2008

Onstuitbare opmars digitale schaakklok

door Hans Böhm

... Het internet staat centraal, want fysiek komen er zo’n duizend bezoekers, maar via internet zijn 50.000 bezoekers normaal ...
50.000 veel bij schaken? Ach, bij het dammen verwachten ze 60.000 bezoekers...

Alex

Post by Alex » Thu Apr 10, 2008 10:36

Jan Pieter wrote:Frits is overigens van plan om alle dagen op en neer te rijden van Dordrecht naar Emmeloord.
Volgens mij staat-ie in de file...

Nescio

Post by Nescio » Thu Apr 10, 2008 10:55

Alex wrote:
Jan Pieter wrote:Frits is overigens van plan om alle dagen op en neer te rijden van Dordrecht naar Emmeloord.
Volgens mij staat-ie in de file...
Kan Frits gemakkelijk lijden. Ik kan me daar overigens wel iets bij voorstellen, het lijkt me ook helemaal niets, 10 dagen op zo'n hotelkamer. Verder, dit "gedrag" past natuurlijk ook wel een beetje bij hem.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Alex

Post by Alex » Thu Apr 10, 2008 10:58

Kosmos wrote:Goede eerste partij van Gerlof. Plusremise tegen Kees.
Ik zie dat niet terug in de stand?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 11:04

GuidoB wrote:Image

We staan er weer mooi op bij Teletekst. Image
Wat zeur je nou? We staan er helemaal niet op...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 11:13

RTV Noord, donderdag 10 april 2008 08:41
http://www.rtvnoord.nl/sport/index.asp? ... &pid=72711

Remise troef bij NK Dammen

EMMELOORD - Bij de eerste ronde van het NK Dammen in Emmeloord zijn alle partijen in remise geëindigd.

Dit betekent dat de Groningse broederstrijd tussen Auke Scholma uit Baflo en Martin Dolfing uit de stad ook onbeslist bleef.

Voorlopig staan beide Groningers dus gedeeld eerste.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Apr 10, 2008 11:53

Peter van Heun wrote:Foto van het NK schaken. Op de voorgrond het NK heren en dames. Op de achtergrond het open toernooi.
Opvallend dat de schakers vanaf hun stoel de schermen kunnen zien. Zo hoeven ze zich in tijdnood nooit af te vragen hoeveel zetten er gespeeld zijn.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Apr 10, 2008 12:13

Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote:Image

We staan er weer mooi op bij Teletekst. Image
Wat zeur je nou? We staan er helemaal niet op...
Klopt, teletekst verandert te snel. Je kunt op dit forum niet op een handige manier een plaatje uploaden. Je kunt alleen een link naar een plaatje opnemen. Dit betekent dat ik eerst ergens een account moet aanmaken, daar het plaatje neerzetten en hier dan uiteindelijk een link opnemen. Dat is me te veel werk, vandaar dat ik het live plaatje van teketekst heb gepakt in plaats van een kopie.

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Apr 10, 2008 12:57

GuidoB wrote:Klopt, teletekst verandert te snel. Je kunt op dit forum niet op een handige manier een plaatje uploaden. Je kunt alleen een link naar een plaatje opnemen. Dit betekent dat ik eerst ergens een account moet aanmaken, daar het plaatje neerzetten en hier dan uiteindelijk een link opnemen. Dat is me te veel werk, vandaar dat ik het live plaatje van teketekst heb gepakt in plaats van een kopie.
Je kunt het plaatje ook op je eigen PC zetten en daarna als bijlage bij je bericht plaatsen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 12:58

GuidoB wrote:Klopt, teletekst verandert te snel. Je kunt op dit forum niet op een handige manier een plaatje uploaden. Je kunt alleen een link naar een plaatje opnemen. Dit betekent dat ik eerst ergens een account moet aanmaken, daar het plaatje neerzetten en hier dan uiteindelijk een link opnemen. Dat is me te veel werk, vandaar dat ik het live plaatje van teketekst heb gepakt in plaats van een kopie.
Op ImageShack kan iedereen gratis en zonder account binnen een of twee minuten een foto uploaden.

Nescio

Post by Nescio » Thu Apr 10, 2008 14:01

Ik begin steeds meer trots te worden op mijn remise tegen Hein Meijer vorig jaar. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] De eerste overwinning van het toernooi is aanstaande.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Post Reply