Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 07, 2007 21:45

Piet Bouma wrote: Bijv. de opmerkingen van Eric t.a.v. Guido. Guido heeft tijdens de Bondsraadvergadering wel zinnige dingen gezegd in het kader van het algemeen belang. Dat dit gelijkertijd ook in belang van VST is, so be it. Maar Eric hecht er alleen belang bij het laatste te onderstrepen.
Ik vind dit iets te eenvoudig, Piet.

Stel, Gantwarg is helemaal geen lid van VST, waar Guido bovendien secretaris van is. Neen, Gantwarg is lid en eerste tientalspeler van Hijken HDC.

Had diezelfde Guido tijdens diezelfde bondsraadsvergadering dan ook 'zinnige dingen gezegd in het kader van het algemeen belang'?

Neu, dat geloof ik niet neu. Maar ik ken Guido een beetje en niet iedere forumlezer kent Guido.

Guido had duidelijk twee petten op en dat stoorde een fors aantal br-leden.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Aug 07, 2007 21:51

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: Bijv. de opmerkingen van Eric t.a.v. Guido. Guido heeft tijdens de Bondsraadvergadering wel zinnige dingen gezegd in het kader van het algemeen belang. Dat dit gelijkertijd ook in belang van VST is, so be it. Maar Eric hecht er alleen belang bij het laatste te onderstrepen.

Stel, Gantwarg is helemaal geen lid van VST, waar Guido bovendien secretaris van is. Neen, Gantwarg is lid en eerste tientalspeler van Hijken HDC.

Had diezelfde Guido tijdens diezelfde bondsraadsvergadering dan ook 'zinnige dingen gezegd in het kader van het algemeen belang'?

Neu, dat geloof ik niet neu. Maar ik ken Guido een beetje en niet iedere forumlezer kent Guido.

Het antwoord is heel eenvoudig: ja, natuurlijk had ik dat dan ook gedaan. Je kent me totaal niet, Eric, ook niet een heel klein beetje.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 07, 2007 21:58

GuidoB wrote:

Het antwoord is heel eenvoudig: ja, natuurlijk had ik dat dan ook gedaan. Je kent me totaal niet, Eric, ook niet een heel klein beetje.
Jouw gedrag maakt door de jaren heen onderdeel uit van een bepaald patroon. Ik begin dat te herkennen.

Daarom geloof ik ook niet dat jij het dan ook had gedaan.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Aug 07, 2007 22:32

Eric van Dusseldorp wrote:Jouw gedrag maakt door de jaren heen onderdeel uit van een bepaald patroon. Ik begin dat te herkennen.
Waar heb jij het over? We hebben niet bepaald bij elkaar op de kleuterschool gezeten. Misschien verwar je me met iemand uit je jeugd, die je een trauma heeft bezorgd. Projecteer dat a.u.b. niet op mij, ik kan er ook niets aan doen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 07, 2007 22:46

GuidoB wrote: (...)ik kan er ook niets aan doen.
Daar heb je gelijk in. Laten we het hierbij laten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Aug 07, 2007 22:48

Ik vind dit iets te eenvoudig, Piet etc. ................(waarom gebruik je zoveel witregel Eric?
Ik vind het niet uitmaken of Guido in een andere stituatie misschien die zinnige opmerkingen (in mijn ogen dan) niet had gemaakt.
Jouw antwoorden geven precies aan wat ik in mijn antwoord aan Henk de Witt verwoord. Jammer.
En een fors aantal bondsraadsleden dat zich stoort. Tja, een bondsraad is geen eensgezind gezelschap. Bovendien m.i. een subjectieve waarneming.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 07, 2007 23:17

Piet Bouma wrote:
Ik vind dit iets te eenvoudig, Piet etc. ................(waarom gebruik je zoveel witregel Eric?
Ik vind het niet uitmaken of Guido in een andere stituatie misschien die zinnige opmerkingen (in mijn ogen dan) niet had gemaakt.
Ik wel
Piet Bouma wrote: Jouw antwoorden geven precies aan wat ik in mijn antwoord aan Henk de Witt verwoord. Jammer.
Ik moest daar even over nadenken, maar vermoedelijk bedoel je: de tegenstellingen die tussen mensen zijn ontstaan n.a.v. de discussie over de Delftse Telling werken door in discussies over andere onderwerpen die betrekking hebben op de damsport, maar die helemaal niets te maken met diezelfde Delftse Telling?

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. En ik weet het eigenlijk wel zeker ook. Het was mij trouwens al eerder opgevallen.
Piet Bouma wrote: En een fors aantal bondsraadsleden dat zich stoort. Tja, een bondsraad is geen eensgezind gezelschap. Bovendien m.i. een subjectieve waarneming.
Daarom had ik het ook in stemming willen brengen. Maar voordat ik de kans daartoe kreeg, had voorzitter Fred Versteeg er al chocola van gemaakt door met een formulering te komen waarin ieder br-lid zich wel min of meer kon vinden. Jammer, want ik had de zaak wel op de spits willen drijven. Al was het alleen maar om van een subjectieve waarneming een objectieve waarneming te maken.

steenslag

Post by steenslag » Wed Aug 08, 2007 01:28

Eric van Dusseldorp wrote: (...)
Henk de Witt wrote: Waarom heb jij als bondsraadslid het KNDB-bestuur niet teruggefloten en gepleit voor een onafhankelijk onderzoek om de nuchtere feiten op tafel te krijgen?
Dat hebben Guido van den Berg en Henk Meester zeer langdurig en omstandig geprobeerd, totdat een vooraanstaand br-lid (ikzelf dus niet) opstond en met name onze vriend Guido er fijntjes op wees dat zoiets niet kan, aangezien hij als secretaris van VST -Gantwargs club- belanghebbende is. En een bestuurder dient nu eenmaal voor het algemeen belang te gaan en niet alleen zijn eigen zaakjes te regelen. Maar voor damvriend Guido is dat allemaal een beetje lastig te begrijpen.
Voor mij is het argument van dat vooraanstaande br-lid ook moeilijk te begrijpen. Voorbeeld: Eric van Dusseldorp zit in de bondsraad met een mandaat van de Kring voor Damproblematiek. Er komt een onderwerp aan de orde dat betrekking heeft op de KvD. Het zou toch vreemd zijn als hem de mond gesnoerd werd met het argument dat hij uit de problemistenhoek komt en dus zijn eigen zaakjes aan het regelen is en niet voor het algemeen belang gaat.

Er zijn nu eenmaal belangen, en die moeten behartigd worden. En afgewogen. In de bondsraad.

Ik ben niet goed op de hoogte van de affaire, maar ik zou niet teveel energie steken in onderzoek naar bijvoorbeeld goedbedoelde, ineffectieve en slecht geadministreerde projecten uit het verleden, vooral niet als daar niets mee te winnen valt. Maar Guido van den Berg mag daar toch heel anders over denken? Hanco Elenbaas is (of was) het met Guido eens: http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=26586#26586 .

Gantwarg's actie heeft de damsport wel degelijk schade toegebracht, vind ik. Maar een schorsing (eigenlijk een royement) herstelt die schade op geen enkele manier en doet ook niets om toekomstige schade te voorkomen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Aug 08, 2007 10:10

steenslag wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: (...)
Henk de Witt wrote: Waarom heb jij als bondsraadslid het KNDB-bestuur niet teruggefloten en gepleit voor een onafhankelijk onderzoek om de nuchtere feiten op tafel te krijgen?
Dat hebben Guido van den Berg en Henk Meester zeer langdurig en omstandig geprobeerd, totdat een vooraanstaand br-lid (ikzelf dus niet) opstond en met name onze vriend Guido er fijntjes op wees dat zoiets niet kan, aangezien hij als secretaris van VST -Gantwargs club- belanghebbende is. En een bestuurder dient nu eenmaal voor het algemeen belang te gaan en niet alleen zijn eigen zaakjes te regelen. Maar voor damvriend Guido is dat allemaal een beetje lastig te begrijpen.
Voor mij is het argument van dat vooraanstaande br-lid ook moeilijk te begrijpen. Voorbeeld: Eric van Dusseldorp zit in de bondsraad met een mandaat van de Kring voor Damproblematiek. Er komt een onderwerp aan de orde dat betrekking heeft op de KvD. Het zou toch vreemd zijn als hem de mond gesnoerd werd met het argument dat hij uit de problemistenhoek komt en dus zijn eigen zaakjes aan het regelen is en niet voor het algemeen belang gaat.
Je gaat eraan voorbij dat de KvD een algemene vereniging is voor alle problemisten in Nederland.
VST is een specifieke club, een van de honderden damverenigingen in Nederland.
Dat maakt het verschil.
steenslag wrote:
Gantwarg's actie heeft de damsport wel degelijk schade toegebracht, vind ik. Maar een schorsing (eigenlijk een royement) herstelt die schade op geen enkele manier en doet ook niets om toekomstige schade te voorkomen.
Rechter tegen inbreker: "Meneer, u heeft in het centrum van Rotterdam meer dan vijftig inbraken gepleegd. Daarmee heeft u veel schade toegebracht aan goederen en ook veel emotionele schade aan mensen.

Maar ik stel u nu onmiddellijk op vrije voeten, want een gevangenisstraf herstelt die schade op geen enkele manier en doet ook niets om toekomstige schade te voorkomen."

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Aug 08, 2007 14:05

Piet Bouma wrote:Vooral door de discussie rond Delftse Telling schijnen we elkaar te willen overtreffen in polariserende bewoordingen (ook jij en ik Henk). En dat klinkt eigenlijk dan ook door in alle andere onderwerpen, waarop door desbetreffende mensen gereageerd wordt. Dat is jammer.
Het er met de haren bij slepen van de Delftse telling en over de vorm beginnen (polariserende bewoordingen) is opnieuw een afleidingsmanoeuvre. De discussie ging over wat wel of niet toelaatbaar is op dit forum. Een interessante discussie! Wat is toch de angst van dammers als Piet Bouma om zo'n discussie open en helder te voeren? Waarom zijn scherp geformuleerde en goed onderbouwde argumenten polariserend?

Moeten we ons dan dommer voor doen dan we zijn Piet? Is een beetje om de brei heendraaien goed voor de damsport? Ik geloof er niets van. Een cultuur waarin de mensen zich niet vrij voelen om met open vizier het debat aan te gaan, werkt verstikkend. Dat geeft juist voeding aan wat we nu zien. Achterbaks gedoe, kliekjesvorming en willekeur.

Daarin kan gebeuren wat er nu met Gantwarg is gebeurd. Een man met een grote staat van dienst, viervoudig wereldkampioen, toptrainer. Hij is verwikkeld geraakt in een conflict met de FMJD en nog voor de feiten allemaal op een rijtje zijn gezet is hij in het geniep geschorst door.... de KNDB. Het woord crimineel wordt losgeweekt uit het conflict en de papegaaien worden in stelling gebracht, 'Gantwarg heeft het woord crimineel gebruikt, foei, dat mag niet! Het eigenlijke conflict wordt zo door een rookgordijn aan het zicht onttrokken. Niemand weet precies waarover het gaat, behalve dat het woord crimineel is gebruikt. Zelfs de context waarin het woord crimineel is gebruikt is niet bekend. Piet Bouma maakt ervan dat Hildering door Gantwarg is uitgemaakt voor crimineel. Is dit wel zo, heb jij daar soms documentatie van Piet?

Gantwarg is niet beschuldigd van contributie-achterstand of het uitdelen van een kopstoot. Hij meent dat er in de FMJD tal van onregelmatigheden hebben plaatsgevonden. Als hij ongelijk heeft, zou dat aangetoond kunnen worden door een -liefst onafhankelijk- onderzoek. Als dan de feiten op een rijtje zijn gezet zouden excuses geëist kunnen worden, eventueel vergezeld van een ultimatum.
Lijkt mij toch beter en netter dan dat één van de conflicterende partijen de ander alvast bestraft met behulp van een bevriende organisatie.

Jij houdt van theoretische spelletjes Piet, voor de verandering heb ik er eentje voor jou:

Pieter Hildering heeft over Gantwarg gezegd: ‘Ik maak hem helemaal af!’ Dat was in Hardenberg, ik was één van de getuigen. Stel nu, Henk de Witt heeft Pieter Hildering aangegeven ('als een NSB'er' zou ik bijna zeggen) bij het KNDB bestuur.
Stel nu, jij weet daar allemaal niets vanaf, maar plotseling hoor jij dat Pieter Hildering is geschorst door het KNDB-bestuur. De argumentatie die het bestuur geeft: ‘Ik maak hem helemaal af’ kan worden opgevat als een doodsbedreiging. We hebben Pieter een maand de tijd gegeven om zijn excuses te maken, zegt het bestuur, maar dat heeft hij niet gedaan. Hiltex 2 moet op zoek naar een vervanger.
O ja, het woord doodsbedreiging gaat een eigen leven leiden, op het forum zijn er al mensen, ook bondsraadsleden, die beweren dat Hildering met concrete plannen rondloopt om Gantwarg te vermoorden.

Zou Piet Bouma het KNDB-bestuur steunen?

Zoals je weet ben ik nooit bang om mijn mening te geven Piet. Sterker, ik vind dat er in de damwereld een klimaat hoort te bestaan waarin mensen frank en vrij hun mening moeten kunnen geven. Dus hier alvast mijn mening: Ik zou het absoluut niet met het KNDB-bestuur eens zijn. De uitspraak van Pieter is natuurlijk geen doodsbedreiging, maar een emotionele uiting van iemand die tot het uiterste getergd is. Okee, geen verstandige uitspraak, zeker niet voor een bestuurder, maar ook bestuurders zijn mensen en mensen hebben emoties. Nogmaals als we mensen op woorden willen pakken denk ik dat je wel 90% van de dammers kunt gaan royeren.
Jij en ik horen bij de overige 10%, want wij blijven altijd fatsoenlijk . Ik zou verder in het geheel niet onder de indruk zijn van die bondsraadsleden die maar wat roepen. Slechte bondsraadsleden, zou ik zeggen. Nou Piet, benieuwd naar jouw mening. Voor wie je ook allemaal bang bent, voor mij hoef je echt niet bang te zijn, ook als je een ander standpunt hebt dan ik. Spreek vrij en vrijmoedig Piet!
Last edited by Henk de Witt on Wed Aug 08, 2007 14:43, edited 2 times in total.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Wed Aug 08, 2007 20:04

Ik heb enkele posten verplaatst van topic "Toegang website wordt gediscrimineerd door webmaster" ( wat een leuke naam, hoor) naar deze.

Al hebben twee gebeurtenissen iets met elkaar te maken zo lijkt het me iets overzichtelijker.
Sorry als sommige posten die over beide onderwerpen gaan nu in een van twee topics gebleven.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 08, 2007 20:13

steenslag wrote:

Er zijn nu eenmaal belangen, en die moeten behartigd worden. En afgewogen. In de bondsraad.

Ik ben niet goed op de hoogte van de affaire, maar ik zou niet teveel energie steken in onderzoek naar bijvoorbeeld goedbedoelde, ineffectieve en slecht geadministreerde projecten uit het verleden, vooral niet als daar niets mee te winnen valt. Maar Guido van den Berg mag daar toch heel anders over denken? Hanco Elenbaas is (of was) het met Guido eens: http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=26586#26586 .
Guido zit niet alleen in de bondsraad voor het algemeen belang maar ook voor zichzelf. Saaie baantjes als het bondsraadlidmaatschap blijven alleen leuk als je ook de onderwerpen kunt aanroeren waarin je zelf geïnteresseerd bent. Guido kan zich beter niet laten afleiden door welk 'vooraanstaand' bondsraadlid ook en vooral voor ogen houden wat Beyondananda ooit zei: 'Be a FUNdamentalist. Make sure that the fun always comes before the mental. Realize that life is a situation comedy that will never be cancelled...'

Image

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Aug 08, 2007 22:07

Henk de Witt wrote: Moeten we ons dan dommer voor doen dan we zijn Piet?........ . Spreek vrij en vrijmoedig Piet!
Henk,

Alexander is zo vriendelijk geweest om een oude posting naar voren te halen. Wel zo handig inderdaad.
Als je wat terugbladert, kun je wat linkjes terugvinden, die Hanco geplaatst heeft. Een openbaar gepubliceerde brief gericht aan de Wit Russische federatie en het financiële rapport dat Gantwarg gezonden heeft aan de FMJD dat later ook openbaar gemaakt is.

Gantwarg schrijft in zijn brief: “I suppose these organizations [FMJD and the EDC] are criminal and have nothing to do with sport. Some 4-5 persons who never played even on the law level or simply never played are doing all affairs in the FMJD.”
Wat zijn de bestuurders dan volgens jou? Goudeerlijke mensen?

Gantwarg schrijft in zijn rapport: “Financial activity of the FMJD is organized with ignoring of the most important articles of the Statutes and Bye-Laws, that means is illegal and partially criminal”
Hoe opereren de bestuurders dan volgens jou. Legaal met alleen een verkeersovertreding?

Het bestuur van de KNDB heeft m.i. terecht gevraagd om bewijzen van deze beschuldigingen. Deze zijn niet geleverd en de woorden zijn niet teruggenomen.
Kortom: beschuldigen zonder bewijzen kan niet.
Het bestuur van de KNDB heeft vervolgens besloten een schorsing/royement uit te spreken, waartegen nu een beroep loopt.
Laat ik daarover (de straf) nu niet vrijmoedig spreken, maar laat eerst deze beroepscommissie zijn werk doen.

Mijn vrijmoedige nuance naar de andere kant:

1. De GA van 2005:
Hildering: we are a Holland based organisation. We have an accountancy-report, available to everyone who desires.
2. Hildering: open brief 27 april 2007:
As Vice President I will also intent to have a control over the years 2003 and 2004 to be done as soon as possible preferred with an accountancy statement.

Tja, dat strookt niet met elkaar. In 2005 is er een accountsrapport en in april 2007 zegt Hildering toe dat er alsnog een kascommissie-controle gaat plaatsvinden met een accountantsverklaring (die er in 2005 al was! Of was er in 2005 een accountantsrapport zonder accountantsverklaring?).
Inmiddels is er wel een kascommissiecontrole geweest over 2005 en 2006 (rapport zelfs gepubliceerd op de FMJD-site), maar is er al actie geweest inzake 2003 en 2004?
De volgende GA is volgens mij in Frankrijk dit najaar. Hildering treedt dan volgens mij af. Het zou netjes zijn dat het FMJD-bestuur dan uiterlijk ook de controlegegevens van 2003 en 2004 openbaar maakt. Het lijkt me voor de hand liggend dat bij het ontbreken daarvan er door federaties (ook de KNDB) vragen gesteld moeten worden. Want persoonlijke intenties a.s.a.p kunnen na een terugtreden natuurlijk niet meer waargemaakt worden.
Dan is er ook mijn twijfel over dat geld waar de EDC recht op schijnt te hebben. Heeft Hildering nou eerst toegezegd dat de Wit-Russische dambond dat mocht houden (de notulen van de CD vergadering lijken er wel op, en de Wit-Russische dambond claimt zelfs een mail in dezelfde trant te hebben ontvangen. Deze zit niet in Hilderings e-mail archief). En vervolgens wordt nu alles toch verscheidene malen weer teruggeclaimd?

Misschien dat Pieter Hildering hierop eens wil reageren.

De uitspraak van Pieter Hildering en jouw theoretische vraag.
Het is niet handig als je als je als bestuurder wordt aangevallen, dit als een persoonlijk conflict gaat beschouwen. Maar zoals je zelf schrijft kan iemand emotioneel worden.
In gesprekken (bijvoorbeeld in het cafe) en ook m.b.t. uitspraken op dit forum vind ik dat wat anders, dan bijvoorbeeld in officiële brieven en rapporten.

Maar als een bestuur van de KNDB (want we hebben het over een theoretische vraag) naar aanleiding van die uitlating tijdens een WK een schorsing zou uitspreken, zou ik niet akkoord gaan met de summiere uitleg, die nu door jou gegeven wordt. Dus meer uitleg. Afhankelijk van die uitleg zou ik me op mijn positie beraden. Zonder meer uitleg zou ik niet akkoord gaan.

Inzake de schorsing van Anatoli Gantwarg is door het KNDB-bestuur uitleg gegeven aan de bondsraad. Daarop is discussie geweest. Uiteindelijk is er de ‘chocola-verklaring’ (citaat Eric van Dusseldorp) gekomen, waarin het overgrote deel van de bondsraad zich kon vinden. En zoals ik eerder schrijf, laat de beroepscommissie zich nu eerst maar eens over de feiten buigen (weet iemand wat voor termijn er staat voor een uitspraak?)

En ik ben het wel eens met Hanco Elenbaas. Anatoli Gantwarg heeft in zijn brief ook best zinnige dingen gezegd. Laten we dat niet vergeten.
Als deze affaire tot zijn eind is gekomen, denk ik dat FMJD zich daar best eens op kan concentreren. Transparantie in handelen is daar één van.

Nou Henk, 2 blz. Vrijmoedig genoeg? Ik denk dat ik nu maar een weekje pauzeer.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Aug 09, 2007 10:36

Ik heb wel bij Guido op de kleuterschool gezeten. Mijn ervaring is dat hij wel eens drammerig over kan komen, maar dat hij zijn hart op de goede plaats heeft zitten. We moeten hem dan ook geloven als hij zegt dat hij hetzelfde zou hebben gedaan als Gantwarg lid van Hiltex zou zijn geweest. Gezien het grote aantal schandalen in onze damwereld zal hij nog genoeg kansen krijgen zich te bewijzen.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Thu Aug 09, 2007 13:08

Het zal niemand verbazen dat mijn handen jeuken als ik de discussie over de kwestie Gantwarg op het forum volg. Anatoli wordt o.a. door mij ondersteund in zijn beroepszaak richting KNDB. Daarom vind ik het verstandiger niet op de hier gevoerde discussies in te gaan, al is daar vaak voldoende aanleiding toe. Niet in de laatste plaats doordat er nogal veel over van alles gevonden wordt zonder dat men het fijne van de zaak weet. Wel even een reactie naar aanleiding van de vraag van Piet Bouma: de beroepscommissie heeft zes weken voor de behandeling van het beroep. Deze termijn is al lang overschreden. Navraag bij de beroepscommissie (via het Bondsbureau) heeft geleerd dat de vertraging is ontstaan doordat de beroepscommissie meer tijd nodig had het dossier compleet te krijgen. Twee weken geleden werd mij verteld dat de uitspraak over ongeveer twee weken te verwachten was. We wachten dit weekend nog maar even af, alvorens weer aan de bel te trekken.

Post Reply