NK Junioren

Post Reply
hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 09, 2006 00:53

MenO wrote:Stand:
1. Pim en Mike met 8 uit 5
3. Arjen en Maikel 6
5. Klaas-H en Daniël 5
7. Martijn 5
8. René 4
9. Thomas en Jochem 4
11. Robin 3
12. Stijn 2
Met de rustdag voor de boeg is het een goed moment eens naar de tussenstand te kijken.
Er zijn 4 verrassende posities.
Jochem en Stijn staan veel lager dan verwacht, maar Jochem heeft de gedoodverfde top-3 nu al gehad; en daaruit 2 uit 3 is wel netjes. Er is voor hem alle hoop op een goed eindresultaat. Stijn heeft veel te weinig punten gehaald tegen de vier op papier zwakste tegenstanders.
Daartegenover staan de positieve verrassingen van Mike en Arjen. Arjen moet de vier sterkst geachte spelers nog ontmoeten en die zijn beslist een maatje te groot. Mike heeft tegen een van hen in elk geval al een overwinning geboekt. Hij zou best eens een top-3 klassering kunnen halen. Maar de overige toppers zijn nu gewaarschuwd.

De overigen scoren naar verwachting. Thomas Wielaard heeft zich goed gehandhaafd na zijn nederlaag in de eerste ronde tegen Pim. Ik zie voor hem nog wel een top-5 eindklassering.

Arjen

Post by Arjen » Sun Jul 09, 2006 10:04

ik neem aan dat je bedoelt: "beslist een maatje te groot OP PAPIER"

en dat zegt niet alles dit toernooi... hebben we gezien!

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 09, 2006 10:33

Arjen wrote:ik neem aan dat je bedoelt: "beslist een maatje te groot OP PAPIER"

Ha, Arjen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik getwijfeld heb of ik niet een vraagteken achter "beslist" moest zetten, want je weet nooit hoe iemand in een toernooi groeit.
Ik ben het met je eens, hoor: op papier.
Maar je moet je wel realiseren, dat je de vier (op papier) groten nog moet tegenkomen. Ik ben heel benieuwd. Verras ons [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

Arjen

Post by Arjen » Sun Jul 09, 2006 12:41

hans andriessen wrote:
Arjen wrote:ik neem aan dat je bedoelt: "beslist een maatje te groot OP PAPIER"

Ha, Arjen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik getwijfeld heb of ik niet een vraagteken achter "beslist" moest zetten, want je weet nooit hoe iemand in een toernooi groeit.
Ik ben het met je eens, hoor: op papier.
Maar je moet je wel realiseren, dat je de vier (op papier) groten nog moet tegenkomen. Ik ben heel benieuwd. Verras ons [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Dat realiseer ik me als geen ander [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] We zullen zien wat het wordt!

MenO

Post by MenO » Sun Jul 09, 2006 14:51

hans andriessen wrote: Stijn heeft veel te weinig punten gehaald tegen de vier op papier zwakste tegenstanders.
Wie zijn dat volgens jou dan?
Feit is inderdaad wel dat Stijn nog een verdraaid lastig programma te gaan heeft met oa. de vier op papier sterkste tegenstanders.
Hopelijk (voor hem althans) kan hij daar nog een paar keer verrassen, anders eindigt Stijn wel met erg weinig punten [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]

MenO

Post by MenO » Sun Jul 09, 2006 14:52

Maaar... hij krijgt Thomas Wielaard ook nog, dus dat valt alweer mee [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

MenO

Post by MenO » Sun Jul 09, 2006 15:56

3e ronde:
Mike Koopmanschap - Stijn Tuytel

Image
Stand na 18. 44-40

Een spannende stand, voortgekomen uit de Tsjegolev-opening. De stand is gelijkwaardig, maar zwart heeft optisch gezien meer problemen, en besluit zichzelf wat ruimte te verschaffen.
18... 7-11 19. 26x17 2x11 20. 21-16 1-6
Dam 2.2 geeft 1-7?! aan, maar ook na 1-6 is er nog niks aan de hand
21. 16x7 12x1 22. 50-44(!)

Wit dwingt zwart om keuzes te maken op zijn linker vleugel, omdat beide zetten op de rechter vleugel verhinderd zijn! Stijn was echter te lichtzinnig en speelde toch 22... 1-7? en kreeg vervolgens de dubbele dreiging met 23. 42-38!! om de oren

Image

En vanwege de onafwendbare dreiging 47-41! 38-32 en 32-28 besloot zwart een schijf te offeren met 36-41

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 09, 2006 17:54

MenO wrote:
hans andriessen wrote: Stijn heeft veel te weinig punten gehaald tegen de vier op papier zwakste tegenstanders.
Feit is inderdaad wel dat Stijn nog een verdraaid lastig programma te gaan heeft met oa. de vier op papier sterkste tegenstanders.
Hopelijk (voor hem althans) kan hij daar nog een paar keer verrassen, anders eindigt Stijn wel met erg weinig punten
Drie nederlagen en 2 remises in de eerste vijf ronden lijkt mij niet zo'n sterke start. En zoals jezelf schrijft krijgt hij nog de 4 OP-sterksten. Dan heeft hij dus tegen 5 van de 7 zwakkeren (OP, dan) gespeeld. Niet erg hoopgevend.
Tot de vier OP-zwaksten reken ik o.a. Mike en Arjen, jawel.
Die presteren tot nu toe uitstekend, maar zie ook mijn eerdere bijdrage.

Verlies tegen Mike zou je als een opsteker kunnen zien. Maar daar staat ook nog verlies tegen René tegenover.
René Wypkema had ik nog niet eerder genoemd bij de positieve verrassingen. Ik weet niet goed hoe ik zijn prestaties moet plaatsen. Met zijn rating van 1005 vind ik het bijzonder knap dat hij de finale heeft gehaald. Maar op papier (wederom) is hij de zwakste in de groep.

Klopt die rating wel?
Menig derdejaars pupil had/heeft een hogere rating.
En het verschil met de toppers is 300 ratingpunten

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 09, 2006 18:07

MenO wrote:Maaar... hij krijgt Thomas Wielaard ook nog, dus dat valt alweer mee [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Wat je meevallen noemt......en daarna krijgt hij ook nog de 4 OP-sterksten [img]images/smilies/wall.gif[/img]

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Sun Jul 09, 2006 18:45

hans andriessen wrote:
MenO wrote:
Hopelijk (voor hem althans) kan hij daar nog een paar keer verrassen, anders eindigt Stijn wel met erg weinig punten
Drie nederlagen en 2 remises in de eerste vijf ronden lijkt mij niet zo'n sterke start. En zoals jezelf schrijft krijgt hij nog de 4 OP-sterksten. Dan heeft hij dus tegen 5 van de 7 zwakkeren (OP, dan) gespeeld. Niet erg hoopgevend.
Tot de vier OP-zwaksten reken ik o.a. Mike en Arjen, jawel.
Die presteren tot nu toe uitstekend, maar zie ook mijn eerdere bijdrage.

Verlies tegen Mike zou je als een opsteker kunnen zien. Maar daar staat ook nog verlies tegen René tegenover.
René Wypkema had ik nog niet eerder genoemd bij de positieve verrassingen. Ik weet niet goed hoe ik zijn prestaties moet plaatsen. Met zijn rating van 1005 vind ik het bijzonder knap dat hij de finale heeft gehaald. Maar op papier (wederom) is hij de zwakste in de groep.

Klopt die rating wel?
Menig derdejaars pupil had/heeft een hogere rating.
En het verschil met de toppers is 300 ratingpunten

Dat gedoe hier nu over Rene Wijpkema he?!?!, ook al heeft hij de laagste rating van het toernooi, hij is goed vooruit gegaan afgelopen seizoen. Hij laat zien dat hij toch wel mee kan doen, ondanks wat zijn rating zegt.

Ik heb altijd al gevonden dat rating niet zo heel veel zegt over het spel en over het aantal punten wat iemand haalt.

Ik noem mezelf even als voorbeeld, ik begon dit seizoen met een rating van 970, maar haal wel in de hoofdklasse A landelijk + 1 met een tegenrating van 1227.
Daarmee blijkt dus dat die rating van mij, niets zegt over het aantal punten wat ik kan halen of over het spel van mij.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 09, 2006 21:22

Damkoningin wrote: Dat gedoe hier nu over Rene Wijpkema he?!?!, ook al heeft hij de laagste rating van het toernooi, hij is goed vooruit gegaan afgelopen seizoen. Hij laat zien dat hij toch wel mee kan doen, ondanks wat zijn rating zegt.

Ik heb altijd al gevonden dat rating niet zo heel veel zegt over het spel en over het aantal punten wat iemand haalt.

Ik noem mezelf even als voorbeeld, ik begon dit seizoen met een rating van 970, maar haal wel in de hoofdklasse A landelijk + 1 met een tegenrating van 1227.
Daarmee blijkt dus dat die rating van mij, niets zegt over het aantal punten wat ik kan halen of over het spel van mij.
Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. En dat geldt in positieve als negatieve zin. En de rating zegt inderdaad niet alles. Gelukkig maar, want anders hoefden we geen NK's te houden.

De cijfers van jou kloppen trouwens niet helemaal, Irene.
Maar ik zag iets heel leuks.
Als ik het allemaal goed heb, scoorde je in WVM3 in de 2e klasse 3 uit 5 tegen gemiddeld 1077. Dat levert je een toernooirating op van ca. 930; nog lager dan je start-rating van 970
Opmerkelijk genoeg werd je na 4 ronden overgeheveld naar WVM2 in de Hoofdklasse. Daar deed je het veel beter: 5 uit 4 met gem. tegen 1197. Dat levert je een toernooirating op van ca. 1285

Toch even terug naar Wypkema (zo wordt zijn naam in de ratinglijst geschreven).
Ratings van 1004 (2004), 1005 (2005) en 1040 (dec. 2005) tonen niet die progressie waar jij het over hebt.
Daarom vind ik het bijzonder knap dat hij de finale haalt en daarin best goed scoort.

Damkoningin

Post by Damkoningin » Sun Jul 09, 2006 21:29

hans andriessen wrote:
Damkoningin wrote: Dat gedoe hier nu over Rene Wijpkema he?!?!, ook al heeft hij de laagste rating van het toernooi, hij is goed vooruit gegaan afgelopen seizoen. Hij laat zien dat hij toch wel mee kan doen, ondanks wat zijn rating zegt.

Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. En dat geldt in positieve als negatieve zin. En de rating zegt inderdaad niet alles. Gelukkig maar, want anders hoefden we geen NK's te houden.

De cijfers van jou kloppen trouwens niet helemaal, Irene.
Maar ik zag iets heel leuks.
Als ik het allemaal goed heb, scoorde je in WVM3 in de 2e klasse 3 uit 5 tegen gemiddeld 1077. Dat levert je een toernooirating op van ca. 930; nog lager dan je start-rating van 970
Opmerkelijk genoeg werd je na 4 ronden overgeheveld naar WVM2 in de Hoofdklasse. Daar deed je het veel beter: 5 uit 4 met gem. tegen 1197. Dat levert je een toernooirating op van ca. 1285

Toch even terug naar Wypkema (zo wordt zijn naam in de ratinglijst geschreven).
Ratings van 1004 (2004), 1005 (2005) en 1040 (dec. 2005) tonen niet die progressie waar jij het over hebt.
Daarom vind ik het bijzonder knap dat hij de finale haalt en daarin best goed scoort.

Ok, mijn tegenrating had ik dan verkeerd. Maar ik zat net even te kijken op de site van Piet Bouma wat mijn rating is, en dat is 973.. Nou.. echt knap van mij (ok, ik heb het Barnsteen toernooi onder mijn maat gespeeld, maar daaruit blijkt nogmaals dat rating niets zegt).

En dat over Rene gesproken, ik heb partijen van hem gezien en daarom zei ik dat hij vooruit is gegaan. Ik kijk niet naar rating, maar naar het spel. En aangezien jij Rene niet kent, kun je er weinig tot niets over zeggen over hoe hij vooruit is gegaan vind ik.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

Damkoningin

Post by Damkoningin » Sun Jul 09, 2006 21:32

hans andriessen wrote:
Als ik het allemaal goed heb, scoorde je in WVM3 in de 2e klasse 3 uit 5 tegen gemiddeld 1077. Dat levert je een toernooirating op van ca. 930; nog lager dan je start-rating van 970 [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Wat is daar mis mee? Iedereen heeft wel eens een slechte start.
Ik zie niet echt een probleem in die score. Ik vond het nog wel netjes dat ik 3 punten haalde.
hans andriessen wrote:Opmerkelijk genoeg werd je na 4 ronden overgeheveld naar WVM2 in de Hoofdklasse. Daar deed je het veel beter: 5 uit 4 met gem. tegen 1197. Dat levert je een toernooirating op van ca. 1285
Ik deed het niet veel beter, ik had gewoon geluk dat de tegenstanders mij niet kende en daardoor veels te veel risico nam. En daarbij heb ik gewoon geluk gehad.

Zoals ik net al zei: kijk maar naar het Barnsteen toernooi, daar heb ik weer slecht gespeeld, zoals ik ook in het 3e team heb gespeeld.

Maar al met al zegt het niets over mijn rating. [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 09, 2006 22:21

Damkoningin wrote:En dat over Rene gesproken, ik heb partijen van hem gezien en daarom zei ik dat hij vooruit is gegaan. Ik kijk niet naar rating, maar naar het spel. En aangezien jij Rene niet kent, kun je er weinig tot niets over zeggen over hoe hij vooruit is gegaan vind ik.
Ik heb ook weinig over hem gezegd, en wat ik zei was positief.
Daarom begrijp ik je geërgerde reactie niet zo.

Ik ken hem en zijn spel niet. Maar het ging om behaalde en te behalen punten op dit NK.
Goed spel levert niet automatisch punten op; één foutje en het is gedaan: geen punten.
Rating zegt wel iets (maar niet alles) over iemands speelsterkte. Ik kan mij alleen daarop baseren bij de analyse van de tussenstand.
Verder word ik niet gehinderd door kennis [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 22:44

hans andriessen wrote: Toch even terug naar Wypkema (zo wordt zijn naam in de ratinglijst geschreven).
Wijpkema noemt zichzelf Wijpkema.
thetitan wrote:thetitan= rene wijpkema

wil hierbij graag deelnemen aan de gesprekken op forum Image
MenO wrote: Image

Stijn Tuytel - René Wijpkema
4e ronde

René heeft in deze spannende stand zojuist de hekstelling verbroken met 17... 24-30 18. 35x24 19x30
Stijn speelde vervolgens 19. 29-23?! 18x27 20. 37-31 22x33 21. 31x22 17x28 22. 26x10 15x4 23. 40-35

Aardig idee, maar uiteraard vervolgde zwart met 23... 28-32!! 24. 35x15 25-30! 25. 39x37 30x50 en zwart won

Post Reply