Jelmer Martens wrote:De damwereld mag dan volgens Henk traag als een slak zijn, op het Forum vliegen de berichten je om de oren.
Die dingen ging vaak samen Jelmer. Hou luidt het Friese spreekwoord ook al weer? 't Is mei te sizzen...'
Jelmer Martens wrote:Ik ontken niet dat er een remiseprobleem is. Maar zolang 'het probleem' niet is aangepakt, zou ik overwinningen willen stimuleren. In een match heb je voldoende aan remise, als je eenmaal op voorsprong staat (ook in 3x5, als je de eerste partij wint schuif je de overige vier remise). In een toernooi kan altijd iemand langszij komen en is een remisetaktiek dus riskant.
Uiteraard ben ik het volkomen met je eens dat het remiseprobleem het scherpst tot uiting komt in een match. In toernooien wordt het enigszins gemaskeerd door de aanwezigheid van enkele zwakkere broeders. Deze dienen als 'kanonnenvlees', in de meeste onderlinge duels van grootmeesters wordt energie gespaard. Allemaal niet best natuurlijk, maar wel begrijpelijk.
Het afschaffen van de match is vrij drastisch. De vraag rijst bovendien of de (georganiseerde) damwereld die keer op keer onmachtig is gebleken om een probleem te analyseren en vervolgens op te lossen wel in staat is tot zo'n drastische maatregel. Ik denk het niet.
Ik ben het met je eens dat overwinningen gestimuleerd dienen te worden. De 3-0 was in dat opzicht een verbetering. Hiertegen is enorm gefulmineerd, maar de argumenten heb ik altijd zwak gevonden en vaak heel subjectief van aard, typisch dammersargumenten. En ook weer typerend voor de slappe knieën van de bondsraad dat men de 3-0 na twee jaar weer schielijk heeft ingetrokken. Niet zozeer op basis van eigen inhoudelijke argumenten maar omdat de meerderheid tegen was. Zeer zwak, men moet af en toe maatregelen durven nemen in het belang van de damsport. Niet meteen zwichten voor gezeur en enquetes.
Overigens is het idee van Jaap van Galen om de remise helemaal uit te bannen zeer aantrekkelijk. Aanvankelijk dacht ik dat met 'Nieuw Delfts' de hervorming van de puntentelling was voltooid. Maar Jaap heeft gelijk dat ook met die telling nog steeds remise kan worden afgesproken.
Jelmer Martens wrote:Tja, het ziet er inderdaad somber uit. Maar is de remise echt de oorzaak? Kijk naar het schaken, dat kampt met vergelijkbare problemen: dalend aantal leden, minder belangstelling pers, jeugd vindt computergames veel leuker.
Je hebt helemaal gelijk, maar juist mensen die zich beijveren om het remiseprobleem aan te pakken realiseren zich dit maar al te goed. Zij zijn juist op een breed front actief om het dammen aantrekkelijker te maken. Het is een truc van sommige conservatieve dammers om hen het stempeltje op te plakken dat zij van het oplossen van het remiseprobleem alle heil verwachten. Niets is minder waar. Helaas is de truc tot nu toe vrij effectief gebleken. Zie ook mijn reactie op Dieter van Gortel.
Jelmer Martens wrote:Niemand kent een Nederlandse topper als Van Wely, net zo goed als buiten de damwereld niemand Thijssen kent. De bekende namen zijn van dertig jaar terug: Timman, Sijbrands, Wiersma.
Het is ook waar dat het dammen weinig publiciteit meer krijgt en Thijssen dus onbekender dan Sijbrands en Wiersma in 'hun' tijd. Het teruggrijpen op Sijbrands en Wiersma -zie ook de pleidooien van Hanco Elenbaas- berust echter op nostalgie. Cruijff is nog steeds wereldberoemd maar Van Basten zal hem niet meer opstellen. Een dammer gaat langer mee dan een voetballer maar de kans dat Sijbrands of Wiersma ooit nog wereldkampioen wordt is mijns inziens bijna nihil. Met de huidige puntentelling zullen ze in een WK-toernooi ver komen omdat ze niet of nauwelijks zullen verliezen. Qua productiviteit zullen ze het echter afleggen tegen Tsjizjov, Georgiev, Valneris, Schwarzman en mogelijk ook Thijssen.