DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
GuidoB

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by GuidoB » Fri Jun 15, 2018 00:34

Michel Stempher wrote:Je weet dat ik niet op basis van een verkiezing in de Bondsraad zit? Wees gerust: persoonlijk trek ik mijn conclusies al als het bestuur niet ingaat op de wens van iedereen die ook breedtesport een warm hart toedraagt. Ze hebben nog 1 dag aangenomen dat er in het weekend niet gewerkt wordt.

(...)

We zijn wel hard bezig om een hervorming van de Bondsraad te regelen. Zo is er een commissie samengesteld die iets gaat bedenken. Ik weet dat Groningen en Overijssel al pleiten voor provinciale bestuurders in plaats van deze huidige poppenkast. Ik wil er persoonlijk nog aan toevoegen dat ik liever alle provincies afschaf en overga op zo'n zes rayons.
Niemand is op basis van verkiezingen in de huidige bondsraad gekozen. Een aantal mensen hebben zich aangemeld, waaronder jij. Zelfs namens twee provincies. Je wilde erg graag dubbel stemrecht hebben en daarover is tot vervelends toe gedebatteerd. En even later kom je niet eens opdagen, waardoor er een belangrijke stem verloren ging. Deze poppenkast moeten we inderdaad niet meer hebben.

Hartstikke goed dat er wordt nagedacht over hervorming van de bondsraad. Terug naar vertegenwoordiging vanuit de provincies is precies wat ik bedoelde met afschaffen. Ik hoop dat het allemaal op tijd is voor het einde van het jaar. Schrijf er eventueel een extra vergadering voor uit. Dat lijkt mij een zinniger onderwerp dan subsidie voor dambordjes.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jun 15, 2018 00:47

Frans de Jonge wrote:
GuidoB wrote:Nog een saillant puntje uit de 5 minuten dat ik de financiële cijfers heb ingezien: de KNDB heeft over 2017 een positief resultaat geboekt. En dat vooral dankzij de NOC*NSF subsidie.
Ha Guido, jouw snelle analyse is in de Bondsraadsvergadering totaal niet gedeeld door het Bestuur. De penningmeester heeft meegedeeld dat het positieve resultaat vooral behaald was door incidentele meevallers ter waarde van € 10.000 aangevuld met een reductie van de personeelskosten topsport met € 49.000.
Het positieve resultaat is wel degelijk gedeeld door het bestuur, zo schrijf je zelf.

Wat ik verder bedoelde, is dat de KNDB nooit een positief resultaat zou kunnen laten zien zonder subsidie van NOC*NSF. Ik kan mij niet voorstellen dat het bestuur dit niet heeft gedeeld. Dezelfde penningmeester heeft dat immers wel gedaan in alle vergaderingen in de jaren dat ik er wel bij was. Het bestuur draagt dat keer op keer uit.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri Jun 15, 2018 01:01

GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:
GuidoB wrote:Nog een saillant puntje uit de 5 minuten dat ik de financiële cijfers heb ingezien: de KNDB heeft over 2017 een positief resultaat geboekt. En dat vooral dankzij de NOC*NSF subsidie.
Ha Guido, jouw snelle analyse is in de Bondsraadsvergadering totaal niet gedeeld door het Bestuur. De penningmeester heeft meegedeeld dat het positieve resultaat vooral behaald was door incidentele meevallers ter waarde van € 10.000 aangevuld met een reductie van de personeelskosten topsport met € 49.000.
Het positieve resultaat is wel degelijk gedeeld door het bestuur, zo schrijf je zelf.

Wat ik verder bedoelde, is dat de KNDB nooit een positief resultaat zou kunnen laten zien zonder subsidie van NOC*NSF. Ik kan mij niet voorstellen dat het bestuur dit niet heeft gedeeld. Dezelfde penningmeester heeft dat immers wel gedaan in alle vergaderingen in de jaren dat ik er wel bij was. Het bestuur draagt dat keer op keer uit.
Nee Guido, de penningmeester hamerde op eenmalige meevallers. En er blijven ook tegenvallers zoals teruglopende contributie-inkomsten. En ieder jaar tellen we ca. 250 minder aangesloten dammers. Je kan het uitrekenen. Dat heeft Jaap van Galen al weer 5 jaar terug gedaan.
De voorzitter was tijdens de Bondsraadsvergadering zeer emotioneel en ook zeer boos dat zonder kennis van het Bestuur tijdens zijn vakantie langdurige verplichtingen met negatieve impact (zowel financieel als qua sponsormogelijkheden) waren aangegaan. Maar we blijven het herhalen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jun 15, 2018 02:00

Dus de penningmeester heeft gezegd dat de financiën van de KNDB er beter voor zouden staan zonder subsidie van NOC*NSF? Of is er in zijn geheel niet gesproken over de inkomstenkant van de resultatenrekening?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Jun 15, 2018 10:44

GuidoB wrote:Dus de penningmeester heeft gezegd dat de financiën van de KNDB er beter voor zouden staan zonder subsidie van NOC*NSF? Of is er in zijn geheel niet gesproken over de inkomstenkant van de resultatenrekening?
Enige tijd geleden werd er een notitie door de KNDB vrijgegeven waaruit zou moeten blijken dat er meer dan een ton winst werd gemaakt op het topsportprogramma: https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal. Ik nam dat overzicht toen niet serieus. Is er nu soms weer zoiets gaande?

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Jun 15, 2018 11:59

Wieger Wesselink wrote:
GuidoB wrote:Dus de penningmeester heeft gezegd dat de financiën van de KNDB er beter voor zouden staan zonder subsidie van NOC*NSF? Of is er in zijn geheel niet gesproken over de inkomstenkant van de resultatenrekening?
Enige tijd geleden werd er een notitie door de KNDB vrijgegeven waaruit zou moeten blijken dat er meer dan een ton winst werd gemaakt op het topsportprogramma: https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal. Ik nam dat overzicht toen niet serieus. Is er nu soms weer zoiets gaande?
Voor zover ik weet niet Wieger. Dit bestuur lijkt veel minder van dat soort "spelletjes" te spelen en lijkt niet het doel te hebben om de bondsraad te misleiden.
Volgens mij is Guido gewoon beetje aan zieken. Of wil hij echt horen dat de topsport subsidie gekoppeld is aan kosten voor topsport? (bijvoorbeeld personeelskosten) en tuurlijk zou een bond er financieel beter voor staan als je zowel die kosten als die subsidie inkomsten zouden vervallen. Het vorige bestuur maakte altijd van die moeilijk sheets waar niks van klopte. Gewoon verwarring zaaien.

Maar als je even logisch nadenkt. Stel je voor je hebt alleen bond die nationale competitie regelt en evenveel contributie blijft heffen maak je zo 100k+ winst per jaar. Dus het runnen van niet breedtesport activiteiten kost gewoon bizar veel en dat kun je dan in allerlei posten/ financiële sheets stoppen wat de discussie vervuilt.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 15, 2018 21:40

Image
In Gelderland doet Damclub Voorthuizen weer mee met de DamZ! DamSet.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 15 juni: 1427 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 11 juni 2018: 10.427
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

- Minimum afname 20 stuks à € 3,-;
- Losse DamZ! DamSets via http://www.damz.nl verkrijgbaar.

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juli via damsets@damz.nl of 06-28646010 (Marcel Kosters).
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 15, 2018 21:44

Image
In Gelderland doet Stijn Overeem in Voorthuizen mee met de DamZ! DamSet.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 15 juni: 1447 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 11 juni 2018: 10.447
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juli via damsets@damz.nl of 06-28646010 (Marcel Kosters).
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 15, 2018 21:48, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 15, 2018 21:47

Image
In Zuid-Holland doet Henk de Witt in Delft uit voorraad mee met de DamZ! DamSet.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 15 juni: 1447 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 11 juni 2018: 10.447

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 15, 2018 21:52

Image
In Zuid-Holland doet GDC Gorinchem mee met de DamZ! DamSet.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 20 juni: 1497 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 15 juni 2018: 10.497

Aantal deelnemende clubs in Nederland en België: 74
Aantal deelnemende provinciale bonden in Nederland: 6
Aantal deelnemende basisscholen in Nederland: 11
Aantal deelnemende organisaties en stichtingen:5
Aantal deelnemende damliefhebbers: 35

Last edited by Marcel Kosters on Wed Jun 20, 2018 08:26, edited 2 times in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Jun 16, 2018 09:28

playforstacks wrote:tuurlijk zou een bond er financieel beter voor staan als je zowel die kosten als die subsidie inkomsten zouden vervallen. Het vorige bestuur maakte altijd van die moeilijk sheets waar niks van klopte. Gewoon verwarring zaaien.

Maar als je even logisch nadenkt. Stel je voor je hebt alleen bond die nationale competitie regelt en evenveel contributie blijft heffen maak je zo 100k+ winst per jaar. Dus het runnen van niet breedtesport activiteiten kost gewoon bizar veel en dat kun je dan in allerlei posten/ financiële sheets stoppen wat de discussie vervuilt.
Zo tuurlijk lijkt mij dat niet. Zoals gezegd heb ik de cijfers niet heel uitgebreid kunnen bekijken, omdat ze niet openbaar zijn. Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd waar je dat op baseert.

Ik heb al geschreven dat de bond veel meer doet dan alleen de nationale competitie organiseren. Pak even 10 NK’s, schooldammen, uitzendingen internationale wedstrijden en alle contact met de 3,500 leden die iets van de KNDB willen. Daarvoor zijn Paul Visser, Alex Matthijsen en een financieel medewerker in dienst. Wat de bondsdirecteur bijdraagt aan deze activiteiten, is mij onduidelijk, dus die laat ik even buiten beschouwing.

Kunnen alle leden met hun contributie de salarissen en bureaukosten van deze medewerkers betalen? Of draagt de NOC*NSF subsidie hier een (groot) deel aan bij? Ik hoor jou steeds roepen dat er geld uit de algemene middelen bij de topsport moet, maar is het niet (ook) andersom?

Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc » Sat Jun 16, 2018 12:13

Bij de vraag of de kosten van breedtesport of topsport worden gedekt door de inkomsten draait alles om de toerekening van de loonkosten. Bij de aanvraag van subsidie zullen de loonkosten zo veel mogelijk (en nog verder) worden toegerekend aan topsport, daar wordt immers subsidie voor gekregen. Dit is gebruikelijk bij de aanvraag van subsidie (en dat weet NOC/NSF natuurlijk ook). In werkelijkheid zal de tijd (en daarmee de kosten) voor een groter deel aan breedtesport worden besteed. Om echt goed inzicht in de kosten van breedtesport en topsport, zouden medewerkers eigenlijk moeten tijdschrijven. Dit kost evenwel behoorlijk veel tijd en wordt terecht steeds minder gedaan.
De opmerking van Thijs dat wanneer de KNDB alleen de bondscompetitie zou organiseren, er dan een overschot van meer dan een ton zou overblijven is tamelijk naief. In de eerste plaats is de bondscompetitie op dit moment al kostendekkend. Dat betekent dat alle contributie-inkomsten als winst beschouwd mogen worden. In de tweede plaats kun je je afvragen of de 2300 leden die niet in de bondscompetitie spelen (3500-1200) wel bereid zijn te betalen voor een lidmaatschap dat niets inhoudt.
Tot slot: de medewerkers van het bondsbureau verrichten veel werk, binnen en buiten de normale werkuren. Ik houd mijn hart vast als Paul Visser er mee stopt.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Jun 16, 2018 15:30

Sterc wrote: De opmerking van Thijs dat wanneer de KNDB alleen de bondscompetitie zou organiseren, er dan een overschot van meer dan een ton zou overblijven is tamelijk naïef.
Ik kan mij slecht voorstellen dat iemand met een redelijke opleiding als Thijs dit soort dingen niet door heeft. Volgens mij speelt Thijs een raar soort spelletje. Van de andere kant: hij heeft in het verleden wel eens iets geroepen over een vrijwilligersorganisatie waar het volgens hem naar toe zou moeten. Het zou wel eens kunnen zijn dat hij echt denkt dat dit gaat werken. Dus dat hij echt zo naïef is.
Sterc wrote:Ik houd mijn hart vast als Paul Visser er mee stopt.
Precies, of mee zo moeten stoppen om een reden. Laat die reden alsjeblieft niet zoiets doms zijn als de financiën.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Sat Jun 16, 2018 16:58

De toerekening van loonkosten wordt helemaal niet gedaan bij het breedtesport gedeelte van de KNDB. De bureaumedewerkers krijgen geen cent van de topsportsubsidie. Terwijl zij (en directeur en Veenendaal) wel heel veel bezig zijn met topsport. Het is dus juist andersom. Daarnaast worden ook de werkgeverslasten niet betaald uit de topsportsubsidie en is de regel dat 1/3 van alle topsportsubsidie gematch moet worden met KNDB gelden. Beweren dat de KNDB geld verdient aan de topsport subsidie is pas Naïef.

Ik heb dit al op 10tallen manieren aangevlogen en op al deze manieren is niet ingegaan. Bijvoorbeeld : Hoe kan de KNDB er financieel zo slecht voor staan als er geld wordt verdient aan de subsidie en er verder niks aan breedtesport wordt uitgegeven? In tegendeel zelfs alle activiteiten zoals de Nationale competitie wordt ook nog eens geld aan verdient.

Blijkbaar is bovenstaande Alinea nog al ingewikkeld voor een deel van de mensen die post op dit forum. Daarom wilde ik jullie voorhouden (los van of je dit moet willen) dat een bond die alleen Nationale competitie organiseert meer dan 1 ton over houd.

voeg daar nu nog een aantal zaken bij inclusief prijskaartje. Bijvoorbeeld communicatie naar 3000 leden. bijvoorbeeld damspel. Je moet het best bont maken wil je dan negatief uitkomen (misschien een uitdaging voor Guido en Ben?).
En dan heb ik het nog niet eens gehad dat de KNDB ook in zo'n situatie echt nog wel inkomsten (subsidie's) sponsorinkomsten zou kunnen genereren.

Zoals ook het probleem was met het vorige bestuur waar Ben in zat. Ze wilden niet aangeven wel onderdeel van de KNDB dan zoveel kost. Als je om de kosten voor topsport vroeg kreeg je zo'n vage sheet waar je 100k winst op zou maken (leugens en misleiding). als je aan de andere kant dan keek wat er voor breedtesport activiteiten werden gedaan was dat nihil. En zoals Ben wel terecht zegt alle wedstrijden van de KNDB zijn zowat als kostenneutraal. Dus, opnieuw, waar wordt het geld dan uitgegeven?

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Jun 17, 2018 02:05

Laat ik het je niet al te moeilijk maken, Thijs. Daarom een eenvoudig sommetje.

We beginnen eens bij de grootste post, de salarissen. Wat kosten de 3 medewerkers die ik heb genoemd samen? 200,000? 180,000? 150,000? Laten we het makkelijk houden en uitgaan van 140,000. Dan moeten de 3,500 leden elk 40 euro betalen aan loonkosten. Kan dat met de huidige contributie, denk je?

Voor wie dit soort bedragen hoog vindt, het volgende. Ik werk in de IT. Daar zijn de mensen een stuk jonger dan bij de KNDB en wellicht beter opgeleid en dus wat duurder. Een gemiddelde FTE kost ongeveer 100,000 per jaar. Dat zijn salarissen en sociale lasten, dus alles bij elkaar.

Wellicht weet Thijs de precieze bedragen. Hij heeft een beter zicht op de financiën dan ik.

De medewerkers op het Bondsbureau doen wat ze moeten doen om de KNDB draaiend te houden. Of Thijs dat topsport noemt of niet, is niet zo belangrijk. Het wordt pas interessant om te kijken wat er nodig is, als de KNDB bepaalde activiteiten niet meer zou doen. Dus of er dan werkzaamheden wegvallen.

Overigens noem ik het draaiend houden van de KNDB absoluut breedtesport. Kom bij mij niet aan met verhaaltjes dat daar niets aan zou worden gedaan.

Post Reply