Piet Bouma wrote:Henk, ik weet dat je destijds heel veel promotiewerk gedaan hebt in Delft met allerlei vernieuwende toernooien. Dat heeft toen inderdaad tot spectaculaire ledenwinst geleid. Alleen hoeveel zijn er nu nog lid van de KNDB? Had dat te maken met het imago van de KNDB/damsport of met jouw ongebreidelde inzet, die wegviel?
Wij zijn allebei al meer dan veertig jaar lid van die KNDB. Maar die continuïteit zie je niet bij de nieuwe leden aanwas. Is denk ik ook niet meer van deze tijd.
Ik denk dat het voor jou een enorme tijdsinvestering was. En toen je afhaakte, toen zakte het in. Dat gebeurt heel veel. Dat is het kader dat er genoeg van heeft, en maar weinig kader dat er nieuw komt en het stokje overneemt.
Volkomen juist Piet. Toen ik door ziekte wegviel, zakte de boel in elkaar. Een infrastructuur die in tientallen jaren was opgebouwd, de contacten met scholen, de politiek, het instandhouden van het netwerk recreanten, dit alles werd binnen een half jaar om zeep geholpen. Het kleine damdenken, mannetjes die vooral met zichzelf bezig waren, kreeg weer de overhand. In het bestuur zaten op zich wel goede mensen, maar zij waren niet sterk en ervaren genoeg om hier tegen op te treden. Dit is m.i. exemplarisch voor de hele dambond. De zedenschets die Patrick van IJzendoorn in de Groene Amsterdammer van het damwereldje geeft, raakt m.i. de kern van de zaak. Als we het dan toch over kapen hebben, de damsport is gekaapt door een clubje kleindenkende mensen. Geen beweging in te krijgen.
Dammen is een mooi spel, jammer dat het door dammers wordt beoefend. Net als bij mijn voormalige club zijn er overigens best wel goede mensen actief binnen de bond, maar ze zijn met te weinig en bovendien, als het om visie en beleid gaat, niet sterk genoeg.
Met alle respect Piet, zo zie ik jou ook. Aardige kerel die Bouma, en met Toernooibase heb je iets fantastisch neergezet. Maar als het om visie en beleid gaat ben je te wijfelend, te aardig voor de kleindenkers. Je noemde de brief van de tien grootmeesters uit 2004 een grijsgedraaide plaat. Niet juist. Die plaat is nooit gedraaid, zelfs niet uit de hoes gehaald. Jij trekt de intenties van de grootmeesters in twijfel. Beter zou zijn om je te baseren op de inhoud van de brief waar hun handtekening onder staat. En de heikneuters die deze brief zonder fatsoenlijke reactie, zonder enige reactie, door de papierversnipperaar hebben gehaald te trakteren op enkele flinke zweepslagen. Maar dat is niet jouw karakter.
Bovendien ben jij actief in de bond, wat het lastiger maakt om bepaalde mensen ter verantwoording te roepen.
Wat mij inderdaad niet is gelukt, en daar leg je de vinger op een zeer zere (ja, ja, alliteratie) plek, is om de damcultuur in Delft blijvend te veranderen. Buiten de damwereld kom ik genoeg capabele, slimme mensen tegen. Nederland barst van de talentvolle mensen. Maar die zijn al druk bezet met zaken waar wel eer aan te behalen is. Die hebben echt geen zin om aan een dood paard(je), lees: de damwereld, te trekken
Laten we bij al deze treurnis niet vergeten dat de bond niet de eigenaar van het damspel is. Lokaal zijn er her en der leuke initiatieven. Genomen door leuke, enthousiaste dammers. Dit zal landelijk het neergaande tij niet kunnen keren, maar de activiteiten hebben waarde op zich. Zo kijk ik ook naar het dammen in Delft. Het was mooi zolang het mooi was.
Piet, nu mag je je terecht beklagen over veel tekst. Toch nog even jouw vraag herhalen:
'Alleen hoeveel zijn er nu nog lid van de KNDB? Had dat te maken met het imago van de KNDB/damsport of met jouw ongebreidelde inzet, die wegviel?' De vraag is gedeeltelijk beantwoord. Voor het andere deel volsta ik met een voorbeeld. Ik heb een tijdlang fantastisch samengewerkt met een nieuw lid. Een enthousiaste, intelligente, energieke kerel van begin dertig. Hij voerde een keer in mijn bijzijn een langdurig telefoongesprek met een KNDB-bestuurder. Na afloop zakte hij uitgeput terug op de bank.
'Wat is die man dom!' Na nog enkele 'ervaringen' had hij er genoeg van. Hij ging tennissen en zei nooit meer te gaan dammen. Een groot verlies.