DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jan Pieter » Sat Jun 09, 2018 08:50

Frans de Jonge wrote:En als we dan horen dat er zonder ruggespraak met de voorzitter weer een langdurige contractuele verplichting is aangegaan...
In de statuten staat:

6. Onverminderd het in lid 4 bepaalde wordt de bond in en buiten rechte vertegenwoordigd door
hetzij:
a. het bestuur;
b. drie bestuursleden gezamenlijk;
c. de voorzitter.

De enige manier om verplichtingen aan te gaan zonder de voorzitter erbij te betrekken, is volgens lid b, maar zonder voorzitter kom je momenteel niet aan drie bestuursleden. Als door iemand (wie?) een overeenkomst is aangegaan, dan is die volgens mij nietig, of in elk geval niet bindend voor de KNDB.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Sat Jun 09, 2018 10:34

In de vergadering heb ik de voorzitter/bestuur Er ook op gewezen dat dit in strijd is met het huishoudelijk reglement.

Zie 6.6:

"De voorzitter kan, zo hij dit verlangt, alle van de bond uitgaande stukken mede ondertekenen. "

De voorzitter gaf aan dat hij dit niet kon en er later achter kwam.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Jun 09, 2018 12:18

Image
In Noord-Brabant doet EAD Asten mee met de DamZ! DamSet.
Tot nu zijn er al 16 sets door de EAD-leden zelf besteld voor hun kleinkinderen. De club gaat ook de basisscholen in de omgeving benaderen om hen te stimuleren zelf de set aan te schaffen.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 9 juni: 1367 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 9 juni 2018: 10.367
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

- Minimum afname 20 stuks à € 3,-;
- Losse DamZ! DamSets via http://www.damz.nl verkrijgbaar.

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juli via damsets@damz.nl of 06-28646010 (Marcel Kosters).
Last edited by Marcel Kosters on Mon Jun 11, 2018 15:40, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jun 09, 2018 13:40

playforstacks wrote:In de vergadering heb ik de voorzitter/bestuur Er ook op gewezen dat dit in strijd is met het huishoudelijk reglement.

Zie 6.6:

"De voorzitter kan, zo hij dit verlangt, alle van de bond uitgaande stukken mede ondertekenen. "

Ik kan me goed voorstellen dat de voorzitter niet de behoefte heeft om alle uitgaande stukken te ondertekenen, maar dat betekent natuurlijk niet dat elk stuk zonder zijn handtekening ook meteen rechtsgeldig is.

playforstacks

Post by playforstacks » Sat Jun 09, 2018 14:53

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:In de vergadering heb ik de voorzitter/bestuur Er ook op gewezen dat dit in strijd is met het huishoudelijk reglement.

Zie 6.6:

Ik kan me goed voorstellen dat de voorzitter niet de behoefte heeft om alle uitgaande stukken te ondertekenen, maar dat betekent natuurlijk niet dat elk stuk zonder zijn handtekening ook meteen rechtsgeldig is.
Ik lees het wat anders, namelijk: de voorzitter moet altijd de mogelijkheid hebben om te kunnen tekenen.

Deze bepaling zal in het huishoudelijk reglement zijn gezet voor de reden dat andere mensen met een handtekeningsbevoegdheid niet op eigen houtje allemaal contracten gaan sluiten namens de KNDB zonder dat de voorzitter hiervan op de hoogte is.

En laat het daar nu net mis zijn gegaan...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jun 09, 2018 16:20

playforstacks wrote:
Jan Pieter wrote:

Zie 6.6:

Ik lees het wat anders, namelijk: de voorzitter moet altijd de mogelijkheid hebben om te kunnen tekenen.

Deze bepaling zal in het huishoudelijk reglement zijn gezet voor de reden dat andere mensen met een handtekeningsbevoegdheid niet op eigen houtje allemaal contracten gaan sluiten namens de KNDB zonder dat de voorzitter hiervan op de hoogte is.

En laat het daar nu net mis zijn gegaan...
Volgens mij hangt het er ook van af hoe in overeenkomst met Landjuweel en in arbeidsovereenkomsten en functieomschrijvingen van medewerkers een en ander is vastgelegd qua bevoegdheid.

Als daar de bevoegdheid is neergelegd om zulke contracten af te sluiten (met onder die overeenkomst met Landjuweel en onder arbeidsovereenkomst/functieomschrijving de handtekening van de destijds vigerende KNDB-voorzitter) dan is een en ander gedelegeerd.
Als dit niet is vastgelegd, dan is iemand zijn boekje te buiten gegaan.

Maar waar gaat het in hemelsnaam om? Langdurig contract? Waarvoor? En overstijgt het de periode tot 2020 (de subsidieperiode NOC/NSF)?
En daarom is er geen geld/budget meer voor ICT?
Hebben bondsraadsleden zich een zwijgplicht opgelegd?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Jun 09, 2018 20:10

Jan Pieter wrote:

Zie 6.6:

Artikel 12.5 van de Statuten geeft aan dat het Bestuur eveneens goedkeuring van de Bondsraad nodig heeft voor besluiten tot het aangaan van rechtshandelingen een bedrag van vijfentwintig duizend euro te boven gaand. Het vorige Bestuur was al onrechtmatig door het voor 4 jaar aangaan van contractuele verplichtingen en hier zal het er nu om hangen denk ik. Maar het is bizar, dat zoals de voorzitter de leden van de Bondsrad meedeelde dat de uitbreiding van het (uren)contract van een van de leden van de technische staf niet is gedeeld met de het bestuur/voorzitter.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat Jun 09, 2018 22:24

Het is gewoon een doodzonde van de Technische Staf. Het is dat ik mijn vertrouwen in deze staf al een paar jaar geleden heb opgezegd. Inmiddels heb ik een e-mail naar de secretaris gedaan met de vraag wie er überhaupt verantwoordelijk is voor de Technische staf. In principe is er maar één consequentie ware het niet dat deze consequentie niks positiefs oplevert voor de organisatie.

Maar goed, nog maximaal een week tot reactie van het KNDB-bestuur over de DamZ-damborden. Ik houd mijn hart vast...

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Jun 09, 2018 22:31

Michel Stempher wrote:Het is gewoon een doodzonde van de Technische Staf. Het is dat ik mijn vertrouwen in deze staf al een paar jaar geleden heb opgezegd. Inmiddels heb ik een e-mail naar de secretaris gedaan met de vraag wie er überhaupt verantwoordelijk is voor de Technische staf. In principe is er maar één consequentie ware het niet dat deze consequentie niks positiefs oplevert voor de organisatie.

Maar goed, nog maximaal een week tot reactie van het KNDB-bestuur over de DamZ-damborden. Ik houd mijn hart vast...
Het Bestuur is en blijft verantwoordelijk voor de in dienst zijne medewerkers. De technische staf kan zelf geen contractuele verplichtingen afsluiten. Maar het Bestuur heeft dit waarschijnlijk gemandateerd naar de directeur van het Sportcluster. Maar dan nog onder verantwoordelijkheid en in opdracht van het Bestuur.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Jun 10, 2018 00:42

Piet Bouma wrote:Henk, ik weet dat je destijds heel veel promotiewerk gedaan hebt in Delft met allerlei vernieuwende toernooien. Dat heeft toen inderdaad tot spectaculaire ledenwinst geleid. Alleen hoeveel zijn er nu nog lid van de KNDB? Had dat te maken met het imago van de KNDB/damsport of met jouw ongebreidelde inzet, die wegviel?
Wij zijn allebei al meer dan veertig jaar lid van die KNDB. Maar die continuïteit zie je niet bij de nieuwe leden aanwas. Is denk ik ook niet meer van deze tijd.
Ik denk dat het voor jou een enorme tijdsinvestering was. En toen je afhaakte, toen zakte het in. Dat gebeurt heel veel. Dat is het kader dat er genoeg van heeft, en maar weinig kader dat er nieuw komt en het stokje overneemt.
Volkomen juist Piet. Toen ik door ziekte wegviel, zakte de boel in elkaar. Een infrastructuur die in tientallen jaren was opgebouwd, de contacten met scholen, de politiek, het instandhouden van het netwerk recreanten, dit alles werd binnen een half jaar om zeep geholpen. Het kleine damdenken, mannetjes die vooral met zichzelf bezig waren, kreeg weer de overhand. In het bestuur zaten op zich wel goede mensen, maar zij waren niet sterk en ervaren genoeg om hier tegen op te treden. Dit is m.i. exemplarisch voor de hele dambond. De zedenschets die Patrick van IJzendoorn in de Groene Amsterdammer van het damwereldje geeft, raakt m.i. de kern van de zaak. Als we het dan toch over kapen hebben, de damsport is gekaapt door een clubje kleindenkende mensen. Geen beweging in te krijgen. Dammen is een mooi spel, jammer dat het door dammers wordt beoefend. Net als bij mijn voormalige club zijn er overigens best wel goede mensen actief binnen de bond, maar ze zijn met te weinig en bovendien, als het om visie en beleid gaat, niet sterk genoeg.

Met alle respect Piet, zo zie ik jou ook. Aardige kerel die Bouma, en met Toernooibase heb je iets fantastisch neergezet. Maar als het om visie en beleid gaat ben je te wijfelend, te aardig voor de kleindenkers. Je noemde de brief van de tien grootmeesters uit 2004 een grijsgedraaide plaat. Niet juist. Die plaat is nooit gedraaid, zelfs niet uit de hoes gehaald. Jij trekt de intenties van de grootmeesters in twijfel. Beter zou zijn om je te baseren op de inhoud van de brief waar hun handtekening onder staat. En de heikneuters die deze brief zonder fatsoenlijke reactie, zonder enige reactie, door de papierversnipperaar hebben gehaald te trakteren op enkele flinke zweepslagen. Maar dat is niet jouw karakter.
Bovendien ben jij actief in de bond, wat het lastiger maakt om bepaalde mensen ter verantwoording te roepen.

Wat mij inderdaad niet is gelukt, en daar leg je de vinger op een zeer zere (ja, ja, alliteratie) plek, is om de damcultuur in Delft blijvend te veranderen. Buiten de damwereld kom ik genoeg capabele, slimme mensen tegen. Nederland barst van de talentvolle mensen. Maar die zijn al druk bezet met zaken waar wel eer aan te behalen is. Die hebben echt geen zin om aan een dood paard(je), lees: de damwereld, te trekken

Laten we bij al deze treurnis niet vergeten dat de bond niet de eigenaar van het damspel is. Lokaal zijn er her en der leuke initiatieven. Genomen door leuke, enthousiaste dammers. Dit zal landelijk het neergaande tij niet kunnen keren, maar de activiteiten hebben waarde op zich. Zo kijk ik ook naar het dammen in Delft. Het was mooi zolang het mooi was.

Piet, nu mag je je terecht beklagen over veel tekst. Toch nog even jouw vraag herhalen: 'Alleen hoeveel zijn er nu nog lid van de KNDB? Had dat te maken met het imago van de KNDB/damsport of met jouw ongebreidelde inzet, die wegviel?' De vraag is gedeeltelijk beantwoord. Voor het andere deel volsta ik met een voorbeeld. Ik heb een tijdlang fantastisch samengewerkt met een nieuw lid. Een enthousiaste, intelligente, energieke kerel van begin dertig. Hij voerde een keer in mijn bijzijn een langdurig telefoongesprek met een KNDB-bestuurder. Na afloop zakte hij uitgeput terug op de bank. 'Wat is die man dom!' Na nog enkele 'ervaringen' had hij er genoeg van. Hij ging tennissen en zei nooit meer te gaan dammen. Een groot verlies.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Jun 10, 2018 21:18

Frans de Jonge wrote:En als we dan horen dat er zonder ruggespraak met de voorzitter weer een langdurige contractuele verplichting is aangegaan (vorige keer is een bestuur daarop gevallen), is het geld voor digitalisering en een draaiende website gewoon op. Op de vergadering proefde je gewoon de machteloosheid van de voorzitter.
Dit alles maakt een nogal onwaarschijnlijke indruk Frans. Wie is zonder de ruggespraak van de voorzitter een langdurige verplichting aangegaan? Dit kan toch helemaal niet. Ebbo lijkt mij ook helemaal niet de persoon om dit te pikken.

In combinatie met andere informatie over de bondsraadsvergadering ontstaat bij mij de indruk dat de bondsraad zich heeft laten beëbbodejongen.

Problemen tussen de nieuwe voorzitter en een deel van de bondsraad lijken al weer in het verschiet. Ik roep in herinnering dat Ebbo in Het Damspel in feite partij koos voor het weggestuurde bestuur.

Ebbo de Jong en ook Harry Otten zijn zeventigers en old school dambestuurders. Mentaal leven zij nog in het tijdperk Sijbrands. Zij beroepen zich ook graag op hun goede banden met Ton. Overhaaste afschaffing van het plusje nav een incident zonder op de geschiedenis van het plusje in te gaan en zonder eerst een alternatief te presenteren past helemaal in dit beeld. Of het waar is dat Ebbo niet op de hoogte was van het aangaan van een langdurige contractuele verplichting is zeer onwaarschijnlijk, maar laten we ervan uitgaan dat Ebbo de waarheid spreekt. Dan denk ik toch dat hij het daar eigenlijk wel mee eens is. Topsport ligt ook in de lijn van Ebbo. Hij zal al bezig zijn met de match Boomstra-Schwarzman.

Bij dat laatste kan ik me trouwens ook wel iets voorstellen. De hype rond de Chinese bordjes en kinderen die massaal digitaal zullen gaan dammen, alsmede hun vaders en moeders en grootouders niet te vergeten, is een nogal naïeve vorm van breedtesport. Ook weer zeer overhaast en zonder serieuze onderbouwing.

playforstacks

Post by playforstacks » Sun Jun 10, 2018 22:38

Henk de Witt wrote: Dit alles maakt een nogal onwaarschijnlijke indruk Frans. Wie is zonder de ruggespraak van de voorzitter een langdurige verplichting aangegaan? Dit kan toch helemaal niet. Ebbo lijkt mij ook helemaal niet de persoon om dit te pikken.

In combinatie met andere informatie over de bondsraadsvergadering ontstaat bij mij de indruk dat de bondsraad zich heeft laten beëbbodejongen.

Problemen tussen de nieuwe voorzitter en een deel van de bondsraad lijken al weer in het verschiet. Ik roep in herinnering dat Ebbo in Het Damspel in feite partij koos voor het weggestuurde bestuur.

Ebbo de Jong en ook Harry Otten zijn zeventigers en old school dambestuurders. Mentaal leven zij nog in het tijdperk Sijbrands. Zij beroepen zich ook graag op hun goede banden met Ton. Overhaaste afschaffing van het plusje nav een incident zonder op de geschiedenis van het plusje in te gaan en zonder eerst een alternatief te presenteren past helemaal in dit beeld. Of het waar is dat Ebbo niet op de hoogte was van het aangaan van een langdurige contractuele verplichting is zeer onwaarschijnlijk, maar laten we ervan uitgaan dat Ebbo de waarheid spreekt. Dan denk ik toch dat hij het daar eigenlijk wel mee eens is. Topsport ligt ook in de lijn van Ebbo. Hij zal al bezig zijn met de match Boomstra-Schwarzman.

Bij dat laatste kan ik me trouwens ook wel iets voorstellen. De hype rond de Chinese bordjes en kinderen die massaal digitaal zullen gaan dammen, alsmede hun vaders en moeders en grootouders niet te vergeten, is een nogal naïeve vorm van breedtesport. Ook weer zeer overhaast en zonder serieuze onderbouwing.
Scherp geschreven en misschien op veel punten correct.
Als het plan met dambordjes (inclusief online platform) niet serieus onderbouwt is welk project dat ooit van de grond is gekomen bij het dammen is dan wel goed onderbouwt? En kom nu niet aanzetten met die 10 tallen kansloze "aanvalsplannen".

Ook heel vreemd dat je net doet of dit project nog in de kinderschoenen staat. Ikzelf heb op koningsdag ook zo'n dambordje aan een kind gegeven. De eerste reactie " ow dit ga ik met Opa spelen, mam mag ik deze ook op vakantie meenemen? " De moeder vond het ook fantastisch. Als ik dat dambordje niet had gegeven zou deze jongen nu niet soms potje dammen en positieve dam ervaring hebben.
Welke onderbouwing heb je nu nog meer nodig dan Henk?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jun 10, 2018 23:02

Henk, je hebt weer aardig wat scherpe teksten neergezet.

Nog steeds die brief van die grootmeesters, die – als ze werkelijk die verandering wilden! – allang die Delftse telling er doorheen hadden geramd betreffende hun topwedstrijden.
Je gelooft niet in de hype rond de Chinese dambordje en de koppeling met een digitaal DamZ.
Je bent de zeventig ook al gepasseerd, mogelijk ook al old-school.

Ik vind dat het project een kans gegeven moet worden. Er zijn flink wat dammers, die het ook vinden, en er is via een actie € 27.000 binnengehaald om de dambordjes binnen te halen.
Als ik het overzichtje van Marcel bekijk, zit daar geen enkele investering van de KNDB bij. Dammers en particulieren, damclubs, scholen en provinciale bonden.
Nu wordt er gevraagd om mandatering betreffende twee websites (DamZ!Mentor en DamZ!Damserver) plus budget wat er was (en nu weer weg is). En er wordt tot dusver (er is nog een weekje tijd) niet thuis gegeven.
Hetzelfde niet thuis geven, dat speelde bij die DamZ!Damserver toen er gevraagd werd om de aanmeldmethode eens goed neer te zetten. Wat heet, enkele jeugdspelers zaten in februari vanaf december al te wachten op een account om een partijtje digitaal te spelen.
Waar ik bang voor ben, is dat er rond deze websites ook een lijk in de kast ligt. Programmeurs, die een alleenrecht hebben bedongen met daarbij een uurtje/factuurtje tarief bij verdere inzet wat niet op valt te hoesten. Hopelijk is dit niet zo.
Het project moet je een kans geven met daarbij doelen en een termijn waar binnen dat te halen. En tijdig afblazen als het toch niet lukt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Jun 10, 2018 23:24

Piet Bouma wrote:Henk, je hebt weer aardig wat scherpe teksten neergezet.

Nog steeds die brief van die grootmeesters, die – als ze werkelijk die verandering wilden! – allang die Delftse telling er doorheen hadden geramd betreffende hun topwedstrijden.
Je gelooft niet in de hype rond de Chinese dambordje en de koppeling met een digitaal DamZ.
Je bent de zeventig ook al gepasseerd, mogelijk ook al old-school.

Ik vind dat het project een kans gegeven moet worden. Er zijn flink wat dammers, die het ook vinden, en er is via een actie € 27.000 binnengehaald om de dambordjes binnen te halen.
Als ik het overzichtje van Marcel bekijk, zit daar geen enkele investering van de KNDB bij. Dammers en particulieren, damclubs, scholen en provinciale bonden.
Nu wordt er gevraagd om mandatering betreffende twee websites (DamZ!Mentor en DamZ!Damserver) plus budget wat er was (en nu weer weg is). En er wordt tot dusver (er is nog een weekje tijd) niet thuis gegeven.
Hetzelfde niet thuis geven, dat speelde bij die DamZ!Damserver toen er gevraagd werd om de aanmeldmethode eens goed neer te zetten. Wat heet, enkele jeugdspelers zaten in februari vanaf december al te wachten op een account om een partijtje digitaal te spelen.
Waar ik bang voor ben, is dat er rond deze websites ook een lijk in de kast ligt. Programmeurs, die een alleenrecht hebben bedongen met daarbij een uurtje/factuurtje tarief bij verdere inzet wat niet op valt te hoesten. Hopelijk is dit niet zo.
Het project moet je een kans geven met daarbij doelen en een termijn waar binnen dat te halen. En tijdig afblazen als het toch niet lukt.
Ha Piet, ook op de Bondsraadsvergadering moest Ebbo de Jong Marcel laten rectificeren dat de KNDB 800 bordjes heeft aangeschaft om onder jeugd te laten verspreiden. Dat is dus best een serieuze ondersteuning vanuit de KNDB. Het rendement van het alleen veel bordjes overal neerzetten kan en moet eigenlijk ook worden vergroot met behulp van een goed werkende DamZ!Server. En daar wordt het lastig. Het Bestuur onderzoekt nu op dringend verzoek van de Bondsraad of dit binnen de beperkte mogelijkheden van de KNDB is te realiseren. Marcel Kosters heeft spontaan aangeboden om dit zelf op te pakken met hulp van vrijwilligers. Binnen een week komt het Bestuur met een reactie. Als deze reactie tegenvalt zal uit de Bondsraad met spoed een extra vergadering worden aangevraagd.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Jun 11, 2018 10:01

Frans de Jonge wrote:Maar het is bizar, dat zoals de voorzitter de leden van de Bondsrad meedeelde dat de uitbreiding van het (uren)contract van een van de leden van de technische staf niet is gedeeld met de het bestuur/voorzitter.
Dat is zeker bizar. De directeur van het bondsbureau zal vast een bepaalde tekenbevoegdheid hebben, maar die mag hij niet misbruiken. Om maar een voorbeeld te noemen: stel dat hij tekenbevoegdheid heeft tot 20.000 euro en hij geeft zichzelf voor dat bedrag een auto van de zaak, dan is dat duidelijk onrechtmatig en kun je hem persoonlijk aansprakelijk stellen. En nu het kennelijk gaat om een opzetje tussen twee werknemers van de dambond, waarbij de ene aan de andere een soort van bonus geeft, vermoed ik dat dat door een rechter eveneens onrechtmatig gevonden zou kunnen worden. In ieder geval hoeft het bestuur dit niet als voldongen feit te accepteren. Ebbo zou minimaal beide heren op het matje kunnen roepen, hen duidelijk maken dat ze hun boekje te buiten zijn gegaan, hen verzoeken deze uitbreiding van uren terug te draaien, en aangeven dat hij maatregelen zal nemen wanneer ze dat weigeren te doen.

Maar goed, het blijft een beetje speculeren wat er precies aan de hand is, want de bondsraadleden die het vorige bestuur tot aftreden dwongen wegens een gebrek aan openheid, tonen zichzelf weer eens zo gesloten als een oester.
Last edited by Jan Pieter on Mon Jun 11, 2018 11:58, edited 1 time in total.

Post Reply