NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009

Post Reply
Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Apr 20, 2009 11:47

Het is weer even wennen... geen partijen vandaag.
Alle spelers bedankt voor de vele fraaie partijen!

FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra » Mon Apr 20, 2009 12:35

Ik heb met erg veel plezier de artikelen van Bert Dollekamp gelezen. Als iedereen zoals Bert over dammen zou schrijven was er helemaal geen remise-probleem.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Apr 20, 2009 13:13

RonHeusdens wrote:Ik moest nog naar een verjaardag in Dinteloord en begon mij behoorlijk te ergeren. Ten onrechte!! Hij heeft het volste recht om door te spelen, ook al is dat dan niet mijn stijl.
Reglementair gezien kun je Baljakin inderdaad niets maken, maar toch vind ik dat hij dit niet had mogen doen. Laat ik vooropstellen dat ik het enorm waardeer dat Baljakin altijd voor zijn bordkansen gaat. Geen remises in een 8-om-8 omdat 'die uitslag tussen topdammers toch onvermijdelijk is'. Dat lijkt mij aantoonbare onzin, en zelfs wie denkt dat het waar is, zou moeten erkennen dat het in elk geval niet uit te sluiten valt dat er een plusremise uitrolt. Toch waren er op dit NK weer diverse partijen die vroegtijdig remise werden gegeven, echter niet bij de 'Bal'. Pet af daarvoor.
In het eindspel Baljakin-Heusdens zat echter geen enkele bordkans meer. Zelfs iemand met een rating van 666 had die stand moeiteloos op een gelijkwaardige remise gehouden. Het enige wat Baljakin nog kon doen, was zijn tegenstander treiteren in de hoop dat die daardoor geirriteerd zou raken, en aldus geschiedde. Dat gedrag valt wat mij betreft in de categorie van klok laten lopen terwijl je aan zet bent, hinderlijke geluiden maken, of (zoals vroeger gebeurde) tegenstander rook in de ogen blazen.
Ik heb dit volkomen aan mijzelf te wijten.
Dat ben ik met je eens. Wat er ook gebeurt, een GMI mag zich daardoor niet van de wijs laten brengen. Sterk dat je publiekelijk het boetekleed aantrekt.
Wat wil je na bijna 6 uur spelen en zolang het maar niet expres gebeurd.
Met een d?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 21, 2009 10:49

de Volkskrant, 6 oktober 2005

De hoogste rating, maar toch weinig geliefd

INTERVIEW, Van onze verslaggever Ab Schreijnders

ARNHEM - Van de zes Nederlanders die in actie komen bij het WK dammen, staat Aleksandr Baljakin het hoogst genoteerd op de ranglijst. Een garantie dat hij de kwalificatiegroep doorkomt, is het niet.

<center>Image</center>

Ben ik te zwak, speel ik te saai? Aleksandr Baljakin vraagt het zich vertwijfeld af. Bijna nooit krijgt hij een uitnodiging voor een toernooi. Terwijl hij de hoogste rating heeft van de zes Nederlandse deelnemers aan het WK dammen dat vandaag begint in Amsterdam-Zuidoost.

Toernooien zijn er genoeg geweest deze zomer. Vaak verschijnt Kees Thijssen er, de drievoudig Nederlands kampioen. Maar Baljakin, ook een profdammer, ontbreekt meestal op de deelnemerslijst. Alleen in Nijmegen en Den Haag deed hij mee.

Te zwak? Aansprekende resultaten heeft hij genoeg behaald. Net niet genoeg voor de wereldtitel, maar hij is vaak in de topdrie te vinden geweest bij een WK. Te saai? Zie het programmaboekje van het toernooi: Baljakin, mooie, heldere speelstijl. Speelt snel en makkelijk.

Dat de invitaties niet binnenstromen, zint hem niet, maar hij benadrukt dat hij er geen minuut minder om slaapt. 'Ik slaap namelijk altijd al slecht', zegt hij in redelijk Nederlands op de ruime bovenetage in Arnhem-Centrum, die hij met zijn vrouw Tatjana en zijn bijna eenjarige dochter Stefania bewoont. Er wordt veel over dammen gesproken in huize-Baljakin. Zijn vrouw is internationaal meester, haar moeder was drie keer kampioene van de Sovjet-Unie.

Baljakin ziet enigszins op tegen het lange, loodzware toernooi in Amsterdam. 'Eigenlijk is dit iets voor jonge spelers. Daarom tip ik Georgiev. Naast Tsjizjov natuurlijk, maar die wordt al een dagje ouder. We hebben één rustdag, maar juist dan is een competitieronde gepland. De meesten van ons moeten spelen. Ik ook, voor Huissen.'

En dan is het nog maar de vraag of hij de groepsfase overleeft. Baljakin zit in de zogenoemde 'poule des doods'. Hij ziet zeker zes kanshebbers voor de drie plaatsen die toegang geven tot de finaleronde. 'Alleen Singh uit India zal geen rol spelen. Kun jij dammen? Nou, dan versla je hem zeker. Ik zag zijn notaties bij het WK voor landenteams in Italië. Hij gaf zomaar schijven weg.

'Maar met Schwarzman, Gantwarg, Samb, Ndonzi en Hans Jansen is mijn groep zwaar genoeg. Bovendien moet je altijd op Chmiel letten. Die is heel slim in het op remise spelen. Maar dat kan hij tegen anderen ook misschien.'

Eerst moet Baljakin dus maar eens proberen bij de beste twaalf te komen. Daarna ziet hij wel. Op dat moment begint een heel nieuw toernooi.

Baljakin beseft dat hij zijn krachten goed moet verdelen. 'Ik heb een slechte voorbereiding gehad. Het is eigenlijk een logisch vervolg van het hele jaar. Ik kan niets creëren. Bij het WK voor landenteams, een paar weken geleden, was mijn spel verschrikkelijk slecht. Ik kan niet goed uitleggen waarom. Misschien komt het doordat ik te pessimistisch ben. Tegen zwakkere spelers kan dat een nadeel zijn. Dan denk ik: ik heb een klein voordeel, het zal wel remise worden. Ik moet meer als Schwarzman zijn. Die speelt dan door. Ik ben van nature niet zo. Ach, die vorm. Het zal wel net zo zijn als bij een voetbalclub: pieken en dalen.

Baljakin geeft ook trainingen. Maar de talentjes liggen niet voor het oprapen in Nederland, zegt hij. Bij de jongens ziet hij er niet een, bij de meisjes noemt hij Lotte Aleven, die pas een jaar of tien is en mede door hem wordt begeleid. 'Zij kan rekenen, dat is verschrikkelijk belangrijk, en kan combinaties bedenken. Het positiespel kan ze later altijd nog leren namelijk. En zij heeft een prima wedstrijdmentaliteit. Ze wil nooit verliezen.'

Baljakin, die een tijdelijke verblijfsvergunning heeft die elk jaar moet worden vernieuwd, begon op zijn 10de met dammen. Bij toeval. 'We hadden geen schaakbord thuis. Ik speelde tegen mijn moeder, maar verloor altijd. 's Avonds, na de lessen op school, kreeg ik onderricht van een damtrainer.'

Hij herinnert zich de overstap naar het 100-veldenspel. 'In Rusland waren we gewend aan 64 velden. Op mijn twaalfde speelde ik voor het eerst op zo'n groot bord. Het was lastig in het begin, omdat ik niet alle schijven onder controle kon houden.'

Een nog grotere schok was het toen hij in 1976 een gefotografeerd boekje van Ton Sijbrands onder ogen kreeg. Het werd een soort bijbel voor hem. De oud-wereldkampioen was lange tijd zijn idool.

Op zijn 19de veroverde Baljakin de wereldtitel bij de junioren. Later werd hij drie keer kampioen van de Sovjet-Unie. Daarna begon het zoete leventje. Alle topdammers hadden een behoorlijk inkomen in de Sovjet-Unie. Bovendien behoorden zij tot een geprivilegieerde groep die veel reisde.

Dat veranderde toen het land uit elkaar viel. Voor spelers als Tsjizjov, Georgiev en Schwarzman is echter nog altijd een dikbelegde boterham te verdienen. Baljakin heeft het financieel lang niet zo gemakkelijk als deze grootmeesters. Hij krijgt wat toegeschoven van zijn club Huissen, en schrijft boeken (onder andere over Schwarzman). Het WK levert hem niets op. 'Ik speel om de eer.'

Maar als hij wereldkampioen wordt, komen die invitaties vast wel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 21, 2009 16:53

Algemeen Dagblad, zondag 19 april 2009

Heusdens doet zijn damtitel knullig cadeau

Door HENK J. DE KLEIJNEN

HUISSEN - ,,Eigenlijk ben ik kampioen, maar ik heb de tweede plaats gekregen,'' reageerde na afloop een teleurgestelde Ron Heusdens.
Prolongatie van zijn titel was binnen handbereik, maar in de dertiende en laatste ronde van het NK dammen liet hij winst op Hein Meijer glippen. Alexander Baljakin greep zijn kans, won en kwam langszij. Een gloednieuw reglement, bij het begin van het toernooi vastgesteld, bracht de Wit-Russische grootmeester vervolgens het kampioenschap.

De regels die over de volgorde in het eindklassement beslissen, waren aangepast. Vorig jaar eindigden drie spelers op de eerste plaats en ging Heusdens met de eer strijken omdat hij minder remises had gespeeld. Ditmaal kwamen de deelnemers vooraf overeen, dat een systeem van plus- en minremises (afhankelijk van de materiaalverhouding in de slotstelling) de beslissing zou brengen. Het saldo daarvan pakte in het eindklassement verkeerd uit voor de nu onttroonde kampioen.

Heusdens baalde enorm, omdat hij uitgerekend Baljakin een plusremise cadeau had gedaan. ,,Ik moest naar een verjaardag en hij speelde maar door, wat nergens op sloeg. Toen heb ik me er, uit balorigheid, maar vanaf gemaakt''

Knullig, beseft hij achteraf. De Schiedammer draaide vanaf het begin in de kopgroep mee en nam in de elfde ronde zelfs de leiding. Vanaf dat moment had hij de beste papieren. In de voorlaatste partij consolideerde hij zijn voorsprong met een beheerste remise tegen Hans Jansen.

De finale werd een grimmig spektakel. Baljakin, die zo lang in Nederland woont dat hij gerechtigd is om in de nationale titelstrijd uit te komen, rekende in een klassieke partij af met debutant Zweerink. Op dat moment leek er nog niets aan de hand voor Heusdens, die een fout van zijn opponent in tijdnood afstrafte en op winst leek af te stevenen. Een onnauwkeurigheid in het afspel werd fataal: de resterende plusremise was net onvoldoende.

De slotronde kende nog meer drama. Het pas 16-jarige supertalent Roel Boomstra, vooraf beschouwd als grootste kanshebber, stond huizenhoog gewonnen tegen Sven Winkel, maar bezweek onder de spanning. Een raadselachtige fout in het middenspel leidde tot een puntendeling. Boomstra, die het toernooi furieus startte met twee zeges waarvan één tegen Baljakin, werd wel ongedeeld derde en kwalificeerde zich daardoor automatisch voor deelname volgend jaar.

Kees Thijssen, in de periode 2003-2007 vijf keer achtereen kampioen, kampte weer eens met het 'remisevirus'. Tijdens achtereenvolgende NK's boekte hij maar liefst 21 (!) puntendelingen op rij. Hij eindigde nu zesde, achter Winkel en Meijer. De 48-jarige Baljakin, voor wie een naturalisatieprocedure is gestart, veroverde met zijn fortuinlijke triomf een ticket voor het wereldkampioenschap dat komend najaar in Brazilië wordt gespeeld. Eerder verzekerden zowel Thijssen als Heusdens zich al van een dergelijk toegangsbewijs.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

De pot verwijt de ketel

Post by Klaas van der Laan » Tue Apr 21, 2009 21:02

RonHeusdens wrote:
Klaas van der Laan wrote:
Rein Halbersma wrote: De revisionisten komen weer te voorschijn: Jannes werd wereldkampioen voor Clerc (verslagen in rechtstreeks duel) en Wiersma. De Sovjets waren er inderdaad niet bij, maar een maand eerder konden ze geen van allen tippen aan Jannes (overwinningen op Gantwarg, Skliarow, Letsjinski en Baljakin).
Inderdaad, een bijzonder zielige opmerking die de damwereld tekend.
Met een d?

Ik ben die galspuwerij van die vd Laan spuugzat.
Kijk, dat bedoel ik. Duidelijker had ik het niet kunnen maken.

Steeds hulpelozer smachten we naar een Nederlandse wereldkampioen als grote verlosser van alle misère. Maar één die het was wordt hier volkomen onterecht gekleineerd. Hij kan zichzelf niet verdedigen. Mag ik daar dan a.u.b. iets van zeggen? Wie spuwt hier nu eigenlijk gal?

Zie hoe wereldkampioenen als Gantwarg en Sijbrands met pek en veren worden afgeserveerd. Of hoe Baljakin voelbaar, in verschillende kampen, de titel wordt misgund en slechts schoorvoetend gefeliciteerd. Of hoe vele andere damliefhebbers die niet voldoen aan de hollandse spruitjessharia worden uitgestoten. Spuw ik nu gal?

Wat is er met "die" heusdens aan de hand? Een bewezen multidisciplinair denker met onafhankelijke mening die getuigd van visie en evenwicht. Tot voor kort lijkt het. Een week geleden spuwde hij zijn gal over de damvideo's van Peter Schuitema. Tjalling heeft dat prima in die draad verwoord waarna hij biechtte: "Ik heb dat gebazel van me nog eens nagelezen en het slaat nergens op, dat ik dat soort taal moest gebruiken. Dus Peter, mijn excuses. Ik zal wel aan het dementeren zijn, gezien mijn partij van gisteren". Dat getuigde natuurlijk wel weer van niveau, maar toch.
In diezelfde week onderschrijft hij het convenant. Daar staat in dat spelers zich voorbeeldig horen te gedragen. Op deze manier hopen de topspelers en het KNDB-bestuur samen het aanzien van de damsport in Nederland te bevorderen. Door zo maar een plusje weg te geven dat beslissend is voor het Nederlands kampioenschap met een verjaardagsafspraakje als argument bewijst het professionalisme van de damsport wel een hele slechte dienst.
(het afgeven op een spelfout zal ik verder maar negeren)
Flow with the Go

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 22, 2009 15:09

De Gelderlander, dinsdag 21 april 2009 | 10:54

Zweerink goed voor winstpercentage

door Roy Hammink

Image
Jochem Zweerink denkt na in zijn partij tegen Alexander Baljakin.
foto Do Visser/De Gelderlander

HUISSEN - Vóór het NK dammen wist Jochem Zweerink al dat hij een record neer zou zetten: met zijn lengte van 208 centimeter was hij de langste deelnemer ooit.

In het toernooi bleek de dammer van DUO (Dammers Uit Oost) in nog een onderdeel het beste: zijn partijen op het toernooi leverden de meeste beslissingen op van alle veertien dammers. Helaas voor Zweerink verloor hij vaker dan hij won: twee zeges, vijf nederlagen. "Ik ben in ieder geval goed geweest voor het winstpercentage", lachte de geboren Varssevelder na de slotronde in Huissen.

Zweerink, debutant op het NK, eindigde als voorlaatste. Het kon de pret niet drukken bij de 21-jarige Achterhoeker die in Tilburg economie studeert. "Ik vond het een ontzettend mooie ervaring", aldus Zweerink. "Laatste of voorlaatste, dat maakt me niet zoveel uit. Zeker in de eerste helft heb ik goed gespeeld. Daar kijk ik erg tevreden op terug."

Zweerink won in de tweede ronde van Boudewijn Derkx. "Hij is jeugdwereldkampioen geweest, is qua rating een sterke speler. Het liep redelijk gestroomlijnd. Hij speelde straf en nam risico's. Dat heb ik goed afgestraft."

Door die zege stond hij na twee dagen in de top van het klassement, één punt achter Roel Boomstra, een andere debutant. Zweerink bleef met beide benen op de grond staan. "Ik heb me geen enkele illusie gemaakt over een topklassering. Het toernooi duurde nog zo lang, er waren nog elf ronden te gaan. En in geen enkele ronde kon ik het rustig aan doen, ik kreeg bijna alleen maar grootmeesters tegenover me."

Zweerink leerde in Huissen veel, bijvoorbeeld hoe intensief het is om op één dag twee ronden op topniveau te moeten dammen. "Conditioneel was het erg zwaar, dat had ik van tevoren niet gedacht. Ik hoorde de discussie van andere spelers die vonden dat het niet kon om op twee dagen op het NK twee partijen te moeten dammen. 'Stellen ze zich niet aan', dacht ik toen."

"Maar op de eerste dag van twee partijen zat ik eerst zes uur achter het bord en toen had ik nog drie kwartier om me voor te bereiden op de tweede partij. De tweede keer zat ik er in de tweede partij helemaal doorheen. Ik kon amper meer noteren en maakte in het eindspel een blunder. Ik heb gemerkt dat zo'n NK zwaar is, loodzwaar."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 22, 2009 15:12

De Gelderlander, dinsdag 21 april 2009 | 09:53

Creatieve Meurs krijgt spanningen niet op bord

Image
Pim Meurs pijnigt zijn hersenen in een partij voor zijn club Huissen. foto Mariska Hofman

HUISSEN - Hij wond er geen doekjes om. Het Nederlands kampioenschap dammen is voor Pim Meurs uitgelopen op een zware deceptie. De prestaties van de 21-jarige speler van DV Huissen bleven ver achter bij zijn ambities met een anonieme negende plaats als eindresultaat.

Meurs sloot het in 'zijn' Huissen afgewerkte toernooi zaterdag af met remise tegen Jeroen van den Akker. Het was zijn tiende puntendeling in dertien partijen, naast nederlagen tegen Hein Meijer en de onttroonde titelhouder Ron Heusdens en winst op Hans Jansen. De totale oogst: 12 punten. "Dat is één punt minder dan vorig jaar", herinnerde Meurs aan zijn eerste NK-optreden, toen hij nog fraai als zesde eindigde.

Hij had de lat voor dit NK een stuk hoger gelegd. "Ik kwam moeilijk in het spel en had ook enkele keren moeite met de tijdverdeling. Er waren veel vlakke partijen terwijl ik als creatieve speler juist houd van spanningen op het bord. Het lukte me alleen niet om deze op het bord te brengen."

Meurs zag ploeggenoot Alexander Baljakin behalve de nationale titel ook het derde Nederlandse ticket voor het wereldkampioenschap in in Brazilië pakken. Heusdens en Kees Thijssen waren al zeker van uitzending in oktober. Baljakin, Heusdens en talent Roel Boomstra hebben zich rechtstreeks geplaatst voor het NK van 2010.

"Dit resultaat gaat me niet in de koude kleren zitten", aldus Meurs, die echter alweer vooruit durfde te kijken. "Ik ben belust op revanche en hoop die volgend jaar op het NK te krijgen. Voorlopig doe ik het even rustig aan."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 23, 2009 17:24

RTV Drenthe, 21 januari 2009
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/H-Ks2tU2IY8&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/H-Ks2tU2IY8&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

RTV Drenthe, 24 maart 2009
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gB1rleVwb34&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gB1rleVwb34&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

NOS, 8 april 2009
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ld_30DrbQcc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Ld_30DrbQcc&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

RTV Drenthe, 21 april 2009
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ODxqU5wxBxY&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ODxqU5wxBxY&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

MenO

Post by MenO » Thu Apr 23, 2009 21:46

Hij heeft geloof ik al eerder op t forum gestaan, maar dat filmpje "Drentse dammers op weg naar NK" is echt geniaal, geweldige reclame voor de damsport!!

Bij Hijken hebben ze in ieder geval begrepen hoe je dammen aan niet-dammend publiek moet presenteren.
Volgend WK maar weer in Hijken? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 23, 2009 22:48

Paul Nitsch over Roel Boomstra, in De Limburger van vorige week.
Attachments
Paul Nitsch - DDL - 16 april 2009.pdf
(887.83 KiB) Downloaded 365 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 25, 2009 11:05

Telegraaf, 25 april 2009
Image

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Apr 26, 2009 09:52

Hanco Elenbaas wrote:Telegraaf, 25 april 2009
Image
Hoezo is door dat plusje van Baljakin op Heusdens een korte tweekamp een gemiste kans? Als dat een normale remise werd was Heusdens toch kampioen door zijn plusremise in de laatste ronde.. Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 30, 2009 20:22

Paul Nitsch over het NK in De Limburger van vandaag.
Roel Boomstra heeft zich geplaatst voor het WK, volgens Paul.

edit 4 mei: Paul bedoelde dat Roel zich heeft gekwalificeerd voor het NK volgend jaar.
Attachments
Paul Nitsch - DDL - 30 april 2009.pdf
(939.74 KiB) Downloaded 384 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 07, 2009 08:48

Feestje kost Heusdens de titel, kopt De Limburger van vandaag boven de rubriek van Paul Nitsch.
Attachments
Paul Nitsch - DDL - 7 mei 2009.pdf
(953.12 KiB) Downloaded 367 times

Post Reply