Henk de Witt wrote:Piet Bouma wrote:Henk de Witt zal altijd weer de Delftse puntenoverwinning als de oplossing voor de tanende belangstelling voor de damsport geven en daarmee ook topics kapen.
Piet is de laatste tijd een beetje de weg kwijt. Al jaren pleit ik voor een algehele modernisering van de damsport. Voor een andere benadering van de jeugd, voor het vrouwvriendelijker maken van de sport, voor het op de schop nemen van de traditionele clubavond, voor een betere communicatie met de buitenwereld, en ja voor het aanpakken van het remiseprobleem. Dit laatste kreeg en krijgt verreweg de meeste aandacht vanwege de enorme heisa die hierover door conservatieve, dogmatisch denkende dammers werd gemaakt. Zeker toen ik het waagde om toernooien met andere tellingen te organiseren.
'...er (was) op het damforum een haat- en smaadcampagne gaande tegen «het Delftse gedrocht» en zijn bedenkers.'(Groene Amsterdammer, 2004). Piet draait nu de zaak om. En hoezo de Delftse puntenoverwinning als de oplossing voor de tanende belangstelling voor de damsport? Natuurlijk niet, waar haal je dat vandaan?
Hervorming van de puntentelling is slechts een onderdeel van beleid, zij het een belangrijke. Een sport met meer dan 90% remises is een dode sport, al blijven er dammers die beweren dat dammen springlevend is.
Piet wil het over ledenwerving hebben. Kan ik me voorstellen, in Friesland vallen de hardste klappen qua leegloop. Nou Piet, je bent bij mij, in alle bescheidenheid, aan het juiste adres. Ik zou eerlijk gezegd niemand weten die meer mensen aan het dammen heeft gekregen en meer leden heeft geworven dan mijn nederig persoontje. Al kan ik natuurlijk niet uitsluiten dat er ergens een nog betere ledenwerver rondloopt. Die hoop ik dan nog eens te ontmoeten.
Wat is er nodig om mensen aan het dammen te krijgen? Ten eerste moet je contacten hebben met de niet-dammende medemens en de communicatieve vaardigheden bezitten om de leuke kanten van het spel te laten zien. Vervolgens moet je wedstrijden organiseren waar de beginnende dammer plezier aan beleeft. Waar hij of zij kan dammen met andere beginners. En zeer belangrijk is een prettige ambiance. Wat sterk is af te raden, is om een geïnteresseerde niet-dammer mee te nemen naar de clubavond. Niet doen! Voel je 'm Piet? Beetje treurig is dat natuurlijk wel. Om over na te denken.
Over het onderwerp ledenwerving is veel meer te zeggen, bijvoorbeeld dat de ledenwerver enorm geholpen zou zijn bij een goed imago van het dammen. Bastienne de Rooij, dochter van de bekende problemist en voormalig KNDB-bestuurder Leen de Rooij, heeft in een interview in De Problemist scherp verwoord waarom zij als talentvol dammertje op 14-jarige leeftijd stopte met dammen. Al die dammers die maar wat aanleuteren over ledenwerving, over jeugd en wat al niet, zouden beter dit artikel kunnen lezen. En, belangrijker, proberen te begrijpen wat er staat.
Piet, laat alsjeblieft het minne trucje dat je de vorige keer gebruikte om door mij gegeven feitelijke informatie af te doen als 'veel tekst' achterwege. Zoveel tekst was dat niet, zoveel tekst is bovenstaande ook niet. Valt heel erg mee.
Henk, ik weet dat je destijds heel veel promotiewerk gedaan hebt in Delft met allerlei vernieuwende toernooien. Dat heeft toen inderdaad tot spectaculaire ledenwinst geleid. Alleen hoeveel zijn er nu nog lid van de KNDB? Had dat te maken met het imago van de KNDB/damsport of met jouw ongebreidelde inzet, die wegviel?
Wij zijn allebei al meer dan veertig jaar lid van die KNDB. Maar die continuïteit zie je niet bij de nieuwe leden aanwas. Is denk ik ook niet meer van deze tijd.
Ik denk dat het voor jou een enorme tijdsinvestering was. En toen je afhaakte, toen zakte het in. Dat gebeurt heel veel. Dat is het kader dat er genoeg van heeft, en maar weinig kader dat er nieuw komt en het stokje overneemt.
In Friesland is er inderdaad sprake van leegloop. Maar….130 leden, die als donateur te boek staan bij de PFDB, die wel mogen deelnemen aan PFDB-wedstrijden, maar de KNDB niet meer zien zitten en voor het lidmaatschap hebben bedankt. Daarnaast nog een wilde bond en een dambond Frysk spul, die flink aan de boom schudt.
Nu is er een nieuw initiatief, gericht op jeugd (en die jeugd die zakt ook momenteel flink in. De finale NK junioren kon in feite met vrije inschrijving gespeeld worden, omdat er niet meer spelers zich hadden aangemeld).
Met een nieuwe methodiek. Inderdaad kekke goedkope Chinese dambordjes uitrollen bij schooldamwedstrijden etc., met link naar website DamZ en een DamZ! Damserver.
Voor mij hoeven die plaatjes op dit forum met elke update van bestelling ook niet zo.
Maar het is een initiatief dat probeert een nieuwe weg in te slaan, de digitale snelweg probeert te benutten. Waar damspelertjes, beginners, niet naar een clubavond hoeven, maar – als het goed wordt ingericht – op een woensdagmiddag, op een vrijdagavond en misschien ook wel tijdens schooltijden onderling via internet dampartijtjes/damtoernooien kunnen spelen. Met ondersteuning van DamZ1 DamMentor, waarbij klassikaal of alleen het damspel digitaal geleerd kan worden.
Als men dan mandaat vraagt om op basis van (wat ik begrepen heb) bestaande ICT-budgetten, beide modules gebruiksvriendelijker te maken en te beheren, dan zou je toch als KNDB de handen op elkaar moeten hebben. Twee vrijwilligers, die dat verder door willen ontwikkelen.
Met als mikpunt op de horizon, uiteindelijk die jeugdspelertjes ook op middelbare schoolleeftijd te boeien en te binden, en de stap naar een KNDB-(internet)club mogelijk te maken.
En natuurlijk ook de door jou genoemde arbeidsintensieve methode moet ook gewoon gedaan worden, door die vrijwilligers die daarvoor animo hebben.
Maar het arbeidsextensieve concept DamSet dambordjes, DamZ! Damserver, DamZ!Dammentor moet m.i. een kans gegeven worden, en niet afgeserveerd worden als kinderspel. Goed monitoren op resultaten, bijstellen als het nodig is, afblazen als het te weinig oplevert ten opzichte van investering. Plan, do, check, act. Maar wel een kans geven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!