WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jun 20, 2013 15:01

Slotartikel van Bert Dollekamp in het Dagblad van het Noorden van vandaag, Brons Boomstra na bizar Slot WK :

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Thu Jun 20, 2013 18:17

Ik heb ook wel eens peremknulo, vervelend is dat!
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Jun 20, 2013 18:34

Luteijn wrote:
henk stoop wrote: Image

Na direct 6-11 is het losruilen juist simpel te voorkomen.
Het probleem van dit soort standen is, dat zwart aan 6-11 en 12-17 meestal weinig heeft. Dat is zeker het geval in deze stand, waar schijf 19 nog in de weg staat. Maar ook als schijf 19 op een handiger veld staat, dreigt er simpelweg niets voor zwart. Het is dan een kwestie van uittellen van de stand. Als zwart lang genoeg kan wachten, dan krijgt hij kansen. Zo niet dan wordt het vechten voor remise.

Het gaat bv om de variant (6-11) 39-34 (12-17) 44-40 en wit dreigt met 28-23. Vanzelfsprekend komt (19-24) niet in aanmerking. Dus het moet komen van (9-14), waardoor de zetjes eruit gaan. Niet altijd zijn de afwikkelingen ingeleid met 16-21 afdoende. Soms kan wit schijf 42 activeren via 38-33 en 42-38. Volgens Flits is de stand na (9-14) veel beter voor wit.

In de diagramstand kan zwart verder gaan met (18-23). Wit kan dan reageren met 37-31x31. Volgens de computer gaat het nu verder met (12-18) 22-17 (23-29) 39-33 (29-34) 50-45 en de beide voorposten worden uitgewisseld. Belangrijk in dit variantje is (18-23) 37-31x31 (6-11) 38-33 (12-17) 27-21 etc.

Waarschijnlijk zal de witspeler evenwel geen 37-31x31 ruilen. Waarschijnlijker is (18-23) 39-34 (6-11) 38-33 (12-18) 42-38 en zwart mist wat controle over veld 24.
Flits speelt na 6-11 39-34 heel afwachtend 15-20.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Thu Jun 20, 2013 18:49

ZevenInEenKlap wrote:Ik heb ook wel eens peremknulo, vervelend is dat!
Ik heb een Russische collega even gevraagd en die geeft aan dat het vertaald kan worden als kortsluiting.
Wat er gebeurd was kwam als een dusdanige schok dat het in z'n hoofd niet meer klopte.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jun 20, 2013 19:57

Wishmaster wrote:
ZevenInEenKlap wrote:Ik heb ook wel eens peremknulo, vervelend is dat!
Ik heb een Russische collega even gevraagd en die geeft aan dat het vertaald kan worden als kortsluiting.
Wat er gebeurd was kwam als een dusdanige schok dat het in z'n hoofd niet meer klopte.
Dat was een sluwe zet van streetwise Jean-Marc, als het allemaal werkelijk zo gegaan is als Getmanski heeft waargenomen. Wat nog te bezien valt omdat er geen gemeenschappelijke taal is die beiden voldoende beheersen. Jean-Marc was altijd fel tegenstander van combines, zeker nadat hij er zelf slachtoffer werd tijdens een Kampioenschap van Afrika in Kameroen, dus het is een zeer vreemd verhaal, zeker omdat Jean-Marc het ook nog zou hebben voorgesteld in het bijzijn van twee getuigen.

Ndjofang is slim genoeg om te weten dat Getmanski, leerling van Jean-Marc's vriend Slawa Sjtsjogoljev, nooit in zou gaan op combinevoorstellen en dus ook niet op het aanbod een plusremise te scoren. Wél zou een dergelijk voorstel Getmanski kunnen aanzetten om nóg meer op winst te spelen dan hij mogelijk al overwoog. Dat Getmanski zó van slag zou raken door het hele gebeuren had Jean-Marc niet kunnen dromen. Mission accomplished.

Als je Getmanski hier geeuwend ziet rondsjokken, terwijl Ndjofang in opperste concentratie achter zijn bord zit, dan lijkt het erop dat Alexander al verloren had nog voordat de partij was begonnen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_SZ2xYUJSD0[/youtube]

MenO

Post by MenO » Thu Jun 20, 2013 23:37

Hanco Elenbaas wrote:
Wishmaster wrote:Getmanski biedt z'n excuses aan voor z'n nederlaag tegen Ndjofang:
http://64-100.com/my-apologize
Getmanski is slachtoffer geworden van een nummertje geslaagde psychologische oorlogvoering. :D Op die webcambeelden was al te zien dat hij de nacht voorafgaand aan de partij met Jean-Marc slecht geslapen had. :mrgreen: In welke taal zouden Getmanski en Ndjofang met elkaar communiceren, Volendams?
Ik denk dat Getmanski's Volendams nog niet zo best is na vorig seizoen wel drie wedstrijden ingevlogen te zijn.
In ieder geval wordt het gezellig daar in Volendam komend seizoen...

Het blijft overigens wel zeer opmerkelijk dat Getmanski zich zo simpel weg laat zetten, hoe sterk Ndjofang ook speelde. Bijna ongekend op dit niveau.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jun 21, 2013 00:39

MenO wrote: Ik denk dat Getmanski's Volendams nog niet zo best is na vorig seizoen wel drie wedstrijden ingevlogen te zijn.

Het blijft overigens wel zeer opmerkelijk dat Getmanski zich zo simpel weg laat zetten, hoe sterk Ndjofang ook speelde. Bijna ongekend op dit niveau.
Getmanski is al enige tijd op zoek naar een nieuwe club. Gegadigden kunnen contact met hem opnemen via getmanski_alex@mail.ru

Als de vreugde over de 2de plaats en de WK-match in 2014 bij Jean-Marc zijn weggeëbd, komt waarschijnlijk de teleurstelling als hij de veel simpeler weggeefpartijtjes van Atse & Ano tegen Georgiev onder ogen krijgt. Jean-Marc had de wereldtitel verdiend.

Roel Boomstra, die dit toernooi over geluk niet te klagen had (zie de rubrieken van Harm Wiersma en Eric van Dusseldorp), is eigenlijk benadeeld doordat Getmanski gedecideerd "NEE!" zei toen Jean-Marc hem een plusremise aanbood, Menno. Daarmee dwong Getmanski Jean-Marc om hem te verslaan en aldus Roel te duperen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Jun 21, 2013 10:29

playforstacks wrote:Geprobeerd en Kameroenese - mijn buurman op de vloer ... Onze kamers waren naast ... Gisteren voor het eten, klopte hij op de deur in mijn kamer met de "tweede" Atse en mijn tweede's (!) - Rinat Ishimbaeve - maakte me "indecent proposal" = hij bood me tekenen met mijn "plus" ...

De betekenis van deze "drijfhout" De suggestie is dat de Kameroenese zou worden gegarandeerd een bronzen medaille, en ik = "met een plus teken" = zou zich garant voor een hogere plaats dan Anikeyev (als hij speelde in een gelijkspel met een "plus-teken" met Bomstroy - die uiteindelijk plaatsvindt).
Dit is een ernstige beschuldiging en elke serieuze sportbond zou in zo'n situatie een onderzoek starten. Zeker omdat er volgens Getmanski vier personen bij betrokken waren, moeten er toch wat interessante verklaringen op te tekenen zijn. Ben benieuwd wat de dambond doet, maar ik vrees iets met doofpot.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Fri Jun 21, 2013 10:46

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:Geprobeerd en Kameroenese - mijn buurman op de vloer ... Onze kamers waren naast ... Gisteren voor het eten, klopte hij op de deur in mijn kamer met de "tweede" Atse en mijn tweede's (!) - Rinat Ishimbaeve - maakte me "indecent proposal" = hij bood me tekenen met mijn "plus" ...

De betekenis van deze "drijfhout" De suggestie is dat de Kameroenese zou worden gegarandeerd een bronzen medaille, en ik = "met een plus teken" = zou zich garant voor een hogere plaats dan Anikeyev (als hij speelde in een gelijkspel met een "plus-teken" met Bomstroy - die uiteindelijk plaatsvindt).
Dit is een ernstige beschuldiging en elke serieuze sportbond zou in zo'n situatie een onderzoek starten. Zeker omdat er volgens Getmanski vier personen bij betrokken waren, moeten er toch wat interessante verklaringen op te tekenen zijn. Ben benieuwd wat de dambond doet, maar ik vrees iets met doofpot.
Diskwalificatie zou zilver voor Boomstra betekenen. De vraag is alleen waarom Getmanski niet voorafgaand aan de partij de arbiter heeft geinformeerd over dit incident. Achteraf valt er niet veel meer aan te doen.

pieter

Post by pieter » Fri Jun 21, 2013 10:49

Hanco Elenbaas wrote:
MenO wrote: Ik denk dat Getmanski's Volendams nog niet zo best is na vorig seizoen wel drie wedstrijden ingevlogen te zijn.

Getmanski is al enige tijd op zoek naar een nieuwe club. Gegadigden kunnen contact met hem opnemen via getmanski_alex@mail.ru

Als de vreugde over de 2de plaats en de WK-match in 2014 bij Jean-Marc zijn weggeëbd, komt waarschijnlijk de teleurstelling als hij de veel simpeler weggeefpartijtjes van Atse & Ano tegen Georgiev onder ogen krijgt. Jean-Marc had de wereldtitel verdiend.

Roel Boomstra, die dit toernooi over geluk niet te klagen had (zie de rubrieken van Harm Wiersma en Eric van Dusseldorp), is eigenlijk benadeeld doordat Getmanski gedecideerd "NEE!" zei toen Jean-Marc hem een plusremise aanbood, Menno. Daarmee dwong Getmanski Jean-Marc om hem te verslaan en aldus Roel te duperen.
Georgiev is uiteraard terecht kampioen geworden, daar is geen twijfel over mogelijk. Wil je een goed toernooi spelen, dan moet het af en toe ook een beetje mee zitten. Zoals bijvoorbeeld in zijn partij tegen Atse. Maar bekijk bijvoorbeeld de geweldige partij tegen Tsjizjow, Dul en Boezinski eens, Of die tegen Anikejev uit de voorronde!

Ndjofang heeft voor zijn doen erg goed gespeeld, maar als je het over weg geef partijen hebt dan kun je beter de partijen Ndjofang - Ivanov, Ndjofang - boezinski en in mindere mate Ndjofang - Dul bekijken. Partijen die verloren gaan door blunders die op dit niveau niet thuis horen. Ook de partij uit de laatste ronde is qua niveau bijzonder. De stelling dat Ndjofang de wereldtitel verdient, deel ik op basis van het vertoonde spel dan ook niet. (uiteraard had ik het Jean-Marc wel van harte gegund!)

Roel heeft erg goed gespeeld in elke partij in de finale en heeft in mijn ogen de meeste aanspraak gemaakt op in ieder geval de 2e plaats. Technish mooie overwinnigen op Dul, Atse en Ivanov waarop niks valt af te dingen.

Om af te sluiten: het resultaat liegt niet. Georgiev, Ndjofang en Roel hebben het dus verdiend. Persoonlijk had ik (uiteraard) wel liever een match Georgiev - Boomstra gezien. Voor de damsport in Kameroen is de 2e plek van Ndjofang echter geweldig, laten we hopen dat dit het dammen daar een positieve boost geeft.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jun 21, 2013 12:29

Jan Pieter wrote:

Natuurlijk moet de FMJD dit onderzoeken en niet kiezen voor de doofpot. Bert Dollekamp heeft een en ander al enigszins uitgezocht en is tot de conclusie gekomen dat het wel goed komt voor Jean-Marc. Zijn stukje hierover volgt later.

pieter wrote: Georgiev is uiteraard terecht kampioen geworden, daar is geen twijfel over mogelijk. Wil je een goed toernooi spelen, dan moet het af en toe ook een beetje mee zitten. Zoals bijvoorbeeld in zijn partij tegen Atse. Maar bekijk bijvoorbeeld de geweldige partij tegen Tsjizjow, Dul en Boezinski eens, Of die tegen Anikejev uit de voorronde!

Ndjofang heeft voor zijn doen erg goed gespeeld, maar als je het over weg geef partijen hebt dan kun je beter de partijen Ndjofang - Ivanov, Ndjofang - boezinski en in mindere mate Ndjofang - Dul bekijken. Partijen die verloren gaan door blunders die op dit niveau niet thuis horen. Ook de partij uit de laatste ronde is qua niveau bijzonder. De stelling dat Ndjofang de wereldtitel verdient, deel ik op basis van het vertoonde spel dan ook niet. (uiteraard had ik het Jean-Marc wel van harte gegund!)

Roel heeft erg goed gespeeld in elke partij in de finale en heeft in mijn ogen de meeste aanspraak gemaakt op in ieder geval de 2e plaats. Technish mooie overwinnigen op Dul, Atse en Ivanov waarop niks valt af te dingen.

Om af te sluiten: het resultaat liegt niet. Georgiev, Ndjofang en Roel hebben het dus verdiend. Persoonlijk had ik (uiteraard) wel liever een match Georgiev - Boomstra gezien. Voor de damsport in Kameroen is de 2e plek van Ndjofang echter geweldig, laten we hopen dat dit het dammen daar een positieve boost geeft.
Ik ben het niet met je eens Pim, Jean-Marc had het verdiend wereldkampioen te worden. Hij was de enige die erin geslaagd is Boezjinski in tijdnood te brengen, de zwakke plek van deze veteraan. En Ivanov is volgens De Telegraaf een laagvlieger... :) Atse had tegen Georgiev de remise voor het oprapen en Ano gaf de partij weg, zoals Tjalling en Rein al hebben laten zien. Maar goed, Georgiev heeft nu al meer wereldtitels dan Harm Wiersma en onverdiend kun je dat niet noemen na de prachtige overwinning op Tsjizjov.

Nog wat beelden van een regionaal televisiestation uit Bashkortostan, waarin Georgiev, Ndjofang, Shaibakov en organisator Joeri Tsjertok aan het woord komen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kBqi9IiezLU[/youtube]

pieter

Post by pieter » Fri Jun 21, 2013 13:45

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:

Natuurlijk moet de FMJD dit onderzoeken en niet kiezen voor de doofpot. Bert Dollekamp heeft een en ander al enigszins uitgezocht en is tot de conclusie gekomen dat het wel goed komt voor Jean-Marc. Zijn stukje hierover volgt later.

pieter wrote: Georgiev is uiteraard terecht kampioen geworden, daar is geen twijfel over mogelijk. Wil je een goed toernooi spelen, dan moet het af en toe ook een beetje mee zitten. Zoals bijvoorbeeld in zijn partij tegen Atse. Maar bekijk bijvoorbeeld de geweldige partij tegen Tsjizjow, Dul en Boezinski eens, Of die tegen Anikejev uit de voorronde!

Ik ben het niet met je eens Pim, Jean-Marc had het verdiend wereldkampioen te worden. Hij was de enige die erin geslaagd is Boezjinski in tijdnood te brengen, de zwakke plek van deze veteraan. En Ivanov is volgens De Telegraaf een laagvlieger... :) Atse had tegen Georgiev de remise voor het oprapen en Ano gaf de partij weg, zoals Tjalling en Rein al hebben laten zien. Maar goed, Georgiev heeft nu al meer wereldtitels dan Harm Wiersma en onverdiend kun je dat niet noemen na de prachtige overwinning op Tsjizjov.

Nog wat beelden van een regionaal televisiestation uit Bashkortostan, waarin Georgiev, Ndjofang, Shaibakov en organisator Joeri Tsjertok aan het woord komen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kBqi9IiezLU[/youtube]
Gelukkig hoeven we het niets eens te zijn Hanco:) Het ligt er ook maar aan hoe je de zaak bekijkt. Mijn mening is gebaseerd op het damtechnische spel dat ik van alle spelers gezien heb. Uiteraard subjectief, maar gezien mijn vakgebied toch wel van algemene waarde, denk ik. Volgend jaar kan Jean-Marc in de match laten zien dat hij de titel verdient, ik ben benieuwd!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jun 21, 2013 13:58

pieter wrote: Gelukkig hoeven we het niets eens te zijn Hanco:) Het ligt er ook maar aan hoe je de zaak bekijkt. Mijn mening is gebaseerd op het damtechnische spel dat ik van alle spelers gezien heb. Uiteraard subjectief, maar gezien mijn vakgebied toch wel van algemene waarde, denk ik. Volgend jaar kan Jean-Marc in de match laten zien dat hij de titel verdient, ik ben benieuwd!
Dat is inderdaad maar gelukkig Pim, dat we het niet eens hoeven te zijn! Op de kansen van Jean-Marc in een match met Georgiev zou ik geen geld zetten, maar dat Jean-Marc in dit toernooi verreweg de dapperste speler was staat vast, met zijn 5 overwinningen en 2 nederlagen. Ook had Jean-Marc misschien wel de zwaarste voorronde, want degene die in zijn groep met de hakken over de sloot als derde doorkwam, werd in de Finale uiteindelijk ook derde, bijna zelfs tweede! :)

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Fri Jun 21, 2013 14:43

pieter wrote:Voor de damsport in Kameroen is de 2e plek van Ndjofang echter geweldig, laten we hopen dat dit het dammen daar een positieve boost geeft.
Ik hoop dat je hierin gelijk hebt. Ik heb na afloop van de laatste speelronde eens een serie nieuws-sites van Kameroen bekeken, en er was er niet een waar in de sport sectie over het hele WK dammen gesproken werd. Ik hoop dat er voor de mensen daar die niet al in de damwereld zitten wel iets van publiciteit is geweest.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jun 21, 2013 14:48

Wishmaster wrote:
pieter wrote:Voor de damsport in Kameroen is de 2e plek van Ndjofang echter geweldig, laten we hopen dat dit het dammen daar een positieve boost geeft.
Ik hoop dat je hierin gelijk hebt. Ik heb na afloop van de laatste speelronde eens een serie nieuws-sites van Kameroen bekeken, en er was er niet een waar in de sport sectie over het hele WK dammen gesproken werd. Ik hoop dat er voor de mensen daar die niet al in de damwereld zitten wel iets van publiciteit is geweest.
Even googlen. Cameroon Tribune:

http://www.cameroon-tribune.cm/index.ph ... t&Itemid=3

Er is aandacht aan besteed. En gelijk een koppeling aan de opening van het damseizoen in Kameroen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply