En bedankt.Alex wrote:Tja, als je over jezelf moet schrijven... Gelukkig is het merendeel van de Telegraaf-lezers behept met een Kelly-IQ.ildjarn wrote:Vrij kansloze opmerking.De telegraaf wrote:Beter laat dan nooit.
WK 2011 in Emmeloord en Urk
-
Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk
- Hanco Elenbaas
Gelukkig maar Alex, dat dit land vooral overloopt van talentloze nerds, die niet gehinderd worden door gevoel voor humor, zoals Alex Kruyshoop en Joost den Heer!Alex wrote:Tja, als je over jezelf moet schrijven... Gelukkig is het merendeel van de Telegraaf-lezers behept met een Kelly-IQ.ildjarn wrote:Vrij kansloze opmerking.De telegraaf wrote:Beter laat dan nooit.
- Hanco Elenbaas
foto: Erna Westerveld
-
Volgens mij het mooiste toernooi in jaren dat zelfs thuis vanuit de luie stoel prima te volgen was. Geweldig knap hoe Van der Wijk zich geweerd heeft. Dat betekent natuurlijk niet dat zijn keuzeplaats nu plotseling wel helemaal terecht was maar toch leuk. Ik heb ook genoten van het spannende spel van Georgiev,Schwarzman en Valneris. Wirny zie ik het liefst aan boord van een oceaanstomer in een match tegen Dolfing. En dan pas weer aan land als er een winnaar is. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand te vinden is die plezier beleeft aan de deelname van die man. Ook jammer dat Boomstra het niet wilde proberen in de laatste ronde.
Ook jammer dat Geb Kos zo druk is geweest met dit WK. Dat levert voor de toechouwers veel fraais op maar voor de achterblijvers in Deventer is het minder gelukkig. Het jaarlijkse CBP toernooi dat ieder jaar zo goed te volgen was is duidelijk aan de aandacht ontsnapt. Daar zal die sponsor niet blij mee zijn met de voor de damsport bekende risicos dat ook dat bedrijf het voor gezien gaat houden.
Ook jammer dat Geb Kos zo druk is geweest met dit WK. Dat levert voor de toechouwers veel fraais op maar voor de achterblijvers in Deventer is het minder gelukkig. Het jaarlijkse CBP toernooi dat ieder jaar zo goed te volgen was is duidelijk aan de aandacht ontsnapt. Daar zal die sponsor niet blij mee zijn met de voor de damsport bekende risicos dat ook dat bedrijf het voor gezien gaat houden.
- Hanco Elenbaas
Veenendaalsekrant, zondag 29 mei 2011 15:22
Mooie eindsprint Pim Meurs op WK
CULEMBORG - Pim Meurs is er in de derde week van het WK dammen in Emmeloord en Urk wel in geslaagd wat hem in de eerste twee weken niet lukte: winnen. Met 17 remises en 2 overwinningen bleef de Culemborger ongeslagen. Hij sloot het WK af met een mooie 10e plaats.
Alexander Georgiev uit Rusland veroverde zijn zesde wereldtitel. Hij eindigde met ruime voorsprong op zijn landgenoot Mourodoullo Amrillaew. Derde werd Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen.
In de 15e ronde verraste Meurs hekkensluiter Alisher Artykow uit Oezbekistan met een originele meerslag combinatie. Beide spelers kwamen op dam, maar Meurs had goed gezien dat zijn dam sterker was dan die van zijn tegenstander. Nadat beide dammen van het bord waren verdwenen hield Meurs aan deze actie een plusschijf over en dat was genoeg voor de winst.
Alexander Getmanski uit Rusland probeerde het in de 16e ronde met een ongebruikelijke flankopstelling. In eerste instantie wist Meurs hier wel raad mee, en hij kreeg duidelijk het beste van het spel door de rechtervleugel van zijn opponent op te sluiten. In het middenspel kon Getmanski met een lichte combinatie de kansen laten keren, waarna Meurs met een benauwde remise ontsnapte.
Tegen de nieuwe wereldkampioen Georgiev ging het in de 17e ronde lang gelijk op. In het late klassieke middenspel kreeg Meurs echter duidelijk het initiatief en het was Georgiev die met een nipte remise kon ontsnappen.
De 18e ronde leverde een boeiend gevecht op met de Mongoliër Erdenebileg Dul. Meurs probeerde het eerst met centrumspel en daarna met een flankaanval, maar Dul speelde dit alles correct tegen. Uiteindelijk werd het een gelijkwaardige remise.
In de slotronde wist Meurs de jonge Braziliaanse grootmeester Allan Silva positioneel op te knopen. In een klassieke partij werd het centrum van Meurs geleidelijk aan steeds sterker. Het voordeel werd zo groot dat Silva niet aan verlies kon ontkomen. Voor Meurs een mooi slot van zijn debuut op het hoogste wereldpodium.
- Hanco Elenbaas
De partijen van Wladiek Wirny tegen bijvoorbeeld Anatoli Gantwarg en Pim Meurs zijn bijzonder mooi en ingewikkeld. Maar ik had ook meer van hem verwacht omdat Wladiek volgens Slawa serieus van plan was wereldkampioen te worden. Als hij elke partij zo gespeeld had als tegen Ndjofang was dat misschien nog gelukt ook.Fred van Amersfoort wrote: Wirny zie ik het liefst aan boord van een oceaanstomer in een match tegen Dolfing. En dan pas weer aan land als er een winnaar is. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand te vinden is die plezier beleeft aan de deelname van die man.
Hein Meijer verzorgde met Paul Oudshoorn de demonstraties in Emmeloord en Urk. Halverwege het toernooi heeft Hein tot grote hilariteit van het publiek voorgesteld om de monitor met de partijen van Domtsjev elke dag uit te zetten.
-
Uit het KNDB-handboek:ildjarn wrote:Vrij kansloze opmerking.De telegraaf wrote:Beter laat dan nooit.
Code: Select all
Criteria ter zake van het verlenen van onderscheidingen
Ad a: Erelid (Art. 2.8 HHR)
Tot erelid kunnen worden benoemd:
1. Hoofdbestuursleden met een zittingsduur van tenminste tien jaar.
2. Leden van provinciale besturen met een zittingsduur van minstens twaalf jaar, voor zover zij
zich mede bewogen hebben op nationaal terrein.
3. Leden van verenigingsbesturen en commissieleden met een zittingsduur van minstens
vijfentwintig jaar, voor zover zij zich mede bewogen hebben op nationaal terrein.
4. Overige personen, al of niet gewoon lid van de bond zijnde, die zich op bijzondere wijze
verdienstelijk hebben gemaakt voor de bond.
Hieronder te rangschikken de gevallen waarbij sprake is van een grote individuele prestatie
op welk gebied dan ook. Voorbeelden: auteurs, journalisten, problemisten, propagandisten,
organisatoren en dergelijke.
Code: Select all
R.J. Clerc. juni 2001
G.E. van Dijk, november 2006
W.L. van Dongen, juni 1989
H.W.M. Fokkink, juni 2002
J. Haijtink, maart 2006
T. van den Hoek, juni 2003
A.W.A. Janssen, juni 2003
T. de Mik , juni 2005
Nikhilananda, maart 2006
J.T.G. Peeters, juni 2003
A.F. Schotanus, juni 1998
T. Sijbrands, juni 1986
F.B. van Vloten, juni 1984
J. van de Vreugde - Eijke, oktober 1977
J. van der Zwan, juni 1996
Wat verder aan de criteria opvalt, is dat het vooral gaat over wat je voor de *dambond* hebt betekend, niet wat je voor het *dammen* hebt gedaan. Wat mij betreft zou de Bondsraad de criteria kunnen uitbreiden met Erelid voor elke wereldkampioen, Lid van verdienste voor elke Nederlandse kampioen etc. Nu krijgen wereldkampioenen alleen een oefenmapje naar zichzelf vernoemd.
- Hanco Elenbaas
Video Wiebe van der Wijk meest strijdlustige dammer volgens IJsbrand Haven:Omroep Flevoland, 28 mei 2011
Van der Wijk meest strijdlustige dammer
Wiebe van der Wijk is bij het WK dammen uitgeroepen tot meest strijdlustige speler van het toernooi. Hij kreeg voor deze prestatie een dinerbon uitgereikt.
Een mooi succes voor de Emmeloorder, maar ook voor de organisatie die zijn nek voor hem had uitgestoken. Van der Wijk mocht met een zogenoemde sponsorplek aan het toernooi in Emmeloord en Urk meedoen. Hij eindigde op de vijftiende plaats.
Het toernooi werd zaterdagmiddag in de Koningshof op Urk afgesloten. De Rus Alexander Georgiev pakte de wereldtitel.
http://www.omroepflevoland.nl/Sport/815 ... ige-dammer
- Hanco Elenbaas
Roel Boomstra op Radio Drenthe, na afloop van het WK:RTV Drenthe, 28-05-2011
Dammer Boomstra zevende op WK
DAMMEN - Dammer Roel Boomstra uit Emmen heeft zijn eerste wereldkampioenschap bij de senioren afgesloten op de zevende plaats.
De jongste deelnemer aan het WK speelde zaterdag in de laatste ronde remise tegen de Rus Alexander Georgiev. Georgiev had zich vrijdag al verzekerd van de wereldtitel en liet tegen Boomstra niet het achtserste van zijn tong zien. Het was voor Boomstra de vijftiende keer dit toernooi dat hij remise speelde. Drie keer wist hij te winnen en slechts één keer verloor de Emmenaar zijn partij.
Omdat er geen Nederlandse dammer bij de top vijf eindigde mag Nederland bij het volgende WK geen drie, maar twee deelnemers afvaardigen.
Foto: wereldkampioen Georgiev (l) en Boomstra
http://www.rtvdrenthe.nl/sport/61386/da ... ende-op-wk
-
Daar kan ik mij volledig bij aansluiten.Rein Halbersma wrote:Dus 10 jaar na Clerc en 25 jaar na Sijbrands is Wiersma eindelijk tot erelid benoemd. Beter laat dan nooit lijkt me dan ook een volkomen terechte opmerking.
Het is meer de wijze van opmerken, namelijk door het erelid zelf. Bescheidenheid siert de mens, zeg maar.Wieger Wesselink wrote:Daar kan ik mij volledig bij aansluiten.Rein Halbersma wrote:Dus 10 jaar na Clerc en 25 jaar na Sijbrands is Wiersma eindelijk tot erelid benoemd. Beter laat dan nooit lijkt me dan ook een volkomen terechte opmerking.
- Hanco Elenbaas
Edam.Volendam.nl, 29 mei 2011
Dammers Molenaar & Zwarthoed goud en brons op WK
bron: Ons Genoegen
Alexander Georgiev en Jean Marc Ndjofang hebben een uitstekende prestatie geleverd op het wereldkampioenschap dammen in Emmeloord/Urk door respectievelijk eerste en derde te worden. De Rus Georgiev , die in dit toernooi ongeslagen bleef, was in voorlaatste ronde al zeker van de wereldtitel. In de slotronde deelde hij de punten met het 18-jarige Nederlandse talent Roel Boomstra.
Het was de vijfde wereldtitel voor Georgiev; eerder legde hij beslag op het WK in 2002, 2003, 2004 en 2006. De Afrikaanse kampioen Jean Marc Ndjofang, die lang tweede stond, maar door een nederlaag was teruggevallen naar de derde plaats, wist die plek vast te houden doordat titelverdediger Alexander Schwarzman in de slotronde net niet kon winnen. Het derde lid van Molenaar & Zwarthoed, de Rus Alexander Getmanski speelde achttien keer remise en noteerde één winstpartij. Hij eindigde in het deelnemersveld van twintig dammers op de 11e plaats.
Burgemeester Jaap Kroon van Urk merkte tijdens de prijsuitreiking met veel gevoel voor humor op dat hij op een jeugdtoernooi voor scholieren – een nevenactiviteit tijdens het WK dammen – gemerkt had dat je met dammen de jeugd stil kon krijgen. Dat leidde tot grote hilariteit bij de eivolle zaal me toehoorders.
Na een onrustige koninginnenacht waarbij 150 jongeren uit Urk de woning van Kroon belaagden, volgde brandstichting en liep de woning van de burgemeester aanzienlijke schade op.
Alexander Georgiev (midden) mag zich de nieuwe wereldkampioen dammen noemen. Zijn Molenaar & Zwarthoed clubgenoot Jean-Marc Ndjofang (links, in Kameroens outfit) eindigde als derde en de Rus Mourodoullo Amrillaew (rechts) pakte het zilver. Uiteraard ontbrak de Urker klederdracht ook niet bij de prijsuitreiking. (Foto Erna Apeldoorn)
-
Enig historisch besef zou de mens ook sieren.Alex wrote:Het is meer de wijze van opmerken, namelijk door het erelid zelf. Bescheidenheid siert de mens, zeg maar.Wieger Wesselink wrote:Daar kan ik mij volledig bij aansluiten.Rein Halbersma wrote:Dus 10 jaar na Clerc en 25 jaar na Sijbrands is Wiersma eindelijk tot erelid benoemd. Beter laat dan nooit lijkt me dan ook een volkomen terechte opmerking.
Het gaat niet om dat erelidmaatschap (dat heeft Wiersma inderdaad wel verdiend), maar meer om het ontzettend belerende toontje dat uit dat zinnetje straalt.Rein Halbersma wrote:Enig historisch besef zou de mens ook sieren.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
Hoewel ik het vaak niet met Wiersma eens ben. vind ik dit zinnetje wel terecht.ildjarn wrote:Het gaat niet om dat erelidmaatschap (dat heeft Wiersma inderdaad wel verdiend), maar meer om het ontzettend belerende toontje dat uit dat zinnetje straalt.Rein Halbersma wrote:Enig historisch besef zou de mens ook sieren.
Als je zes keer wereldkampioen bent geweest verdien je het ere-lidmaatschap en had dat veel eerder toegekend moeten worden.
Gisteren sprak ik eventjes met hem en zei: "Eigenlijk mosterd na de maaltijd". En Harm zei in alle oprechtheid en volgens mij zonder enige bijbedoeling (net zoals in De Telegraaf): "Beter laat dan nooit.".....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!