![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Bondsraad
-
Re: Bondsraad
Laten we de situatie aangrijpen op de damsport terug te geven aan de echte liefhebbers. Ik lees hier dingen waar ik echt jeuk van krijg. Dammen moet vooral een leuke bezigheid zijn, elkaar ontmoeten, meten van de speelsterkte, leren en vermaken. Zijn daar echt tonnen voor nodig???
Iedereen snapt toch dat je met 3000 zieltjes vrijwel niemand een bestaan als prof kunt bieden? En laten we nu even realistisch zijn, we hebben eindelijk de felbegeerde wereldkampioen. Maar ook nu geen enkele groei. En dat hadden we kunnen weten want de aanname dat topsport structureel tot aanwas leidt heeft binnen de damsport nooit gewerkt. Ik omschreef al eens 1948 waarin je enigszins een herkenbare situatie met nu aantreft.....de chaos van nu is dus niet uniek.
Inzetten op jeugd en liefhebbers en lokale initiatieven ondersteunen vanuit een vrijwilligersorganisatie hoeft geen tonnen te kosten. Laten we lekker gaan dammen. zonder al die overhead, koester de kampioenen maar kijk naar het totale plaatje. En laten we bestuurders kiezen die echt houden van het spelletje en dat ook aantoonbaar hebben laten zien op lokaal nivo. Dus mensen die trouw hun club bezoeken, verbindend zijn, prettig zijn in de omgang, hulpvaardig en deskundig in wat ze moeten gaan doen. Dus wat mij betreft is de hoge pief uit het bedrijfsleven niet nodig, gewoon nuchtere capabele mensen is genoeg. Geen mensen die als hobby hebben om in een bestuur te zitten of mensen die het wel opwindend vinden voor hun status en hun cv. Gewoon normaal doem met elkaar en weer gaan dammen ipv luchtfietserij.
Iedereen snapt toch dat je met 3000 zieltjes vrijwel niemand een bestaan als prof kunt bieden? En laten we nu even realistisch zijn, we hebben eindelijk de felbegeerde wereldkampioen. Maar ook nu geen enkele groei. En dat hadden we kunnen weten want de aanname dat topsport structureel tot aanwas leidt heeft binnen de damsport nooit gewerkt. Ik omschreef al eens 1948 waarin je enigszins een herkenbare situatie met nu aantreft.....de chaos van nu is dus niet uniek.
Inzetten op jeugd en liefhebbers en lokale initiatieven ondersteunen vanuit een vrijwilligersorganisatie hoeft geen tonnen te kosten. Laten we lekker gaan dammen. zonder al die overhead, koester de kampioenen maar kijk naar het totale plaatje. En laten we bestuurders kiezen die echt houden van het spelletje en dat ook aantoonbaar hebben laten zien op lokaal nivo. Dus mensen die trouw hun club bezoeken, verbindend zijn, prettig zijn in de omgang, hulpvaardig en deskundig in wat ze moeten gaan doen. Dus wat mij betreft is de hoge pief uit het bedrijfsleven niet nodig, gewoon nuchtere capabele mensen is genoeg. Geen mensen die als hobby hebben om in een bestuur te zitten of mensen die het wel opwindend vinden voor hun status en hun cv. Gewoon normaal doem met elkaar en weer gaan dammen ipv luchtfietserij.
-
- Real name: Thijs van den Broek
nog wat voor de to-do list
Een lijst krijgen met alle vrijwilligers vergoedingen van de KNDB en welke werkzaamheden daar tegenover staan.
(en dan ook alles (!) van het zitten in een pinky pak tot de redacteurs van het damspel)
Ik vind dat wijze mensen met verstand van zaken ook naar zulke zaken/kosten eens kritisch moet gaan kijken. Dat kan alleen als deze cijfers transparant en correct zijn. Het is jammer dat er niet veel eerder mensen zoals ik echt door wilde pakken voor de transparantie. (Die in deze organisatie echt heel erg nodig is)
Een lijst krijgen met alle vrijwilligers vergoedingen van de KNDB en welke werkzaamheden daar tegenover staan.
(en dan ook alles (!) van het zitten in een pinky pak tot de redacteurs van het damspel)
Ik vind dat wijze mensen met verstand van zaken ook naar zulke zaken/kosten eens kritisch moet gaan kijken. Dat kan alleen als deze cijfers transparant en correct zijn. Het is jammer dat er niet veel eerder mensen zoals ik echt door wilde pakken voor de transparantie. (Die in deze organisatie echt heel erg nodig is)
-
Helemaal mee eens Thijs.
-
Om transparant te zijn.Fred van Amersfoort wrote:Zelfs als het waar is dat slechts 0,89 euro per KNDB lid gaat zitten in de topsport dan blijft nog de vraag over. Hoeveel euro van de NOC gelden gaat naar declaraties van bestuursleden en commissies? Laat ik dat maar even overhead noemen. Ik wil uitsluiten dat er de ene keer gedeclareerd kan worden uit het potje algemeen en de volgende keer net zo eenvoudig uit het potje geoormerkt. Om wat voor bedragen gaat dit? Of wordt er nauwelijks gedeclareerd? Tegenwoordig zie ik dat ieder artikel op de KNDB pagina de naam Bouma bevat. De site is sterk verbeterd, goed werk. Daar mag best een vergoeding tegenover staan. Is dat het geval?
Per berichtje op KNDB-site krijg ik een onkostenvergoeding van € 2,--.
Daarnaast wordt sinds 2008 toernooibase gehost via de KNDB (sindsdien is
ook de afkorting kndb.nl).
Hoeveel kosten daarmee gemoeid zijn weet ik niet.
Er is een overeenkomst met KNDB, met kort samengevat als inhoud: dat als ik ermee stop, dat de rechten om niet overgaan aan KNDB,
(als ze daar dan behoefte aan heeft).
Kun je één vrijwilliger van je to-do lijstje afhalen Thijs...
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
nog wat voor de to-do list
Een lijst krijgen met alle kosten die de KNDB maakt voor de bondsraad en welke werkzaamheden daar tegenover staan.
(en dan ook alles (!) van de lunch en de koffie tot het beantwoorden van vragen van bondsraadsleden door het bondsbureau)
Een lijst krijgen met alle kosten die de KNDB maakt voor de bondsraad en welke werkzaamheden daar tegenover staan.
(en dan ook alles (!) van de lunch en de koffie tot het beantwoorden van vragen van bondsraadsleden door het bondsbureau)
-
Dat is meer dan transparant en die paar centen meer dan waard. Van mij mag er best een hogere vergoeding komen voor dit goede werk. Dat is geen geslijm maar een blijk van waardering. Soms komt waardering uit hoeken waar je het niet verwacht
-
op de eerste plaats vind ik heel netjes dat je hier zelf openheid in geeft.Piet Bouma wrote:Om transparant te zijn.Fred van Amersfoort wrote:Zelfs als het waar is dat slechts 0,89 euro per KNDB lid gaat zitten in de topsport dan blijft nog de vraag over. Hoeveel euro van de NOC gelden gaat naar declaraties van bestuursleden en commissies? Laat ik dat maar even overhead noemen. Ik wil uitsluiten dat er de ene keer gedeclareerd kan worden uit het potje algemeen en de volgende keer net zo eenvoudig uit het potje geoormerkt. Om wat voor bedragen gaat dit? Of wordt er nauwelijks gedeclareerd? Tegenwoordig zie ik dat ieder artikel op de KNDB pagina de naam Bouma bevat. De site is sterk verbeterd, goed werk. Daar mag best een vergoeding tegenover staan. Is dat het geval?
Per berichtje op KNDB-site krijg ik een onkostenvergoeding van € 2,--.
Daarnaast wordt sinds 2008 toernooibase gehost via de KNDB (sindsdien is
ook de afkorting kndb.nl).
Hoeveel kosten daarmee gemoeid zijn weet ik niet.
Er is een overeenkomst met KNDB, met kort samengevat als inhoud: dat als ik ermee stop, dat de rechten om niet overgaan aan KNDB,
(als ze daar dan behoefte aan heeft).
Kun je één vrijwilliger van je to-do lijstje afhalen Thijs...
Verder was dit eigenlijk niet wat ik bedoelde. Van mij hoeven niet elke vrijwilliger te gaan vertellen hoe en wat. Van mij hoeft ook echt niet alles openbaar gepubliceerd te worden maar naar de leden van de bondsraad zou best een lijstje kunnen met hoe en wat en waarvoor. (want juist hier diend de bondsraad voor namelijk controleren)
Daarnaast voor de toekomst als de KNDB anders word ingericht krijg je met zo'n lijstje beter inzicht in elke post en waar die aan besteed word dat is voor mij de voornaamste reden.
Verder heb ik geen enkele aanwijzingen dat vrijwilligers bedragen zouden krijgen die niet passend zijn bij hun werkzaamheden (vaak heel weinig dus aangezien het ook vrijwilligers zijn).
-
prima punt ook dit zijn vrijwilligers en juist deze kosten moeten zo transparant mogelijk zijn omdat het hier over de ledenvertegenwoordiging gaat.GuidoB wrote:nog wat voor de to-do list
ik kan je vraag nu nog niet beantwoorden (maar ook dit komt hopelijk in de lijst van vrijwilligers)
Voor mijzelf kan ik wel antwoorden op sommige punten: de bondsraadsleden krijgen reiskostenvergoeding en ik geloof dat bijna elk BR lid daar gebruik van maakt. Ik rij ook elke vergadering op en neer maar vraag geen kosten declaratie voor wat dan ook, ook voor de immense tijd die ik er in steek (en soms echt rotwerk) staat ook geen enkele vergoeding.
You really don't get it, do you?playforstacks wrote:prima punt ook dit zijn vrijwilligers en juist deze kosten moeten zo transparant mogelijk zijn omdat het hier over de ledenvertegenwoordiging gaat.GuidoB wrote:nog wat voor de to-do list
ik kan je vraag nu nog niet beantwoorden (maar ook dit komt hopelijk in de lijst van vrijwilligers)
Voor mijzelf kan ik wel antwoorden op sommige punten: de bondsraadsleden krijgen reiskostenvergoeding en ik geloof dat bijna elk BR lid daar gebruik van maakt. Ik rij ook elke vergadering op en neer maar vraag geen kosten declaratie voor wat dan ook, ook voor de immense tijd die ik er in steek (en soms echt rotwerk) staat ook geen enkele vergoeding.
-
GuidoB wrote: You really don't get it, do you?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vroeger was er in Amerika ene McCarthy, die in vrijwel elke Amerikaan een communist zag.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Ik snap het heel goed, verder zeg ik nog niets eens dat hier rook is toch ? Het gaat er om dat ook dit soort zaken transparant moeten zijn naar de bondsraad.GuidoB wrote:You really don't get it, do you?playforstacks wrote:prima punt ook dit zijn vrijwilligers en juist deze kosten moeten zo transparant mogelijk zijn omdat het hier over de ledenvertegenwoordiging gaat.GuidoB wrote:nog wat voor de to-do list
Last edited by playforstacks on Wed Jun 21, 2017 14:12, edited 1 time in total.
-
Volgens mij komt hij een heel eind met het wel te snappen....
Raad me raden.... Hij was zelf een communist?Piet Bouma wrote:Vroeger was er in Amerika ene McCarthy, die in vrijwel elke Amerikaan een communist zag.....
-
nee, en ik weet niet wat je hier mee wil insinueren?GuidoB wrote:Raad me raden.... Hij was zelf een communist?Piet Bouma wrote:Vroeger was er in Amerika ene McCarthy, die in vrijwel elke Amerikaan een communist zag.....
Laten we inderdaad niet zulke toestand bij onze dambond krijgen, het beste is daarom volledige transparantie zodat er geen reden meer is voor wantrouwen.
De zaken die door volledigheid in transparantie naar boven komen moeten natuurlijk wel serieus worden bekeken en consequenties uit voortvloeien.
-
Kleine wasjes, grote wasjes....Thijs kun je iets meer vertellen over wat je beweerde rondom het WK? Een begroting van 2 ton plus? Ik kan dit bedrag amper bevatten. Waar kan ik daar meer over vinden? Heeft de KNDB hier een bedrag ingestopt? En ik lees ook wel eens dat het de KNDB juist iets heeft opgeleverd. Hoe kan dit iets opleveren?