Wegens succes is er sinds kort een nieuwe oplage van de drukker gekomen van
Gewoon Positie Spel 1 en 2, zowel in het Nederlands, als in de Engelse taal, de
Common Positional Play series 1 en 2. Nu reeds verkrijgbaar in de Damboekshop (
damboekshop@gmail.com)
https://marktplaza.nl/gewoon-positiespel-1-94387297
GEWOON POSITIESPEL 1 &
Common Positional Play 1
3e druk 2024, Gewoon positiespel 1 is verschenen!!
Damboek van Johan Krajenbrink.
Gebaseerd op 30 jaar training geven.
Formaat:170x240 mm en 93 pagina’s.
ISBN/EAN: 978-90-816975-5-2.
Een korte passage uit de inleiding van
Gewoon Positie Spel1:
“Gewoon positiespel met gewone thema’s die bij uitstek passen bij gewone spelers. Lang heb ik dit boek in mijn hoofd de titel gegeven Niets aan de hand omdat het vaak standen zijn die heel gewoon lijken, posities waarin niet veel lijkt te gebeuren. Wat is er eigenlijk aan de hand? Maar ik denk dat Gewoon positiespel 1 toch een betere titel is. Al die verzamelde diagrammen, door al die jaren heen, gaan over het positiespel van de gewone dammer. En dat bedoel ik niet denigrerend, waarom zou ik? Het is het gewone positiespel dat bijna niet opvalt. Het is het gewone positiespel in al die gewone partijen dat niet opvalt, en daarom niet of nauwelijks is terecht gekomen in al die damleerboeken. Al die diagrammen bekijkend, die ik heb verzameld in zoveel jaren: dàt is de basis voor de gewone dammer. Dat zijn de thema’s waar de gewone dammer van kan leren. Dàt zijn de thema’s waar de gewone dammer tegenaan loopt, telkens weer.”
OMSCHRIJVING
GEWOON POSITIESPEL 2 &
Common Positional Play 2
Tweede druk, 2024, Gewoon positiespel 2 is verschenen in het Nederlands en óók in het Engels!
Nieuw damboek van Johan Krajenbrink.
Gebaseerd op 30 jaar training geven.
Formaat:170x240 mm en 77 pagina’s.
ISBN/EAN: 978-90-816975-6-9.
Verkrijgbaar in de Damboekshop:
https://marktplaza.nl/gewoon-positiespel-2-94387298
Twee citaten uit de inleiding van
Gewoon Positie Spel 2:
“Toen ik Gewoon positiespel 1 deze titel gaf, wist ik nog niet zeker of er wel een deel 2 zou komen. Ik begreep dat ik genoeg materiaal en ideeën zou hebben, máár zou het eerste deel wel aanslaan bij de dammers in ons eigen land en ook bij dammers wereldwijd? Het is vanzelfsprekend heel wat motiverender om te publiceren als het vervolgens ook verkocht wordt, dan dat je blijft zitten met dozen vol onverkochte damboeken op een zolder of in een kelder. In de éérste weken van de verkoop van Gewoon positiespel 1 merkte ik dat het boek gelukkig wel aansloeg.”
“Dit leerboek is bij uitstek geschikt voor de gewone dammer. De gewone dammer kan flink vooruit gaan door dit boek. De gewone dammer is de hoofdpersoon van dit boek en dat blijkt bijvoorbeeld ook uit het namenregister, net als bij deel 1. En heel sterke dammers dan, hebben die niets aan dit boek? Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat inderdaad maar weinig topspelers deel 1 gekocht hebben. Ik zou denken: niet heel slim… Kennis van het spel van gewone dammers is wezenlijk om heel productief te zijn. Bovendien: het is toch interessant voor sterke dammers om hun mening te toetsen aan die van mij?”