Digitale transformatie van de damsport

Maurits Meijer

Re: Digitale transformatie van de damsport

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 20:55

Jaap van Galen wrote: Succes met je bier :), geeft je mening goed weer.
Misschien moet ik er geen grappen over maken, maar ik ken geen beter idee om meer damborden in de huiskamer te krijgen. Er is een markt, zie de reacties van Leri en Michel, het lijkt me leuk om uit te voeren en met een beetje geluk op z'n minst kosten neutraal. Ik heb nu de tijd en zin niet om het uit te voeren, ik ga nu eerst serieus kijken naar het voorstel van Piet, maar als iemand zich aangesproken voelt door dit idee mag die dat gebruiken.(Ook leuk in combinatie met een jubileum)
Je laatste vraag aan Henk is interessant, ik hoop dat hij ook nog antwoordt.
Het gaat voor het verwerven en tellen van het aantal leden niet om een boekhoudtruc. Ook digitale leden lijken me, waarom zou de KNSB en NOC/NSF dat niet goed inzien, daadwerkelijke leden kunnen zijn.
Als je lidmaatschap koppelt aan een reisverzekering of bier is dat uiteraard onzin. Maar wanneer kun je wel "gerechtvaardigd" leden meetellen? Is het als je een heel jaar les geeft op een basisschool niet redelijk om dat zodanig vorm te geven dat de leerlingen meetellen bij de ledenaantallen?
Voor de goede orde dit was mijn vraag aan jou in mijn tweede bericht in deze draad. Die reisverzekering of mijn boekenleden doen precies hetzelfde als de abonnementen op een schaaksite.
Ik heb geen zin om me te verdiepen in de NOC/NSF regels, maar als ik het me goed herinner gaat het om 5 euro per jaar. Iemand anders mag uitvogelen hoe, maar wat levert een lid op in die context?
http://slagzet.com

henk stoop

Post by henk stoop » Sun Apr 26, 2015 16:17

Maurits Meijer wrote:Labels zijn klaar! Witte en zwarte doppen op de flesjes, een half dambord op de zijkant van de krat printen. Volgens mij gaat het helemaal goed komen met het dammen.
Ik denk dat de naam niet wordt goedgekeurd. Damm bier bestaat al.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Damm_%28brouwerij%29

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sun Apr 26, 2015 20:46

henk stoop wrote:
Maurits Meijer wrote:Labels zijn klaar! Witte en zwarte doppen op de flesjes, een half dambord op de zijkant van de krat printen. Volgens mij gaat het helemaal goed komen met het dammen.
Damn! Als we in november een Spaanse wereldkampioen mogen huldigen, kom het helemaal goed met het dambierpromotieplan.
Ps. Als ik het goed begrijp, is de NOC/NSF bijdrage is ongeveer 1 euro per lid.

henk stoop

Post by henk stoop » Mon Apr 27, 2015 16:44

Maurits Meijer wrote:
henk stoop wrote:
Damn! Als we in november een Spaanse wereldkampioen mogen huldigen, kom het helemaal goed met het dambierpromotieplan.
Voor 2015 is een totaal bedrag begroot van 58.500.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 27, 2015 21:30

henk stoop wrote:
Maurits Meijer wrote:Als ik het goed begrijp, is de NOC/NSF bijdrage is ongeveer 1 euro per lid.
Is dat inclusief bijdrage aan onze leden met A-status, B-status en HP-status?

henk stoop

Post by henk stoop » Mon Apr 27, 2015 23:03

Jaap van Galen wrote:
henk stoop wrote:
Maurits Meijer wrote:Als ik het goed begrijp, is de NOC/NSF bijdrage is ongeveer 1 euro per lid.
Is dat inclusief bijdrage aan onze leden met A-status, B-status en HP-status?
Nee, voor topsport staat 163.000 aan subsidie op de begroting.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Tue Apr 28, 2015 18:52

henk stoop wrote:
Maurits Meijer wrote: Damn! Als we in november een Spaanse wereldkampioen mogen huldigen, kom het helemaal goed met het dambierpromotieplan.
Dat scheelt een stuk. Als ik het goed gezien heb is het bedrag opgebouwd uit verschillende elementen, een extra lid betekend niet per se een extra 15 euro.
Ik denk dat een bond zo klein als de onze het dambier voor 5 euro per krat met winst kan verkopen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Apr 28, 2015 19:04

henk stoop wrote:
henk stoop wrote:
Vraag: Is dat inclusief bijdrage aan onze leden met A-status, B-status en HP-status?

Nee, voor topsport staat 163.000 aan subsidie op de begroting.
Als ik de bedragen simpelweg optel en deel door ons aantal leden komt dat neer op circa 45 Euro per lid. Wel iets meer dan die 1 Euro van Maurits. Ofwel we moeten blij zijn met die bijdrage van NOC/NSF, en die hangt af van het aantal leden. Dus m.i. zorgen dat je inspanningen beloont met ledenaantallen. En daarnaast natuurlijk proberen te voorkomen dat je leden kwijtraakt aan provinciale initiatieven zoals in Friesland met hun "persoonlijke lidmaatschappen", maar dat is een ander topic.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Apr 29, 2015 13:58

Jaap van Galen wrote:Als ik de bedragen simpelweg optel en deel door ons aantal leden komt dat neer op circa 45 Euro per lid. Wel iets meer dan die 1 Euro van Maurits. Ofwel we moeten blij zijn met die bijdrage van NOC/NSF
Je vergeet te melden dat de KNDB voor elke euro subsidie 50 cent uit eigen middelen bij moet dragen, dus uit de contributie, want andere inkomsten heeft de KNDB nauwelijks. Vele recreatiedammers betalen dus mee aan dit hobbyproject van enkelen en dat is niet iets om blij mee te zijn. Ik tel de dagen tot NOC*NSF de geldkraan dichtdraait en de KNDB wel gedwongen is het contract met de Kraai te beëindigen (#KREXIT).

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Apr 29, 2015 14:27

Jan Pieter wrote:
Jaap van Galen wrote:Als ik de bedragen simpelweg optel en deel door ons aantal leden komt dat neer op circa 45 Euro per lid. Wel iets meer dan die 1 Euro van Maurits. Ofwel we moeten blij zijn met die bijdrage van NOC/NSF
Je vergeet te melden dat de KNDB voor elke euro subsidie 50 cent uit eigen middelen bij moet dragen, dus uit de contributie, want andere inkomsten heeft de KNDB nauwelijks. Vele recreatiedammers betalen dus mee aan dit hobbyproject van enkelen en dat is niet iets om blij mee te zijn. Ik tel de dagen tot NOC*NSF de geldkraan dichtdraait en de KNDB wel gedwongen is het contract met de Kraai te beëindigen (#KREXIT).
Dus bij 163k subsidie, moet de KNDB 81,5k vanuit eigen middelen besteden aan topsport. Betekent dit dan een besparing van 81,5k als we ophouden met topsport? Kunnen we meteen 1/4 hiervan reserveren voor de jeugd-EK's en WK's om iedereen te vergoeden. Houden we nog steeds 60k over.... En dat is allemaal per jaar voor de duidelijkheid. Ik zie opeens licht aan het einde van de gitzwarte tunnel...

We zouden zelfs de afkoopsom van de huidige vaste contracten de eerste periode kunnen betalen uit dit potje.. Wellicht niet helemaal, maar binnen drie à vijf jaar hebben we onze handen vrij om echt eens aan de basis te gaan werken. Voortborduren op die elite, terwijl de basis afbrokkelt, al verdwenen is wellicht?, is iets met die bodemloze put...

henk stoop

Post by henk stoop » Wed Apr 29, 2015 15:30

Jan Pieter wrote:
Ik zie op de begroting, naast de subsidie, aan de inkomstenkant 31.420 euro aan andere inkomsten voor topsport.
Je mag je rijk rekenen, maar niet te rijk.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Apr 30, 2015 13:43

Jan Pieter wrote:
Misschien moeten we daar op aansturen inderdaad, dicht met die geldkraan, want het leidt slechts tot verrijking van een clubje onder leidng van alleenheerser JK. Het kweekt verder een heleboel conflicten en dat is geen positieve zaak.
Het NOC/NSF stelt ook allerhande onredelijke eisen aan het beleid, waardoor bevorderd wordt dat enkelen fulltime werken, ten koste van andere werknemers die nu 0 uur aan vacatures hebben.

Reboelje! roept het volk, maar de koning is doof en gaat verder met zijn wanbeleid.
Heaven is no location, but a state of mind

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Apr 30, 2015 15:19

Kosmos wrote: Reboelje! roept het volk, maar de koning is doof en gaat verder met zijn wanbeleid.
Heb je afgelopen maandag ook zo genoten van de dag van de Kraai?

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Apr 30, 2015 19:13

Michel Stempher wrote:
Kosmos wrote: Reboelje! roept het volk, maar de koning is doof en gaat verder met zijn wanbeleid.
Heb je afgelopen maandag ook zo genoten van de dag van de Kraai?
Image
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Apr 30, 2015 20:29

Jan Pieter wrote:
Dat wist ik niet van die 33% blijkbaar geëiste eigen bijdrage.

Maar voordat iedereen zich rijk rekent in de discussie lijkt me meer duidelijkheid omtrent bedragen wel wenselijk.
Een nieuwe voorzichtige en ongetwijfeld nog steeds niet volledige en goede rekensom: Uitgaande van de subsidie voor topsport van 163 duizend Euro, moet dan zoals Michel al opmerkte de KNDB 81,5 duizend Euro vanuit eigen middelen besteden aan topsport. Trekken we daar de door Henk genoemde 31,5 duizend van af dan houden we 50 duizend over, ofwel een bijdrage van circa 10 Euro per lid per jaar.
Dan is daarnaast nog een meer algemene NOC/NSF-subsidie van 58500 Euro, dat is bijna 12 Euro per lid.
Heeft die algemene subsidie iets te maken met topsportbeleid? Of heeft dat te maken met onze "dambond-status" dankzij onze (nog net voldoende) ledenaantallen? Ik ga vooralsnog uit van dat laatste.
Ofwel wat zou het feitelijke netto resultaat zijn als de geldstroom morgen stopt: mijn voorlopige conclusie is slechts een qua geld negatieve balans per lid, en het stoppen van de topsportsubsidie.

En wat betreft besteding van het geld voor topsportbeleid, hieruit worden buiten hoe je ook denkt over technisch beleid ook spelers met een A-status, B-status en HP-status betaald. Zie je er ook naar uit dat die betalingen worden gestopt? Naar mijn gevoel is dat een keuze voor helemaal stoppen met topsport, dat zou niet mijn voorkeur hebben.
Uiteraard blijft het wat betreft beleid een keuze in de balans, ook qua geld, tussen topsport en breedtesport. Maar daarbij mag m.i. niet worden vergeten dat beide elkaar natuurlijk wel stimuleren.

Post Reply