Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?
-
Re: Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?
Ik begrijp die hele opwinding niet van het niet doorgaan van de WK-match. Ik vind het vervelend voor de spelers en dan vooral voor Jean-Marc omdat hem zo de kans ontnomen wordt een gooi te doen naar de wereldtitel. Maar iedere match is tot dusver een aanfluiting geweest voor de damsport. Alleen maar remises, ook als de spelers er echt voor gingen. Zelf vond ik die matches vaak zeer de moeite waard, maar alleen omdat ik een fijnproever ben. Als er niet met alternatieve tellingen gespeeld wordt in een match, kunnen ze die matches beter afschaffen. En wat ik helemaal niet begrijp is dat het komende WK nu gedevalueerd zou zijn.
-
Voor Ndjofang is het idd. erg jammer dat hij geen kans kreeg dmv. een match om de wereldtitel.
Jean Marc is een erg aardige man en ik had hem dat graag gegund.
Maar wat mij betreft was het dan ook gelijk de laatste match geweest om een wereldtitel.
Afschaffen die saaie matches !
Het zijn meestal geestdodende wedstrijden met vrijwel altijd remise als resultaat.
Voor de pure daminsiders interessant, niet voor het merendeel van de gewone dammers denk ik.
Geen moer aan vergeleken bij een echt WK damtoernooi, met elke ronde genoeg interessante dampartijen.
Welke sponsor wil daar nog aan meewerken tegenwoordig, aan zo'n match???
Nee die willen meer spanning en spektakel en gelijk hebben ze ! Daarvoor betalen ze.
Bovendien was het nu ook natuurlijk de grootste flauwekul geweest, om in de afgelopen maanden
of nu nog een WK match te organiseren, met een fonkelnieuw WK in Emmen voor de boeg die in nov. van dit jaar begint.
Dus wat mij betreft 1x per 2 jr of nog liever per 3 jr een groot WK Dammen organiseren.
Dan komt er meer rust aan het WK front, heb je meer tijd om goede sponsors te vinden en heb je ook meer tijd voor eerlijke plaatsingswedstrijden voor dat te houden WK.
Jean Marc is een erg aardige man en ik had hem dat graag gegund.
Maar wat mij betreft was het dan ook gelijk de laatste match geweest om een wereldtitel.
Afschaffen die saaie matches !
Het zijn meestal geestdodende wedstrijden met vrijwel altijd remise als resultaat.
Voor de pure daminsiders interessant, niet voor het merendeel van de gewone dammers denk ik.
Geen moer aan vergeleken bij een echt WK damtoernooi, met elke ronde genoeg interessante dampartijen.
Welke sponsor wil daar nog aan meewerken tegenwoordig, aan zo'n match???
Nee die willen meer spanning en spektakel en gelijk hebben ze ! Daarvoor betalen ze.
Bovendien was het nu ook natuurlijk de grootste flauwekul geweest, om in de afgelopen maanden
of nu nog een WK match te organiseren, met een fonkelnieuw WK in Emmen voor de boeg die in nov. van dit jaar begint.
Dus wat mij betreft 1x per 2 jr of nog liever per 3 jr een groot WK Dammen organiseren.
Dan komt er meer rust aan het WK front, heb je meer tijd om goede sponsors te vinden en heb je ook meer tijd voor eerlijke plaatsingswedstrijden voor dat te houden WK.
-
Het afschaffen van WK matches omdat we geen oplossing kunnen bedenken voor de vele remises is wat mij betreft net zo dodelijk voor de damsport als het niet organiseren van de matches en dan net doen alsof je neus bloedt (zoals de FMJD).
- Eric Sanders
Ik heb eind juli toch een heel interessante tweekamp op hoog niveau gezien...
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
- Real name: Michel Stempher
Laten we nou niet doen alsof de schuld helemaal bij de FMJD ligt enzo.. Stel je voor: ik regel twee gastgezinnen: eentje voor JMN en eentje voor AG. Vervolgens geef ik iedere dag een rondje aan beide heren en de winnaar krijgt een fles Jack Daniels. Er heeft heus wel een beter aanbod gelegen voor de heren, maar ze zijn gewoon kapitalistisch. Ze willen geld zien en veel... Op zich wel terecht ergens, maar het lijkt me absoluut niet waar dat er echt nooit een aanbod is geweest.
Verder sluit ik me aan bij Ron. Die matches zijn in de huidige vorm een verschrikking voor de damsport. Zo eentje als Georgiev - Sipma is nog wel een keer leuk, maar dit was alleen leuk, omdat er een zeer groot toernooi tegelijkertijd werd georganiseerd. En omdat er geen catenacciodammen werd gespeeld door de heren met toch wel een aanzienlijk niveauverschil tussen beiden.
Wat betreft die match waar Eric op doelt: dit gold ook alleen maar omdat de dames zo nu en dan in een babyzetje liepen. Ik wil het vrouwendammen niet wegzetten als recreatiesport, maar feit is dat het niveau lang niet zo hoog is als dat het bij een match tussen Ndjofang en Georgiev is, wat betekent dat de kans op een overwinning aanzienlijk groter is bij de dames dan bij de heren. Dit zal ook zijn gebleken als tegelijkertijd de mannenmatch werd gespeeld.
Verder sluit ik me aan bij Ron. Die matches zijn in de huidige vorm een verschrikking voor de damsport. Zo eentje als Georgiev - Sipma is nog wel een keer leuk, maar dit was alleen leuk, omdat er een zeer groot toernooi tegelijkertijd werd georganiseerd. En omdat er geen catenacciodammen werd gespeeld door de heren met toch wel een aanzienlijk niveauverschil tussen beiden.
Wat betreft die match waar Eric op doelt: dit gold ook alleen maar omdat de dames zo nu en dan in een babyzetje liepen. Ik wil het vrouwendammen niet wegzetten als recreatiesport, maar feit is dat het niveau lang niet zo hoog is als dat het bij een match tussen Ndjofang en Georgiev is, wat betekent dat de kans op een overwinning aanzienlijk groter is bij de dames dan bij de heren. Dit zal ook zijn gebleken als tegelijkertijd de mannenmatch werd gespeeld.
-
Michel, je weet niet waar je het over hebt.Michel Stempher wrote:Laten we nou niet doen alsof de schuld helemaal bij de FMJD ligt enzo.. Stel je voor: ik regel twee gastgezinnen: eentje voor JMN en eentje voor AG. Vervolgens geef ik iedere dag een rondje aan beide heren en de winnaar krijgt een fles Jack Daniels. Er heeft heus wel een beter aanbod gelegen voor de heren, maar ze zijn gewoon kapitalistisch. Ze willen geld zien en veel... Op zich wel terecht ergens, maar het lijkt me absoluut niet waar dat er echt nooit een aanbod is geweest.
Eric, doelde op de vriendschappelijke match Georgiev-Sipma volgens mij, omdat die in juli tijdens het Nijmegen Open werd gespeeld.
Het gaat niet om de inhoud van de match, maar om het recht op een match. (Anders moet je die match uit de regels van de FMJD schrappen).
Net zoals Ron Heusdens in 2009 recht had op deelname aan het WK, wat toen ook door een enorme soap mis is gegaan.
Het recht dat Georgiev en Ndjofang hebben en waar m.i. niet zorgvuldig mee is omgegaan.
Net zoals Baby Sy destijds een WK-match is misgelopen.
Over de rol van de FMJD hoop ik morgenavond meer te posten.
Tenzij de FMJD zo dapper is om zelf eens te publiceren hoe het allemaal is gegaan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Baba Sy - Koeperman is toch niet misgegaan door gebrek aan belangstelling of financiele beperkingen, maar door nooit opgehelderde visumproblem? Ik denk eerder aan Georgiev-Tsjizjow 2006 waar de laatstgenoemde zich niet in het prijzengeld kon vinden.Piet Bouma wrote: Het recht dat Georgiev en Ndjofang hebben en waar m.i. niet zorgvuldig mee is omgegaan.
-
Misschien dat Baba Sy zich destijds ook teveel aan het lijntje heeft laten houden.....Rein Halbersma wrote:Baba Sy - Koeperman is toch niet misgegaan door gebrek aan belangstelling of financiele beperkingen, maar door nooit opgehelderde visumproblem? Ik denk eerder aan Georgiev-Tsjizjow 2006 waar de laatstgenoemde zich niet in het prijzengeld kon vinden.Piet Bouma wrote: Het recht dat Georgiev en Ndjofang hebben en waar m.i. niet zorgvuldig mee is omgegaan.
Dat zullen we nooit weten.
Maar Georgiev - Chizhov vind ik niet vergelijkbaar met de huidige situatie.
Ik heb het gevoel dat Ndjofang en Georgiev een worst is voorgehouden, waar ze uiteindelijk niet in mochten happen.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Het blijft oorverdovend stil vanaf FMJD-kant.
Waarom vind ik dat de betrokken FMJD-bestuurders wat hebben uit te leggen? Het volgende is volgens mij gebeurd:
Na afloop van het WK 2013 in Ufa heeft de FMJD
a) opdracht gegeven aan Marcel Kosters om de match te organiseren, of
b) het (exclusieve) recht aan Marcel Kosters gegeven om de match te organiseren
dit in overeenstemming met Ndjofang en Georgiev.
Sindsdien is door Marcel (waarschijnlijk met backup van een sponsor) geprobeerd om de match te organiseren. Dat verhaal wordt onder meer door Pim Meurs hier bevestigd.In mei/juni 2015 na een kleine twee jaar! – heeft Marcel de opdracht/c.q. het recht (moeten) teruggegeven aan de FMJD.
Er is toen één voorstel (Marcel/FMJD?) geweest tot organiseren van de match als nevenevenement bij het Polish Open in Karpacz in september 2015. Dit was in de ogen van de twee matchspelers te amateuristisch.
Daarna liepen/lopen er nu op kortere termijn nog van anderen pogingen om de match te organiseren.
Ik vraag me het volgende af:
In hoeverre was de FMJD-board in control c.q. opdrachtgever betreffende het organiseren van de match. En waarom lezen we hier niks over terug in de verslagen van de board?
Waarom heeft de FMJD-board niet ingegrepen (te laat ingegrepen) toen bleek dat Marcel de match niet tijdig kon organiseren? En met tijdig bedoel ik natuurlijk in het jaar 2014.
Wat heeft Marcel gedaan in die twee jaar?
Hadden Georgiev en Ndjofang een misplaatst vertrouwen in FMJD/Marcel Kosters?
It remains deafening silent from FMJD-side.
Why do I think the involved FMJD-boardmembers have to explain something? This has happened, I think:
After the 2013 World Championships in Ufa, the FMJD
a) ordered Marcel Kosters to organize the match, or
b) has given the (exclusive) right to Marcel Kosters to organize the match
this in accordance with Ndjofang and Georgiev.
Since then, Marcel (probably with backup from a sponsor) tried to organize the match. That story is confirmed by Pim Meurs here. In May/June 2015 after almost two years! - Marcel has returned the assignment / c.q. (must) have returned the right to the FMJD.
There is then one proposal (Marcel / FMJD?) That was to organize the match as a side event at the Polish Open in Karpacz in September 2015. This was in the eyes of the two game players too amateurish.
Then there were/are now at short notice, a number of attempts of others to organize the match.
I wonder the following:
1. Was the FMJD board in control of the organization of the match. And why do we read nothing about this in the reports of the board?
2. Why did the FMJD board not intervened (intervened too late) when it appeared that Marcel could not organize the match in time? And in time, I mean of course in the year 2014.
3. What did Marcel do in those two years?
4. Had Georgiev and Ndjofang a misplaced confidence in FMJD / Marcel Kosters?
Waarom vind ik dat de betrokken FMJD-bestuurders wat hebben uit te leggen? Het volgende is volgens mij gebeurd:
Na afloop van het WK 2013 in Ufa heeft de FMJD
a) opdracht gegeven aan Marcel Kosters om de match te organiseren, of
b) het (exclusieve) recht aan Marcel Kosters gegeven om de match te organiseren
dit in overeenstemming met Ndjofang en Georgiev.
Sindsdien is door Marcel (waarschijnlijk met backup van een sponsor) geprobeerd om de match te organiseren. Dat verhaal wordt onder meer door Pim Meurs hier bevestigd.In mei/juni 2015 na een kleine twee jaar! – heeft Marcel de opdracht/c.q. het recht (moeten) teruggegeven aan de FMJD.
Er is toen één voorstel (Marcel/FMJD?) geweest tot organiseren van de match als nevenevenement bij het Polish Open in Karpacz in september 2015. Dit was in de ogen van de twee matchspelers te amateuristisch.
Daarna liepen/lopen er nu op kortere termijn nog van anderen pogingen om de match te organiseren.
Ik vraag me het volgende af:
In hoeverre was de FMJD-board in control c.q. opdrachtgever betreffende het organiseren van de match. En waarom lezen we hier niks over terug in de verslagen van de board?
Waarom heeft de FMJD-board niet ingegrepen (te laat ingegrepen) toen bleek dat Marcel de match niet tijdig kon organiseren? En met tijdig bedoel ik natuurlijk in het jaar 2014.
Wat heeft Marcel gedaan in die twee jaar?
Hadden Georgiev en Ndjofang een misplaatst vertrouwen in FMJD/Marcel Kosters?
It remains deafening silent from FMJD-side.
Why do I think the involved FMJD-boardmembers have to explain something? This has happened, I think:
After the 2013 World Championships in Ufa, the FMJD
a) ordered Marcel Kosters to organize the match, or
b) has given the (exclusive) right to Marcel Kosters to organize the match
this in accordance with Ndjofang and Georgiev.
Since then, Marcel (probably with backup from a sponsor) tried to organize the match. That story is confirmed by Pim Meurs here. In May/June 2015 after almost two years! - Marcel has returned the assignment / c.q. (must) have returned the right to the FMJD.
There is then one proposal (Marcel / FMJD?) That was to organize the match as a side event at the Polish Open in Karpacz in September 2015. This was in the eyes of the two game players too amateurish.
Then there were/are now at short notice, a number of attempts of others to organize the match.
I wonder the following:
1. Was the FMJD board in control of the organization of the match. And why do we read nothing about this in the reports of the board?
2. Why did the FMJD board not intervened (intervened too late) when it appeared that Marcel could not organize the match in time? And in time, I mean of course in the year 2014.
3. What did Marcel do in those two years?
4. Had Georgiev and Ndjofang a misplaced confidence in FMJD / Marcel Kosters?
De promotionele waarde van een WK-match voor sponsoren lijkt me totaal onvoldoende om de financiële middelen te verkrijgen om een WK-match te organiseren die voldoet aan eisen, wensen en ambities van spelers, organisatoren en toeschouwers. Snel afschaffen dus anders leidt het iedere paar jaar opnieuw alleen maar tot teleurgestelde spelers en de beschadiging van FMJD-bestuurders en organisatoren die gefaald zouden hebben het onmogelijke te realiseren.
-
Ik wil geen details verder noemen. Dat frustreert last minute pogingen.Walter wrote:De promotionele waarde van een WK-match voor sponsoren lijkt me totaal onvoldoende om de financiële middelen te verkrijgen om een WK-match te organiseren die voldoet aan eisen, wensen en ambities van spelers, organisatoren en toeschouwers. Snel afschaffen dus anders leidt het iedere paar jaar opnieuw alleen maar tot teleurgestelde spelers en de beschadiging van FMJD-bestuurders en organisatoren die gefaald zouden hebben het onmogelijke te realiseren.
Maar ik weet dat er in eerste instantie voldoende financiële middelen waren, acceptabel voor spelers.
Bij het uiteindelijke voorstel na dus bijna twee jaar daalde dit ongeveer met de factor zes,
plus dat er maar een match in zeven dagen gespeeld kon worden.
Dat was voor de spelers - m.i. terecht - niet acceptabel.
En dan blijft de rol van betrokkenen heel apart.
-
- Real name: Frans de Jonge
Het blijft in- en intriest dat we zo omgaan met de damsport en de ambassadeurs daarvan. En ook onbegrijpelijk dat het niet lukt. Een tweekamp is organisatorisch en financieel minder ingewikkeld dan een "rond" toernooi. Als je een tweekamp inbedt in een groter evenement moet ook dit attractief kunnen zijn. Dood- en doodzonde.Piet Bouma wrote:Ik wil geen details verder noemen. Dat frustreert last minute pogingen.Walter wrote:De promotionele waarde van een WK-match voor sponsoren lijkt me totaal onvoldoende om de financiële middelen te verkrijgen om een WK-match te organiseren die voldoet aan eisen, wensen en ambities van spelers, organisatoren en toeschouwers. Snel afschaffen dus anders leidt het iedere paar jaar opnieuw alleen maar tot teleurgestelde spelers en de beschadiging van FMJD-bestuurders en organisatoren die gefaald zouden hebben het onmogelijke te realiseren.
Maar ik weet dat er in eerste instantie voldoende financiële middelen waren, acceptabel voor spelers.
Bij het uiteindelijke voorstel na dus bijna twee jaar daalde dit ongeveer met de factor zes,
plus dat er maar een match in zeven dagen gespeeld kon worden.
Dat was voor de spelers - m.i. terecht - niet acceptabel.
En dan blijft de rol van betrokkenen heel apart.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
- Real name: Maarten van Leenen
Hoi! Ik heb gepoogd onder bepaalde voorwaarden in 2014 de match te organiseren. Toen de diverse locaties die we op het oog hadden ons aanbod niet konden matchen heb ik in 2014 de FMJD laten weten dat ik geen mogelijkheid zag. Ik weet dat er nadien nog diverse pogingen zijn ondernomen. In juni heb ik nog aangeboden om de match te organiseren tijdens/rond het HHW Open. Ik begreep toen van Alexander en Jean Marc dat Harm bezig was. Ik heb in 2013 ook al de match op het laatste moment mogelijk gemaakt. Ik twijfel of dit nu weer moet gebeuren.
-
Wanneer in 2014 heb je dit aan de FMJD laten weten Maarten?Maarten van Leenen wrote:Hoi! Ik heb gepoogd onder bepaalde voorwaarden in 2014 de match te organiseren. Toen de diverse locaties die we op het oog hadden ons aanbod niet konden matchen heb ik in 2014 de FMJD laten weten dat ik geen mogelijkheid zag.
En aan wie heb je het doorgegeven? Aan Marcel Kosters, die namens de FMJD opereerde(?), of aan de board van de FMJD?
Het is toch wel apart dat Marcel pas in mei/juni 2015 de opdracht teruggeeft/ontnomen wordt, terwijl zijn backup (sponsoring) al in 2014 wegvalt….
Wat ook nogal apart is, is dat Kosters al twee maanden lang niet bereikbaar is en alle berichten die ik hem stuurde, heeft genegeerd, wat is er in vredesnaam aan de hand?Piet Bouma wrote:Wanneer in 2014 heb je dit aan de FMJD laten weten Maarten?Maarten van Leenen wrote:Hoi! Ik heb gepoogd onder bepaalde voorwaarden in 2014 de match te organiseren. Toen de diverse locaties die we op het oog hadden ons aanbod niet konden matchen heb ik in 2014 de FMJD laten weten dat ik geen mogelijkheid zag.
En aan wie heb je het doorgegeven? Aan Marcel Kosters, die namens de FMJD opereerde(?), of aan de board van de FMJD?
Het is toch wel apart dat Marcel pas in mei/juni 2015 de opdracht teruggeeft/ontnomen wordt, terwijl zijn backup (sponsoring) al in 2014 wegvalt….
Heaven is no location, but a state of mind