Fred van Amersfoort wrote:Voor Piet heb ik ook nog een vraag. Volgens mij zeg je terecht dat er een reglement moet komen voor e-doping. Ook geef je aan dat de e-borden het eventuele gebruik van mobiele telefoon op het toilet nog niet kan uitsluiten. Ik neem aan idem voor tabletinvoer. Jij was boos op de KNDB vanwege het conservatisme ten aanzien van jouw plannen. Moet je achteraf niet vaststellen dat er dus toch wel een risico op fraude is dat eerst opgelost moet worden?
Nee, zowel de tabletinvoer (open en bloot naast het bord) als de elektronische borden is geheel iets anders dan thuis achter je computer met al je resources bij de hand – zonder dat men meekijkt – allerlei zaken kunnen uitvogelen. En dat risico voor fraude bij het gebruik van elektronische borden hebben we al vanaf 2007.
Waar ging het om: uittesten van een tablet bij rapidpartijen. (30 minuten + 20 seconden per zet). Voor de toekomst zou het ideaal zijn om dat tempo ook live (zonder elektronische borden) te kunnen uitzenden.
Kijk er kleven allerlei haken en ogen aan de tabletinvoer. Maar het rucksichlos afserveren met elektronische apparatuur is niet toegestaan, ach laat ik er maar over ophouden.
We moeten een e-doping reglement hebben. Laten we het daar maar over hebben. Voorzet:
a) het is de wedstrijdleider/arbiter toegestaan om een speler een reglementaire nederlaag te geven en/of uit een toernooi te verwijderen wanneer hij een sterk vermoeden heeft van e-doping (ongeoorloofd gebruik van elektronische apparatuur ->> nader omschrijven in spel- en wedstrijdreglement). Hij deelt dit de betroffen speler mee.
b) De wedstrijdleider/arbiter rapporteert dat vervolgens naar een wedstrijdcommissie met alle bijbehorende motivatie. De wedstrijdcommissie (ga ervan uit dat daar dan wat deskundigen in zitten) beoordeelt de beslissing van arbiter/wedstrijdleiding zsm (termijn afspreken) en accordeert of fluit arbiter/wedstrijdleiding terug. Zij delen dit aan de desbetreffende speler mee.
c) De wedstrijdcommissie rapporteert e.e.a. ook aan de tuchtcommissie.
d) De speler kan in beroep gaan bij de protestcommissie tegen de beslissing van de wedstrijdcommissie.
e) Speler kan daarna nog in beroep gaan bij beroepscommissie.
f) De tuchtcommissie beoordeelt de zaak en treft maatregelen tegen de desbetreffende speler (kan schorsing zijn, waarschuwing e.d.). Als er een beroep loopt bij protestcommissie c.q. beroepscommissie worden tuchtmaatregelen opgeschort, totdat er een definitieve uitspraak is.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!