Nationale Competitie 2013/2014
-
Re: Nationale Competitie 2013/2014
Zaterdag begint de competitie. Een belangrijke wijziging is dat er bij te laat komen geen beroep meer op overmacht wordt toegekend.
In bepaalde regio´s kun je zaterdag maar beter ruim op tijd vertrekken:
Rijkswaterstaat waarschuwt voor afsluitingen
Komend weekend zijn er opnieuw op veel plaatsen wegafsluitingen waar het verkeer last van kan hebben. Rijkswaterstaat is vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant bezig met onderhoud aan en verbreding van snelwegen, meldde de rijksdienst donderdag. In de meeste gevallen duren de werkzaamheden van vrijdagavond tot maandagochtend vroeg.
De A12 is in de richting Den Haag afgesloten tussen de knooppunten Lunetten en Oudenrijn en tussen Harmelen en Woerden wordt het verkeer over twee rijstroken geleid. Wegafsluitingen zijn er verder onder meer op de A20 (tussen Westerlee en het knooppunt Kethelplein) en de A15 tussen Gorkum en Leerdam.
In bepaalde regio´s kun je zaterdag maar beter ruim op tijd vertrekken:
Rijkswaterstaat waarschuwt voor afsluitingen
Komend weekend zijn er opnieuw op veel plaatsen wegafsluitingen waar het verkeer last van kan hebben. Rijkswaterstaat is vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant bezig met onderhoud aan en verbreding van snelwegen, meldde de rijksdienst donderdag. In de meeste gevallen duren de werkzaamheden van vrijdagavond tot maandagochtend vroeg.
De A12 is in de richting Den Haag afgesloten tussen de knooppunten Lunetten en Oudenrijn en tussen Harmelen en Woerden wordt het verkeer over twee rijstroken geleid. Wegafsluitingen zijn er verder onder meer op de A20 (tussen Westerlee en het knooppunt Kethelplein) en de A15 tussen Gorkum en Leerdam.
Ik weet niet waar ik deze melding het beste kan posten, dus dan maar in dit draadje.
Afgelopen zaterdag begon de nieuwe landelijke competitie. 1 nieuwe 'regel': op het notatiebiljet moet nu de resterende tijd vermeld worden. Duidelijk.
Ik heb wat partijen nagespeeld uit Toernooibase en daar kom ik van alles tegen. Teamgenoten die onafhankelijk van elkaar hun partijen ingevoerd hebben, noteren de bedenktijd anders:
Ik neem aan dat: 1.58" tegen 1.56" de GEBRUIKTE tijden zijn.
2" tegen 5" zullen de RESTERENDE tijden (lees minuten) zijn.
Andere zijn nog preciezer die noteren: 2.34" tegen 5.11". Ook gebruikte tijden maar nu in formaat min.sec.
En wat doe je dan als iemand nog 23 min. op de klok had (seconden zijn dan immers niet zichtbaar), gaat dat 23" worden of 23.00"?
Wellicht handig om te komen tot één algemene notatiewijze???
Afgelopen zaterdag begon de nieuwe landelijke competitie. 1 nieuwe 'regel': op het notatiebiljet moet nu de resterende tijd vermeld worden. Duidelijk.
Ik heb wat partijen nagespeeld uit Toernooibase en daar kom ik van alles tegen. Teamgenoten die onafhankelijk van elkaar hun partijen ingevoerd hebben, noteren de bedenktijd anders:
Andere zijn nog preciezer die noteren: 2.34" tegen 5.11". Ook gebruikte tijden maar nu in formaat min.sec.
En wat doe je dan als iemand nog 23 min. op de klok had (seconden zijn dan immers niet zichtbaar), gaat dat 23" worden of 23.00"?
-
Aanbevolen notatiewijze van tijd is: H:MM:SS (uur, minuten, seconden).AnDa wrote:Ik weet niet waar ik deze melding het beste kan posten, dus dan maar in dit draadje.
23 minuten op de klok wordt dan: 0:23:00 2 minuten en 34 seconden wordt dan: 0:02:34
Bij Fischer-tempo is aanbevolen om de resterende bedenktijd (net zoals ook in het boekje van de Nationale Competitie staat) bij de partij te vermelden. Dat moet ook zo op het notatiebiljet.
Bij speeltempo met begrensde perioden (dus zoals we voorheen speelden met 50 zetten in 2 uur en daarna 25 zetten in 1 uur) de gebruikte bedenktijd vermelden.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe iedereen het nieuwe speeltempo vond.
Zelf vond ik het maar niks. Om 16.15 uur was de derby De Oldehove-Huizum voorbij.
Was er wel een eindtijd na bijv. 16.30 uur?
Geen tijd om dan al gezamenlijk te gaan eten. Dus was ruim op tijd om af te taaien en thuis maar bij moeders en kinderen aan te schuiven....

Zelfs vanuit Gelderland lukt dat dan nog.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
- Real name: Frans de Jonge
Piet Bouma wrote:Aanbevolen notatiewijze van tijd is: H:MM:SS (uur, minuten, seconden).AnDa wrote:Ik weet niet waar ik deze melding het beste kan posten, dus dan maar in dit draadje.
23 minuten op de klok wordt dan: 0:23:00 2 minuten en 34 seconden wordt dan: 0:02:34
Bij Fischer-tempo is aanbevolen om de resterende bedenktijd (net zoals ook in het boekje van de Nationale Competitie staat) bij de partij te vermelden. Dat moet ook zo op het notatiebiljet.
Bij speeltempo met begrensde perioden (dus zoals we voorheen speelden met 50 zetten in 2 uur en daarna 25 zetten in 1 uur) de gebruikte bedenktijd vermelden.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe iedereen het nieuwe speeltempo vond.
Zelf vond ik het maar niks. Om 16.15 uur was de derby De Oldehove-Huizum voorbij.
Volendam - Witte van Moort om 16:42 afgelopen. De tijdsvermelding op notatiebiljetten gaat moeizaam. Echte tijdnood deed zich niet voor, wel langer "tijdsdruk". De individuele uitslagen zie ik helaas nog niet staan op site KNDB.
Geen tijd om dan al gezamenlijk te gaan eten. Dus was ruim op tijd om af te taaien en thuis maar bij moeders en kinderen aan te schuiven....![]()
Zelfs vanuit Gelderland lukt dat dan nog.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Dan moet je even het frame vernieuwen of cache van je browser leegmaken.Frans de Jonge wrote:
Volendam - Witte van Moort om 16:42 afgelopen. De tijdsvermelding op notatiebiljetten gaat moeizaam. Echte tijdnood deed zich niet voor, wel langer "tijdsdruk". De individuele uitslagen zie ik helaas nog niet staan op site KNDB.[/color]
De detailuitslagen stonden er gisteren om kwart voor zeven al op de KNDB-site....

https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Dank je Piet!Piet Bouma wrote:Dan moet je even het frame vernieuwen of cache van je browser leegmaken.Frans de Jonge wrote:
Volendam - Witte van Moort om 16:42 afgelopen. De tijdsvermelding op notatiebiljetten gaat moeizaam. Echte tijdnood deed zich niet voor, wel langer "tijdsdruk". De individuele uitslagen zie ik helaas nog niet staan op site KNDB.[/color]
De detailuitslagen stonden er gisteren om kwart voor zeven al op de KNDB-site....
Frans, mij is het slecht bevallen. In een aan alle kanten gewonnen stand voor mij moet wit gaan geven. (zie foto) Ik haal schijfwinst, sta glad gewonnen (sloeg 20x38, 20x40 is nog scherper) heb toen de nieuwe tijdfactor als zoveel druk ervaren dat ik zelfs nog verloor door een blunder.Overigens ben ik wel benieuwd hoe iedereen het nieuwe speeltempo vond.
Groet,
HJ
- Attachments
-
- hJ28-09-2013.JPG (63.55 KiB) Viewed 8907 times
-
- Real name: Michel Stempher
Aah, dan heb ik een nieuw record te melden: 4 uur en 54 minuten. Ik had de eer om exact 75 zetten te mogen spelen met in totaal nog 18 minuten op de klok (je start met 1:21 en niet met 1:20). Mijn tegenstander had nog twee minuten en ik zestien, nadat ik heel lang telkens minder dan vijf minuten had. Door een standaardeindspel kon ik snel op en neer schuiven en m'n tijd weer opvoeren. Ik verwacht ook dat dit meteen mijn langste partij ooit gaat worden met deze bedenktijd.
-
Ha Wijkbrand,wijkbrand wrote:Frans, mij is het slecht bevallen. In een aan alle kanten gewonnen stand voor mij moet wit gaan geven. (zie foto) Ik haal schijfwinst, sta glad gewonnen (sloeg 20x38, 20x40 is nog scherper) heb toen de nieuwe tijdfactor als zoveel druk ervaren dat ik zelfs nog verloor door een blunder.Overigens ben ik wel benieuwd hoe iedereen het nieuwe speeltempo vond.
Groet,
HJ
Het is natuurlijk wel anders. Ik was ook benieuwd hoe spelers hierop zouden reageren. In Volendam heb ik er verder niets over gehoord. De lange pauzes na de tijdnoodfase behoren in ieder geval tot het verleden. En als je krap in de tijd zit kan je langer onder tijdsdruk te staan. De spanning tegen vier uur was er wel. Jammer dat je niet won, had jullie team ook gewonnen.
Groet,
Strandwachter
Ik hoop dat ik de goede stand onthouden heb.

Krajenbrink-Koullen
(18-23?)

Krajenbrink-Koullen
(18-23?)
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
het is de goede stand volgens Toernooibase, en het is een geniepige wending!ildjarn wrote:Ik hoop dat ik de goede stand onthouden heb.
Krajenbrink-Koullen
(18-23?)
-
In het boekje zag ik de nieuwe regel dat altijd de klok van wit wordt aangezet. De zorgde afgelopen zaterdag in de wedstrijd 020 - Den Oldehove voor een vreemde situatie. Om 12 uur waren er 3 spelers van de tegenstander, wij waren al met zijn 10-en. Zij hadden de opstelling nog niet ingeleverd, want die was in het bezit van de captain en hij was nog onderweg. Wij hadden de opstelling al wel ingeleverd. Om 12 uur gaan alle klokken van wit aan. Ik zit op bord 9 tegen een nog onbekende tegenstander en mijn klok loopt. Nu moet ik een zet doen zonder te weten tegen wie ik speel. Bovendien ziet hierdoor iemand van de tegenstander die er al wel is op welk bord ik speel en daardoor hadden ze de opstelling nog om kunnen gooien (in theorie, uiteraard deed de tegenstander dat niet, maar het gaat om het principe). Ik stel voor om gewoon de klok aan te zetten van wit, behalve als de witspeler er wel is en de zwartspeler niet, in dat geval de klok van zwart aan. Net als vroeger, de verandering van deze regel zorgt voor vreemde taferelen.
-
Dan krijgt de zwartspeler een extra minuut Krijn.krijn ter braake wrote:In het boekje zag ik de nieuwe regel dat altijd de klok van wit wordt aangezet. De zorgde afgelopen zaterdag in de wedstrijd 020 - Den Oldehove voor een vreemde situatie. Om 12 uur waren er 3 spelers van de tegenstander, wij waren al met zijn 10-en. Zij hadden de opstelling nog niet ingeleverd, want die was in het bezit van de captain en hij was nog onderweg. Wij hadden de opstelling al wel ingeleverd. Om 12 uur gaan alle klokken van wit aan. Ik zit op bord 9 tegen een nog onbekende tegenstander en mijn klok loopt. Nu moet ik een zet doen zonder te weten tegen wie ik speel. Bovendien ziet hierdoor iemand van de tegenstander die er al wel is op welk bord ik speel en daardoor hadden ze de opstelling nog om kunnen gooien (in theorie, uiteraard deed de tegenstander dat niet, maar het gaat om het principe). Ik stel voor om gewoon de klok aan te zetten van wit, behalve als de witspeler er wel is en de zwartspeler niet, in dat geval de klok van zwart aan. Net als vroeger, de verandering van deze regel zorgt voor vreemde taferelen.
Oplossing die ik vroeger eens meegemaakt heb.
Spelers van uitteam worden verzocht speelzaal te verlaten.
Witspelers van thuisteam doen een zet, alle spelers verlaten het bord en nemen notatiebiljet mee.
Spelers van uitteam mogen weer in de speelzaal.
Als de wit speler wel aanwezig is en de zwart speler niet hoeft er NIET gezet te worden.Piet Bouma wrote:Dan krijgt de zwartspeler een extra minuut Krijn.krijn ter braake wrote:In het boekje zag ik de nieuwe regel dat altijd de klok van wit wordt aangezet. De zorgde afgelopen zaterdag in de wedstrijd 020 - Den Oldehove voor een vreemde situatie. Om 12 uur waren er 3 spelers van de tegenstander, wij waren al met zijn 10-en. Zij hadden de opstelling nog niet ingeleverd, want die was in het bezit van de captain en hij was nog onderweg. Wij hadden de opstelling al wel ingeleverd. Om 12 uur gaan alle klokken van wit aan. Ik zit op bord 9 tegen een nog onbekende tegenstander en mijn klok loopt. Nu moet ik een zet doen zonder te weten tegen wie ik speel. Bovendien ziet hierdoor iemand van de tegenstander die er al wel is op welk bord ik speel en daardoor hadden ze de opstelling nog om kunnen gooien (in theorie, uiteraard deed de tegenstander dat niet, maar het gaat om het principe). Ik stel voor om gewoon de klok aan te zetten van wit, behalve als de witspeler er wel is en de zwartspeler niet, in dat geval de klok van zwart aan. Net als vroeger, de verandering van deze regel zorgt voor vreemde taferelen.
Witspelers van thuisteam doen een zet, alle spelers verlaten het bord en nemen notatiebiljet mee.
De arbiter zet eerst de klok van de wit speler aan, en drukt meteen daarna de klok nogmaals in zodat de klok
van de afwezige zwartspeler gaat lopen. De wit speler hoeft pas te zetten als de zwart speler aanwezig is en de klok heeft ingedrukt.
Staat in hoofdstuk 3 van de arbiters handleiding.
-
Ook dan krijgen de spelers een extra minuut, maar dat is minder bezwaar dan de anders genoemde omslachtige oplossing. De vraag is nu staat dit ook in het regelement? De handleiding is volgens mij nog niet aangepast aan de nieuwe situatie met Fisher tijd en blijft slechts een handleiding. Wellicht wel handig als er een officiële richlijn vanuit de KNDB komt.Dam(mer) wrote:Als de wit speler wel aanwezig is en de zwart speler niet hoeft er NIET gezet te worden.Piet Bouma wrote:Dan krijgt de zwartspeler een extra minuut Krijn.krijn ter braake wrote:In het boekje zag ik de nieuwe regel dat altijd de klok van wit wordt aangezet. De zorgde afgelopen zaterdag in de wedstrijd 020 - Den Oldehove voor een vreemde situatie. Om 12 uur waren er 3 spelers van de tegenstander, wij waren al met zijn 10-en. Zij hadden de opstelling nog niet ingeleverd, want die was in het bezit van de captain en hij was nog onderweg. Wij hadden de opstelling al wel ingeleverd. Om 12 uur gaan alle klokken van wit aan. Ik zit op bord 9 tegen een nog onbekende tegenstander en mijn klok loopt. Nu moet ik een zet doen zonder te weten tegen wie ik speel. Bovendien ziet hierdoor iemand van de tegenstander die er al wel is op welk bord ik speel en daardoor hadden ze de opstelling nog om kunnen gooien (in theorie, uiteraard deed de tegenstander dat niet, maar het gaat om het principe). Ik stel voor om gewoon de klok aan te zetten van wit, behalve als de witspeler er wel is en de zwartspeler niet, in dat geval de klok van zwart aan. Net als vroeger, de verandering van deze regel zorgt voor vreemde taferelen.
De arbiter zet eerst de klok van de wit speler aan, en drukt meteen daarna de klok nogmaals in zodat de klok
van de afwezige zwartspeler gaat lopen. De wit speler hoeft pas te zetten als de zwart speler aanwezig is en de klok heeft ingedrukt.
Staat in hoofdstuk 3 van de arbiters handleiding.