Voor iedereen aan te raden!
Mijn interesse was uiteraard de inzet van de Ipad’s.
De organisatie had 30 Ipad’s gehuurd, plus twee Internetboxen, waar per stuk 20 devices wireless aan gekoppeld konden worden. De verzending naar Internet ging vervolgens via HSDPA/UMTS techniek. Dus ook volledig draadloos. Waarom er niet gekozen is voor aansluiting op het vaste internet is mij nog niet echt duidelijk.
Dit ging niet echt van een leien dakje. Zo bleek één Internetbox al snel na de start uit te vallen, waardoor de Wifi-verbinding wegviel. Voor spelers was dit lastig en storend, doordat we toen snel een aantal op de andere Box hebben gezet. Een paar spelers vonden dit te verstorend, waardoor ze aangaven dat ze wensten te stoppen.
Daarnaast leek de andere verbinding volgens mij soms ook te haperen. Mogelijk dat het signaal de hele zaal door niet overal even sterk was.
Verder ging het software/hardware-matig in principe wel goed. Partijen werden upgeload in Toernooibase (server hield stand), display via een keuzemenu via livedraughtsserver (server hield ook stand). Dat ging eigenlijk perfect.
Bottleneck lijkt tot dusver de Wifi/draadloze verbinding in de speelzaal (en mogelijk ook de verdere verzending via UMTS). Wifi in een speellokaal moet dus goed gegarandeerd zijn.
Morgen gaat men – als ik het goed heb begrepen – voorzichtig van start met twintig Ipads. Misschien dat men opstelling van Internetbox ook nog wat centraler kan zetten (hint).
De tien overige kunnen dan eventueel snel als vervanging ingezet worden, zodat spelers er het minste hinder van hebben.
Ik heb wat foto’s genomen van vooral spelers, die de Ipad gebruikten. Opvallend vond ik de handelingen van de Chinees Songren Xu (tegenstander van kamikaze Jan van Dijk). Hij speelde zet op bord, zet op Ipad, keek vervolgens wat de notatie was op Ipad en noteerde dat vervolgens op zijn notatiebiljet (niet verplicht voor een Ipad-noteerder). Volgens mij was dat voor hem de snelste “vertaling” van Chinese tekens in ons cijferschrift
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Foto’s eerste ronde.