Nummertje 5 kunnen we schrappen. Vanavond met de jongens van THO naar LJ geweest in PePijn en deze grap zat er niet in.Kosmos wrote:
B. Dollekamp - L.J. Koops
De act van Lamme Jan is bijna niet te overtreffen. Wat fijn dat zulke jongens meedoen in onze damcompetitie.
Het ging zo:
32... 17-21! 33.26x28 18-22 34.28x17 16-21! 35.17x26 23-29 36.34x23
Volgens de overleveringen (al blijft het moeilijker te geloven dan dat bijv. Jona in de buik van een walvis heeft gezeten) pakte lamme Jan nu de witte schijf op <23> en sloeg daarmee over de schijven op <32 & 42> naar dam. Over mouwzetten van Dollekamp wordt niets verteld. Lamme Jan wilde de zaak nog herstellen, maar daar stemde Bert niet mee in.
Wat kan deze blunder van LJ verklaren?
- Nog niet uitgewerkte drugs?
- Hij speelde met XTC op
- Hij zat tijdens de slagzet na te denken over de oorsprong van de Kosmos
- De opwinding over de slagzet deed hem flippen
- Het was onderdeel van een stand up act
- Bert had flappen onder de tafel door geschoven
- LJ werd tijdens de slagzet onder de tafel oraal bevredigd (en door wie dan wel?)
De beste blunders
Re: De beste blunders
-
@ Arjen: het was het verschil tussen een plusje en een gelijkwaardige remise.
Misschien een iets minder grote blunder, maar ik ervaarde het toen als een ramp.
Bij het ingaan van de laatste ronde (die ik overigens helemaal verkneukelde) stond ik dan ook een +je achter op de latere winnaar Thijs (vd Broek).
Misschien een iets minder grote blunder, maar ik ervaarde het toen als een ramp.
Bij het ingaan van de laatste ronde (die ik overigens helemaal verkneukelde) stond ik dan ook een +je achter op de latere winnaar Thijs (vd Broek).
Dit zijn ook geen grappen meer...GuidoB wrote:
Nummertje 5 kunnen we schrappen. Vanavond met de jongens van THO naar LJ geweest in PePijn en deze grap zat er niet in.
R. Schwab - T. de Vries
Rudolf Schwab gooide gister hoge ogen voor de prijs voor de beste blunder ooit (een misvormde bokaal met een fout jaartal erop en een verkeerd gespelde naam) met het schitterende 33-29!!
Heaven is no location, but a state of mind
-
J.vd Wal - H.vd Hurk
Dit is ook wel een aardige... al denk ik niet dat iemand Schwab de prijs kan ontnemen... 32-28!!!!
H. Smit - H. Kemperman
Ik kreeg afgelopen zaterdag nog een tip van Theo Berends.
Zwart maakte op vernuftige wijze remise met de fraaie plakker 28-32!!
Heaven is no location, but a state of mind
-
Waar sloeg zwart naar toe?Kosmos wrote:
H. Smit - H. Kemperman
Een blunder door een foute zet van de tegenstander toe te laten: In een WK heeft Koeperman een partij gewonnen door (waarschijnlijk bewust) fout te slaan. In het volgende schema
(er stond uiteraard nog een heleboel meer hout op het bord) sloeg Koeperman 40x20!, pakte 5 schijven van het bord, en won.
(er stond uiteraard nog een heleboel meer hout op het bord) sloeg Koeperman 40x20!, pakte 5 schijven van het bord, en won.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Is dit echt gebeurd, of heeft Koeperman het geprobeerd?ildjarn wrote:Een blunder door een foute zet van de tegenstander toe te laten: In een WK heeft Koeperman een partij gewonnen door (waarschijnlijk bewust) fout te slaan. In het volgende schema
Ik vind in de database alleen Koeperman - Egorow, Russisch clubkampioenschap 1962:
Na de correcte slag 40*29 liep de partij remise, terwijl 40*20 volgens Truus uitstekende winstkansen had geboden.
Zou wel heel toevallig zijn als zo'n mogelijkheid zich tweemaal voordoet in het leven van een dammer.
- Arjen de Mooij
Het is misschien niet chique, maar ik betrap me erop dat ik erg kan genieten van andersmans blunders. Gelukkig ook om die van mezelf. 33-29 deed me in luid lachen uitbarsten. Meer van dit, mensen!
Last edited by Arjen de Mooij on Mon Oct 31, 2011 21:45, edited 1 time in total.
-
Het is echt gebeurd, ik kan me herinneren dat het in een of ander damboek staat. Smerig spel toevallig?Jan Pieter wrote:Is dit echt gebeurd, of heeft Koeperman het geprobeerd?ildjarn wrote:Een blunder door een foute zet van de tegenstander toe te laten: In een WK heeft Koeperman een partij gewonnen door (waarschijnlijk bewust) fout te slaan. In het volgende schema
Ik vind in de database alleen Koeperman - Egorow, Russisch clubkampioenschap 1962:
Na de correcte slag 40*29 liep de partij remise, terwijl 40*20 volgens Truus uitstekende winstkansen had geboden.
Zou wel heel toevallig zijn als zo'n mogelijkheid zich tweemaal voordoet in het leven van een dammer.
-
Na 28-32 werd tot remise besloten. Partij is van Valentijnsdag 1981.Bert Aalberts wrote:Waar sloeg zwart naar toe?Kosmos wrote:
H. Smit - H. Kemperman
-
Vanavond (of eigenlijk: gisteravond) speelde DDD Dedemsvaart in het kader van de provinciale competitie tegen Dronten. Na twee voltreffers van beide kanten en een remise mochten de beide jeugdleiders de laatste punten verdelen:
J. Siegers-H. Kamminga
Wit heeft zijn schijf zojuist laten promoveren op 1, want op 2 is meteen remise door 26-31. De zwartspeler, die enkele zetten van te voren al remise als uitslag in zijn notatieboekje had genoteerd, deed 40-44, zag meteen wat hij 'fout' deed en gaf op. Net als zijn tegenstander dacht hij dat 37-31 won!
J. Siegers-H. Kamminga
Wit heeft zijn schijf zojuist laten promoveren op 1, want op 2 is meteen remise door 26-31. De zwartspeler, die enkele zetten van te voren al remise als uitslag in zijn notatieboekje had genoteerd, deed 40-44, zag meteen wat hij 'fout' deed en gaf op. Net als zijn tegenstander dacht hij dat 37-31 won!
Gevonden, maar mijn geheugen was niet helemaal 100%, want Koeperman zorgt door de foutslag ervoor dat een totaal gewonnen stand verandert in een stand waarin hij nog moet werken.ildjarn wrote:Een blunder door een foute zet van de tegenstander toe te laten: In een WK heeft Koeperman een partij gewonnen door (waarschijnlijk bewust) fout te slaan.
Bom - Koeperman, WK 1960
Zwart combineert hier met 14-20, 17x8, 20-25, 25x23??
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Een blunder waar maar weinig mensen van weten is een die ik maakte in Brunssum 1993.
P. Stil
R. Everts
In deze stand vond ik de combinatie en had hem al volledig op het notatiebiljet geschreven (vandaar dat het in Turbo Dambase op deze manier staat) en ik begon met 25-30. Hoe het verder ging na het slaan is uitermate schokkend: 13-19 24x02 03-08 02x04 en toen pas 26-31 37x26 10-14 04x22 17X50 26X17 11X31 36X27 50X36.
Dit moment was de eerste keer dat ik een "grote" combinatie wist uit te voeren in een partij, en mede doordat er toen ook enkele toppers bij m'n bord kwamen kijken was ik enorm nerveus en vergat ik 26-31 te spelen. Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat m'n tegenstander mee ging in de foute afwikkeling.
P. Stil
R. Everts
In deze stand vond ik de combinatie en had hem al volledig op het notatiebiljet geschreven (vandaar dat het in Turbo Dambase op deze manier staat) en ik begon met 25-30. Hoe het verder ging na het slaan is uitermate schokkend: 13-19 24x02 03-08 02x04 en toen pas 26-31 37x26 10-14 04x22 17X50 26X17 11X31 36X27 50X36.
Dit moment was de eerste keer dat ik een "grote" combinatie wist uit te voeren in een partij, en mede doordat er toen ook enkele toppers bij m'n bord kwamen kijken was ik enorm nerveus en vergat ik 26-31 te spelen. Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat m'n tegenstander mee ging in de foute afwikkeling.
everytime is a good time to take your time to have a good time